صفحه 1:
صفحه 2:
fee
صفحه 3:
راه حل مدار
ویژه مشاوران دفاتر مشاوره دانشجويي دانشگاهها
وزارت علوم »تحقيقات و فناوري
زبرگزار کننده ل
مرکز متاور دایشجویی دانشگاه صععتي شریف
مدرس : کبیرشریفی_ دکتري مشاوره
ا- ۱ ۱۳0۱۰
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
sf دست مد یسم
ری رد
۳ و ۱9-70۳1۱۱۳۱
للق ار سر
*نقد: تلاش براي اثبات بي معنايي ظاهرا بي معنا
ae eve)
titepe-aep) J | نهفته است.
ge lenses | aces a 9 ال
700
* ایده اصلی بست مذرنیسم ؛ more’) re
Poe Leia eee oa ee
ما وجود داردء نيست .
صفحه 7:
ادامه* es oS ۳ تسم
را ار زار » جهان بارنات يا لقان يا
ازج Cows 1 بلكه حا صل ابداعات
اجتماعي / سازه هاي eee يعني bole
*هر كسي براساس ١ _. باور هاي غالبي كه از
قبل در درونش داشته كه بازتاب باورهاي غالب
تماع هستند , مفهومي ار ز جهان را براي خود
مي سارد.
e
e
1 مر Rae
حقيتت نسبى و وابسته به موقعيت است.
صفحه 8:
دیدگاه باليني پست
فد رز فجندمم
صفحه 9:
*بی علاقه ب تکرش 9 کار
Fig ی
هو ار ار سح اد
در کر و خانواده با هم مشارکت و همکاری دارند.
؟اطلاعات درمانگر از خانواده صرفا برداشت شخصی اوست نه
واقعيت وجودى خانواده
صفحه 10:
دیدگاه باليني بدست ۰( ادامه
sa مي تال رح
* درمانگر !ا خانواده کار می کند نه براي خانواده)
‘i ( ييش فرض هاي خود را وارد درمان نمي كند.)
#درمانگر خود را در دید گاههای رایج محدود نمی کند
© ( احتمال توجه به مسايل كوناكون افزايش مي يابد )
Se leche ا ات
*مراجع و در مانكر ا
ب (علت . وضعيت قابل تغيير است : مشكلات
حقبقت Caen Po 1 نوعي ا ملظا شخصي 5
است)
صفحه 11:
مدرنیسم
#درمان راه حل مدار (استيودي شيزر و اينسو كيم برك1985)
#خانواده درمانی راه حل مدار ( آهانلون و واینر- دیویس1989)
er ih سيستمهاي زبان مشترك ) اندرسون و هري
گولیشن(1991)
*حكايت درماني (ميشل وايت وديويد ابستون 1)995)
#تیم انعکاس گر تام اندرسون ۱993-1991(
صفحه 12:
نویت ترا چم ت 0
از تنوع وعدم قطعیت مشروع اما موقت
5 ار
#نسبي كراها قوق رد کیت رود عدر زات
9 نسبي و وابسته به محيط است.
n 2
فلسفه زير بنابى دديدكاه اكوسيستمى “ نسبيت كرابى
است
صفحه 13:
صفحه 14:
كذري بر نظريه استنباط اجتماعي
0.1 سازه كرابي/ استنباط جمعي ( اجماع) يك فلسفه يست مدرن است.
ete Pep alee ay eevee oe 00
واقعیت.
واقعیت از نظر جمعي جاي بحث دارد.
4 واقعیت ابداع زکردنی /آفریدنی است نه کشف کردنی .
Cre) a دا
ننیجا 0
افراد از طریق زبان/بحث و مذاکره با دیکران به
|
صفحه 15:
AS رخ telbeed| eu ۱ احتما
تسوت از ee تاممین است.
ORG IRC Wt — تدوین علتها به راه حلهاي بهتر ميي
Peel | الجا
تغییر در ا ]لعاف شع يك اس
وا ارت ا
i انجامد.
ات بر کت رد ارت و راد سل تاد سا رآ
ی ترانیم گذشته را عرض oy سس lah ss lls
رات
بت در باره مشکل ۰ مشکل را دامن مي زند
( بیان فحشاء: اساعه قحهاء است. ۲
صفحه 16:
صفحه 17:
بلكه مرف هیا |
صفحه 18:
در( اه ule کامل ypern) ۱۳
مشکل مراحع هدیه ای است که نرد مشاور آورده می
شوند.
كرفتارى مومن» نعمت و رحمتى براى برادر مومن است
صفحه 19:
۱. معنای راهحل : * فقط مك جواب
و حود ندارد بلكه 44
0 مجموكه
اي از جوابها وجود دارند
۱ ا pe rer) 2
صفحه 20:
راها کل کل شاد بدا
a) گيري و بروز
Su. ۷۹
صفحه 21:
صفحه 22:
ملاكهاي تعیین اهداف
*مثبت باشند نه منفي (واژه کلیدی "به جای است )
رت رت رن ارت
تب
1 رز ند فرذا !) . ” ار “ مسترح []
#عملی / شدنی باشند(واژه کلیدی " دست بافتنی "است ).
وتو زر دتیت باشند راما ار نداشته باشد )
ی ۱
#متناسب با زبان و درك مراجع تدوين شوند
صفحه 23:
اهداف درمان اکوسیبستمی /راه حل محور
© نغييريايدار در موقعيت مراجع ١( كانل: 2001)
الا ا ل كت
۰
© تغيير در کلام از طریق تغبیر از حرف زدن درباره مشکل به
Se راه حل”.
لا ل 7
ترین مداخله در نوع خود است.
صفحه 24:
6 اصل میلتون اریکسون
.١ مشكلات غير ار
( تلاش ناموفق فرد برای اتطباق با شرایط دشوارند)
2 مراجع صاحب منابع و تجربیات کافی در حل مشکل است
3. مشاور موثر:
(ازهرجيزى که مراجع وارد درمان کند استفاده مبکند.)
1 رل
زو الت دائمي در خارج از درمان روي مي دهند.
يار ~ الزار سيق عرياق ذرمان الستر
صفحه 25:
صفحه 26:
فرضیات دیدگاه راه حل "1"
0 ا 0
“مراجعان مَايِل © همكاري اند مكز اين 05 تفاسير 9
ور ره ره
سيستمي ها)
*درمانكر طوري برفورد مى كند كه هاره اي جز تغيير
CS
6 ل ew Conger Pa recy
صفحه 27:
ole 49 دیدگاه راه حل مدار( ادامه)
0 rete eng Bee
BOE ete eae elo eee teresa |
مثال: هواييما . استفاده از “ وقتي كه ” بجاي “ اكر”).
oh 4 مراجع صاحت منايع و ا
° ( نگرش غیر پاتولوژيك به مراجع)
20s eS S e?) اال م
صفحه 28:
فرضيات ديدكاه راه حل مدار( ادامه)
© فرض 5 فشكلات تلات 8 تحار
De) 2 ae ايكاة
مي کنند) (منال مازرلو : چکش و میح)
e
مشکل به اطلاعات فراوان نبازی ندارد Jo 26 5 30
0 0
(اين که چرا کسي 20سال پیش الكلي شده "مثلا فشار os
رالد ی کت ار رای ال سار (AU
صفحه 29:
ارس ری رس رسای ار زرا
ل فرض 7. توصیف ها / چشم انداز هاي متعددي
براي طرح مشكلات وجود دارند.
0 ن واقعيت ندارد
SOs واد دار
e
به bab» تقویت می شود
صفحه 30:
صفحه 31:
اصول رابطه درماني عالي در ديد
ل ۱ بگذارید
Ve رابطه نزديك مراجح - <دماتكر/ فرة (
ee ee ea le Ch
020000 eye) ©
(5 co cle 52 JKEs. Gal erls Sr bce) )®
9 اصل سوع: برای مراجع قابل فهم وساده عمل کنید
2 مر 2 ۱ رت
(CORRS
صفحه 32:
Jgol رابطه درماني عالي در دید
اصل 4 : فضباى امن براى مسراجع
ور
tose eee eae
اصل © : احتررام به برداشت ها و تجارب مراجع
eu! مشاور مهمان مرراجع است. / الحاق به ممراجع(
0 اصل 7" :روی مقاومت مراجع کار کنید
( “متاومت “به عنوان ارتباط مفيد از سوى مراجع باز تعبييس مى شود )
صفحه 33:
اصول رابطه درماني عالي در ديد
2
* اصل ۷:الگوی سالامت ننس و انسان بودن را از خنودنشان دهید.
ye
0
اصل ۸:نیازهای مراجع حرف اول را می زند.
) (
ی اس ات
مراجع را توانا سازید.
ee eee رال
eee) eae ao
صفحه 34:
دید اکوسیستمی
با دید سیستمی
صفحه 35:
مقایسه دید اکوسیستمی با دید سیستمی
از مشكل شروع مي كند
7 ا زر می کرو
به علل مي ايزذازة
له
جرا
توب تر رز
ey ed و
منفي مي نگرد( چه اشکالی در
كار استّ) 3
الا
به راه حل مى يردازد
به آینده مي نگرد
توصيف هاي متعدد مي يردازد
i 1
چگونه و چطور
در سطح حرکت مي کنند
مشاور با مراجع همكاري مي كند
j orca yee ere)
درست مي شود)
صفحه 36:
مقایسه دید | کوسیستمی با دید سیستمی
9.مراجع از مشاور مي آموزد
0 .طولاني و دردناك است
0 كارب رامعل ايت
2 زبان تخصصي اتسار مي شود
3.مقاومت مراجع
۱
9.مشاور از مراجع مي آموزد
0.مختصر است. و دردناك نیست
Fore peo re eo en
2. زبان و كلام مراجع بكار مي رود
3.همكاري مراجع
صفحه 37:
*سوال تا * چرا
0 IT | bd
اى
seek كر
اقسرده بودند» حدس می زنم آن را در
ژنهایم به ارث برده ام. توى ونم است.
ery Ss
eee eer bd
90 ee at
#مراجع : وقتی بچه بودم؛ بیمار شدم و
محبور شدم تقریبا یکسال در بیمارستان
بستری شوم. اخیرا در مجله ای حواندم که
بچه هایی که از کودکی از والدین شان جدا
می شوند ء وفتی که دوباره به خانه
۹
والدین با مشکلاتی مواجه می شوند.
صفحه 38:
مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي
#تصدیق مشکل و اهمیت دادن olles
۱ رز eC ORD Eh
Leite 0 ا
ae ۰
lp slid! 5 95 bla a ees
ezlo wlio w Wolo cuorl®
#استفاده از زبان مراجع ۱ ۳ ۱ 0
#استفاده از سئولات “ جطور gO Be
POI RU td ا ۱ ۱
*جستجوي نفاوت ها
صفحه 39:
مهارت هاي اصلي دید اکوسيستمي
*عادي سازي مشکل
۱ راهكارها eee Sh
ا ل
معجزه اي ياهلاءوس٩
رابطه اي ياهلاءوس٩
© مقياس سازي
#دادن بازخورد به مراجع
© تحسين و تمجيد
»دادن تكليف
“ارزيابي كردن
صفحه 40:
1
بت تراجت
ملاقات کننده
0
ata
آماده
Perl
ee
نقش مشاور
۱
ايجاد انگیزه براي تغییر
ات
مواقع ۱ - و توجه
كك 1
را در ز كت 5
تسمصت. ملد
صفحه 41:
8 ( فکرمی کند که مشکلی ندارد)
لات
ل ا ا ار
® زاس ره نی بت ابا اتطار با یل بد تشر
SHES
ل رد SSE ty eee
تاسارد سس يا درك با ند لس
he و از
صفحه 42:
وظايف مشاور_با ملاقات
By pene Ee
ات رل ار لس Pen ey)
کند
© راههاپی را برای تاثیر گذاری بر مراجع پیدا کند
صفحه 43:
* مراجع مشتاق كشف مشكل است اما خود رآ
مسئول آن نمی داند
و خود به مشکل مي نگرد
© مايل نيست براي خلق / ايجاد راه حل كاري
بکند
۳۳۳۳ به آینده ندارد
»خود را قرباني سرنوشت. و صاحبب قدرت
كمي براي تغيير ان مي داند
© مراجع با توجه به يك جنبه از مشكل “ شكايت
5 |“
کننده " و از جنه 02 ل a Ayre
صفحه 44:
وظايف Lio 19 ۳ شکایت
باس
en Yeats
rea ee ا ”0
© مشاور بايد از شكايت كننده یک چنین سئوالاتی بیرسد :
|
۱
لاوا ا
© كداين قدم كوجك جه باشد ؟ “
صفحه 45:
ويژگي هاي مشتریان
* مراجع foe 3 مي دهد فک َ 3
© تا اندازه اي روي مشکل کنترل دارد
* آماده و مشتاق است کاري بکند
9 وظيفه درمانگر:
در هدايت جنين مراجع به سمت راه حل مستقيم تر عمل كند
صفحه 46:
صفحه 47:
مراحل درمان
در ديد اکوسيستمي
صفحه 48:
مراحل درمان در دید اکه سیستمب
"۱ در باره مشکل
pert) و
گفتگو در باره آینده
مراجع آینده را چگونه مي بیند؟
گفتگو در باره راهکارها
مراجع چگونه به اینجا رسیده است ؟
صفحه 49:
moog
Gray در باره شک
(هر مشكلي كانون فوري درمان قرار مي كيرد. اين كانون
ممکن است بعدا در جلسات بعدي تغییر کند.)
1 مراجع را دعوت کنید مشکل را در يك کلمه بکوید
7 وان کلمه را نیدبل به يك سمله کند.
مشاور : آیا مي تواني مشکلت را در بك کلمه بگوبي ؟
ot 4 ae
errs ear ee Eis pyre ror red oreo el Meu eco
ل ا ۳
خسته آم.
صفحه 50:
moog
كَفتكّو در باره مشكل
35 مشکل را به اهداف قابل دسترسى تبديل كنيد
Nel ager sie ۰ را ار
Roe
cle 9
sibs | ره رد
ا د
vec 5 ال ی
و كار جالبتري متل رفتن به يارك انجام مي دهم. بهتر
روي كارم تمركز مي كنم و به كارم بيشتر علاقه نشان
مي دهم.
صفحه 51:
ma در باره Gry
cei: لاوخ ص ikon a
: از اصطراب رنج مي برم.
: مي تواني به من بكوئيد كه وقتي مضطرب مي شوي
جه اتفاقي مي افتد ؟
: درباره همه چیز نگران مي شوم .بخاطر نگراني نمي
تواتم
چيزي بخورم . دلم مي خواهد کنار دیگران باشم.
: چیز ديگري هم هست که نشان دهد مضطرب هستي ؟
وا را رک ار زر
ار
خستگي مي کنم.
صفحه 52:
گفتگو در باره آینده
en ال هکت ارس
7
و ۱( ۸۱۱۰۱ له
ل تب زر كان بسر WS ر مار :|
صفحه 53:
كفتكو در باره آينده (مثال)
ee ee ead لا ا رو
j ۱ i Soy ee
: دلت مي خواست از این فرصت جطور استفاده کني ؟
ءراجع ۰ می وا ۳ ارت تا
: منظورت اینه که فرصت فکر کردن داشته باشي یا ..؟
ates دح
: فكر خوبي بنظر مياد.
ا تن ار ا اد كم
راحت باشه.
عر ست end جترا lh eg ae oho تا ید ستالات
Br weer] os
صفحه 54:
ل رطق
*مراجع : مي توانم مسئوليت ديكران را نيذيرم و
ا | صرف زندكي شخصي ام كنم.
ty: ابن موقعيت رت دست مى دهد اولين
علامت آن جيست ؟
۱
ل ۱
صفحه 55:
کفتکو در باره راهگارها
پس از تعیین هدف .
* گام بعدی Gye: خلق راههای رسیدن به آن است.
* در باره این موضوع عیده ات چیه ؟
sie بر اد كر
لاق is Sab as ار انا ری ی و
6یا کسی که مر ۱ کر
* چه عقايدي در ذهنت هست که آنها را کنار گذاشته اي یا هتوز در بارهآنها
فکر ميكني ؟
صفحه 56:
صفحه 57:
خدا گر ز حکمت ببندد دری ٩
زرحمت كشايد در ديكرى
صفحه 58:
آشنايى بافنون اكوسيستمى
يو هیز از هر گونه مت
اما علاقه به التوهاى رتنارى كه به هنكام بروز مشكلات وجود
دارند .
تمرکز بر سنحش اقناک آینده نه بر مشکلات قبلی.
درمائكر مسئول مسير و حهت درمان است.
Ba) pees ا 0 هاي
نياز بسيار كم به اطلاعات اوليه.
درمانكر براي راه حل به ذهنيت قبلي در باره مشكالات نياز ندارد.
صفحه 59:
۳ eee
*اولء نومبنا سازي فعالانه از :ل به صورتي مثبت و كارساز تر
رت رات مر ار
ا Pe ee دست مد رت ۱
کرده است.
0
اجتناب يذير بودن بهبودي و يبشرفت ربط داده مي شود.
صفحه 60:
ادامه آشناي ۳ 2
#مهم است كه :يوه اي كه مراجع مشكل را به زبان مي آورد
( مطرح مي كند ) تغيير كند. ۲
#زبان مورد استفاده مراجع تنها چيزي است که باید دنبال شود.
© اين كه ما درباره جه جيزي و جكونه حرف مي زنيم , تفاوت
ایجاد مي کند و 1
bed را مي تواند براي ایجاد تفاوت از سوي
مراجع استفاده شود. ( مد مثبت كوبي به مثبت أند يشي rd انجامد)
صفحه 61:
صفحه 62:
3 ۳ ۳ eed BY
هدف کربني
دبين ار رن ار اد را ارس و
0
و را زر نوق
اهداف نبايد اجباري شوند
wh Il اس بای رشن - ساند هن دست
مرا باشند 0 remiccome key
هدف - ايجاد تغبيرات افزايشي است . يعني برداشتن قدمپای
الم aaa
Ou B® WN خدا
صفحه 63:
ور رلک کر و باب
و د يار قيار الست رك رك ار
چطور مي فهمي که ارززشش را دارد به مشاوره بيايي ؟
اولین علامتی که نشان می د هد اوضاع روبراه است ۰
ag
SS ی بت ies
صفحه 64:
ا ۱
فن: هدف كزيني
هنكام تعيين اهداف ملاكهاي زير را در نظر بكيريد :
. عينيت هدف : هدف به جشم و دل ماجع
ا در روت 136
رز( زه کی ناد
ارزش هاأى منطقى و مشروع مراجع رادر تعيين هدف در
۲۱
صفحه 65:
9 استئناء ها
هدف : شناسايي مواقعي که شکایت مطرح شده ,وحودنداشته یا قابل
اداره بوده است.
استثناءها : 1(
۱ : معجزه هاي كوجك اند.
صفحه 66:
قرم : | استثناء ها (ادامه)
©علاتم | Si)a by lees
ovear a ee 00
تکرار
© انواع الشتناءها : 1) خودحوش_2) برنامة ريري شده
*مثال :
ال ا
ميكني خيلي هم وخيم نبوده , يا احساس كرده باشي كه از عهده
اش برامدي؟
صفحه 67:
ا reery ce cette ل ل
© مراجع ge ae. or UT Ip eee eee تش
ب يديرت ا و " د
GESTS ie ie geen رتتي سركار سيروم
ا er eR ON
میلاد / شبری ن که باعث می شود بحندم از دلهره ام کم
۱ ا
۳ See eae
۶-۱ رت
صفحه 68:
ستئوالهاي معجزه اي
و تا رل ار كا ماس cle ار فلار ديك
ا
shel bla see ماقا اس و رار 7
: ازاين "قبلا اتفاق افتاده اند. و تنها جيزي که
لازم است ء رت زا -.
موق ی
[)زمان مناسب > موقعي است كه مراجع S| ۱ حرف مي زند
2 ا رل زر
درك نگرانی و دلوایسی او دشوار است.
صفحه 69:
ستوالهاي معجزه
اي( ادامه)
۱ معجزه ای رد 1 ان 9 با مکت های |
7 ۱
#سوءال معجزه اى مراجع را موقتا از اشتغال
ذهني به مشكلاتش دوركرده و فكر و ذهن او
را بسوي خلق ol, حلهاي BE ميبرذ »
صفحه 70:
سوءال معجزه اي داراي قالب
8 تصو رک که شبی معجزه ا یانفاق م ی افتد و در
ال ل 0
جلسه درمانرفشانده 7
#جطور متوجه آن مي شوي؟
a تغييراتي به وجود خواهد آمد ؟
#صبح روز بعد متوجه چه چيزي مي شوي که مي فيهمي "
معجزة eile ‘Gl افتاده است؟"
ae ا كن
صفحه 71:
سوءال معجزه اي داراي قالب
els در برد ار ز رت
اام ا نان لاما
*جطور متوجه اين تغييرات ا وضع مي شويد؟
fee epee ا ل ا ED aE be
اتفاق افنادهاست کدامند ؟
صفحه 72:
1 زه اي دا
ما است
©* فرض تن اين رابشد تنل ۱ »)را دربارد شررع تردن
باشید .دوست دارید که چه چیز متفاوتی انفاة برس ود
وق رسد li باشد که د رای تست از زرط
تغييراتي ايجاد كنيد ٠ اولين علايمى كه به شما نشان مى
دهد عر ارا ا ار ل ا
صفحه 73:
iv 2
aaa ee بر اناد ري ا ار بت
elses cule 215 os aun رت
er رن سرت بردي تساي سيره اي fs 4, SS sl
بيدار ميشوي اولين علامتي كه نشان مي دهد معحزه اي اتفای اشناده » جية ؟
* مراجع ( ااا
مكمل بيرسيد يا مراجع را ترغيب كنيد ) مثل:
* مشاور : ا ل eens Le
* مراجع : حس مي كنم دوباره زندكيم را بدست مي أورم.
oe ۲ يداني ؟ اولين علامت كه به شما نشان ميدهد زندكيت را دوباره
تس رد م--
eae cet ole اا ا ير
میروم
صفحه 74:
فن سئوال هاي مقياسي
٩ هد مراجع برداشتش را از موقعيت با قصد ايجاد
pee) ار ار بندي رک
دامنه مفیاس بین (۱0۳0) است :
9 بدترين مات سل ثبل از ایت مراب براي مشاررد
a
ل 10 در مشكلي وجود ندارد.
رالات مشیاسی wd لك از جلسهء اما مشخصا
5 لت جلسه يون ال كشف مشكل / شكايت /يا براي
faye مداخله در ادامه جلسات ميآيد.
مقياس سازي به مراجع قدرت ارزيابي مي دهد. ا
9 ل
صفحه 75:
يك نمونه سئوال هاي مقياسي
* ( براي محك زدن وضع فعلي وسطح اطمينان مراجع براي حل مشكل)
۱
ae eens
#مشاور : روی مقیاسی از 10-0 که 10 نشان دهنده این است
1 اس سس رار ارين طباه رم ار
ار Ba pat elie jt) a oS
eee eer eet) seco) eee) ۱
#مراجع :حدودا 4. اما بعضي روزها 5/2هستم اگر هفته گذشته
میی پرسید ی ان وقت مى كفتم كه il
صفحه 76:
يك نمونه سئوال هاي مقياسي
. پاسخ مراجع >
0 ل ا ا Ol
بل دور شده است.
لع اي 0
اور ۳۳ 06 توجهي اتفاق افتاده
است.
صفحه 77:
نمونه ديگري ارستوال SW
ور ASU sab elle lls aS cally te
بدهى ؟ اجازة بذه 10 راهى را که قصد انجام این كار را داري و
0ت تردر از آز را داري » بررسی کنیم:
oly el lO ale بك راه به کداميك اطمینان
im
داری؟
توجه : نوع سئوال برسی بر توانايي ها متمرکر اس )
صفحه 78:
ا 37 1
ويك رز تقار
دري است كه مي توان أن را به روي يك زندكي
خوشايند كشود
ا 1۳
علت قفل بودن درب ب لا تشر ار را بيدا كند.
شاه كليد ها مداخلات باساختاري است كه براي تحريك
BE ل ار ير اسل
ص ل
صفحه 79:
فقط کافي است که بخوبي وارد قفل شود).
درمانگر بر ات بلك راك حال ار سابك
شکایت / سا با عوال دا CSU Se ol aaa
نانك
صفحه 80:
7 مداخله : شاه كليدها
و ا
(مي خواهم که با دقت به من بکوتید که دفعه بعد چه
جيزي در زندكي / ازدواج / خانواده / با رابطه شما اتفاق
مى افتد و شما مى خواهيد كارى كنيد كه ادامه بابد.
a ۳ 0(
صفحه 81:
ا لوت ا ار
۱ ا ev ea ets
(اين تکلیف / دستور . اشخاص با خانواده را در
کشف سلسله امکاناتی که دارند فعال میکند نه در
استمرار انجام آنجه که معتقدند ارت 4
سار اتعس ان صحیح
صفحه 82:
es eae رم
ال وت ۱۱۱۲۱
دنفي
eo east se sD) ار
7
۲ re Ce eerie
(اين آموزش له حانواده شخ كمك م ی کند که بند ریج
۱
صفحه 83:
fo Jr ee) Ee ee
کلیدها
( هدف : كمك به خانواده تراى داستر كر شه
هاي ديكر ./ شروع تغييرات با داشتن بك جنير:
اک 6
صفحه 84:
مداخل : شام 5
©مراخلة 9 كلبدها
1 ول زر ا دب متا بت لأ
خود يا ديكري م
( اور a
ار رز نا ركه
Seer ا 1 Hise auc enpeDweS|
او سک تست قرس كارف زر Lara
صفحه 85:
مداحله + تکالیف سازنده
يرنه اجداة. براي 0 ee) در کوتاه
مدت.
®
#راهكارهاي مراجع براي تغيير » جنانجه منطقي و مشروط
باشند به راهكار مشاور ارجحيت دارد.
با توجه كردن به 2 زبان تن مراجع هنكام بحث در
باره تكليف . مي توان حدس زد كه ان را انجام مي دهد يا
Bet oy)
صفحه 86:
انواع تکالیف سازنده
.١ تكاليف توجه برانكيرز / جذاب
By Ee Sana
۳
4. تكاليف وانمودى
ه. تکلیف : " کاری که موشر است آذرا انجام بده "
ررك و1
صفحه 87:
رت
مواقع ارایه :
مراجع براي شناسايي استنناء ها به خودش
0 ا
جواكة هاي روشني به سئوالات معجزه اي
نمیدهد.
. درباره اينكه براي بهتر شدن اوضاع جكار
كر ايده خاصي ندارد يا ايده هاي
ا
صفحه 88:
DW ere rev
در ابن فن از مراجع بخواهيد به موارد زير
pee Serv
اا ا رد
2-. مواقعي كه كار مفيدي در رابطه با شكايت
مطرح شده انجام مي شود.
3. مواقعي که شکایت مورد نظر ظاهر نمي شد با
بهتر ال مي شد.
4 بخشي از وله مراجع كه ran} خواهد ۱
صفحه 89:
و
در 1 ئفد بعد که یکدیگر را
| ا hea ore)
زندگیت/خانواده ارت محل كارك /اتفاق
مي افتد كه دوست داري ادامه بيدا
و ان زر ارب اه با مرن va
6 ۱۱۱۷۱0 ۱( ۱۱۷
onl) 7(
صفحه 90:
تکلیف : " کار متفاوتی انجام بده
( اين تكليفه كاري را كه بايد الحام بكلرد , به دقت
ا 2 .و مراجع را به كشف / خلق راه حل
ee رک
ie tee CL CHEE: 01 ee بیین
بعد جه تفاقي مي افتد. a Pi ها که
de ie رويب
Se ae eS Sew
ees ee es ae
OG) jl, is ae
hme را hig vy sik er a
oy Eyl
صفحه 91:
تکالیف اتفافی
*رمان كازاركة” ا ل الل اللا اا
ren 7 كدر كردم
است ۲ ۳
*بي تصميمي و بلاتكليفي حزئي از مشكل شده
است.
۱ راز را زا ار wren
sly ola لمعمل شير يا هما as Lis!
ae) تا
صفحه 92:
تکالیف وانمودی
#تکلیفی اس اک ار مرا ی
معجزه اي اتفاق افتاده اسث.
#کاربرد : زماني مفید است که مراجع
le ee تثييراتر. را شررع تند انا
1 هده
صفحه 93:
”تكلين : “ كارى كه موش است آثرا انجام بده
“مشاور : درعوض جكار كرديد ؟
جه وقت بي خواهي برد كه زمان
اش جيه ؟ اين عقيده را از كجا
اورده اي 9
صفحه 94:
شن ۰ طبراحی تکالیف پیش بینی کننده
Cee Be EDY bd 2
کن که آیا فردا مشکل بهتر می شود یا تغبیسی نمی
BCD LED DDL Dia eee
سازى ) كن و بايش بينى نودت مقايسه بكن .سيس
Ee Ie eee en a eee
در ست يا علط تلقى شوند » فك كن Pear
am ا ا
صفحه 95:
فن : دادن بازخورد
LOC LWA ۱( SEO Ia PTSD)
rerio 0
ساحتار باز حورد:
فن تحسين و تمجيد( احتبادزها: جنسيت /فرهنك /زو !
REE
. فن پل زدن بین اظهارات ممراجع
. فن : خلاصه ای از آنچه که قبلا اتفاق افتاده و مفید بوده است
فن : تکلیف / تکالیف مورد توافق ( کار برگه۱)
صفحه 96:
صفحه 97:
* شكايت هاءحكايتند.حكايت ها از شكايت ميكويند
حكايتي ز زبانت به گوش جان آمد
دكر نصيحت مردم حكايت است به كوش من
صفحه 98:
رهنمودهاي کار با سر متا
ا 7 ا ” Pe if,
"( كه غير قابل دسترسي اند) . ( مراجع مشكلي ندارد
ا ا ل 0
pear ea ل 1
#به راه حلها فك ر كنيد نه به مشكلات. ( هدف حل مشك
نيست بلكه خلق / كشف راه حلها برای مشکلات است».
صفحه 99:
رضيمودطاي ذار نا
Lb ا ا ال 0
ار رن کفید. (ا سارت دروستر سای ارست تا در الاك
اجتماعي مراجع بکار او بیاید. وظیفه مشاور : کشف تفاوت در حکایتها
(Se
yt sally ab) eb را 3
RS Cor Cole var ا | Peer er Ree Gira herve Cale: ose
منابع و شايستكي 00 5 مقدار شده اند./ ايجاد اتحاد درماني acy)
گیر است./ مشاور موضع متخصص نمي گیرد.
صفحه 100:
رضيمودهاي ذار با
e موضع Ae مراجء ۸
( افنادگي آموز اگر طالب فيضي es زميني که بلند
است)
Ne ee cae) age) وت مر
POOLE a TAYE EY AY SPIES) رتم Fis
۱۳۳ کردار
۷ Tort EGE UeeEN eN) a یز
7 كن اوه bales SM بخواهد چيزي
wager رال رل ار ارت رن(
تغسر دهد.)
صفحه 101:
رهنمودهاي کار با مراجعان
۰ اگر آکاری بی فایده ار ار داست لكتشياك.
ا را سل تاو نت مرردد نات از
ترك شرايط جديد
(
POE SOI ON [Pan eee ST OE ICCA
ارس مراجع اشاره کنید
۴ ار آدم ناتوان انتظاری نمي توان داشت مگر از توانمند)
صفحه 102:
1 هنمودهاي we) ۳ ls اجعان
#به بافت و محيط مراجع توجه كنيد ( مشكلات در خلاء
شکل نمي گیرند مساکلدت ۳
ree را ار CPE
#سري كه درد نمى كند دستمال نبنديد ( مشاور مجاز و
مختار نيست در كوشه وكنار ET تحص كند.
ea, Lyfe kes تب .اگر هم هست "از دید چه
كسي مشكل نلقي مي شود؟ ' ees or ee
وضعیت جاری ادمی آست .
(Gem ey ean sore ar NUN TD ad
صفحه 103:
0(
و ايام به كام باد
صفحه 104: