سایرتحقیق و پژوهش

دولت در ایران

صفحه 1:
دولت <ر ایرلن :ارائه

صفحه 2:
مقدمه ۳ انقلاب اسلامی ایرا در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیروز شد و حکومت چننین ساله ی شاهنشاهی پایان داد. در فروردین ۱۳۵۸ ۰ رفراندومی برای تعیین شکل حکومت ایران برگزار شد و مردم به حکومت جمهوری اسلامی رای دادندبا ین رفراندوم نظام حکومتی ایران از سلطنتی به جمهوری اسلامی تغییر یافت ‎WELT g‏ موق ملاک | ی برایآانته گ مسئولان اداره کشور قرار گرفت. براساس قانون اساسی جدید که بعد از چیروزی انقلاب تدوین شد. نوعی نظام جمهوری مبتنی بر ارزش ها و اندئولوزی اساحمطاللومشد. مطلبق قانین اساسی: قدرت حکوفت بر اساس تفکیک قوا بر غهده.ی سداقوه-مجريه .:مقننه.و قضائيه گذاشته اقدر کی‌مستقل از یگذیگزند و ذیر نظر رهبر (ولیه فقیه) وظلیف خود را اجزامی کنند. زهبر بر قوای سه گلنه نظارت و فرماندهی کل قوای ملع کقور راید ده کاردا

صفحه 3:
<هه اول انقلاب اسلامی» گسترش بی دوبه بود رکراسی <ولتی "ل روز ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ اداره مملکت را دولت موقت زیر نظر شورای انقلاب برعهده گرفت و رهبر انقلاب نیز بر تمامی امور نظارت عالتّی,داشتند. از انتخاب اولیین رئیس جمهور کشور, مطابق اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ای در ال ۳۵۸ تا سال ۲۶8 83لچهار دولت تشکیل شد. ۴۱ با توجه به اينکه در شهریور ۱۳۵۹ جنگ پین ایران و عراق ‏ تدارک نظامی و آمادگی رزمیگ وی راندن دشمن و نجات مملکت بیگانه. فشار و تحریم اقتصادی کشورهای خارجی متمرکز شده بود. انون اساسی جدید در ۶ مردادماه ۱۳۶۸ در همه پرسی به تصویب رسید و بر مبنای آن رئیس جمهور بید انتخاب و دولت پنجم تشکیل شد پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۰۱۳۶۸ تحولات گسترده و عمیقی در بوروکراسی دولتی به وجود آمد. جنگ تمامی امور کشور بر از خطر اشغال توسط نیروهای

صفحه 4:
ایجاد نهادهای انقلابی ه های انقلاب اسلامی . سپاه "پاسداران انقلاب اسلامی . پنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی . جهاد سازندگی و ستاد انقلاب فرهنگی .کمیته امداد امام خمقی . نهضت سواد آموزی + بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی . بنیاد پانزده خرداد اپنیاد شهید انقلاب اسلامی .بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بسیاری از نهادها به صورت سازمان های موازی و مشلبه در نظام اداری کشور به وجود آمده بود؛ تس تست تاداس ای وگن و شهر سازی: سپاه پاسداران انقلاب امی در کنار ارتش و نیروی انتظامی» نهضت سواد آموزی در کنار وزارت آموزش و پرورش؛ ته امداد امام خمینی در کنار سازمان ‎one‏ اجتماعی و بهزیستی .

صفحه 5:
دولت سازند گی " با تغیر سیاست های دولت در این دوره دو برنامه توسعه برای ایجاد تحول در نظام اداری تدوین و اجرا شد. بدین ترتیب, نخستین برنامه پنج ساله اقتصادی - اجتماعی پس از اثقلاب در سال ۱۳۶۸ به تصمیوو سید ومد ازرتفک: دوران سازندگی آغاز شود لین دوران به این علت به سازندگی لقب گرفت که هدف اصلی برنامه توسعه نیز بازسازی و تامین نیاز های ضروری بر مبنای اهداف دفاعی تعیین شده و نوسازی ظرفیت های تولیدی و زیربنایی و مراکز جمعیتی خسارت دیده ,طول "جنگ تحمیلی بود تا : ‎.١‏ بخش خصوصی نقش عمده ای در اقتصاد بازی کند. ۲. حوزه مشارکت سرمایه خارجی در قتصاد ملی گسترش یابد ‏ادسازی. خصوصی سازی, ادغام در بازار جهانی» سیاست درهای باز, تشویق سرمایه گذاری ‏خارجی و در نهایت سیاست تعدیل اقتصادی, نمود اين جهت گیری های جدید بود و ار ‎goles emilee, lis alse‏ دهه اول انقلاب به شمار می رفت. ‎ ‎

صفحه 6:
عمد» ترین هدف های برنامه اول توسحه اقتصادی و اجتماعی ) (۱۳۷۲۰۰۱۳۰۸) عبارت بود از: * ۱ بازسازی و تقویت ظرفیت.های دفاع ملیء بازسازی مراکز تولیدی و جمعیت خسارت دیده در طول جنگ تحمیلی ۲ ایجاد رشد اقتصادی با تأکید پر خودکفایی محصولات راهبردی در کشاورزی و مهار تورم ۳. تأمین حداقل نیازهای اتباسی آحاذ مردمو تلاش در جهت تأمین عدالت اجتماعی اسلامی ۴ تعیین و اصلاح الگوی مصرف ۵ اصلاح سازمان و مدیریت اجرایی و قضایی کشور : در دوره دوم دولت سازندگی. دومین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز تنظیم وبه تصویب رسید. اهداف و سیاست های اقتصادی برنامه دوم توسعه اقتصادی نیز اساسا در چارچوب. رشد اقتصادی معنا پیدا می کرد. در این برنامه و اصلاحاتی در رویکرد سیاست الی و تنظیم بازار و سیاست های مربوط به کارکنان بخش دولتی صورت گرفت. ۲ ۲ ۲ ۳

صفحه 7:
اجتماعی (ع۱۳۷۸-۱۳۷) عبارت بود ۱. تلاش در جهت تحقق عدالت اچتماعی» رشد فضایل و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ۲ افزایش بهره وری. ۳ تربیت نیروی انسائی مورد نیاز ۴رشد اقتصادی با محوریت کثیا ۵توسعه صادرات غیر نفتی ۶ حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور ۳ ۲ ۲ ۲ پ ۲ ۰ ایجاد تعادل در بخش های اقتصادی - تعاونی. خصوصی و دولتی. استای برنامه های اول و دوم توسعه کشور تغییراتی هم در بوروکراسی و تشکیلات وزارتخانه ایجاد شد.

صفحه 8:
همكام با مديريت دولتى نوين در ايراد ‎LP‏ شروع فعاليت دولت اصلاحات نكرش جديدى بر فضاى كشور حاكم شد. رویکرد کلی و تفکر حاکم بر این دولت توسعه سیاسی و فرهنگی بود و براين باور استوار بود كه لازمه دستيابى به توسعه فراهم شدن اتوسمه سياس و ايق8ا3 ‎gyal pp gall gts: AM SN‏ اساين.:قولت:اصلاحات ما شعار محوری"توسعه سياسى و اصلاخ ؟ يالل عرصه (ايى كذ ]و كذ اك همين رويكرد بر:عملكرد این دولت ددبخش های ‏تلف سايه افکند.در این دوره کشور با چالش های بزرگی مواجه بود. ایجاد سالانه بیش از ۷۴۵ هزار فرصت شغلی برای جُمعیت وان و یل کز3ه. ارتقای جایگاه اقتصادی کشور در سطح بین المللی در مواجهه با جریان کلی یکپارچه شدن بازارهای مالی و بازارهای کالا و خدمات در اقتصاد جهانی از جمله آنها بود. تحولات عمیق در عرصه فناوری در دنیا و رقابت شدید کشورهای پیشرفته برای کسب رهبری شا ‎oe Socal ULE OES inn‏ متا( لیاسو تيت بین المللی به دنبال داشت. بتابراین» درک این واقست که کشور برای تواعهه با تالش های دکر شده گریزی از اصلاحات عمیق ساختاری ندارد: ‎geet‏ و ۰ 3 991 اجتماعی به صورت برنامه اصلاح ساختاری شد. تجربیات سال های ۱۳۷۶ - ۱۳۷۷ در اثربخشی سیاست های اقتصادی و اجتماعی و نیز ارزیابی برنامه وم توسعه در تدوی این برنامه به دولت اصلاحات: کمک زیادی کرد: ‎ ‎

صفحه 9:
مهم ترین موارد اشاره شده در برنامه سوم توسعه اقتصادی - اجتماعی ( ۱۳۷۹-۱۳۸۳ ) به این صورت بود. ۳ :از برنامه متعلقی کردن آندازه دولت با جداسازی اعمال حاکمیت و اعمال نمدی و تعریف اندازه مناسب حولت 3 ۲. سازماندهى و اصلاح نهادهاى تصميم گیری در ساختار دولت و تعيين تكليف شوراها * ۳ اصلاح نظام استخدامی از طریق رفع نواقص آیین نامه استخدام کارکنان دولت و تأکید بر استخدام پیمانی به جای استخدام مادام الم ۴ برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی دولت به منظور تقویت نیروی انسانی نظام اداری کشور . ۵تأکید بر خصوصی سازی. کوچک سازی و برون سپاری در بخش دولتی و تعدیل نیروی انسانی ۶اصلاح فرایندها و روش هایانجام کار و توسعه فناوری اداری ۷ برنامه ارتقای حفظ کرامت مردم در نظام اداری کشور ‎EUs aoslaly oes‏ و د ری دور ۳۱۳15ه چم انداز ۴ ۱۴۰ ابران بود این سند:در سال 1 مضلحت نظام و یی مقام رهبری او شدبر ابایی این اسم و ام, دى؛ در سال ۱۴۰۴ روء مین اور ان کا ‎See er‏ اول اقتصادى. علمى و فناورى در سطح منطقه ‏با هویت اسلامی و انقلابیء الهام بخش در جهان اسلام. با تعامل سازنده و موثر در رولبط بین الملل خواهد بود (سند چشم اندازه ۱۳۸۲). ‏۳ ۲ ۲ ۲ يم ‎

صفحه 10:
در تال آخر فعالیت دولت اصلاحات. برنامه چهارم توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور در سال ۱۳۸۳ برای ا دم اندار ملت اله دص و براى ‎FN‏ ‏و ۱۱۴ ماده تنظيم شده استء عنوان بخش های آن عبارت ا ۱ رشد اقتصاد ملی دانایی محوّر در تعامل با اقتصاد جهانی ۲ حفظ محیط ژیست» آمایش سرزمین و توازن منطقه ای ۳ توسعه سلامت. امنیت انسانی و عدالت اجتماعی ۴ صیانت از هویت و فرهنگ تتلامی2 آیرانی ۵ تأمین مطمئن امنیت ملی ۶ نوسازی دولت و ارتقای اثربخشی حاکمیت وره تغييرات در وزارتخلنه ها و تشکیلا ۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲» ۲ 7 دولت بیشتر به صورت ادغام و کاهش تعداد وزارتخلنه بود.

صفحه 11:
دولت اصولكراء استمراز مديريت <ولتى نوين <ز ايران * با شروع فعالیت دولتاصولگرا حرکت های اصلاحی مدیریت دولتی نوین در ايران ادامه يافت» زيرا بهوقاتبالة ابلاغ سیاستهای کل اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۴ بر اصلاح سیاست های کلی این اصل در لین ذوره تأکید شد و دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی مبتنی بر عدالت برنامه ای به نام طرح تحول اقتصادی تدوین کرد که به اصلاحات اقتصادی و سازماندهی توزیع منابع و در رلس لن هدفمند کردن یارانه انجامید. ببضی صاحبنظران اعتقاد دارند که اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی و تدوین سیاست های اجرایی آن دز سال ۱۳۸۵ نقطه اوچ اجرای مدیریت دولتی نوین در ایران بود

صفحه 12:
سامت هاى کلی اصلاح اصل >> قانون آساسی جمهوری اسلامی ایرلن ۴ ۱ شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی * ۲ گسترش مالکت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی * ۳ ارتفای کارایی بنگاه های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری ۲ ۴, افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی * ۵ افزایش سهم بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی “« عکاسی از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت های اقتصادی ۴ ۷ افزلیش سطح عمومی اشتغال ‎A 1“‏ تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوارها

صفحه 13:
* قبل از شروع فعالیت دولت اصولگرا. سند چشم انداز ۴ ۱۴۰ و برنامه توسعه چهارم اقتصادی- اجاعی سور نوی وی سویرای وا بای شنم وه دوات | ولکرا ارات تست سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه اقتصادی- اجتماعی انتقاد داشت و مایل نبود برنامه های اقتصادی و اجتماعی کشوررا در قللب ن پیگیری کند. بدین ترتیب. سازمان برنامه و بودجه که متولی اصلی برنامه ریزی کشور است منحل, و به دو معاوست رئيس جمهوری تبدیل شد. وطایف آن به دو معاونت جدیدبهٌنام معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی» و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیبیل جمهور محول شد . “ل در این دوره» تغییرات عَمّده ای دربوُروکراسی و تشکیلات دولت ایجاد شد. در سال ۰ ۱۳۹ در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شد تا تعداد وزارتخانه ها از ۲۱ به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد.

صفحه 14:
انداز دولت اعتدال گرا تا کید بر سند و برنامه های توسحه به کشور * _دولت اعتدال گرا پس از شروع فعالیت خود بر بازگرداندن ثبات و رشد اقتصادی رفع تحریم هاء کنترل تورم و بازگشت یه آرویکرد برنامه ریزی و ثبات در بوروکراسی تأکید کرد. در ‎LGR, Gel‏ در اون اقدا ان مدیریت و برنامنه ریزی کشور را لحیتا و بر پیگیری هدفهای سند چشم انداز و برنامه های توسعه کشور تأکید کرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در کور دولتت اصولگرا منحل و به دو معاونت زیر نظر رئیس جمهور تبدیل شده بود. در سال ۳ ۱۲۳۹ با مصوبه شورای عالی اداری به جایگاه قبلی خود باز گشت و رویکره مبتنی بر برنامه سرلوحه فعالیت های دولت قرار گرفت.

صفحه 15:
\ * اگر در دوره های قبل به مسائل سیاسی؛ فزهنگی و اجتماعی بیشتر تأکید شده بود. در 1 سال های اخیر مسائل اقتصادی به یکی از اولویت های مهم دولت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و بوروکراسی دولتی برای دستیابی به اين هدف بسیج شده است اوج توجه به مقوله اقتصاد در نظریه جدیدی تبلوریافت که به اقتصاد مقاومتی شهرت یافته است. رویکرد اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۷ همزمان با شروع فعالیت دولت یازدهم توسط مقام رهبری به قوه مجریه ابلاغ شد. هدف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تأمین رشد پویا و بهبود شٌاخص آهای اقتظادی و ذستیابی به اهداف سند چشم انداز است. اقتصاد مقاومتى نبه مقابلة و متاوقة اقتصاد در برابر تکلنه ها ومخاطرات مخللف عدم آنسیب پله ری #سرعتبخشیدنبهاترشد, ومپیظ رف اقتصاد کشوز تأکید دار

صفحه 16:

صفحه 17:
ساختار کلان تشکیلات دولت در جمهوری اسلامی ایران رهبر به وسیله مجلس خبرگان انتخاب می شود. مجلس خبرگان از علمای بصیر و آگاه به امور زمانه:تشکیل شده است که بای مستقیم مردم انتخاب می شوند. رهبر پر سه قوه مقننه, مجریه و قضاییه نظارت و فرماندهی کل قوای مسلح کشور رابه عهده دارد. بر اساس قانون» هنگامی که رهبر از ادامه وظایفش ناتوان بماند. شورای رهبری مرکب از رئیس جمهور رئیس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای نگهبان به طور موقت وظایف وی را انجام می دهند .

صفحه 18:
نهادها و دستگاه های زیر نظر رهبری در جمهوری اسلامی ایران نهادها و سازمان هلی وجود دارد؛ که جزیی از بوروکراستی دولتی است. اما زیر نظر قوه مجریه با قوای دیگر نیست و مقام رهبری آن را اداره می کند. مهم ترین این نهادها و سازمانها عبارت ات از: ‎P‏ ۱. مجمع تشخیص مصلحت نظام ‏* ۲. سازمان صدااو سيماي جمهوری ابتلام ایران ‎٠“‏ ۲ بنیاد شهید و امور ایثارگران ‏* ۴پنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ‏< ۵.سازمان تبلیغات اسلامی ‏“7 ۶ بنیاد پانزده خرداه ‏۷. کمیته امداد امام خمینی (ره) ‏۸ جهاد دانشگاهی

صفحه 19:
قولا مجريه ۲ اجراى قوانين و مقررات.براى:اداره امور عمومىء همجنين مسئوليت هاى اجرايى كشور با قوه مجریه است. ریاست قوه مجریه با زتیس جمهور است که در اصل ۱۱۳ قانون اساسی آمده است: «پس از مقام رهبری, رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی وریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شوکبر عهده دارد»

صفحه 20:
#اررکان قوه مجریه,عبارت است از * الف) رئيس جمهور ‎٠“‏ ب وزرا ووژارتخانه ها ‏* ج) سازمان های مستقل دولتی زیر نظر رئیس جمهور ‏“ ساختار کنونی قوه مجرّیه دراتجمهوری اسلامی ایران در شکل ۲ نمایش داده شده است. ‎ ‎

صفحه 21:
سازمان ملى استاتقارد إيراث لس فرحكستان علوم جسهررى اسلامى ' 0 مسح ۱ اوزارت ارتباطات" وزارت نرهنگ و [ وزارت امو وزارت بیداشت برو خاريجة | و فتاوری اطلامات ‎gecugien‏ | ۳ تسج سس تسا وزارت تم أرزارت نقت ‎ie‏ ‎EE Jeb‏ شکل ۲. ساختار قرة مجربه در جمهوری اسلامی ایران

صفحه 22:
رئيس جمهور > رئيس جمهور برای مدت چهار سال و با رلی مستفیم مردم انتخاب می شود. انتخاب مجدد او به ضّورت متوالی تنها برای"یک دوره بلامانع است. رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایقی که به موجب قانون اساسی با قوانین عادی برعهده دارد در برابر ملت. رهبر و مجلس شورای اسلامی میئول است.

صفحه 23:
: ‏و اختیارات رئیس جمپور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است‎ Gaby ‏مسئولیت اجرای قانون اساسیٌ‎ ۰ ۲ ریاست شورای عالی امنیت ملی: ۳ انتخاب و عزل وزیران ۰ ریاست هیثت وزیران ۵مسئولیت اقدام های وزیران ۶ توشیح قوانین و عهدنامة ها. ۷ أختیار وضع آیین نامه های اداری ۷۲ ۲ ۳ ۲ ۲ ۳ ۸ اعزام سفیران به خارج و پذیرش سفرای خارجی * ٩اعطای‏ نشان های دولتی

صفحه 24:
زرا م وزارتخانه ها ۶ حیطه مسئولیت وزرا را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد. نخست. در شکل هیئت وزیران که طبق ‎Let‏ تاو ای وت انها ب ابن قر 79 * ۱ تهیه و تصویب لوایحی ‎ule BLU AS‏ تقدیم شود * ۲. تصمیم گیری درباره مسائل مختلف ممْلکتی * ۲. تصمیم گیری در خصوص دعاوی مربوط به اموال عمومی با دولتی و ارجاع موضوع به داوری * ۴ بررسی و پژوهش پیرامون مواردی که در شکل تصویب نامه و آیین نامه بليد به تصویب هیئت وزیران برسد در رفع اختلاف نظر یا تداخل در وظایف قانونی دستگاه های دولتی وظایف وزرا در ‎glaring | Laas ese URS‏ شرع آنشت: ۱. ایجاد هماهنگی و اعمال کنترل و 3 72 00 1 لآن» های تحت سرپرستی ۳. تقديم لوايح ‏| قانونى به مجلس و استردادآنها ۴ در خواست تشکیل جلسه غيرعلنى مجلس ‏۵۳ حضور در مجلس و پاسخگویی به سوال های نمایندگان مردم ‏وضع آیین نامه و صدور بخشنامه.

صفحه 25:
۲ وزرا در برابر رئیس جمهور و مجلس مسئولیت دارند و اين مسئولیت به طور فردی و نیز در قبال تصمیم های سایر وزارتخانه ها در شکل هیثت وزیران است علاوه بر مسئولیت فرق وزرا در ارتباط با مقام و پست اداری خود مسئولیت کیفری و مدنی نیز دارنت؛ * دیلت جمهوری اسلامی ین تا سال ۱۳۹۰ دارای ۲۱ وزیر و وزارتخلنه بود. اما از آن سال پس از ادغام چند وزارتخانه و تأسیس وزارت ورزش و جوانان؛ تعداد وزارتخانه ها به هجده عدد رسید. این وزارتخانه ها به شرح زیر است: I “ وزارت آموزش و پرورش :وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳. وزارت اطلاعات؟۴ وزارت آمور آفتصادی و دارایی ۵.وزارت امور خارجه وزارت بهداشت: درمان و آموزش پزشکسی ۷ ,وزارت جهاد کشاورزی ۸ وزارت دادگسستری!. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۱۰۰ وزارت راه و شهرسازی ۱ ۱, وزارت صنعت, معدن و تجارت ۲ ۱ وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۳ 1. وزارت فرهنفگ و ارشاد اسلامی۱۵. وزارت کشور ۰1۶ وزارت ت ۱۷. وزارت نیرو ۰۱۸ وزارت ورزش و جوانان.

صفحه 26:
1 | ۱ حوژه وزارت. در این مخدوده وزیر و دفتر مخصوص وی با عنوان اداره کل دفتر وزارتى قرار دارد. در برخی وزارتخانه ها مشاور با مشاوران وزیر در این حوزه قرار دارند. > ۲ حوزه معاونت؛ در این محدوده یکی از معاونان وزیر قرار دارد که بر کار چند مدير يا مدير کل نظارت و کنترل دارند و هماهنگی های لازم را به عمل می آورند هر کدام بر اساس اصول تقسیم وظایف مسئولیت اجرایی قسمتی از وظایف وزارتخانه را بر عهده دارند . » ۳ حوزه مدیربت در محدوده حوزه مدیریت یکی از مدیران که قسمتی از وظایف حوزه معاونت زا بر عهده دارداعمال سر پرستی"می کنك:: اداره امور وزارتخانه ها را وزیر و معاونان وی و مدیران و روسای مختلف واحدها برعهده ‎IN Gay shea il as‏

صفحه 27:
]أ 9 سایر واحدها :در این محدوده واحدهایی مانند اداره ۰ قسمت ۰ با گروه قرارگکاتهکت لک یا چند وظیفه اجرایی و فعالیت معینی را بر عهده دارند ‎٠١‏ ۶ ج) موسسه های دولتی مستقل زیر نظر ریاست جمهوری ‏۰ ۲ ١از‏ سازمان مدیریت و برنامه ریزی ‏> سازسان انزژی اغمین ‏“« ۳ سازمان حفاظتٌ محیط زیست ‏< ۴.کتابخانه ملی ‎dP‏ نهاد ریاست جمهوری# ‏اس قوه مقننه ‏"! قوه مقننه در جمهوری اسلامی ایران شامل دوارکن مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که زیر نظر مقام رهبری وظایف خود را انجام می دهد. از نظر قانون اساسی مظهر قدرت. حاکمیت مردم و تیلور دموکراسی است. سایر قوا مصوبات ن را ‎Set‏ ‎

صفحه 28:
مجلس شورای اسلامی * در اصل ۵۸ قانون اساسی.آمده است. اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که نماینناگان تن با ری مق ,مردم انتخاب می شوند. البته» طبق اصل ‎۵٩‏ ‏قانون اساسی‌به روش دیگری غیر از مجلس شورای اسلامی هم قانونگذاری ممکن است که همان همه پرسلی است. بررانساس اصل مذکور در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی. اجتماعی و زندگی پس از تصویب و توافق حداقل دو سوم کل نمایندگان درخواسست همه پرسی ممکن است. ,مجلس شورای اسلامینهاد نسبتا مقتدری است که سیاست های کلی دولت را ترسیم. و بودجه ها و طرح های توسعه اقتصادی - اجتماعی را تصویب می کند. در حال حاضر تعداد أعضای مجلس شورای اسلامی ۰ ‎۲٩‏ تن است که برای دوره ای چهار ساله انتخاب می شوند.

صفحه 29:
: ‏دستگاه های زیر نظرٌ مجلس شورای اسلامی عبارت است از‎ Ph # ل ومركم دو ا اد اسی دیون مسا ات کشور زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند و به تمامی حساب های وزارتخلنه هاء موسسه ها و شرکت های دولتی و معایر دستگاههای مشمول بودجة شور رسیدگی می کند. این سازمان هر سال حساب هاء اسناد و مدارک تمام دستگاه ها را برابر قانون جمع آوری و گزارش تفریغ بودجه را همراه با نظرات خود به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند 7 رز زورهش اس شورای اسلامی : ایتن مود سف‌فر سال ۴ ۱۳۷ تأسیس شد و هدف لن تأمین نیازهای اطلاعاتی نمایندگان و مطالعه کارشناسانه لایحبه ها و طرح های اراشه شده به مَجلیس شورای اسلامی. و بهره برداری از اطلاعات و ت کار آمد در امر قانون گذاری است. ۱

صفحه 30:
۰ نک | ‎١‏ شورلی نگهبان * اصل ۹۹-۹۱ قانون اساسى به تشكيلات و وظايف شوراى نكهبان اختصاص دارد. طبق ال اب سمطو ‎eal op pT AST eink‏ از ارك ليله مصوبات مجلس شوراى اسلامى با آن» شورايى به نام شوراى نكهبان تشكيل مى شود. * تمامی مصوبه های مجلس شورای اسلامی ‎Ae‏ شوراى نكهبان فرستاده مى شود و لين شورا موظف است ظرق ده ژوز مصویه را بوسی گنند و چنانچه مغایر با احکام اسلام و قانون )| اساسی تشخیص داد برای تجدیند نظر به مجلس عودت دهد. هرگاه مجلس شورای \ اسلامی نظر شورای نگهبان را رعلیت کند. مصوبه به صورت قانون در می آید و در صورتی ‎Scala‏ سا سن نجل ضيه اص لاه شتهیا انیت بط وبة به مکمم تشخیص مصاحت نام ارتجاع میم شوه اعضاقشورایآنگیبان ارو گزوه تشکیل شده است : | فقهاى شوراى نكهبان مركب از شش تن از فقهای طراز اول که به طور مستقیم رهبر 7 نل : حا ابن ب از شش تن كه قوه قضاييه به مجلا

صفحه 31:
قوه فضاییه |“ ایو دی سای یمه ابا ,| ‎cali tla,‏ م تم ورن رنگ و بوی سیاسی دارد.تفوت اصلی قوه قضاییه با دوقوه دیگر در چگونگی اجرای وظایف است. قوه مقنیه"و قوه مجریه در,هتویجال به فعالیت های خود مشغول اند. اما فعالیت قوف قضاییه اغلب با درخواست ذی نفع آغاز می شود. به عبارت ‎Keo‏ هرگاه از قضات تقاضای دادخواهی نشود. قوه قضاییه کار زیادی نخواهد داشت. !| ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسّی جمهوری اسلامی ایران در تعریف وظایف قوه قضاییه بیان \ داشته است که قوه قضاییه قوایی است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدللت و عهده دار وظایف زیر است. فعالیت ها و مسولیتهای 5 لا ازمانی و غیر قضایی بنه وسیله قائون اساسی با قوانین عادی مشخص می شود. قوه قضاییه در رسیدن به لین اهداف از طریق سازمان های فضایی و غیر قضایی زیر مجموعه خود عمل می کند. وظایف قوه قضاییه را قانون اساسی و بعضی قوانین عادی تعیین می کند.

صفحه 32:
اهم وظايف ابن قو ب راساس اصل 101 قانون ‎so} cud phe (Ld‏ * ۱ رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات. تعذیات, شکایات. حل و فصل دعاوی و رفع خصوفت,شاء و آخذ تصنمیم آوراقدام لازم در تن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می کند. * ۲ احیای حقوق عامه و گستزش عذل و آزادی های عمومی ‎oan‏ بر حسن اجرای قوانین ‏۶ ۴ کشف چرم و تعقیبان مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام ‏۴ ۵ اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین. ‏۴ در ادامه تشکیلات قوه قضاییه آمده است.

صفحه 33:
رئيس قولا قضاييه 1 در رلس قوه قضاییه. رئیس قوه به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور. قرار دارد كه مقام رهبرى به مدت پنج سال منصوب می کند#طیقیباشل ۱۵۸ قانون اساسی وظلیف و مسئولیت های رئیس قوةقضاییه عبارت اسث از ۱. ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری ۲ ۲. تهیه لوایح قضایی مثاسب با جمهوریاشلامی ایران 8 ۳. استخدام و غزل و نصب قضات ۴ اراس وود دور سابع نظارت بر دارایی رهبره رئيس جمهورء معاونان رئیس جمهور. وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد 5 به تاحق افزایش نیافته باشد. ناسایی محکومان واجد شایستگی بخشش با تخفیف مجازات و تقدیم فهرست اسامی آنها به رهیر

صفحه 34:
داد کستری جمبوری اسلامی ایران ۴ دادگستری جمهوری اسلامي ایران مرجع رسمی شکایات مردم است. دادگستری در امر قضا دارای دو سازمان‌دادییرا و دآقنگاه است: * دادسرا: تشکیلانی است که تحقیق مقدماتی جرایم را به عهده دارد و نهادی است تا که وظیفه اش حفظ حقوق عامه. تعقیپ بزهکاران و اجرای قوانین حقوقی و جزلیی است. ریاست دادسرا برعهده دادستا نیت وی تر تیب اباز پرس و دادیار زیر نظر دادستان فعالیت می کنند. دادستان كل را رئيس قوه قضاييه به مدت ينج سال منصوب مى كند . تاه تشنکبلاتی النت که در لن قاض ی لبرانتاشس:محتویات پرونده و قوانین و مقررات قضلیی تحکم لازم را صادر ی کنن. دادگاه بر اشاس توع جرایم به دادگاههای حقوقی و دادگاه های 7 ور

صفحه 35:
“7 وزیر دادگستری :از میان کسانی انتخاب می شود که رئیس قوه قضاييه به رئيس جمهور پيشنهاد می کند. رئیس قوه قضایه می تولند اختیارات اداری؛ مللی را استخدامی غیر قضات را به وزیر دادگستری تفویض کند. وزیر دادگستری مسئولیت و تمامی مسائل مربوط ‎a‏ روابط قوه قضاییه با قوه مجریه و قوه مقننه را به عهده دارد. ۶ دیوان عالی کشور بر اساس اصل ۱ ۱۶ قانون اساسی؛ بر اجرای صحبح قوانین در محاکم و ایجاد,وحدت رویه قضلیینظارتِ می کند. همچنین, انجام مسئولیت هلیی را بر عهده دارد که طبق قانون به آن محول می شود. همچنین بر اساس ضوابطی تشکیل مى شود که رئيس قوه قضاييه تعيين مى كند. رئيس ديوان عللی کشور را رئیس قوه قضاییه به مت پنج سال-متطل لكف

صفحه 36:
سازمانها ر دستگاههلی زیر نظر_قوه قضائیه به شرح زی راست: * دیوان عدالت ادازی سازمان بازرسی کل کشور “« سازمان ثبتایسنا دوپلملاک کول ۶ سازمان زندان ها و اقدامات تأمیتی و تربیتی کشور تتازمان قضابی نیروهای ملع ۶ سازمان پزشکی قانونی ۶ شرکت سهامی روزنامه رسمی کشور

صفحه 37:
نظارت بر بو كراسى در جمیوری اسلامی ایران ۳ نظارت و کنترل اساسی ترین وظیفه مدیران از رئیس جمهور تا رده های سرپرستی در هر یک از سازمان هاست. لین امر ناشی از مسئولیت مدیران برای اجرای برنامه در سطوح ختلف ما است‌گان دارگ نظسیاسی متم رکزی است. در سطح,حکو مرکزی, بروکراسی متشکل از وزارتخانه ها و موسسه های دولتی است. همه وزارتخلنه ها و موسسه های دولتی صرف نظر از درجه استقلال مللی و اداری باید زیر نظر یکی از وزرا یا شخص رئیس جمهور باشد. در ایران از طریق رهبری بر بوروکراسی قوف مقیننه. قوه مجریه و قوه on

صفحه 38:
نظارت رهبرى بر بود كراسى رهبر بر اعمال قوه مجربيه نظارت دارد. اين قدرت از طريق جند ابزار اعمال ى شود .رهبر در مورد سياست هاى كلى نظام: انتصاب و عزل رئيس جمهور و نظارت بر شيوه هاى اجراى سياستهاى كلى نظام تصميم كيرى کنت ‎ss‏ 3

صفحه 39:
نظارت قوه مقننه بر بور مکراسی ۰۱ مجلس شورای اسلامی کنترل زیادی بر قوه مجربه دارد. این کنترل از طریق وضع قانون. رای اعتماد به وزیران» سؤال و استيضاح وزيران (و حتى رئيس جمهور). تحلیتل وانقد بودجه سالانه کشور و تصویب برنامه های پنج ساله اقتصادی- اجتماعی اعمال می شود. *#علاوه بر این نظارت هناء مجلنش شورای اسلامی از طریق دیوان محاسبات کشور عملکرد مللی قوه مجریه را نیز کنترل می کند. دیوان محاسبات از طریق بررسی و روبع کوتمالی آنها تظارت می کند . ا ای نیون اصل ‎٩۰‏ مجلس شورای اسلامی شکایات مردمی را درباره عملکرد قوه مجریه دریافت و رسیدگی می کند.

صفحه 40:
ee ‏نظارت قوه مجریه بر بور رکراسی‎ ‏مسئولیت رئیس جمهور.در کنترل بوروکراسی فراتر از اجرای قانون اساسی است‎ ۲ ‏رتیس جمهور بر عملکرد وزرا نظارت دارد و در صورت نیاز آنها را عزل می کند.‎ ‏همچنین. رئیس جمهور بازوی مهمی برای کنترل بوروکراسی به نام سازمان‎ < ‏مدیریت و برنامه ریزی کشور دارد. اين سازمان که زیر نظر رئیس جمهور است.‎ ‏اختبار وسیعی در خصوص مدیریت مالی حکومت دارد. یعنی تدوین, اجرا و‎ کنترل بودجه كشور:

صفحه 41:
see ۰ نظارت قو" قضايبه بر بور كراسى قوه قضاییه اختیار نظارتبوءاجرای قوائین توسط قوه مجریه را دارد. این مسئولیت را دادگاه ها و دیوان عالی کشور بر عهده دارد. قوه قضاییه دو سازمان تخصصی برای بررسی عملکرد بوروکراسی دولتی دارد: ۶ دیوان عدللت اداری. :دیون عدالت اداری به شکایت هاء نابرابری هاء و اعتراض هاى افرادٍ نسبت به كاركنان؛ سازمان ها و مقررات دولت رسیدگی می کند. < سازمان بازرسی كل كشور : لین سازمان وظیفه کنترل شیوه های اجرلیی قوانین حکومتی در دستگاه اداری دولت را به عهده دارد .

صفحه 42:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان