کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

درک گروه و تیم مفاهیم، ویژگی‌ها تفاوت‌ها

Guorooh_va_tim

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درک گروه و تیم مفاهیم، ویژگی‌ها تفاوت‌ها”

درک گروه و تیم مفاهیم، ویژگی‌ها تفاوت‌ها

اسلاید 1: 1بسمه تعالیدرک گروه و تیم مفاهیم ، ویژگی ها و تفاوت ها

اسلاید 2: 2 درس رفتار سازمانی پیشرفته دانشکده مدیریت دانشگاه تهران استاد: جناب آقای دکتررستگار دانشجو: پویان اسمعیل زاده آذر ماه سال 1386

اسلاید 3: 3درباره رفتار سازمانی:بر اساس مدل لوتانز که مباحث مرتبط با سازمان را از لحاظ قرارگرفتن آنها در یکی از دو حوزه نظری وعملی و نیز با توجه به سطح تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح خرد وکلان تقسیم بندی کرده است، دانش رفتار سازمانی در حوزه نظری وسطح خرد این تقسیم بندی قرارمی گیرد.

اسلاید 4: 4 اما دانش رفتار سازمانی خود ، شامل سه سطح تجزیه وتحلیل فردی ، گروهی وسازمانی است ودر تعریف آن گفته اند: رفتار سازمانی بیانگر دانش مطالعه رفتار نظام مند فرآیندهای فردی ،گروهی وسازمانی می باشد. برای داشتن درک بهتر از سازمان ، رفتار سازمانی و نیزبرای مطالعه مفاهیمی چون ارتباطات،رهبری ، قدرت وسیاست وتعارض و مذاکره در سازمان ابتدا بایستی به مطالعه گروه وتیم پرداخته و ویژگی ها و تفاوت های آنها را بشناسیم.

اسلاید 5: 5دو یا چند نفر که با هم روابط متقابل دارند، به یکدیگر وابسته اند و برای تامین هدفهایی خاص گرد هم میآیند.تعریف گروه :

اسلاید 6: 6گروههای رسمی: به وسیله ساختار سازمانی مشخص می شوند ، کارهای مشخصی به آنها واگذار می گردد و گروههای کاری یا تخصصی را تشکیل می دهند . در گروههای رسمی، رفتار فرد به وسیلۀ هدفهای سازمان تعیین و مسیر حرکت وی مشخص می شود. گروههای غیر رسمی : به وسیلۀ ساختار سازمانی مشخص نمی شوند و ساختار رسمی ندارند.به صورت طبیعی در محیط های کاری تشکیل می شوند و واکنش هایی در برابرنیازبه تماسهای اجتماعی به شمار می آیند.گروهها به دودسته رسمی وغیررسمی تقسیم می شوند.

اسلاید 7: 7 گروه های رسمی را می توان به صورت گروه حاکم و گروه تخصصی تقسیم کرد:گروه حاکم: از زیردستان و کارکنانی تشکیل می گردد که گزارش کار خود را به صورت مستقیم به یک مدیر می دهند.گروه تخصصی: افراد تشکیل دهندۀ آن کسانی هستند که برای انجام و تکمیل کار خاصی گروه را تشکیل می دهند. ولی مرزهای یک گروه تخصصی به ساختار سازمانی وسلسله مراتب اداری محدود نمی شود، بلکه ممکن است وضع به گونه ای باشد که هر عضو بتواند دستور بدهد.

اسلاید 8: 8 گروه های غیر رسمی نیز به گروه ذی نفع و گروه دوستی تقسیم می شود:گروه ذی نفع : کسانی که به گروههای حاکم یا تخصصی می پیوندند، امکان دارد مقصودشان تامین هدفهای خاصی باشدکه مورد نظرشان است.چنین گروهی را گروه ذی نفع می نامند.گروه دوستی: پیوند های اجتماعی که غالبا از وضعیت یا موقعیت کار فراتر می رود گروههایی را تشکیل می دهند که اعضای آن دارای ویژگی های مشترک هستند این چنین تشکیلاتی راگروه دوستی می نامند.

اسلاید 9: 9گروههای غیررسمی بیشتر درجهت تامین نیازهای اجتماعی افراد تشکیل می گردند.بسیاری از افراد به چندین گروه (رسمی و غیر رسمی) تعلق دارند.گروههای مختلف منافع متفاوتی به اعضای خود می رسانند.

اسلاید 10: 10چرا افراد به گروهها می پیوندند؟امنیتپایگاه یا مقاماحتراموابستگیقدرتتامین هدف

اسلاید 11: 11اهمیت گروه: دلایل اهمیت گروه و داشتن ارتباط موثر در آن عبارت است از:1- اغلب ساعات کاری کارکنان و مدیران در گروه می گذرد.2- ضرورت آشنایی با نحوه تصمیم گیری و حل مسائل توسط گروه.3- کاهش اضطراب و عدم اطمینان به کار کردن با دیگران.4- فهم بهتر ارتباطی.5- کمک موثر به گروهها از طریق مشارکت.

اسلاید 12: 12مزایای عضویت در گروه :1- گروه از منابع اطلاعاتی بیشتری نسبت به آنچه فرد در اختیار دارد برخوردار است.2- گروه قادر است تعداد بیشتری از روشهای حل مسائل را پیشنهاد کند.3- کار درگروه موجب یاد گیری سریعتر و پیشرفت در طرح ایده های جامع خواهد شد.4- رضایت شغلی اعضای گروه به دلیل مشارکت در تصمیم گیری گروهی افزایش خواهد یافت.5- اعضای گروه به موازات فعالیت گروهی آشنایی بیشتری با یکدیگر پیدا می کنند.

اسلاید 13: 13عدم مزایا (معایب) عضویت در گروه :1- برخی از اعضای گروه ممکن است اعضای دیگر را تحت فشار قرار دهند که عقیده اکثریت را تایید کنند.2- سلطه یک عضو گروه بر موضوع مورد بحث.3- تکیه بیش از حد روی دیگران برای انجام دادن کار.4- کار کردن با دیگران در گروه نیاز به زمان بیشتری از کارکردن تنها دارد.

اسلاید 14: 14مراحل تکامل گروه : دو الگو برای بیان مراحل تکامل گروهها :الگوی پنج مرحله ای و الگوی تعادل زمانیمراحل تکامل گروه یک فرایند پویا ست.بیشتر گروهها همواره در حالت تغییر هستند.ولی تنها به این سبب که احتمالا گروه هیچ گاه به ثبات کامل نخواهد رسید، نباید چنین استنباط کرد که هیچ گروه تکامل یافته ای وجود ندارد.

اسلاید 15: 15الگوی پنج مرحله ای:اسناد ومدارک بسیار مهمی مبنی بر این که گروهها از پنج مرحلۀ استاندارد (پیاپی) می گذرند، وجود دارد.1- شکل گیری2- درگیری3- انسجام4- تکامل5- از هم پاشیدن

اسلاید 16: 16شکل گیری : از نظر هدف، ساختار ورهبری گروه، اتفاق نظر کامل وجود ندارد و اعضای آن در این موارد به مقدار زایدی نا مطمئن هستند.اعضای سازمان برای تعیین این که چه نوع رفتاری را پذیرفته اند مرتب در حال بررسی و آزمایش می باشند.این مرحله زمانی کامل می شود که افراد خود را عضوی یا جزئی از گروه بپندارند.

اسلاید 17: 17درگیری : تعارض یا تضاد درون گروهی، اعضا موجودیت گروه را می پذیرند، ولی نسبت به کنترلی که گروه میخواهد بر افراد اعمال کند مقاومت می نمایند.گذشته از این، درباره کسی که می خواهد گروه را کنترل کند اتفاق نظر وجود ندارد و در مواردی هم برخوردها یی مشاهده می شود. پس از کامل شدن این دوره، سلسله مراتب اختیارات در درون گروه مشخص خواهد شد.

اسلاید 18: 18انسجام : دراین مرحله بین اعضای گروه روابط مستحکمی به وجود می آید که نشان دهندۀ انسجام است.وقتی این مرحله تکمیل شود ساختار گروه منسجم و مستحکم می گردد و گروه نوع رفتار صحیحی را که هر یک از افراد باید داشته باشند مشخصی می کند.

اسلاید 19: 19تکامل : در این مقطع گروه فعال و مورد قبول واقع شده است.نیرویی را که پیش از این گروه صرف آشنایی با افراد و درک آنها می کرد، اینک در راه انجام کارها به مصرف می رساند.

اسلاید 20: 20ازهم پاشیدن :دراین مرحله گروه آماده می شود تا پایان موجودیت خود را اعلام کند.پس از آن،انجام کارهای مهم و مشخص در اولویتهای گروه قرار ندارد، بلکه گروه در جهت جمع و جور کردن کارها و خاتمه بخشیدن به فعالیتها قدم بر می دارد.

اسلاید 21: 21جامعه سنجی گروه: روشی تحلیلی برای مطالعه رابطه متقابل بین اعضای گروه. در جامعه سنجی گروه، سعی می شود تا مشخص گردد که اعضای گروه نسبت به کدام یک احساس دوستی یا تنفر می کنند و به کار کردن یا نکردن با چه کسانی علاقه دارند. این اطلاعات را می توان با استفاده از پرسش نامه یا انجام مصاحبه به دست آورد. با استفاده از اطلاعات بدست آمده نموداری رسم می شود که آن را جامعه نگاری می نامند.

اسلاید 22: 22اصطلاحات خاصی که در بحث یا تجزیه وتحلیل جامعه نگاری مورد استفاده قرار می گیرند:شبکه های کاری اجتماعی: مجموعه ای از روابط خاص که بین افراد مشخص وجود دارد.خوشه ها: گروههایی که در درون شبکه های کاری اجتماعی وجود دارند.خوشه های شناخته شده: گروههای رسمی مثل دوایر، تیم ها، گروههای ضربت یا کمیته ها.خوشه های اضطراری: گروه های غیر رسمی وغیراداری.ائتلاف : مجمو عهای از افراد که برای هدفی خاص به صورت موقت گرد هم می آیند.

اسلاید 23: 23دسته: گروههای غیر رسمی و دائمی تر که در سایه دوستی ها تشکیل می گردد.ستاره ها: افرادی که در یک شبکه کاری دارای ارتباط بیشتر هستند.رابط: کسی که دو یا سه خوشه را به هم متصل می کند ولی عضو هیچ یک از آنها نیست.پل: کسی که به عنوان یک رابط بین دو یا چند گروه عمل می کند و به آنها وابسته است.منفرد یا تک رو: کسی که با شبکه کاری ارتباط ندارد.

اسلاید 24: 241- معمولا در گروه یا خوشۀ اضطراری میزان جا به جایی بیشتر است.2- رابطۀ بین افراد زمانی محکم می شود که میزان تعارض و تضاد به پایین ترین حد برسد.3- زنان و گروههای اقلیت درصدد تشکیل ائتلاف و دسته بر می آیند و احتمال کمتری وجود دارد( که همانند همکاران مرد و سفید پوست خود) نقش رابط یا پل را ایفا کنند.نکاتی درزمینۀ نتیجۀ تحقیقاتی که دربارۀ جا به جایی، تعارض و گوناگونی نیروی کار انجام شده:

اسلاید 25: 25توجیه رفتار گروه:عوامل مختلفی بررفتار گروه و برعملکرد ورضایت آن تاثیر دارند.متغیرهای اصلی و روابط بین آنها در نمودار زیر نشان داده شده است:شرایط خارجی که بر گروه تحمیل می شودمنابع مبتنی بر عضویت افراد در گروهساختار گروهکاری که گروه انجام می دهد.فرایند های گروهعملکرد ورضایت گروه

اسلاید 26: 26 شرایطی که از خارج بر گروه تحمیل می شود:1- استراتژی سازمان : تعیین کنندۀ نوع کار و فعالیت حال و آیندۀ آن است و به وسیلۀ مدیریت عالی سازمان تعیین می شود.دراستراتژی، هدفهای سازمان و راهها یا وسایل تامین آنها مشخص می گردد. 2- ساختار اختیارات سازمانی: این که افراد و اعضای سازمان باید گزارش کار خود را به چه کسانی بدهند، افراد وگروهها چه نوع تصمیماتی می توانند بگیرند و میزان اختیارات یا قدرت اعضای سازمان و گروهها تا چه حدودی است، به وسیله ساختار سازمانی تعیین می گردد.با استفاده از آن ساختار رسمی گروه و نیز روابط رسمی بین گروهها تعیین می گردد.3- مقررات رسمی: سازمانها مقررات، سیاستها و روشهایی را تدوین می کنند تا بدان وسیله رفتار اعضای سازمان استاندارد شود.هر قدر در سازمان مقررات رسمی تر به اجرا درآید و کارکنان ملزم به رعایت آنها باشند،رفتار اعضای گروه کاری بیشتر قابل پیش بینی است.

اسلاید 27: 274- منابع سازمانی: برخی از سازمانها بزرگ و سودآورند و منابع زیادی دارند، ولی سازمان هایی هم هستند که چنان شانس واقبالی ندارند.میزان منابع سازمان معمولا تعیین کننده نوع کاری است که گروه می تواند انجام دهد.5- فرایند گزینش افراد: اعضای یک گروه کاری اصولا نمی توانند کسانی جز اعضای سازمانی باشند که گروه خود جزئی از آن است.شاخصی که سازمان در فرایند گزینش اعضای گروه به کار می برد تعیین کنندۀ نوع افرادی است که سرانجام به عضویت آن گروه درخواهند آمد.6- ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش: از آنجا که گروههای کاری چیزی جز بخشی از یک سیستم بزرگ تر سازمانی نیستند، بنابر این رفتار اعضای گروه به وسیلۀ شیوۀ ارزیابی و سیستم پاداش سازمان تعیین می شود.

اسلاید 28: 287- فرهنگ سازمانی: هر سازمان یک فرهنگ نانوشته دارد که استانداردهای قابل قبول و رفتارهای غیر قابل قبول را مشخص می نماید.در عین حال که بسیاری از سازمانها نوعی فرهنگ به اصطلاح فرعی دارند(غالبا مربوط به گروههای کاری خاص) که بدان وسیله چیزی را بر استانداردهای سازمان می افزایند یا اندکی تغییر می دهند.اگر اعضای سازمان بخواهند دارای موقعیت خوبی شوند یا پایگاه مستحکمی در سازمان برای خود به وجود آورند،گروههای کاری باید استانداردهایی را که به وسیله فرهنگ حاکم بر سازمان تعیین می شود،رعایت کنند.8-شرایط فیزیکی کار: شرایط فیزیکی کار به وسیله گروههای خارجی که می توانند بر رفتار گروه اعمال نفوذ زیادی بنمایند،تعیین می شود.(مهندسان صنایع،طراحان دفتر یا اتاق کار و معماران).این شرایط باعث می شود که موانعی برسر راه ارتباط اعضای گروه به وجود آید،یا این موضوع را تسهیل نماید.

اسلاید 29: 29منابع مبتنی بر اعضای گروه:میزان عملکرد بالقوه گروه تا حد بسیار زیادی در گرو منابعی است که هر یک از اعضا با خود به درون گروه می آورد.دو منبعی که بیش از بقیه مورد توجه است عبارتند از: تواناییها و ویژگی های شخصیتی

اسلاید 30: 30تواناییها :از طریق ارزیابی تواناییهای هوشی اعضا،در رابطه با نوعکاری که بایدانجام دهند،می توان عملکرد گروه را پیش بینی کرد.در ضمن عملکرد گروه تنها نشان دهندۀ مجموع تواناییهای افراد واعضای آن گروه نیست، ولی این تواناییها می تواند به عنوان پارامترهایی در نظر گرفته شود که نشان دهندۀ عملکرد افراد و نیز بیانگر اثربخشی شیوۀ عملکرد فرد و گروه باشد.

اسلاید 31: 31ویژگی های شخصیتی:آیا هر ویژگی شخصیتی می تواند عامل خوبی برای پیش بینی رفتار گروه باشد؟ پاسخ منفی است.هیچ ویژگی منحصر به فردی به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده باشد ولی مجموعۀ این ویژگی ها می توانند نشان دهندۀ رفتار گروه باشند. بنابراین،ما می توانیم نتیجه بگیریم که ویژگی های شخصیتی اعضای گروه در زمینۀ تعیین رفتار گروه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

اسلاید 32: 32ساختار گروه: گروه کاری یک انبوه جمعیت غیر منظم و سازمان نیافته نیست.ساختاری دارد که به رفتار اعضا شکل می دهد و می توان بر آن اساس مقدار زیادی از رفتار فرد در درون گروه وعملکرد گروه را پیش بینی کرد وآن را توجیه نمود. این متغیر های ساختاری عبارتند از: 1- رهبری رسمی . 2- نقش ها. 3- هنجارها. 4- اندازه یا بزرگی گروه. 5- ترکیب گروه.

اسلاید 33: 33 چند نکته که در رابطه با نقش مطرح می شود:هویت نقش: هر نقش نگرشها و رفتارهای واقعی به همراه دارد که در مجموع هویت نقش را به وجود می آورند یا به بیانی دیگر آنها معرف یک نقش هستند.پنداشت از نقش: یعنی اینکه یک نفر ، به نظر خودش قرار است چه نقشی را ایفا کند.انتظار از نقش: انتظار یا باوری که افراد از فردی دیگر دارند تا در شرایط یا موقعیتی خاص، کار مشخصی انجام دهد.نکته: هنگامی که انتظارات افراد از نقش خاصی تعمیم یابد، آن گاه نقشی را که افراد انتظار دارند قشر خاصی از جامعه ایفا کنند، به صورتی درمی آید که ما آن را نقش قالبی می نامیم.

اسلاید 34: 34قراردادهای روانی(خودآگاهی) : این یک قرارداد نا نوشته است که بین کارکنان و کارفرما درهر شرکت وسازمان وجود دارد.دراین قراردادانتظارات متقابلی که افراد ازیکدیگر دارند تعیین می شود.تعارض نقش: هنگامی که فرد با وضعی روبه رو می شود که از وی انتظار می رود نقشهای متضادی را ایفا نماید،نتیجه چیزی خواهد شد که آن راتعارض نقش می نامند.

اسلاید 35: 35هنجار:همۀ گروهها هنجارهایی را به وجود آورده اند،یعنی، استانداردهای رفتاری قابل قبول که اعضای گروه آنها را رعایت می کنند.هنجار ها به افراد می گویند که در شرایط مشخص و معین چه باید بکنند یا چه نباید بکنند.وجوه مشترک هنجارها( یا معیارهای گروه): 1- شیوه کار کردن.2- عوامل ظاهری(لباس مناسب، وفاداری به گروه،تعیین زمان کار و ...)3- قراردادهای غیر رسمی(اجتماعی):روابط متقابل اجتماعی و بین گروهی مشخص می شود.4- تخصیص منابع.

اسلاید 36: 36علت پیدایش هنجارها یا معیارها:بیشترهنجارها به یکی از چهار روش زیر به وجود می آید:1- ابراز علنی.2- رویدادهای مهم.3- برتری.4- انتقال رفتارهای پیشین.

اسلاید 37: 37مقام: پست یا رتبه که اعضای گروه به فرد می دهند.مقام رسمی وغیر رسمی:امکان دارد گروه یک مقام رسمی به فرد بدهد.در مواردی میزان تحصیلات، سن،جنسیت،مهارت وتجربه باعث می شود که دارندۀ آن به صورت غیر رسمی دارای مقام شود.اگر افراد درگروه چیزی را مقام بدانند همان چیز به دارندۀ خود ارزش و اعتبار خواهد داد.باید به یاد داشت که مقام غیر رسمی به هیچ وجه ازمقام رسمی اهمیتی کمتر ندارد.

اسلاید 38: 38مساوات یا برابری در مقام سازمانی:هر نوع تصوری که دربارۀ نابرابری و رعایت نکردن عدل، دردادن مقام به وجود آید موجب نامتعادل شدن سازمان می گردد .برای اینکه درسازمان افراد احساس کنند که برابری و انصاف رعایت می شود، مزایایی که به دارندگان مقام یا پست رسمی داده می شود باید متناسب با همان پست ها باشد.

اسلاید 39: 39اندازه یا بزرگی گروه:اندازه یا بزرگی گروه برکل رفتار گروه اثر می گذارد.نقصان پذیری: یعنی بازدهی گروه به عنوان یک مجموعه نباید از مجموع بازدهی افراد گروه کمتر شود.نتایج تحقیق بر روی اندازه یا بزرگی گروه:1- گروهی که تعداد اعضای آن فرد باشد بر گروهی که تعداد اعضای آن زوج باشد برتری دارد.2- گروههایی که بین 5 تا 7 نفر عضو داشته باشند می توانند به بهترین نحوازمزایای گروههای کوچک و بزرگ بهره مند گردند.

اسلاید 40: 40ترکیب گروه:گروههای ناهمگن دارای اطلاعات و تواناییهای مختلف،گوناگون و متنوع می باشند و ازاین رو،موثر ترخواهند بود.متغیری به نام بوم شناسی گروه: میزان یا درجه ای که اعضای یک گروه از نظر سال،سن،نژاد،سطح آموزش یا سابقه خدمت در یک سازمان وجوه مشترک دارند.

اسلاید 41: 41تصمیم گیری گروه:امروزه بسیاری از تصمیمات در سازمان ها به وسیله گروهها ، تیم ها ، وکمیته ها گرفته می شود. ولی آیا این بدان معنی است که تصمیمات گروهی بر تصمیماتی که یک نفر به تنهایی می گیرد برتری دارد؟برای پاسخ دادن به این پرسش باید عوامل زیادی را در نظر گرفت.

اسلاید 42: 42نقاط قوت تصمیمات گروه:1- اطلاعات جامع تر و کامل تر.2- دیدگاههای بیشتر.3- پذیرش سریع تر راه حل.4- مشروعیت بیشتر.

اسلاید 43: 43نقاط ضعف تصمیمات گروه:1- وقت گیر بودن.2- فشار در جهت سازش.3- فرمانروایی اقلیت.4- مبهم بودن مسئولیت ها.

اسلاید 44: 44فرایند تصمیم گیری گروهی دو محصول فرعی به بار آورده است که بسیارمورد توجه پژوهشگران رشته رفتار سازمانی قرار گرفته است.

اسلاید 45: 451- همرنگ جماعت شدن گروه:این پدیده بیانگر شرایط و اوضاعی است که گروه برای سازش ، بر اعضای خود فشار وارد می آورد و همین فشار مانع از این می شود که گروه به دیدگاههای اقلیت و غیرعادی و گمنام توجه کند.

اسلاید 46: 462- تغییر موضع گروه (بریدن از گروه) :تصمیماتی که گروه می گیرد در برخی موارد ،(در مقایسه با تصمیمات فردی ) محافظه کارانه تر است. ولی ، اغلب ، گروه در جهت پذیرفتن خطرهای سنگین تر گام بر می دارد.در بسیاری از موارد دوراندیش ها ، محافظه کارتر و تندروها،تندروتر می شوندوپذیرای خطرهای سنگین تر می گردند.شاید بتوان گفت که بحث گروهی موجب خواهد شد تا موضع اولیه تشدید و تقویت شود.

اسلاید 47: 47روشهای تصمیم گیری گروه:متداول ترین شکل تصمیم گیری گروهی به وسیله گردهمایی ایجاد می شود که به صورت رودررو روابط متقابل برقرارمی کنند.گروههایی که به صورت رودررو روابط متقابل برقرارمی کنند،غالبا در جهت سازش با هنجارها ومعیارهای گروه بر یکدیگرفشار وارد می آورند. ( پدیده همرنگ جماعت شدن).روشهایی برای حل بسیاری از مسائلی که به صورت ذاتی و فطری در گروه به وجود می آیند،ارائه شده اند.

اسلاید 48: 481- درگیر شدن یا ایجاد طوفان فکری: در این روش گروه می کوشد برکسانی فایق آید که می خواهنداعضای گروه را به توافق نظر برسانند وگروه اجازه نمی دهد که آن عوامل سد راه و مانع خلاقیت ها و راه حلهای جدید شوند.2- روش اسمی: در این روش به اعضای گروه اجازه داده نمی شود که به هنگام تصمیم گیری بحث ، گفت وگو یا تبادل نظر نمایند و به همین سبب آن را روش اسمی می نامند.

اسلاید 49: 493- روش دلفی: این روش مشابه روش اسمی است ، با این تفاوت که در اجرای آن لازم نیست اعضای گروه حضور فیزیکی داشته باشند.در واقع اعضای گروه حق ندارند تماس رودررو داشته باشند. 4- میزگرد از راه دور: گروه اسمی با تکنولوژی پیشرفته کامپیوتری در هم آمیخته می شود.

اسلاید 50: 50آیا مدیریت باید در پی گروههای کاری منسجم برآید؟غالبا گفته می شود که گروههای کاری باید منسجم باشند.آیا انسجام یکی از ویژگی های پسندیده گروه است یا خیر؟تعریف انسجام:درجه یا میزانی که افراد جذب یکدیگر شده و در هدفهای گروه سهیم می شوند.یعنی ،هر قدر اعضای گروه بیشتر به یکدیگر جذب شوند وهرقدر هدفهای گروه، با هدفهای فردی اعضای گروه هماهنگ تر باشد، انسجام گروه بیشتر خواهد بود.

اسلاید 51: 51عوامل تعیین کننده انسجام:1- مدت زمانی که اعضای گروه با هم می گذرانند.2- سختی پذیرش در گروه.3- اندازه یا بزرگی گروه.4- جنسیت عضو گروه.5- تهدید های خارجی.6- موفقیت های گذشته گروه.

اسلاید 52: 52اثرات انسجام روی بهره وری گروه: نتیجه تحقیقات نشان می دهد که گروههای بسیار منسجم ، از گروههایی که انسجام کمتری دارند ، اثربخش ترند.انسجام بر بازدهی و بازدهی برانسجام اثر می گذارد.به تازگی مشخص شده، رابطه بین انسجام و بازدهی به عملکرد گروه بستگی دارد.(البته عملکردی که در سایه هنجارها ومعیارها یی که گروه برای خود تعیین کرده است، به دست آید.)

اسلاید 53: 53نمودار رابطه بین انسجام گروه، با بازدهی هنجارها و بهره وری انسجام زیاد کمزیاد بازدهیهنجارهاکم

اسلاید 54: 54تیم چیست؟ امروزه استفاده از کلمه تیم، برای توصیف انواع گروههای رسمی به طور فزاینده ای رایج شده است.در محیط کار یک تیم به گروه کوچک افراد با تخصصهای مختلف مکمل هم برای دستیابی به هدف مشترک اطلاق می شود که برای آن ایجاد شده اند و در رابطه با آن مسئولیت مشترک دارند.

اسلاید 55: 55انواع تیم:تیم ها را با توجه به هدف آنها طبقه بندی یا مشخص می کنند.این تیم ها عبارتند از :تیم حل کننده مساله ، تیم خود گردان و تیم متخصص(چند وظیفه ای)در تقسیم بندی دیگری تیمها به چهار گروه تقسیم شده اند: مشاوره - تولیدی - پروژه - اجرایی

اسلاید 56: 56تفاوت تیم با گروه: تیم کاری گروه کاری عملکرد گروهی هدف سهیم شدن دراطلاعات مثبت هم افزایی خنثیانفرادی و گروهی حساب پس دهی انفرادی مکمل یکدیگر مهارت ها تصادفی و گوناگون

اسلاید 57: 57خلق تیم هایی با عملکرد عالی:برای اینکه بتوانیم تیمی اثر بخش به وجود بیاوریم که دارای عملکرد ی عالی باشد باید به موارد زیر توجه کنیم: الف - اندازه یا بزرگی تیم: معمولا بهترین تیم ها آنهایی هستندکه کوچک باشند.(حداکثر12 نفر)ب - توانایی اعضا: سه مهارت لازم در تیم؛1- افرادی دارای تخصص فنی.2- افرادی دارای مهارت در امر حل مساله و تصمیم گیری.3- افرادی با توان بالا برای شنوایی.

اسلاید 58: 58ج - تخصیص نقش و بهبود مهارت ها : تیمی که دارای عملکرد عالی است معمولا به افراد،به تناسب تخصص و ویژگی های شخصیتی،نقشهای مختلف واگذار می کند.

اسلاید 59: 59نه نقشی که اعضای تیم ترجیح میدهند آن را ایفا نمایند: خلاق – نوآور کاشف – موسس تحلیلگرسازنده – سازمان دهندهنتیجه گیر – تولید کننده کنترل کننده – بازرس نگهدارندهگزارشگر – مشاور هماهنگ کننده

اسلاید 60: 60د - تعهد به هدف مشترک: تیم های اثر بخش دارای هدفی مشترک هستند که می توانند بدان وسیله افراد را هدایت نمایند، به گونه ای که آنان در این باره تعهدات لازم را به عمل آورند. ه - تعیین هدفهای خاص : هدف های خاص به اعضا و کل تیم انرژیمیدهند. ارتباطات را تسهیل می نمایند و کانال ها را مشخص میکنند.و - رهبری و ساختار: تیم هایی که قرار است عملکرد عالی داشته باشند باید دارای ساختار ورهبر باشند تا آنها راهدایت کند و توجه وتلاش آنها را به نقطۀ خاصی معطوف نماید.

اسلاید 61: 61ز - نقصان پذیری تیم وحساب پس دهی تیم: تیم های موفق اعضای خود را وادار میکند که هر کس، مسئولیت تامین هدفها یا رهیافت های تیم را برعهده بگیرد.ح - ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش: ارزیابی عملکرد فرد،تعیین دستمزد ساعتی ،مشوق های فردی و از این قبیل اقدامات می توانند اعضای تیم را وادار کنند که عملکردی عالی ارائه نمایند.ط - اعتماد متقابل: اعتماد متقابل اعضا به یکدیگر از ویژگی های عمدۀ تیم هایی است با عملکرد عالی.

اسلاید 62: 62مدیر و رهبر تیم چگونه می توانند اعتماد به وجود آورند؟ثابت کنند که برای منافع دیگران کار می کنند، به همان گونه که برای منافع خود تلاش می نمایند.مدیران یا رهبران باید در تیم ایفاگر نقش باشند.باید عادل ومنصف باشند.باید دارای احساس و عاطفۀ انسانی باشند.مدیر یا رهبربه هنگام تصمیم گیری وارج نهادن به ارزشهای اصولی باید دارای ثبات رویه باشند.باید محرم اسرار دیگران باشند.باید شایستگی و کفایت خود را به اثبات برسانند.

اسلاید 63: 63پرورانیدن افراد برای عضویت در تیم:مدیران می توانند به شیوه های زیر افراد را به شکلی در آورند که انها در صحنه تیم ایفاگر نقش گردند:گزینش:انتخاب افرادی که دارای مهارت های ویژه در زمینه روابط انسانی هستند.آموزش:افرادی را که در محیط آکنده از فرد گرایی پرورش یافته اند،می توان آموزش داد وآنها را به صورت بازیگران اصلی در تیم درآورد.پاداش:سازمان باید در سیستم پاداش تجدید نظر کند و آنرا به گونه ای درآورد که مشارکت و خمکاری اعضا را تقویت کند.

اسلاید 64: 64ویژگی های یک تیم اثربخش:1-هدف روشن 2- غیر رسمی بودن3- مشارکت 4- گوش دادن5- عدم توافق 6- اتفاق نظر روی تصمیمات7- ارتباطات باز 8- نقش هاوتکالیف کاری روشن9- رهبری مشترک 10- روابط بیرونی11- تنوع سبک 12- خود ارزیابی

اسلاید 65: 65کار تیمی اثر بخش:با شدت گرفتن فشارهای رقابتی، موفقیت سازمانی بطور فزاینده ای بجای ستاره های فردی به کار تیمی بستگی دارد.سه جزء کار تیمی که بیشترین توجهات را به خود جلب نموده اند عبارتند از:تشریک مساعی اعتمادانسجام وهمبستگی

اسلاید 66: 66 مسائل نوین در اداره تیم:1- تیم ومدیریت کیفیت جامع.2- نیروی کار ناهمگون و تیم.3- تجدید حیات تیمی که به حالت اشباع رسیده است.

اسلاید 67: 67نقاط قوت ناهمگونی نیروی کار: 1- دیدگاههای مختلف2- آغوش باز برای پذیرش عقاید و نظرهای جدید3- تفسیرهای گوناگون4- خلاقیت بیشتر5- انعطاف پذیری زیاد6- مهارتهای زیاد در حل مساله

اسلاید 68: 68نقاط ضعف ناهمگونی نیروی کار:1- ابهام2- پیچیدگی3- سردرگمی4- نداشتن ارتباط5- به زحمت می توان به یک توافق دست یافت6 – به زحمت می توان برای یک کار ویژه به توافق رسید

اسلاید 69: 69 با تشکر از حوصله شما

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید