صفحه 1:
صفحه 2:
paw ya فعول افدیشه اقتصاده دوجاده ۵ آمودش سس
توجه به جنبه های اقتصادی اموزش به دنیال تغییر و تعولات به وقوع پیوسته در
زمينه هاى علمى. دانش فنى اقتصادی ,امتماعی, سیاسی و فرهنگی جوامع مدید بوده
است. به طورى که آموزش و پرورش رسمی که در گذشته برای طبقات ممتاز بود و
میتوانستد از آن استفاده کنند. اما اكنون به صورت نياز اساسی فردی و اجتماعی
مطرم شده است و آموزش و پرورش عمومی و همگانی شده است.
صفحه 3:
صفحه 4:
دلدتاههلق1
(فتصلددانلنر
تسیک و
نقو 5 ابر ها
در مورد اموزش و پرورش
صفحه 5:
پدر علم اقتصاد و رهبر اقتصاددانان کلاسیکه
onal alal
: به عقيده وى
٠"موزش لفراد در ولقع نوعىسرمايه كنارىروى]نهاست .1
ا مورك إفراد تولناتر خولهد نتن 27
» رشد قابليتهاى] نانس بمسيكردد نه تنها خودشازبه درآمد بيشترئنائل] يند .3
,بسلکه جامعه نیزاز سرمایه گزذاریبر روعآنها منتفع گردد .4
Bic plat gape بلستعداد هائلفراد نوع
صفحه 6:
صفحه 7:
امد سحن ی
وق مردم اموزش میبینند در اثر اگاص یافتن ل موالید و عواقب
اسف بار زيادى جمميت . جمعيت كاهش ميابد و از طرف ديك رأموزش باعث افزايش
Vee eee aR eo aes ch a eo ec ed eS ea ed سا
ميشود
0
صفحه 8:
Thomas Robert Malthus )7 766-1 834(
صفحه 9:
10 ۰ لما
دیوید ریکازدو . . ۰ 5
Sa et Pay) Gyr Gy) SS
69\8) Safe sara aby pp)
جامم کر لثر .
Sie dor gly Capos iy)
A Die Dp) yt YO) x
Cy er سا كه
صفحه 10:
صفحه 11:
oy یت
oO
فقرای آموزش ندیده ممکن است سرنوشت خود را ناشی از از
مشیت بدانند ولی پس از دریافت آموزش حامعه را مورد قضاوت
قرار می دهند و بی تفاوت نمی مانند.
Y
Sy
يا نت )ىفإ =i ار
صفحه 12:
در ارتباط با سه موضوع انسان را مورد توجه قرار داد.
”7 در ارتباط با تربیت عقلی . دانشگاه را مناسب ترین مکان میداند.
۳ در ارتباط با خدا پرستی و تحکیم پایه های ایمان در انسان . رجوع به وجدان فردی و درون نگری را توصیه
¥ در باب مسائل اخلاقی . پیروی از قوانین دین را بعترین راهنما قلمداد میکند.
صفحه 13:
صفحه 14:
۰ حدف اساسی آهوزش این است که مردم جتوانند ۲ کاعاخه قضاوت کنند.درست خصمیم جکیرخد و جرای فرزخدان خود
آجنده جهتری را تصویر جکشند.
جامعه آموزش اجنداجی را جرای همه کودکان.و آهوزش متوسطه را جرای جوانان مستعد اجباری نماجند
۰ جودجه آن دا از طرحق اخذ حالیات و کمکهای حازهاذهای خیرجه وعام العنفعه خاهین کند جرای فقرا.
صفحه 15:
صفحه 16:
نقش آهوزش و پرورش در یک جامعه سوسیالیستی پرورش استعداد فنی افراد
Deere Ua) لا لل دح
eri ee TIE ee CMe Tao | ل
بازگرداند
صفحه 17:
صفحه 18:
معتقد است که آموزش و پرورش نوعی سرمایه گذاری صلی است.
مردم و والدین در آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند
Veet me yet ere eter mee en ee
Serre Te Ener TLE
صفحه 19:
6.باعث کشن پرورش استعدادهای etl
7 آمادگی بررای امور روزم:
صفحه 20:
سیمون کوزنتس : بیان میکند که بهداشت و سللاعتی + آموزش و پرورش +آموزش فبمن خدمت باعث
تولید سرمایه انسانی میشود.
شولتر: مهم ترین منبع رشد و بهره وری و توسعه اقتصادی توانایی های اکتسايي انسان ها میباشد. توجه
به آموزش و پر ورش حرفه ای در رشد اقتصادی مهم است.
پس به طور کلی بیان میکنداهمیت سمایه انسانی نسبت به سرمایه فیزیکی بیشتر است. در تولید
ناخالص ملی(( 2۱۳
* کلید توسعه اقتصادی » خود انسان است نه منابع مادی.
صفحه 21:
خلاحن جرای صرخه جوجی چس انداز
2 خراکم ازداد و حدرهاجه اسر
Ve RESCURY WA re eC Ce RC EE
صفحه 22:
صفحه 23:
:کری بكر
هر سطح خانوار بیشتر درآمد بیشتر تاکید بیشتر بر کیفیت تربیت فرزندان و وقت
برای بچه دار شدن کمتر
هر چه تحصیلات کمتر اوقات خود را در منزل بیشتر میگذرانند پس تصمیم برای بچه
دار شدن بیشتر میشود.
صفحه 24:
بت
0۱
ممتقد است که آموزش . از طريق افزايش دانش نيز بر رشد pou
گذار است
آموزش در یکی از عوامل تولید 2 نیروی کار) تجسم میابد ولن
دانش خیر.
سهم افزایش دانش را مستقیما برآورد نمیکند بلکه فرض میکند
كه افزايش مذكور تفسير عامل 2 باقن ماندم) در رشد اقتصاد
است. ©
صفحه 25:
کوب مینسر
0 به اعتقاد مینسر منشاء اساسی قدرت تولید و درآمد فردی » میزان آموزشی است که وی
دریافت کرده است .
0 افرادی که در شرایط مساوی از تحصیلات بیشتری برخوردارند. از درآمد های بالاتری
بهره مند میگردند.
0 میتوان آموزشهای بیشتر به عامه مردم. به توزیع عادلانه تر درآمدها در جامعه دست یافت.
صفحه 26:
چاه سا wees
: آموزش مانند دیگر انواع سرمایه گزاری در سرمایه انسان, میتواند به توسعه اقتصادی fA
کمک کند و همانند سرمایه گزاری در سرمایه فیزیکی نظیر حمل و نقل و ارتباطات ,نبرو
آبیاری . درآمد گروههای فقیر را افزایش دهد
الگو ماو عموص
| نرخ بازدص سرمایه گذاربهای آموزش «ر تماص سطوچ تعصیل . بیشتر از نرخ
أهرينه كرصتواو اختماءن ادندت
اكسور هاو زر 0 توسرعة ذر ومع اتير Teresa hare Gee ۰
أموزشس نسيتا بالإترى هصستند
۲ نرخ بازدص اجتماعن و خصوصس أموزش ابتداين نسبت به نرخهاى مشابه در سطوج
أموزش متوسطه و عالى . بيشتر است
صفحه 27:
6 نوخ بازدوص سرمایه گذاری آموزش در مقایسه با متوسط نرخ بازدص سرمابهگذاربهای
كن ار و ها را
يافته صادق نیست
©. نرخ بازدهی سرمایمه گذاری هاي آموزش تقریبا ثابت باق می ماند و با توسمه کشور
ها کاهش میاید
7 نرخ بازد خصوص آموزش, در مورد تحصیلات عالیه ببشتر مورد توجه قرار میگیرد. در
حالس که نرخ بازدص اجتمای آموزش برای سرمایه گذاری در تعصیلان دوره ابتدایی حائز
اهميت است.
لا. نرخ بازدص خصوص . در کلیه سطوج تحصیل . بالاتر ازنرخ بازدص اجتماعی است
صفحه 28:
دلایل اینکه دولتها باید به بخش آموزش کمکهای مالی بکنند
"* آثار خارجی آموزش: چون منافع اجتماعی آموزش بیشتر از منافع خصوصی آن است»دولت برای
جلوگیری از حد بهینه در آموزش باید به این بخش کمکهای مالی بکند.
. “ ate
: اصل برابری و تساوی فرصتها فرصتها *
چنانچه آموزش با شرایط رایج در بازارآزاد ارائه شود,تنها کسانی
امکان ثبت نام خواهند داشت که قادر به پرداخت شهریه باشند. دراین صورت نابرابری درآمد ها از
نسلی به نسلی دیگر متثقل میگردد» زیر
ش خود یکی از عوامل مهم تعیین کننده درآمد در دوره
ياس در آموزش نیز صادقی است» و ازاين رو تامین مالی و ارائه
ت عمومی آموزشی درسطح وسیع کارایی آموزشی را افزایش میدهد.
صفحه 29:
صفحه 30: