صفحه 1:
صفحه 2:
es oe ee Gee
لموزش. مى. بلشد.
لين رلهبرد شلمل. روش. هليى نظير سخنرلنىء برسش. و يلسخء تدريس. صريح.
gga عملئ و نملیش می بلشد.
رلهبرد آموزش مستقيم بريلى بسط طلاعلت و با آموزش گام به گلم مهارت هذ
متلسبه است.
لين. بلهبريد هم shy لرلنه روش. هلی. دیگر. تدریس, و یا فعلل. کردن. متربیان.
se متس لت
آموزش. مستقیم معمولا به شیوه ی قیلسی, صورت می گیرد.
صفحه 3:
برلی, لطمينان. لز تحقق. لهدلف. آموزشی. مربیان. بليد لز رلهبرد هلی. متنوع آموزشی
نمونه بارز. روش لموزش. مستقیم سخنررلنی. لست.
سخنربلنی, یکی. لز. بخش. هلى. بل لرزش. تدریس, مربی, لستد به شرط آن, که لستفلده لز.
لين روش مکرر. صورت. نگیرد و یا در. مواردی. که روش هلی دیگر. باز. دهی
بیشتری. دلربند لز. لین. روش. لستفلده نشود.
نکته سنجی. جذلبیت. کلام و تولنليى لنكيزش. مربى مى. تولند بلعث شكوفليى و
تحریک. فکرد تخیل. + كنجكلوى. و حس. کلوشگری, شود.
صفحه 4:
روش آموزش. مستقیم. توسط زیگفرید. انگلمن, و. همکلرش. مطریح. شد. لولین. بررن!
آموزش مستقم در لوليل. نيمه دوم قرين. بیستم به وسیله لنجمن. تحقیقلت. علمى معريفى.
شد. لین. برنلمه» برنامهلی. کلملاء سلزمان. يلفته بود كه تحقيقلته بعدی. لثربخشى لن.
رد تلیید کردند. پژوهشهلی. مختلفى. كزلرش. نمودند که بهترین. كلربرد لين برنلمه
برلی كودكلن خردسال. جهت. آموزش. مهلرتهلی يليه لست و همجنين. برلی. دلنش
الموزلنى. كه نيلزمند لموزشهلى. ویژد هستند (لنگلمن,د فیلیس. و للین- 966
روش آموزشی لولیه لنگلمن, با تدریس. مهارتهلی. تحصیلی پلیه شروع ميشد که هدف.
آن یلدگیری. مفلهيم خلص. و یلدگیری. مهلرت. خولندن در یک رویکرد منطقی. بود. لو
سيس. لين. رویکرد رب با آزملیش مولد. آموزشی و فرلیندهلی مورد لستفلده خودش.
dhe كريد
صفحه 5:
لنگلمن. در. سلل. 490 به یک
کودکستلن,. ولقع. در. دانشگله لیلینویز. که کودکستان.
بریتر. لنگلمن, نلم دلشته ولد شد (بریتر. و لنكلمنء 4966), لو در لین.
کودکستان. برنلمهلی. ربل لجربط كريد كه ربوى. کودکانی, که مشکلات. یلدگیری. دلشتند
تلثیر. قلبل ملاحظهلی. گذاشت. (تارور.» 6006 9).- لنگلمن. و. دستیلرش. سپس در-
پروژد "پیگیری مدلوم" شرکت. کردند. هدف. پروژد پیگیری مدلوم شنلسایی برنلمه
هلی تدریس. موثر. و. لثربخش. بربلی, دلنشآموزلن, در. معرض, خطر. شکست. بالا؛ بود
(بیانکلر وس و {COOP spi لز. آن. پس. پژوهشهلی, بیشتربی. در لین. زمینه لنجلم.
گرفت و پشتولنه پژوهشی گسترده لی. رد در. طول 60 سل گذشته برلی روش
لموزش. مستقيم فرلهم آوردند (کلرنلینء سیلبرته کلمنویید و- تلرورد 0)0)00).
صفحه 6:
آموزش مستقیم یک روش سلز و معلم محور. لستدد که بر. جزئیلت. فرلیند
آموزش متمرکز. لست. و برلی. eo مدرسهلی بهویژه خولندن. و ریلضی مورد
لستفلده قربلر. میگیرد و بر. تکربلر. و تمرین. و. لربلنه با خوردهلی. فوربی, تلکید دلرد.
در لین. روش لرلنهی. دروس. به صورت. زنجیرهولر. و بل گلمهلی کوچک. میباشد که
بهخوبی توسط معلمان. آموزش. دلده میشود (هالاهان. وکلفمند 0)0609) آنگونه که
تلرور. ( 460606 بیان. میکندد آموزش. مستقیم رویکردی, لست. که "موفقیتهلی. پیدر-
بى" ليجلد ميكند- ل ل ea لین نظن وهی ادلی که
تفت تحصببلي رد کسبه کنند (ستگورد 9(
صفحه 7:
يكى لز هدفهلى. عمده لموزش مستقیم به حدلکشر رسلندن, زمان, يلدكيرى تحصیلی
: در حالس رس صرق تك يقد درمی میکنند.
ی لیجلد یک محيط كلملا سلزمان. يلفته و
لست (سانتروکه 00606 46 به نقل. لز. (JOOS snk ول
ait ols (COOP) که زمان. یلدگیری, تحصیلی. یکی لز. مهمترین. متغیر.هلی. پیش
بینی, کننده موفقیت. تحصیلی. دلنشآموزان. لست. یکی لز. دلالتهلی. مهم لین, موضوع
لين لست. که معلمان. بلیستی. مدت. زمان. کلفی. رد به هر تکلیف. لختصلص, دهنده سپس
مطمئن. شوند AS لین. زملن, به طور. موثر. و. کلرلمد به کلرگرفته میشود و در طی آن,
دانشآموزیلن. بد تکللیف. و فعللیتهلی. یلدگیری. درگیر. هستند. لین. لمر- لحتمال. موفقیت.
و پیشرفت. دانشآموزان رل لفزلیش میدهد.
صفحه 8:
دلشتن. اهدلفد مشخص و دقیق» لربلنه پیش. سزملندهنده. فعلل بودن. معلمد تنظیم
درس در. گلمهلی. کوچکده لرلنه محتود لز. سلده به دشولر. (سیفد 666).
سازملندهی دقیق, محتوله لنجلم. لرزیابی, مدلوم و نظلرت مستمر. بر. عملکرد
يلدكيررندمد تعلمل. شفلف. معلم بد دلنشآموز. (ولتکینز. و لسلوکلمد 006 00 0) تقویت.
باسخهلى صحيح و لصلاح. پلسخهلی. نلدرست. ald AS) و همکارلند OOO
جمله. ویژگیهلی. آموزش. مستقیم میباشد.
تکنیکهلی. تدریس, آموزش, مستقیم. شلمل. مولرد زیر لست:: لموزش, در حد تسلطه
فرلهم کردن. تعلملهلی. فرلوان. بين معلم و دلنشلموزد لرزیلبی. و نظلرتد بر مدتد
زملن. مورد نیاز. برلی. لنجلم هر تکلیفد لرلنه تشویق. هل و تحسین. هلی. زیلده مرور.
و تمرین. دروس. قبلی. پیش. لز لموزش. (لنكلمن. و همكلريلن. © © ©0).
صفحه 9:
یکی لز. مهمترین ویژگیهای. آموزش. مستقیم» سلزماندهی, دقيق. لموزش. لسكب در لين
روش چهار. عنصر. کلیدی. برلی. سلزملندهی. آموزش وجود دلرد. نخست. لینکه معلم
دلنشلموزيلن. رد به كروههليى كه لز لحلظ تولنليى يلدكيرى. شبه هم هستنده تفسیم
بندی. میکند. لین. لمر. موجبه ميشود تل نيازهلى. لنفر.لدى. هر يكم لز دلنشآموزيلن.
مورد توجه قرلر. كيرد و هر فرد آموزش. متنلسب. با تولنلیی. ید دریلفت کند.
دوم لینکامد در. آموزش مستقیم معلمان. بلیستی زمان, کلفی. ربل به تدريس. لختصلص.
دهند و مطمنن. شوند که زمان. لختصلص دلده شده به هر تکلیفدد کلفی لست. سوم.
لینکه در- آموزش, مستقیم معلم لز. طریق. Ay کارگیری. برنلمه تدریس. سلختلرمندی. که
لز. پیش تهیه شده لسته برنلمه هلی. آموزشی دقیق. و صریح. و کلملی را لجرا می
کند. و چهارم لینکه. در آموزش. مستقیم معلم لز. طریق. لجرلی. لرزیلبی مستمر. بر
عملکرید دلنشآموزیلن. نظلرت. میکند (ولتکینز. و- لسلوکلمه AQDOE
صفحه 10:
در آموزش. مستقیم نظلرت. مستمر بر پیشرفت. دانشلموزلن, به سوی. لهدلفی. که در- برنلمه
تعیین. شدمه لز. لهمیت. زیادی. برخوردار. لست.. تملمی برنامههلی آموزش مستقیم
دربرگیرنده لتولع گونلگون. لرزیلبی مستمر. عملکرد دانشلموزلن. هستند. لین. لرزیلبیهد
با خوردهلیی رد در. مورد لثربخشی تدریس. معلمان. فررلهم میکند و به. آنها لجلزه میدهد
تا چگونگی تحول. مهلرتهلی دانشلموزین رل لرزشیلبی کنند. لز. دادههلی. حلصل. لز. لین.
تولن. بهء منظور. تصمیمگیریهلی. مهم آموزشی. لستفلده کرد در. صورتی. که
ی دانشآموزان. نلكلفى. باشد معلم بليد لموزش. خود ربا تعدیل. و. لصلاح. کند. ممکن.
لست. بعضی. دانشآموزیلن. به طور. نلمناسب. گروهبندی شده باشند. با لینکه معلم آموزش
هلى. جیرلنی oly dy دانشآموزلنی که در. یک مهلرت. خلص. تسلط نیلفتهلنده لجرید کند.
لز طرغی دیگرد ممکن. لست. بعضی لز. دانشآموزاند بلاتر. لز. سطح ملاک. لین. لبزارهد
عمل. کنند. هنگلمی که نتلیج. حلصل. لز. اربزیلبی, نشان. میدهد AS عملکررد دلنشآموزبلن.
بالاتر. لز سطح ملاكه لستدد معلم ميتولند بدون. لينكه درسهلى. آن. مرحله را تدریس, کند
به مرحله بعدى. آموزش برود. در- آموزش. مستقیم تملمی تصمیمگیریهلء لز. جلیلبی. لولیه
و كروهبندى. گرفته تا شتلب. دلدن. به آموزشد همگی بر لسلس. نتلیج. عملکرد دلنش
آموزلن. در. لرزیلبیهلیی که لز. نها به عمل. آمده لسته لنجلم میگیرد نه بر. لسلس. حدس. و
كملن. (ولتکینز. و لسلوكلمد ACOOE
صفحه 11:
لسلاوین. (0)06) 46 به نقل. لز. سیف 1960) مرلحل لصلی لموزش. مستقیم رد
لینگونه معرفی, كريدم لسك
0 بیان. لهدلف. یلدگیری. و جلب. نظر. دانشآموزلن. به نهل به دانشآموزان. بگویید که
چه چیزی یلد خولهند گرفت. و. شمد چه عملکردی لز. آنهد لنتظار. دارید. با گفتن,
لینکه محتولی, درس برلی. آنهد جللب. و مهم لست. و یا ممکن. لست در. زندگی. شخصی
کلربرد دلشته بلشدء در آنها نسبت. به درس لیجلد علاقه کنید.
© مرور. پیشنیازها: آنچه رید که دلنشلموزلن, قبلا خولندهلند و- برلی پلدگیری درس
جدید ضروربی. لست.د مرور. کنید.
9. لرلنه مطللب. جدید: موضوع تلزد رد تدریس. کنیده لطلاعلت. لازم را در. لختیلر.
دلنشآموزيلن. بكذلريدء مثللهلی. ضروری رد لرلنه دهید و- مفلهيم رد توضیح. دهید.
صفحه 12:
Lip el eh ke
آموزلن, به لشکللات یلدگیری, آنها پی ببرید و آنها رد لصلاح کنید.
© دلدن. تمربين. مستقل: به دانشآموزلن. فرصت تمرين. مهلرتهلی. تلزه و لستفلده لز
لطلا-علته لموخته شده ربل بدهيد.
0. لرزیلبی عملکرد و. دلدن, بازخورد: دلنشلموزيان. رد ولرسی کنید و. لمتحلنلت
کوتله لز. آنها بگیرید. پاسخهلی درست. رب تقویت. کنید و. پاسخهای غلط رل اصلاح کنید
و دوبلرد لموزش. دهید.
© دلدن. تمرين. با فلصله و مرور. کردن: دربلره درس تلزد به دانشآموزلن. تکلیف: دهید
تا آنها به تمرین, با فلصله بپردلز: درسهلی, بعدید مطللب درسهلی قبلی. رد مرور-
كنيد و فرصدته تمرين. دوبلره ربل به دلنشآموزيلن. بدهيد تا لمکان, بلدلوری. لنچه رد که قبلا.
خواندهاند بربليشان. فرلهم ليد و بتولنند لموختههلى. خود ربل در موقعیتهلی, متفلوت. بد
موقعیت. پلدگیری, به کلر. گيرند.
صفحه 13:
دیدگله رفتلری
نظریههلی ريفتلرى. لز سللهلى. 097000 به بعد تلثیر. بسیلری, بر- آموزش. بهطور. لعم.
و آموزش. ویژد بهطور. لخص. گذاشتهاند (هلمیلد 41905 به نقل لز شكوهى. يكتد و
پرنده 0 1960) لین. نظریهید در. حوزند نلتولنیهلی. یلدگیربی. چلرچوب. نظلمداری رد
برلی پژوهشد لرزیلبی. و لموزش فرلهم کردهاند( هرینگ. و کندید 60606 میرز.
و کوهند 41900 به نقل لز. لرنربد 199
مدل ریفتاری برد لسلس, دیدگلهی لسته که میگوید تحلیل, رفتر بنیلد هرگونه روش
لرزشمند در تعليم بو تربيت ویژه لستد. در. لين, مدله کودک. بد ناتولنی یلدگیری, به
مثابه فریدی درنظر. گرفته میشود که ذخبره رفتاری نلمنلسبی دارد. لین. رفتارها
ممکن. لست. «د لفرلطی» ید « نلقص.» (ملنند کودکی که در- خولندن. قلدر. به تشخیص
حرفد ب. لز. پد نیست). بلشد. کار. معلم دستکاری, پیشلیندها و پیلمدهلیی. لست. که به
کودک. کمک میکند تا رفتارهلی مطلوبد رید بهدستلورد (کله و چاند 19120).
صفحه 14:
لز دیدگله نظریهپردازان. رفتلری» مهلرتهلی. تحصیلی بلید پلیه و لسلس. برنلمههلی.
درسی رل تشکیل دهند. در لين ديدكله بر- آموزش. مستقیم مهلرتهلی. خلص تا رسیدن.
به حد تسلط و لندلزهگیری. و تحلیل. تکللیف. آموزشی تلکید شده لست.. آموزش,
تقیمه لرزیلبی مهارت لله و لندلز هكيررى. مستقيم و مستمر لز مولر. تند كه در
دیدگله. آنها توجه شده لست. روشهلی. آموزشی پیشنهلدی. نه تنها بربلی
دلنشآموزيلن. بل نلتولنى. يلدكيرىه بلكه بربلى. تملمی. دلنشآموزان. توصیهء شدهلند.
بسيلرى. لز لين ربوشهط در بزوهشهلى مختلفد مورد تلييد قرلر كرفتهاند و تل كنون.
يز بهکلر. برده میشوند (هلمیل. 4999 ولیت. 44966 يزلدليك. 419726 به.
نقل. لز. شکوهی. یکت و- پرندد 1996).
صفحه 15:
روش آموزش. مستقیم هملنند سلیر. روشهلی. مبتنی بر تغبیر. رفتاربد بر. نظریههلی
شرطی سلزی به ویژه نظریه شرطی سلزی کنشگر. لسکینر. بنا شدم لست. طبق, لین.
نظریه. هر- شخص, سللمی, قلدر- لست. لنجلم دلدن, تکللیف. رد با موفقیت کلمل. بیلموزدد
لكر ولحد يلدكيرى. به لندلزم كلفى كوجك و تقویتد لرلنه شده بربلی پلدگیرنده
مطلوبه بالشد (بريتر و لنكلمنء ©©©40 لسكينرم 496060 به نقل. لز. لستللينكز.د
1990{
ل ا eee
نلصر شلمل: تعريفه دقيق. لهدلفه رفتلرىء لندلز.هكيريى. مدلوم
یر متیر لستقائه متم لل Gl de ok ee a
لستلٍ لرتربد 970 09).
صفحه 16:
لولین. مطللعه در- مورد لثربخشی. آموزش. مستقیم که IO سلل. طول. کشید. مطالعهلی.
بود که پروژد «پیگیری مدلوم» نلم. دلشت. در لين مطللعه رویکرد آموزش. مستقیم.
بد 6 رویکرد دیگر. که بر. لسلس. تجربه- زبان- مرلحل. یلدگیری, پیلژمه نظریه ر.
کودکه پلدگیربی. لکتشلفی» و. آموزش باز. بودنده مورد مقلیسه قرلر. گرفت, تنهد در
رویکرد لموزش. مستقیم. بود که دلنشموزان. عملکرد مطلوب و پلیداری, در مهلرت
هلى. بليه و مهارتهلی. شنلختی و علطفی. دلشتند (کلرنلین. و همکلرلن- <000©6©).
صفحه 17:
Dae ame i a ee
ay LIS 4s Sai rere 5 a eee
آدلمز walle 7 mney: 1 e كاد على سللهلق 0606
تد 1965 در. مورد آموزش مستقیم لنجلم گرفته نتیجهگیری. میکنند که لز. روش
آموزش. مستقیمه پیشرفتها و موفقیتهلی. زیلدی. حلصل. شده لست. میلنگین. لندلزنه
لثرمحلسبه شده بریلی. 06 مطللعهد 07۵/0 و بریلی 07۳6 مقلیسهلی AS صورتد
گرفتد 072/0 بود. لین. بدین. معنلست. که نمرههلی, پیشرفت. در گروههلیی. که
آموزش مستقیم د میکردنده نزدیک. به یک. لنحرلفد لستلندلرد بالاتر. لز. گروه
هلى. ديكر بوده لستء لذد پیشنهلد میکنند که در- آینده برنلمههلی. آموزش. مستقیم در-
حوز.ههلی. زباند لملند خولندند نوشتن, و- ریلضی مورد لستفلده قرار- گیرد (کارنلین.
و همکلرن- 6006).
صفحه 18:
آموزش, مستقیم. هم دلربلی طرفدلر. لست. و هم مخللف.. مخللفان, لز. جمله ( برگ و
کلارگ 46060 میگویند در- آموزش. مستقیم بلدگیری. دانشآموزان. به. موضوعهلی.
خلصی محدود میشود. همچنین. گفته شده لست. که در. لین. رویکرد آموزشی دانش
آمورلن. "ظرفهلی, خللی* تصور. ee ae كريد و لین. بر.
خلاف. دیدگلهی. لست. که میگوی ایرندگان. سلزندگان. فعلل. fils تند. (لندرسوند
ee #25 4+ 41909 به نقله لز سيفدد © ©©0).
صفحه 19:
طرغدلرلن. آموزش. مستقیم بسیلری لز. انتقلدلت. ولرد شده بر- آموزش. مستقیم رل نارود و
نلشی لز. سوه برداشت. میدلنند. در- لين, زمینه ولتکینز. و- لسلوکلم. ( 400006 بیان, ee
كنند كه در مور آموزش. مستقیم چندین. سوه بر: بنیلدی وجود دلرد. یکی لز لين
سوه برداشتهل لين لسته كه در لموزش. مستقيم به دلنشلموزيلن. یلد دلده میشود که در.
برلبر. محريكهلى. خلصى. پلسخهلی. سلدهلی, ريل لريلئه كنند كه در لینجد منظور. همان,
"یلدگیری. طوطیولر" لست. لما آنچه که در ولقم. رخ میدهد لین لست كه برنلمههلی
آموزیش. مستقیم. دلنشآموزبان. ل قلدر. ميسلزد تل "بيشترين. يلدكيرى. ربد در. کمترین, زمان.
ممکن" دلشته باشند. همچنین. آموزش. مستقیم لز رلهبردهلی. یلدگیری مختلفی. لستفلده می
کند تا دلنشآموزيلن. لز. طرییق. مثللها و موقعيتهلى. گونلگون. بتولنند یلد بگیرند. سوم
بردلشت. دیگر. لين, لست. که آموزش مستقیم یک رویکرد بلدگیری. تکرلری. لست. که در.
تدریس. مهارتهلی, تفکر. سطح بللاء ضعف. داد لما طرغدلرلن. آموزش مستقیم لینگونه
لستدلالل. میکنند که ولقعیت. لین. لست. که در. تملمی. برنلمههلی. آموزش. مستقیم به مهلرت
هلی, تفکر. سطح بللا. که شلمل لستدلال. طبقهبندی, کردن. لستنبلط کردن» آزمون. کردن.
تعمیمهلد و حلمسلله هستنده توجه شده لست. کلرنلین, و كلمنويى. (© ©©0) جكونكى.
کلرببرید لصویل, طربلحى. شده بربلی, آموزش. مهارتهلی حلمسلله پیچیده رد در- زمینههلی
گونلگون. و در مود گروههلی. مختلف. دانشآموزین. شر.ح دلدهلند.
صفحه 20:
در دفاع لز لموزش. مستقيم همچنین. گفته میشود که پژوهشهلی. کلاسی, و
آزملیشگلهی, لز. جهلت. مختلف لثربخشی. روش آموزش. مستقیم رد تلبید کردهند, به
ربص لگر- معلملن. نسبت. به نیلزهلی. دانشآموزلن. حسلس. ب آموزش. خود رد
بل توجه به ويزكيهلى. لنعطلف. بخشنده موفقیتشان. حتمی. لست. لوینرت. و هلمکهد
6 به نقله لز سین © ©©0) در. لشلره به نتلیج پژوهشهلی مربوط به
آموزش. مستقیم. فتسکو. و مککلور- (*46)0606 به JH لز سین 9600). گفتهلند
روشهلی. لموزش مستقیم ولبسته به رولنشناسی. رفتاربی عمومد در لفزیلیش. پیشرفت
تحصیلی دلنشآموزلن, در زمینههلی. ريلضيلت يليه و مهارتهلی. خولندن. موفقیتلمیز
بودهاند. همچنین. آن. دسته لز. روشهلی. آموزش مستقیم که بر. رلهبردهلی. شنلختی,
تلكيد دلرند در بهبود خولندن. و- درک و فهم. دانشآموران. بل نلتولنيهلى. يلدكيرى. مفيد
هستند. به طور. کلی» آموزش. مستقیم میتولند بربلی تدریس. لطلاعلتد و مهلرتهلی
اه بهء ویژه بهء دانشآموزلنی که لطلاعلت. زمینهلی. محدودی.
صفحه 21:
توجه به لصول. کلی روش آموزش. مستقیم. نشان, ميدهد كه لين روش دلرلی
ویژگيهليی. لست. که کلربرد آن, رب در حوزم ناتولنیهلی یلدگیری. لثربخش میسازد.
لین. ویژگیهد شلمل. دلشتن. (هدلف مشخص. و دقیق» لرلنه پیش. سلزملندهندمه فعلل.
بودن. معلم حين. تدرريس تنظيم درس. در گلمهلی. کوچک-ه لرلنه محتود لز. سلده به
دشولربه سازماندهی دقیق, محتوله لرزیلبی مدلوم عملکرد بلدگیرندمه تعلمل شفلفد
بين معلم و دلنشلموزد تقویت. پلسخهلی. صحیح و لصلاح. پلسخهلی. نلدرست. لس
Se SSS DES SE ee ei طول. ©© سلل. گذشته تعدلد قلبل.
توجهی لز. تحقیقات. صورت. گرفته در- خارج. لز. کشور.ه لثربخشی. روش آموزش.
مستقیمه به ويه در حوزههليى كه دلنشآموزنلن. نلتولن. یلدگیربی در. آنهل مشکل, دلرند
رله تلیید کردهاند. لمل بيزوهشهلى. لنجلم گرفته در- لیران. در. لين زمينه بسيلر محدود
هستند, لميد لسته که پژیهشگرلن. لیرلنی نیز. با لنجلم پژیهشهلی مختلف در حوزه
آموزش. مستقیم زمینه آشنلیی و کلربرید لین, روش توسط معلمان, و مربیلن, ربد فرلهم
لورند.
صفحه 22:
۴ سیفدد علیلکیر.. ( 16606 رولنشنلسی, يرورشى نوين تهريلن: نشر دوريلن..
8 شکوهییکتله محسند و پرنده لکرم. (ISOS) ناتولنی. هلی. بلدگیری.. تهرلن:د
لنتشلربلت. تیمورزلدد.
لخورلی للهه. (0©9©70)- لموزش. مفلهيم ريلضى. بل
لذ یمه فرهند ملمر- 6 19) تهرلن - نش قوسل (تلررج لتتشار به زبلن آسلی.
fags