صفحه 1:
تن
صفحه 2:
پاورپوینت مربوط به :
راهبردهای حل مسأله
صفحه 3:
راهبردهای حل مساله
صفحه 4:
زمانی که یادگیرنده با موقعیتی روبرو می شود که نمی توند با
استفاده از اطلاعات و مهارتهایی که در ن لحظه در اختیار
دارد به آن موقعیت سریعاً پاسخ درست بدهد یا وقتی که
هدفی دارد و هنوز راه رسیدن به آن را نیافته است می گوییم
وی با یک مسئله روبه رو است .
صفحه 5:
شورای ملی معلمان ریاضی (]11۷)]) در سند اصول و
استانداردها برای ریاضیات مدرسه (۲۰۰۰). حل مسئله را
درگیر شدن در وظیفه. تکلیف و فعالیتی می داند که روش
حل لن از پیش شناخته شده نیست. به این خاطر برای
پافتن راه حل. دانش آموزان باید آسن را از درون دانش
خودشان بیرون بکشند و از مسیر اين فرايند آنها اغلب
درک و فهم های جدید رباضی را رشد و توسعه خواهند داد.
صفحه 6:
گفتگو با دانش آموزان - سوال های فراشناختی
* دقیقا چه کاری در حین حل مسئله انجام می دهید؟
* چرا آن کار را انجام می دهید؟
* چگونه این کار به شما کمک می کند؟
صفحه 7:
راهبردهای حل مسئله
صفحه 8:
) رسم شکل
*طبیعی ترین راهبردی که به ذهن دانش آموزان می رسد راهبرد رسم شکل
آسمتاء
*بسیاری از مسائل با کشیدن شکل مناسب یا مساله به طور کامل حل یا راه
حل آنها آشکار می شود.
*غلب معلمان این راهبرد را در حل مساله ها از دانش آموزان نمی پذیرند به
همین دلیل این راهبرد طبیعی کم کم کنار گذاشته می شود.
صفحه 9:
۲) الگویابی
*شما می توانید با توجه به روش هلیی که برنامه ریزی می کنید.
شمارشی که انجام می دهید و یا وقتی که حروف الفبا را به
ترتیب می خوانید .الگوهایی طراحی کنید .
*شما وقتی الگوهایی را بررسی پا مشخص می کنید می توانید
پیش بینی ها و تعمیم های معتبری انجام دهید هم چنین
قوانینی را بر اساس یک نظم خاص طراحی کنید و درباره ی
روابط بین عددها طرح های جدیدی ارائه دهید .
*حتی می توانید الگوها را در یک جدول نظام دار طراحی کنید تا
احت تر رابطه ی بین آنها راتشخیص دهید
صفحه 10:
۳ الکو سازی (تفکر نظام دار)
* مرتب کردن داده ها و قرار دادن آنها در یک جدول و
سازماندهی داده ها راهبرد مناسبی برای حل مستله است و دانش
آمنوزان در دوره انتدایی باید آن را فرا بگيرند:
*يس از أن بايد ياد بكيرند كه جكونه داده ها را در یک جدول با
نظم منطقى مرتب كنند.
*تشکیل جدول به صورت نظام دار لين اطمينان را ايجاد مى كند
صفحه 11:
۴حدس وآزمایش
war? و آزمایش در فهمیدن مسأله به ما بسیار کمک می کند.
*لين راهبرد گاهی خیلی سریع به جواب می رسد و گاهی ممکن است
امیدوارکننده نباشد . نبلید دلسرد شویم بلکه بلید با سازمان دهی بهتر
و نظام دار همراه با سماجت برای حل مسأله تلاش کنیم .
*گاهی ماهیت مسأله چنان است که با حدس و آزمایش نمی توان
جواب را به راحتی به دست آورد یلی می توان تقریب و تخمین خوبی
برای جواب به دست آورد .
صفحه 12:
۵) حذف حالت های نامطلوب
Gio حللت های نامطلوب.یعنی کنار گذاشتن حللت هیی که با
شرلیط و فرضیات مساله تطبیق ندارند تا رسیدن به پاسخ و حالت
مطلوب که مورد نظر مساله است.
وقتی از تمام حللت های ممکن پاسخ یک مسئله و با استفاده از
داده ها و اطلاعات مساله حللت های نامطلوب یکی یکی یا دسته
دسته حذف می شوند.خود را به پاسخ نزدیک می کنیم .
صفحه 13:
۶)تبدیل مسئله به زیر مسئله
*مساله های پیچیده و چند هدفی معمولا از چند مساله ساده
تشکیل شده اند.
*گاهی حل یک مساله و یا زنجیره ای از زیر مساله ها به حل مساله
اصلی منجر می شوند.
*تشخیص زیر مساله ها و حل آنهاء راهبرد مهمی برای حل مساله
های, ترکیبی است.
صفحه 14:
ool (VY کردن مسئله
*گاهی مساله پیچیدگی هایی دارد که نمی توان ah ol راحتی
> کرد. اما وقتی آن را ساده می کنیم میا حل و یا روش حل آن
ظاهر می شود.
*وقتی مساله در حللت ساده تر بررسی شد با یک الگویلبی می
توان ol را به حالت کلی تعمیم داد.
*ساده کردن عددها و داده ها نیز بخشی از این راهبرد است .
صفحه 15:
۸) نمادین سازى كردن
*بسیاری از مسئله ها را می توان به کمک نمادهای جبری به یک معادله
تبدیل کرد .
*در بعضی مسئله ها نیز ممکن است از مدل سازی هندسی استفاده
*تبدیل مستله به یک شکل هندسی و حل هندسی آن نیز نوعی روش
نمادین یا مدل سازی به شمار می رود.