صفحه 1:
>
رس
بز
5
هی
صفحه 2:
سس رت در مورد درس پژوهی
درسبژوهیبه چه معنایی اس -1
با درسپژوهیبه دنبالچه هدفیهستیم؟ -2
در درس پژوهی چه فرایندی را دنبال می کنیم؟
صفحه 3:
پژوهش در آموزش و پرورش بل فعالیت
YEN ((اقاموريت كراست أز اينرو نتايج آن بايد
ر مشخص در سطح مدرسه تاثیر گذار باشند
به این ترتیب پژوهش در آموزش و پرورش تنها
زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نایل خواهد
شد كه نتايج إن در . .. . .. درس و در
مسیر بهبود فعاليتهاي موزشي پرورشي و
.يادگيري بکارگرفته شود
صفحه 4:
wee) و رورس
: آيزئر مى كويد
8 9 اتحولات در اموزش و يرورش يدون
الك رات فش بعلم باشد .اجرای آنها ممکن
اش زثی B/S PIN eb) | uses) ced)
eral اللي كنج اما در عمق اقبانوس اعم جبال
الل ا So} 45d boveSi> (A151) 04
صفحه 5:
مجنی لغوی درس پژوهی
LESSON STUDY
یی
.پژوهش مشار کت , معلمان در کلاس درس
۳
صفحه 6:
pseialLESSON STUDY درس بزوهى
رویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان که معلمان با حضور در
گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم
اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس . به یک برنامه مقدماتی بر اء,
سس دست می یابند .
صفحه 7:
درس پژوهی
- گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس
ین مخیط بادگیری معلمان از يکده
- ارتقا دانش حرفه ای معلمان
0 بازاندیشی در رفتار خود
مدلی اثربخش برای پژوهش در مدرسه.
توسعه دادن محیطی انعطاف پذیر برای دستیابی به یاددیری
سازمانی
احساس کردن مسئولیت aie اداره مدرسه
تشویق معلمان به همکاری با محققان
os تفکر انتقادی
رك عميق نز مد
۳
ان آموزث رف درس پژوهی + ء بکارگیری
2 نقای ite آموزشی و مدرسه
ی تفای 2 می کند. 7
صفحه 8:
بهبود عملكرد تدريس معلمان در تنيم وباددادن مطالب
به بمترين وجه به دافنش آموزان!
صفحه 9:
کاور ها و فرایند درس بژوهی
صفحه 10:
WU abides | babs lout DRE 11 میک امازب/3
Hi bag ee 42 مانا دالبلا مورال أدر/ بادکیر وم بر زا یمق
WARE! DSL! IV) | fet Lab این یه 11 Hh VRE
ا
ل تا ام كط جل 4 ff big
صفحه 11:
نمونه اى از تبيين ١117
عثال :
هدف يزوهش:
يادكيرى مفهوم حجم وجرم
وضعيت موجود
۱( لطهوم مجان حالس اجی/ بابشی
۱ وضعیت مطلوب
bbbdd 44 آ مان جاوما 9 ee
00011110100001 1 11
صفحه 12:
كام دوم
(. . برنامه درس پژوهی)
بس در قالب سناریو
1 ae
ات
( بیان کتبی نکات اصلی و مفید فرایند اجرایی تدریس)
شامل:
بیان مراحل وگام های تدریس مجری تدریس.
بكار گیری رسانه های آموزشی در طول تدریس.
ارائه باز خوردهاى مناسب وهدايت شده در جريان ويايان تدريس.
مداخلات مناسب معلم در رابطه با مسائل ومشكلات يادكيري
دانش آموزان.
نحوه مشارکت با سایر افراد واعضای گروه
اقدامات تحلیلی اعضای درس پژوهی درباز اندیشی»نو اندیشی و
شکل گیری تدریس.
صفحه 13:
tas هرجله (طراحی )پبوالاتي به شرح زیر مورد نوچه قرار مي
۶
چه موضوعی از دروس مورد مطالعه قرار می گیرد؟
چه کسانی در اجرای کار همکاری می کنند ؟
چه امکاناتی مورد نیاز است ؟
ابزار گردآوری اطلاعات کدامند؟
چه کسی درس را اجرا خواهد کرد؟
نقادی چگونه انجام می شود؟
درس چگونه ارایه مي شود؟
فرایند بهبود و پیشرفت کار چگونه تضمین می شود ؟
چه کسی کار را رهبری می کند ؟
زمان انجام چقدر است ؟
تدریس موثر دارای چه ابعادی است ؟
صفحه 14:
گام سوم
اهزاین تدريس فق مشاهده أن
ل كاميل شد
نفر درس را به_دانشآموزان
[موزش ميدهد. دی اعضاي
وهو بو
دادهه ا بکا تن سم ینم
گاهي اوقات از افراد دعوت
gp caus sore
شامل معلمان و اقا ذ elle
pos aE
نیز خواسته مي شود كه أي
.توسط آنها هم انجام گیرد
صفحه 15:
تد توسط یکی از اعضا
s a mente
گروو به حله اجرا د T
SRS جرا در می اید و
به مشاهده و كردا ری اطلاعات .
در بارهآن می پردازند ا
در ا ۱۳ است
Weare خب از اولیاء ‘ + دیگرمعلمان
ply صاحب ز ol
شا شین شید باشند.
هدف مشاهده, جمع آوري
اطلاعات در خصو أثر بخشب
دروس و نه ارز
ميباشد .
صفحه 16:
گام چهارم
خرارشن گیری از تدریس و بازتاب و اصلاع أن
بعد از یک استراحت کوتاه معلمان و مدعوین؛
جلسه گذاشته و شروع به تهیه
خود از درس مینمایند. اعضای گروه
درس_-پژوهی و دیگر مشاهدهکنند گان به این . ز
دلیل حضور دارند که شواه-د یادگیری Fo ۳
دانشآموزان را کسه جمعآورى كردهاند با Se!
یکدیگر مبادله نمایند. S
ul برنامه درسی بخوبی اجراشد ؟
a es )رار ولا دياس كابلا
برداشت ست ؟
چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا
نمود ۲
صفحه 17:
| ees
ندرپس مجدد و مشاهده آن
مرحله اصلاح و تدریس مجدد در چرخه درسپژوهي,
فرصتي sly معلمان جهعت استفاده از دادههاي
جمعآوري شده در طول مشاهده و گزارش اولین
تدریس براي يادگيري بیشتر است.
پس از لن نوبت به اجراي مجدد طرح تكميلي مي
رسد.
گروه براي اجراي طرح (وبرایش دوم )برنامه ريزي
مي كند . طرح تدریس توسط يكي دیگر از معلمان
اجرا و اعضاء از روند ان گزارش تهیه مي کنند .
صفحه 18:
گام آخر (ششم)
هه بازتاب و مبادله یافته ها
مرحله نهايي فرایند درس_پژوهي ایجاد گزارشي درمورد طرح
تحقیق درس ميباشد. گروه به بازتاب بر روي درس و عملکرد
درسپژوهي ميپردازد . سپس هر یک از اعضای گروه آموخته
های خود از پژوهش را مطرح و به این ترتیب در مسیر هم افزايي
شغلی قرار می گيرند .
و سرانجام با تهیه و انتشار يك گزارش, معلمان کار
خود را مستندسازي کرده و به مبادله دانش حرفهاي و
صفحه 19:
Oy ويزكى اساسى دربن پژوهی
صفحه 20:
رفن ند ختا رس تفر
طراح سناریو با تأکید برالگوها و روش های فعال تدریس
طراح تجهیزات و رسانه های متناسب با موضوع تدریس در
ies
معلم ناظر بر تدوین سناریو و مجری تدریس با تأکید بر اجرای
الگوها و روش های فعال تدریس در کلاس درس ( مجری )
صفحه 21:
به امید موفقیت همه معلمان
صفحه 22:
|-هدایت درس پژوهی
(راهنمایی عملی برای معلمان و مدیران)
مولفان: جنیفیر استیپانک,و همکاران
مترجمان:دکتر رضا ساکی و داریوش مدنی
۳- شکاف آموزشی:
مولفان:جیمز استیگلر و همکاران_
مترجمان:دکتر سر کار آرانی و مقدم
صفحه 23:
شرایط لازم —
وجود انگیزه و علاقه لازم در معلم بسوی حرفه ای شدن
حمايت هاى مدير يا مديران رده بالا
وجود زمان
وجود برنامه عملياتى
روابط معلمان
حمایت بیرونی(دانشگاهها و مراكز علمى)
مشارکت گسترده مدرسه ای
جبران خدمات
حمایت و همراهی اولیا
وجود امکانات لازم به ویژه امکانات الکترونیکی
منابع مالی
وجود فرهنگ همکاری در مدرسه
صفحه 24:
فعالینهای معلمان برای توسعه ندریس
در دو کشور ژاین و امریکا
انتخاب برنامه درسیٍ
لوشتن برنامه درسیٍ
نوشتن استانداردهاى محلى.
تدوین طرح درس بصورت
آتفرادی
مرن مر میت نت[
مشاهده و گفتگو در باره روشهای تدریس ۱
U.S. JAPA
N
صفحه 25:
sav] پژومنده محل تلاقی اشکال مختلف پزوهش آموزشی برای بهبود تدرپس و
پژوهشهای
بت پامدرسه
صفحه 26:
صفحه 27:
بنیمای کلی درس پزوهی
اهداف
صفحه 28:
١ - تشخيص مشكل و تعيين اهداف
Peery: ۲ ae 2 LI مديران مدارس و معلمان
)4 عضای گروه با دی موقعیت تدریس و
ty 2 بر اساس al 3 سناد ارده مورة بررنسيى
قرار داده , نق
ط ضعف و دشواريهارا در | این زمینه
اغلب اطلاعات از عملکرد تحضيلي whites i
roe tel a إل عملكرن تحصيلى , نايع آزمونها , + مشكل
مي شوند :
داشر آموزان در درک كدام مباحث و دروس
بغ دارند
ابزاد تشخیص اين مشكل جه بوده است ؟
چه درصدی از دانش آموزان با مشکل موجود
مواجهند ؟
صفحه 29:
مراحل درس پژوهي
تشخیص مشکل و تبدیل آن به سأله
تعیین موضوع و عنوان
تعیین اهداف(اهداف کلی و جزئی) و سوالات
تشکیل گروه و تقسیم وظایف
طراحی برنامه درس پژوهی(سناریوی آموزشی)
اجرای تدرس و مشاهده آن
گزارش گیری از تدریس و بازتاب و اصلاح آن
اجرای مجدد تدریس
بازتاب و مبادله یافته ها
نتیجه گیری نمایی
صفحه 30:
تاریخچه درس پزوهی
شروع از مدارس ژاپن
يعدت آن 9 استفاده در
مدارس امريكا و..
جرا؟؟؟؟؟؟