دروس خارج اصول فقه (تعریف علم اصول ۱۴)
اسلاید 1: 1ج، ق است + ق، هـ است = ج، هـ استالف، ب است + ب، ج است = الف، ج استمقدمه دومقضیه شماره 1قضیه شماره 2قضیه شماره 3قیاس نهایی = صغری + کبری = «الف، هـ است»
اسلاید 2: 2مثال :وضو مقدمه واجب است + مقدمه واجب، واجب است (مسئله اصولی) = وضو، واجب است
اسلاید 3: 3مثال :موضوع این روایت مشتق است + مشتق در ما انقضی عنه المبدأ حقیقت است (مسئله اصولی اول) = موضوع این روایت، در ما انقضی عنه المبدء حقیقت است+موضوع این روایت، مورد امر واقع شده است + هرچه مورد امر واقع شده است، مصادیق حقیقی اش واجب هستند = موضوع این روایت، مصادیق حقیقی اش واجب هستند
اسلاید 4: 4مثال : حجیت خبر واحد نسبت به : کسی که بیش از دو سال در مکه بماند، حکم اهل مکه را دارد + حکم اهل مکه، آن است که از جحفه محرم شوند = چنین کسی از جحفه محرم شودمثال : حجیت خبر واحد نسبت به: نماز کسی که از خواب بیدار شده است، بدون وضو است + نماز بدون وضو باطل است = نماز چنین فردی باطل استمثال : حجیت ظاهر آیات نسبت به : اجاره عقد است + عقد لازم الوفاء است = اجاره لازم الوفاء است
اسلاید 5: 5
اسلاید 6: 6اللهم الا ان یقال : بسیاری از مسائل اصولی، کبرای قیاس فقهی نیست بلکه استدلال فقهی مبتنی بر آن است
اسلاید 7: 7نکته 12
اسلاید 8: 8سوال : چرا مرحوم آخوند، از عبارت مشهور دست کشیده است؟
اسلاید 9: 9
اسلاید 10: 10
اسلاید 11: 11اشکال حضرت امامبه مرحوم آخوندسوال : اگر مطلق احکام ظنی حجت است، آیا :شارع این حجیت را جعل کرده است = کشفیا عقل حاکم به این حجیت است = حکومت
اسلاید 12: 12توضیح کلام مرحوم شوشتریقیاسی که «ظن به حکم شرعی» کبری قرار می گیرد :حرمت شربِ توتون، مظنون است + هر چه مظنون است، حجت است عقلاً= حرمتِ شرب توتون، حجت استاگر معنای حکومت (یعنی وجوب عمل بر طبق ظن) باشد:حرمت شربِ توتون، مظنون است + هر چه مظنون است «یجب العمل علی طبقه عقلاً»= حرمتِ شرب توتون، «یجب العمل علی طبقه عقلاً»(= در این صورت از امارات عقلیه می شود)پس : «حجیت ظن علی الحکومة» ربطی به «ینتهی فی مقام العمل» ندارد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.