صفحه 1:
درون ذهن کارآفرین : از ايده ها تا واقعیت

صفحه 2:
خلاقیت . نوآوری و کارآفرینی کار آفریضی ماحصل یک فرآیند نظامدار و سیستماتیک در بکارگیری خلاقیت و نوآوری برای ارضای نیازها و استفاده از فرصتها در بازار است. لین لمر مستلزم بکارگیری استراتزیهای متمرکز برای ایدهها و دیدگاههای جدید و خلق کالایا خدمتی است که نیازهای مشتریان را برآورده کردمیا مشکلاتشان را حل میکند. لین لمر چیزی بیش از اتصال تصادفی و مجزای ابزارهای كوناكون است. ميليونها نفر با ايدههاى جديد براى كالاها يا خدمات جدید و متفاوت میآیند-با لین وجود» بسيارى از آنها هيج كارى با لین ایدهها نمیکنند. كارآفرينان» كسانى هستند كه ايدههاى خلاقلفة خود رلبا اقدامات هدفمند و ساختارسيك مؤسسة بازركانى مرتبط.مى كنند. بنابرلين» كار آفرينى موفق» فرآيند مستمری است كه بر خلاقيت» نوآورى و بكاركيرى آن در بازار تكيه دارد.

صفحه 3:
خلاقیت : ضرورتی برای بقا صرف ایجاد.یک راهکار خلاقلنه برای شناسایی یک مشکل يا برطرف کردن‌میک نیاز» معمولاً کلفی نیستتا موفقیتئیک مؤسسة كارآفرينى را در بلندمدت تضمین کند. در لین دنیای کاملا رقابتى» موفقیت و حتی بقاء- نیا زمند لین استکه کار آفرینان خلاقیت خود (و همچنین خلاقیت کار کنان خود) را مداوماً آزاد کنند. کار آفرینان می توانند مطمئن باشند که لگر راهکاری منحصربهفرد و خلاقلنه را برای حلمیک مشکل یافته یا نیازی را ب رآورده سازندسیک رقیب (که شلید از نظر زملنی شش ساعت با آنها فاصله دارد)به سختیمی تولند راهکار خلاقانه تری را برای کنار گذاشتن راهکار آنها بیابد. لین نرخ تغیبر سريع و پرشتاب» محیطی را ایجاد کرده است که در ‎sop‏ قرار گرفتن در موضع رهبری» نیازمند خلاقیت؛ نوآوری و کار آفرینی مستمر است. شرکتی که به جایگاه رهبری در صنعت رسیده است» در صورت عدم تداوم خلاقیت؛ به زودی جایگام ‎tel‏ خهد.اا: دست خه‌اهد داد

صفحه 4:
مه و * ‎eqn‏ تفکر حلاقانه کا رآفرینی میفق نیازمند هر دو نوع تفکر» بعنی تفکر سمت جب و تفكر سمت راست مغز است. تفکر سمت راست قدرت استدلال واگرایلنه رلبه ما ‎oon‏ دهدکه عبارتست از توانلی ایجاد ایده های اولیه و متنوع. تفکر سمت چپ بر استدلال همگرا تمرکز دارد که عبارتست از توانلیی ارزیابی ایده های متعدد و انتخاب بهترین راهکار براییک مسأله معین. کا رآفرینان نیازمند تكيه بر تفكر نيمكرة راست براى خلق كالاهاء خدمات يا ايده هاى بازرگلنی نو آورلنه هستند. آنگاه» آنها بلید از تفکر سمت چپ مغز خود برای قضاوت دربارهپتانسیل های بازاریلبی ایده های ایجاد شده استفاده کنند. کار آفرینان میفق آموخته لند که کارکردهای مکمل هر یک از نیمکره های مفز را با استفاده از قدرت کلمل خلاقیت مغزی هماهنگ کرده وبه نوآوری های عملی دست یابند. در غیر اینصورت» کار آفرینلنی که به ندرت متهجبه دوهلی و تردید دربارة ایدههای بازرگلنی خودحی شوند» احتمالا تنها از نیمی از مغز خود استفاده می کنند.

صفحه 5:
موانع حلاقیت جستجو برای یافتن-یک پاسخ "صحیح" : درولقع» بسیاری از مشکلات مبهم هستند. بستمبه سژالات مطرح شده توسط افراد» ممکن است چندین پاسخ صحیح برای یک مسأله وجود داشته باشد و معمولاً چنین است. تمرکز بر "منطقی بودن"* تمرکز بیش از حد تلاشها بر منطقی بودن؛ منجربه دلسردی افراد در استفاده از قدرتمندترین خلاقیتهای ذهن انسان یعنی بصیرت می شود. تبعیت کور کورلنه از قولعد : در بعضی از مولقع» خلاقیت‌سبه توانلیی‌ها در شکستن قولعد موجود بستگی دارد به نحوى كه بتوان روشهای جدید انجام کار را آموخت. ‎alo oil Sloe‏ نبا حذف دوره ای فرض "عملی بودن"» کا رآفرینان می تولنند یک محصول يا مفهوم را از یک حوزه گرفته و آنرا در حوزهای کاملا متفاوت بکار گیرند. ‏نگر بستنبه بازیبه عنوان-یک لعر پوج و ببهوده : خلاقیت وقتی نتیجه‌عی دهد که کار آفرینان آنچه در بازی آموخته لند را گرفته مورد ارزیلبی قرار داده‌سبا دلنش خود مورد تأیبد قرار داده و در عمل بكار كيرند. كاركنان را تشويق كنيد تا هنكام حل مسائل» شاد باشند. ‏تخصصی شدن بیش از حد: تعریف یک مشکل به عنوان مشکل بازاریابی؛ تولید با هر حوزهْ تخصصی دیگر منجو به محدود شدن توانایی هایی خواهد شد که نحوه ارتباط آن با سایر موضوعات را نادیده خواهد گرفت. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
موانع حلاقیت اجتناب از ابهام: ابهام‌عی تولنسیک محرک قدرتمند خلاقیت باشد. لین فر آیند.ها را تشویقمی کنستا به شیوه ای متفاوت بیندیشیم. درگیر شدن بیش از حد در جزئیاتسیک وضعیت رویلیی»ما رلبه سمت کشتن خلاقیت هدلیت می کند. با این وجوده ايهام مار ملزم می کند تا به صورت همزمان» دست کم دو موضوع متفاوت و غالبا متناقض را در نظر بگیریم كه يكى از كانالهاى مستقيم به سمت خلاقيت به حساب مى آيد. قوس از ديولنمبه نظر رسيدن: كار احمق» تلنگر زدن‌به عادتها و قواعدی است‌که‌عا را در مسير تفكرات قديمى حفظ حی کندسبا لین تعییف» كار آفرينان احمق هليى فوق العاده هستند. آنها مداوماً روش هاى بذيرفته شدهٌ انجام كارها و فرضيات مربوطه را زير سؤال برده و آنها را به جالش مى كشند. توس از اشتباه و شكست تبه طور كلى؛ كارآفرينى در ارتباطبا ايجاد فرصتى براى شكست خوردن لست! بسيارى از كار آفرينان-به دفعات قبل از کسب موفقیت‌با شکست مواجه شده اند. علیرغم مولنع اولیه؛ آنها توانسته اند ترس از شکست را کنار گذاشته و به تلاش خود ادامه دهند. اعتقاهبه ابنكه تمن ‎GUS‏ نیستم ": متلسفانه لین اعتقاد غالبّبه "کامیلبی فراخود" تبدیلمی شود. فردی‌که بر این باور استكه خلاق نیست‌سبه احتمال زیادیبه همین شیوه عمل 09,5 وبه اعتقاد خود جلم عمل‌حی پوشاند. بسیاری از افرادى كه در زمره افراد هوشمند» خوش فکر و مخترع دسته بندى.مى شوند عملاً باهوشمتر از سايرين نبوده و توانايى دروفى بيشترى در مقايسمبا بسيارى از افراد عادى ندارندسبا لين وجود, آنها آموخته لمند.كه جكونمبه شكل خلاقانه ای اندیشيده و به اندازهُ کافی پشتکار دارند تا رسيدن به قله موفقيت» دست از تلاش بر ندارند.

صفحه 7:
موانع خلاقي-

صفحه 8:
‎et ۰‏ چگونه حلاقیت را بيبود دشیم بهبود خلاقبت سازمانی خلاقیت امری نیست کهبه صورت ساده در سازمانها اتفاق بیفتد. کار آفرینان بلید محیطی را ایجاد کنند که در آن» خلاقیت خود و همکارانشان شکیفا شود. ایده های جدیده بسیار شکننده هستند ملی فرهنگ صحیح سازمان می تواند انسانها را تشویق به توسعه و پرورش آنها نماید. خلاقیت را به عنوان یکی از ارزشهای محوری شرکت بگنجانید. کار آفرینان مسئولیت ایجادسیک فرهنگ نو آورلنه در شرکت را داشته و شرلیط خلاقلنه در سازمان‌با بیانیه مأموريت شوکت آغاز ميشود. کار آفرینان بلید خلاقیت و نو آوری را در بيافية مأموییت شرکتهای خود کنجانده و تعهد خود را از طریق ارتباطات درونی نسبت به آن ابراز کنند. تشویق تنوع یکی از بهترین روشهای تشویق فرهنگ خلاقیت؛ به کاررگیری نیروی کار متنوع است. هنگامی که افراد ساثل را حل کرده یا با ايده های جدیدی می آیند» کاری را در چار چوب تجربیات خود انجام می دهند. انتظار خلاقبت کار کنان ملیلبه افزلینیا کلهش سطح انتظارات کار آفرینان نسبت‌به خود هستند. یکی از بهترین روشهای ابلاغ انتز خلاقبت» صدور مجوز خلاقیت به کار کنان است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
‎et ۰‏ چگونه حلاقیت را بيبود دشیم انتظار شکست و تحمل آن ایده های خلاقلنه علاوه بر موفقیت» شکستهایی را نیزنبه بارحی آورند. انسانهایی که هیچگاه شکست نمی خورند افراد خالقی نیستند. نیازمند استفاده از فرصتهاست و مدیران بلید ترس از شکست را از کار کنانشان بزدایند. مطمن ترین روش کشتن خلاقیت در سازمان» قنبیه کار کنانی است که روشهای جدیدی را آزموده و با شکست مواجه شده اند. تشویق حس کنجکاوی کار آفرینان و کار کنان مربوطه بلید مداوماً از خود سّالات "چه‌می شود لگر" پرسیده و نگرش "شلیدا میتوانستیم...* تشهیق کنند. ‎ies oat as ss as Creal GT‏ ا ببرند. تغیبر منظره ها به صورت دوره ای محیط فیزیکی که انسانها در آن کار می کنند تلثیر زیادی بر سطح خلاقبت آنها دارد. اتاقکهاییکه در داستانهای فکاهی دیلبرت مشهور شده اند می توانند منجر به رانده شدن خلاقیت از محیط کار شوند. نگرش چالشی به مشکلات همه مشکلات فرصتی برای نوآوری هستند. کار آفرینانی که به کار کنان خود اجازة به چالش طلبیدن مشکلات را نمی دهند» عملا هیچ کاری برای توسعةٌ خلاقیت آنها انجام نمی دهند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
چگونه حلاقیت را بيبود دشیم فراهم کردن آموزشهای خلاقیت تقریبا هر فردی دارای ظرفیت خلاقیت است یلی توسعهٌ لین ظرفیت نبازمند آموزش است‌سبه قول یکی از نویسندگان» نلّن چیزی که افراد معمولی را از ادیسون؛ بیکلسو با حتی شکسپیر متملیز می کند ظرفیت خالقة آنها نیست بلکه توانایی استفاده از لین ظرفیت از طییق تشویق تکلنه های خلاقبت و عمل بدانهاست". آموزشهای ارلئه شده از طريق كتابهاء سمینارهاء کار گاه های آموزشی و جلسات حرفهای میتواند به افراد کمک کند تا از ظرفیت خلاقیت خود استفاده کنند. ارائة حمایت کارآفرینان بلید ابزار و منلبع مورد نیاز خلاقیت را در اختیار کارکنان قرار دهند. زمان یکی از ارزشمندتیین منابع است. شرکت مشاوران کمبریج؛ شرکتی که محصولاتی را برای مشتریان در پنج صنعت فرلهم‌می کنده به کار کنان اجازه حی دهدتا بخشی از زمان خود را صرف کار روی "پرویه های کوچک" نملیند.که از نظر آنها لذت بخش بوده و به اعتقاد آنهاء دارای توانایبهای بالقوه ای است. تدوین روشی برای استخراج ایده ها کارگران در هر سازمانی با ایده های خلاقانه ای می آبند. با این وجوده همه سازمانها مهبای بهره برداری از این ابده ها نیستند. نتيجة نامطلوب لین لمر لین است که ایده هلیی که‌می توانستنسیک شرکت رلبه جلو ببینسیا اينکه زندگی مردم را بهبود دهندبه سادگی تبخیر و ناپدید حی شوند. بدونیک رویکرد ساختارمند برای گردآوری مفاهیم خلاقان کار کنان؛ شرکت آینده خود رلبه دست تقسيرسمى سبارد. كار 1 یرک فرآیندهلیی را در شرکتهای خود ایجا کنند که با هدف بهره برداری از نتایج خلاقیت کار کنان طراحی شده اند.

صفحه 11:
جكونه خلاقيت را بیبود دهیم صحبت با مشتريان شرکتهای نوآور زملنی را صرف دریلفت بازخورد دربارة نحوة استفاده از كالاها و خدمات شركت و كوش دادن به ايدههاى جديد مشتريان ميكنند. جستجو براى كاربرد كالاها و خدمات در ساير بازارها تمركز بر كاربردهاى سنتى كالاها و خدمات منجرسبه محدود شدن خلاقيت و فروش شركت خولهد شد. كارآفرينان مى توافندبا یافتن. کاربردهای جدید کالاها و خدمات خوده غاباً در مکانملیی که انتظارش را ندایند» فروش را ‎eT‏ ‏دهند. پاداش به خلاقبت کار آفرینان هی توانند خلاقیت رابا پاداش دادن در هنگام بروز ّن تشهیق کنند. باداشهای مللی میتوانند عوامل انكيزشى مؤثرى در زمينة رفتارهاى خلاقلنه باشند ولى باداشهاى غیرمللی ‎Je‏ تمجید» شناسایی در جمع و برگزاری جشن معمولاً انكيزه هاى قوى ترى براى خلاقيت به حساب مى آيند. مدلسازى رفتار خلاق خلاقیت» بیش از آنچه آموختنی باشد گرفتنی است. شر کتهلیی که در زمينهٌ نو آوری عملکردی عللی دایند در یافته ان که میل به خلاقیت از رأس سازمان آغاز می شود. کار آفرینان خلاقی که از شانس ها استفاده کرده و وضعیت موجوا را به جالش می طلبند» به زودی در می یابند که کار کنانشان نیز همین رویه را در پیش گرفته اند.

صفحه 12:
فرآیند خلاق لگر چه ایده های خلاقلنسبه سرعت صاعقه به ذهن ‎POT‏ می رسند» عملا ماحصل فر آیند خلاقند که شامل هفت مرحله است: ۰ آماده سازی * بررسی (کاوش) * تبدیل * پرورش * رفع ابهامات مسأله * تصدیق {ote

صفحه 13:
تکنیکبایی برای ‎gees‏ فرآیند خلاق طوفان فکری فرآیندی خلاق است که در تتن؛ کروه کوچکی از افرادبا ساختار بسیار کمبا هدف ایجاد مقادیر زیادی از ایده های نو آورلن و لهام بخش‌با یکدیگر تعلملحی کنند. هدف از لين فرآيندء إيجايك فضاى باز و غیرلبلبازدارنده لست که به اعضای گروه امکان می دهد تا آیده های خود را به آسانی به کردش در آورند. ‎4A‏ ذهنی ‏یکی از نقاط قوت نقشة ذهنی لین است که منعکس ‎Called bud OAS‏ عملی مفز است‌سبه جای مطرح کردن ایده‌ها طبق میک الكوى خطىء مفز ازنيك ايدمبه ايدة ديكر برش حى كند. در بسيارى از جلسات خلاقیت ایده هلبا جنان سرعتی فوران مى كنند كه اكر شخصى درصدد قرار دادن آن طبق يك الكوى خطى باشدء بسيارى از آنها از دست خواهند رفت. تریز ‏تسیک رویکرد سیمتماتیک است که برای کمکبه حل تمام مسائل فنى؛ صرف نظر از منبع تَن, طراحی شده است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مغزء علمی و گام به گام است که بر اساس مطالعة صدها اختراع نو آورانه در سراسر دنیاست. الگوسازی سریع ‏ایجاد ایده های خلاقانه یکی از گام های حیاتی در فر آیند تهب یک ايده برای بازاریابی موفق یک کالا یا خدمت است. با اين وجوده کا رآفرینان درمی یابند که بخش اعظمی از ایده های آنها کارایی نداشته و این بدان معناست که الگوسازی سریع نقشی مهم در ف رآیند خلاقانه دارد.

صفحه 14:
مالکیت معنوی : از ایده های خود محافظت کنید حق الاختراع فرآیندی خلاق است که در تّن؛ گروه کوچکی از افرادبا ساختار بسیار کمبا هدف ايجاد مقادير زيادى از ايده هاى نوآورلنه و الهام بخشببا يكديكر تعلمل.مى كنند. هدف از كين فرآيند» ايجاصيى فضاى باز و غير قلبل بازدا رنده لست كه به أعضاى كروه امكان مى دهد نا ايده هاى خود را به آسانى به گردش در آورند. تعداد حق الاختراع هاى درخواست شده و صادر شده 0 و | 400000 4 1 360000 300000 1 250000 ۱ 200000 [ 150000 1 100000 50000 خواستهایا حق الاختراعها = 2001 Ju Cot 2002 ‏سال‎ - — = سال 2003 1995 ‏سال‎ al - سال 1975 | سال 1980 سال 1985 سال 1990 سال 2004

صفحه 15:
مالکیت معنوی : از ایده های خود محافظت کنید علائم تجاری عللمت تجاری هر وایه» عبارت» نماد» طرح» نام» لوكوء شعار یا ظاهر تجاری است‌که شرکت از ین برای شنلسایی منشأً محصول يا تشخیص آن ازسایر کالاهای موجود در بازار استفاده می کند. یک علامت تجاری همانند امضای شرکت در بازار عمل میکند. عللمت تجاریحی تولند چیزی بیش ازسیک مارک تجاری» شعار یا فام تجاری باشد. این علامت می تواند شامل نمادهاه اشکال؛ رنگهاء بوها یا صداها نیز باشد. حق شر حق نشریک هق انحصاری است که از پدیدآورندگان کارهای اميه در زمينة نويسندكىء مثل کارهای ادبی؛ نمایشی» موسیقی و هنری (شلصل انواع کارهای هنری» مجسمه سازی» ادبیات» نرم افزار» موسيقىء ويدئوء بازیهای ویدئییی رقص, تصاویر حرکتی» ضبط و نظایر اینها) محافظت می کند.

صفحه 16:
به دست آوردن حق محافظت از هق الاختراع» علائم تجاری و حق نشر جی فایده خواهد بود مگر اینکه کار آفیین اقداملنی را برای محافظت از اين حقوق در بازار انجام دهد. متلسفانه؛ تملم کسانی که در فعالیتهای باز كلفى مشغول بكار هستنسبه حقوق ديكران در زمينة مالکیت محصولات؛ فرآيندهاء اسامى و كارها توجهى ننموده و بعضی از آنها آگاهلنه وبا مصونيت كلمل اين حقوق را نقض حی کنند. در سایر موارد» رفتار نقض کننده‌سبه سادگی ماحصل فقدان آگلهی از حق مالکیت دیگران است‌سپس ازبه دست آوردن محافظت قانونی منلسب از طییق حق الاختراع» حق نشر و علائم تجاری» کار آفرینان بلید بازار را برای یافتن استفاده کنندگان غیرمجاز و تقلبی» علی الخصوص از طریق اینترنت جستجو کنند. اگر یک کار آفرین دارای یک حق الاختراع» علامت تجاریسیا حق نشر معتبر باشد» متوقف كردن خاطى معمولاً نیازمند چیزی بیش از یک نام جدی برای دست کشیدن و تیقف سوء استفاده نیست که اين كار توسط یک و کیل انجام می شود.

صفحه 17:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان