صفحه 1:
رك كروة رليم
Las ya fing plo
صفحه 2:
درس رفتار سازمانی پیشرفته
دانشكده مديريت ت دانشكاه تهران
استاد: جناب آقای دکتر رستگار
دانشجو: يويان اسمعيل زاده
jal ماه سال ۱۳1
صفحه 3:
بر اساس مدل لوتانز که مباحث مرتبط با سازمان را از لحاظ قرار
گرفتن آنها در یکی از دو حوزه نظری وعملی و نیز با توجه به سطح
تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح خرد وکلان تقسیم بندی کرده است.
دانش رفتار سازمانی در حوزه نظری وسطح خرد این تقسیم بندی
قرارمی گیرد.
صفحه 4:
9
wil LI رفتار سازمانی خود . شامل سه سطح تجزیه وتحلیل
فردی . گروهی وسازمانی است ودر تعریف آن گفته اند:
رفتار سازمانی بیانگر دانش مطالعه رفتار نظام مند فرآیندهای
فردی .گروهی وسازمانی می باشد.
برای داشتن درک بهتر از سازمان . رفتار سازمانی و نیزیرای
مطالعه مفاهیمی چون ارتباطات.رهبری . قدرت وسیاست وتعارض
و مذاکره در سازمان ابتدا بایستی به مطالعه گروه وتیم پرداخته و
ویژگی ها و تفاوت های آنها را بشناسیم.
صفحه 5:
: تعریف گروه
دو يا چند نفر که با هم روابط متقابل
دارند. به یکدیکر وابسته اند و برای تامین
35° هدفهایی خاص گرد هم میایند.
صفحه 6:
31 به دودسته رسمی وغیررسمی تقسیم می شوند.
8
گروههای رسمی: به وسیله ساختار سازمانى مشخص مى شوند »
كارهاى مشخصى به آنها واكذار مى كردد و كروههاى كارى يا
تخصصى را تشكيل مى دهند . در كروههاى رسمىء رفتار فرد به
وسيلهُ هدفهاى سازمان تعيين و مسير حركت وى مشخص مى شود.
كروههاى غير رسمى : به وسيلة ساختار سازمانى مشخص نمى شوند
و ساختار رسمى ندارند.به صورت طبيعى در محيط هاى كارى تشكيل
می شوند و وا کنش هایی در برابرنیازبه تماسهای اجتماعی به شمار
wel) ces
صفحه 7:
5 های رسمی را می توان به صورت
كروه حاكم و كروه تخصصى تقسيم كرد:
گووه حاکم: از زيردستان و كاركنانى تشكيل مى كردد كه
گزارش کار خود را به صورت مستقیم به يكك مدير مى دهند.
گروه تخصصی: افراد تشکیل دهنده آن کسانی هستند که برای
انجام و تکمیل کار خاصی گروه را تشکیل می دهند. ولی مرزهای
یک گروه تخصصی به ساختار سازمانی وسلسله مراتب اداری
محدود نمی شود بلکه ممکن است وضع به گونه ای باشد که هر
عضو بتواند دستور بدهد.
صفحه 8:
ده هاى غير رسمى نيز به
گروه ذی نفع و گروه دوستی تقسیم می شود:
گروه ذی نفع : کسانی که به گرومهای حاکم یا تخصصی می پیوندند؛
امکان دارد مقصودشان تامین هدفهای خاصی باشد که مورد نظرشان
است.چنین گروهی را گروه ذی نفع می نامند.
گروه دوستی: پیوند های اجتماعی که غالبا از وضعیت یا موقعیت کار
فراتر می رود گروههایی را تشکیل می دهند که اعضای آن دارای ویژگی
های مشت رک هستند این چنین تشکیلاتی راگروه دوستی می نامند.
صفحه 9:
اللي
كروههاى غيررسمى بيشتر درجهت تامين نيازهاى
اجتماعی افراد تشکیل مى كردند.
بسیاری از افراد به چندین گروه (رسمی و غیر
رسمی) تعلق دارند.
گروههای مختلف منافع متفاوتی به اعضای خود می
رسانند.
صفحه 10:
صفحه 11:
اهمیت گروه:
دلایل اهمیت گروه و داشتن ارتباط موثر در آن عبارت است از:
۱- اغلب ساعات کاری کارکنان و مدیران در گروه می گذرد.
۲- ضرورت آشنایی با نحوه تصمیم گیری و حل مسائل توسط
گروه.
۳- کاهش اضطراب و عدم اطمینان به كار كردن با دیگران.
۴- فهم بهتر ارتباطی.
۵- کمک موثر به گروهها از طریق مشارکت.
صفحه 12:
مزایای عضویت در گروه :
۱- گروه از منابع اطلاعاتی بیشتری نسبت به آنچه فرد در اختیار دارد برخوردار
است.
۲- گروه قادر است تعداد بیشتری از روشهای حل مسائل را پيشنهاد کند.
۳- کار درگروه موجب یاد گیری سریعتر و پیشرفت در طرح ایده های جامع خواهد
5
۴- رضایت شغلی اعضای گروه به دلیل مشار کت در تصمیم گیری گرومی افزایش
خواهد یافت.
۵-اعضای گروه به موازات فعالیت گروهی آشنایی بیشتری با یکدیگر پیدا می
صفحه 13:
عدم مزایا (معایب) عضویت در گروه :
۱- برخی از اعضای گروه ممکن است اعضای دیگر را تحت
فشار قرار دهند که عقيده اكثريت را تایید کنند.
۲- سلطه یک عضو گروه بر موضوع مورد بحث.
۳- تکیه بیش از حد روی دیگران برای انجام دادن کار.
۴- كار كردن با دیگران در گروه نیاز به زمان بیشتری از
کار کردن تنها دارد.
9
صفحه 14:
مراحل تکامل گروه :
مراحل تکامل گروه یک فرایند پویا ست.بیشتر گروهها همواره در
حالت تغییر هستند.ولی تنها به این سیب که احتمالا گروه هیچ گاه
به ثبات کامل نخواهد رسید. نباید چنین استنباط کرد که هیچ گروه
تکامل یافته ای وجود ندارد.
دو الگو برای بیان مراحل تکامل گروهها :
الگوی پنج مرمله ای و الگوی تعادل (مانی
صفحه 15:
الگوی پنج مرحله ای: 9
اسناد ومدارک بسیار مهمی مبنی بر این که گروهها از پنج مرحلة
استاندارد (پیاپی) می گذرند. وجود دارد.
صفحه 16:
شکل گیری :
از نظر هدف, ساختار ورهبری گروه اتفاق نذ
کامل وجود ندارد و اعضای آن در این موارد به
مقدار زابدی نا مطمئن هستند.اعضای سازمان برای
تعیین اين كه جه نوع رفتاری را پذیرفته اند مرتب در
حال بررسی و آزمایش می باشند.این مرحله زمانی
کامل می شود که افراد خود را عضوی با جزئی از
كروه بيندارند.
صفحه 17:
درگیری :
تعارض با تضاد دیون گروهی. اعضا موجودیت گروه
را می پذيرند. ولی نسبت به کنترلی که گروه میخواهد
بر افراد اعمال کند مقاومت می نمایند. گذشته از این؛
درباره کسی که می خواهد گروه را کنترل کند اتفاق نظر
وجود ندارد و در مواردی. هم برخوردها پی مشاهده می شود.
پس از کامل شدن این دوره» سلسله مراتب اختیارات در
درون گروه مشخص خواهد شد.
صفحه 18:
انسجام :
(cline! Gy Ale yo Cul ya گروه روابط مست به
وجود می آید که نشان دهندة انسجام است.وقتی این
مزرحله تکمیل شود ساختار گروه منسجم و مستحکم
مى كردد و كروه نوع رفتار صحيحى را كه هر يك
از افراد باید داشته باشند مشخصی می کند.
صفحه 19:
تکامل : ۰۰۰
در اين مقطع گروه فعال و مورد قبول واقع شده
است.نیرویی را که پیش از این گروه صرف
آشنایی با افراد و درک آنها می کرد اینک در
راه انجام کارها به مصرف می رساند.
صفحه 20:
bx
7
3
ازهم باشيدن :
0
5
۱ 5
دراین مرحله گروه آماده ممی شود تا پایان موجودیت
خود را اعلام کند.پس از آن.انجام کارهای مهم و
مشخص در اولویتهای گروه قرار ندارد بلکه گروه در
جهت جمع و جور کردن کارها و خاتمه بخشیدن به
فعالیتها قدم بر میی دارد.
صفحه 21:
جامعه سنجی گروه:
روشی تحلیلی برای مطالعه رابطه متقابل بین اعضای گروه.
در جامعه سنجی گروه. سعی می شود تا مشخص گردد که
اعضای گروه نست به کدام یک احساس دوستی با تنفر میی
کنند و به کار کردن با نکردن با چه کسانی علاقه دارند.
این اطلاعات را می توان با استفاده از پرسش نامه با انجام
مصاحبه به دست أورد.
با استفاده از اطلاعات بدست آمده نمودارى رسم مى شود كه
of را جامعه نگاری می نامند.
صفحه 22:
اصطلاحات خاصی که در بحث يا تجزیه وتحلیل جامعا
نکاری مورد استفاده قرار می گیرند:
شبکه های کاری اجتماعی: مجموعه ای از روابط خاص كه بين
افراد مشخص وجود دارد.
خوشه ها: گرومهایی که در درون شبکه های کاری اجتماعی و جود دارند.
خوشه های شناخته شده: گروههای رسمی مثل دوایر: تیم ها؛
گروههای ضربت یا کمیته ها.
خوشه های اضطراری: گروه های غیر رسمی وغیراداری.
اثتلاف : مجمو عهای از افراد که برای هدفی خاص به صورت موقت
گرد هم می آیند.
22
صفحه 23:
©
دسته: گروههای غیر رسمی و دائمی تر که در سایه دوستی ها تشکیل
می گردد.
ستاره ها: افرادی که در یک شبکه کاری دارای ارتباط بیشتر هستند.
رابط: کسی که دو با سه خوشه را به هم متصل می کند ولی عضو هیچ
یک از آنها نیست.
پل: کسی که به عنوان يكك رابط بين دو يا جند كروه عمل مى كند و به
آنها وابسته است.
منفرد يا تكك رو: كسى كه با شبكه كارى ارتباط ندارد.
23
صفحه 24:
نکاتی درزمينة نتبجة تحقیقاتی که دربارة جا به جایی»
تعارض و گوناگونی ثبروی کار انجام شده:
۱- معمولا در گروه یا خوشة اضطراری میزان جا به جایی
-١ رابطة بين افراد زمانى محكم مى شود كه ميزان تعارض و
تضاد به يايين ترين حد برسد.
۳- زنان و گروههای اقلیت درصدد تشکیل ائتلاف و دسته بر
می آیند و احتمال کمتری وجود دارد( که همانند همکاران مرد
و سفید پوست خود) نقش رابط یا پل را ایفا کنند.
24
صفحه 25:
توجیه رفتار گروه:
عوامل مختلفی بررفتار گروه و برعملکرد ورضایت آن تاثیر دارند.
متغیرهای اصلی و روابط بین آنها در نمودار زیر نشان داده شده است:
کاری که گروه
انجام می دهد.
[| SBI P+) عملکرد ورضایت
گروه
25
گروه
منابع مبتنی بر
عضویت
افراد در گروه
ساختار گروه
شرایط
خارجی که
بر گروه
تحمیل می
صفحه 26:
شرایطی که از خارج بر گروه تحمیل می شود:
١ - استراقزى سازمان : تعيين كنندة نوع كار و فعاليت حال و آيندة آن است و به
وسيلة مديريت عالى سازمان تعيين مى شود.دراستراتزى هدفهاى سازمان و راهها يا
وسايل تامين آنها مشخص مى گردد.
۲- ساختار اختیارات سازمافي: این که راد و اعضای سازمان باید گزارش
Be Bets seat aad pee كنا عن رد upg
اختیارات يا قدرت اعضای سازمان و گروهها تا چه حدودی است؛ به وسیله ساختار
سازمانى تعبين مى گردد.ا اسفاده از آن ساختار رسمی گروه و نیز روابط رسمى بين
گروهها تعبین می گردد.
۳- مقررات #اسازماتها تقررات» مياسها وروشهاى را تدوين Ps co
بدان وسیله رفتار اعضای سازمان استاندارد شود.هر قدر در سازمان مقررات رسمی تر به
جرا درآید و کارکنان ملزم به رعایت آنها باشند.رفتار اعضای گروه کاری بیشتر قابل
پیش بینی است.
26
صفحه 27:
۴- منابع سازمانی: برخی از سازمانها بزرگ و سود آورند و منابع زیادی دارند؛
ولى سازمان هابى هم هستند كه جنان شانس واقبالى ندارند.ميزان منابع سازمان معمولا
تعیین كتيده نوع كار ابت كه anaes ls yank
۵- فرایند کزینش ش افراد: اعضای یک گروه کاری اصولا نمی توانند کسانی
جز اعضای سازمانی باشند که گروه خود جزئی از آن است.شاخصی که سازمان در فرایند
گزینش اعضای گروه به کار می برد تعیین کنند؛ نوع افرادی است که سرانجام به
عضویت آن گروه درخواهند آمد.
و - ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش: از آنجا که گروههای کاری
چیزی ز بخشى از يكك سيستم بزركك تر سازمانی نیستنده بنابر اين رفتار اعضاى كروه به
شیوة ارزیابی و سیستم پاداش سازمان تعیین می شود.
27
صفحه 28:
۷- فر هنگ سازمافی؟ هر سازمان یک فرهنگ نانوشته دارد که استانداردهای
قابل قبول و رفتارهای غیر قابل قبول را مشخص می نماید.در عین حال که بسیاری از
سازمانها نوعی فرهنگ به اصطلاح فرعی دارند(غالبا مربوط به گروههای کاری خاص)
که بدان وسیله چیزی را بر استانداردهای سازمان می افزایند یا اند کی تغییر می دهند.اگر
اعضای سازمان بخواهند دارای موقعیت خوبی شوند يا پایگاه مستحکمی در سازمان برای
خود به وجود آورند گروههای کاری باید استانداردهایی را که به وسیله فرهنگ حاکم بر
سازمان تعیین می شود.رعایت کنند.
۸-شرایط فیزیکی کاو: شرایط نزیکی کار به وسیله گروههای خارجی که
می توانند بر رفتار گروه اعمال نفوذ زیادی بنمایند.تعیین می شود.
(مهندسان صنایع.طراحان دفتر یا اتاق کار و معماران).
این شرایط باعث می شود که موانعی برسر راه ارتباط اعضای گروه به وجود آید.یا این
موضوع را تسهیل نماید.
28
صفحه 29:
منابع مبتنی بر اعضای گروه:
میزان عملکرد بالقوه گروه تا حد بسیار زیادی در گرو منابعی است
که هر یک از اعضا با خود به درون گروه می آورد.
صفحه 30:
۳ ۳
تواناییها : 9
از طریق ارزیابی توانایبهای هوشی اعضاءدر رابطه با نوع
کاری که بایدانجام دهند.می توان عملکرد گروه را پیش جینی
کرد.در ضمن عملکرد گروه تنها نان دهنده مجموع
توانایبهای افراد واعضای آن گروه نیست. ولی این تواناییها
می تواند به عنوان پارامترهایی در نظر گرفته شود که نشان
دهندة عملکرد افراد و نیز بیانگر اثربخشى شيوة عملکرد فرد و
گروه باشد.
صفحه 31:
لس قي
ویژکی های شخصیتی: ©
آیا هر ویژگی شخصیتی می تواند عامل خوبی برای پیش بینی
رفتار گروه باشد؟ پاسخ منفی است.هیچ وی ژگی منحصر به فردی
به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده باشد ولی مجموعة اين
ویژگی ها می توانند نشان دهنده رفتار گروه باشند. بنابر این»ما
می توانیم نتیجه بگيريم که ويژگی های شخصیتی اعضای گروه
در زمينة تعیین رفتار گروه نقش بسیار مهمی ایفا مى كنند.
صفحه 32:
ساختار گروه:
گروه کاری یک انبوه جمعيت غير منظم و سازمان نيافته نیست.
ساختاری دارد که به رفتار اعضا شکل می دهد و می توان بر آن
اساس مقدار زیادی از رفتار فرد در درون گروه وعملکرد گروه را
پیش بینی کرد وآن را توجیه نمود.
اين متغیر های ساختاری عبارتند از:
۱ - رهبری رسمی .
۲- نقش ها.
۳- هنجارها.
۶- اندازه یا بز رگی گرود.
۵- ت کیب گروه.
صفحه 33:
چند نکته که در رابطه با نقش مطرح می شود:
هویت نقش: هر نقش نگرشها و رفتارهای واقعی به همراه دارد که در
مجموع هویت نقش را به وجود می آورند يا به بیانی دیگر آنها معرف یک
پلداشت ا( نقش: بعنی اينکه یک نفر , به نظر خودش قرار است چه نقشی
را ایفا کند.
انتظار ا[ نقش: انتظار با باوری که افراد از فردی دیگر دارند تا در شرایط
یا موقعیتی خاص, کار مشخصی انجام دهد.
نکته: هنگامی که انتظارات افراد از نقش خاصی تعمیم یابدء آن گاه نقشی را که افراد
انتظار دارند قشر خاصی از جامعه ایفا کنند. به صورتی درمی آید که ما آن را نقش
قالبی می نامیم.
صفحه 34:
قراردادهای روانی(خودآگاهی) : اين يك قرارداد نا نوشته است که
بين کار کنان و کارفرما درهر شر کت وسازمان وجود دارد.دراین
قراردادانتظارات متقابلی که افراد ازیکدیگر دارند تعیین می شود.
تعارض نقش: هنگامی که فرد با وضعی روبه رو می شود که از وی
انتظار می رود نقثهای متضادی را ایفا نماید.نتیجه چیزی خواهد شد
که آن راتعارض نقش می امند.
صفحه 35:
هنجار:
dod کروهها هنجارهایی را به وجود آورده اند.یعنی, استانداردهای رفتاری
قابل قبول که اعضای گروه آنها را رعایت می کنند.هنجار ها به افراد
می گوبند که در شرایط مشخص و معین چه باید بکنند یا چه نباید بکنند.
وجوه مشتر ک هنجارها( با معبارهای گروه):
۱- شیوه کار کردن.
۲- عوامل ظاهری(لباس مناسب. وفاداری به گروه.تعیین زمان کار و ...)
۳- قراردادهای غیر رسمی(اجتماعی):روابط متقابل اجتماعى و بين كروهى
مشخص می شود.
۶- تخصیص منابع.
هه
صفحه 36:
: علت پیدایش هنجارها یا معيارها:
بیشترهنجارها به یکی از چهار روش زیر به وجود می آید:
۱- ابراز علنی.
-P رویدادهای مهم.
۳- برتری.
عا- انتقال رفتارهاى بيشين.
صفحه 37:
oe
2 پست با رتبه که اعضای گروه به فرد می دهند.
مقام رسمی وغیر رسمی:
؟ امکان دارد گروه یک مقام رسمی به فرد بدهد.
* در مواردی میزان تحصیلات. سن.جنسیت.مهارت وتجربه باعث
می شود که دارندة آن به صورت غیر رسمی دارای مقام شود.
* اگر افراد در گروه چیزی را مقام بدانند همان چیز به دارنده خود
ارزش و اعتبار خواهد داد.
* بايد به ياد داشت كه مقام غير رسمى به هيج وجه ازمقام رسمى
اهميتى كمتر ندارد.
صفحه 38:
7 مساوات يا بر ابری در مقام سازمانی:
هر نوع تصوری که دربارة نابرابری و رعایت نکردن عدل.
دردادن مقام به وجود آید موجب نامتعادل شدن سازمان
میی گردد .
برای اینکه درسازمان افراد احساس کنند که برابری و انصاف
رعایت می شود. مزایایی که به دارندگان مقام یا پست رسمی
داده می شود باید متناسب با همان پست هاباشد.
صفحه 39:
* ااندازه با بزرگی گروه:
اندازه يا بز رگیی گروه بر کل رفتار گروه اثر می گذارد.
؟ نقصان پذیری: یعنی بازدهی کروه به عنوان یک مجموعه نباید
؟ از مجموع بازدهی افراد گروه کمتر شود.
؟ نتایج تحقیق بر روی اندازه با بزرگی گروه:
۱- گروهی که تعداد اعضای آن فرد باشد بر گروهی که تعداد
اعضای آن زوج باشد بر تری دارد.
۲- گروههایی که بین ۵ تا ۷ نفر عضو داشته باشند می توانند به
بهترین نحوازمزایای گروههای کوچکت و بز رگ بهره مند گردند.
صفحه 40:
*گروههای ناهمگن دارای اطلاعات و تواناییهای
مختلف, گوناگون و متنوع می باشند و ازاین رو.موثر
ترخواهند بود.
گمتغیری به نام بوم شناسی گروه: میزان یا درجه ای که
اعضای یک گروه از نظر سال,سن,نژاد.سطح آموزش یا
سابقه خدمت در یک سازمان وجوه مشترک دارند.
صفحه 41:
نصمیم گیری گروه:
امروزه بسيارى ا( تصميمات در سازمان هاءيه وسيله
گرههها . تیم ها . وكميته ها كرفته مى شود. ولى آيا
اين بدان معنى است كه تصميمات كروهى بر
تصمیماتی که یک نفر به تنهایی می گیرد برترى
داردکبرای پاسخ دادن به این پرسش باید عوامل زیادی
(ا در نظر گرفت.
صفحه 42:
نقاط قوت تصمیمات گروه:
۱- اطلاعات جامع تر و کامل تر.
۲- دیدگاههای بیشتر.
۳- پذیرش سریع تر راه حل.
صفحه 43:
نقاط ضعف تصمیمات گروه:
۱- وقت كير بودن.
۲- فشار در جهت سازش.
۳- فرمانروایی اقلیت.
۴- مبهم بودن مسئولیت ها.
صفحه 44:
ا 02
فرايند تصميم كيرى كروهى دو
a aaa به 3 آورده است كه
١ ان رشته
صفحه 45:
:هميذكجماع شد كرهه -0
اين يديده بيانكر شرايط و اوضاعى است كه
گروه برای سازش , بر اعضای خود فشار وارد
می اورد و همین فشار مانع از اين می شود که
كرو به ديدكاههاى اقليت و غبرعادى و كمنام
.توجه کند
صفحه 46:
تسغییر موضع کسرومل(بریدراز -6
: گروه)
تصمیماتی که گروه می گیرد در برخی موارد .(در مقایسه با
تصمیمات فردی ) محافظه کارانه تر است. ولی . اغلب..
گروه در جهت پذیرفتن خطرهای سنگین تر گام بر می
دارد.در بسیاری از موارد دوراندیش ها , محافظه کارتر و
تندروها,تندروتر می شوندوپذیرای خطرهای سنگین تر می
گردند.شاید بتوان گفت که بحث گروهی موجب خواهد شد تا
.موضع اولیه تشدید و تقویت شود
صفحه 47:
روشهای تصمیم گیری گروه:
متداول ترین شکل تصمیم گیری گروهی به وسیله گردهمایی ایجاد
می شود که به صورت رودررو روابط متقابل برقرارمی کنند.
گروههایی که به صورت رودررو روابط متقابل برقرارمی کنند.غالبا
در جهت سازش با هنجارها ومعیارهای گروه بر یکدیگرفشار وارد
می آورند. ( پدیده همرنگ جماعت شدن).
روشهایی برای حل بسیاری از مسائلی که به صورت ذاتی و فطری
در گروه به وجود مى آيندءارائه شده اند.
صفحه 48:
۱- درگیر شدن یا ایجاد طوفان فگری؛ در ا:
صفحه 49:
p
9)
5 3
5 2
1
عا- ميز
5
lage
0
a
صفحه 50:
لژوههای کاری منسجم بر
آيد
1
صفحه 51:
ی
اس TA
al a Ne a
۴- جنسیت عضو گیوه.
۵-تهدید های خارچی:
ع- موفقيت هاى كذشته كروه.
صفحه 52:
۳
9
4
۰
an
له
۳
3
3
صفحه 53:
نمودار رابطه بین السجام گروه. با بازدهی هنجارها
(جاد
بهره وری (یاد
9 بهزه وی
انسجام
بهره وزی متوسط
بهره وزی کم تا
متوسط
كم
زياد
بازدهى
هنجارها
صفحه 54:
به طور فزاینده ای رایج شده است.
كار يك تيم به گروه کوچک افراد با تخصصهای
مکمل هم برای دستیابی به هدف مشترک اطلاق
د که برای آن ایجاد شده اند و در راب ۳
ک دارند. ,
۶
صفحه 55:
انواع تیم:
تیم ها را با توجه به هدف آنها طبقه بندی یا مشخص می کنند.
اين تیم ها عبارتند از :
تیم حل کننده مساله » تیم خود گردان و تیم متخصص
(چند وظیفه ای)
در تقسیم بندی دیگری تیمها به چهار گروه تقسیم شده اند:
مشاوره - تولیدی - پروژه - اجرایی
صفحه 56:
کروه کاری
هدف له سهيم شدن دراطلاعات
eral 5th a te
انفرادی و گروهی 7-7 حساب پس دهی انفرادی
معنل بعع کرت ور سر ون
صفحه 57:
خلق تیم هایی با عملکرد عالی:
برای اینکه بتوانیم تیمی اثر بفش به وجود بیاوریم که دارای
عملکرد ی عالی باشد باید به موارد زیر توجه کنیم:
الف - اندازه يا بزرگی تیم: معمولا بهترین تیم ها آنهایی
هستندکه Sa gs باشند.(حداکثر ۱۲ نفر)
Ye - توانابی اعضا: سه مهارت لازم در تیم؛
۱- افرادی دارای تخصص فنی.
۲- افرادی دارای مهارت در امر حل مساله و تصمیم گیری.
۳- افرادی با توان بالا برای شنوایی.
57
صفحه 58:
SS
ج - تخصیص نقش و بهبود مهارت ها :
تیمی که دارای عملکرد عالی است معمولا به
افراد.به تناسب تخصص و ویژگی ola
a 1 و ای ati: واگذار می کند.
صفحه 59:
نه نقشی که اعضای تیم تر جیح میدهند آن را ایفا نمایند:
صفحه 60:
د - تعهد به هدف مشترک: تیم های اثر بخش دارای هدفی مشترک
هستند که می توانند بدان وسیله افراد را هدایت نمایند. به گونه ای که آنان در این
باره تعهدات لازم را به عمل آورند.
ه - تعیین هدفهای خاص la dua: خاص به اعضا و کل تیم انرژی
میدهند. ارتباطات را تسهیل می نمایند و کانال ها را مشخص میکنند.
و - رهیری و ساختار: تیم هایی که قرار است عملکرد عالی داشته
باشند بايد دارای ساختار ورهبر باشند تا آنها راهدایت کند و توجه وتلاش آنها
را به abi خاصی معطوف نماید.
60
صفحه 61:
ز - نقصان پذیری تیم وحساب پس دهى تيم: تیم مای موفق
اعضای خود را وادار میکند که هر کس, مسئولیت تامين هدفها يا رهيافت هاى تيم
را برعهده بگیرد.
ح - ارزیابی عملکرد و سیستم پادانش: ارزیابی عملکرد
فرد.تعیین دستمزد ساعتی .مشوق های فردی و از این قبیل اقدامات می توانند
اعضای تیم را وادار کنند که عملکردی عالی ارائه نمایند.
ط - اعتماد متقایل: اعتماد متقابل اعضا به یکدیگر از ویژگی های عمدة
تیم هایی است با عملکرد عالی.
61
صفحه 62:
مدير و رهبر تیم چگوفه می توانند
اعتماد به وجود آورند؟
"" ثابت كنند كه براى منافع ديكران كار مى كنند, به همان كونه كه براى
= مديران يا رهبران بايد در تيم ايفاكر نقش باشند.
* باید عادل ومنصف باشند.
* باید داراى احساس و عاطفة انسانی باشند.
* مدیر یا رهبربه هنگام تصمیم گیری وارج نهادن به ارزشهای اصولی باید
دارای ثبات رویه باشند.
۳ باید محرم اسرار دیگران باشند.
* باید شایستگی و کفایت خود را به اثبات برسانند.
62
صفحه 63:
پرورانیدن افراد برای عضویت در
مدیران می توانند به شیوه های زیر افراد را به شکلی در آورند که انها در
صحنه تیم ایفاگر نقش گردند:
گزینش:انتخاب افرادی که دارای مهارت های ویژه در زمینه روابط انسانی
هستند.
آموزش :افرادی را که در محیط آکنده از فرد گرایی پرورش یافته اند.
می توان آموزش داد وآنها را به صورت بازیگران اصلی در تیم درآورد.
پاداش:سازمان باید در سیستم پاداش تجدید نظر کند و آنرا به گونه ای
درآورد که مشارکت و خمکاری اعضا را تقویت کند.
6:
3
صفحه 64:
ويزكى هاى يك تيم اثربخش:
۲- غیر رسمی بودن
£- گوش دادن
1- اتفاق نظر روی تصمیمات
- اوتجاطات يان ۸- نقش هاوتکالیف کاری روشن
A رهبری مشترک ۰- روابط بیرونی
۱- تنوع سيك ۲- خود ارزیابی
صفحه 65:
== =
کار تیمی آثر بخش:
با شدت گرفتن فشارهای رقابتی. موفقیت سازمانی بطور فزاینده
slay os! ستاره های فردی به کار تیمی بستگی دارد.
سه جزء کار تیمی که بیشترین توجهات را به خود جلب نموده اند
عبارتند از:
تشریک مساعی
اعتماد
انسجام وهمبستگی
65
صفحه 66:
مسائل نوين در ادار 0 Spd
۱- تیم ومدیریت كيفيت جامع.
۲- نیروی کار ناهمگون و تیم.
۳- تجدید حیات تیمی که به حالت اشیاع رسیده
صفحه 67:
نقاط قوت ناهمگونی نیروی کار:
۱- دیدگاههای مختلف
۲- آغوش باز برای پذیرش عقاید و نظرهای جدید
۳- تفسیرهای کوناگون
۴- خلاقیت بیشتر
۵- انعطاف پذیری زیاد
۶- مهارتهای زاد در حل مساله
صفحه 68:
نقاط ضعف ناهمگونی نیروی کار:
۱- ابهام
۲- پیچیدگی
۳- سردرگمی
۴- نداشتن ارتباط
۵- به زحمته می توان به یک توافق دست یافت
۶« به زحمتمی توان برای یک کار ویژه به توافق شید
صفحه 69:
با تشکر از موصله Las
