آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعی ریاضی

راهبردهای حل مساله در ریاضیات

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۵ اسلاید فایل حاوی توضیح کامل در مورد راهبردهای حل مساله در ریاضی همراه با مثال های کاربردی است

mebrahim92

صفحه 1:
تن

صفحه 2:
پاورپوینت مربوط به : راهبردهای حل مسأله

صفحه 3:
راهبردهای حل مساله

صفحه 4:
زمانی که یادگیرنده با موقعیتی روبرو می شود که نمی توند با استفاده از اطلاعات و مهارتهایی که در ن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیت سریعاً پاسخ درست بدهد یا وقتی که هدفی دارد و هنوز راه رسیدن به آن را نیافته است می گوییم وی با یک مسئله روبه رو است .

صفحه 5:
شورای ملی معلمان ریاضی (]11۷)]) در سند اصول و استانداردها برای ریاضیات مدرسه (۲۰۰۰). حل مسئله را درگیر شدن در وظیفه. تکلیف و فعالیتی می داند که روش حل لن از پیش شناخته شده نیست. به این خاطر برای پافتن راه حل. دانش آموزان باید آسن را از درون دانش خودشان بیرون بکشند و از مسیر اين فرايند آنها اغلب درک و فهم های جدید رباضی را رشد و توسعه خواهند داد.

صفحه 6:
گفتگو با دانش آموزان - سوال های فراشناختی * دقیقا چه کاری در حین حل مسئله انجام می دهید؟ * چرا آن کار را انجام می دهید؟ * چگونه این کار به شما کمک می کند؟

صفحه 7:
راهبردهای حل مسئله

صفحه 8:
) رسم شکل *طبیعی ترین راهبردی که به ذهن دانش آموزان می رسد راهبرد رسم شکل آسمتاء *بسیاری از مسائل با کشیدن شکل مناسب یا مساله به طور کامل حل یا راه حل آنها آشکار می شود. *غلب معلمان این راهبرد را در حل مساله ها از دانش آموزان نمی پذیرند به همین دلیل این راهبرد طبیعی کم کم کنار گذاشته می شود.

صفحه 9:
۲) الگویابی *شما می توانید با توجه به روش هلیی که برنامه ریزی می کنید. شمارشی که انجام می دهید و یا وقتی که حروف الفبا را به ترتیب می خوانید .الگوهایی طراحی کنید . *شما وقتی الگوهایی را بررسی پا مشخص می کنید می توانید پیش بینی ها و تعمیم های معتبری انجام دهید هم چنین قوانینی را بر اساس یک نظم خاص طراحی کنید و درباره ی روابط بین عددها طرح های جدیدی ارائه دهید . *حتی می توانید الگوها را در یک جدول نظام دار طراحی کنید تا احت تر رابطه ی بین آنها راتشخیص دهید

صفحه 10:
۳ الکو سازی (تفکر نظام دار) * مرتب کردن داده ها و قرار دادن آنها در یک جدول و سازماندهی داده ها راهبرد مناسبی برای حل مستله است و دانش آمنوزان در دوره انتدایی باید آن را فرا بگيرند: *يس از أن بايد ياد بكيرند كه جكونه داده ها را در یک جدول با نظم منطقى مرتب كنند. *تشکیل جدول به صورت نظام دار لين اطمينان را ايجاد مى كند

صفحه 11:
۴حدس وآزمایش ‎war?‏ و آزمایش در فهمیدن مسأله به ما بسیار کمک می کند. *لين راهبرد گاهی خیلی سریع به جواب می رسد و گاهی ممکن است امیدوارکننده نباشد . نبلید دلسرد شویم بلکه بلید با سازمان دهی بهتر و نظام دار همراه با سماجت برای حل مسأله تلاش کنیم . *گاهی ماهیت مسأله چنان است که با حدس و آزمایش نمی توان جواب را به راحتی به دست آورد یلی می توان تقریب و تخمین خوبی برای جواب به دست آورد .

صفحه 12:
۵) حذف حالت های نامطلوب ‎Gio‏ حللت های نامطلوب.یعنی کنار گذاشتن حللت هیی که با شرلیط و فرضیات مساله تطبیق ندارند تا رسیدن به پاسخ و حالت مطلوب که مورد نظر مساله است. ‏وقتی از تمام حللت های ممکن پاسخ یک مسئله و با استفاده از ‏داده ها و اطلاعات مساله حللت های نامطلوب یکی یکی یا دسته دسته حذف می شوند.خود را به پاسخ نزدیک می کنیم .

صفحه 13:
۶)تبدیل مسئله به زیر مسئله *مساله های پیچیده و چند هدفی معمولا از چند مساله ساده تشکیل شده اند. *گاهی حل یک مساله و یا زنجیره ای از زیر مساله ها به حل مساله اصلی منجر می شوند. *تشخیص زیر مساله ها و حل آنهاء راهبرد مهمی برای حل مساله های, ترکیبی است.

صفحه 14:
‎ool (VY‏ کردن مسئله *گاهی مساله پیچیدگی هایی دارد که نمی توان ‎ah ol‏ راحتی > کرد. اما وقتی آن را ساده می کنیم میا حل و یا روش حل آن ظاهر می شود. *وقتی مساله در حللت ساده تر بررسی شد با یک الگویلبی می ‏توان ‎ol‏ را به حالت کلی تعمیم داد. ‏*ساده کردن عددها و داده ها نیز بخشی از این راهبرد است .

صفحه 15:
۸) نمادین سازى كردن *بسیاری از مسئله ها را می توان به کمک نمادهای جبری به یک معادله تبدیل کرد . *در بعضی مسئله ها نیز ممکن است از مدل سازی هندسی استفاده *تبدیل مستله به یک شکل هندسی و حل هندسی آن نیز نوعی روش نمادین یا مدل سازی به شمار می رود.

39,000 تومان