صفحه 1:
صفحه 2:
ارتباط سه كانه
ائل اصولى با
قياس هاى فقهى
الف. كاهى مسئله اصولى كيراى آخرين
قیاسی است که نتیجه اش حکم فتهی است
منئله اصولی؛ در طریق اثبات صغرای این
Sal al
چایگاه شماره ۳
جایگاه شماره ۱
جایگاه شماره ۲
صفحه 3:
و« مم
Sea
مسئله اصولی, در طریق انبات صغرای این قپاس است
جایگاه شماره ۱
مسئله اصولی, در طریق اثبات کبرای قیاس نهابی فرار مي گیرد
جایگاه شمازه ۲
مثال :
وضو مقدمه واجب است
+مقدمه واجب, واجب
صفحه 4:
Pay
Vhs Sly
مسئله اصولی. در طریق اثبات صغراى اين قيا.
چایگاه شماره ٩
مسئله اصولی, در طريق انبات كبراى قياس نهابى قرار مى كبرد
= جایگاه شماره ۲
/ sales
موضوع این روایت مشتق است
مشتق در ما انقضی عنه المبداً حقیقت است (مسئله اصولی اول) +
موضوع اين روايت, در ما انقضى عنه المبدء حقيقت است
+
موضوع این روایت, مورد ام واقع شده است
+ هرچه مورد امر واقع شده است. مصادیق حقیقی اش واجب هستند
> موضوع این روایت. مصادیق حقیقی اش واجب هستند
صفحه 5:
مستهآصولی در طر نابات صترا یآ تما سرت تم 1
جایگاه شماره ۳
متال
حجیت خبر واحد نسبت Ay
کسی که پیش از دوسال در مک
بماند. حکم اهل مکه را دارد
+ حكم اهل مكه. آن است كه از
جحقه محرم شوند
مثال :
حجیت خبر باسد نسبت بد:
نماز کسی که از خواب بیدار
شده است, پدون وضو است
حجیت ظاهر آیات نسبت بد
اجاره عقد است
+ عقد لازم الوفاء است
+ نماز بدون وضو باطل است
سر سل = اجاره لازم الوفاء است
کسی از جحفه محرم - نماز چنین فردی باطل است
شود
۹
صفحه 6:
٩ ۶1 ۷ ج که ب [ ۵ گر ۷
۱
اهی در قباس تایی که صترای قباس نهابی رامی
سازند به کار می روند
۳
گاهی در قياس نهابى به عنوان كبرى به كار مى روند
۳
گاهی علت حجیت کبری در قیاس نهایی هستند
صفحه 7:
اللهم الا ان يقال
بسیاری از مسائل اصولی, کبرای قیاس فقهی نیست بلکه استدلال فقهی مبتنی بر آن است
RAPD AT IAD جع مده دس
به صورت قیال هاي منطقی :
وضو مقدمه واجب آست
روا ات وت ات
وضو واجپ
۲
ما گشته ایم و دیدیم همه فتهاء کار را نجس می
دبیم عیرست
۳
به گفته زرارة از امام صادق عليه السلام: نماز عید
واي ا
صفحه 8:
صفحه 9:
27 ۰
مشهور تنها از واژه «احکا
مرحوم آعوند. از عبارت تکام او التی fo at Se
العمل»_استفاده كرده است
سوال : چرا مرحوم آخوند: از عبارت مشهوز دنت کشیده است؟
> »1 مك م 5« ويه دياو -
Las را معلوم سازندا
شامل «قطع و امارات»
«حیرت زدا» هستند
[ینی اصلا نمی گویند حكم واقعى الهى جيست بلكه در مقام عملء
cher
صفحه 10:
©
۲
1
کل 2
۱
برخی حکم ظاهری هستند (طبق نظر مرحوم آخوند)
برحى حكم ظاهرى تیستند (مانند برانت عقلی صرقاً
تجویز عقلی می گند)
صفحه 11:
۰ 7 ود
ال ون ای ون بد
کلام مرحوم آخوند:
آدله آی که آصول عملیه را تابت می کند حکم واقعی را
معلوم نميکندبلکه صرفا در مقاو عمل به كار مي أيند
vaste
تعبیر 7 صول العملیه قی اتتبهات الحکمتکامل
مجتهد كه به مقام عمل منتهى مى شود. می باشد
صفحه 12:
اشکال حضرت امام
gsi
el ae
سوال : 0
اگر مطلق احکام ظنی حجت است.
شارع اين حجیت را جعل کرده است
یا عقل حاکم به این حجیت است -
rule
eis
کشف
صفحه 13:
توضیح کلام مرحوم شوشتری
أكر معناى حكومت (يعنى وجوب عمل بر
طبق ظن) باشد:
حرمت شرب توتون, مظنون است
+ هر جه مظنون است «يجب العمل على
طبقه عقلاً»
قرار می گیرد :
حرمت شرب توتون, مظنون است
< حرمت شرب توتون, «يجب العمل على
Oe ab
+هر چه مظلون است: حجت نت
مومت شرب نون سجت اس
(< در این صورت از امارات عقلیه می
شود
پس : «حجیت ظن علی الحکومة» ربطی به «ینتهی فی مقام العمل» ندارد