صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اتوجه
a برای پخش صوت بر روی آیه
ها كليك كنيد و براى قطع
صوت روى آيكون كليك كنيد
صفحه 4:
نجمسسکر قح دعس لوق رخ نوات لام
مرا ارادم ۶
اگر به شما در جنگ احد آسیبی رسید. به دشمنان شما نیز در بدر شکست و آسیبی سخت وارد گردید. و ما اين روزها ی شکست و
پیروزی را میان مردم به نوبت میگردانيم و این بهخاطر مصالحی است که خدا میداند تا خداوند کسانی را که واقعاً ایمان آوردهاند
معلوم بدارد. و از میان شما گواهانی بگیرد و خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد. (۱۴۰)
آیا چنین پنداشتید که تنها با" ادعای ایمان وارد بهشت خواهید شد. درحالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما
صابران را" مشخص نکرده است؟! (۱۴۲)
Cad.
شما مرگ و شهادت در راه خدا راء پیش از آنکه با آ شوید. آر دید؛ آن را با چش اد دیدید و در حالی که به
و شما مرگ و ol خدا راء پیش از آ آن روبهرو شوید. آرزو سپس آن را با چشم خود دیدید و در
آن نگاه میکردید به آن تن ندادید! چقدر میان گفتار و کردار شما فاصله است؟! (۱۴۳)
صفحه 5:
ca
وما مدا وسول هت من هل آفانمات آوفیل ان لاعفا بکروتن ینب عل عقبیوفن
۲ الل الشاكرين همع ecco tails
زیانی به خدا نمیرساند. و به زودی خداوند سپاسگزاران را پاداش میدهد. و هیچ نفسی جز به فرمان خدا نميرد. خداوند.
مرگ را به عنوان سرئوشتی معین مقرر کرده است. و هر که پاداش این دنیا را بخواهد و در زندگی خود. در اين راه گام
بردارد به او از آن میدهیم و هر که پاداش آن سرای را بخواهد. از آن به او میدهیم و به زودی سپاسگزاران را پاداش
خواهیم داد(0۴۵)
صفحه 6:
قدتر در قرآن(1)1: ce
فس ذائة تالم 5 by BS هرکمیطعرمرگ رای چشده وقطعآما شم راباشرو-: ۱2
Bg Aled at % سویمابازگرداندهمیشوید:
ابإمردركنا نکردند رها میشونده 0 ایمانآو
Ps aay al pal Sol plas می شود ,کمبکویندا tapas) a!
pads
کل متهولاء وهولاء ین عطاء ربق ری ازاینانوآان خواهان خر ۰ ۲
وماکانعطاء ربقضظورا رسايمازعطاى بزقردكرت رع ۱۳
ا بت اهدوانا دربن
Stuer dally
صفحه 7:
1
ولاحس لیم کتروا آنانكهكافشدند, تصور تكئندكهكماكر به آنان
ار عالت ليا مهلتمیدهیر
ised Ul ۳ 00 بهتفعآنهااست. فقطبه این خاطرد بهآنان
عامل لهم إيزدادوااشما مهلتیهبرتارکاهان ۳
وَلهُِعَذَابمُهِينُ 59 وبراى آنه عذابى خواركتندءالثنت,
fa. BE SESS, Heid ally Saulk,
من عیث مهو وأملم کار اسان اد
او گدیمتین 0131 2841 BA Lalla, al
بت دیرمناسنوازاست:
صفحه 8:
من جاء بالحسَته
a Walp
aed, ale oe vw 9
قایریلاینلیا
alas
Wale Balas
tle lod gly
برکات متالسماء ی والارض
ولکنکنبوا عذناهر
5 us 3 ماکان
Gd, کردند پسآننوآکرفت رن خر
46
اد
کسیکهکارنیکیاورد
دبرایرآنپاداش میگیرد
کاربدیبیاورد
جزبهاندازما نک فرشی شود
ویرآنانسترمیشود.
واکرمردمشهرها ایمانآورده
Sealy» 3
قطمبرایشانیکشودیر
بركاقازا أسمانوز مين
صفحه 9:
باكر در آيات بالا.بيام هاى زيرراتكميل كنيد. ١ .م
-هرافساف در زندكى خودهمواره بموسياهامورشريابا امو رخيرد رمع رض امتحال لزاب شاست.سوره,انبياء ينو
#هركس ادعاى ايما نككد. آزم ايش قرار ى كيرد سوره عنكبوت,آيده
قر-مت واسعهالهى يدهمه افرادجامعه. جدنيك كار وجدبدكار تعلق ىكيرد سور اسراء رآيدود
#خداوندكسا ف راکه درراهاوقدمبردارند.بهطورخاصهدایت هی malin Kee pod,
هخداوندبهکفان مهلت میدهد وآنانازاینمه لت در جهت فزایش گنه ستفادهمیکندسوره ال عمران, و
پرخیگناهکاران همست خویش خودرادرمعرض هل کت قررمی دهندوبهتدریگوفتارعذاب می شون سورهاعرافآیت
نيهاداشكارنيك راجندبرابر وكيفركاريدرابه ندازه خودشىى دهدواين نشانهلطف ورحمت الهی است.سوردانعام
صفحه 10:
سنت های الهی
دانستیم که براساس تقدیر الهی. جهان خلقت قانونمند است و پدیده های آن در دایره قوان
خاصی مسیر تکاملی خود را می پ .این
قانونمندی اختصاص به پدیده های طبیعی ندارد و زندگی فردی و اجتماعی انسان ها را هم دربرمی گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنت
های الهی» یاد کرده و مردم را به شناخت آنهاء به خصوص سنت های مربوط به زندگی انسان دعوت نموده است.
شناخت قوانین جهان خلقت از طریق علومی مانند فیزیک. شیمی و زیست شناسى سبب آشنايى ما با نشانه هاى الهى و ذ بهره كرفتن از طبيعت. . ,
شناخت قوانین حاکم بر زندگی انسان ها. موجب نگرش صحیح ما ن به تلخى ها و شیرینی ها؛ شکست ها و موفقیت yn ۴
سلامت و به طور کلی هم حوادث زندگی می شود و دیدگاه ما را نسبت بهوقایع و حوادث جهان از دیگران ممتاز می سازد و بالاخره اين شناخت
در روابطمان با خداء با خود. با خلقت و با دیگران تا
ی شود
بسزایی دارد.برخی از سنت های الهی عبارت اند از:
سنت لينلا lays CURR Ei toss SSIS lw (al lua a al Si خود رز
و درستی ی نادرستی آنچه را که ادعا کرده مشخص سازد. البته ميان امتحان الهى و امتحان بشرى تفاوت وجول دازد آن این ابقت که در ام
بشرى ما غالباً از حقيقت درون افراد بى خبر هستيم و مى كوشيم تا از طربق امتحان كردن آنها به آكاهى الازم يرسيم؛ ولى احا خداون علیم 8
براى آكاه شدن از درون افراد نیست. بلكه براى رشد دادن و به ظهور رساندن استعدادها و نشان دادن تمایلات درونی افراد آنتت,
5
صفحه 11:
سنت ابتلاء عام ترین و فراگیرترین قانون خداوند است که ثابت و همیشگی است و شامل همه انسان ها در همه دوران ها می شود. به عبارت
دیگر, زندگی هر انسانی. چه ممن و چه کافر. چه فقیر و چه غنی. چه سیاه و چه سفید.صحنه انواع امتحان ها و آزمایش هاست.
هویت و شخصیت انسان ها با این ابتلائات ساخته می شود و
خته می گردد. از این رو, کوچک ترین حادثه ای که پیرامون ما رخ می دهد.
امتحانی برای ماست تا روشن شود که ما نسبت به آن حادثه چه تصمیمی می گیریم و چگونه عمل می کنیم. عمل درست. رشد و كمال و عمل
غلط, عقب ماندگی و خسران ما را به دنبال دارد.
Lada ALS
اتدبردرقرآن» ابتدایدرس, بهاین سنت اشارهدارد! ..
%
موفقیت در هر مرحله ای از امتحان الهی با ابتلاء سبب ورود فرد به مرحله ای برتر می شود و او را با امتحان های جدیدتر روبه رو می کند؛
درست مانند دانش آموزی كه با موفقيت در هر امتحانى وارد مرحله اى بالاتر از امتحانات مى كرد تا به موفقيت نهايى برسد. به طور مث
انی که در آز:
3
Rw,
انسان ایمان به خداوند و بندگی او را اعلام کند. بنا به سنت ابتلاء. وارد امتحان ها و آزمایش های خاص «pees!
های اوّلیه سربلند بیرون آید. قدم در آزمون های بعد می گذارد و برای کسب کمالات برتر آماده می شود.
صفحه 12:
oli! 4 صادق (ع)درباره رابطه مراتب ایمان و مراتب امتحان می فرماید:
K gh SBA yer SAL آیمانه زین بلائه
بهراستیکهمومن هنز کنهتراوستهراندارهایمانش افزودهشودامتحانش نیزسنگینترمیشود
ممکن است بپرسید: خداوند با چه چیزی ما را امتحان می کند؟ پاسخ این است که او با هر امر خیر یاشری ما رامی آزماید؛ پیماری یا سلامت. فقر یا ثروت.از
ردست دادن پدر و مادر یا داشتن پدر ومادر. بارش باران یا وقوع خشکسالی و به طور کلی هر حادث
ابا آنها پیروزی یا شکست ما را رقم می زند و مهیای امتحانی دیگر می سازد.
كدامآيمفعالبت«تدبردرقرآن» ابتداى درس بداين تك هاشارهدارد
صفحه 13:
لممممم يه ۱۳9 . ۲ از رب یمه 9
جه تفاوت هابى ميان كسانى كه مصيبت و كرفتارى را امتحان الهى مى داند با كسى كه آن را يك ييشامد طبيعى مى
شمارد وجود دارد؟
17 لعتقاد نسبارد دیپیلیر سصییتها ES pt tg te he th ah ble
کسسیکه مصیبتو گرفتاییرا لعتجاهیميدلند گرفتار سانرو نامیدون_میشود لما ک سیک هلیرنگاه را ندارد سریع دچار-2
سام لفسر د كيم سود
كسيكه مصيبنوالممتحان)هىميئاند مصيبتو كرفتليورا بلهلى يلو شد معنووخود موه لند يسربررميما زخود مييفزليد لمما- 3
كسوبي:كاه را ندارد باهر مصيتىبه خدا كمازبد موبرد واز خدا دويتر صيشود
۲سامدادعام الهی:
سنت ديكر, سنت امداد الهى است. وقتى انبيا مردم رابه دين الهى فرامى خوانند مردم در برابر این دعوت دو دسته می شوند: دسته ای به ندای حقیقت پاسخ مثبت
ان خود رابراین قرار داده که هر کس, هر کدام از این دو
میدهند و هدایت الهی رامی پذ برند و دستهای لجاجت ورزیده و در مقابل حق می ایستند. خداوند. سنت و قان
راه رابرگزیند بتوانداز همین امکاناتی که خدا در اختیارش قرار داده) مانند قدرت اراده؛ توان جسمی وفکری امکانات موجود در جهان خلقت و(...استفاده کندتا
درهمان مسیری کهانتخاب کرده است به پیش رود و باطن خود را آشکار کند. درواقع خداوندامکانات و لوازم رسیدن به خواسته ها و هدف های هر دو گروه را یکسان
فراهم کرده است. حال. کسی که حق را برمی گزیند لوازم و امکانات رسیدن به حق را می یابد و مراتب کمال را می پیماید و کسی که فقط دنيارا انتخاب
کرده و برای آن تلاش می کند همان را به دست می آورد
صفحه 14:
البته اینان عواقب زیانبار تصمیم غلط خود را در آخرت مشاهده خواهند کرد.بنابراین روی آوردن دنیا و لذتهای دنیوی به برخی انسان های گناهکار نشانة لطف
غداوند به آنان نيمست 09 A oe 0١
کسان که زندکیدنا ونجملات آن رابخواهند. حاصل کارهابشان رادرهمیندنیابهآنانمیدهیر وکر وکاستی نخواهنددید. انار
آنش دوزي ندا رندوهررجددردني ا كرده اندبريادرفته نها که انجامیدهند. باطل است. ۱
~ ae 2 الهی): Gad gid امداد خاص ۳
امداد خاص خدای متعال نسبت به آنان که با نیت پاک قدم در راه حق گذارند و سعادت جهان آخرت و رضایت پروردگار را هدف خود قرار دهند. «قوفیق
آلهی» نام دارد. در فرهنگ قرآن کریم. توفیق به معنای آسان نمودن است؛ یعنی همراه با سعی و تلاشی که انسان از خود نشان می دهد. خداوند ن
شرایط و اسباب را چنان فراهم می سازد که وی بتواند آسان تر به مقصد برسد. یکی از جلوه های این توفیق. نصرت و هدایت الهی به دنبال تلان
مجاهدت است. خداوند.انسان تلاشگر و مجاهد را حمایت می کند. دست او را می گیرد و با پشتیبانی خود به پیش غیبزث :9
کدامایمفالیت «تدیردوقرآن» یدای درس پماین نک ماشا هدارا ده رم
جلوه های دیگر توفیق الهی. ایجاد زمينة مناسب برای رشد و تعالی شخص مژمن می باشد مانند یافتن دوست خوب. شر کت GS
Ey دا كردن توفيق نوبه و استغفاردر كسب توفيق الهى. عامل ذولي يه هقش تعبتق/
صفحه 15:
برای مثال .دو نفر با هم آیاتی از قرآن را از رسول اکرم (ص)می شنیدند. ما اين آیات ایمان یکی را تقویت می کرد ولی بر لجاجت و کفر دیگری می |
و مثال دیگر: دو نفر با هم از کنار مسجدی می گذرند و صدای آذان را می شنوند «یکی به مسجد می رود تا نماز اول وقت خود را بخواند و دیگری بدون
توجه از کنار مسجد می گذرد.
8 سیقت رحمت ر عفد
از آنجا که خداوند به بندگان خود محبت دارد. با همه آنان. چه نیکوکار و چه گناهکار. به لطف و مهربانی می کند. او به بندگان خود اعلام می کند .
پروردگارشماء رحمت راب رخودواجبکردهاست.
یعنی حتی آنجا که خداوند بر کسی غضب می کند. باز هم از دریچه لطف و رحمت است؟؛ مانند مادری که بر فرزندش سخت می گیرد و با در مواردی او زا
تنبیه می کند تا او را از اشتباه باز دارد و به هیچ وجه قصد انتقام گیری از فرزند خود را ندارد. از همین جهت است که oly بازگشت گناهکار به
بازاست. آمرزش گناهان با توبه. آمرزش برخی گناهان با انجام کار نیک. حفظ آبروی بندگان گناهکار پذ یرش عبادت انیک و رضایت سریع از
امش کرد ههام ee یکی از مواردسبقت رحمت بر ae ae یکی نجاممیده
صفحه 16:
۵ساملءواستدراج:
انسانی که به دام گناه می افتد. خداوند برای او شرایطی فراهم می کند که بتواند توبه کند و از گناه دوری نما ید؛ حتی اگر بارها گناه کرد و توبه نمود. باز هم خداوند از
گناهاومی گذرد. ماگ رکسانی چنان در گنه و باطل پیش روند که از کار خود خرسند باشند با حق دشمنی و لجاجت ورزند. خداوندبه آنه فرصتی می دهد و آنهااین
فرصت را وسیلْغوطه ور شدن در تاریکی ها قرار می دهند, به طوری که اگر در ابتداءاندک امیدی وجود داشت که نور حق در دلشان بتابد به تدریج
امیدی بو
باد رفته وبه شقاوت ابدی گرفتار می شوند. در حقیقت. مهلت ها و امکانات. با ختیار واراده خودشان به صورت بلای الهی جلوه گر شده و باعث می شود که بار گناهان
آنان هر روز سنگین وسنگین ترشود.این سنت که از جمله سنت هاى حاكم بر زند گی معاندان و غرق شد گان در گناه است. سنت «املء» با «امهال »نام دارد.
كدامآيمفعاليت «تدبردرقرآن» ابتداى درس: بداين سنت اشارهدارد؟
> a
گاهی خداوند علاوه بر مهلت دادن به گمراهان؛ بر امکانات آنان می افزاید و آنها با استفاده از همین امکانات و با اصرار خودشان:
بیشتر در فساد فرومیروند وقدم به
قدمازانسانت فامله فرفته به ندرج بدا وی هار و ۱ بك تزع شود عدر عالت pe gee دیع لوي را سنت «استدراج*"
بکوشیم که دردایره پنسا قرارنگيريم ابه
2 3
an گرفتارنشويم.
خوانند.قراركرفتن دردايره سنت املاء و سنت استدراج نتيجه عمل خود انسان هاست.
صفحه 17:
0 eaten SMES Ei gh ota
راهما ند كتى 1 مهلتداده: امتحان و آزمایش نکردهاست».
RNS CREE RE r دا
صفحه 18:
۱- با توجه به آیه ۹۶ سوره اعراف تحلیل کنید که حکمت برخی پیشامدها سخت و ناگوار در زندگی چیست؟
اب نآيمدرفعاليت تدبردرقرآنابتداى در سآمدهاست ودرقسمت انتهابى آي فرماييد: فاخذناهربماكانوايكسبون..يعنى بمواسطدائجدائجامدادند
عقوت شدندیعنی برخی ازپیشامدهایسخت ون نآگوارز: ندكىنتيجداعمالنلإسندوكناهان خودافساناست
۲-با توجه به آیه۱۸۲و۱۸۳ سوره اعراف تحلیل کنید که در چه صورتی وفور نعمت نشانه سنت استراج است؟
دراییاتکهدر مایت تدبردقانبتدایدرسگاندهشدهندبراین کت ید شدهاستکلسنت استدراج درخصوص کسا است که
اعتقادی به ند ودستورات اوندارندبنا رین رف وفورمت دلل برگرفت رشدنبهاستداجنیست بلکهگرکسی غرق درنعمت باشدودر
همانحال ی اعتقادی به ضداوندودستورات اوپاشداو؟ ذ فتاراستدراجشده است حضرت علعلیه اسلا منیزدرین خصو صم فرماید:
آگرمشاهدهکردی بارجودمعصیت خرقدرنعمق بدانگرفتاراستدراجی
2 0 ۵ ها EEL OT OR CE COWES ET ae OCP TE ea eo ea ااا 4 os
صفحه 19:
رهنمودهای قرآن کریم و پیشوایان دب ۵
فتارهای گذشته او. اعم از رفتارهای خوب و
هطورمثال,امامرصادقمی(ع فرماید:
walling pa کسانی که به واسطة كناه مى ميرند
JEW Sy ie FS) اوكا هبدوائتطة درام حمر تان مر ميرف بشتزق.
و من یعیش بالاحسان و کسانی که به سبب نیک وکاری زندگی دراز دارند.
آکتر من یعیش بالاعمار۱ . از کسانی که به عمر اصلی زندگی میکننده بيشترند
همچنین در تعالیم دینی آمده است که صله رحم و محبت به خویشان و دادن صدقه. عمر را افزایش می دهد و قطع رحم و بی محبتی به خویشان
عمر را کاهش می دهد. احسان به والدین, امانت داری, لقمه حلال ,آب دادن به درخت تشنه یا سیراب كردن حيوانات و نيز بر طرف كردن اندوه و
غصة دیگران زندگی را بهبود می بخشد. ظلم به دیگران و افزایش گناه. اعم از فردی و اجتماعی. آثارزیانباری از جمله نزول بلا و عدم استجابت دعا
را به دنبال دارد. همان طور که تقوا و ایمان واقعی به خداوند سبب نزول برکات الهی می گردد.
کدامآیفعالیت«تدبردرقرآن»ابتدایدرس, بهاین سنتاشارهدارد؟...
صفحه 20: