صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
دانشكاه شهيد مدنى آذربايجان

صفحه 3:
مقدمه * رابط کاربر اولین جبهه برخورد با نظام ذخیره و بازیلبی اطلاعات است. هر آنچه نظام ذخیره و بازیلبی اطلاعات در سمت طراحی‌بارگذاری و چیدمان الگوریتم و کدنویسی به اجرا می گذارد زمانی موفق خواهد بود که بتولند به راحتی و به خوبی با کاربر ارتباط برقرار کند. رابط کاربر دروازه ورود کاربر به شهر نظام بازیلبی اطلاعات قلمداد می شود. در فضای رلبط کاربر است که توانمندی های گوناگون فناورانه»‌مهارتی ادراکی» زبانی و اندیشه ای کاربران و متولیان نظام بازیابی اطلاعات با هم تلاقی می کنند. * یک رلبط کاربر ساده کارآمد در عین حال که از پیچیدگی فنی به دور است. امکان تعامل کاربر و کاربست تجربیات و دانش او برای تعریف بهینه عبارت پرسش و یادگیری در حین جستجو را فراهم می آورد.چنین رلبط کاربری در نهایت به شکل گیری تعامل دوجانبه بین کاربر و نظام در می شود و یک رابطه بردعبرد را بین کاربران و طراحان نظام بازیلبی اطلاعات تعریف می

صفحه 4:
جایگاه رابط کاربر ‎٠‏ رابط كاربر به بخشی از نظام بازیابی اطلاعات گفته مي شود كه كاربر هنكام مراجعه به نظام مورد نظر در اولين برخورد با آن مواجهه مى شود. ‏5 عناصری مانند : لوگوی نظام ,امکانات جستجو , راهنماها ۰ ابزارهاى اكمكى ,نحوة: زنك أفيرى: تصاوير: ييام ها أضلاحات: به كار رفته و نظا ان به‌عتوان. فتامتر,رابط کازیر بهجساب می ‎Sil‏ ‏* نحوه چیدمان عناصر و امکاناتی که به کاربر داده می شود تا بتواند با رابط کاربر ارتباط برقرار کند, تعیین کننده میزان خوشایندی یک ارتباط با نظام بازیابی اطلاعات است. ‏* رابط کاربر برای کاربر ساخته می شود و هميشه در دسترس اوست.

صفحه 5:
عناصر اساسی نظام بازیابی اطلاعات 0 © ا 3 ١

صفحه 6:
کارکرد رابط کاربر * فراهم سازی امکان ورود به نظام و خروج از آن * ارائه اطلاعات جانبی مانند اخبار.اعلامیه ها و غیره * اخذ پرسش کاربران * ایجاد امکان ویرایش پرسش * ارائه امکانات کمکی مانند اصطلاحنامه ها و محمل های چند رسانه ای آموزشی * نمایش پیشنهادهای نظام به کاربر(برای نمونه پیش نویس واژه ها) * ارائه پاسخ نظام به پرسش در قالب ‎qld‏ جستجو * دریافت بازخوردهای ارائه شده کاربران * انتقال کاربر به بخش های گوناگون نظام * نمايش ‎٠‏ قوانین مقررات و ملاحظات گوناگون در خصوص نظام

صفحه 7:
ویژگی های رابط کاربر تاثیر بر نحوه کار کاربر با نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات تعادل بین فناوری و وضعیت ذهنی کاربران ارائه تصویر کلان از نظام © مصور شازي متسب ايجاد ارتباط سريع و آسان بين كاربر و نظام كاهش خط و افزايش سرعت دستيابى به بخش هاى كوناكون نظام داشتن ساختار شفاف » ساده و منطقی

صفحه 8:
‎٠‏ رابط کاربر دستور محور *رابط کاربر منویی *رابط کاربر گرافیکی ‎٠‏ رابط کاربر لمسی *رابط کاربر صوتی

صفحه 9:
رابط کاربر دستور محور مشترك بين برنامه نویس ها و کاربران استفاده از آن مستلزم دانش مناسب در خصوص دستور زبان زبان های برنامه نویسی و دستورهای مرتبط با نيازخود * استفاده از آن مستلزم دانش فنى رايانه اى عدم مقبوليت توسط كاربران عمومى

صفحه 10:
رابط کاربر منویی : تبدیل دستور به منو بصری بودن شفافیت ارتباط بین منوها آمکان مشاهده و مرور زیر مجموعه ها داشتن شمایل های تصویری که موجب ایجاد ارتباط ذهنی با کاربران می شد عدم نياز به نوشتن دستور امکان تغییر نما به دلخواه کاربر امکان دستیابی به تصویر کلان از نظام * امکان ترجمه منوها به زبان های گوناگون محلی

صفحه 11:
رابط کاربر گرافیکی * نسل گذار رابط ها از منو به نسل لمسى استفاده از تصاویر به جای متون * تصاویر نماینده کارکردها . عناصر, بخش ها و برنامه ها * اضافه شدن امکانات بصری مانند پویانمایی و حرکت های معنادار

صفحه 12:
رابط کاربر لمسی : ضربه و حرکت بدون نیاز به صفحه کلید و ماوس یک ضربه برای انتخاب دو ضربه برای اجرا نگه داشتن انگشت روی صفحه برای باز شدن منوی امکانات موجود نزدیک کردن دو انگشت برای دور نمایی باز كردن دو انكشت هنكام لمس صفحه برای نزدیک نمایی نگه داشتن و حرکث انگشت برای انتقال یک آیکون یا شی روی صفحه

صفحه 13:
* سازگاری * جلوگیری از سریز اطلاعات * طراحی زیباشناختی * ایجاد امکان کنترل نظام به کاربران * ارائه دهندهشتاب دهنده ها * ارائه مستندات و راهنمایی ها

صفحه 14:
طراحی رابط کاربر * طراحی رابط کاربر مهم ترین مرحله در تعیین ویژگی های آن است.در طراحی رابط کاربر خواسته ‎le‏ نیازمندی هاء علاقه و آرمان ها ی کاربر مهم ترین عامل تعیین کننده است. * رعلیت فاکتورهای مورد نظر کاربران موجب شکل گیری رابط کاربری خواهد بود که کاربر محور و کاربرپسند است.

صفحه 15:
مرحله قواره بندی در طراحی رابط کاربر * قواره بندی مفهومی : در این مرحله توصیف ویژگی های مورد نظر برای رلبط کاربر و کارهایی که قرار است در قللب ّن انجام شودبه صورت ذهنی جمع بندی و تصور می شود.مهم ترین عامل تعیین کننده در این مرحله قدرت تجسم و خلاقیت ذهنی طراح و میزان تجوبه او از کار با نظام های بازیابی اطلاعات است. قواره بندی روی محمل : در اين مرحله آنچه در مرحله مفهومی به تصویر کشیده شده بود.به صورت گرافیکی و نمادین روی کاغذ يا هر محمل دیگری که طراح استفاده می کند ترسیم می شود.

صفحه 16:
مرحله قواره بندی در طراحی رابط کاربر * قواره بندی ثلبت : در این مرحله‌ساختار و روابطی که روی محمل کاغذی یا الکترونیکی ایجاد شده بود در قالب نمونه اولیه ثابت (معمولا با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی) به تصویر در می آید. * قواره بندی پهیا : در اين مرحله حرکات و عملیاتی که در نتیجه تعامل با رلبط کاربر اتفاق می افتد.به صورت نمونه طراحی می شود و در اختیار قرار می گیرد. و محدودیت های نرم افزاری و ساختاری مفهومی مشخص می شود. * قواره بندی خودکار: از طریق ماشین و بدون دخالت عامل انسانی تولید و ارلئه می شود. و هدف اصلی ایجاد بستر برای قضاوت در خصوص عملکرد نهایی رابط کاربر است.

صفحه 17:
فرایند ارزیابی رابط کاربر 1 روایی * پایایی | انطباق دقیق * گویایی |* مصورسازی ۱ منصفانه بودن * پیشنهادهای کاربردی Ecce

صفحه 18:
روش های ارزیابی * هدف اصلی بررسی های کاربرد پذیری کسب ان از عملکرد موفق| رلبط کاربر بر اساس دستورالعمل ها و رویه های از پیش تعیین شده ست است. * در کاربر پژوهی به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای ارزیابی رابط کاربربیشترین تاکید بر خود کاربر است. * دسترس پذیری رابط کاربر در فضای وب بیشتر مورد توجه قرار می كيرد. و اولين و مهم ترين عامل موف ‎Salah‏ مردم در بير موقعيت عاد شود وب صايث و وت

صفحه 19:
کاربرد پذیری مرور دستور العمل بررسی یکنواختی

صفحه 20:
کاربر پژوهی

صفحه 21:

صفحه 22:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان