آموزشسایر

راهنمای تدریس در دانشگاه ها

صفحه 1:
راهنمای تدریس در دانشگاه ها O. R. Oiler, O. P. Oiler ترجمه: دکتر ویدا میری

صفحه 2:
نقش و مسئولیت مدرس

صفحه 3:
نقش و مسئولیت مدرس نقش مدرس: > تسهیل يادگيري > نه فقط توزیع اطلاعات و انتقال شفاهي اطلاعات از يادداشتهاي مدرس به جزوه دانشجو > »> میزان موفقیت مدرسان به میزان قابلیت آنها در تونا ساختن فراگیران به فراگيري سریع و بهنگام مطالب درسي بستگي دارد. حیطه هاي مهارتي که اثربخشي کار یک مدرس را تعیین مي کنند: الف) ضلاحیت و توانایی فتی - علم و مهارت در درس مورد آموزش ب) صلاحیت و توانايي حرفه اي - أكاهي از برنامه ريزيءلرائه و ارزيابي آموزشي ج) صلاحيت شخصي ويزكيهاي شخصي و رفتاري موثر در فرايند تعليم و تعلم

صفحه 4:
الف) صلاحیت فني ۱ ۳ احاطه بر موضوع درس: ویل راجرز: «همان طور که نمي توان از محل نبوده بازگشت. نمي توان نادانسته را آموخت» فراگیر هرگز نباید در مورد مهارت مدرس خود دچار تردید شود. سطح تحصیل و تجربه مدرس بر اعتبار او تأثیر مي گذارد. تجربه مدرس موجب ارائه مثالهايي مي شود که تدریس را جالب و قابل فهم مي سازد. آگاهي مدرس از موضوع درس و تجربه او به اعتماد به نفس بالاتري براي او مي انجامد میزان اثربخشي تدریس او را هم بالا مي برد. احترام دانشجویان را نسبت به او جلب مي 8 اما اگر اعتبار منبعث از سابقه و تجربه كاري مدرس. از طریق شواهد عيني و مهارتهاي عملي حمايت نشود. مزيت آن از بين خواهد رفت. ۸

صفحه 5:
الف) صلاحیت فني * الف) احاطه بر موضوع درس (ادامه): * محدودیتها: > بسياري از افراد واجد دانش و تبخر بالاي علمي و فني نمي توانند مدرس خوبي هم باشند. > نقش مدرس ایجاب مي کند که دانشجو و فراگیر را به کسب دانش و مهارتهاي لازم وا دارد. - اگر مدرس توان. شكيبايي و قدرت لازم را براي کمک به دانشجوي تازه کار نداشته باشد. علم و مهارت او ارزش چندانی ندارد. >> نیاز مدرس به مطالعه بیشتر و کسب تجارب جدید در زمینه درسي - دانشجویان در ارزيبي مهارت مدرسان خود از قابلیت و آگاهي خويي برخوردارند.

صفحه 6:
الف) صلاحیت فنی الف) احاطه بر موضوع درس (ادامه): محدودبتها: < دانشجویان بسرعت ادعاهاي بیجا و بلوف زدنها را کشف مي کنند و حتي كاه در مورد جنبه هايي از موضوع درسي که مدرس بدانها آگاهي کامل دارد نیز بدگمان می شوند. 1 ۱ - مدرسي که در موارد عدم اطمینان از دانسته هاي خود به صحنه سازي متوسل می شود. احترام دانشجویان را از دست می دهد. برخورد در برابر سئوال دانشجو که مدرس پاسخ را نمی داند: < مدرس تباید مضطرب شود < نباید در لحن و گفتا شود. 7 احترام و اعشبار عناصر مهمي به شمار مي آيند و اين عناصر را مدرسانى به دست مى آورند كه در زمينئه درسى خود تبحر داشته باشند. از بيزاري و آزردگي مانع طرح سوالات ديكر

صفحه 7:
)> الف) صلاحیت فني < اطلاعاتي که باید در جریار شود. مطالب مورد علاقه دانشجویان پیشرفته است ولیکن فراتر از سطح کلاس و برنامه است. موضوعاتي که در حال حاضر براي دانشجویان زود و مطالب نامربوط با موضوع درسي مطالبي که اطلاعات دقيقي در مورد آنها وجود ندارد. مدرس باید دانشجو را به طرح سوال ترغيب کند. شیوه صحیح یاقتن پاسخ را به خود دانشجویان محول کنید و در ضمن ارائه سایر مطالب» مطلب مورد سوال را باز دیگر كلاس ككرار كنيد ضمن معرفي منابع و اطلاعات دانشجو را در يافتن ياري روشن تبودن حقيقت ‎ee Varese‏ دانشجويان برسانيد. در مورد تحقيقاتي که در آن أنجام شده: بحث كنيد. اصول یا روند کار را به طور خلاصه توضیح دهید. به پيچيدگي آن اشاره کنید و توصیه نمایید که سوال را در زمان مناسب خود مطرح كنند و در صورت نيازء براي كنجانيدن موضوع در برنامه آتي يادداشتي بتويسيد. خارج از موضوع بحث بودن سوال را يادآور شويد. آمادكي خود را براي کمک به پرسشگر در گرفتن پاسخ بعد از ساعت درسي اعلام كنيد.

صفحه 8:
ب) صلاحیت حرفه اي * زمینه هاي اصلی صلاحیت حرفه اي: 1) برنامه ريزي درسي 2 ارائه دروس 3 ارزشيايي پیشرفت اثربخشي مدرس را تا حد زيادي, دانش و درک وي از نظریه و عمل فرایند آموزش و يادگيري تعیین مي کند.

صفحه 9:
ب) صلاحیت حرفه اي 1 برنامه ريزي درسي < تشخیص مهارتها و دانشي که فراگیر باید کسب کند < تعیین محتواي درس ‎X‏ بازبيني و به روز کردن محتوا & میزان مطلب مورد نیاز

صفحه 10:
ب) صلاحیت حرفه اي 2 ارائه دروس اساسي ترین وظیفه مدرس: تسهیل امر يادگيري دانشجویان > شيوه هاي معمول: - نمايش فيلم واسلايد > تعيين مطالب خواندني براي دانشجويان > مك كيجي: «تدريس دانشكاهي اهداف بسيار مهمي را دنبال مي کند. که يکي از آنها مي تواند بالا بردن انكيزه و توان دانشجویان براي تداوم يادگيري بعد از ترک دانشگاه باشد». 0

صفحه 11:
a ب) صلاحیت حرفه اي 3) ارزشيابي پیشرفت تحصيلي ارزشيابي, اطلاعاتي را درباره پيشرفتهاي دانشجو و اثربخشي امر تدریس در اختیار مدرس قرار مي دهد بنابراین: فرايندي مداوم اصلي ترین هدف ارزشيابي دانشجو: > نه صرف تخصیص نمره براي ارتقاي به مرحله بالاتر > بلكه تعيين ميزان يا كيفيت فراكيري او > كمك به دانشجو براي تنظيم مطالب به سليقه خود > << درک مطالب و مرتبط ساختن آن به معلومات قبلي ذهني

صفحه 12:
‎(z‏ صلاحیت شخصي ‏1) خصوصیات ذاتي فرد ‏2 نگرش یا طرز فکر ‏3 توانايبهاي عقلاني ‏4 خلاقیت ‏5) مهارتهاي اجتماعي (بین فردي) 6 رفتار ‏7 همكاري و تعاون ‏8) تحسین, تعارف و تمجید ‏9 رفتار دوستانه ‏0) حرفه اي بودن ‎ ‎

صفحه 13:
2) نگرش یا طرز فکر > افراد واجد نگرشهای مثبت.مدرسان کارآمدئری هستند. مدرسي که مثبت به تدریس نگرش مثبتي دارد نوعي پيام تقویت کننده را به دانشجویان خود انتقال مي دهد که خود این پیام در يادگيري آنها تأثیر مثبت دارد. > مثال بارز: 7 مدرساني که براي جلب توجه و تحت تأثیر قرار دادن دانشجویان موقعیت خود را به رخ آنها مي کشند نيازهاي فراخودي دارند که مانع اثربخشي تدریس آنها مي شود > نگرش مدرس مبني بر توجه كردن و اهمیت دادن به دانشجويان بايد به نوعي ابراز شود. دانشجویان مایلند تحت نظر مدرسي درس بیاموزند که به دانشجویان خود و به موضوع درس علاقه مند است. 06

صفحه 14:
ج) صلاحیت شخصي 2 نگرش يا طرز فکر (ادامه) تشویق و چشمداشت: عوامل تقویت کننده يادگيري دانشجو این گونه می انديشد: «مطمئناً مي توانم. جون شما باور دارید که من مي توانم». - «من تا به انجام رساندن کار به تلاشم ادامه خواهم داد چون شما مرا مجاب كرده ايد که من قادر به انجام آن هستم». مدرساني که کار خود يا سازماني خود را دوست ندارند. غالباً نگرش دانشجويان را تيدحت تأثير قرار می دهند.

صفحه 15:
ج) صلاحیت شخصي 3) تواناييهاي عقلاني > مدرس بايد استدلال كند استنتاج کند حلال مشکل باشد محاسبه کند جمع بندي کند تصمیمات عاقلانه بگیرد ارتباط مناسب برقرار کند روان و واضح سخن بگوید

صفحه 16:
ج) صلاحیت شخصي ن و مجسم کردن مطالب درسي خود تدابيري مي انديشد تا به كمك آنهاء مطالب درسي را به شكل زنده و يويا ارائه دهد - به کوچکترین نشانه هايي از سردرگمي, عدم درك یا خستگي و بي علاقگی دانشجویان آگاهی دارند 7 مي توانند در جهت حل مشکل به نحوي در روش تدریس خود تغييراتي ایجاد کنند. A مدرسان ضعیف غالبا بدون توجه به موضوع درس روش واحدي را در تدريس به كار مي كيرند.

صفحه 17:
a ج) صلاحیت شخصي 5) مهار تهاي اجتماعي (بین فردي) < ارتباط اجتماعي مطلوب. يادگيري بهتر را تضمین نمي كند ولي به بحقیی ثابت شده است, که اضاسمتفتی دا نشخویان سیک ببه: مدرسء خود. موجب کاهش میزان يادگيري دانشجویان مي شود. - دانشجويي که بترسد و یا عصباني و نگران باشد نمي تواند خوب یاد ایو 1 1 اشتن تلقي منفي از خود. غالباً در قالب ریشخند. گرفتن حالت تدافعي: اهانت به دیگران. خصومت و تندروي نسبت به دانشجویان ظاهر مي شود. < هرجند تعیین جایگاه مدرس در ارتباط متقابل استاد- دانشجو لازم :4 لومي رده إبنبجايكاء و ‎genes abel‏ موی او بي اعتنايي, عدم توجه و یا تفاوت در ارزش میان انسانها جلوه کند

صفحه 18:
ج) صلاحیت شخصي 6 رفتار < بسياري از تأثيرگذاريهاي مدرس در يادگيري فراگیران. حاصل رفتارهاي كلامي و عملي اوست. < چنانچه مدرس خودرأي و بي منطق به نظر برسد. بحث هاي مهم با مشکل مواجه مي شود. < 1 بهترين نوع برخورد: شخص نسبت به شنیدن نظریات دیگران توجه و اشتیاق نشان بدهد و با دانشجویان صادق باشد. _ اگر دانشجویان پاسخ نادرستي بدهند. مدرس باید از مسخره کردن پاسخ آنها اجساب کند وتا آتجا که نمکن ابت بعشى از :هاسخ امرست :را تصخيخ كد - مثال: شما در مسير درستي فكر مي كنيد ولي ياسخ شما مشكلاتي دارد 7 مثال: کمي بیشتر توضیح بده, جرا معتقدي اين جواب درست است'

صفحه 19:
ج) صلاحیت شخصي 6) رفتار (ادامه) * پاسخهاي زیر دانشجو را شرمنده مي کند: - نه شما کاملاً در اشتباهید - شما جطور مي توانيد اين گونه فکر کنید؟ 7 وقتي ديروز راجع به اين موضوع صحبت مي كرديم حواست كجا بود؟ < مسخره کردن و طعنه زدن در امر يادگيري تأثير منفي دارد واز آنجا که دانشجو ‎We‏ براي حفظ موقعیت خود تلاش مي کند. ممکن است به بروز رفتار نامطلوب وي در مقابل مدرس منجر شود.

صفحه 20:
eo ج) صلاحیت شخصي 7 همكاري و تعاون 4 مدرس باید مسئوليتهاي غیرآموزشي خود را با مدیریت واحد آموزشي قر میان نگناود قا بخوبی ‎cg BRE‏ را که:ا: از انتظار می روف خرف کنفاه 8) تحسین. تعارف و تمجید < موجب ارتقاي كارآيي و احساس رضایت افراد مي شود.

صفحه 21:
eq ج) صلاحیت شخصي 7 رفتار دوستانه > مدرسي که با دانشجویان و همکاران خود با لبخند و اداي کلمه اي تهنیت آمیز برخورد مي کند در کار با آنان موفقتر است. > نصيحت قديمي: «با عدالت رفتار کن محکم باش و رفتار دوستانه داشته باش» اینکه دانشجویان مدرس خود را فردي خوش برخورد و قابل دسترسي بدانند براي آنان بسیار مهم است.

صفحه 22:
ج) صلاحیت شخصي 7 رفتار دوستانه (ادامه) ؟ اگر مدرس داراي هر يك از این رفتارها باشد. دانشجویان او را معلمي سختگیر و بداخلاق تلقي خواهند کرد: ۱ - الف) پرخاشگري و داشتن حالت تهاجمي - ب) با لحن آمرانه سخن كفتن ج) همواره ترشرو بودن - د) غير قابل انعطاف جلوه كردن - ه) لاف زدن و تهديد به اينكه كسي نمي تواند از او نمره الف بكيرد و) خودداري از تكرار مطلب و ياسخ ندادن به سوالات دانشجو ح) رفتار با دانشجو به نحوي که باید به جاي راهنمايي او را به زور پیش برد ط) کم توجهي به دانشجو

صفحه 23:
66 ج) صلاحيت شخصي 7) رفتار دوستانه (ادامه) > اين روشها شاكردان را از همكاري و يكدلي با مدرس روكردان مي كند > وقتي دانشجو احساس ترس و انزجار يا آزردكي مي كند. يادكيري اتدکی تخاضل عی:شود: < مدرس کارآمد ضمن اعمال قدرت. براي تسهیل يادگيري, از خود شكيبايي درایت و خویشتن داري نیز

صفحه 24:
ج) صلاحیت شخصي 7) حرفه اي بودن > يك مدرس حرفه اي باید هشیار به نظر برسد. هشیار باشد. و هشیارانه ‎canes‏ ‏> از ‎eh as Gal‏ مدرس زیر ذرة بین و دید نزديك دانشجویان قرار دارد و مورد تقلید آنان و شاید همکاران خود قرار مي گیرد. بايد در مورد آراستگی ظاهر خود بیشتر مواظب باشد.

صفحه 25:
< نقش مدرس نقش پر از چالشي است که نیازمند تعهد و التزام مادام العمر به یادگیری است. تجرفه‌معلیی پاذاههان را یه رازه که یی ملسن را موحي من ‎"as‏ 1 1 ۱ < 7 از جمله پاداشهاي مهم و رضایتبخش: علم به اين واقعیت که در سایه تلاش او يك انسان به يك فرد شايسته تر و معتمد به نفس تر تبدیل میشود انگیزه دادن به دانشجو و ارتقا دادن قابليتهاي او و نیز لذت ناشي از تجلي شايستگي هاي نو در دانشجویان 7 برخوردهاي مستمر با دانشجو به خاطر تفاهم و احترام متقابل ناشي از کار و يادگيري که به دوستيهاي مستحکم مادام العمر مي انجامد

صفحه 26:
برنامه ريزي و آغاز به کار

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان