صفحه 1:
کارگاه درس پژوهی
Lesson study
3
=
1
Pe
5
4
2
39
1
3
5
4
5
صفحه 2:
2 2 "سس
درس پژوهی
معماری 9 ياد دهى - يادكيرى
۳۳۳ ۳ از
صفحه 3:
گاردنر:
اگر این امکان برای ما فراهم شودکه انسان رن بیستم را به جامعه امروز
بياوريم؛ او در مواجهه با جامعه بیرون از مدرسه و دانشگاه و انطباق آن
دچار مشکل می شود و نمی تولند با لُن ارتباط برقرارکند. ولی همین فرد.
اگر به مدرسه و یا دانشگاه بروده محيط آموزشى برايش كاملا مانوس و
مالوف خواهد بود.
تخته سیاه معلم و استاد. سخنرانی. پرسش و پاسخ و امتحان؛ گویی همه
چیز در مدرسه و دانشگاه مانند قرن قبل است و هیچ چیز تغییر نکرده است.
صفحه 4:
آیزنر:
اگر تغییر و تحولات در آموزش و پرورش, بدون در
نظرگرفتن نقش معلم باشد. اجرای آنها ممکن است فقط در
سطح اقیائوس طنین اندازد و امواجی را تولید کند اما در عمق
اقیانوس همچنان سکوت و ثبات و آرامش حکمفرما خواهد
بود .
صفحه 5:
صفحه 6:
سم تر
فهر ست :
مقدمه
* تار بيخ
اريخجه درس پژوهی
تعر رش
تعریف درس پژ
nae ae
sak
درس يؤوعى ۹
*#مراحل درس پژوهی
صفحه 7:
ارزشیابی های بین المللی پیشرفت تحصیلی ازجمله معتبرترین انواع ارزشیابی
برای بررسی کارآیی درونی نظام های آموزش محسوب می شود. درحیطه ی آموزش
ریاضی نیزمطالعات 111155 ازجمله ی اين نوع ارزشیابی محسوب می شود.
انعکاس نتلیج ویافته های 111195 درکشورهای شرکت کننده واكنش های متفاوتی رابه
همراه داشته است. گستره ی این واکنش ها از حد اطلاع یابی صرف تا تحول نظام
آن تغییر در دولت هاست(محمداسماعیلی. ۱۳۸۵).
آموزشی و فراتر از
صفحه 8:
معد مه
نمونه ای ازاین واکنش هاء مطالعه ی ویدیویی داده های حاصل از 111۷185 است. که باعنوان
شکاف آموزشی, توسط استیگلروهیبرت منتشرگردید. این مطالعه که بایک سال ساده ازنتایج
05 نغازشد. سرآغازتحولی عظیم درآموزش گردید.
جرا بين نتايج دانشآموزان ژاپنی ودانش آموزان آمریکایی این همه شکاف وجوددارد؟
نتایج بررسی ها نشان داد مسئولان آموزش ژاپنی سیستمی راترتیب داده اندکه به بهسازی
تدریجی و افزایش اثربخشی آموزش درطول زمان منجرمی شود. در قلب این سیستم»
فرآیندی قرارداردبه نام درس پژوهی
صفحه 9:
در پی بروز تفاوتهای عملکردی دانشآموزان در نتلیج مطالعات جهانی ریاضیات
و علوم (تيمز)» يك مطالعة ویدیویی با هدف توصیف روند آموزش در فرهنگ
های مختلف, در سال ۱۹۹۳ در سه کشور آمریکاء ژلپن و آلمان انجام شد. سه
,فیلمیردار یه مدت ۷ماو در کلاسهای ,فرش نه کشور هکون خضور پیدا کزدند
آنها ضمن فیلمبرداری از کلاسهای درس مواد درسی مکمل, کتابهای درسی.
تکالیف دانشآموزان و جوابهای معلم به پرسش نامههای تدوین شده را جمع
آوری می کردند. از هر کلاس یک درس به صورت کامل در تاریخی كه برای
معلم مناسب بود؛ فیلمبرداری شد. درسی که براساس مفاهیم مطالعات جهانی
ریاضیات و علوم انتخاب شده بود .
صفحه 10:
سپس طی فرآیند خاصی به بررسی فیلم ها و اطلاعات به دست آمده پرداخته شد.
بررسی ها نشان مي داد که فرآیند تدریس در لین سه کشور کاملاً مثفاوت. است که
نتیجه سه الگوی تدریس با ویژگی های منحصر به فرد را روشن ساعت.
مقایسه این الگوها حاکی از این واقعیت است که برنامه های درسی مطالعه شدم
ممکن است در سیستم های آموزشی مختلف, کارکردها و نتلیج متفاوتی را داشته
باشند.
صفحه 11:
فى
سابقة پیشرفت تحصيلى بالاى دانشآموزان ژاپنی و ارتباط تن با روشهای آموز
مختلف. پژوهشگران را بر لن داشت تا رویکر:
پن به بهبود در کلاس درس را
بررسی کنند. نتلیج مطالعات مکمل بیانگر ن بود. مسئولان آموزشی ژلپن نظامی را
ترتیب دادهلند که به بهسازی تدریجی و افزايش لثر بخشی آموزش در طول زمان
منجر میشود. در قلب این نظام فرآیندی به نام درس پژوهی قرار داشت.
يس از اين مطالعه بود كه درس پژوهی به سرعت در جهان مطرح و در نظامهای
آموزشی مورد استفاده قرار گرفت .
صفحه 12:
فعالیتهای معلمان برای توسعه قدريس
در دو کشور ژاپن و آمریکا
JAPAN
U.S.
انتخاب برنامه درسی
نوشتن برنامه درسی
نوشتن
استانداردهای
تدوین طرح درس
بصورت انفرادی
تدوین طرح درس بصورت مات
مشاهده و گفتگو در باره
روشهای تدریس یکدیگر
صفحه 13:
تاریخچه درس پژوهی
ای درس pe ye pee te ke ۱۹۰۰ lle se كرود
وهم اکنون بسیاری ازمدارس ابتدایی و راهنمایی و بعضی ازدبیرستان ها در ژاپن به طورفعال
بااین فررآیند در گیرهستند(فرناندز و یوشیداء ۲۰۰۶).
یک معلم ژاپنی(نقل ازاستیگلر و هیبرت. ۱۹۹۹)می گوید:
این که چرا ما درس پژوهی را انجام می دهیم نمی دانم. فقط اين رامی دانم که اگراین کار را انجام
نمی دادیم معلم نمی شدیم.
معلم دیگری(نقل ازفرناندزیوشیدا,چاکشی وکنون, ۲۰۰۱)می گوید:
اگر وقت آزاد داشته باشم به کلاس معلم دیگری می روم و وانمود می کنم که دانشآموز هستم.
درس پژوهی درآمریکا ازسال ۱۹۹۹و پس از آن در چین.آلمان و انگلیس از سال ۲۰۰۰.سنگاپور از
سال ۲۰۰۱ واسترالیا از سال ۲۰۰۳»رسماً آغا زگردید(سرکا رآرانی» ۱۳۸۵).
صفحه 14:
ورود درس پژوهی به ایران
تجستین کسی که بجث درس پژوهی را در ایران
مطرح کرد دکتر محمد رضا سرکار آرانی بود.
وی دانش آموخته رتبه اول دانشگاههای شهید
پهشتی و تربیت مدرس است که در سال ۱۳۷۸
درجه دکترای تخصصی خود را در رشته آموزش
تطبیقی و بینالملل, از دانشگاه ناگویای ژاپن گرفته
است. سرکار آرانی در مهرماه ۱۳۸۳ به عنوان
پژوهشگر برگزید
انتخاب شد و در سال ۱۳۸۵ فوق دکترای خود را
انجمن توسعه ی علم ژاپن"
در "روشهای بهسازی آموزش" در دانشگاه
دق ی 101
صفحه 15:
سرکار آراتی یکی از,عفروف تين دز وعشكران "درس بزرهی" در غهان و از
ene کون ای جوا HUD ig Cee cre
بين || این انجمن است.
ای oie eh obs گرید :این پروژه محیطی را فراهم می کند تا :
۱- معلمان از یر بياموزند.
۲- دانش حرفم ای خود را ارتقا دهند.
۳- در رفتار خود بازاندیشی aS
۴- در تعول تم آموزش مشارت کنند.
صفحه 16:
تعریف درس پژوهی
واژه ی درس پژرهی ازکلمه ی ژاپنی جوگی و کن کیر(110797016610169710[) گرفته
شده است که درآن جوگیو به معنی درس و کن کیو به معنی پژوهش یامطالعه است.
که درآن فرآیند. گروهی ازمعلمان دردرس های کلاس خود به جمع آوری اطلاعات
وتجزیه وتحلیل آن درمورد یاددهی-یادگیری می پردازند(استیگلروهیبرت .)۱۹۹٩
درس پژوهی درواقع روش یژوهشی مشارکتی معلمان درکلاس درس است که ازآن به
عنوان سودمندترین.کاربردی ترین وموثرترین برنامه پرورش حرفه ای معلمان در
مدارس ژاپن یادشده است(سر کارآرانی» ۱۳۸۷).
صفحه 17:
منطق درس پژوهی
استیگلر و هیبرت(۱۹۹۹)معتقداست:
اگرمی خواهیدآموزش رابهبودبخشید. اثربخش ترین جا برای چنین کاری» كلاس درس
است. بهبود در کلاس درس در درجه ی اول اهمیت است. سپس چللش تشخیص
انواع تغییراتی که یادگیری دانشآموزان رابهبود می بخشد قراردارد.
هنگامی که تغییرات شناسایی شدند. نوبت به چللش به اشتراک گذاشتن این دانث
بامعلمان دیگرمی رسد. کسانی که بامسائل مشابه مواجهند یا اهداف مشترکی
دركلاس درس دارند.
صفحه 18:
سر کا رآرانی(۱۳۷۸)می گوید:
در درس پژوهی معلمان درطراحی, اجرا و ارزیابی فرصت می یابند تا با یکدیگر
همکاری. همیاری و مشارکت کنند و مسائل درون مدرسه و کلاس را BIS
جوابی بیابند و ن را درعمل بکار ببندند و در پایان ارزیابی گروهی از عمل
آموزشی یکدیگر داشته باشند.
صفحه 19:
اهداف درس PIR
فراهم آوردن محیطی تا معلمان از یکدیگر
صفحه 20:
ار احل درس پژوهی!
صفحه 21:
سس سس جر
مرحله اول :زمینه یابی برای درس پژو
صفحه 22:
مرحله دوم : تشکیل تیم
eal a اس تا
7 1
| سبي
a سس
صفحه 23:
مسحت سوم : Hilt له و برتامه روزيق
انتخاب مسئله
كرد آورى اطلاعات
قدوين طرح درس پژوهشی
برنامه ريزى براى مشاهده
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
مسئله در درس پژوهی i
مه و6 ویس ی موه دوگ = > io
صفحه 27:
گرد آوری اطلاعات ۱
قداص لعن ,000:0]<0:.:510:10 1ق حنم[ ' Ag کم مج میج ١
صفحه 28:
تدوین طرح درس پژوهشی
صفحه 29:
ریس و مشاهده( ۱)
مرحله چهارم : تد
ed
Ss 1
۲
اجرای طرح درس
جدید
صفحه 30:
سسا 2 دز
مرحله پنحم : بحث و تحلیل و اصلاح ( ١ )
a
ابتدا نقد معلم از كار خود
| نقد اعضا تيم از فرايند تدريس
3 خود انتقادى تيم نسبت به كار خود
بررسى نظرو ميزان يادكيرى دانش آموزان
صفحه 31:
ب
مرحله بنجم : بحث و تحليل و اصلاح )١(
| ,۲ هه
اصلاح طرح درس
آصلاح ابزار ها و مواد آموزشی
فعالیت ها تمرین ها و تکالیف
مدیریت كلاس
صفحه 32:
صفحه 33:
جلا
مرحله هفتم : بحث و تحليل و
عسي نكوي سر
اصلاح ( ۲) 0
ee
Sati =
بحث در شورای مدرسه
دعوت از حامیان گروه و میهمانان
دانش. بحث در نتایج و آموخته
فان ها
ان
صفحه 34:
ee بسح بزح نبیر
بازنگری پروژه درس پژوهی به مثابه یک کل
بررسی با حضور اعضا اصلی و حامیان
ce يافتن ضعف ها و قوت ها
تهیه یاداشت و فیلم
تهیه ورودی برای دور بعد
صفحه 35:
نوشتن گزارش و کتابچه های درس پژوهی
دعوت از معلمان مدارس دیگر و ارائه درس
انتشار به وسیله میهمانان و حامیان گروه
در ژاپن معلمان بیش از محققان می نویسند
صفحه 36:
7
درس پژوهی و توسعه حرفه ای معلمان
صفحه 37:
خب ۱7
درس پژوهی و توسعه حرفه ای معلمان
صفحه 38:
درس پژوهی و بادگیری
صفحه 39:
نتایج درس پژوهی
EPH LY QUERY و. .و 9ج >
صفحه 40:
نتایج درس پژوهی از نظر معلمان
i
i
صفحه 41:
۱7
درس پژوهی و مدیریت
صفحه 42: