کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

دوره آموزشی OHSAS 18001 (عوامل فیزیکی زیان آور محیط شغلی)

avamel_fisici_zian_avar_mohite_shoghli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دوره آموزشی OHSAS 18001 (عوامل فیزیکی زیان آور محیط شغلی)”

دوره آموزشی OHSAS 18001 (عوامل فیزیکی زیان آور محیط شغلی)

اسلاید 1: معاونت پشتيبانی ، حقوقی و امور مجلس اداره کل امور اداری و پشتیبانی دوره های آموزشی OHSAS 18001 ( عوامل فيزيكی زیان آور محیط شغلی ) تنظيم : علیرضا احمدی فر

اسلاید 2: نور و روشناییپیشرفت صنایع و نیاز روزافزون به بازده بیشتر ایجاب می کند که کار در محیطهای بسته در شب و روز ادامه پیدا کند و در همین راستا استفاده از منابع روشنایی مصنوعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، چرا که کمبود آن در محیط کار علاوه بر ایجاد خستگی اعصاب ، صدمات دیگری به سلامت و بینایی کارکنان وارد می کند. نور نه تنها برای دیدن اشیا و استفاده از آنها و انجام كارها ضروری است بلكه عاملی مهم برای ایجاد یك محیط كار مطبوع و دلپذیر است .میزان نور با توجه به اهمیت و نوع کار و درجه ظرفیت و دقت مورد نیاز در آن می بایست در حدی تامین گردد که کارگران بتوانند وظایف خود را به راحتی انجام دهند .

اسلاید 3: محاسن نور كافی و مناسب در محیط كار1-‌ جلوگیری از احساس خستگی كاركنان2-‌ كاهش اشتباهات3-‌ كاهش تعداد حوادث و سوانح درمحیط‌های كارگاهی4-‌ بهبود روحیه كاركنان5‌- بهبود كیفیت كار و افزایش بازدهی

اسلاید 4: روشنایی و تیزبینی تحقیقات نشان می دهد که عملکرد کارکنان ، تحت تأثیر تیزبینی آنان قرار می گیرد . تیزبینی توانایی تشخیص اجزای کوچک اشیاء و تخمین فاصله آنها از یکدیگر و از خود شخص است . تیزبینی به همان اندازه که به مکانیسم های بینایی خود فرد وابسته است ، به روشنایی محیط کار هم وابسته است . البته میزان روشنایی در مشاغل مختلف متفاوت خواهد بود . کارکنان برخی کارگاه های صنعتی باید از روشنایی کافی برخوردار باشند تا بتوانند مطلوب ترین تیزبینی را به دست آورند . کسانی که بینایی نسبتاً ضعیفی دارند در مقایسه با کسانی که از دید طبیعی برخوردارند ، از افزایش روشنایی محیط کار بیشتر سود می برند .

اسلاید 5: روشنایی و تضاد تیزبینی و تمیز اشیاء از یکدیگر به عوامل دیگری ، مخصوصاً به شدت تضاد وابسته است . مثل رابطه بین درخشندگی شکل و درخشندگی زمینه ای که شکل در روی آن قرار می گیرد . یا تضاد بین سیاهی حروف و سفیدی کاغذ یا تضاد بین عیب پارچه و خود پارچه که کارگر چیت سازی باید آن را تمیز دهد . هر اندازه سیاهی حروف و سفیدی کاغذ بیشتر و هر اندازه عیب پارچه مهم تر باشد به همان اندازه راحت تر تمیز داده خواهد شد .

اسلاید 6: عوارض ناشی از ازدیاد نورخیرگی : مهمترین عارضه ناشی از ازدیاد نور است . این حالت در اثر برخورد مستقیم نور به چشم و یا انعكاس شعاع تابش نور از سطوح شفاف به چشم بوجود می آید .عوارض ناشی از كمبود نورفشار در چشم ، سردرد ،‌ سرگیجه ، خستگی ، بی‌میلی نسبت به كار و نیستاگموس حرفه‌ای می‌باشد .

اسلاید 7: منابع نوربه طور كلی روشنایی را می‌توان به نور طبیعی ( نور خورشید ) و نور مصنوعی ( الکتریکی ) تقسیم كرد . روشنایی طبیعی به شرط آنكه به مقدار كافی باشد بر نور مصنوعی برتری دارد زیرا بر روی باكتری‌ها اثر كشنده دارد و از همه‌گیری امراض جلوگیری می‌كند .

اسلاید 8: استفاده صحیح از نوربرای اینكه از سیستم روشنایی موجود و تعبیه شده در یك مكان حداكثر استفاده به عمل آید نکات زیر را باید در نظر گرفت : 1‌- حباب‌ها و لوسترها تمیز نگه داشته شوند .2- چراغ‌های اضافه خاموش شود .3-‌ برای دیوارها و سقف‌ها حتی‌المقدور از رنگ‌های روشن استفاده گردد زیرا رنگ و نور ارتباط بسیار تنگاتنگ و نزدیكی با هم دارند .

اسلاید 9: ارتعاش Vibration نوسان یک جسم مرتعش را حول یک نقطه معین یا حرکت نوسانی یک جسم دور یک جسم مشخص را ارتعاش می گویند . ارتعاش در مشاغلی که افراد در آنها با مته ، چکشهای برقی و... کار می کنند وجود دارد . ارتعاش در بعضی موارد مطلوب است . مانند ارتعاش دیاپازون یا مخروط یک بلندگو و گاهی امری است ضروری برای عملکرد بهتر وسایل .در بیشتر موارد ارتعاش نامطلوب است زیرا باعث اتلاف انرژی و تولید سرو صدا می شود .

اسلاید 10: ارتعاش برای بدن از دو جهت ایجاد خطر می کند :1 . ارتعاش کل بدن که تحت عنوان Whoile body vibration تمام بدن را درگیر کرده و بیشتر در راننده ها ، لوکوموتیورانان ، خلبانان ، قایق رانان یا کسانی که با یک وسیله مرتعش کار می کنند دیده می شود .2 . ارتعاش ناحیه ای که تحت عنوان Segmental یا Hand arm vibration قسمت هایی از بدن بخصوص دست و بازو را درگیر می کند .

اسلاید 11: تدابیر حفاظتی و پیشگیری از خطرات ارتعاش بازرسی و كنترل مداوم قطعاتی كه در حركت هستند و یا در مقابل حركات مرتعش می شوند و سخت و محكم كردن آنها و تعویض قطعات فرسوده .جلوگیری از كار كردن با ماشینهای ارتعاش زا توسط اشخاصی كه اختلالات عروقی ، عصبی ، عضلانی یا استخوانی دارند . در معاینات دوره ای باید به دنبال علائم اولیه گشت و به محض مشاهده اولین علامت ، تدابیر احتیاطی لازم را به كار بست . استفاده از لباس كار و دستكشهای مخصوص به منظور كاهش ارتعاشات دریافت شده . كاهش مدت زمان كار روزانه یا منقطع كردن مدت كار ( كار – استراحت ) استفاده از موادی كه می تواند از انتشار ارتعاش از دستگاهها به زمین و به بدن جلوگیری كند و همچنین استفاده از دستكش ضد ارتعاش و یا كفشهای عایق مناسب .

اسلاید 12: گرما و رطوبتوقتی دمای بدن در اثر فعالیتهای فیزیكی ، یا كار در محیطهای داغ و گرم بالا می رود سیستم محافظتی انسان جهت كنترل دمای بدن شروع به فعالیت می كند . مثلا جریان خون از قسمتهای عمقی بدن به سطح خارجی بدن ( پوست ) جریان بیشتری پیدا می كند ضربان قلب برای این كار به تپش بیشتری می افتد ، میزان تنفس بالا می رود ، رگهای خونی خون بیشتری را حمل می كنند ، غدد عرق ریز ترشح بیشتر می نمایند و تعریق در سطح پوست بیشتر می شود تا با تبخیر عرق دمای بدن كاهش یابد .

اسلاید 13: در محیط هایی كه دمای محیط به دمای طبیعی بدن نزدیك می شود خنك شدن بدن مشكل تر می شود . خون بیشتری از قسمتهای حساس بدن بطرف پوست جریان پیدا می كند و این موضوع ، موجب اختلال در وظایف ارگانهای عمقی بدن می شود . از طرف دیگر تعرق بیشتر موجب از دست دادن بیشتر الكترولیتهای بدن می شود كه این مسائل موجب پیدایش عواقبی می شود كه تحت عنوان عوارض استرس گرمایی شناخته می شود . در محیط هایی كه علاوه بر گرما ، درصد رطوبت هوای محیط نیز بالا است ، مكانیسم تبخیر و خنك شدن بدن از طریق آن دچار اختلال می شود ، در چنین شرایطی كه بدن نتواند دمای خود را پایین آورد ، قابلیتهای افراد دچار اختلال می شود لذا عوارض ناشی از تماس با گرما زودتر و شدیدتر ظاهر می شود .

اسلاید 14: رطوبت نسبی رطوبت نسبی ، نسبت فشار بخار آب موجود در هوا به فشار بخار آب اشباع شده و بيان آن به صورت درصد می باشد .رطوبت نسبی توسط رطوبت سنجهای ثابت و متحرك ، مراحل اوليه اندازه گيری را پشت سر می گذارد .

اسلاید 15: استرس گرمایی چیست؟دمای معمولی بدن بین 36 تا 38 است . وقتی که این دما از این حد بالاتر رود بدن با آزاد کردن مقداری گرما واکنش نشان می دهد . اما اگر گرمای وارده به بدن بیشتر از حدی باشد که بدن بتواند با دفع گرما دمای خود را کاهش دهد بدن شروع به گرم شدن می کند و شخص به استرس گرمایی نزدیک می گردد . مشکلاتی را که از طریق گرما سلامتی را دچار اختلال می کنند را بیماریهای ناشی از گرما گویند . برای جلوگیری از استرس گرمایی تمام کارگران باید تمام منابع ایجاد گرما را بشناسند و بدانند که بدن چگونه گرمای اضافی را از خود دفع می کند .

اسلاید 16: عوارض ناشی از گرماتماس بیش از حد با گرما و رطوبت در محیط كار ، موجب پیدایش عوارض ناشی از تماس می شود كه شدت آن بستگی به میزان دمای محیط ، میزان دمای محیط كار ، میزان فعالیت فیزیكی افراد ، مدت تماس و فاكتورها و ویژگی های فردی افراد دارد . عوارض ناشی از گرما به دو گروه تقسیم می شود :گروه اول: عوارض خفیف كه شامل سوختگی پوست و جوشهای گرمایی است جوشهای گرمایی به علت بسته شدن غدد عرق ایجاد می شود .گروه دوم : عوارض شدید می باشد و شامل كرامپ گرمایی ، گرمازدگی و خستگی گرمایی می باشد .

اسلاید 17: سرما دو عامل مهم تأثیرگذار در سرما ، دمای هوا و سرعت جریان هوا است که هر چه دمای هوا کمتر و سرعت جریان آن بیشتر شود اثرات زیان بارتری برای بدن در پی خواهند داشت . تأثیر توأم دما و سرعت جریان هوا را با شاخصی با عنوان خنک شوندگی باد (WCI) بیان می کنند . این شاخص برای محیط های بسیار سرد و پایین تر از نقطه انجماد تعریف شده و با تعیین چرخه کار و استراحت ، نشان می دهد که شیفت کاری در سرما 4 ساعت می باشد . (چرخه استراحت در مواجهه با سرما به معنای گرم کردن افراد است و فرد باید حتماً وارد یک محیط گرم شود .) عارضه کلی سرما برای بدن تحت عنوان Hypothermia( هایپوترمیا ) بیان می شود. که در آن درجه حرارت بدن به پایین تر از 35 درجه سانتی گراد می رسد .

اسلاید 18: عوامل مستعد در هایپوترمی لاغری و ضعف عضلانی ، خوردن الکل و دارو­های آرامبخش ، دیابت ، کم­کاری تیروئید ، کم­کاری غده فوق کلیه ، بیماری قلبی و عروقی و سرطان .

اسلاید 19: عوارض ناشی از سرما کهیر : کهیر ناشی از سرما ، معمولا بر روی بخش های باز بدن و به دنبال اثر هوای سرد یا آب سرد پدیدار می شود . سرخی : بخشی از پوست بدن ، که به طور مستقیم ، در برابر سرما باشد ، قرمز و دردناک می گردد .سرمازدگی Pernio : در سرمازدگی که بافت ها بر اثر سرما دچار آسیب می شوند ولی به مرحله یخ زدگی و از بین رفتن نمی رسند ، علائم گزگز و مور مور شدن ، بی حسی ، درد در سرمازدگی اتفاق میافتد و پوست ناحیه به رنگ قرمز در آمده و دردناک و اگر شدت سرما زیاد شود تبدیل به یخ زدگی می شود . از دیگر عوارض سرما می توان به یخ زدگی ، سرما گزیدگی و پای خندقی اشاره کرد .

اسلاید 20: فشار هوا به ازای هر ده متری که از سطح دریا پائین تر رویم یک اتمسفر بر میزان فشار افزوده می شود .برای مثال: فشار هوا در عمق 20 متری از سطح دریا 3 اتمسفر است.

اسلاید 21: اثرات ناشی از کار در فشار کمهنگامی که اکسیژن خون سرخرگها از 90 درصد کمتر بشود ، هیپوکسی که تا حدی شبیه مسمومیت منواکسید کربن است عارض می گردد و بین 65 الی90 درصد به انسان آسیب رسیده و کمتر از 65 درصد دچار اغما میشود . چنانچه انسان در ارتفاع 20000 پا تنفس نماید مقدار اکسیژن خون سرخرگ او معادل 65 درصد است که به ضعف و اغما منجر میشود . احتمالا از دست دادن دقت بینائی اولین اثر قابل مشاهده در اعمال و رفتار انسان میباشد .

اسلاید 22: بیماری‌ ناشی‌ از كاهش‌ ناگهانی‌ فشار هوابیماری‌ ناشی‌ از كاهش‌ ناگهانی‌ فشار عبارت‌ است‌ از یك‌ وضعیت‌ همراه‌ با درد و گاهی‌ تهدید كننده زندگی‌ كه‌ در آن‌ حباب‌های‌ كوچك‌ گاز در خون‌ تشكیل‌ می‌شود و دلیل‌ آن‌ كاهش‌ ناگهانی‌ در فشار محیط‌ است ‌.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید