صفحه 1:
صفحه 2:
کنفرانس دهندگان؛]
۰
صفحه 3:
در دوران صفویه به دلیل وجود حکومت مرکزی نیرومند و برقراری نظم و امنیت درگشراسر
كشور.شرايط مناسبى براى رونق زندكى اجتماعى و اقتصادى يديد امد. و
جمعيت ايران در دوره صفوى حدود ده ميليون(١٠) نفر تخمين زده ميشود.
روستاييان و كوج نشينان به ترتيب بيشترين ساكنان ايران را تشكيل مى دادند.
آنها به کشاورزی دامدارى و صنايع دستى اشتغال داشتند. به عقيده جهانكردان ارويايى ازجمله
شاردن وضع زندكى دهقانان ايرانى در دوره صفويه به مراتب بهتر از وضع دهقانان در مناطق حاصل
خیزراروپابوده است.یکی از منابع عمده درامد حکومت صفوی مالياتى بود كه از كشاورزان و
گلیداران می گرفتند.
ف و#شهر هاى بزرك
soll 5 به وجود امددو تير ویو در ايران رونق گرفت.در آن
ون
صفحه 4:
زندگی روستایی در عصر صفوی
زندگی روستایی در عصر صفوی
صفحه 5:
٠9
صفحه 6:
صفحه 7:
در دوره
ی نه تنها کشاورزی و دامداری بلکه صنایع ایران نیز شکوفا و پر رونق بودند .
در آن زمان پيشه وران وصنعتگران ماهر و توانمند ایرانی نیاز های گوناگون جامعه را به خوبی بر
طرف می کردند حتی بخشی از محصولات ایران مانند خشکبار پارچه های مخملی و ابریشمی و
حریر و نیز قالی های نفیس به کشور های همسایه و برخی کشور های اروپایی صادر می شد.
صنعت بافندگی یکی از صنایع پر رونق ایران بود که در کنار رونق صنعت ابریشم در دوره صفوی
شکل گرفت و با صنعت نساجی اروپا رقابت می کرد.
5 ۱ کارگاه هی افدنی زرک ومعددی در 1
هت رن تالک كارك كله
صفحه 8:
«منشأ و منبع درآمد مردم كاشان كاركاه هاى ابريشم بافى و هنر نقره كارى آنهاست. در هيج يك از شهرهاى ايران به قدر كاشان صنعت مخمل بافى؛ بافتن سائن و بارجه هاى
زريفت و زرى ساده و تُلدار رواج ندارد. تنها در يكى از ده هاى اطراف شهر. هزار كاركر ابريشم كار به بافتن انواع بارجه هاى ابريشمى اشتغال دارند. اين ده كه آرار:. اشييتا"
آران و بیدگل امروزی) نامیده می شود... دو هزار خانه و ششصد باغ بزرگ و دلگشا درد 00
سفرنامه شاردن) &
]©
در
پیشرفت کرده بودند و مي توانستند کالاهای مرغوبي بسازند .
كوزة سقالى sha اسطزلاب افلاكانا
صفحه 9:
در عصر صفوى به دليل يك نم 0 ۲ a dice
پر رونق بود. ثادن- صفوی, به خصوص شاه تیاس ول براى ارت كوشش ب
وجود شب یعی از راه ها وانسراها در سراسر ایران نشان دهنده رونق تجارت و بازرگانی در ا"
است. بازر ران رایگان در کاروانسراها آقامت میکردند.
جهانگردان اروپایی درباره امنیت راه های ایران و رفتار پسندیده مأموران راهداری با مسافران بسیار :
آن دوره بازارهاء , نیز در شهرها ساخته شد که یکی از باشکوه ترين آنهاء tea
ميان i وبود. تکی از متابع شرافم حكومت صفوق:
صفحه 10:
؟ مان صفوی. مخصوصاً شاه عباس" اول. برای گسترش تجارت خارجی به شرکت های تجاری
|| یی اجازه دادند که در ایران" فعالیت کنند. به گفته جهانگردان خارجی. صدها بازرگان از
وهای مختلف آسیایی و اروپایی در پایتخت صفویه مشغول تجارت بودند. صادرات ابریشم كل
38 دترین کالای صادراتی بود. در انحصار شاه عباس قرار داشت.
صفحه 11:
در دوران حكومت صفويان
أشكار كننن در أن دورانة
ea ar wanes eS ee ted
صفحه 12:
Uris 7
99 2599 و تربیگل؟مورد توجه بسیار بود و فعالیت هاى زياد و مؤثرى در اين زمينه صورت
گرفت. پادشاهان و مقام "ای کشوری و لشکری علوه بر آنکه علمان بزرگی را از مراکعلمی تشیع در جهان. يه
یران دعوت کردنده مدرسه ها و ناه سای لدم اد ختهای Ayal cpl ملک
بسیاری را وقف آنها کردند. در Gl زمانء به علوم و معارف دینی مانند تفسیر فقه و حدیث بسیار توجه ميشد.
دیگر شاخه های علوم مانند طبیعیات (علوم تجربی)ر بالات دبیات فاسقظ) نجوّم نیز در مراکز علمي
تدریس می شدند. در عصر صفوی, عالمان و اندیشمندان بزرگی پرورش یافتند و آثار ارزشمندی در موضوع های
مختلف علمی و مذهبی نوشتند.
میرداماد, افیا مج تنابی و عالزاة مسد قیوت ب ون ازرفیاتفانوآغالمان بزرگ آنآژوزگاز
بودند
مسا
صفحه 13:
بهاءالاین بحمد. معروف به شیخ بهایی از دانشمندان مشهور سدههای ۱۰ و
۱ است. بهاءالدین علوم رایج و معارف دینی را نزد پدر و دیگر مدرسان معروف
فراگرفت و در علوم مختلف تبحریافت. او کتابهای ارزشمند متعددی در موضوعهای
علمی گوناگون نوشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد که ملاصدرا: فیلسوف مشهور؛
از جملة آنان است. شیخ بهایی خدمات علمی و مهندسی متعددی داشته است که
معروفترین آنها عبارتاند از : طرح محاسبةٌ دقیق آب زایندهرود و تقسیم آن میان
محلههای اصفهان و روستاهای مجاور. ساخت گرمابهای در اصفهان که آب آن با یک
شعع گرم میشد. طراحی و معماری مسجد چهارباغ. و طرحریزی قنات زرینکمر
نجفآباد. سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به پاس خدمات او به علم
ستارشناسی, سال ۲۰۰۹م را سال «نجوم و شیغ بهابى» نامكذارى كرد
صفحه 14:
در دوره صفوی به سبب SF
این وجود دوره صفویه یکی
ما |
f
a
زیادی به ثبت و نگا
نينا
باز این چه شورش است که در خلق عالم
باز اين جه نوحه و جه عزا و جه ماتم
صفحه 15:
جمله معماری, نقاشی, خوشنویسی. کتاب آرایی* و خاتم کاری شهرت یافتند. این هنرمندان خوش ذوق. آثار
بسیار زیبا و نفیسی از خود به یادگار گذاشته اند .
نموهای از خط نستعلین یرعماد حسنی
قزوینی, خونشویس مشهور عصرصفوی.
کتاب آرایی : هترکتابآرایی از جند هن (lad) pad تذهيب, تصوي ركرى و جلدآرابى كتاب تركيب شده |
واز گنشته دور در نان
اج داشته است.
ee
صفحه 16:
بسن او اس !
در زمان حکومت صفوی. جشن ها و آیین ها با شکوه و عظمت برگزار می شدند. در آن زمان, مردم علاوه بر نوروز و دیگر جشن های
باستانی, اعیاد اسلامی مانند رین فطر و در يز كرامى مى داشتدد آیین سوگواری امام حسین هم یه طور گنترده در سراسر
کشور به شیوه روضه خوانی. سینه زنی و تعزیه * برگزار می شد. برپایی این جشن ها و آيين هاء تأثیر مهمی در افزایش همدلی و
سنك مردم داش
مراسم جشن نوروز
«مقدمة نوروز جنين أست كه در ميدانهاى عمومى با ثقاره: شيبور و سنج از نيمدشب تا ظهر نوازندكى م ىكنند. بس
از آن مردم... با هياهو و خوشحالى به مساجدء ميدانها و ساختمانهاى عمومى روى مىأورند؛ همه به هم تبريك م ىكويند.
همدجا بر از شمادى و سرزندكى است؛ بازی میکنند, سر به سر هم میگذارند, صحبت میکنند... شعرا و هنربيشكان عرض
هنر مىنمايند؛ در جلسات و دستههای مذهبی شرکت میجویند تا اینکه روز به بیان میرسد.)
ملبع : سفرنامه گمپفر
ها با با با نا بن فى اننا له
+ تعزيه:نمايشى مذهبى كه سنّت آن به شيعيان ايران متعلّق است. محور اصلى اين نمايش واقعه كربلا و مصيبت هاى
اهل بيت(ع) است.
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19: