صفحه 1:
صفحه 2:
تبرت
OL pity eric!
صفحه 3:
صفحه 4:
قاط السَمَاوات و الأؤض جَعَلَ لَكُمْ مِن أنه
أَرْوَاجًا و مِنَ الأئعام أَرْواجًا ار فيه نس ‘
کمئله شَئء و هو السَمیع eel ۰ (شوری 0۱۸۴۲۰ |
صفحه 5:
پدی دآورنده آسمانها و زمین است از خودتان
برای شما جفتهایی قرار داد و از دامها [نی ز] نر
و ماده [قرار داد] بدین وسیله شما را بسیار
میگرداند چیزی مانند او نیست و اوشنوای
صفحه 6:
برای توکل و capil میفرماید: «او آفریننده Ny است» (فاطر السّماوات و الأَرْضٍ
منظور از آسمانها و زمین در اینجاتمام آسمانها و زمین و موجوداتی است که در آنها و میان آنها
عوجود دارد
سپس به توصیف دیگری از افعال او پرداخته. میگوید
واز جنسشماهمسیلنی بیلی شسما قرار داد و جفتهلیی از چهارپایانآفرید و شم را بهلیوه
صفحه 7:
در توصیف سومی که در این آیه ذکر شده. میفرماید
.هیچ چیز هملنند او نیس6 یسک GE Abe
این جمله در حقیقت بایه اصلی شناخت تمام صفات خداست که بدون توجه به آن به یک
از اوصاف پروردگار نمیتوا د. زیرا خطرناکترین پرتگاهی که بر سر راه پوبندگان طریق
«معرفة اله» قرار دارد همان پرتگاه «تشبیه» است که خدا را در وصفی از اوصاف شبیه
:و در پایان آیه و بیان اوصاف دیگر ذات مقدسش میگوید
.واو شنواو بيناس علو مُوَ للشميعٌ Kal
شاه
صفحه 8:
وَلَهُ الْمَتَلُ الأغلى في السَّمَاوَاتِ و الأَرْضٍ و 5
BSS Sal ۰ ( ۰69 ۲۷)
صفحه 9:
و در آسمانها و زمین نمونه والا[ی هر صفت
برت ر] از ان اوست و اوستشکستناپذیر
سنجيدهكار
صفحه 10:
سوره روم (آیه ۲۷)- و از آنجا که در سلسله آیاتی که گذشت و نیز بعدا خواهد آمد
مسائل مربوط به مبدأ و معاد همجون تار و بود يك پارچه در هم انسجام با
باز به مسأله معاد بر میگردد و میگوی
سپس آن را باز میگرداند. و اين کار برای او آسانتر میباشد (و 8 USING All
يد و هو هون عَیه)
قرآن در این آیه با کوتاهترین استدلال. مسأله امکان معاد را اثبات کرده است. میگوید:
توجه به یک نکته در اینجا ضروری است که تعبیر به آسان بودن و سخت بودن از دریچه
.فکر ماست. و الا برای وجودی که بی نهایت است «سخت» و «آسان» هیچ تفاوتی ندارد
و شاید به همین دلیل بلافاصله در ذیل آیه میفرماید: «و برای اوست توصیف برتر در
صفحه 11:
محدودش را دارند. و او نامحدودش راء اوصاف همه عارضی است و اوصاف او ذاتی و او
«منبع اصلی همه کمالات است
آیه به عنوان تأکید يا به عنوان یک دلیل. میگوید
.و امستقولنمند و حکیم) لو َو للفزیژ کی »
عزیز است و شکستنایذیر اما در عین قدرت نامحدودش کاری بیحساب انجام نمیدهد,
.و همه افعالش بر طبق حکمت است
صفحه 12:
و في Guidgall HUT os ۰ و في
ACSI Be iil تبصرّون . ( ذاریات ۰ ۵۱ / (PL Pe
صفحه 13:
وروی زمین برای اهل یقین نشانههایی
[متقاع دکننده | است و در خود شما
صفحه 14:
=
و حکمت نا محدود خدا در برگزیده
تفت وه ج4. 5405
همين كرو خاكر 1071 اوان أسنث 5 ظمر
هیچ انسانی برای شناخت همه آنها كافى
.نیست
بد نیست در اینجا به گوشهای از سخنان یکی از
دانشمندان معروف جهان که در اين زمینه
تطالعات pee) tosh ob oA
کرسی موریسین میگوید: «در تنظیم عوامل
طبیعی منتهای دقت و ریزه کاری به کار رفته
لبت مثلا اكر فشن خارجى كره رمين gh
ضخيمتر از آنجه هست مببود اكسيزن- يعنى
Cini یا al users at lattes So
حيو اه ا لل ec
افا كاده اكت Bilis 35 pre
دیگر امکان Fae زندكى نباتى و يا حيواتى
صد.از هوای اظراف زمین! اکسیژن است ۱
اگر مقدار اکسیژن موجود در هوا le a
صفحه 15:
د ساد
رَبّ العِزَّةِ عَمَا يَصِفُونَ
( صافات ۳۷( ۱۸۰)
صفحه 16:
منزه است پرور دگار تو پروردگار شکوهمند
از آنچه وصف میکنند
صفحه 17:
صفحه 18:
و زمین مرده برهانی است برای ایشان که آن را
زنده گردانيديم و دانه از آن برآوردیم که از آن
میخورند (۳۲ )
و در آن [زمین] باغهایی از درختان خرما و تاک
آقرار دادیم و چشمهها در آن روان کردیم ( ۳۴
تا از میوه آن و [ا ز| کا رکرد دستهای خودشان
آیخورند آیا باز [هم) سپاس نمیگزارند ( ۳۵
صفحه 19:
تشخ مثة اهاز ab Ils قط Oss )37
والشْمس تجري لِمُسْتَفَرٌ لها jolt é as
oF القلیم (38) _ ,
والقمر a حتّی عاد كالعَرٌ
(39)
صفحه 20:
پاک [خدایی] که از آنچه زمین میرویاند و [نی ز] از
خودشان و از آنچه نمیدانند همه را نر و ماده
گردانیده است (۳۶)
و نشانهای [دیگر] برای آنها شب است که روز را
[مانند پوست] ا زآن برمیکنيم و بناگاه آنان در
تاریکی فرو میروند (۳۷)
صفحه 21: