صفحه 1:
صفحه 2:
سور العمل اجراى برنامه تأمينٍ مراقبت
هاى اوليه سالامت در حاشيه شبهرء»
سکونتگاههای غیررسمی و شهرهای ۲۰ تا
۰ هزار نفر
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان
معاونت بهداشتی
گسترش شبکه
تسه ۰۲
صفحه 3:
تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت
تحول نظام سلامت در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر
۰ هزار نفر جمعیت
تحول نظام سلامت در مناطق حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیر
ای
#تحول نظام سلامت در شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزارنفر جمعیت
تحول نظام سلامت درشهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت
صفحه 4:
هدف کلی
فراهم نمودن دسترسی تمامی جمعیت ساکن
حاشیه شهرها؛ سکونتگاه های غیررسمی و
شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر به خدمات پایه
سلامت. برقراری عدالت در سلامت و ارتقاء
وضعیت سلامت جسمی. روانی و اجتماعی آنان
صفحه 5:
تعریف واژه ها
© سكونتكاه غير رسمى اغيرمجاز:
© براساس تعريف ستاد ملى توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی . "بافتهایی
هستند که عمدتا مهاجرین روستایی و تهیدستان شهری را در خود جای دادهاند و بدون
مجوز و خارج از برنامهریزی رسمی و قانونی توسعه شهری (طرحهای جامع و تفصیلی) در
درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها بوجود آمده انده عمدتا فاقد سند مالکیت هستند و از
نظو ویژگیهای کالبدی و برخورداری از خدمات رفاهی, اجتماعی و فرهنگی و زیرساختهای
شهری شدیدا دچار کمبود می باشند"
# حاشیه شهر:
٩ سکونتگاههای غیررسمی هستند که خارج از محدوده و در حریم شهر قرار دارند.
صفحه 6:
تعریف واژه ها
#پایگاه های سلامت به طور معمول در جایی نزدیک به
محل زندگی گروه هدف این برنامه قرار دارند و در آن؛
نخستین تماس فرد با نظام سلامت از طریق تیم سلامت
اتفاق میافتد. این دسته از خدمات با اولویت برونسپاری و
خرید خدمت از بخش غیردولتی فراهم و ارائه میگردد. در
صورت نبود داوطلب برای واگذاری ارائه خدمات در
بخش غیردولتی, بايد خدمات از طریق بخش دولتی
ارائه شود.
صفحه 7:
تعریف واژه ها
*مراکز سلامت جامعه با تبدیل مرکز بهداشتی
درمانی موجود در منطقه(درصورت نبود ایجا» و
افزودن نیروهای کارشناس تغنیه و سلامت روان و
سلامت محیط و کار. (و در صورت ضرورت.
دندانپزشک و خدمات پاراکلینیک)» پنیرای
ارجاعات افقی از پایگاههای سلامت تحت پوشش
خود خواهند بود.
صفحه 8:
تعریف پزشک
فردیبا حدلقل مدرک دکترای پزشکی عمومی و دارای مجوز معتبر کار
پزشکی (پرولنه حرفه پزشکی) که مسوولیت ارلثه خدمات به موارد
ارجاعی ازسوی کاردان / کارشناس مراقب سلامت خانواده را بدون
تبعیضبه عهده دارد. پزشک در مراکز سلامت جامعه مستقر عی باشد
که مسوولیت خدمات فنی مرکز. قبول ارجاعات از سوی
کاردان/کارشناس مرلقب سلامت خانواده یا ماما و نظارت بر پایگاههای
سلامت تحت پوشش را به عهده خواهد داشت.
% پزشک وظیفه دارد برای حفظ و ارتقای سلامت. برابر دستورعمل, فرد
را در صورت نیازبه ساير ارائهدهندگان خدمات سلامت و سطوح بالاتر
ارجاع دهد.
صفحه 9:
وظیفه مدیر مر کز سلامت
#مدیریت و نظارت اجرایی بر فعالیتهای مرکز و پایگاه های
سلامت تحت پوشش
*تدوین برنامه زمانبندی موثر برای دریافت خدمات توسط
مراجعین مرکز و پایگاه های سلامت تحت پوشش
#بيكيرى تهيه ليست اقلام موردیاز ارب واكسن. مكملهاى
دارویی و تجهیزات موردنیاز مرکز و پایگاههای سلامت تحت
پوشش ۲
#نظارت بر اجرایی شدن جلسات آموزشی موردنیاز برای جمعیت
هدف
#فراهم سازی تسهیلات لازم برای آموزش رده های مختلف
نیروی انسانی شاغل در مرکز و پایگاه های سلامت تحت پوشش
صفحه 10:
وظیفه مدیر مرکزسلامت
* نظارت بر تهیه شدن گزارشات عملکرد مرکز در حوزه های مختلف در زمان
مقرر
* تنظیم فهرست مواد مصرفی و تهیه آنها از طریق مرکز بهداشت شهرستان
* پیگیری تعمیر و بازسازی خرابیهای فضای فیزیکی مرکز
* تنظیم فهرست تجهیزات تعمیری و اسقاطی مرکز و پیگیری تعمیر و جایگزینی
تجهیزات مورد نظر
* مدیریت کلیه پرداختها, صدور احکام روزمره پرسنلی (مرخصی, ماموریت. ....)
و دستورای مالی تقسيم و تنظيم فعالنها و اعمال موازين الضباطي”
ف مدنت مله عدوا ردان تروط ب مدكر تنطيم اناد هزيية هاف اجام يده
و أرسال آن به مركز بهدائقت شهرستان. آكاه بوذن از اعتبار و بودجة تسبالانه
مركز و همكارى در مديريت آن با نظر مركز بهداشت شهرستان, ثبت و
كهداري مسسيدات مريوط به اعتبارات: شرج هرب ها وكيب اسناد ارسال شده
به مركز بهداشت شهرستان
لب مشاركت كليه كار كتان وركر رد شرج اخرمات ركو
صفحه 11:
تعریف مراقب سلامت خانواده
آفردیست که سابقه تحصیلی و حرفه ای در حیطه
هاى بهداشت خانواده؛ بهداشت عمومی؛ پرستاری؛
ماملیی و مبارزهبا پیماریها دارد که پس از طی دوره
۷ ساعته (حدوداً ۱ ماه کاری). به کاردان اکارشناس
چند پیشهبه نام " مرلفب سلامت خانواده" تبدیل می
شود. استمرار آموزش بصورت بازآموزی های یک روز
در ماه نیز باید در نظر گرفته شود.
صفحه 12:
وظیفه مراقب سلامت خانواده
#شناسابي محيط جغرافيابي محل خدمت
* شناسايي جمعيت تحت يوشش از نظر تعداد نفرات به تفكيك سن و
جنس
٩ شناسايي عوامل و مشکلات اثرگذار بر سلامت در منطقه
شناسايي جمعیت تحت پوشش از نظر مشنکلات اثرگذار یز :سلاست
افراد
© تشکیل پرونده و ثبت دفاتر ,فرم ها و... براساس شرح خدمات
قارانه خدمات فعال به جمعیت تحت بوشش بر اساس شرح خدمات
٩ آموزش و توانمندسازی جامعه بر اساس برنامهها و دستورالعملهای
ابلاغی
#مشاوره فردی و خانوادگی مندرج در بستههای خدمت گروههای هدف
صفحه 13:
وظیفه مراقب سلامت خانواده
#غربالگری افراد بر اساس شرح خدمات
#پيگيري مراقبت بیماران و افراد در معرض خطر
#ارجاع مراجعه کننده به سطح بالاتر درصورت لزوم بر اساس
راهتمای اجرایی و بالینی و ارائه حدمات مهرد نیاز براي
مراجعه کننده بر اساس پس خوراند دريافتي از سطوح بالاتر
#پیگیری موارد ارجاع
#دریافت بازخورد از سطوح پذیرنده ارجاع
#بررسی سلامت محیط و توصیههای لازم بر اساس
دستورالعملهای ابلاغیثبت و گزارشدهی صحیح, دقیق و
بههنگام بر اساس فرمها, دستورالعملها و تکالیف محوله
9
صفحه 14:
وظیفه پزشک درتیم سلامت
شناسايي محیط جغرافيايي محل خدمت
© شناسايي جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد نفرات به
تفکیک سن و جنس
#مدیریت سلامت در جمعیت تحت پوشش
*آموزش و ارتقاي سلامت
#هماهنگیهای درون بخشی و برون بخشی
*مراقبت از جامعه تحت پوشش بر اساس گروههای هدف
تعیین شده و اجراي برنامههاي سلامت تدوین و ابلاغ شده
در نظام ارائه خدمات سلامت
#پذیرش موارد ارجاعي و ارائه پسخوراند مناسب
oe
صفحه 15:
وظیفه پزشک درتیم سلامت
#درمان اولیه و تدییر فوریتها
#ارجاع مناسب و به موقع, پيگيري موارد ارجاع شده به سطح
بالاتر و دریافت پسخوراند از سطح بالاتر
#انجام اقدامات مورد نیاز بر اساس پسخوراند
#ارزبایی خطر و ظرفیت پاسخ واحدهای ازاثه خدمات در
مواقع بحران
#ارزيابي امنیت غذايي در جمعیت تحت پوشش و اجراي
برنامههاي توانمندسازي مردم بر اساس ظرفيتهاي محلي
#نظارت بر عملکرد تیم سلامت
#پایش و ارزشیابی
ك
صفحه 16:
5 ۳ a st
وظیفه کارشناس روان درتیم سلامت
شناسايي محیط جغرافيايي محل خدمت ٩
#شناسایی جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد تقرات به تفکیی سن و
east
آموزش مهارت های فرزندپروری ۶
©آموزش مهارت هاى زندكى
آموزش هاى خود مراقبتى در حوزه سلامت رواني, اجتماعي و اعتياد ©
مداخله مختضر و پیگیری igo #غربالگری تکمیلی در سوء مصرف
خدمات روانی-اجتماعی در درمان سوء مصرف کنند گان مواد ®
#آموزش های روانشناختی کاهش آسیب اعتیاد
؟ آموزشهای روانشناختي به بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشكي
(غیرسایکوز)
6
صفحه 17:
وظیفه کارشناس روان درتیم سلامت
؟آموزش گروهی خانواده بیماران مبتلا به اختلالات سایکوتیک
*آموزش گروهی بیماران مبتلا به اختلالات سایکوتیک
#ویزیت در منزل بیماران مبتلا به اختلالات سایکوتیک
#پیشگیری از خودکشی
پیشگیری از خودکشی مجدد
وره های عمومی
#ارائه حمایتهای روانی -اجتماعی به بزرگسالان
#ارائه حمایتهای روانی اجتماعی به کودکان
#مداخلات جامعه محیر تر مذیریت عوامل خطر سلامت اجتماعى
we
صفحه 18:
وظیفه کارشناس تغذیه درتیم سلامت
© شناسايي محيط جغرافيايي محل خدمت
#شناسابي جمعيت تحت بوشش از نطر تعداد نقرات به تفكيى سن و
جنس
©تجويز مكملهاي غذايى (اسيد فوليك, مولتي ويتامين, آهن) در موارد
مورد لزوم يا مطابق برنامه كشورى براى كروههاى خاص
#بيكيري درمان بيماريهاي مرتبط با تغذيه تحت مشاوره كارشناس
تغذیه مانند اضافه وزن و چاقي, لاغري, کم خوني, فشار خون بالاء
دیابت, پوکي استخوان و دیس ليپيدمي, هیپو تيروئيدي, فنیلکتونوریا
؟ آموزش تغذیه به بیماران و موارد ارجاع شده
#اجرای برنامههای آموزشی گروهی
#نظارت بر برنامههای تغذیه شامل مکملیاری ,پایگاههای تغذیه سالم
6
صفحه 19:
وظیفه دندانیزشک در تیم سلامت
#شناسايي محیط جغرافيايي محل خدمت
#آموزش بهداشت دهان به مراجعین
#ثبت اطلاعات وضعیت سلامت دهان و دندان مراجعین
#فیشور سیلانت تراپی
* فلورایدتراپی
#ترمیم دندانها(شیری و دایمی)با استفاده از آمالگام وکامپوزیت
#کشیدن دندان های غیرقابل نگهداری(شیری و دایمی)
#درمان پالپ زنده(شیری و دایمی)
#جرمگیری و بروساژ
#ارجاع برای خدمات سطح سوم
6
صفحه 20:
وظیفه کارشناس تغذیه درتیم سلامت
#تنظیم رژیم غذایی برای بیماران یا افرادی که تغذیه ناسالم دارند
#نظارت بر فروشگاههای عرضه مواد غذایی و پایش نمکهای
خوراکی به صورت موردی با همکاری کارشناس بهداشت محیط
#نظارت بر برنامههای تغذیه در مدارس شامل
مکملیاری ,پایگاههای تغذیه سالم و مشارکت در برنامههای
آموزشی تغذیه
*#مشارکت در فعالیتهای اجتماع محور (حمایتهای تغذیهای و
توانمندسازی خانوارهای نیازمند, برگزاری جشنوارهها, مشارکت
در برگزاری مناسبتهای مختلف و..)
#عضویت در شورای اجتماعی محلات, مشارکت در برنامه های
آموزشی فرهنگسرای محله و ..
مه
صفحه 21:
#تمامی ساکنین سکونتگاههای غیررسمی اغیرمجاز و
حاشیهنشین شناسایی شده توسط ستاد ملی و استانی
توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و
واحد گسترش شبکه مراکز بهداشت دانشگاه های علوم
پزشکی کشور و نیز ساکنین شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر.
؟انباع خارجى ساكن در اين مناطق
eq
صفحه 22:
روش کار
#تمام پایگاه های سلامت غیرضمیمه که بازای 2۶۰۰۰ا ۱۵۰۰۰ نفر برحسب
تراکم جمعیت در منطقه تعیین شده لند (موجود فعال بعلاوه مصوب جدید
در بازنكرى اخير). به طرف قرارداد واگذار میشوند.
#نیروی انسانی شاغل در لین پایگاه هاجه پایگاههای بهداشت ضمیمه یا
غیرضمیمه موجود در نواحی حاشیه یا شهر های ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر پا
پراساس شرلیط منطقه.جه سایر پایگاههای بهداشت همان منطقه منتقل
خواهند شد. بطوریکه. مدیریت هر واحد مستقل باشد (اگر دو یا چند
پایگاه موجودبا کمبود نیرو. فعالیت می گندبا چابجلیی نیروهاء پایگاه را
کامل می کنیم و سایر پایگاههای بدون نیرو را واگذار مى نماييم).
صفحه 23:
روش کار
© تجهيزات موجود در لین پایگاهها مطلبق مقررات و براساس قرارداد
ضمن حفظ حقوق دولت. به طرف قرارداد سپرده می شود.
* پایگاههای بهداشت با تغییر عملکرد و ساختار نیروی انسانی به پایگاه
سلامت تبدیل می شوند.
در راه اندازی پایگاه سلامت. اولویت برای جذب نیروهای موردنیاز
بترتیب عبارتست از: ماماها؛ کاردانهای بهداشتی؛ کارشناسان
بهداشتی؛ و پرستار.
صفحه 24:
#مرلکز بهداشتی درملنی موجود در منطقه باجمعيت نحت بوشش بين
۵ ۵۰ هزار نفر. براساس استاندارد نیروی انسانی و خدمات به
مرکز سلامت جامعه_تخییر وضعیت داده و ادامه خدمت خواهند داد
(سایر مرلکز بهداشتی درملنی موجود همچنانبه فعالیت رونین خود
ادلمه حی دهند). لازم است برای تکمیل نیروی انسانی لین مراکز. از
کارکنان موجود در پایگاه های بهداشت منطقه و انتقال آنانبه این
مراکز استفاده شود.
ee
صفحه 25:
تعریف خدمات فعال
داشتن پرونده خانوار فعال یعنی پرونده ای که بیش از سه
ماه از آخرین مراقبت ثبت شده در كن براساس بسته
خدمت نگذشته باشد. چنانچه فرد موردنظر پراساس پسته
خدمت بموقع به پایگاه مراجعه نکند. کاردان/کارشناس
مرآقب سلامت خانواده موظف به پیگیری مورد از طریق
تلفن, نامه پا رلبط بهداشت و ... میباشد و در صورت لزوم
باید به منزل وی مراجعه نماید.
صفحه 26:
واحدهای ارائه خدمت
#پایگاه سلامث براساس تراکم جمعیت بازای هر ۶ا ۱۵
هزار نفر در منطقه (متوسط برای جمعیت ۱۲۵۰۰ نفر) با
نیروی شاغل: ۴ کاردان /اکارشناس مراقب سلامت
خانواده (که حداقل یکی و ترجیحاً دو نفر از آنها ماما
باشد)؛ توسط طرف قرارداد راهاندازی می شوند.
صفحه 27:
واحدهای ارائه خدمت
*مراکز سلامت جامعه که بازای هر ۲ تا ۴ پایگاه سلامت (۲۵ تا ۵۰ هزار
نفر جمعیت).یک مرکز سلامت جامعه درنظر گرفته می شود. مدیریت
خدمات سلامت نظیر برنامه ریزی, نظارت و ارزشیابی فعالیتهای
پایگاه های تحت پوششی جزو وظلیف اصلی لین مراکز می باشد. این
مراکز متعلق به شبکه بهداشت و درمان شهرستان هستند. نیروی
انسانی برای وظلیف مدیربتی توسط مرکز بهداشت شهرستان و از
محل کارشناسان ستادی تامین خواهد شد
صفحه 28:
وظایف مرکز سلامت جامعه
بجز خدمات مدیریتی. این مراکز ۲ نوع خدمت ارائه خواهند داد:
خدمات معمول پایگاه سلامت برای متوسط ۱۲۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش
(پایگاه سلامت ضمیمه)
#خدمات ارجاعیبه عنوان پشتیبلنی کننده برای کل جمعیت تحت پوشش
براساس دسترسی مناسب مردم. لین خدمات شامل مشاوره های تغذیه و
رژیم درملنی. فعالیت بدنی. ترک دخانیات. اعتیاد. رفتارهای پرخطر. سلامت
روان. مراقبت و پیگیری مبتلایان یا دارندگان عواصل خطر بيماريهاى
غیرواگیر خواهد بود.
صفحه 29:
وظایف مرکز سلامت جامعه
#در صورت نیاز منطقه وپس از تصویب مرکز مدیریت شبکه. خدمات
آورژانس و شبلنه روزی در مرکز سلامت جامعه منتخب. ارلئه می
گردد.
*اولویت کار پزشکان مرکز سلامت جامعه. مراقبت. قبول ارجاعات از
پایگاههای سلامت و نظارت بر آنها میباشد.
#مدیریت لین مراکز با یک کارشناس بهداشت (ترجیحاً بهداشت
عمومی) می باشد.
صفحه 30:
ارجاع
#نزدیک ترین بیمارستان بلید خدمات تشخیصی. مراقبتی و درمانی
سرپایی عمومی و تخصصی مورد نیاز برای جمعیت تحت پوشش را
فراهم کند.
؟ارجاع از پایگاه سلامت به مرکز سلامت جامعه
©تامين خدمات تخصصی و بستری با برگ ارجاع از طریق طرح تحول
نظام سلامت در بخش درمان
* پیگیری موارد ارجاع فوری-تابیک هفته بعد و برای ارجاع غیرفوری تا ۲
الی ۳ هفته بعداز ارجاع توسط پزشک و مراقب سلامت
هه
صفحه 31:
استاندارد نیروی انسانی
#در پایگاه سلامت برای هر ۳۰۰۰-۲۵۰۰ نفر یک مرلقب سلامت خانواده
درنظر گرفته میشود (حداقل یکی و ترجيحاً دو نفر از آنها بايد ماما باشد)
©در مركز سلامت جامعه ” يزشكه ايرستار؛ ١تغذيه؛ اسلامت روان؛
اپذیرش و آمار؛ اسلامت محیط و کار؛ امدیر؛ انگهبان /خدمتگزار درنظر
گرفته می شود. در صورت ضرورت نیروهای دندانپزشک و پاراکلینیک نیز
متناسب با جمعیت تعیین می شوند.
oa
صفحه 32:
آموزش
#بکارگیری بسته آموزشی برای آموزش کاردانان اکارشناسان
بهداشتی (شامل: بهداشت عمومی. خانواده و بیماریها. پرستار و ماما)
به منظور تبدیسل آنان به نيروى جندييشه به عنوان
0
اردان /کارشناس مراقب سلامت خانواده
#چنانچه روزلنه ۶ ساعت آموزش درنظر گرفته شود حدود ۲۰ روز (۱
ماه کاری) زمان برای برگزاری آموزش حضوری در آغاز کار ضرورت
دارد.
صفحه 33:
تا زمان فراهم شدن نظام اطلاعات سلامت الکترونیک.
روش فعلی(کاغذی) مورد عمل خواهد بود.
صفحه 34: