صفحه 1:
به نام خداوند جان آفرین
حکیم سخن در زبان آفرین
صفحه 2:
کارگاه آموزشی
ارزشیابی کیفی توصیفی
صفحه 3:
ل جرب
پیش نیازها و ویژگی ها و
روش هاى اجرا تعريف فروزت و عدف
8
صفحه 4:
ضرورت تغییر رویکرد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
© افت کیفیت یاد گیری در مدرسه ( پروژ های تیمز و >30)
آزمون تیمز ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ آزمون پرلژ ۲۰۰۸ و ۲۰۶
0 تغییرات ایجادشده در برنامه های درسی دوره دبستانی (علوم. بخوانیم و
بنویسیم. هدیه های اسمان و.)
٩ طرح نظریه های جدید در علوم تربیتی ( عبور از پارادایم رفتار گرایی)
© ضعف نظام ارزشیابی موجود
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
برخی از فواید ارزشیابی کیفی توصیفی
کاهش اضطراب و تنش ناشی از شر کت در امتحانات مکرر و پایانی
کاهش رقابت های نامناسب برای کسب نمرات PIL
کاهش حساسیت والدین . فراگیران و آموز گاران به نمره
کاهش فشار والدین بر فرزندان برای کسب نمرات ممتاز
فراهم نمودن زمینه ی مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعيين
سرنوشت تحصیلی فراگیر
ایجاد فرصت اصلاح برای فراگیران و آموز گاران جهت رفع کاستی های فرایند یاد گیری
ارائه ی بازخوردهای پیوسته از جریان یادگیری به فراگیران به صورت توصیه های
مکتوب و شفاهی
بهبود فرایند یاد دهی یاد گیری
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
ارزشیابی با هدف کشف نقاط قوت و ضعف
برنامه ریزی جهت اصلاح و بهبود نقاط ضعف
ارائه ی بازخورد به دانش آموز و اولیا
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
تاکید بر ارزشیابی تکوینی و
به جای ار زشیابی bb
دو جهت گیری در ارزشیابی وجود دارد :
" ارزشیابی از یاد کیری
زشیابی برای بادگیری
ار
صفحه 16:
كت
پویا . رشد دهنده و توانمند ساز)
در لین نوع ارزشیلبی معلّم به دنبال اطلاعاتی است که بر اساس آن بتواند
درباره بهبود فرایند یاددهی یادگیری دانشآموزان در کلاس تصمیمهای
مناسب بگیرد. لین نوع ارزشیلبی برای تشخیص ضعف هاء قوت ها و مشکلات
فرایند یادگیری و اصلاح و بهبود آن به كار میرود. مهم ترین ویژگی اين نوع
ارزشیابی, جهت گیری اصلاحی و درملنی آن است که درموقع مناسب به معلّم
و دانش آموز این فرصت و امکان را میدهد که تغییرات مطلوب را در روند
فعالیتهای خود. در راستای تحقق بهتر اهداف و انتظارات آموزشی به عمل
iat
a,
صفحه 17:
=a
a
در ارزشیابی کیفی و توصیفی. مقیاس ترتیبی جایگزین نمره می شود. لين مقیاس
کمتر ایجاد رقابت مینماید و انعطاف پذیری بیشتری دارد.
نکته مهم این که در حین فرآیند یاددهی یادگیری, دانشآموزان بازخورد
ترتیبی(ر تبه) یا فاصلهای( نمره) دریافت نمی کنند ؛ زیرا تصور میرود که دریافت
اين نوع بازخوردها از سوى معلّمء فرآیند یادگیری دانشآموزان را سست
مىنمايد. MS اين نوع بازخوردها را بازخوردهاى توصيفى, كه بامعنا و مؤثرند. ير
می کنند و دانش آموزان را در جهت شناخت وضعيت بيشرفت ياد كيرى خود قرار
میدهند. آنان نیز از این طریق رهنمودهایی برای بهبود یاد گیری دریافت میدارند.
9
صفحه 18:
این گزارش بر خلاف کارنامه ی کمّی که شامل فهرستی از نام دروس و نمره
هاست. گزارش پیشرفت تحصیلی دانش آموز را که شامل توصیفی از
وضعیت وی است. به والدین بازخورد میدهد. هم چنین در اين گزارش تنها
به وضعیت درسی صرف توجه نمیشود. بلکه به ابعاد عاطفی, جسمانی و
اجتماعی توجه می شود. در گزارش پیشرفت تحصیلی. والدین به روشنی
درمی یابند که در چه بخش از انتظارات آموزشی, قوت و ضعف دارد.
صفحه 19:
در الگوی ارزشیابی کیفی و توصیفی به سبب این که اطلاعات جمع آوری
شده متنوع اند و شامل دادههای کمّی و کیفی است. تحلیل و ترکیب این
دادهها و تصمیم گیری درباره ی ارتقا یافتن يا ارتقا نیافتن دانش آموزان به
عهده ی معلّم و شورای مدرسه است. لذا اختیار تصمیم گیری به معلّم تفویض
میشود. زیرا معلم لایقترین فردی است که دربارسی دانش آموز میتواند
تصمیم بگیرد. معّم براساس شواهد گردآوری شده از فرآیند پیشرفت
دانش آموز به دانش آموز اجازه ی ارتقا میدهد.
3
صفحه 20:
تصمیم گیری
درباره ی ارتقاء
يا تکرار پایه
تفویض اختیار تصمیم گیری
000
9
| ارتقاء معلم
ار پایه معلم و شورای مدرسه
صفحه 21:
سر
تنوع بخشی & ابزارهای
درلین الگوی ارزشیلبی ابزارهای جمعآوری اطلاعات متنوع شده لند
و علاوه بر آزمون های مداد کاغذی ابزارهای دیگری چون پوشه ی
کار. ابزارهای ثبت مشاهده, تکالیف درسی و آزمون های عملکردی
و خود نسنجی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این ابزارها اطلاعات
بیشتر و وسیعتری را برای معلّم. فراهم میسازد و در نتیجه هم
اعتبار اطلاعات به سبب تنوع در ابزارها. بیشتر میشود و هم
,, قضاوت و داوری معلّم واقعی تر و منصفانهتر می گردد.
صفحه 22:
فعالیت کار کاهی
بر اساس ویژگیهای یادشده » تعریفی
از ارزشیابی کیفی توصیفی بنویسید.
صفحه 23:
لا سس اس
فرایند جمع, آوری . تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از به کارگیری
ابزارهای مختلف
( آزمونهای مداد کاغذی . آزمون های عملکردی . ثبت مشاهدات.. تکالیف و
فعالیتها و ..)
از ابعاد مختلف جریان یادگیری وتصمیم گیری و ارائه بازخوردهای توصیفی
مفید و موّثر در جهت هدایت این جریان به سوی تحقق بهتر اهداف.
ee
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
برای اجرای
ارزشیابی کیفی توصیفی
چه پیش نیازهایی لازم است ؟
مه
صفحه 27:
پیش نیازهای اجرایی
ارزشیابی
صفحه 28:
گام های اجرای ار زشیابی
صفحه 29:
شناخت انتظارات
nae “ های بازخورد
جمع آورى 1
اطلاعات تصميم كيرى
| Ve
داوری
صفحه 30:
كام اول : شناخت اهداف و انتظارات آموزشی
* « انتظارات » جملات کلی هستند که درباره ی اهداف مورد نظر
ف رآیند یاددهی - یاد گیری بیان میشوند.
* از آنجا که به دلیل کلی بودن . مشاهدهی انتظارات در عملکرد
دانش آموز مشکل یا غیر ممکن است ؛ نشانههای تحقق هر انتظار در
جملات دقیقتر که قابلیت بررسی بیشتری دارند. بیان شده است.
2
صفحه 31:
Aa
oe ۳ ۱
برای مثال یک انتظار آموزشی در درس علوم تجربی
- اشیا را با دقت مشاهده میکند. |
۱
هه
نشانه هاى تحقق:
©استفاده از جند حس؛
©توجه به جزئيات مربوط به جسم؛
©مشخص كردن شباهتها و تفاوتها؛
©تشخيص ترتيب رخ دادن وقايع؛
©استفاده از وسايل كمكى براى مطالعدى جزئيات.
صفحه 32:
تعیین روش تدریس
و
ص
شناخت اهداف
صفحه 33:
كام دوم : جمع آورى اطلاعات
به طور كلى كام دوم فرايند ارزشيابى شامل اين سه مبحث مى شود.
مم
©شيودى جمع آورى اطلاعات
©ابزارهاى جمع آورى اطلاعات
©نكددارى و ساماندهى اطلاعات
صفحه 34:
شیوه جمح آوری اطلاعات
شیومی جمع آوری اطلاعات در الگوی ارزشیابی کیفی
توصیفی فرایندی و تکوینی است یعنی معلم در حین
فعالیت یاددهی و یادگیری در طول سال به اقتضاء و
تناسب موقعیت . اطلاعاتی از چگونگی و میزان تحقق
انتظارات آموزشی جمع آوری می کند و در مواقع لزوم
به تجریه و تحلیل آن ها می پردازد.
صفحه 35:
فاگ عم(
تعيين ابزارهاى جمع آوری اطلاعات
© متنوع بودن انتظارات آموزشى به لحاظ موضوع و سطح . طلب
مىنمايد كه اطلاعات متنوعى در اختيار معلّم باشد.
۵ تنوع اطلاعات , تنوع ابزارها و روش ها را می طلبد. لذا برخلاف
ارزشیابی سنتی که تنها آزمون مداد کاغذی (امتحان کتبی) ابزار
اساسی و منحصر به فرد کار معلّم است. در این الگوی ارزشیابی
ابزارها متنوع و متناسب با انتظاراتاند.
صفحه 36:
ابزارهای جمع آوری اطلاعات &
=
7
re
ss
2
صفحه 37:
بر اساس اطلاعات دريافتى از اين ابزارهاء تصوير روشن ترى از
rib ees ie pecan Furey Be) ۱ دانش آموز . براى معلّم
eed 0
ele oS i 0 eater on Ue Ib pecagece ey
PRC ال
صفحه 38:
۱
صفحه 39:
0
98
oT 5 جا که در ارزشیابی کیفی توصیفی تأکید بر ارزشیابی
نامحسوس و در شرایط عادی و طبیعی است. «مشاهده» یکی از
مفیدترین روش های جمعآوری اطلاعات از کلاس درس و فرآیند
یاد گیری و پیشرفت دانش آموزان است.
براى اين کار معلّم باید دانش آموزان را در حین پرداختن به تکالیف
و فعالیتهای یاد گیری در شرایط مختلف (آزمایشگاه: زمین بازی.
محیط مدرسه و مانند اینها) مشاهده نماید.
صفحه 40:
ابزارهای ثبت مشاهده
cor eee ete]
صفحه 41:
عبارت است از فهرستی از مفاهیم. مهارت ها فر آیندها و یا
نگرش های ویژهای که شما در نظر دارید حضور یا عدم
حضور آن را ثبت كنيد .
a
صفحه 42:
نشانههای هر یک از انتظارات تهیه شود .
فعالیتها و شواهد تحقق انتظار آموزشی مورد نظر .به صورت عبارتها و یا
جملات کوتاه اما واضح قابل مشاهده نوشته شود .
جدول مناسبی برای اين فهرست وارسی تهیه کنید .
فهرست وارسی را خودتان یک بار اجرا کنید تا نارسایی های آن مشخص شود.
از همکاران در اصلاح نهایی فهرست وارسی کمک بگیرید.
صفحه 43:
مشاهده/ عدم
مشاهده
مولفه های مورد مشاهده
تهیه یک برش مناسب ازساقه گیاه
قرار دادن برش بر روی شيشه مخصوص
قرار دادن شيشه در چای مناسب روی میکروسکوپ
تنظیم میکروسکوپ برای مشاهدهی دقیق تصویر
ترسیم تصویر مشاهده شده
صفحه 44:
0
ee
یک فعالیت :
یک فهرست وارسی برای ارزشیابی رفتار اجتماعی دانش
آموزان در کلاس- درس که بتوان به جای نمره ی انضباط
از آن استفاده کرد. تهیه نمائید.
صفحه 45:
ایسن ابزار. برای ثبت وقایع. و رویدادهایی معنیدار. که
گهگاه معلّم در کلاس و مدرسه از دانشآموزان مشاهده
میکند؛ مناسب است. اما اژ این ابزانن بر لاف فهرنست
وارسی ها . به صورت منظم استفاده نمیشود. رفتارها و
فعالیتهای خاصی که از کودک سر می زند. عمدتاً موضوع
خوبی برای واقعه نگاری است.
صفحه 46:
نام دانش آموز: بهرام تاريخ مكان: كلاس
بهرام بر خلاف روزهای گذشته, امروز در درس ریاضی فعالیت خوبی داشت . او
تکالیف خود را آماده کرده بود و داوطلبانه تمریناتی را روی تخته سیاه حل کرد.
همچنین, به حمید و جلال در اصلاح تکالیفشان کمک کرد. معلوم بود به خوبی
درس را فهمیده است.تشویق های من او را بسیار خوشحال کرد.
همان گونه که حدس می زدم بهرام آمادگی خوبی برای در ک و فهم درس ها,
به ویئه ریاضی, دارد.باید با او کار شود . احتمالا شب قبل با او در درس ریاضی
کار شده است.
به نظر می رسد توجیه والدین برای به کمک گرفتن فردی طی یکی دو هفته می
تولند عملکرد درسی او را تا حد قلبل قبیلی بالاببرد و اعتماد به نفس او را بهبود
بخشد.
صفحه 47:
تست مشاهده
یک فعالیت
از لین تصویر که در آن حامد دلنش آموز کلاس دوم در حال تولید
کاردستی با همکاری دوستانش می باشد . یک گزارش تهیه نمائید.
er
صفحه 48:
صفحه 49:
ies. sts 98 eb ae
شده نزد شيخ آمدند. شيخ از كن ها می پرسید كه ج
و هریک به هه
مطمئن هستید که کسم
دادند که به درستی خواسته
آنها می نمود. آنان متوجه می شدند که عملشان پسندیده نشده است. در این میأن
یکی از شاگردان دست خالی نزد شیخ آمد.
از او پرسید: چرا مرغی ذبح نکرده ای؟
شا گرد لب داد چون ای من
شیخ پرسید.چگونه؟
شاگرد جواب داد. هر کجا رفتم تا جايى خلوت بيدا كنم خدا را شاهد و ناظر خود
يافتم. لذا نتوانستم مرغ را ذبح كتم.
شيخ احسنت! توبه خوبى فهميده اى كه "عللم محضر خداست" يعنى جه. زيرا
در عمل خود آن را نشان دادى.
و شاكردان حال علت نكاه شماتت آميز شيخ را فهميدند.
9
صفحه 50:
به طور كلى؛ ارزشیابی عملکردی, ارزشیلبی خاصی است که از طریق آن,
دانش آموزان با اجرای فعالیتی اثری را تولید میکنند یا عملاً نشان میدهند به
چه میزان. دانش و مهارتی را کسب نموده اند. بسیاری از اين نوع ارزشیابیها
در محیط Gla واقعی یا شبه واقعی رخ میدهد.
آزمون های عملکردی به خوبی میتولند ضعف آزمونهای رلیج مداد کاغذی را
بپوشاند و اطلاعات لازم را از میزان تحقق اهداف مهارتسی, عمق ياد كيرى و
میزان درک و فهم دانش آموزان تا سطح کاربرد در عمل به معلّم ارائه دهد.
صفحه 51:
اق شبه واقعی؛
* تأكيد بر كاربست دانش در محيط هاى واقعى و يا شبه واقعى:
* تأكيد بر سنجش مستقيم ياد كيرى؛
* استفاده از وسايل واقعى؛
" تشویق به تفکر باز.
صفحه 52:
۱-اهداف آموزشی مورد نظر تعریف شود.
هدف مورد نظر باید در حوزه کاربرد و مهارت باشد.
۲-فعالیت متناسب با هدف مورد نظر مشخص گردد.
۳-مواد و وسایل مورد نیازبرای اجرای آزمون تعیین گردد.
۴-روش ارزشیابی از نتیجه و فرایند مشخص شود.
صفحه 53:
* آزمون های عملکردی کتبی :
گزارشی را ارائه دهد؛
نقشهای را رسم کند؛
اطلاعاتی را جمع آوری کند و بر اساس آنها نموداری را رسم کند؛
داستان کوفاهی را بئویسد:
آزمون های عملکردی شناسایی :
غلطهای املایی یک متن را پیدا کند؛
بر روی نقشه رودها و دریاچه ها را شناسایی کند؛
در یک قطعهی شعر یا تش, صفت ها و موصوف ها را مشخص کند.
صفحه 54:
* آزمون های عملکردی نمونه کار :
متنی را ترجمه کند؛
مکعبی را با ابعاد مختلف بسازند؛
اطلاعاتی را دربارهی موضوعی گردآوری کند و آن را در جدولی خلاصه و طبقه بندی کند؛
مادهی شیمیایی جدیدی را بسازد؛
* روزنامهی دیواری تهیه کند؛
گروهی از سنگهاء برگها یا اشیا دیگررا گردآوری و طبقه بندی نماید.
آزمون های عملکردی موقعیت های شبیه سازی شده :
نامه ای بنویسد و طبق روش معمول. در پاکت گذاشته و در صندوق پست بیاندازد .
* نقشی را در یکی از زمینه های درسی بازی نماید .( ایفای نقش )
در كلاس يا در آزمایشگاه با وسایل خاص . مدارالکتریکی ساده ای را طراحی و اجرا کند.
صفحه 55:
-___ب+ +
Lex
Fy 1۳2 8 5
روش های ارزشیابی از آزمون های عملکردی
سه روش برای ارزش یابی از آزمون های عملکردی وجود دارد.
۱ - روش مرتبه ای
۲ -روش ملاکی
۳ -روش فرایندی
صفحه 56:
٠ ° &.
روش مرتبه ای یا پنکانی
#تمامی کلمات را درست خواند و در جدول مخصوص نوشت.
#بخش زیادی از کلمات را درست خواند و در جدو ل مخصوص نوشت.
#بخش کمی از کلمات را درست خواند و در جدول مخصوص نوشت.
#با کمک و راهنمایی معلم بخش کمی از کلمات را درست خواند و در
جدول مخصوص نوشت.
#از عهدهی انجام تکلیف بر نیامد.
99
صفحه 57:
eis
یک نمونه روش ملاکی
کلمه ها را با صداهای مختلف(و) به درستی در جدول قرار داده
است.
#کلمه ها را با صداهای مختلف(و) صحیح نوشته است.
. نشانه های مختلف(و) را با رنگ مخصوص نوشته است
#تمیز و خوش خط جدول را پر کرده است.
مو
صفحه 58:
7
یک نمونه روش فرایندی
® کلمه های مختلف با نشانه های (و) را خواند.
٩ کلمه ها مختلف را با نشانه های (و)را شناسایی کرد.
#کلمه های مختلف با نشانه های (و) را در جدول در ستون مخصوص
نوشت.
۵
صفحه 59:
زمون عملکردی درس ریاضی
نام و نام خانوادگی كلاس
وسایل مورد نیاز : مداد . خط کش , متر. کاغذ
فعالیت:
به حياط مدرسه برويد و در آنجا یک قطعه زمین (زمین ورزشی . باغچه و مانند اینها) را انتخاب
کنید و اضلاع آن را اندازه گیری نمائید و به پرسش های زیر پاسخ دهید:
قطعه زمینی که انتخاب نموده اید چه شکل هندسی دارد؟ آن را رسم کنید.
هر ضلع چه اندازهای دارد؟
مساحت و محیط آن چند متر مربع است؟
رشیابی:
٩ شکل قطعه زمین درست رسم شده است.
ار
# اندازه گیری درست انجام شده است.
# اندازه های در کنار اضلاع شکل مورد نظرنوشته شده است.
# محیط قطعه زمین درست محاسبه شده است.
صفحه 60:
آزمون عملکردی ae
2
oe
“يك فعاليت:
طبق الكوى ارائه شده: براى اين هدف آموزشى كه در درس علوم
تجربی. طرح شده است آزمون عملکردی طراحی نمائید.
توانایی پیش بینی برخی رویدادها را دارد.
صفحه 61:
تکالیف درسی. اگر به خوبی طراحی و اجرا شوند. هم میتوانند
موجب بهبود و توسعهی مهارتهای دانش آموزان شوند و هم منبعی
برای ارزشیابی از پیشرفت دانش آموزان باشند. اینن نکته در
آرزشیابی کیفی توصیفی بسیار مهم است.
طراحى و اجراى ال
تکالیف برای بهبود ia
5 جریان یاد گیری
دانش آموز
صفحه 62:
انواع AMS درسی از منظر هدف
۱-تخالیق دري
این نوع تکالیف. قدیمی ترین و رایچ ترین تکالیف درسی در
مدارس هستند. معمولاً به صورت کتبی و برای تثبیت یاد گیری به
روش تکرار و تمرین اجرا میشود. این تکالیف در صورت کثرت
استفاده. ملالانگیز و خسته کننده است و اگر بیش از حد استفاده
شود. همان مشق های پرمشقتی است که همفی ما تجربهی آن را در
ذهن دار m
صفحه 63:
انواع تکالیف درسی از منظر هدف
۲- تکالیف آماده سازی
اين گونه تکالیف بیشتر برای درس های روزهای بعد به کار میرود.
مثلاً اگر قرار است هفته ی آینده, درس گیاهان تدریس شود شما
میتوانید از پیش به دانش آموزان خود بگویید که بخش گیاهان را
ورق بزنند يا لین که تعدادی برگ یا دانفی گیاهان را جمعآوری کنند
و به کلاس درس بیاورند و يا تکالیفی شبیه این را اجرا کنند. شما با
این کار درآنها برای فهم درس جدید آمادگی ایجاد کرده اید.
صفحه 64:
انواع تکالیف درسی از منظر هدف
۲- تکالیف امتدادی و بسطی
این نوع تکالیف شاگردان را از سطح کلاس بالاتر میبرد و
دانش و مهارت و تجربی آنها را توسعه میدهد. این تکالیف
میتواند به صورت پروژه به دانشآموزان, ارائه شود. مثلاً به
دانش آموزان گفته شود که در کتابخانه کتابی دربارمی سنگ ها
پیدا کنند و قسمت هایی از آن را به کلاس ارائه دهند.
صفحه 65:
انواع تکالیف درسی از منظر هدف
۴- تکالیف خلاقیتی
معلم با ارائه ی این نوع تکالیف دانش آموزان را
وادار می کند با روش و راه جدیدی کاری را عملی
سازند با افر کاملاً جدیدی از خود ارائشه دهند. در
درس هنر و بنويسيم اين تکالیف جایگاه خاصی دارد.
صفحه 66:
خودسنجی عبارت است از ارزشیابی فرد از عملکرد
(نتایج) و فعالیتهای (کوشش ها) یاد گیری خودش
همسال سنجی عبارت است از ارزشیابی دانشآموز از
عملكرد و فعاليتهاى يادكيرى هم كلاس ىهايش
(هم سالانش).
صفحه 67:
توت
نکات مهم در اجرای خود سنجی >
همواره. فرصت خودسنجی برای دانش آموزان فراهم شود.
دانش آموزان از معیارها و ملاک های کار و فعالیت مورد ارزشیابی آگاهی داشته باشند.
در صورت امکان میتوان از خود دانش آموزان در تهیهی معیارها و ملاک ها کمک گرفت.
شرایطی فراهم شود که دانش آموزان احساس کنند در ارزشیابی از کار خودشان آزادند.
شرایطی فراهم شود که هنگام اجرای همسال سنجی, دانشآموز احساس کند در واقع کار
خودش را مورد ارزشیابی قرار میدهد.
سعی شود در گزارش پایانی از نتایج این ارزشیابی ها کم تر استفاده گردد.
به دانش آموزان آموخته شود که در ارزشپابی, از نمره یا رتبه, کمتر استفاده کنند و نحوهی
ارئهی بازخورد توصیفینیز به آنها ياد داده شود.
در فرصت هایی که به دست میآید.با دانش آموزان برروى موضوعات سادهترء خودسنجى و
هم سال سنجى تمرين شود.
صفحه 68:
*روش استفاده از فهرست وارسی
#روش استفاده از جملات ناقص
*روش استفاده از توصیف کامل عملکرد
*تصحیح آزمون های مداد کاغذی املا و مانند اينها
*بحث و گفتگو
صفحه 69:
آزمون های مداد
کاغذءه
"این آزمون ها اگر بهدرستی طراحی و اجرا شوند میتوانند میزان تحقق برخی
از اهداف آموزشی را بررسی نمایند و اطلاعات مناسبی از چگونگی آموختههای
دانش آموزان را در اختیار معلّم قرار دهند. بنابرلین؛ امتحانات کتبی با سوالات
چند گزینهای, کوتاه پاسخ, تشریحی و مانند اینها در ارزشیابی کیفی
توصیفی کاربرد دارند و معلّم میتولند برای بررسی میزان تحقق برخی اهداف
از آنها استفاده کند. نکتمی مهم آتن است که اطلاعات به دست آمده از
اجرای این نوع آزمون ها باید با اطلاعات به دست آمده از ابزارهای دیگر
ت ركيب شوند. ee
صفحه 70:
ار سس
3
3
© گفتگوی معلم با سامان
٩ معلم: "سامان بگو ببينم چرا قورباغه یک دوزیست است؟« [پرسش مربوط به واقعیت ها
٩ سامان : (مدتی فکر می کند) چون هم در آب شنا می کند و هم در خشکی راه می رود[فرصت
دادن برای فکر کردن]ً
٩ معلم: فکر نمی کنی دلیل دیگری وجود داشته باشد که که قورباغه را دوزیست می نامند؟[پرسش
چرایی]
| سامان: (فکر می کند) دلیل دیگر یادم نمی آید. ٩
اگر دلیل تو درست باشد. چرا اردک و مرغلبی که هم در آب شنا می کنند و هم در خشکی
زند کی می کنند دوزیست نیستند؟[پرسش روشنگر] ا
سامان: (به فکر فرو می رود) آنها پرنده هستند دوزیست ۰
معلم « احسن ! پس چه دلیل دیگری وجود دارد؟[پرسش روشنگر]
سامان: ( متفکرانه) دلیل دیگری به نظرم نمی رسد
بهتر نیست به مراحل تولد و زندگی قورباغه فکر کنی. شاید دلیل دیگری وجود داشته باشد.
[پرسش هدایت گر
سامان: (عميقاً به فكر قرو مى رود و مدتی بعد با هیجان با
می آید آبشش دارد ودر لپ زندگی می کند و و 1
در خشکی زندگی کند.
سامان تو اگر فرصت فکر کردن داشته باشی و خوب فکر کنی به جواب درست می رسی.
[بازخورد تشویقی]]
°
e000
°
خ می دهد) چون قورباغه وقتی
شد درای شش می شود و می تواند
°
eo
صفحه 71:
٩ گفت وگو و یا پرسیدن. روشی برای ایجاد حلقصی بازخورد مستمر و
پویاست که موجب توسعهی شناخت معلّم از میزان و نحومی درک و فهم
دانش آموز از مفاهیم و موضوعات یاد گرفته شده است. معلّم در wiles Gul
دان شآموز را به صورت غير مستقيم ارزشیابی میکند. هر پرسش معلّم
كه ازيى ياسخ دانش آموز مطرح میشود دانشآموزان رابه سمت درک
وسیعتر موضوع و مفهوم سوق میدهد و لين راهی است که میتوان با آن
پیشرفت دانش آموز را ارزشیابی نمود.
صفحه 72:
© بيشترين تلاش و كوشش خود را صرف سؤالاتى بكنيد كه موجب کاویدن
و مطالعفی مسائل مهم شود. تا میزان فهم و قدرت تفکر دانشآموزان
تقویت شود.
٩ فرصت پاسخ گویی افزلیش داده شود تا دانش آموزان فرصت فکر کردن
بيدا كنند.
© بايد از همهى دانش آموزان انتظار ياسخكويى داشت. به عبارت ديكر,.
اجازه نبايد داد تنها افراد محدودى ياسخ كوى يرسشها باشند.
© توجه بايد داشت كه عمدتاً اين يرسشها و ياسخها شفاهى است.
© ياسخهاى درست يا نادرست دان شآموزان: هر دو مىتواند در شناخت
ميزان درك و فهم دانشآمورّان کمک کند؛ زیرا هدف. اصلاح متأملانه و
متفکرانه است. نه اين که در لحظهی اول پاسخ درست دریافت گردد.
صفحه 73:
*بی هیچ تردیدی, والدین. دانشآموز پیوسته. دربارهی عملکرد فرزندانشان
داوری میکنند. اما در بیشتر موارد لين داوری ها نامناسب است وبه شیوهی
نامناسبی نیز بیان میشود و همچنین. موجب آسیب رساندن به فرزندشان
مى شود. لذاء مشارکت والدین در سنجش و ارزشیابی کود کشان کاری به
Cale حساس است. اساسا نفس مشار کت والدین مطلوب و پسندیده و حتی
ضروری است. به سخن دیگر. این مشارکت هم حق و هم تکلیف والدین
است. لذاء معلّمان باید برای جلب مشارکت والدین در بخش ارزشیابی
عملکرد فرزندشان برنامه داشته باشند.
29
صفحه 74:
جمع آوری اطلاعات
صفحه 75:
2
> >
oy
با توجه به تنوع اطلاعات به دست آمده اعمال سیاستی برای نظمدهی و سازماندهی
آنها لازم است. در غیر این صورت. ان اطلاعات را به سختی میتوان تجزیه و
تحلیل کرد و مورد استفاده قرار داد. بی توجهی به این موضوع باعث می شود
معلّم عملا در میان تودمی انبوهی از اطلاعات جمع آوری شده سر درگم شود. در
این راستا دو ابزار مهم قابل توجه هستند:
© پوشه کار
© دفتر ثبت مشاهدات
صفحه 76:
مراحل ساماندهي و استفاده از پوشه ي کار
قبل از جمع آوری مولد برای پوشه ی کار :
هدف . سازماندهی . محتوا , شکل ظاهری . جنس پوشه
هنگام جمع آوری مواد برای پوشه ی کار :
ذکر تاریخ . بازخورد مناسب . زیاد نشدن حجم مواد , استفاده از دانش آموز
برای مدیریت آن . رویت والدین » نشان دهنده ی ضعف ها و قوت ها
هنگام ارزشیابی پیانی :
صفحه 77:
نکاتی برای مدیریت پوشه ی کار
موادی که برای پوشهی کار دانش آموز انتخاب می شود. بلید تاریخ و حتی المقدور یادداشت
(بازخورد کتبی) داشته باشد.
* بهتر است حجم مواد داخل پوشهی کار زیاد نشود و نیازی نیست که تمامی آثار دانشآموز
در آن قراز گیرد.
* از دانش آموز برای تنظیم و مدیریت پوشهی کار استفاده شود.
* هر از چند گاهی, پوشهی کار دانش آموز به ریت والدین برسد و از آنها خواسته شود که
دید گاههایشان را دربارهی پوشهی کار و فعالیتهای یاد گیری فرزندشان 4
* دانش آموز صاحب پوشهی کار است. لذاء در پایان سال تحصیلی پوشه و محتویات آن. باید
به وی داده شود.
on
صفحه 78:
محتوای پوشه ی کار
0000011111111
اين يرسش مهمى است كه : "جه موادى را بايد در يوشه كار قرار
داد؟"
در ياسخ به لين يرسش مهم بليد كفت كه يى راه و روش ساده براى
تعيين مواد لازم براى قرار دادن در يوشه ىكار وجود دارد و كن اين
است كه به اهداف و نشانه هاى تحقق آنها در هر مادمی درسی
مراجعه شود. از بررسى آنها روشن مى شود كه جه موادى براى اين
ماده درسى بيش تر مفيد است که در پوشهی کار قرار گیرد.
صفحه 79:
ویژگی های محتوا
به طور کلی می توان سه ملاک عمده و اساسی برای گزینش آثار
دانش آموزان در نظر گرفت. که اين ملاک ها عبارت اند از:
تناسب آثار با اهدف و انتظارات مورد نظر
پوشش دادن به انتظارات آموزشی در هر موضوع درسی
#نشان دهنده واقعی ضعفها و قوتها و پیشرفتها
وم
صفحه 80:
این گام به دو شکل می تواند اجرا شود :
۱- فرایندی
۲- پایانی
صفحه 81:
بررسی ضعف ها و خطاهای مکرر و برجسته دانش آموزان ؛
بررسی قوت ها و تواناییهای دانش آموزان ؛
بررسی دلایل ضعف های دانش آموزان
داوری درباره ی عملکرد تحصیلی(تلاش,پیشرفت و نتیجه) دانش آموز
ea
صفحه 82:
در هنگام داوری درباره عملکرد دانش آموز این مفاهیم از همدیگر تمیزداده شود.
این مفاهیم عبارتنداز: تلاش , پیشرفت و نتیجه.
منظور از تلاش, کوشش های فردی دانش آموز است که برای تحقق اهداف و انتظارات
صورت گرفته است.
مفهوم پیشرفت . ناظر به تغییرات حاصل از این کوششهاست.
نتیجه , همان میزان تحقق انتظارات می باشد. البته نتیجه گاهی نیز فراتر از انتظارات
است که در توصیف وضعیت دانش آموز باید مورد توجه قرار گیرد.
6ه
صفحه 83:
صفحه 84:
: Se
2 a مقايسهي عملکرد 3
ae Se سر دانشآموز با انتظارات؛
ا سس
برای داوری دو چیز لازم است:
۱- انتظارات آموزشی و نشانه ها ی تحقق آنها
۳- مقیاس
er
صفحه 85:
یک انتظار آموزشی: « دانش آموز به درستی بنویسد».
نشانه های درستنویسی عبارتاند از:
1
1
نشانه های فارسی را می تواند بنویسد.
از جمله های آشنا می تواند رونویسی کند.
احساسات و عواطف خود را در جملات کوتاه می نویسد.
از نشانه های سجاوندی به درستی استفاده می کند.
پاسخ سوالات و تمرینات را می نویسد.
از واژ گان تازه در نوشته های خود استفاده می کند.
صفحه 86:
مقايسهي عملکرد
دانشآموز با انتظارات؛
۹
تموتهرای ازستباس کنفی:
*خیلی خوب
ve"
*قابل قبول
*نيازمند تلاش بيش تر
صفحه 87:
بر اساس شناخت نقاط ضعف و قوت دانش آموز می توان
تصمیمات زیر را اتخاذ نمود:
لا
Q
ارائه تکلیف
طراحی مداخله آموزشی
لا
ارتقا و تكرار بايه
جو
صفحه 88:
در واقع. تکلیف دادن یعنی فراهم کردن موقعیتها و فرصتهای مناسبی
که در آن دانش آموزان به تقویت و بسط دانشها و مهارتهای خود
میپردازند .
بدون شناخت صحیح از تجربیات قبلی. یعنی. ضعفها و قوتهای
یاد گیری در مراحل قبل, نمی توان تکلیف مناسب طراحی نمود.
صفحه 89:
اه وی لیف رازب
طراحی و اجرای
ارزشیابی از جریان تکالیف برای بهبود و
ار ی دانش آموز ارتقای یادگیری
دانش آموز
صفحه 90:
نخست, هدف باید مشخص شود. لین هدف باید با تحلیل و تفسیر اطلاعات به
دست آمده از عملکرد دانشآموز با گروهی از دانش آموزان تعریسف
شود.یعنی باید در راستای اصلاح ضعف يا بهبود و ارتقای توانایی خاصی باشد.
(p99 فعالیت مناسبی برای دانش آموز تعریف شود. این فعالیت باید با هدف.
ضعف و توانایی دانش آموز یا گروهی از دانش آموزان متناسب باشد.
صفحه 91:
* سوم دانشآموز یا دانش آموزان, افراد ذینفع و همکار ؛ مانند
والدین و یا هم کلاسیها را توجیه کنید.
* چهارم. روند اصلاح و بهبود عملکرد دانش آموز بررسی شود.
صفحه 92:
" یک تجربه
معلمی با بررسی فعالیت های یکی از دلنش آموزانش متوجه می شود که او در
شمارش مشکل دارد. بر اساس این مشکل برای رضا تکلیفی طراحی می نماید .
جه لین صورت که از دلنش آموز می خواهد که در خلنه با کمک مادرش به مدت
یک هفته و روزلنه تعدادی از اشیای مختلف داخل منزل مانند قاشق هاء چنگال
هاء كلدان هاء قاب های عکس, لیوان ها و .... را بشمارد و در فهرستی تنظیم نموده
و به معلم تحویل دهد.
* - تجربی خانم حسین زاده شهییآموزگاردستان در منطقه فن ستان هر مز گان
صفحه 93:
جه |
یکی از ویژگیهای مهم و اساسی ارزشیابی کیفی توصیفی.
tyes om eee <<
لازم وهم فرصت مناسب را براى بهبود فرآيند يادكيرى فراهم مى كند.
۱ دانش آموزان شناسایی شد.
لازم است که برای رفع آنها اقداملتی صورت گیرد. دخالت کردن در
روند گسترش و يا تداوم این ضعف ها و مشکلات یاد گیری»
صفحه 94:
عوامل موثر در طراهی
0 متناسب بودن مداخله با توان معلّم
0 متناسب بودن مداخله با امکانات موجود. یعنی قابلیت اجرایی
داشتن
© متناسب بودن با علایق و توانایی دانشآموز یا دانشآموزان
© متناسب بودن با ضعف ها و قوت هاى دان شآموز يا دان شآموزان
صفحه 95:
٩ نخست: باید. براساس تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع آوری شده.
مشکل و دامنهی آن مشخص گردد.
دوم: بلید. براساس امکانات و شرلیط موجود. راه یا راه های مقابله
با مشکل مشخص شود.
سوم: بايد همکاران و حامیان اجرای مداخله مشخص گردد.
چهارم : مداخله اجرا و یا هدایت شود.
پنجم: باید از نتایج مداخله ارزیابی به عمل آید.
صفحه 96:
> = طرامي مداخله آموزشي ۲
en ۱
‘
یک تجربه
*از بررسی وضعیت یکی از دانش آموزلنم متوجه شدم که به نحو غیر قابل انتظاری
درنوشتن و خواندن نشلنه "ف" مشکل دارد. برای من این موضوع عجیب بود زیرا
لین دلنش آموز دریادگیری بقیه نشلنه ها و موضوعات دیگرمشکلی نداشت. به اين
موضوع دقیق شدم و آن را پیگیری نمودم. ازبررسی هایم روشن شد که او دقیقاً
روزی که نشلنه " ف" در کلاس تدریس می شده است از کلاس غییت داشته و
تکرار این درس در روز بعد نیز برای او مفید و کافی نبوده است. با درک علت
مساله, به طور خصوصی با دانش آموز کار کردم و مشکل حل شد.
* . تجربهی خانم هنرمند. آموزگار دبستان در شهرستان پارسیان از استان هرمزگان
صفحه 97:
آنتت.
"*به دلیل لین که اطلاعات جمعآوری شده در لین الگوی ارزشیابی
عمدتاً کیفی هستند به شیومی سنتی نمیتوان درباره ی ارتقای
* تصمیم گیری دربارمی ارتقا یا تکرار پایه حساس و سرنوشتساز
تحصیلی دانش آموزان تصمیم گیری نمود.
|
۱
i
1
صفحه 98:
"آیا دانش آموزان به سطح مطلوبی از انتظارات آموزشی رسیده اند؟
"آیا راههایی برای جبران و رفع ضعفهای دانش آموز(نرسیدن به
انتظارات آموزشی) وجود دارد؟
"آیا تکرار پایه موجب جبران ضعف ها خواهد شد؟
صفحه 99:
كام ينجه: بازفورد
* بازخورد. در واقع فعالیتی است که جریان یادگیری را در کلاس عمق
میبخشد. بازخوردهای توصیفی, به دلیل سهولت در برقراری ارتباط و
انتقال دقیقتر منظور و مقصود معلّم, از عهدمی این منظور بهتر
برمیآید. فعالیتهای یاد گیری دانش آموز از طریق باز خورد. در مسیر
انتظارات آموزشی قرار میگيرد. با وجود بازخورد توصیفی است که
آرزشیابی. رشد دهنده . توانمندساز و پویا میشود.
98
صفحه 100:
aa ۳
از منظر ابزار ارتباط
* بازخوردهاي شفاهي, مانند گفتوگوي معلّم با دانشآموزي که در
حال حل کردن يك مسئله است.
* بازخوردهاي كتبي یا نوشتاري» مانند آن چه که معلم بر روي
تکالیف دانشآموزان مينویسد.
صفحه 101:
—_
Za
go > دروقزاب انواع
از منظر محتوا
* بازخوردهاي شناختي: بازخوردهايي كه به دانشآموزان در بارهي
يادگيري مطالب و مباحث درس ها ارائه مي گردد.
* بازخورد های عاطفی
* بازخوردهاي فراشناختي: بازخوردهايي که در بارهي روشها و
نحوهي يادگيري دانشآموزان ارائه ميشود.
aoa
صفحه 102:
جك eS تک
۹۹ بازفورد go
از منظر ارائه دهنده يا منبع
جریان بازخورد و تنها بین معلّم و دانشآموزان شکل نميگیرد بلکه
بازخورد بين
۶ دانشآموز و دانشآموز( همسالسنجي)؛
۰ دانشآموز و والدین (سنجش والاین)؛
* والدین و معلم؛
* وهم جنين بين دانشآموز و خودش ( خودسنجي) نیز شکل
a
صفحه 103:
جح تسس ,
انواع بازخورد go
از منظر زمان ارائهي بازخورد و ارتباط با يادكيري
* بازخوردهاي فرآيندي: بازخوردهايي كه دانشآموزان در جريان
فعاليتهاي يادكيري خود دريافت ميكنند.
* بازخوردهاي ياياني: بازخوردهايي كه دانشآموزان در بايان يك
مرحله از يادكيريء مانند بايان نيم سال و بايان سال» به صورت
كزارش مشروح بيشرفت تحصيليء دريافت ميكنند.
صفحه 104:
صفحه 105:
هدف از بازخورد در حین فرایند ياددهي يادگيري این است که اين
فرایند به شکل مستمر با نيازهاي يادگيري دانشآموزان و انتظارات
آموزشي منطبق و سازگار شود. این کار» تدریس را واقعيتر مي
کند و معلّم را از داشتن تصورات غیر واقعي دربارهي نيازهاي
دانشآموزان دور ميسازد.
aos
صفحه 106:
اک
ُ *بازخوردهاء جزئي از فرآیند باددهي يادگيري. تلقي
شود.
پیوسته باشد؛
سودمند باشد؛
**به موقع باشد؛
aula بازخورد بايد متنوع باشد؛
ie * توصيفي باشد.
وه
صفحه 107:
oe
شامل دو بخش به شرح
د کامل ش 4
كلي یک بازخور
به طور كلي ی
۲ است* ut
er
۱ + ”
الف) بیان قوتها و
ب) بیان ضعفها,
* ارائه رهنمود
aoe
صفحه 108:
در توصیف عملکرد دانشآموز باید به آن توجه نمود از
همدیگرتميزداده شود.اين مفاهیم عبارتنداز: تلاش»پیشرفت و
نتيجه.
منظور از تلاشء كوشش هاي فردي دانشآموزاست كه براي
تحقق اهداف و انتظارات صورت كرفته است.
مفهوم بيشرفتء ناظر به تغييرات حاصل از اين كوش شهاست.
نتيجه همان ميزان تحقق انتظارات مي باشد. البته نتيجه كاهي نيز
فراتر از انتظارات است كه در توصيف وضعيت دانش آموز بايد
مورد توجه قرار كيرد.
وه
صفحه 109:
.
em
Ga.
بخش رهنمودٍ بازخورد توصيفي. در واقع حاصل تحلیل
نقاط ضعفه و قوت كار دانشآموز است و تلاشي است
که pls به آن مي پردازد تا فعاليتهاي دانشآموزان بهتر
و مناسبتر در جهت انتظارات يادگيري هدایت شود.
رهنمود ميتواند یک اشاره و راهنماييي ساده باشد تا
فعالییت دانشآموزان در مسير مناسب قرار كيرد يا
ميتواند فعاليتهاي يادگيري گستردهتري را پیشنهاد کند.
وه
صفحه 110:
ee سس
». بازفورد As ۹
a
7 7 aN
«دخترم ميبینم با تلاش زیاد دقت»
4 مناسبي را به دست he gh
آوري. مطالب شما دربا فوا ماد كم ۱
۱ دربارمي فواید درماني ۲
ِ حم ee ل
كني. كزارشت را يك بار ديكر بخوان
/ ونشانه بكذاري آن را اصلاح كن.» 2 3
10
صفحه 111:
ee Ga بل
ل تب سیب رد 5۰ 3
crete ceo ood * 5 >= ©
Dewees DD terrroreel
ng 2
<I ملاب vey Selif nb اه
away vey ا
0
Yee كر ۷۲
لكلا -هبع
صفحه 112:
یک فعالیت :
9
براي دانش آموزي که آزمون فوق را داده است باز خورد توصيفي
بنویسید.
ae
صفحه 113:
ووه /
گزارش پیشرفت تحصيلي معادل نام کارنامه در نظام
ارزشيايي سنتي است. این گزارش همچنانکه قبلاً گفته شد.
نوعي بازخورد پاياني است. که در هر سال دو بار به
دانشآموزان داده ميشود. اين گزارش شامل سه بخش عمده
است*
ارائهي تصويري از عملکرد درسي دانشآموز
) توجه به جنبههاي مختلف شخصیت دانشآموز, ۳
صفحه 114:
ارائهي تصويري از عملکرد درسي دانشآموز
* در بخش گزارش عملکرد درسي دانشآموزء عمدتاً دو روش
كلي دیده ميشود. این دو روش عبارتند از:
* روش گزارش توصيفي
* روش استفاده ازن مقیاس كيفي
006:
صفحه 115:
ارائهي تصويري از عملکرد درسي دانشآموز(روش گزارش توصيفي)
در اين روش كزارش كاملا توصيفي و تشريحي است. با این حال بايد
كزارش معطوف به اين انتظارات آأموزشي و ميزان و نحودي تحقق
آنها باشد. بنابراین» آگاهي و شناخت انتظارات آموزشي براي تهيهي
کارنامهي توصيفي لازم و ضروي است. قضاوت و داوري دربارهي
عملکرد درسي و پیشرفت تحصيلي دانشآموز بر اساس شواهد و
مستنداتي است که معلّم با ابزارهاي مختلف آنها را گردآوري نموده
است. این عمل عمدتاً در هر درس به صورت مجزا انجام مي گیرد.
06
صفحه 116:
رياضي: شهریار در درس رياضي تلاش خوبي داشته و
پیشرفت او کاملا محسوس است. او رياضي را به خوبي
مي فهمد و با علاقه در فعاليتهاي يادگيري آن مشارکت
مي کنذ . او .حالامي تواند جهات اصلي را تشخیص ذفد.و
دو مجموعه را با هم مقایسه نماید . همچنین شهریار مي
تواند از یک تا نه را بنویسد و جمع و تفریق هاي یک
رقمي را انجام دهد .
ao
صفحه 117:
ارائي تصويري از عملکرد درسي دانشآموز(روش استفاده از مقیاس
كيفي)
در نوع ديكر از كزارشهاء انتظارات آموزشي هر درس را به صورت
مشخص فهرست مي شوند و در مقابل هر انتظار میزان تحقق آن را
در طيفي از مقياسهاي تعریف شده بیان ميگردد.مقیاس هاي متفاوتي
در رويكردهاي جدید ارزشيابي به کار گرفته مي شود. معلمان مي
توانند مقیاس هاي ویژه اي را براي فعالیت ارزشيابي خود طراحي و
تعریف نمایند. در اين قسمت به تعریف نوعي مقیاس كيفي مي پردازیم.
age
صفحه 118:
) توجه به جنبههاي مختلف شخصیت دانشآموز
در این بخش گزارش حيطههاي عاطفي؛ جسماني و اجتماعي
دانشآموز ارائه ميشود. با اين کار معلّم و مدرسه نشان ميدهند که
نگاهي همهجانبه به رشد و توسعهي امکانات و ظرفيتهاي دانشآموز
دارند. این بخش, در واقع توسعهي مفهوم «انضباط» است. بهتر است؛
گزارش وضعیت دانشآموز در حیطه هاي مذکور به روش توصيفي
صورت گیرد و معلّم باید با به كارگيري عبارتهاي دقیق و حساب شده
تصويري از وضعیت دانشآموز ارائه دهد.
ao
صفحه 119:
نحومي بیان و نگارش نیز اهمیت زيادي دارد که به به چند نکته مهم که رعایت آنها
ضروري است. اشاره ميشود.
#*شایسته است» ضعف ها و كاستيهاي يادگيري دانشآموز در
قالب جملات متبت بیان شود. تلاش بر این است که مشکلات» در
این گزارش کمتر. طرح و برجسته شود؛ يعني به جنبههاي متبت
کودك توجه بيشتري صورت گیرد. در عین حال ضعفهاي
کودك نه براي توبیخ و تحقیر یا بزرگ نمايي بلکه برراي پيگيري
و بهبود آن مورد توجه ob گیرد.
06
صفحه 120:
**گزارش معلّم نباید كلي و سریسته باشد؛ مانند اینکه "بچه
خوبي است" و یا "موفق است" . بلکه حتيالامکان گفته شود
که چرا بچهي خوبي است. مثلاً در يادگيري درس ها به هم
كلاسيهاي خود کمک ميکند" و مانند اينها.
**گزارش با ويژگي هاي مثبت دانشآموز آغاز شود.
*#عبارتها به صورت مثبت بیان شود. حتي اگر معلم مي
خواهد به جنبهي منفي دان شآموز اشاره كند بايد لحن كلام تند
نباشد.
deo
صفحه 121:
* از اغراق دوري کنید. جملاتي مانند "بي نظیر است" و یا "توانايياش
حیرتانگیز است" تأثیر چنداني در دانش آموزان ندارد. با مثال روشن
گفته شود که رفتار و عمل مناسبي از دانشآموز دیده شده است.
**به ويژگيهاي ذاتي و طبيعي افراد (مثلاً چپ دستي دانشآموز)
اشاره نشود. اگر قصد بر اين است که به بدخطي او که ناشي از چپ
دستي اشت اشاره شود. بهتر است این گونه نوشته شود: "اگر به دقت
تمرین خوشنويسي کند» ميتواند خطي خوانا داشته باشد".
060
صفحه 122:
* ويژگي هاي مثبت دانشآموز در زمینه عاطفي در گزارش منعکس
شود.
4 در زمینه مشکلات عاطفي تباید به دانشآموزان برچسبي زده شود.
مثلاً به دانشآموزي که باهمكلاسيهاي خود تعامل كمتري دارد»
برچسب گوشهگیر یا انزواطلب داده شود و بدتر آنکه» این برچسب در
گزارش پیشرفت ثبت شود. بهتر است اين مسائل به صورت غيررسمي
و از طریق مذاکره با والدین و مدیر مدرسه پيگيري شود. البته ثبت
ونگهداري برخي مشاهدات در دفاتري که مخصوص به خود معلّم است
و دیگران به آن دسترسي ندارند» مشكلي ایجاد نميکنند.
09
صفحه 123:
ww
یک فعالیت
بر اساس نكاتي که در خصوص بازخورد نوشته شد و همچنین
نکات مریوط به ويژگي هاي عمومي دانش آموزان. گزارشي از
وضعیت رفتاري دانش آموزي را بنویسید.
صفحه 124:
مدر چا مه
درمجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسهاي ميسازيم
که در آن همواره اول صبح.
به زبانی ساده
مهر تدریس کنند
و بگویند خدا
خالق زيبايي
و سراینده غشق
آفربننده ماست
مهربانیست که مارا به نکمیی
aoe
صفحه 125:
زيبايي
و به خود ميخواند
جنتي دارد نزديك, زیبا و بزرگ
دوزخی دارد - به گمانم - کوچك و بعید
در پي سودائیست
که ببخشد ما را
و بفهماندمان
ترس بیرون از دایره رحمت اوست
در مجالي كه برايم باقیست
باز همراه شما مدرسهاي مي سازيم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
aes
صفحه 126:
و رياضي با شعر
دين را با عرفان
همه رابا تشويق تدريس كنند
لاي انكشت كسى
قلمی نگذارند "
و نخوانند كسي را حیوان
و نگویند كسي را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچ کس چيزي را حفظ نباید بکند
مغزها پر نشود چون انبار
قلب خالي نشود از احساس
درسهایی بدهند
dea
صفحه 127:
که بجاي مغز دلها را تسخیر بکند
از كتاب تاريخ
جنك را بردارند
در كلاس انشاء
هركسي حرف دلش را بزند
غیر ممکن را از خاطرهها محو کنند
تا كسي بعد از اين
باز همواره نكويد : هركز
و به آساني همرنگ جماعت نشود
قطره را در باران
موج را در ساحل
زندگي را در رفتن و برگشتن از قله کوه
و عبادت را در خدمت خلق
هه
صفحه 128:
کار را در کندو
و طبیعت را در جنگل سبز
مشق شب این باشد
که شبي چند بار
همه تکرار کنیم
عدل
آزادی
قانون
شادی
امتحانی بشود
که بسنجد ما را
عاشق و آکه و آدم شدهایم
066
صفحه 129:
در مجالي که برایم
۳1 همراه شما مدرسهاي
که در vl آخر وفت
به زباني ساده
: ی گنف | صبح
خالق عشق نگهدار
صفحه 130:
خدایا چنان کن سرانجام کار
که تو خشنود باشي و ما رستگار