صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
0
فرایند یاری دهنده ای است که از
طریق یک سلسله فعالیت های نظام
راهنمایی يا (003866و) از
نظر لغویبه معنی دلالت. هدایت
و راهبری کردن, اداره کردن و
ارشاد کردن است.
راهنملیی در اصطلاح. عبارت است
از فرآبند كمك كردن به مردم برای | مند و سازمان یافتهبه رشد متعادل و
تصميم اكدرى دريارة اه
مهمی که بر زندگیشان تاثیر می موجبات بهره كيرى از حداكثر توانايى
گذارند.مثلانتغاب سبک زندگی | هاى بالقوه فرد در نظام آموزش و
انور لوق / پرورش را فراهم مى آور
ساير تعاريف:
** يكد فرآيند منسجم .منظم و خلاق كه براى همه مراحل زندكى مفيد و قابل استفاده است.
.ى كه هدفش اطمينان حاصل كردن از رشد همه جانبه افراد است طورى كه بتوانند مشكلات خودشان را حل كنند.
** فرآي
** راهنمایی به فرایند خود-اکتشافی در افراد کمک می
تنهایی و به طور مستقل رشد دهند و متحول کنند.
(** جریانی است که فرد را به شناخت خود و محیط پیرامون یاری می دهد.
یت.طرز فکرو روش منحصر به فرد خود برای حل مشکلات را به
صفحه 4:
گاهی ممکن است فرد از طریق خواندن کتابیا دیدن یک
فیلمسبه حل مشکل خود دست یلبد؛ بتابراین محتوای کتاب
دا فیلم که فرد ارائه شده است. راهنمایی تلقی می شود.
gals 5S ud ۲ راهنهلیی به معنی تیعت کردن و پند و اندرز دادن
مفهوم راهنمایی خالی است. مانند زملنى که ولین از راه دلسوزی به فرزندانشن:
آز ابهام نيست. راه نشان می دهند. و برایشان تعیین تکلیف کنند.
چاه هم اهنمییبه نی پیرویمعشی فرد سل در هداهن
ee ی دين و تدع و
رعایت آن بای بهبودزندگی انسان و هدایت وى ضرورى به حساب می آید.
همه این موارد می تواند راهنمایی باشد اما نکته قابل توجه اين است که تمام
مقاهیم راهنمایی دارای یک هدف کلی و نهایی هستند.
هدف غليى و نهليى راهنمليى آن است كه آدمى خود قادر شوديا دلنش و بينشن]
پیشتر به حل مساله و مشکل خویش پپردازد و در مراحل مختلف زندكى و
صفحه 5:
شا
وره
مشاوره (60۷۵561189) مصدر عربی به معنای همکاری کردن. رای و نظر دیگری را در انجام کاری خواستن است.
مشاوره جریانی تخصصی. هدف دار. پویا بین مراجع و مشاور است که در آن مراجع در یک جو مملو از تفاهم و همدلی. آزادانه و صادقانه
به طرح مشکلشبا مشاور عی پردازد وپس از تجزیه و تحلیل موضوع و خودشناسی و عمیقترسبا کمک مشاوربه تصمیم گیری
مناسب و نهایتا به حل مشکل موفق می شود.
باتوجه به تعریف مشاوره:
به منظور اينکه شخص مراجع. بدون ترس و نگرلنی. مسئله خود را بدون
هيج ترس و ذكرلنى. صادقانه مطرح سازد. إيجاد محيطى سرشار از تفاهم و
امنيت ضرورى است.
مشاور در نقش كمك كننده و يارى دهنده است نه تحميل كننده.
هدف مشاوره. خودشناسی بیشتر. یادگیری. تصمیم گیری مناسب و
قبول مسولیت مراجع است.
مراجع از طریف مشاوره. شیوه های انتخاب. طرح ریزی و ادامه یک زندگی
وی | معقول و موفقیت آمیز راعی آموزد وبا تغییر در رفتار و نگرش خود. به
فودی سعاهنمته و سازنه پرای اعتماع تمدل می شود:
صفحه 6:
هنر و علم مشاوره
ريشه های نظری نگرش هنری و علمی نسبت به مشاوره. در کنفرانس پولدر در سال ۱۹۴۹ مطرح شد و بیان می دارد که علم
بايد زيربناى عمل را فراهم آورد.
هنر مشاوره یعنی فرایندی انعطاف پذیر و خلاق که در آن مشاور. روش و رویکرد خود را با نیازهای منحصر یه فرد
مراجع. مطابقت می دهد.
جنبه دیگر هنر مشاور عبارت است از وقت و آنرژی گذاشتن از سوی مشاور: یعنی مشاوران صداقت و انسانیت دا
باشند و از طریق همدلی و از خود مایه گذاشتن. به مراجع کمک کنند تا بر احساس تنهایی و بیگانگی خارج شوند.
علم مشاوره یعنیایجاد یک زیربنای علمی به منظور با رفتن کیفیت و تثیر مشاوره
علم مشاوره ایجاب می کند که مشاوران مهارت هایی مانند مشاهده. استنباط و ...را به دست آورند که با آن بتوانند
عینیت حرفه ای خود را در فرایند مشاوره تقویت کنند.
در طول مراحل مشاوره. تمرکز مشاوره دائما در بعد هنری و علمی تغییر می کنند: مثلا در طول جلسات اول مشاوره. مشاور
ی تولند پیشتر مانندییک هنرمند وارد شود وبا استفاده از مهارت گوش دادن مراجع را درک کند. و وقتی مشاوربه مرحله
استفاده از آزمون های روانی می رسد و می خواهد از مراجع درک عینی به دست آورد. کانون تمرکز بعد علمی خواهد بود.
هنر و علم به همراه هم. می توانند برای مشاوره یک رویکردی متعادل ایجاد کنند.
صفحه 7:
راهنملیی مفهوم کلی و کاربردی وسیع دارد و تمام برنامه
و فعالیت هلیی را که برای کمکدبه فرد تهیه می شود.
شامل می گردد.
راهنملیی در وهله اول جنبه پیشگیری از مشکلات را دارد و
ملتع از پروزآنها می گردد.به عبارت سادهتر در راهنمایی از
سقوط فرد به چاه ممانعت به عمل مى آب
انسان ها در تمام ادوار زندگی به راهنمایی نیاز دارد.
مشاوره یکی از خدمات و تکنیک های خاص راهنملیی است
اصطلاحا قلب راهنمایی به حساب مى آید.
در مشاورة بر جبل مسائل تاكيد دارد. به هبارت ساده تو ازا
اطريق مشاوره سعى مى شود كه فرد به جاه افتاده. از جاه
بیرون آورده شود.
نیز انسان هابه مشاورهبه معناى تقصصى كنء مريوط به
زمانی است که فرد دچار مشکل می شود.
صفحه 8:
روان درواتى الل
معنی تحت اللفظى (psychotherapy) (ile, oly) شفاى فم
است. \
تست سس
| روان درمانى از قديم به موضوعات درون رونی و اختلالات شخصیتی پرداخته است
و سعی بر آن داشته تا افراد را به سطح قبلی کفایت و سلامت روانى بازكرداند.
بهلر روان درمانی را اين چنین تعریف می کند:
۲ ۲ ۳ 8 A
روان درملتی مجموعه فننی است کهبا بهره گیری از اصول روان شناسیبه حل مشکلات عاطفی و رولنی فرد کمک می
کند. روان درمانگر بلید متخصص در روانشناسی و اختلال شخصینی بوده و درایجاد تغییرات لازم در ابعاد شخصیتی
/درمانجو تبحر لازم را داشته باشد.
از طریق روان درملنی. کژرفتاری ها و اختلالات رفتاری درمان می شوند و ابعاد
شخصیتی درمان جو بر اساس معیارهای مطلوب فردی و اجتماعی تغییر می کند.
صفحه 9:
تفاوت مشاوره با روان درمانی
eas ee rn ree ey
مشکلاتی مانند افسردگی و ... غلبه کند.
[1۹ ااام
Pes rpicon pe yom eee evra gernvares re nv] y
پردازد.
(AE aa ee
مطب های خصوصی.مراکز بیماری های رولنی و بیمارستان ها
انجام می گیرد.
صفحه 10:
wh
با روان در
شاوره بار
تفاوت مشاوره ب
gli
مشاور
است بین ۲۰
3 0060
ReneS en core ۷
3000 ادا
تا ۴۰ دوره د
صفحه 11:
در یک نگاه
تفاوت بین راهنمایی» مشاوره» روان درمانی
en al هههفكق
رون درمانی مشاوره
تمودار ۲-۱ درجه یندی به لحاظ کستردکی
صفحه 12:
تاریخجه
و و © © © ©
abo
صفحه 13:
پیش از 067 ۰٩
{Yoo مشاوره بیشتر به صورت
اندرزء توصیه و ارائه
اطلاعات بود. 6
در اواضر ۱۸۹۰ رشته مشاوره
مشاوره بیشتر برای کمک به زندگی
افرادی که مسائلی مانند انقلاب
Ae صنعتی و - بر لن OO
tees gee cae
اجتماعى. فراگیرشدن آموزش و
پرورش عمومی و تغییر و تنوع
7 ۳۳0۰
مشاوره تاثیر گذاشت.
تس اكثر بيشكامان اين دوره. خود را
معلم و اصلاح طلبان اجتماعى
معرقى مى كردتد وير اساس
0 اطلاعات و دروس خاصى مثل بهبود
رولبط ميان فردى و بين فردى. به
كودكان. نوجوانان و جوانان درباره
ن دوره از کلمه
وره از خودشان. دیگران و دنیای شفلى
counseling هركز استفاده بز م داه
نشد و اکثر کسانی که به :
از آن می پرداختند . معلمان و
مدیران مدارس بودند.
صفحه 14:
دهه ۱۹۰۰
در این دهه سه چهره ظاهر شدند که پیشتازان و رهبران در رشد مشاوره به حساب می آیند:
فرلنک پارسونز که بنیانگذار 91110131066 یا راهنملیی به حساب عی آید.با داشتن یک
زندگی شغلی بسیار متنوع. سرانجام به یک اصلاح طلب اجتماعی تبدیل شد و به کار با نوجوان
و جوانان پرداخت.او سرانجام توانست در ۱۹۰۸ مرکزی را برای ارلنه مشاوره شغلی در بوستون
تاسیس کند. پارسونز در لین مرکز بر روی نوجوان و جوانان می خواستند درباره شغل آینده
خود تصمیم بگيرند. به عقیده او, در مساله مهم انتخاب شغل. سه عامل نقش اساسی دارد:
شناخت و درک شغل, شناخت و درک خود. و منطیق کردن این دو با استدلال و تفکر منطقی. او برای کمک به نوجوان و جوانان از
روش های مختلفی استفاده کرد که یکی از از آن ها پرسشنامه ای بود که مسائل زیر را از آنان سوال می کرد:
ارجحیت ها: در یک
تجربه ها؛ هر یک از نمایشگاه بین المللی اولین
روزهای هفته رو غرقه ای که دوست دارید
چگونه گذرانده اید؟ ببینید. کدام است؟ دومین
غرفه و سومین غرفه؟
صفحه 15:
اولین کسی بود که ۳۳۵9۲۵۲0 guidance 5۷56۳0۵61260 با راهن
شغلی سیتماتیزه را در مدارس دولتی راه انداخت.
اوبه عنوان مدیر آموزش و پرورش میشیگان. در سال ۱۹۰۷ دستور داد که معلمان
زبان انگلیسی هفته ای یک جلسه به دانش آموزان خود در مورد راهنمایی درس
بدهند تابه ساختن منش. شخصیت و اخلاق دلنش آموزان کمک شود وبا مشکلات زندگی برخورد موثر و
مناسب داشته باشند. به اعتقاد دیویس. راهنمایی صعیح می تواند به درمان بیماری های جامعه کمک کند.
او متوجه شد كه شرلیط موجود در مراکز و موسسات رولنی بسیار رقت انگیز
وناخوشایند است و لین اوضاع را در کتاب (ذهنی که خودش را یافت) شرح داد
وسعی داشت در اين مراکز و نحوه برخورد با بیمران تغیبرلتی به وجود آورد. تلاش
های او در رشته روان پزشکی و روان شناسی بالینی بسیارتاثیرگذار بود تا جایی
که می توان او را پدر و موسس مشاوره بهداشت روانی دانست.
صفحه 16:
اهمیت لین انجمن در لین بود که برای اولین بار افرادی را که به مشاوره شغلی علاقه
داشتند. گردهم می آوردتابه چاپ مجلات و کتب در لین زمینه بپردازن. لين انجمن
در تهایت به مجله مشاوره و رشد تغییرنام داد
تصویب قانون اسمیت - هیوز در سال ۱۹۱۷ بود. لین قانون منابع
امللی در اختیار مدارس حی گذاشت تا از آموزش و هدلیت شفلی
مایت شود.
دهه ۱۹۱۰
در این دهه. سه رویداد مهم
در رشد مشاوره تاثیر گذاشت:
در طول جنگ ارتش آمریکا اقدامبه اجرای آزمون ضریب هوشی و آزمون شغلی کرد تا هر یک از
پرستل ایتش در شغل مناسب قرار كيرد. در لین فرایند از روان شناسان و مشاوران خواسته شد تا
برای سنجش روانی ابزار و آزمون هایی طراحی کنند.بعد از جنگ این آزمون های روان سنجی برای
شهروندان (غيرنظاميان) به كار گرفته شدکهبه مرورجهبیک جنبش عمومی و یکی از تیان های
صفحه 17:
حوزه تمرکز مشاوره.
-راهنمایی شغلی بود
رویدادهای مهم این دهه:
"۳ رای آماده سازی و ارزیلبی آزمون های شغفلی, اولین
بوستون و نیویورک به مشاوران خود مدرک اعطا می کرد. استانداردها تعیین و همراه ّن ها. تعدادی آزمون روان
شناختی جدید منتشر شد.
لمبراهام و هلا استون اولیم مرکز مشاوره ازدواج و خانوده را در
نیویورک تاسیس کردند. بعدها لین مراکز گسترش پیدا کردند و
به موجب آن مبانى يك رشته تخصصی به نام مشاوره خانوادگی
مشاوره در اين دهه. در آمريكا تقريبا جا افتاد ولى به علت آنكه
تنهانبه مسائل مربوط .به شغل مى يرحازد ایراد می گرفتند:
ينابرلين مشاوران تلاش مى كردند خا رشته مشاوره مسائلى
صفحه 18:
مهم ترین رویداد این دهه. ارائه اولین نظریه مشاوره از سوی ویلیامسون و همکارانش
بود که بر رویکرد مستقیم یا مشاور - محور تاکید داشت.
نظریه ویلیامسون بیان می کرد انسان ها صفات شخصیتی یعنی مجموعه ای از رفتار
افکار و هیجانات همیشگی و عادی دایند که در طول زمان نسبتا ثلبت است و از فدری
به فرد دیگر فرق می کند و در رفتار تاثیرمی گذارد. همچنین بیان کرد که لین صفات
مانند استعدادهاء علایق و ... می توانند ادغام شهند و فاکتورها یعنی خصوصیات
مشخصه فردی را به وجود آورند.
نظریه ویلیامسون مشاوره را نوعی روش علمی و تجربی دانست که در آن مشاور باید
طبق نیازهای منحصر به فرد هر شخص, برای حل مسائل به چاره اندیشی و برنامه ریزی بپردازد
تا مراجع بتوانند به رفتارهای مخرب خود پایان دهد.
رویداد مهم دیگر توسعه حوزه مشاوره و فرا رفتن از مسائل شغلی و کاریابی بود. در دهه
۰ ادوارد تورندایک از جهت گیری شغلی انتقاد کرد و در سال ۱۹۳۲ جان برونر با تلاش
مضاعف کتابی به نام آموزش به عنوان راهنمایی منتشر کرد و بیان داشت همه معلمان باید
مشاور باشند و "راهنمایی" باید به صورت یک در در برنامه درسی گنجانده شود تا دانش
آموزان بهتر بتوانند برای زندگی در جامعه آماده شوند.
صفحه 19:
دهه ۱۹۴۰
در این دهه سه رویداد مهم در رشته مشاوره تاثیر اساسی داشت:
در لین نظرییه.به رویکرد مراجع محور تاکید داشت و بیان داشت
سرعت. مسیر و پایان روان درملنی بلید تحت کنترل مراجع باشد و
مشاور به عنوان یک واسطه و تسهیل کننده عمل می کند.
ایتش آمریکابه مشاوران و روانشناسان نیاز پیدا کردتا متخصصان
مورد نیاز ارتش و صنایع نظامی را بهتر تعلیم دهند.
بعد از جنگ دولت لایعه جرج - بارون رابه تصویب رساند که طبق
آن. دولت منلبع مللی موسسات و تعلیم و تربیت مشاوران را تامین
کرد و لین کار باعث شد مشاورهبه عنوان ییک حرفه تخصصی از
راهنمایی شغلی جدا شود و رسمیت بیشتری پیدا کند.
صفحه 20:
دهه ۱۹۵۰
دهه ۱۹۵۰ بیشترین تاثیرگذاری را در رشته مشاوره بر جای گذاشته است که در آن. مجموعا ۵ رویداد مهم اتفاق افتاد:
انجمن پرسنل وراهنمایی آمریکا
AGPA
تاسیس انجمن مشاوران آمریکا تاسیس بخش ۱۷ انجمن روان شناسان آمریکا
ASCA
رویداد های مهم دهه
۹۵۰
در
قانون آموزش دفاع ملى 0 نظريه هاى جديد
NDEA
صفحه 21:
دهه ۱۹۶۰
a 5 : ف مسائل و نیاز رشدی افراد
در اوایل دهه ۱0۸۰ تشاوره به عنوان یک حرفه مربوط به رشد و تصول مورد اک کی مرب ای که ائل و نياز رشدى افرا
می پردازد. اما درسال های بعدی این دهه. به دلایل اصلی و فرعی, از تاثیر مدل رشدی
دلایل اصلی دلایل فرعی
هر یک از این سهدلیل پاعث تهییج احساسات © ۰ ۰
مردم شد و نیازهای جامعه را تغیبر داد. در نتيجه
صفحه 22:
دهه ۱۹۷۰
مشاوره در خارج از سازمان های آموزشی رشد و گسترش پیدا کرد.
به دلیل تصویب قوانین بیشتر و گسترش خدمات اجتماعی و انسانی به روی زتان. اقلیت های قومی و تژاد و افراد معلول. مراکز بهداشت
روانی وسازمان های اجتماعی استخدام مشاوران را آغاز کردند.
صفحه 23:
دهه ۸۹۸۰ دهه تنوع بیشتر رشته
استاندارد شدن | ریجاد شورای CACREP مشاوره. استخدام
مراحل تعلیم و مشاوران در مدارس
تربیت و صدد, ۳
ده و موسسات آموزش
گواهینامه ها و sili) agile
مدارک pari ۰ مشاوره به عنوان یک رشته امدادی ١ رب
oa, مشاوران در
و حرفه ای در a
زمینه مشاوره سازمان هاء
مددكارى اجتماعى.
مشاوره با زوج هاء
استاندارهاى حرفه اى و
بود. مشاوره توسط بخش ۱۷ انجمن روان شناسی آمریکا
صفحه 24:
۳۲
۳
دهه ۱۹۹۰
انجمن مشاوره و رشد آمریکا (60). نام خود رابه انجمن مشاوره
آمریکا() تغییر دادتا بهتر بتولند اعضای سازمان و هدف آن را
مرکز خدمات و بهداشت رولنی (6۷۳۸5) برای اولین بار مشاوره را
درخدمات بهداشت و رولنی گنجلند و لین امر مشاوره را در تخصص های
روان شناختی. مددکار اجتماعی و روان پزشکی قرار داد.
به مسئله مشاوره ای 06۳561۱ ۷/]0016 یعنی توجهبه شخصبه عنوان یک
تمامیت. همه جانبه و کلی توجه شد. به عبارتی در ایجاد اختلالات روانی و بهداشت.
رولنی. به عوامل اجتماعی بیشتر از پیش توجه شد. عواملی مانند محیط
خانوادگی.معنویت. مشکلات اجتماعی| اقتصادی. تاثیر گروه و کارهای گروهی
صفحه 25:
مشاوره در قرن ۲۱
در سال ۲۰۱۲ مشاوره شصتمین سالگرد خود را به عنوان یک حرفه. به وسیله انجمن مشاوره امریکا جشن گرفت.
محتوای اصلی این جشن این بود که مشاوره یک رشته در حال تغییر و تحول است و مشکلات و نگرانی ها با نیازهای مراجعان و جامعه.
تغییر خواهند کرد.
موضوعات زیادی مانند نقش های در حال تغییر زن و مرد. نوآوری های رسانه های عمومی و تکنولوژی, فقر و بی خانمانی و... توجه
مشاوران را به خود جلب کرد که مهم تربن آن ها عبارت اند از:
29
صفحه 26:
خشونت» تروما » بحران
در اکثر جوامع. حتی در جوامعی که عمدتا آرام و صلح طلب هستند.مناقشه قسمتی از زندگی است. مناقشه زمانی روی می دهد که
فردی احساس کند فرد دیگری در راه رسیدن او به نیاز های مهم زندگی او مانع ایجاد می کند. خشونت زمانی روی می دهد که یک یا
هردو طرف مناقشه.با روش های برنده یا بازنده .به حل آن بپردازند.
هرنوع ضربه. جراحت. شوک. آسیب و حادثه وارد شده به بدن. در علم پزشکی, تروماء محسوب می شود. مشروط بر اینکه از خارج به
بدن وارد شده باشد و عامل درونی. علت ایجاد آسیب نباشد.بعضی رویداد های تروماتیک عبارتند ازنبد رفتاری فیزیکی.فاجعه های
طبیعی(زلزله.سونامی) تصادفات و حوادث.با جنگ.تهدیدات و خظرات معمولا با ترس شدید.درماندگی یا رعب و اشمئزاز همراه است.
در زمینه مقابله با تروما .در سال های اخیر.بر درمان استرس.اختلال استرس حادو اختلال استرس پس از تروما :تاکید شده است.هم
اختلال استرس حاد و هم اختلال استرس پس از تروما .یه دنبال قرار گرفتن در معرض یک رویداد آسیب زا یا تروماتیک به وجود می
آیدفرویدادی که در طول آن .فرد در آستانه آسیب دیده بودن یا آسیب دیده است.
صفحه 27:
اختلال استرس حاد معمولا زود گذر است.مردم.در عرض چهار هفته بعد از تروما.به
عارضه های اختلال استرس حاد دچار می شهند و حدود ۴ هفته هم طول حی کشد تا
آنهارا پشت سر بگذارند.
دراختلال استرس .يس از تروما نيز.عارضه ها در عرض ۴ هفته ظاهرعی شوند.عا لین عارضه ها .اگر
مورد درمان قرار نكيرند .ماه ها وبيا سال ها طول عى کشند.کسانی که به اختلال استرس پس از
اتروما مبتلا مى شوند.عارضه های دیگری مثل تجربه دوباره رويداد تروماتيك از طريق فلش ب
هاى مكرر. بى حسى عاطفى.سو مصرف مواد. اختلال وسواس اجبارى. اختلال وحشت زدكى دارند.
مشاورلنی که با درمانجویان مبتلابه اختلال استرس حاد ويس از تروما كار مى كنند .براى كمك به آنان نبه تعليمات تخصصى نياز
دارند.اغلب. بحران هاتا سال ها بعد از رویداد تروماتیک در ذهن افراد بلقی می مانند و اكثر لين افراد.مخصوصا افراد مبتلا به اختلال
استرس پس از تروماء به مشاوره بحران و خدمات مشاوره طولانی مدت نیاز است.
مبتلایان به 61 085. زمانی می توانند به درمان امیدوار باشند که که اختلال آن ها تشخیص داده شود و مورد درمان قرار گيرند.
اختلال استرس پس از تروما: ۲50
اختلال استرس حاد: ۸5۲0
صفحه 28:
سلامت جسمی و بهداشت روانی
در قرن ۰۲۱ به بهبود سلامت جسمی و بهداشت روانی از طریق مشاوره توجه بیشتری می شود و مشاوران از کلمه ۷۷۵1۱0655 که به
ابعاد مختلف زندگی(فیزیکی. اجتماعی. روانی. احساسی. هیجانی و محیطی) اشاره دارد. استفاده می کنند.
مایرز ۷611655 یا سلامت جسمی و روانی را نوعی سبک زندگی می داند که ذهن. روح و جسم آگاهانه با هم ادغام می شوند تا فرد
از زندگی خود در چارچوبی انسانی و اجتماعی حداکثر بهره را ببرد.
مایرز برای ۷۷611655 مدلی را ارائه کرد که بر ۵ جنبه استوار است. بعضی از جوانب as
1 اور من
به جند زير مجموعه تقسيم مى شوند. ساح
WZ
cor مت دی ی me ee ar ae Ie ee
Self- رشدی قرار دارد و رفتارهای سالم در مرحله ای از زندگی. بر رشد و عملکرد سالم در
مراحل بعدی تاثیر می گذارند. ers 2 MQ airectt
a
صفحه 29:
استفاده از تکنولوژی
استفاده از تکنولوژی به یک واقعیت انکارپذیر تبدیل شده است که در همه ابعاد زندگی (آموزش و پرورش, علم. دین.
کشاورزی
.( تاثیر عمیقی دارد. مثل استفاده از اینترنت.
استفاده از تکنولوژی در مشاوره ناتوانی در اقدام
? , به موقع
ثبت سوابق, تنظیم داده های خام و
اطلاعات. تنظیم و چاپ فرم و سند
مش ت- اس و ات
تعاملات مشاور - مراجع به صورت 7
ae اثربخشی خدمات
مشاوره آنلاین
دشواری در ایجاد
همدلی
ضعف در رازداری
صفحه 30:
لیدر شیپ (رهبری)
با توجه به تغییرات سریع جامعه و رشته مشاوره. مشاوران بلید مهارت های رهبری و برنامه
ریزی را در خود تقویت کنند و به یک نیروی متخصص و توانمند تبدیل شوند.
از حوزه های لیدرشیپ. برنامه ریزی استرات
ادگی برای برآورده کردن نیازهلیی که احتمالا درر
لیدرشیپ و تقویت رشته مشاوره. مهارت برنامه ریزی استراتژیک به شدت مور