کسب و کار مدیریت و رهبری

دوره غیرحضوری شوراها و نظام پیشنهادات

dore_gheir_hozori_shoraha_va_nezam_pishnahadat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دوره غیرحضوری شوراها و نظام پیشنهادات”

دوره غیرحضوری شوراها و نظام پیشنهادات

اسلاید 1: 27/04/14391دوره غیرحضوری شوراها و نظام پيشنهاداتویژه شرکت برق منطقه ای سمنان

اسلاید 2: 13922فعالیتهای سازمانها با گذشته تفاوت زیادی کرده است. در گذشته کارها ساده ، ارتباطات محدود و تنوع و پیچیدگي وظایف بسیار کم بوده است. امروزه مدیران با توجه به کارهای تخصصی ، ارتباطات وسیع و متنوع و پیچیدگی وظایف و همچنین محدودیت های گوناگون ، برای بقاء و پیشرفت سازمان و جهت تحقق رسالت و اهداف آن ، با چالش های متفاوت از گذشته ، روبرو می باشند. آنها برای کسب موفقیت و انجام بهتر وظایف مدیریتی خود به رویکردهای جدید مديريتي نيازمند هستند.

اسلاید 3: 13923یکی از رویکردهای جديد مدیریتي ؛ مدیریت مشارکتی است. مدیران به صراحت دریافته اند که نیروی انسانی یکی از منابع غنی می باشد که با قدرت تفکر، ابداع، خلاقیت و هوش سرشارخدادادی می تواند با مشارکت خود زمینه های بهره وری، رشد و توسعه بیشتر و بهتر را فراهم نماید.

اسلاید 4: 13924مشارکت ؛ عبارت است از چالشی ذهنی و عاطفی که افراد را بر می انگیزاند تا داوطلبانه ، برای تحقق اهداف مورد نظر سازمان همکاری نموده و در مسئولیتها و نتایج حاصله سهیم شوند.

اسلاید 5: 13925 مدیریت مشارکتی ؛ یک شیوه یا روش مدیریتی است که با توجه به سطح آمادگی کارکنان ، به منظور ایفای نقش حقیقی آنها به عنوان عضو مفید و موثر سازمان ، ايشان را در همه فعالیتهای مربوط شرکت داده و از توانائیهای آنها جهت انجام امور سازمان برای نیل به اهداف بهره می گیرد.

اسلاید 6: 13926 مديريت مشاركتي يك نظام مديريتي پوياست كه نفش مهمي درتوسعه منابع انساني ودرنتيجه درفرآيند توسعه دارد . اين نظام مديريتي به عنوان يك نظام مطلوب وكارآمد ازلحاظ نظري و عملي، آزمون هاي خود را با موفقيت طي نموده و هم اكنون دركشور هاي پيشرفته و نيز دركشورهاي درحال توسعه كاملا مورد استفاده بوده و ازجايگاه مناسبي برخوردار است.

اسلاید 7: در نظام مديريت مشاركتي ؛ مديران و كاركنان به تبادل نظر با يكديگر مي پردازند و همين امر موجب ايجاد محيطي دوستانه و توأم با اعتماد و اطمينان متقابل در سازمان مي شود. كاركنان با مشاركت در كارها ،خود را در سود و زيان سازمان سهيم مي دانند و همه تلاش خود را با كمك مديران در جهت افزايش كارايي و اثر بخشي سازمان به كار مي گيرند. 13927

اسلاید 8: 13928 در نظام مديريت مشاركتي ، مديران براي رسيدن به اهداف سازمان با راه حل هاي پيشنهادي بسياري از سوي كاركنان مواجه مي شوند كه پس از ارزيابي آن ها مي توانند بهترين راه حل ها را انتخاب نمايند.

اسلاید 9: 13929برای ایجاد زمینه های مشارکت کارکنان در امور، روشهای مختلفی ارائه شده است که یکی از این روشها نظام پیشنهادات می باشد. نظام پیشنهادات به دلیل سادگی روش ؛ نتایج مطلوب، عدم دخالت مستقیم در حیطه اختیارات مدیریت و عدم ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سازمان، بیشتر از روشهای دیگر مشارکت مورد توجه قرار گرفته است.

اسلاید 10: نظام پیشنهادات ؛سیستمی است که به منظور جلب مشارکت کارکنان، پیشنهادات ایشان را در جهت بهبود عملکرد سازمان دریافت و کارشناسی کرده و به پیشنهادهای پذیرفته شده جوایزی اهدا می کند و پیشنهادهای پذیرفته شده را به مرحله اجرا در می آورد.139210

اسلاید 11: 139211نظام پیشنهادها پل ارتباطی مغزها و انتقال دانش و تجربه است .

اسلاید 12: 139212در نظام پيشنهادات ، هيچ انديشه اي حقيرشمرده نميشود. نظام پيشنهادها يا طرح بسيج انديشه ها، يكي از چشم اندازهاي ايجاد پويائي، بهبود فرآيندها و كيفيت ارائه خدمات مي باشد.

اسلاید 13: 139213نظام پيشنهادها، عاملي است براي افزايش روحيه كاركنان كه در آن هر فرد يا گروه، خود را در سرنوشت سازمان دخيل بداند و با ارائه پيشنهادهاي خود در مورد بهبود فرآيندها، اصلاح روند انجام كارها و كسب هر چه بيشتر رضايت ارباب رجوع و حل مسائل و مشكلات سازمان بكوشد.

اسلاید 14: 139214تاريخچه نظام پيشنهادها در جهانالف) قبل از طرح به عنوان یک نظام مدیریتی فولادسازي كروپ ( 1868 ) كشتي سازي ويليام دني و برادران ( 1880 ) شكلات سازي جورج كادبري ( 1904 )ب)طرح شدن به عنوان یک نظام مدیریتیبعد از جنگ جهانی دوم در ژاپناقتباس از ژاپن توسط کشورهای غربی از دهه 1980گسترش سریع در اروپا و آمریکای لاتین گسترش سریع در آسیا طی 20 سال گذشته

اسلاید 15: ضرورت بهره گيري از نظام پيشنهادها در ايراندر دهه های گذشته ؛ ایران پایین ترین نرخ بهره وری(نیروی کار، سرمایه و ...) را در میان کشورهای منطقه داشته است.به عقیده صاحب نظران، عامل اصلی توسعه نیافتگی کشور و سازمانهای ایرانی ضعف در سازماندهی و مدیریت است.نیاز به نظامهای نوین مدیریت که قابلیت بهره گیری بهتر از منابع مختلف (کارکنان،ماشین آلات،انرژی و...) را فراهم سازد ؛ بزرگترین ضرورت برای کشور است.نظام پیشنهادها یکی از موثرترین فنون ارتقاي بهره وری است که ابتدا در ژاپن و سپس در سراسر دنیا مورد بهره گیری قرار گرفته است.139215

اسلاید 16: 139216اهداف استقرار نظام پيشنهادها الف) افزایش بهره وری و ارتقاي سطح خدمات سازمان : بهبود فرآیندهای کاری در سازمان با اجرای پیشنهادهای مفید کارکنان کاهش هزینه ها از طریق حذف اتلافها شناسایی و رفع گلوگاه ها ، تنگنا ها و مشکلاتبهبود كيفيت خدمات مورد ارائه سازمانورود انديشه ها ي مختلف به سازمان باعث کشف نقاط ضعف پنهان و کاهش خطا مي شود.

اسلاید 17: ب) بهبود فرهنگ سازمانی و رضایتمندی شغلی کارکنان : ارتقای روحیه مشارکت فردی و گروهی کارکنان همسو نمودن منافع فردی کارکنان با منافع سازمان افزایش دانش و آگاهیهای شغلی کارکنان شناسایی افراد خلاق و ایجاد بستر مناسب برای تبلور خلاقیت و استعدادهای کارکنان. شناسايي افراد خوش فكر؛ جستجوگر و ممتاز رشد فكري و شخصيتي كاركنان با ايجاد روحيه و نگرش بهبود جويي در آنان برقراری روابط و مناسبات انسانی حرمت آمیز میان جامعه کارکنان ايجاد روحيه مشكل جويي و مبارزه طلبي براي حل مشكلات به جاي روحيه فرار از مشكل و يا انتقال آن به افراد يا ساير واحدهاي سازمان ايجاد بستر مناسب جهت همفکري و بهره برداري از تجارب و خلاقيت همکاران توسعه دست آوردهاي علمي و تجربي همکاران و اصلاح شيوه هاي رايج اداري و دستور العمل هاي اجرايي فراهم نمودن زمينه اعتماد و باور متقابل و نزديک نمودن نظريات کاركنان پدید آوران فضای مناسب برای شکوفا کردن و بهره گرفتن از اندیشه و تجربه کارکنان و افزایش دامنه تعلق و دلبستگی آنان به بهترکردن و گسترده کردن دامنه خدمات و تولیدات. فراهم آوردن موجبات فضای آزاد و سالم برای طرح ونقد اندیشه و وسعت دادن به دامنه آگاهیها و تواناییها و بردباري جامعه کارکنان ازراه در یافت، ارزشیابی و نقد پیشنهادهایی که از سوی کارکنان برای بهتر کردن كيفيت و کمیت تولیدات و خدمات سازمان ارائه میشود139217

اسلاید 18: 139218الف ) جنبه های اجتماعی و سازمانی :ایجاد همبستگی بین کارکنان و بهبود روابط انسانی شکستن فرهنگ سکوت و حاشیه نشینی همسو شدن اهداف فردی ، مدیریتي و سازمانی ایجاد خود کنترلی در سازمان ایجاد هنجارهای گروهی و تشویق فعالیت های گروهی افزایش آگاهی مدیریت از کارکنان در سازمان ایجاد ضمانت اجرایی برای تصمیمات ایجاد پایگاه اجتماعی برای کارکنان در سازمان بهبود روابط بین مدیریت و کارکنان تبدیل سازمان به سازماني پویا و یاد گیرنده ایجاد احساس تعلق، وفاداری و مالکیت کارکنان نسبت به سازمان تمرکز زدایی در سازمان بازنگری برنامه های سازمان شناسایی مشکلات سازمان و ارائه راه حل توسط کارکنان مزایای استقرار نظام پيشنهادها در سازمان

اسلاید 19: 139219ب) جنبه های فردی و درونی: پذیرش دگرکونی و تغییر و عدم مقاومت در مقابل تغییرات ایجاد تعهد، دلبستگی ، رضایت شغلی ، امنیت شغلی و وجدان کاری کاهش تعارضات، فشارهای عصبی ، غیبت، ترک خدمت و شکایات ارضای نیازها ، احترام و عزت نفس و خود شکوفایی کارکنان ایجاد احساس مفید و موثر بودن در سرنوشت سازمان افزایش سطح بهداشت روانی و لذت بردن از شغل کاهش خطاهای احتمالی کارکنان بروز افکار و ایده های جدید و رشد توانایی های کارکنان ایجاد حس مسئولیت پذیری به کار بردن تمام سعی و تلاش ، دقت و دلسوزی در پیشرفت امور سازمان افزایش تمایل به یادگیری در کارکنان امکان تبدیل استعدادهای بالقوه کارکنان به توانائیهای عملی مزایای استقرار نظام پيشنهادها در سازمان

اسلاید 20: 139220ج) جنبه های اقتصادی و مادی: 1- افزایش کمیت و کیفیت عملکرد سازمان 2- کاهش هزینه ها، وقت تلف شده و ضایعات 3- افزایش کارایی، اثر بخشی و بهره وری سازمان و ایجاد ارزش 4- افزایش رضایت ارباب رجوع 5- صرفه جویی در فرایندهای مختلف سازمان و بهبود مستمر آنها6- کاهش عملیات زائد اداری مزایای استقرار نظام پيشنهادها در سازمان

اسلاید 21: 139221تاريخچه نظام پيشنهادها در ایران قبل از انقلابراديو شهاب و تايرسازي دنابعد از انقلاب شرکت رادیاتور ایران از سال 1368

اسلاید 22: دستاوردهاي نظام پيشنهادها در شركت ملي نفت ايران از سال 80 لغايت 84 139222 - پيشنهادهاي ارائه شده : 000/260 - سود صرفه جويي حاصل : 1160 ميليارد تومان - تشكيل گروه هاي بهبود كيفيت و بهره وري : 1400

اسلاید 23: دستاوردهاي نظام پيشنهادها در دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني قزوين از شهريور 77 لغايت خرداد 8423- تعداد كاركنان : 800 نفر - پيشنهادهاي ارائه شده : 2656 - مبلغ صرفه جويي مالي از اجراي 6 پيشنهاد : 15ميليون تومان

اسلاید 24: 139224دستاوردهاي نظام پيشنهادها در شرکت برق منطقه اي مازندران از اسفند80 لغايت خرداد84- تعداد كاركنان : 740 نفر - پيشنهادهاي ارائه شده : 3500 - تصويب شده : 811 - اجرا شده : 479

اسلاید 25: دستاوردهاي نظام پيشنهادها در شرکت ايران خودرو از تابستان 75 لغايت اسفند 83139225- تعداد كاركنان : 20275 - پيشنهادهاي ارائه شده : 320000 - تصويب شده : 85000 - اجرا شده : 72000

اسلاید 26: نگاه مقايسه اي به نظام پيشنهادهاسرانه ارائه پيشنهاد در شركت هاي موفق ايراني : 10 پيشنهاد سرانه ارائه پيشنهاد دركل شرکتهاي ايراني : 5/1 پيشنهاد سرانه ارائه پيشنهاد در شرکتهاي آمريکايي : 3/2 پيشنهادسرانه ارائه پيشنهاد در شرکتهای ژاپنی : 50 پيشنهاد بالاترين سرانه ارائه پيشنهاد در ژاپن : شركت توهوکي الکترونيک با 831 پيشنهاددريافت ۲۰ ميليون پيشنهاد ظرف مدت 40 سال درشرکت تويوتادريافت ۶ ميليون پيشنهاد ظرف مدت يک سال در شركت ماتسوشيتا الکترونيک درصد پذيرش پيشنهادات در شركت هاي ايراني : 20-30 %درصد پذيرش پيشنهادات در شركت هاي موفق ايراني : 50%درصد اجراي پيشنهادات در شركت هاي موفق ايراني : 90-95% اجراي پيشنهادات در 620 شركت ژاپني : 80 %26

اسلاید 27: 27/04/143927 مراحل اجرايي نظام پيشنهادات

اسلاید 28: مرحله اول: همگاني كردن ارائه پيشنهادها . در اين مرحله بايد تمام سعي صرف دريافت پيشنهاد شود تا به اين طريق بتوان فعاليتها و محيط كاري سازمان را اصلاح و بهسازي نمود.اين مرحله خود به چهار قسمت تقسيم مي شود.تمامي كاركنان مي توانند پيشنهاد دهند.اين پيشنهادات بررسي و ارزيابي مي شوند.پيشنهاد در صورت تصويب به كار گرفته مي شود.از پيشنهاد دهنده قدرداني مي شود و نتيجه اجراي پيشنهاد به اطلاع وي مي رسد.139228

اسلاید 29: 139229مرحله دوم: ارائه طرحهاي آموزشي و توجيهي به منظور بستر سازي و تقويت روحيه مشاركت و نيز كيفي نمودن پيشنهادها.در اين مرحله بايد به آموزش كاركنان توجه بيشتري نمود به طوريكه پس از آن بتوانند پيشنهادهاي بهتري ارائه نمايند.

اسلاید 30: 139230مرحله سوم : بررسي جنبه هاي اثربخشي پيشنهادها . با توجه به اينكه در اين مرحله همكاران مايل به ارائه پيشنهاد مي باشند و آموزش هاي لازم را فرا گرفته اند بايد به جنبه هاي اثربخشي پيشنهادها توجه نمود. در اين مرحله كيفيت پيشنهادهاي دريافتي از نظر اجرا مورد توجه قرار مي گيرند.

اسلاید 31: 139231پيشنهاد :پيشنهاد ايده يا نظري است داوطلبانه كـه در صورت اجرا بتواند وضعيت موجود را بهبود بخشيده يا مشكلي را حل كند.تعریف پیشنهاد

اسلاید 32: معيارهاي پيشنهاد خوب کامل بودن پیشنهادقابلیت اجرا با توجه به شرایط و امکانات واحد سازمانی ابتکار، خلاقیت و نوآوری افزایش سطح رضایت کارکنان 139232

اسلاید 33: موضوعاتی که میتوان درباره آنها پیشنهاد داد صرفه جوئی اقتصادی از طریق کاهش هزینه های دوباره کاریها و ضایعات ابداعات و تغییراتی که سازمان را در تحقق اهداف کمک کندافزایش حسن شهرت سازمان اصلاح قوانین،دستورالعملها، بخش نامه و آیین نامه هاپیشنهادهای مربوط به بهبود نرم افزارهای مورد استفاده بهینه نمودن سیستم های تصمیم گیری ، نظارت ، کنترل ، ارزیابی و ... واگذاری بخشی از خدمات قابل واگذاری به بخش خصوصی جهت کاهش تصدی گری به سازی و آموزش نیروی انسانی تعمیق و گسترش فرهنگ مشارکت در همه سطوح سازمانتوسعه و بهینه سازی تکنولوژی مورد استفاده سازمان افزایش راندمان نیروی انسانی ، تجهیزات و امکانات و کاهش نفر ساعت مورد استفاده و تسریع در عملیات 139233

اسلاید 34: افزايش رضایت شغلی ، رفاه و بهبود شرایط کار همکاران ، صمیمت و همدلی و انجام فعالیت های گروهی بین ایشان به سازي و نگهداري تجهيزات و امكانات افزايش مهارت جلب رضايت ارباب رجوع رفع تبعیض ها جهت ایجاد انگیزه بیشتر و شایسته سالاری رفع مسائل و مشكلات كاري بين استانها و ستاد بهبود شرایط محیط کار و ابزار و وسایل جهت ارتقای بهره وری افزایش کمیت و کیفیت خدمات و محصولات و بهره وری سازمان اجرای بیشتر عدالت در همه زمينه های سازمان 139234ادامه موضوعاتی که میتوان درباره آنها پیشنهاد داد

اسلاید 35: چه موضوعاتي پيشنهاد نيست:139235 انتقاد از روش ها بدون ارائه راه حل انتقاد از اشخاص يا واحدها تذكر و يادآوري صرف براي انجام كاري خاص درخواست هاي اداري و ملزومات

اسلاید 36: 139236در نظام پيشنهادها پذيرش پيشنهاد ارزش است.بررسي كنندگان پيشنهاد همواره بايد در تعامل فكري با پيشنهاد دهنده پيشنهاد را به سمت تكميل و پذيرش هدايت كنند.درصد بالاتر پذيرش و اجراي پيشنهاد در واحدهاي سازماني ، توفيق است.

اسلاید 37: 139237با پيشنهاددهندگان برخوردي محترمانه و قدر شناسانه و مثبت داشته باشيمبرخورد مثبت و مناسب با پيشنهاددهندهارائه پیشنهادهای بهتربعدی توسط ویبرخورد مثبت تنها به معنی قابل قبول شناختن پیشنهاد نیست.بلکه غیر قابل قبول اعلام کردن پیشنهاد با ارائه دلایل منطقی و با جملاتی مودبانه را نیز شامل می شود .

اسلاید 38: 139238برخورد مناسب با پيشنهادهندهپیشنهاد حکم هدیه کارکنان به مدیران را داراست پسهر برگه پيشنهاد را همانند هديه اي گرانقدر از پيشنهاددهنده پاس بداريد.

اسلاید 39: 139239به استناد بخشنامه شماره 195940/ 1900 مورخ 24/10/81 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با توجه به اهمیت مشارکت کارکنان و ایفای نقش موثر آنان در تصميم گیری و ارتقاء سطح کارایی و اثر بخشی در بخش کشاورزی ؛ نظام پيشنهادات در سازمان پياده شد.

اسلاید 40: 139240فعاليتهاي انجام شده در راستاي اجراي اين بخشنامه

اسلاید 41: طراحي سايت براي نظام پيشنهادات ايجاد و استقرار دبيرخانه نظام پيشنهادات فرهنگ سازي و تبيين اهداف مديريت مشاركتي و نظام پيشنهادات 139241

اسلاید 42: 139242کاربرگ ارائه پیشنهاد(صفحه اول )اطلاعاتي در مورد موضوع پيشنهاد است

اسلاید 43: در راستای ایجاد فرهنگ مشارکت و پیاده سازی نظام پیشنهادات پیام هایی تهیه شده که نمونه هایی از آنها در اسلایدهای بعدی آورده شده است.139243

اسلاید 44: 139244پیام هدف بعثت انبیاء کشف گنجینه های مغزها (دفائین العقول ) و بهره برداری از آنها به نفع مردم است

اسلاید 45: 139245آثار و برکات مشورت از دیدگاه اسلام 1-باعث بهره گرفتن ازتوانمندی دیگران می شود.2-همدلی و صمیمت را افزایش می دهد.3-نشاط و آرامش درونی را افزایش می دهد4-خطا و اشتباه در تصمیم گیری کاهش می یابد.

اسلاید 46: یک پیشنهاد کوچک می تواند یک مشکل بزرگ را حل کند.27/04/143946پویائی و بالندگی حق شماستیکنواختی و یکسو نگری را به تنوع و پویائی تبدیل نمائید.شخصیت انعطاف پذیری داشته باشید.نگاه حساس شما ، رکود و ایستائی را به تحرک و شادابی تبدیل می نماید.هدفهای خود را دنبال نمائید.افکارخلاق شما پشتوانه رشد و شکوفائی صنعت است.در پی آکاهیهای مفید و ارزشمند باشید.

اسلاید 47: اعضای شورای نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات در سازمان جهادکشاورزی کردستانآقای رجبعلی آئینی نماینده مدیریت ارشد آقای رضا آئینی نماینده مدیران آقای اسداله مشیرپناهی دبیر شوراآقای یحیی فیضی نماینده کارکنان ستادیآقای فرزاد حسنی نماینده کارکنان ستادیآقای نورمحمد پورانی نماینده کارکنان ستادی آقای علی ایمانزاده نماینده مدیریت شهرستانها آقای حمید رحیمی نماینده مدیریت شهرستانها آقای محمد نافع علائی نیا نماینده مدیریت شهرستانها 139247

اسلاید 48: پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.139248کمیته اجرایینظام پذیرش و بررسی پیشنهادها

اسلاید 49: 49گرد آوری و تنظیم کننده موضوعات :یعسوب قلیچ لیدبیر کمیته اجراییپذیرش و بررسی پیشنهادها

اسلاید 50: 139250منابع برای مطالعه بیشتر : 1-کتاب تکنیکهای نوین مدیریت مشارکتی (نظام پیشنهادات)انتشارات حق یاوران نوشته مهدی نژاد فرحانی 2-آئین نامه نظام مشارکت کارکنان انتشارات جمهوری نوشته فریور باتمانقلیچ3-شورا و مشارکت از دیدگاه اسلام انتشارات شاپورخواست نوشته فرو د هاشمی

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید