علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

دروس خارج اصول فقه (مبحث وضع 5)

صفحه 1:

صفحه 2:
چهار نقریر از نظر مرحوم عراقی روحانی تقرير مرحوم ا تقرير آيت الله ۱ ‎shee aa‏

صفحه 3:
۳0 تقریر منتقی الاصول ۱ وضع عبارت است لا امر اعتباری (حدوئا و بقائا در وعاء ظرف عقلائی است) ۲ امر اعتباری لا منشأً پدید آمدن ملازمه ای در عالم عين مى شود ۳) فرق وضع با بقیه اعتبارات از بقیه اعتبارات (مانند ملکیت) معلولی به وجود نمی آید

صفحه 4:
ما می گوییم " ا أهرکلام یشان اشتباه است؛ چراکه: وضع : «ملازمه ای در عالم عين + یک معلول خارجی است» قاعده : «هر معلول خارجی و واقعی, محتاج علت خارجی است» نتیجه : «اعتبار عقلائی, علت خارجی نیست پس نمی توائد علت اللهم الا ان يقال انتيجه علم به ملازمه اعتبارى 0 استعمال اين لفظ در اين معنی است استعمال [) موجب پیدایش علقه و ملازمه خارجیه می شوند

صفحه 5:
"۳ اتقرير ايت الله وحيد ‎)١‏ حقيقت وضع عبارت أست [] تعلق اراده به نحو اختصاص ‎ ‏۲) به واسطه اين اختصاص (] مبرزيت لفظ براى معنا كامل مى شود ‎ ‏۳) آنچه در وضع معتبر است (] مبرزيت است نه ملازمه بين لفظ و معنی ‎ ‎

صفحه 6:
محقق عراقی ووس ب ۳ 7 ‎)١‏ يه مبناى تعهد ياى بند شده است ‏۲) این «تعهد» پا آنچه تک مینای «تمهد» خوانده ایم متذاوت ‎ ‏معناى «تتهد» در سايق 03 لفظرا متكا اراده معتى يا تهيم معني به كار برد ‏اسان فلمك ‏ملازمه) ‎

صفحه 7:

رایگان