صفحه 1:
زمینه تاریخی درمان های روانشناختی
در طول تاریخ نیروهای ماورای الطبیعه نظیر شیاطین ارواح خبیثه یا ارواح غالبا
به خاطر رفتار نابهجار افراد متهم و سرزنش می شد. این نیروها از طریق دعاء
| ورد خواندن و سحر و جادو دفع و پاکسازی می شد.
بقراط معتقد بود که بیماری های روانی حاصل آشفتگی در مایعات بدن است و
اختلالات روانی را به حبطه پزشکی وارد کرد.
بقراط و پزشکان رومی و باستانی روی انسانی تر درمان کردن بیماران روانی»
ورزش و رژیم غذایی مناسب: ماساژ و حمام آرام بخش تاکید می کردند.
,در قرون وسطی مجددا اين بیماران همپیمان شیطان تصور می شدند که می
انند موجب راه افتادن سیل» طاعون و صدمات برای دیگران شوند.
صفحه 2:
زمینه تاربخی درمان های روانشناختی (۳)
ادر سال 1741 بينل مسئول دارالمجانين در ياريس شد و زنجير از ياى اين
بيماران باز كرد (آغاز جنبش انسانى در مورد اختلالات روانى)
در بيمارستان ها اين خدمات ارائه مى شد: روان درمانى كروهى و فردى»
تفريحات؛ كار درمانى» دوره هاى آموزشى براى كمكك به بيماران براى آماده
شدن براى اشتغال بس از ترخيص از بيمارستان
در پایان ده ۱۹۶۰ تاكيد از درمان افراد مبتلا به اختلال روانى در موسسه ها به
درمان در محيط زندكى آنها تغيير يافت. بيمارستان ها بيماران را از حمايت
اجتماعى خانواده و دوستان و الككوهاى آشناى زندكى روزمره جدا مى سازد و
درعين حال يرهزينه است.
صفحه 3:
زمینهتاریخی درمان های روانشناختی (۳)
اقدام در جهت ترخیص بیماران بستری در بیمارستان و ادامه درمان در مراکز به
موسسه زدایی شهرت همزمان در دهه ۱۹۵۰ داروهایی در جهت کاهش
| اضطراب افسردگی و رفتارهای روان پریشانه یافت شد.
حداقل ۵۰ درصد از افراد خیابان خواب از نوعی بیماری جدی روانی در رنج
افزایش حضور افراد مبلا بهپیماری روانی بی خانمان؛ مخصوصا در شهرهای
بزرگ» موجب نگرانی مردم شده است و موجب حرکتی به سوی موسسه ای
كردن دوباره شده است. معهذاه این مساله ای اخلاقی پیش می آورد. اقدام
قانونی فقط زمانی جایز است که فردی بالقوه برای دیگران خطرناک باشد. فقط
۵ درصد از افراد مبتلا به مسائل روانی جدی پس از ترخیص از بیمارستان
مر تكب جنایات جدی می شوند.
صفحه 4:
روش های روان درمانی
انواعی از مداخلات روانشناختی که در جهت رفع مسائل انسان و تسهیل
| كاركرد موثر آنها در جامعه انجام می شود.
| روانکاوان معتقدند که تعدیل رفتار وابسته به شناخت تعارض های و انگیزه های
ناخود آگاه است.
رفتار گرایان و درمانگران شناختی و رفتاری بر تغیبر الگوهای رفتاری؛ تفکر و
رفتار تم رکز دارند تا تعارض های ناخودآگاه.
صفحه 5:
درمان های رفتاری
میتتی بر اصول یاد گیری و شرطی سازی است. رفتارهای غیرانطباقی راه های
| آموخته شده برای مدار يا استرس هستند كه مى توان آنها را با رفتارهايى
ین کرد.
رفتاردرمانگران اشاره می کنند که هر چند کسب بینش هدفی ارزشمند است
ولی تبدیل به تغییر رفتار نمی شود.
نخستین گام در اين روش تعیین واضح مساله و تقسیم آن به یک رشته اهداف
درمانی است. مثلا اگر مراجع از احساس بی کفایتی کلی شاکی است؛ درمانگر
سعی می کند موقعيت هايى كه اين احساس روی می دهد و انواع رفتارهای
مرتبط با آن را مشخص کند و نهایتابرنامه درمانی متناسب با این مسئله خاص
ین می گردد.
صفحه 6:
حساسیت زدایی منظم و مواجهه سازی زنده
حساسیت زدایی منظم یک روش کاهش تدریجی پاسخ های ترسناک به مح رک های
مرتبط با رفتارهای غیرانطباقی است که غالبا پا ترس همراه است؛ نظیر اجتناب از
موقعیت های ترسانند
در ابتدا آرام سازی عضلانی (ریلکسیشن) آموزش داده می شود. گام بعدی؛ تهیه
سلسله مراتبی از موقعیت های اضطراب برانگیز از پراضطراب به کم اضطراب است. در
مرحله نهایی؛ فرد رویاروبی با موقعیت های اضطراب برانگیز را به صورت تصوری تا
زمانی ادامه می دهد که از طریق به کارگیری روش های آرام سازی عضلانی به
آرامش کامل و اضطراب صفر دست یابد.
در مواجهه سازی زنده مراجع با موقعیت به صورت واقعی رویارو می شود و اضطراب
واه ضتفررمی وتان
خرقه سازی: فرد فوببک با ترساننده ترین شی يا موقعيت برای مدتی بدون فرصتی برای
فرار مواجهه می شود. در درمان گذر هراسی و سایر انواع اختلالات اضطرابی موثر
صفحه 7:
بت انتخابی
تقویت از ژتون هایی تشکیل شده است که قابل تبدیل به مزایای مورد علاقه
مراجع است.
روش شرطى سازى عامل به صورت ياداش براى باسخ هاى نامطلوب به طور
موفقيت آميزى در مدارا با طیف وسیعی از مشکلات کود کان؛ از جمله شب
ادراری؛ پرخاشگری حملات کج خلقی؛ رفتار مخل در کلاس درسی.
کارکرد ضعیف درسی و مردم گریزی مورد استفاده قرار گرفته است.
در مورد کود کان اوتیستبک بزر گسالان کند ذهن و بیماران شدیدا آشفته برای
تقویت رفتارهای متناسب مثل ایجاد تماس چشمی و کاهش قشقرق مورد
استفاده قرار گرفته است.
صفحه 8:
الگوسازی
شخص رفتارهای را با مشاهده و تقلید دیگران یاد می گیرد.
۱ مشاهده رفتارهای یکک الگو در کاهش ترس و یاد دادن مهارت های تازه موثر
است. مشاهده فیلم ویدیویی از افرادی که با لذت به مطب دندانپزشکی می روند
يا اعمال مختلف در بیمارستان روی آنها انجام می شود در کمک برای غلبه بر
این ترس ها مفید است.
الگوسازی غالبا Ge رفتار يا بازی نقش همراه می شود که در این حالت
مراجع به همراه درمانگر رفتارانطباقی را بازی می کنند. این مورد خصوصا در
مورد آموزش مهارت های اجتماعی استفاده می شود. جسارت آموزی در این
حوزه می کن
صفحه 9:
خودگردانی
خود گردانی عبارت است از کنترل مشاهده رفتار خود و استفاده از روش های
مختلف- تنییه و تقویت و ارائه پاسخ های مغایر- برای تغییر رفتاری غیرانطباقی.
بسیاری از روش های رفتاردرمانی برای مداوای افراد مبتلا به اختلالات روانی
جدی تواما مورد استفاده قرار می گیرند. رفتاردرمانی در مداوای چندین اختلال
اضطرابی» از جمله هراس» فوبی ها و اختلال وسواس اجبار» مسائل کار کرد
جنسی و افسردگی مورد استفاده قرار گرفته است.
صفحه 10:
درمان های شناختی رفتاری
اختی رفتاردرمانی شناختی مربوط است به کمک به درمان جو برای کنترل
| واكنش هاى هيجانى خود نظير اضطراب و افسرد كى با آموزش شيوه هاى انطباقى تعيير
| و تفكر در مورد تجارب.
افراد افسرده رويدادها را از ديدكاه منفى خود و با انتفاد از خود |, . منتظر
شکست هستند تا موفقیت و در ارزیابی های خود شکست های خود را کرده و
موفقیت های خود را نادیده می گيرند.
کار کرد موفقیت آمیز احساس تسلط را لا می برد و اساسا هيج جيز به إندازه خود
موفقیت. موفقیت آور نیست. در واقع» رفتار نیز از فضای تغییر آلگوی فکری فرد موثر
در طیف وسیعی از اختلالات افسردگیء اضطراب. اختلالات خوردن؛ مصرف الكل
اختلال عملکرد جنسی موثر می باشند و در جلو گیری از عود نیز موثرند.
صفحه 11:
درمان های روان پویشی
هدف آوردن تعارض ها به هشیاری است تا بتوان به گونه ای انطباقی با آنها
مدارا کرد.
| تداعی آزاد: بیمار بایستی مهار افکار و احساسات خود را رها نموده و هر آنچه
به ذهنش خطور می کند را بگوید.
انسداد کلام یا مقاومت حاصل کنترل ناخودآ گاه فرد بر زمینه های حساس است
و دقیقا همین زمینه هاست که نیاز به تفتیش دارند.
روش دیگر مورد استفاده تحلیل رویاست که شامل صحبت کردن در ارتباط با
محتوای رویاها و نهایتا تداعی آزاد در ارتباط با این محتواست و رویا ترسی
ناخودآگاه را به صورت دگرگون شده نشان می دهد.با صحبت راجع به
محتوای آشکار و محتوای نهان و همچنین تداعی آزاد در ارتباط با رویا روانکاو
امی کوشد معنای ناخودآگاه رویا را مشخص کند.
صفحه 12:
درمان های روان پویشی
انتقال: به ميل درمانجو به تبديل درمانكر به موضوع انکار و هیجانات اطلاق می
شود. در واقع؛ درمانجو نگرشی نسبت به درمانگر نشان می دهد که نسبت به
| افراد مهم زندگی خود نشان می دهد.
فرآیندی فشرده؛ پرهزینه و طولانی است. درمانجو و درمانگر در جلسات ۵۰
ای چندین بار در هفته و حداقل یک و غالبا چندین سال با هم ملاقات می
بیماران افسرده و مضطرب حاد و همچنین افراد مبتلا به روان پریشی حاد تاب و
تحمل عدم ساختار روان درمانی روان پویشی سنتی را ندارند.
صفحه 13:
درمان های روان پویشی
یکی از گونه های تعدیل یافته روان درمانی روان پویشی روان درمانی بین فردی
| يا اینترپرسونال است. تعداد جلسات کمتر و معمولا یک جلسه در هفته است.
در این درمان» درمانگر مستقیم تر با پیمار ارتباط برقرار می کند و به نحوه تعامل
فرد در زندگی وی می پردازد و البته شدت انتقال محدود می شود و لیکن, به
موضوع الگوهای تعاملی فرد و نقش این الگوها در مشکلات حال حاضر مراجع
پرداخته می شود.
صفحه 14:
درمان های انسان گرا
این درمان ها بر میل انسان ها به رشد و خوشکوفایی تاکید دارند. اختلال روانی
| زمانی ایجاد می شود که شرایط با افرادی دیگر مانع رسیدن فرد به
| خودشکوفایی شوند.
درمان های انسانگرا می کوشند به افراد کمک کنند تا خویشتن واقعی خود را
وبه جای تحت کنترل وق
خود و رفتارهای خود به عمل آورند.
دریاة بیرونی بودنء انتخاب های آگاهانه در مورد
Gas درمانگر انسان گرا تسهیل تفتیش افکار و احساسات شخص توسط
خودش و کمک به او در رسیدن به راه حل هایش در زندگی است. آگاهی فرد
| از انگیزه های و هیجانات ناخودآگاه فرد با تا کید بر اینجا و اکنون و نه
شته بالا می برند ولی تعبیر نمی کنند.
صفحه 15:
درمان در مانجومدار
بر اساس کارهای راجرز است و می كويد هر فردى بهترین کارشناس زندگی
خویش است و هدف درمانگر فقط تسهیل این فرآیند است و کار درمانگر طرح
أ سوالات جستجوگرایان» ارائه تعبیر یا پيشنهاد نیست.
مهمترين ويؤكى هاى درمانكر عبارتند از : همدلى (توانمندى دركك احساسات
درمانجو و انتقال اين مطلب به وى)» صميميت (يذيرش درمانجو به همان گونه
اى كه هست) و صداقت (همخوان بودن وعدم تظاهر)
براى افرادى كه انككيزه براى صحبت كردن راجع مسائل شان دارند» موفق تر
است. نيازمند اين است كه فرد احساس تاثي ركذارى در زندكيش داشته باشد.
صفحه 16:
درمان زناشوبی و خانواده درمانی
اروى كمكك به افراد براى انتقال احساسات خود؛ كسب شناخت بيشتر و
| حساسيت نسبت به انتظارات يكديكر و استفاده از شيوه هاى بهتر براى حل
| تعارض در اين حوزه مى كنجد.
در این درمان ها گاها روی تمایز فرد از خانواده هسته ای خویش,» تعیین ساختار
خانواده و انتقال احساسات و کلامی کردن افراد کار می شود.
صفحه 17:
درمان های زیست شناسی
ین هاء اولین دسته گروه دارویی ضدجنون یا سایکوزه با كم كردن
علائمی از قییل توهم و هذیان از طریق کم کار کردن سیستم دوپامینی وارد
| عمل می شوند. علائمی مانند آشفتگی هیجانی و فقدان انگیزش در اسکیزوفرنی
کمتر تحت تاثیر دارو قرار می گيرند. این داروها عوارض جانبی از قبیل تاری
دید. خشکی دهان و اشکال در تم رکز ایجاد می کنند.
داروهای ضدسایکوز آتیپیک با تثیر روی گیرنده های دوپامینی و سروتونینی
عوارض كمترى به همراه دارند.
صفحه 18:
درمان های داروبی
اثير مى كذارند و
داروهاى ضدافسرد كى روى دو ناقل نورابى نفرين و سروتو:
| باعث بالارفتن خلق مى شوند.
Oadby قيرفك
هستند. در حالی که مهار کننده های با جذب سروتونین -نوراپی نفرین علاوه بر
افسردگی روی درمان اختلالات وسواس و هراس موثرند (از قبيل ونلافاكسين).
افراد میتلا به دوقطبی با
دارو بسیار پرعوارض است.
برای نوسانات خلقی شدید خود لیتیوم مصرف كنند. اين
داروهای گروه بنزودیازپین برای کاهش اضطراب و متیل فنی دیت (ریتالین) با بالا
پردن سیستم دوپامین باعث کاهش علائم اختلال بیشفعالی کم توجهی شوا
صفحه 19:
الکتروشوک
جریان برقی خفیفی برای ایجاد حمله ای شبه صرعی استفاده می شود. در زمانی
| استفاده می شود که افسردگی بسیار شدید است با بیمار به دارو جواب نداده
امروزه بیهوشی کوتاه مدتی به فرد داده می شود و یک داروی شل کننده
عضلانی به بيمار داده می شود. یک جریان برقی بسیار برای ایجاد حمله
ای شبه صرعی به فرد داده می شود و این حمله مقادیر زیادی نوراپی نفرین و
سروتونین آزاد می کند. این افزایش ازادسازی این نوروترانسمیرها احتمالا
مکانیزم اثر گذاری الکتروش وک به حساب می آید.
صفحه 20:
افزایش سلامت روان
-١١ احساسات خود را بپذیرید: از سر کوب یا جداسازی عاطفه بایستی خودداری
| شود و در ضمن بایستی راهی برای تخلیه هیجانات شود پیدا کرد.
۲- آسیب پذیری های خود را بشناسید.
۳- استعدادها و علائق خود را توسعه دهید.
۴- با دیگران ارتباط داشته باشید.
۵- زمان کمک خواستن از دیگران را بدانید.