صفحه 1:
راهنمای اولیه دانشجویان
جهت فعالیت در محیط
بادگیری مجازی
صفحه 2:
Ims.sbu.ac. ir_____
دانشگاه شهید بهشتی با بهرهمندی از زیرساخت سختافزاری و نرمافزاری
مناسب و نیروی انسانی متخصص. در نظر دارد برخی دورههای دانشگاهی را در مقاطع
کارشناسی ارشد و کارشناسی بصورت مجازی در قللبی کار آمد و موثربه علاقهمندان
ارائه نماید.
اشخاصی که در حوزهی فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند. علاقهمندبه
ارتقای سطح آگاهیها و دانش خود میباشند و در عین حال برای حضور منظم در
كلاسيها فرصت كافى در اختيار ندایند. مخاطب اصلی آموزشهای مجازی در رشته
مدیریت فناوری اطلاعات محسوب میشوند.
طبیعتاً چنین افرادى به خوبى با فضای مجازی آشنا هستند و فعالیت در آن را
تجربه نمودهاند. بعلاوه از سطح مناسبی از سواد رایانهای برخوردایند. بیین معنی که
اصطلاحات و تعاریف
قادر هستند أمور جارى خودرا منتنى بر فناوزى اطلاعاتببه انجام برسائئد. از انها ع 1 سيستم مديريت
ادر هستند امور جاری خود را مبتنی بر فناوری اطلاعاتبه انجام برسانند. از : یادگیری
محیط آموزش مجازی, بر محوریت یادگیرنده بنا نهاده شده. انگیزه فراگیران ضامن . : (Ms)
اصلی کارآیی و کارآمدی لین دوره برای یشان است. بنابراین مناسب است صرفاً ۱
ابزارهای مورد نیاز
افرادی اقدامبه حضور در لین دوره ها نمایند کهبه آموزشهلیی که ارلئه میشود نیاز
دارند و نه صرفاً مدرک آن.
صفحه 3:
Ims.sbu.ac. ir____
ارلئه درخواست اولیه برای ثبت نام و ارسال مدارک بصورت الکترونیکی و از طریق
وبسایت دورههای مجازی دانشگاه شهید بهشتی به نشلنی:دطهس/نب| انجام
میشود. سپس مدارک توسط گروه پذیرش دورههای مجازی بررسی و افراد برگزیده
از طریق وبسایت معرفی میشوند. این افراد با ارسال پست الکترونیکی و تماس
تلفنی نیز مطلع خواهند شد. پذیرفته شدگان در روزهای مقرر همراهبا اصل مدارکی
که قبلاً نسخه الکترونیکی آنها را ارسال نمودهلند. برای ثبت نام به دانشگاه مراجعه
مینمایند.
چس از ثبت نام نیازیبه حضور فیزیکی
افراد در محل دانشگاه نیست؛ مگر در زمان
امتحانات. تمامی آزمونها. جلسات ارائشه
سمینار. دفاع از پایان نامه و نظایر آنها بطور
حضوری برگزار میشوند. فراگیران با تخصیص
نام کاربری و کلمه عبور منحصربه فردبا ورود
به سیستم مدیریست یادگیری (۷06 از
محتوای آموزشی استفاده و در کلاسهای برخط
و جلسات مباحثه شرکت می نمایند.
اصطلاحات و تعاریف
سیستم مدیریت
یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 4:
Ims.sbu.ac. ir____
در سالهای اخیر. فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از حوزههای زندگی
بشری ورود پیدا کرده و آنها را دستخوش
کاربری فناوری اطلاعات در آموزش است.
آموزش الکترونیکی یابه تعبیر جامعتر»
یادگیری الکترونیکی (معسعجلح) دامنه
بسیار گستردهای را پوشش میدهد. آموزش
به کمک کامپیوتر (مج له وين ).
آموزش مبتنی بر کامپیوتر (لسسا سوه
ب و آموزش بر وب (لسصصط Deb
مسج همگی جزو آموزشهای الکترونیکی
محسوب میشوند. آنچه در اینجا مد نظر
میباشد. آموزشهلیی است که در محیط
گسترهی جهلنی وب یاه اختصار اینترنت
ارائه میشود.
ات شگرفی نموده است. قابلیت معرفی دوره های
توسعه سریع.به اشتراک گذاری دلنش و محتوای آموزشیبا حدلقل هزینه. استقلال
یادگیری از مکان و زمان و از همه مهمتر, محوریت یادگیرنده از مختصات توسعه و
اصطلاحات و تعاریف
سیستم مدیریت
یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 5:
Ims.sbu.ac. ir_____
دانشجو: در آموزش الکترونیکی یا بطور صحیحتر یادگیری الکترونیکی, همانطور از
نام آن پیداست محور اصلی یادگیرن نگیزه یادگیرنده موتور پویایی و
کارآمدی دوره های مجازی است و به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق
آورد. دانشجویان از طریق سیستم مدیریت یادگیری میتوانند در فضای مجازی با
یکدیگر و نیز با سایر ارگان یادگیری الکترونیکی, تعامل برقرار نمایند.
استاد: نقش هدایت و راهبری را عهده دار است. معمولاً محتوای آموزشی توسط استاد
همان درس طراحی و ارائه میشود. در هر ترم. در خلال تعدادی کلاس برخط استاد به
ارائه مطالبی علاوه بر محتوای آموزشی میپردازد.
آموزشیار: دستیار استاد است که در طول ترم با دانشجویان ارتباط بیشتری دارد.
سوالات را پاسخ میدهد. تکالیف را تصحیح میکند و در کلاس های برخط حضور
دارد.
پشتیبان:_فردی است که در مدت آموزش همواره پاسخگوی مشکلات فنی و کاربری
سیستم است. همچنین همواره فرایند آموزش توسط لین رکن آموزش الکترونیکی
پیگیری میشود. به عبارت دیگر لین فرد همواره حضور موثر یادگیرندگان را در
فرایند یادگیری پیگیری مینماید.
معرفی دوره های
مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سیستم مدیریت
یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 6:
Ims.sbu.ac. ir_____
معرفی دوره های
مجازی
ek ae ee eee خر | دانشگاه شهید بهشتی
سیستم انجام میشود . توصیفی از آموزش
الكترونيكى
داشته @pvet) ۹ نقش ها در آموزش
الکترونیکی
ییک منبع کوچک و تک منظوره میباشد که میتوان آن را در چندین
محتوا مورد استفاده قرار داد که میتولند صداء تصویر. انيميشن. جاوا
اسکریپت. ۲1۵5 .1611 ,111111 متن ساده و . باشد.
اصطلاحات و تعاریف
]| سیستم مدیریت
Chobe Opue)) یادگیری
ams) | ae ۹
کوچکترین بخش محتوای آموزشی است که یاد گیرنده به لا | ابزارهای مورد نیاز
ظور مستقیمبا تن جر تعامل است: یک شى. أموزشى “\
میتواند شامل چندین "داشته" باشد.
صفحه 7:
i r 5-5 5 2000-0-0 فی دوره های
گروهی از منلبع آموزشی است که هریک از آنها دارای مفهومی جامع و . ! بت
رسا میباشد. هر دوره درسی از مجموعه ای از مجموعههای محتوا تشکیل | ماق
شده است. : دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
دوره درسی (رشته الکترونیکی
هر دوره درسی شامل چند واحد درسی میشود. برای مثال دوره مدیرد oe
وني
فن آورى اطلاعات يا دوره هاى كوتاه مدت. الال
ت و تعاریف
8# حوره أرعايشى
نوس ازميسى 9 :
: يستم مديريت
i \ یادگیری
x ۳ ننا: خ (LMs) 1 i
هر دوره شاصل چند درس اصلی و پیش نیاز خواهد بود. بدای مثال دود اپزارهای مورد نیاز
مدیریت فن آوری اطلاعات شامل پیش نیاز "مبانی سازمان و مدیریت " و
درس اصلی "فناوری اطلاعات " میباشد.
... ادامه
صفحه 8:
صفحات سیستم مد؛
آموزشبه بخشهای مجزلیی تقسیم شده است. ۱ معرفی دوره های
که بر یک از این بخش ها بلاک گفته میشود. مانند بلاک "فعالیت ها* مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
| توصیفی از آموزش
الکترون
siecle الکترونیکی
بعضی بلاکها شامل زیربخشها نقش ها در آموزش
هستند. برای مثال بلاک "فعالیتها* الکترونیکی
شامل مازولهاي "كاركادهاى 7 اصطلاحات و تعاریف
آموزشی" و "آزمونها" و Bs
میباشد. a سیستم مدیریت
یادگیری
.و (LMS
م ) 1
ابزارهاى مورد نياز
صفحه 9:
ir___ لاک 95 سس
سیستم مدیریت یادگیری (1.۷15) به همراه محتوای پویا. آموزش از دور
را برای مخاطبان امکان پنیر مىسازد. به همين دليل لازم است كه شما | رای ورد های
دانشجوی محترم تا حدودیبا کاربری سیستم و نحوه تعاملبا استاد و | | 5
دستیار ایشان آشنایی داشته باشید. دانشگاه شهید بهشتی
در همین راستا بر آَن شدیم تا بخشهای مختلف سیستم رابه سادگی توصیفی از آموزش
تشریح نماییم. الکترونیکی
7 نقشهادر آموزش
Soe “Sen “Soe : الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سیستم مذیویت
یاد گیری
ce ۳
sic alee | ابزارهای مورد نیاز
8 الا هس
ی
7[ ماود
صفحه 10:
بلاک های عمومی:
بعد از ورود به سیستم. بلاکهای عمومی مشاهده میشوند.
۱- بلاک ورود به
سسیتهات ورود.به سیستم. لازم است که نام کاربری و
رمز عبور خود را در اين بلاک وارد نمایید.
۲- بلاک آخرین آخبار سایتاز
شما میتوانید آخرین خبرهای مربوط به سایت
را در ایسن بلاک مشاهده نمایید. امکان مشاهده .. امسید»»:
کلیه اخبار نیز داده خواهد شد. در اولین فرصت ۰ بت
بعد از ورود به سيستم به اين بلاك سرى بزنيد. 1
Migs
۳- بلاک دوره های درسی:.
عناوین درس های شما در این بلاک نمایش داده میشوند.
تسوت
wane ابن دوه آرمزشی است.
2) wets a vat أن
Se Tepes اه
شاه ی
... ادامه
معرفی دوره های
مجازی
دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
الكترونيكى
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سيسام مديزية
یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 11:
معرفی دوره های
مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
لیست افراد شرکت کننده در ايين درس آورده شده است که شامل ۰ * و ی
هم کلاسی ها و اساتید لین درس خواهد بود. در لین بلاک میتوانبا . ؛ 1
شرکت کننده ها بیشتر آشنا شده. فلیل شخصی آنها را دیده و برای ١ نقش ها در آموزش
آنها پیغام ارسال نمایید. ۳ i الکترونیکی
fy duce | اصطلاحات و تعاریف
۲- بلاک پیغامز ی زوین
پیغام های خوانده نشده به همراه نام کاربری فرستنده به صورت یادگیری
آفلاين نمليش داده مىشود. در اولين فرصت بعداز ورودبه سيستم | (LMs)
به این بلاک سری بزنید. 37 | ابزارهاى مورد نياز
...ييا جديدك بباعية...... 1
1ت
... ادامه
صفحه 12:
كليه تاريخهاى مهم مانند شروع
امتحان و پایان آسن. تاريخ تحويل
تمرین ها و ... در این بلاک ذ
داده میشود. در اولین فرصت بعد از
ورودبه سیستمبه لین بلاک هم rg rt
بزنید.
۴- بلاک مدیر!
در اين بلاک, کارنامه این درس را مشاهده مینمایید.
al
207th
eerie -
oe ee
سرت
3 کی
معرفی دوره های
مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
الکترونیکی
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سيسام مديزية
یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 13:
۵- بلاک آخرین اخبار درسز
شما میتوانید آخرین خبرهای مربوطبه درس
را در لين بلاک مشاهده نمایید. امکان مشاهده
کلیسه اخبار نیسز داده خواهد شد. در اولیسن
فرصت بعد از ورود به سیستم به این بلاک
سری بزنید.
۶- بلاک فعالیت ها:
کاربر گرامسی بلاک فعالیتها شامل لیسست
ماژولهای فعالیت لین درس میباشد که توسط
استاد تهیه شده است. برای مثال با کلیک
روی مازول تكليفها. لیست آنهابه تفکیک
جلسه نمایش داده میشود. لین بلاک شامل
ماژولهای منلبع اطلاعلتی و ماژول فعالیتها
میباشد.
معرفی دوره های
متسد مجازی
يل وچ 1
| دانشگاه شهید بهشتی
۳ توصیفی از آموزش
سک یمور الکترونیکی
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
2 میسن رونت
2 یادگیری
(LMS) ۴
a ابزارها: رد نیاز
6 ابزارهای مورد نیاز
a
... ادامه
صفحه 14:
۷- بلاک کاربران حاضر:.
در لین بلاک نام کاربری افرادی که تا ۵ دقیقه قبل وارد سیستم شده
لند را مشاهده مینمایید. در نتیجه در صورت حاضر بودن اساتید و
دستارانشان میتوانید با آنها ار تباط مستقیم برقرار نمایید. در این
بلاک نام کاربری خود را نیسز مشاهده مینمایید. اكنون شما كاربر
آزمایشی هستید. همانطور که در شکل مشاهده مینمایید در كنار
کاربران حاضر در سيستم به غير از شماء آیکون اتاقرار گرفته شده
است. که با کلیک روی ن میتوانید پیغام خود را تلیپ نمایید. در
صورتی که لازم باشد برای افرادی که اکنون در سایت حاضر نیستد.
پیغام بگذارید به "بلاک افراد" مراجعه نمایید. "تحت
Caan
posi 30 hy
#بدارميشى ها
۸- بلاک درس های من:
در صورتی که بیش ازییک درس داشته ناشسد. عنامت, لین درس ها
در این بلاک نمایش داده میشوند. [SEE
عس مش 0
... ادامه
——__Ims.sbu.ae. ir _____
معرفی دوره های
مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
الکترونیکی
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سيسام مديزية
یادگیری
(LMs)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 15:
Is sue. ic _
ع ]| معرفى دوره هاى
أأقدًا ماژول فهرستن shee i
محتوای درس در قللب ماژول فهرست آورده خواهد شد. در ولقع در هر وازشعا. ۳
جلسه. محتوای یک فصل- يك بخش در یک ماژول فهرست که نام . |
8 حك 7 ۳ 3 1 ees توصیفی از آموزش
فصل- بخش را دارد. آورده میشود. در هر فهرست نیز اجزاء آموزشی معي
الكترونيكى
فصل - بخش دیده میشود. ۱
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
2 ماژول لینک به فایل یا وب سا
۱ ۳ ۲ 5 ورن
از ایسن ماژول برای ارجاع بسه بسک فایسل بارگذاری شده در سیستم _ ز یادگیری
(....PDF Gif, JPEG, WAV,AVI,DOC,PPT) ويايك صفحهوب | as
روى اينتينت استفاده میشود. برای مثال ممکن است استاد برای مطالعه أ 07 x
. مراجع را در قللب.يى فليل 585 آدرس وب سايت هاى مربوطله ابزارهای مورد نیاز
يا فايل ارائه (۳۳1) دروس را در اختیار شما قرار دهد. ۱
... ادامه
صفحه 16:
Ims.sbu.ac. ir_____
تابلو اعلانات زمان شروع امتحانات, کارگاه ها و ... را نمايش مىدهد. در | رای ورد های
i جازی
اولین فرصت بعد از ورود.به سیستمبه لین بخش مراجعه نمایید. در لين
تابلو شما نیز مشل استاد و مدیر سیستم میتوانید متن های عمومی و ۰ * دانشگاه شهید بهشتی
خبرهای مربوطبه دوره ویا موضوعات جللب را برای اطلاع سایرین روی " توصیفی از آموزش
ابو قرار دهید یا برای استاد و با سایر همکلاسی های خود pling الکترونیکی
عمومی بگذارید . مثلا یک بحث جدید را شروع کنید و از دیگران TH نقش ها در آموزش
خواهی کنید وبه صورت وبلاگ دانشجهیی از ن استفاده کنید . لازمبه . الکترونیکی
ذکر است که ارسال تکالیف و فلیل های مورد نظر استاد از لين طرق ١١ اسطلاحات و تعاریف
ممنوع است و ارزیابی نخواهد شد.
© مازول آزمون:_
تقریبا در انتهای هر جزء آزمون هلییبا قابلیت سؤالات جند كزينهاى. | (LMs)
صحیح اغلط و پاسخ کوتاه طراحی شده است. آزمون ها تصحیح شده و ( ابزارهاى مورد نياز
نمرات آن در کارنامه ثبت میشوند.
صفحه 17:
Ims.sbu.ac. ir_____
قماژول تکلیف:. :
ماژول تکالیف . شما را جهت ارلئه یک محتوای دیجیتللی لبا هر قللبی) و . | مجازی
ارسال آن برای استاد متعهد میسازد. تکالیف توسط اساتيد ويا '
آموزشیاران بررسسی شده و برای آنها امتیاز در نظسر گرفتسه میشود.
معرفی دوره های
| دانشگاه شهید بهشتی
تکالیسف عادی شامل مقالات. پروژسه هساء گزارشات و غیره میباشند. ۰ توا میفی از آموزش
نمرات تکالیف در بلاک مدیریت (کارنامه) نمایش داده میشود. لازمبه ۰" الکترونیکی
ذکر است کهبا توجهبه نظر استاد تکالیف دریک مدت زمان مشخصی | نقشها در آموزش
قلبل دسترسی و ارسال خواهند بود و در صورت تمام شدن فرجه زملنی . ( الکترونیکی
تعیین شده . دسترسی به تکالیف امکان پذیر نخواهد بود. | اصطلاحات و تعاریف
1 ماژول سوّالات چندگزینه ای:
سوالی از دانشجویان پرسیده میشود که میتوانند انتخابی را از میان | ی
خ ن روش میتولندبه عنوان ینک نظرسنجی . موجه
يى موضوع: اجازه رْی دادن.به کلاس برای ت ابزارهای مورد نیاز
درس؛ یا جمع آوری تحقیقات. مفید باشد.
صفحه 18:
Ims.sbu.ac. ir_____
؟ #ماژول انجمن:ز
sai 3 5 ۹ 3 ۳ معرفی دوره های
انجمن از مهمترین ابزارهای سیستم مدیریت یادگیری مىباشد كه | | مجازی
مباحثات درس در لین بخش انجام میگیرد.ییک انجمن میتولند شامل ١ ١ ۱
کلیه شرکت کنندگان و یا گروه خاصی از آنها باشد. در قالب های ! دانشگاه شهید بهشتی
گوناگون قابل مشاهده میباشد. با ثبست نام در سک انجمن, شرکت . : لوس .بورق
i و
کنندگان. کپی هر ارسال جدید را در پست الکترونیکی خود دریافت
در انجمن های مختلف شرکت
میکنند. در صورت امکان شما میتوا
نقش ها در آموزش
نمایید. انجمن ها شامل تابلو اعلانات. انجمن خبری و دیگر انجمنها ۰ ۰ الکترونیکی
میباشد. گاهی اوقات شرکت در انجمن ها الزاسی است مانند تابلو اصطلاحات و تعاریف
اعلاتات.
4 ماژول واژه نامه:ز
لین ماژول لیستی از و اصطلاحات درسی را در قالب یک فرهنگ
در اختیار شما میگذارد. لغات میتوانند در قللب های مختلفی جستجو
یا مرور شوند. همچنین فرهنگ لغات,به شما امکان خارج کردن لغات از
یک فرهنگ به فرهنگ دیگر (اصلی). در همان درس را میدهد.
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 19:
(ماژول فعالیتهای گروهیز.
فعالیتهای گروهی یک ابزار ارزیابی گروهی میباشد. در صورتیکه
درسی دارای کارگاه باشسد در ابتدای دوره اعلام میشود و افراد گروه
بندی میشوند. در ایسن قسمت به شرکت کنندگان امکان ارزیاببی
پروژههای یکدیگر نیز داده میشود.
#مازول كلاس آنلاين:
لین ماژول به شرکت کنندگان اجازه میدهد که از طریق وببا استاد و
یا سایر کاربران حاضر بر روی سایت (آنلاین) مباحثه و گفتگوی همزمان
داشتسه باشند. در ایسن روش دانشجویان میتواننشد روی یسک موضوع
خاص, برداشت های مختلفی داشته و به بحث بپردازند. شرکت در
کلاس های آنلاین ضروری میباشد که برنامه زمانبندی آنها در ابتدای
هر دوره به شما ارائه خواهد شد.
معرفی دوره های
مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
الكترونيكى
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سيسام مديزية
یادگیری
(LMs)
ابزارهای مورد نیاز
صفحه 20:
ابزارهای مورد نیاز جهت فعالیت در محیط یادگیری مجازی با سیستم مدیریت
یادگیری آورده شده است:
۱- جستجوگر 6.0 Yu 4 Internet Explorer
۲- یک نرم افزار پخش کننده صدا وتصوير لمانند ۷۷:05
(Media Player
۳- نرم افزار های کاربردی 01106 ۶معممنل و Acrobat
Reader
۴- انتخاب اندازه صفحه مونیتور در بهترین حالت (۰۲۴::۷۶۸)
۵- هدفون یا بلندگو جهت گوش دادن به توضیحات استاد و محتوای
صوتی
معرفی دوره های
مجازی
| دانشگاه شهید بهشتی
توصیفی از آموزش
الکترونیکی
نقش ها در آموزش
الکترونیکی
اصطلاحات و تعاریف
سیستم مدیریت
یادگیری
(LMS)
ابزارهای مورد نیاز