صفحه 1:

صفحه 2:
3575 0 | eRe USPC ENG ea icorne hy است كه در آيات و روايات قابل مشاهده است و بق این زندگی و زندگی ابدی ‎en rer ikea VES ORM ES Ere T HEU‏ 0 اند که دنیا خانه نابود شدن و رنج بردن و از دگرگونی‌ها عبرت گرفتن است. فنا و ل 9[ ‎omer‏ ل ‎ESOP‏ ‏آخرت مى فرستد و اكر ابن نبود تشخيص و سنجش خوب و بد. سعادت و شقاوت اي ا ‎So geal coe cael‏

صفحه 3:

صفحه 4:
اختیاری و سعادت و شقاوت آخرت صالح باشد» در آخرت سعادت‌مند خواهد بود؛ چه متنعم باشد و چه مسکین. فقر و غنا تلبع اسباب خاصی است که در لین دنیا هم برای موّمن حاصل می: هم برای کافر و هیچ یک موجب مقبولیت یا مبغوضیت نزد خدا نمی‌گردد. که در آیات مختلفی به آن اشاره شده است : ‎As Cos ga‏ وأحاطث به ‎ks‏ فَأؤْلَئك أَحْحَابٌ النَّارِ هُمْ فييهَا خَالدُونَ © وَالَذِينَ منوا ‎ ‎ ‎Steel igh ‏وعملوا الصّالحَات‎ ‎ ‏جَنَّدَ هُمْ فيهًا خَالدُويَ(١)و‏ (1)«آرى آنان كه كناه ورزند و ‏كناهانشان آنان را احاطه كند. و آنان كه ايمان آورند و ‎ ‏كار شايسته كنند. از دستة بهشتى هايند و ‎

صفحه 5:
ویژگی های دنبا برای دنیا ویژگی‌های متعددی بیان شده است که در زیر به آنها اشاره کردیم ۱. فناپذیری و زودگذر بودن دنیا ۲ دنیا مزرعه آخرت: و لین مسلّم است هر آنچه که کشت می‌کنيم همان را درو می‌کنیم و دنیا در آموزه های دینی به مزرعه آخرت معرفی شده است. ۳. جایگاه امتحان الهی: در منلبع معتبر اسلامی تبیین شده است که دنیا یک آزمایشگاه بزرگ الهی است و در آن همه افراد بشر بدون استثناء امتحان می‌شوند. ۴. دنیا سرای فریب و غرور: در منلبع اسلامی تأکید شده است که مواظب و مرلقب باشید که ‎OID g Lio‏ و زیبایی وی شما را فریب ندهد. ۵. دنیا متاعی اندک: و لین نیز مسلم است که سرمایه زندگی دنیا ناچیز است و متاعی که برای آخرت است با ارزش است. ۶ جایگاه عمل اختیاری: در آیات و روایات مذکور شده است که انسان آزاد خلق شده و در انجام افعال خود مختار می‌باشد.

صفحه 6:
دنبا مزرعه آخرت است نخستین مطلبی که در اینجا باید شقاوت آخرت. تلبع رفتارهای انسان آوردن نعمتهای اخروی بتوان در همان عللم؛ تلاش کرد و کسانی که دارای نیروی بدنی یا فکری بیشتری باشند بتوانتد از نعمتهای بیشتری بهره‌مند شوند و یا کسانی بتواتند با حیله و ثیرنگ ازدستاوردهای دیگران؛ سوماستفاده کنند چنانکه د تأکید. قرار گیرد این است که سعادت و ر دنیاست و چنان نیست که برای به دست بعضی از نادانان چنین تصوّری داشته‌اند و عالم آخرت را کاملا مستقل از دنیا می‌پنداشته اند إلى إلى لأجدة را منها مثقلبا» (شخص دنیاطلب گفت) گمان نمی‌کنم که رستاخیز بپا شود و اگر (بپا شد و) به بازگردانده شدم نیک فرجام‌تر از نعمتهای دنیا را در آنجا خولهم سوی پروردگا یافت.

صفحه 7:
لى ده آلْخشنی» گمان نمی‌کنم که رستاخیز بپا شود و اگر (بپا شد و) به سوی پروردگار بازگردانده شدم د او بهترین (نعمتها) را خواهم داشت. ن کسانی یا گمان می‌کرده‌اند که در عالم آخرت هم می‌توانند با تلاش خودشان نعمتهای فراولنی را به دست آورند: و یا گمان می‌کرده‌اند که بهره مندی ایشان در دنیا نشلنه لطف خاعر, الهی به آنان لست پس در آخرت هم مشمول چنین الطافی خواهند بود! به هر حال! اگر کسی به وجود عللم آخرت به عنوان عالمی کاملا مستقل از دنیا باو داسته بشد و اعتل سک و بدی که در اینجا انجام می‌دهد را موثر در نعمتها و عذابهای آن عللم ندلند به معادی که یکی از اصول اعتقادى اديان آسمانى مىباشد ایمان نیاورده است زیرا قوام لین اصلء به پاداش و کیفر اعمال دنیوی است و به همین جهت. عللم دنیا بازار و تجارتخلنه یا مزرعه آخرت. نامیده شده که در اینجا بلید به تلاش و کشت و کار پرداخت و درآمد و محصول پایدارش را باید در آنجا دریافت کرد و مقتضای براهین معاد و بیانات قرآنی نیز همین است و نیازی به توضيج تدارد

صفحه 8:
: ویژگی های آخرت حیات حقیقی آن حیلتی نیست که چند روز بماند و سپس فنا گردد حیات حقیقی حیلتی است که بعد از اتمام زندگی دنیوی شروع می‌شود و در ن فنا نیست و انسان در عللم آخرت با کمال واقعي که از راه ایمان و عمل صالح کنتب کردهه زتدگي مىكند و در آدات و روايات ويذ كي قاى آخرت مفضلا بیان است که آن را ذکر می‌کنيم . جاودانی بودن آخرت: لگر عمل انسان خوب باشد در بهشت جاودانگی زندگی خواهد کرد و اگر اعمال بد بوده در جهتم همیشه خواهد بود ۲. آغرت محل پاداش: هر کاری که انسان انجام می‌دهد پاداش و کیفر آن در آخرت خواهد دید *. تجسم اعمال: آنجه را که السان در لین جهان انجام داذه و عمل کرده است در جهان دیگربه صورت متناسب با آن جهان ظاهر می‌گردد و اين يكى از ویژگی‌های برجسته آخرت است. ۴ تجلی گاه شناعت: تطبیق عنوان شفاعت بر ملل وجود که واسطه خدایند و سایر موجودات است شفاعت تکوینی است.

صفحه 9:
تجلی ویژگی‌های آخرت در اسامی قیلمت است و یکی از راه‌هلیی که می‌تولند روشن گر ابعاد قیلمت باشد اسامی ‎col‏ روز است که در ‎Lys‏ کیفم امن و هییک از آسامی دارای یک مرمت ۰ حصوصیت می باشد و در حشقت اسامی قیلمت نکان دهنده است. و بعد از آشنلیی,با ویژگی‌های دنیا و آخرت لین سوال پیش می‌ید که آیا رابطه اى بین دنیا و آخرت است‌یا خیر. آیات و روایات رابطه ای را بیان کرده است و رابطه ای که همه فرق اسلامی قبول کرده اند و بعضی آبات و روابات رابطه قراردادی به ذهن می‌آید اما علماء اسلام رابطه بین دلیا و آخرت را طبق آیات و روایات رابطه تکوینی ذکر کرده اند و تمام اعمال, کردار و رفتار و اخلاقیات انسان در قيامت به صورت‌های مناسب خودش مجسم می‌شوند و صاحبش را مژده بهشت يا از عذاب شدید می‌ترسانند.

صفحه 10:
# دیدگاه ها نست به ارتباط دنبا و آخرت دیدگاه نخست. هیچ ارتباطی میان زندگی دنیا و آخرت نمی بیند. بدین معناء چگینه زیستن انسان در دلیا تقشی در زیستن او در آخرت ندارد. متکلّمان اسلامی و غیر اسلامی‌به هيج وجه به این دیدگاه اعتقادندارند. دیدگاه دوم. ارتباط قراردادی و اعتباری میان زندگی دنیا و آخرت قلثل است. بدین معنا ‎Go‏ تعالى اعتبار کرده است عه لكر در دنيا فلان عمل انجام كيرد. در آخرت فلان ياداش يا عذاب بدان تعلق مي کیرد دیدگاه سوم. ارتباط دیا و آخرت ران‌به صورت قراردادی بلکه‌به شکل تکوینی معرفی عی کند و نوع ارتباط تكوينى را از سنخ رابطه ى علّت و معلولی می دلندم یعنی عمل دنیوی, علّت تواب و عناب اعروی آشت دیدگاه چهارم. دنیا و آخرت را عین هم دانسته و آخرت را نه نتیجه ی قراردادی یا طبیعی دنیا بلکه همان دنیا معرفی می کندر بر لین اساس, دنیا چهره ی ظاهری, و آخرت چهره ی باطنی یک حقیقت ‎Gols Why Cpl 20 LF ASD) foe itl wil‏ فی یونم نرب این دیدگاه دلالت دارند البتّه برخی از آیات قرآن, بر نوع سوم از رابطه ی دنیا و آخرت دلالت می کنند.

صفحه 11:
جا توجه يه رابطه ی تکویی تناو آخرت»به تاجار باید بیمند د ‎Lo‏ را نیز پذیرفت: زیرا هر عمل دنیوی در ثواب و عقاب اخروی ‎ ‎ ‎۱ ss ‏ر دادی دنیا و آخرت در به حاشیه‎ ‏ردز زیرا اعتقاد به خدا و حیات اخروی» در ‎ ‎

صفحه 12:
شباهت های دنبا و آخرت بدون شک اشتراکات و مشابهت هلیی بین زندگی این جهان و حیات اخروی وجود دارد. برخی از این شباهت ها عبار تند از ‎١‏ حقيقى و واقعى بودن هر دو زندكى؛ ‏؟. آكاهى انسان به خود و تعلقات خويش؛ ‏۴ اصل وجود لذت و رنج. سرور و اندوه. سعادت و شقاوت؛ ‏وجود خرایر جیوانی و خرایز ویزه اسان ‏۵ زیستن انسان با بدن و اندام کامل و اعضا و جوارح: ‏۶ حاکمیت قانون علیت ‎

صفحه 13:
تفاوت های دنیا و آخرت همانگونه که شباهت هلیی بین زندگی لین جهان و حیات ميان آن دو هست. به عبارت دیگر عللم ‎Lio‏ و آخرت دو نظام بسیار متفاوت اند. بر خ آن دو عبارت است از ‎١‏ گذرگاه و قرارگاه ‏۲ نظام اعتباری و حقیقی ‎Seer ‎4 ‏حیاتن اب‎ ‏لذنو ینج خلاس.5 کشت درو .6 قطع‌لسبابطبیعی. 7 ‏ضعفو قونادراک.8 ‎

صفحه 14:
'آيات و احاديث مربوط به آخر در آيات قرلآن و روايات سفارش: در خصوص آخرت شده که برخی از آنها به‌شرح زیر هزندگی دنیا؛ چیزی جز بازی و سرگرمی نیست و سرای آخرت برای آنها که پرهیزگارند. بهتر است. آیا نمی‌اندیشید؟» «لن سرای آخرت را برای کسانی قرلر می‌دهیم که ارلده برتری‌جوبی در زمین و فساد ندارند.» ۰ «کسی که آخرت را بسیار یاد کنده گناهش کم می‌شود.» «دنیا مزرعه آخرت است.» * «کسی که در طول شبانهروز مهم‌ترین همتش آخرت باشد» خدا بی‌نیازی را در دلش نمی‌رود. مگر آنکه روزی‌اش را کامل جای می‌دهد و کارش را سامان می‌دهد و ا دریافت کرده باشد.»

صفحه 15:
از جعله مسائلی که در بعث معاهبه آن پرداخته شده و در آیات الهی و روایات معصومین(علیهم السلام), فراوان به چشم می خورد مسقله ی جزای اعمال و نتیجه ی کردار آدمی در دنیاست و لین که هر عملی که از نسان صادر حی شود. خوب یابد.به گونه ای ن را در آخرت پیش روی خوه غواهد ديد: اما لين كه بين اهمال دنياني با نطيج آغروی لن چه ارتباطي وجوه دارد. پرسشی است که بلید بدان پرداخت, قبل از هر چیز لازم است متوجه لین نکته باشیم عه دنیا و آخرت‌با هم مرتبط اند. ابطه ای که بین لین دو منشا ای از حیات انسان وجود دارد. رابطه ای است چون کاشتن و برداشتن. دنی فسل کاشت و حرکت و تکاپو و عمل است و آخرت فصل برداشت نتیجه ی همان تلاش ها و زحماتى که در دنیا کشیده شده است. آخرت برگ دیگری از حیات انسان است که تهلم با بقا و جاودانگی است و سعادت و شقاوت آدمی در آخرت. در گرو عقاید و رفتار او در دنیاست

صفحه 16:
همان طور که حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)می فرماید: و ان الیوم عمل و لا حساب و غداً حساب و لا عمل ژ امروز (در دنیا) کار است و محاسبه نیست و فردا محاسبه است و کار نیست. دنیا ظرف به فعلیت رساندن استعدادهای درونی است. انسان با عملش کمالات بالقوه ی خود را به فعلیت می رساند. در حقیقت انسان در دنیا با عقاید و رفتارش صورتی از خود را در آخرت می سازدم اگر خود را کامل کند. آن جا نیز کامل خواهد بود و در هر زمینه. همان نقص تبلور می یابد. حال که رابطه ی دنیا و آخرت تا حدودی معلوم شد. به بحث چگونگی ارتباط بین عمل و جزا می پردازيم. ای که کاستی داشته باشد. در آخره

صفحه 17:
اساسا خنیا رارها کردن وب آخرت چس یی به ابنکه انسان خودش را از همه جر جدا کند و اصول زندگی را به هم بریزد. معنا ندارد؛ زیرا لگر زندگی و معاشرت نباشد. عمل آخرتی نیست. اگر مزرعه‌ای نباشد بذری نمیشود پاشید. حضرت علی(ع) میفرمایند دنیا مهلت و فرصت تمرین و عمل و آزملیش و آماده شدن برای یک مسابقه نهلیی است که در آخرت معلوم میشود: «ألا و ان الدنیا قد آدبرت و آذنت بوداع و ان الآخره قد أقبلت و أشرفت باطلاعر ألا وان اليوم المضمار و غداً السباق. و السبقه الجنه و الغليه النار» وقت و فرصت دنيا دارد تمام ميشود و از آن طرف آخرت دارد ميرسد. امروز روز تمريين و آمادكى براى مسابقه فرداست. جاى غفلت نيست. جاى بيخيال نشستن نيست. آيا مهلت تمرين و آمادكى جند روز است؟ معلوم نيست. روز مسابقه چه روزی است؟ هنوز اعلام نشده. ناكهان اعلام خواهد شد. يس از خواب غفلت برخیزید و به عمل بپردازید.

صفحه 18:
دنیا چه بخواهیم و چه نخواهيم. خلنه ابدی و همیشگی ما نخواهد بود. آنجا که مستقر و جایگاه ابدی است. آخرت است. بلید.به فکر آخرت بود و تخم نیکی نشاند و طوری در لین ‎Lio‏ عمل کرد که کارها بر محور خیر و صلاح و مطلبق رضای خدا بچرخد. صلاح زندگی دنیا هم در همین است. تا مردم توجهشان فقط به دنیاست و جز طمعه دنیا چیزی نمی‌بینند و تا حکومت. حکومت حرص و هواست. از همان سعادت دنیا هم بی‌بهره‌لند؛ ولی متقین و پرهیزگاران. هم نقد دنیا را برده‌لند و هم نسیه آخرت را؛ هم خلنه آخرت را آباد کرده لند و هم خلنه دنیا را: «ان المتقین فازوا بعاجل الدنیا و آجل الآخره». آنها كه متقى و داراى ضبط نفس بودند و بر خودشان و هواهاى خودشان مسلط بودند. اسير و بنده حرص و هوا نبودند. هم دنيا را بردند و هم آخرت را. دنيا محدود است و آخرت نامحدود. نامحدود. محدود را هم در بردارد. آنها که توجهشان به آخرت است. دیگر از تفاخرها و تکالب‌ها و تنافس‌ها آزادند. علی(ع) می‌غرملید: «عبادالّد اوصیکم بالرغض لهذه الدنیا.التارکه لکم و ان‌لم تحبوا ترکهاء و المبلیه لأجسامکم و ان کنتم تحبون تجديدهاء فانما مثلكم و مثلها كمثل سفر سلكوا سبيلا فكأنهم قد قطعوه و وا علما فکأنهم قد بلغوه... فلا تنافسوا فى عز الدنيا و فخرها و لاتعجبوا بزينتها و نعيمها».

صفحه 19:
همان لور عد کفيم از روایاث فرایان و آیات فرآن به دست مي‌آید که اعمال دنبایی ما دارای سورتاهایی آعرتی است که در آشرت به صورت لعمت و با عذااب اهر می‌شود: بنابر این میان دنیا و آخرت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. دنیا زحم آخرت و محلّ تربیت انسان‌ها و پرورش استعداد آن‌ها است عقايد. اخلاق و اعمال ما در دنيا. تعيين کننده سرنوشتمان در آخرت بوده؛ چهره آن جهان دما همان صورتى است كه در دنيا براى خويش ساخته ايم زيرا بدطور كلّى. آخرت جيزى جز باطن دنيا نيست: «يعلمونَ ظهراً من الحَيوةٌ الدّنيا وهم ی اضرا هم ففلوت. , از اين‌که در آیه پیشین آخرت در مقابل ظاهر زندگی دنیا قرار گرفته. روشن می‌شود که آخرت باطن زندگی دنیا است. دنیا و آخرت مانند دو فصل از یک سالند. در یکی به کشت . .و در دیگری به درو می‌پردازیم

صفحه 20:
در روایتی از رسول خدا (صلی‌الله‌علیهو آله‌وسلم). دنیا مزرعه آخرت دانسته شده است. از اين رو انسان در دنا باید زمینه برخورداری از نحمت های آخرتی را فراهم سازد: «ممن «كان يريدُ حرث الاًخرة نزد له فی حرثه چنان که به قارون سفارش شده از سهم دنیایی خویش برای آخرتش بکوشد: ‎Ely‏ فيمًا «.داتى الله الذَارالأخْرَةٌ وَ لاتنسّ تَصيبَك من الدُنيا به کفته بسیاری از مفشران. مقصود آن است كد در دنها براى آخرت بكوشى. زيرا سهم انسان از دنيا جيزى جز كار براى آخرت نيست و امام على (عليهالسلام) در تفسير آيه فرمود: فراموش مكن كه از سلامت. نيرو. فراغت. جوانى . نشاط و ثروت خودبراى كسب .آخرت بهره گیری از اين رو مؤمنان. با اعمال شایسته نظیر جهاد, زکات .. در دنيا. زمينه برخوردارى از ثعره آن در آخرت را فراهم می‌سازند

صفحه 21:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
19,000 تومان