صفحه 1:
سس
دين و قوم يهود در تاريخ
" فائزه كيوان لو
دانشجو ترم ) مددکاربی
ا اکبری تبریزی
صفحه 2:
tobe
دک را وه رز رز he مس ری رز
كز زیت و هید لبق موف رسای
رخنت سكحلوجبره یتشد
رات اجه ی تسار مج رم
د ماحد هی کر ری مگ رد که ی
راد قد از مینست دیدشت بآ سا
راد که ی مر زر زک م سن ال مد
مرت ند یک
راخ
ای با aes
Hes iio
Nites as, ei
صفحه 3:
نفوذ یبود در جزیره العرب
" دين يبود چند قرن پیش از ظیور اسلام در جزيرةالعرب
رد پر رس تا رس ی مرت سر بر
tee RMU Ry riper renee) sae nee sil ۱
مستقر شدند. در ميان مناطق يبودى نشين از همه معروف
تجهب ریژد ده وید سرت تمرم رار
اع و بنى قريظه - بودند. در «تيماء»:«طائف». «فدذدى» و
ا ا ener Peet Mra
NE eg Ty ل ل REO
COCR ey CMe ree eke oe ethan O) nye)
هایی مانند: آهنگری, رنگرژی و ساخت اسلحه نیز مبارت
یافته بودند.
صفحه 4:
آنيا نفوذ زيادى بر يبوديان داشته اند؛ به كونه اى كه رسول
خدا صلی اللّه علیه و آله فرموده بود:
TOTO NE ENE ER Cy NU e eae ene I Noten)
زمين به رسالتم ایمان خواهند زار
۱
ae و بر sane مى شناختند.
و Sh تس ۳1 تست py erate اه
م یعلَمُونَ.» کسانی که به ایشان کتاب [ آسمانی ]داده
نه که پسران خود را می شناسند. او (محمّد) را
ney pom PN rrr 2 1
دارند. و خودشان [هم ] می دانند.
۱
تنبا جند نفر از يبوديان مسلمان شده و ديكران از يذيرش
اسلام برتافتند
صفحه 5:
زمینه نفوذ اسلام در پثرب
* يثرب كه در حدود جبارصد كيلومترى شمال مكه قرار كرفته است. در آن زمان از نظر
كشاورزى و باغدارى اهميت فراوانى داشت. در شير يثرب - كه وضع اجتماعى آن با مكة
sz) م ا ا ا ا ا 0
ل ا م ا ا ال
م ا ا ony
پس از سه سال فراهم ساخت.
es weed ری زر
بو
0 ome
ملاقات كردند. رسول خدا الله عليه وآله كه زمينه مسلمان شدن آنبا زا متاسب ديدء
را ee eee Se ee re ey meee eer Ce rele
ا ا ا
۱
0 ee one ey ore To ese Oyo al
مکه را فرو ریخت و بذر اسلام در شیر بثرب کاشّته شد. آنان مردم آن سامان رابه دین
جديد دعوت نمودتد-
صفحه 6:
|
۴ پیامبراکرم صلی الّه علیه وآله پس از هجرت به پثرب آشکارا می دانست که مدینه
به زودی از سوی دو دسته عوامل بیرونی و درونی. تبدید خواهد شد. «قریش و
۱
Re BO MES Peng Cit eS oRO ee) ا ا ۱9۱0
ويبوديان مدینه». «هم بيمانى احتمالى يبوديان مدينه با مش ركان مكة». «دسته
SRC: ا Cte OS Ree Ree Nee eRe
دسته بندى ها به اقدامات خشونت بار عليّه يكديكر» visi ob 22 ار( 0۳
درونی به حساب آورد.
۱ eee eer Crs Ne CM ey ONY G)e ent as
قومى و قبيله اى اوس و خزرج و يبوديان: در همان سال نخست هجرت به ابتكار
پیامبر «پیمان نامه ای» نوشته شد که براساس آن. حقوق گروه های مختلف ساکن
در مدینه معیّن کشت تا در کنار تضمین زندکی مسالمت آمیز مردم و ایجاد نظم
ا ا ۱
Sette os) اق را رار ا رن رار اص لقي ا
9 ا CNG) i ero) France teas
یبودیان را نیز در اين امّت واحده جای داد تا با وحدت تمام به امر آنبا رسید کی
331
صفحه 7:
مهم ترين OUP e epee c ig eee Ieee) EY) 1 و تامین
eget Yet EE pe pe gp pat pee eee ET
كرفت aT ite
0 ل ال ا ae
مدینه.
eee ار سس ei
خود.
۱۳ - ميخو دن 5
ل سا Et ie
وا دا
xe ry صلى الله علية
lek ee ا ل
صفحه 8:
TV Ceat. WAM RC WSIS WE Fr weNe wT .e 1 21 2007 ل
مى توان هنين برشمرد:
و ی خاطر مسلمافان از درگیری احتمالی با نیروهای
FY 5
* ۲. جمع آوری یرو و آماده سازی فکری و عقیدتی مسلمانان.
ال ی
صفحه 9:
۳
| WIC SPI pCi pees
ان جداکانه ای نیز با هریک از سه قبیله یبودی بنی تضیر. بنی
2 بنی قَرَیْظه منعقد ساخت؛ پیمان نامه ای که نمایندکان
بن اخطب. مخیریق و کعب بن اسد. متن آن را امضا
كردند.برخى از مفاد اين قرارداد به قرار زير است:
5 را Pe ed
۲ هیچ ضرری به پیامبر و مسلمانان نرسانند.
* ۳. اگر برخلاف قرارداد عمل کردند. پیامبر حقّ هر گونه مجازات
آنا را دارد.
صفحه 10:
برفی از مهم ترین انگیزه های مخالفت و توطثه های بهود با اسلام را
می توان چنین برشمرد:
| Eee Te PCy en Steen ie
* ۲. رو به ضعف نیادن و به خطر افتادن موقعیت اقتصادی.
اجتماعی, سیاسی و نظامی بهودیان:
1
00 ا ا Oy NCU Cea
00 ا ere
مفاهیم ق رآنی.
eta برخى دستورهاى دينى يبود كه از ابتدا مسلمانان بدان
عمل مى كردند:
ا ل ل
صفحه 11:
511 ۱ earn)
1
نيرداختن قرضها و امانات مسلماتان, و در تنكنا'قرار داذن آنها .١
ا ا ا مر Ceo y
000 ل ree kag
تلاش برای تضعیف پایه های ایمان مسلماتان ۶
5 ا ا ل
ا ا اك et™
تجسّس در امور مسلمانان و جاسوسن براى مشركان و نيز افشای اسرار نظامی ./
ل etary
ا ا ل ا ا كت CSE LON
ا ا ا ار O Lp Sie
2000 الل ا ا pia pee
Pee ا ee Pp Re Cn
Seven ا ا ا ا CEB]
محلّه خيبر
خیانت و پیمان شکنی ۲
Seley ote roa he
صفحه 12:
۱
* برخورد مسالمت آمیز
8
۴ برخورد نظامی
صفحه 13:
۱. برفورد مسالمت آمیز
۷
هجرت خود با هدف فراخوانی یهودیان به اسلام بسته بود. با آنها با
ا ا ا ا ۱
ا Tne eer ey) ا ا 7
NCE ST aeU 2 ا ا ا
هيج كوئه اقدامى عليه بيامبر صلى الله عليه وآله و مسلماثان انجام
Ue cap eee) oe TET ape ee ا 0
bre | ا ا ل ا ا BURY rep)
ae UP WC ie aoe ا SAVIN
"" كفتنى است: يهوديان تا زمانى كه به تعهدات خود عمل كردند؛ از
حقوق شهروندی برخوردار بودند و حتی کمترین ستمی به آنها نرفت.
صفحه 14:
برخورد فكرى و اعتقادى
000
آل سال سوم هجرى. بر موقعيت دولت مدينه در ميان ساكثان حجاز تأثير نامطلوبى بر جاى
0 م ل era es
000 Le serene an ome AI oh زدند. در مقابل» ال او
0 EcPOpryuu rep olisnyenrcia rnin pepe reeling
مسیحیان حول اعتقاد مشترک, به «کلمه واخد» و «یکتایی خداوند» فراخوا
آما در این راستاء هر اندازه تلاش پیامبرصلی الّه علیه وآله فزوتی می یافت. کوشش های آنان به
۱1۳0 ا ا pee ees ey)
0
Berar greeny ا م
را آرام نساخت. اقدامات تبليغى يهوديان در مداينه, 19 Seiwa yy)
مسلماتان براى أقامةرنماز به سو بيت" ore er sae wr كام
ا mee renee el ea een
اينكه بيامبر از ياسخ دادن به آنها ناتوان است - مطرح, و بر لزو, 3 sem einige
ار ی اسخ صحیح آن. نه تنها
4 I
صفحه 15:
۳
از ظاهر آيات برمى آيد كه تشديد موضع كيرى اسلام در برابز يبوديان و اهل كتاب: به
مقتضاى موضع كيرى آنان تغيير مى كرده است. همان كونه كه كذشت. يبوديان مدينه با
[ieee sire) Pein 1 ا
Pree en MEU Lc nee heen Ope eee er ap SCs RG REGU eC)
7 pple reen pee
PSs م peat oes ene Cay
۳
۱9 rer noe Unce dR Se PRena Re oR Re a] Pore)
قبلكُم و الكقار أولياءَ و لوا له ان کنتم مَو نَ» ؛ اى كسائى كه ايمّان 1 ورده ايد! كشانى را
۱ ا ل ا ا Cy
۱ ا ا ا ل ل ل eos hea
تس
1 res or ene Carper م ا ا age ee Ps
BR trace me krona mre ice peer tg 3
نايت - زمانى كه مجبور شد - به صدور فرمان جنك و فرونشائدن «فتنه يبوديان» اقدام
لكت
صفحه 16:
۱ a
* جنگ بنی قینقاع
" جنگ بنی قَربظه
" جنگ خیبر
صفحه 17:
جنگ بنی قینقاع
|۱9 CLE] te He) FEY) STS peer CNBR URE Se BMY) EN WEST OT Eo)
Pee See ee ee dees يهودى بنى قيئقا fore
دبال حدم عظرر بل انان را نقض كردند و از سويى. به كينه جويى و كستاخى
خود نسبت به are es Aas BC ye pe ل ا
ل ل ۱ ge کریم در خصوص
ور 2 ار 0 1 لراك 0
0 ee 2
7 ين
0 anes
yas هم
Pee Eats ee 1
خود را می شکستند و [از خدا] پروا نمی دارند.
ار ره Dy رن را زر ECU col
ONLI ی ار
FO ae ere rere erty Par i ea aE yee Pate BE
aCe eae) ا 0 as رأ نيز براى رویارویی و درگیری با
diag ake الله عليه وله رس لق كرد وب اج کد اه
صفحه 18:
1
اتحاد نظامی با مشرکان مکه از دیگر سو سیب گسترش دشمتی میان بهودیان و مسلمانان شد.
از سویی دیگر, پس از چند ماه از غزوه احد. رسول خدا صلی له علیه وآله در ماه صفر سال چهارم در تلاش برای گسترش
دعوت در میان بدویان. دو گروه از معلمان و مرییان قرآن ربا تقاضای دو دسته از بدویان به بادیه فرستاد تا به آنان قرآن
يياموزند و آنها را باعقايد و احكام اسّلامى شنا ساوئد.
0 اا ater ا aoe ere eee
00 اا NICE See erases
اين انديشه انداخت كه با استفاده از فرصتى مطلوب. بيامبر صلى الله عليه وآله را.نيز به قتل برساتند. رسول خدا صَلك الله عليه
واله در ربیع الاّل سال چهارم به ا ل اظهار
4
0
مهاجران و انصار به قلعه آنان (بنی تضیر) رفتند و موضوع راپا آنان دز هیان گذاشتند. عبی بن اخطب - رئیس بني ضير - با
ea Pr gor fe pen essing es Byrn pr ar crests ۱
صلى الله عليه وآله در ساية ديوار قلعة نشسته تود. قصد أجراى توطئه خود را داشتند. اما با «امدادئ غيبى». اين توطئه خننى شد.
پس از روشن شدخ نقض بیمان, توطته قتل و خطرساز بودن وخود آنها برای مسلمانان پیامبر به آنها مهلت ده روزه داد تا مد
gies ee ion pe en eat) ۱
وآله تاكزير سباهى رأ كرد آورد و قلعه هاي أنها را محاصره كرد. در اين جريان. عبدالله بن أبن در بيامى به حبى بن أخطب اعلام
تمود كه يا هم بيمانانش آمادة همكارى با آنان است: ولى اوضاع به كوته اى بود كه او نتواتست به وعده خود عمل كتد.
سرانجام با موفقت پيامیر. خانه های بهودیان «بنی نضیر»
4
7 -
آذرعات شام و عدّه اى نيز از جمله حيّى بن أخطب به خيبر رفتند. كه البته مورد استقبال خيبريآن نيز قرار كرقتنذ.
ناگفته نماند: در پایان نیز همچنان شماری از بزرگان یهود تلاش خود را برای تشویق قریش و بدویان جهت هجوم یکپارچه به
1
صفحه 19:
Pe er oo eryen en p er a ener
Sy ل ا ا reat ae U SEMA
خیائت به مشلمائان و شکست در برابر قدرت اسلام به خیبر پناهنده شده بودند و یز گروهی ار قبله نی وافل. در مکه با
قریش دیدار کردند و آنان را یه جنگ با پیامبر تشویق نمودند و حنی قول همه گونه همکاری را نیز بهآنن دلندء سپس شران
9 cat carne fee an dee به سراغ قبیله بني غطفان. 5
5200 را ثيز Eevee ye aes يهود بنى نضير به سراغ قبيا
يشتيبائي تمودند: ere ۳ اسان كد جا
[۱0 أن ]تقض وكزدندزو از سيأة 3
Pea ا N me Va ny Ter pere renee [ee |
نقض بيمان بسنده 0 احزاب - كه سخت به آن محتاج بودئد - براى
Bi Coy eon tes Wie ا 00 ae pe eter Bator ee ener es]
pivear eave sey viet ae nce bony tee pre) Se aea tne see rem eg ie I
Fee en rere epee Sap water ese Rese Peer Nese rmunne swe es
مديته حاكم شد. قرآن كريم از اين اوضاع؛ جنين ياد كرده است:
ازآناکامی و عقب نشینی سپاه احزاب, پیامبر به دستور خداربه سرام بن قر بظه رفت "تا کارشان را یکسوه کند؛ ارتشن اسلا
| 0 ارشان را ب ارتش اسلام
عس همان روز له بی قرط ره محاصره کود درآ Fol mE ICAL SOM, 5 hoes
1
بهودیان بنی قریظه داوری کند
سعد ین معاذ نیز پس از اخذ تأیید از طرفیّن. حکم داد که: مردان آناق کشته. زنان و فرزندانشان اسیر. و اموالشان به غنیمت
9
گفتنی است؛ خی بن اخطب - رئیس قبیله بنی نضیر - که در ت
بسیاز مهمی داشست؛ جزه کشقه آشدگان این جنگ بود.
Ped cpr eects wi ene tea Femcclc Oar vty een Veer el ke ese pe rey
arch Gn etn yon r nemeptac carer are! (By و ۱
میان بدویان حجاز را یافته که دیگر بسیج همه آنان علیه مسلمانان میشر یست.
ener ye| 1
طوايف متمايل به غارتكرى در جاى جاى حجاز بودند كه طبعاً دولت مدينه در آن اوضاع. توانابى مقابله با آنان را داشت.
يهوديان”بنى قريظه به نقض بيمان يا مسلمانان نقش
صفحه 20:
CRE ed ate ea 00 قبيله هاى سه كانه يهودى را در دل داشتتد.
گروه بهودی بودند که با مسلمانان به مقابله برخاستند. به سپب کارشکنی های ساکنان خیبر و تهدید آنان برای
به مديته. بِيامبرَ صلى الله عليه وآله يس أز «صلح حديبيّه» به قمراه سياهى روانه اين قلعه ها شد. يهوديان در
اين تبرد به سختى مقاومت كردند و حتى تفوذ در برخى قلعه ها نيز بسيار دشوار بود.
و(
در ووزى ديكر. فرماندهى كروه مسلمانان را به دست عمر بن خطاب داد. كه وى نيز با شكست مواجه شد. أين بار,
aia Neas, 7
«فردا پرچم را به کسی خواهم سپرد که خدا و رسول را دوست ذارد.و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند.»
0 ۷ عل ید ام بط
برای حفظ اسلا ۳ کر خی که ار دک واستخوان دو"
وا م علی علیه | قامد عایی میادی فرکرگدشته در وگید ان در له لیر زار بابک وبا
كشتن ee 590 اع tary ere 0
پیامبر صلی الله علیه وآله پس از فتح قلعه ها و شکست بهودیان, با درخواست و پیشنهاد آنان مبنی بر ماندن" در
منطقة و كشت و زرع اراضى حاصلخيز آن و ترداخت تصف محصول سالانه به مسلمانان. مؤاققت كرد
el Sy لياق ل نشت أن افك رمد أذ لتك ترد رن دید رآ سي
5
۱ لتَكُونَ َايَة PA حرط
۵۹(4) و خدا به شما غنیمت های فراوان [دیگری |وعده داده که به زودی آنها را خواهید گر
[ييروزى ] را براى شما SEIN cg PIT SNOT IE ۱
شاه أى راش و شما رأ به رأه راست هدايت كلد