صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
* سیاست های مللی و مالیلتی از طریق تصحیح و تثبیت فعالیت هایاقتضادی در بخشهای مختلف نه تنهابه
تأمین منابع مالی دولت بلکه به رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند:
بنابر لين اعمال صحیح سیاست های مالیاتی را می توان وسیله ای برای افزلیش-تحرکّ, پویلیی اقتصادی و
حرکت به توسعه اقتصادی اجتماعی تلقی کرد .از سوی دیگر اجرای سیاست های ناصحیح مالیاتی.
موجب ضعف بخشهای مختلف اقتصادی و عدم تأمین منلبع مللی دولت از اين روش و کند شدن؛حرکت
توسعه اقتصادی و اجتماعی می شود. کشور ما همواره راه دوم را برگزیده است
صفحه 3:
* این گزینش, فرهنگی را ترویج داده است که مالیات گریزی( فرار مالیلتی ) تنها یکی از پدیده های آن
ror
* پدیده دیگر که در میدان اقتصاد. خود را نشان می دهد؛ us SMB درآمد مال ات9
ناخللص داخلی !
منبع مالی برای سرمایه گذاری های زیربنایی و محرکی مهم برای رشد و توسعهاقتضّادی است .
رتی که امروزه اندیشمندان اقتصادی اتفاق نظر دارئذ که مالپات Gas ple
* در عین حال قوانین و مقررات مالیاتی به عنوان اهرمی قوی در سیاستهای کلان کشور نقش ایفا می کند.
* از همین رو لازم است از این ابزار نیرومند به درست ترین شیوه استفاده شود.
صفحه 4:
زمینه های پیدايش فرارمالیاتی Ns
کدام است ؟ عدا
* متداولترین زمینههای پیدایش فرار مالیاتی به شرح زیر است
® عفم وجود فرهنگ مالیاتی مناسب در جاسعه
* عدم وجود سیستم نظارت و پیگیری مناسب
* تأخیردروصول مالیات 3
* عدم شناخت مؤديان ومستند نبودن ميزان درآمد آنها
* وجود معافيتهاى وسيع و متنوع
صفحه 5:
TZ
فرارما
wes از 8 2ه ew ۶
لیاتی را بنیاد
000 نهادند ؟
* ايراد دز ساختاز اجرايى اقتصادى
* عدم شفافيت در قوانين ومقررات
3
* كستردكى اقتصاد و ينهان بودن
مختلف در کشور,ماضورت می كيرذ.
چنین و تاریخی
عدم ثبات قوانین ومقررات و تغییر و جابجایی مداوم قوانین
بسیاری از فعالیت هلیی که توسطفراد حقیقی یا سقوقی تحت عناولن
صا شرايط جنگ تحمیلی/که یضیل اقا ها 7 مانه
گذاری خارج و به صورت ذخایر غیر مولد در آورده بود.
صفحه 6:
تمایز فرارمالیاتی و اجتناب
لیاتی
* استفادة از روشهاى قانونى براى كم كردن ماليات: اجتناب الل كفته مى شود فرار مالا 9 و
از قانون است. وقنتى كه.يك .مؤذى ماليلتى ازارائه كزارش درك راس مورج88 افاي لكل ار كار يا كيه
خود که مشمول پرداخت مالیات میشود. امتناع میکند. يك :يعاق لوتفيرو>*<* اجام مىدهد.
* که او را از چشم مقامات دولتی و مالیلتی کشور دور نگه میدارد. آما دراجتناب از پرداخت ,مالل GL Ses
نیست که عمل او افشا شود.
* بنابراین» اجتناب مالیاتی. قانونی و برای کاهش تعهدات مالیاتی فرد با دور زدن قانون یا استفاده کامل ۳
ازظرایف قانینی است» اما تقلب یا فرارمالیاتی, غيرقانونى/ر 17 عمدى ب 12 ملم ics
كزارش غتزواكقى ادرامد و فروش: کیرات و تنظیم انلهارتامها است. 1
صفحه 7:
#به مثلبه يك نوع هزينه اجتماعى است كه آحاد Ky ملت درراسستاق بَهره وری از آمکانات و منابع 1
یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی های جایگزینی این امکانات و مثابع فراهم شود.
* ظرفیت مالیاتی: ظرفیت مالیاتی یعنی توان اقتصادی یک کشور در تحمل قشارهای مالیاتی .
* فرار مالیلتی: هر گنه تلاش غیرقانینی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم.در
مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول . فرار مالیاتی خوانده می شود. 0
صفحه 8:
* فرهنگ مالیلتی: فرهنگ مالیلتی به معنای باورها و شناخت مردم در مورد مالیات و لز
توسط آنهاست.
* عسللت مالیلتی:عدللت یکی از اصول ماليات ناميده مى ش
داشته باشد و بین آحاد ملت تقسیم و عادلانه از همه وصوا
* مودی مالیلتی: به فردی که مالیات را ادا و پرداخت می کند
غیر مستقیم.
۹
صفحه 9:
*به مثلبه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری"اژآمکانات و
منلبع یک کشور, موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانلئی های جایگزینی لین امکانات و منابع
فراهم شود.
* مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت,هاق
اقتصادى:است كه نصيب دولت مى كردده زيرا ابزار و امكانا 3385ل به دراك وه را
دولت فراهم Sad Bite
صفحه 10:
فرار مالیاتی چیست؟
* هر گونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند نلادن/اطلاغانت لازم کر مورک عواید و متافع
مشمول مالیات به مقامات مسئول ۰ فرار مالیاتی خوانده می شود
* اصطلاح فرار مالیاتی در رابطه با ترتیبات غیر قانونی اتخاذ شده جهت اختفا درآمد یا (ees GAS oval
مالیاتی به کار می رود و به این معنی است که مودی کمتر از میزانی که قانونا موطف است"9 دح لین
صفحه 11:
* تعریف فرار الیاتی, رای اناعمالات ها یکسان است. در ار ملیتی»به رغم تطبیق يليت
قوانین» در اجرای فعالیت یک یا چند ضابطه مصوب مراجع فو ۳99 تعمدا ناديده كرفا كس رن
* در جمع بندی تعاریف مختلف و پراکنده از پدیده فرار مالیاتی می توان چنین استنباط کرد که
فرار مالیلقی عملی است cle PE ry asses ped Lane anal ولت منتهی می
شود
* با لین حال وجود لغت فرار در لین ترکیب نشان از آن دارد که مقصود بیشتر.افقال عمدی انیت
یعنی مجموع روش ها و تکنیک هایی که فرد با اتکا به آنها از پرداخت مالیات می گریزد:
صفحه 12:
يران
عدم كسترش فرهنك مالياتى در جامعه: فرهنك مالياتى عبارت است از بررسى جرزيان فرهيتختكى در عناصر
مادى و معنوى يرداخت ماليات از سوى شهروندان و دريافت آن ,اززاتسوى دولت و هزينه كرد لمن بهإعبارتى ديكر
فرهنگ مالیلتی, مجموعه اى از طرز تلقى ٠ بينش و عكس العمل افراد در قبال نظام مالیلتی است. به SSIS he
طرز تلقی ۰ بینش ۰ برداشت ۰ آرمان ها . ارزش های اجتماعی ۰ قوانین جاری و "میا تحصیلات و آگاهی ؛ از
جمله عواملی هستند که فرهنگ مالیاتی را شکل میدهند.
* ۱) عدم مبادله کامل اطلاعات و نبودن سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات
* ۲) تشخیص علی الراس و وجود ضعف در اجرای آن
* ۳) عدم استقبال از تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و ضعیف بودن ضمانت های اجرایی
6
go
صفحه 13:
٩ * راه های فرار مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده
* معمولا راه های فرار مالیاتی موجود در مالیات بر ارزش افژوده به قرار زیر است :
* الف) خودداری افراد مشمول مالیات از نام نویسی:نگهداری آمار افراد مشمول,مالیات بر ارزش
افزوده نیازمند یک سیستم اجرلیی قوی است . در غیر ایو آفراد مشمول پرگاخت مایت
می توانند از نام نویسی اجتناب ورزند .
ب) اعلان ادعاهای اغراق آمیز در مورد استرداد دراه دیگر فرار از پرداخت مالثأل بر اررش هط |
بیش از حد نشان دادن ادعا برای مالیات های پرداخت/شدمدطاا حل قبا توليك ست . ساد
ترین راه . جعل فاکتورهای ساختگی برای خریدهایی اس و صورت نکره ]0
صفحه 14:
اقتصادی و فرار . .
ماليا: iN
يكى از عوامل مؤثر بر فرار مالياتى در ايران كه"ثه همان بحث صعف قوانين و مقررات بر مى كرددي سوء
استفاده از کارت بازرگانی و کد اقتصادی توسط فرصت سلبا ۳-۱6
* براساس ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات مستقیم مصوت۲/۱۲/۱۲۶/۹ با آخرین اصلاهالت(ممو۳]
۰ سازمان امور مالیاتی کشور مجاز شده است برای اشخاص حقیقلی و خقوفی, کارت
اقتصادی صادر کند. شایان ذکر است از سال ۱۳۷۱ و به دنبال ارلئه لابحه فألیات بر ارزشوافزودهي بح
کارت اقتصادی هم مطرح شد. 0
* اجرای سیستم مالیات بر ارزش افزوده در صورتی امکان پذیر است که تمامی مودیان شناسایی شوندو با
لازمه این کار استفاده از سیستم های مکانیزه در تمامی تحط 4
صفحه 15:
* به اين ترتيب براى اين كه شناسايى مؤديان به آسانى صورت كيرد مقرر شد تابه هر مؤدى يك.كد 5
اقتصادی اختصاص یابد که البته قبلاً کدپستی و کد ملی مطرح بودند. وه
* در آن دوره مقرر شد تا اختصاص of اقتصادی همراه با اجرایی شدن مالیات بر اززش افزوده آغاز شود,و
برای شروع. تصمیم گرفته شد تا ۱۰۰۰ شرکت مهم. کد بگیرند.
* بر لين اساسء آن دسته از موّدیان مالیاتی که توسط وزارت دارلیی اسامی آنها اعلام می شوداید کد
اقتصادی می گرفتند و اگر مبادرت به لين کار نمی کردند. بلید بخشی از ارزش معاملة انجام ده را بة ۱
عنوان جریمه پرداخت می کردند.
* اكر مؤدى برای بار دوم از گرفتن کد امتناع می کرد. فعالیت او تعظیل می شد و" ب
صفحه 16:
*_به لین ترتیب. کد اقتصادی منشاء ایجاد یک بازار کاذب شد و گرفتن و اجاره دادن آن شغلی برای
سودجویان شد.
* مثلاً شرکت هابه نام کارکنان خود کد اقتصادی می گرفتند مات خود را بدون اینکه دجبا
ثبت کنند. انجام می دادند و وزارت دارایی هم کاری نمی توانست انجام دهد:
دليل آن هم اين بود كه كد به نام افراد ديكرى بود gal legac aF بزای"توقی کردن نداشتند.
* این بازاربه حدی رونق گرفت که نرخ معاملات نیز براساس با کد و بدون oS اقتصادی Fee ited
علاوه بر این؛ از آنجا که برشی موستات از پرداخت مالیات وساف بودند » بر ع«( كان
با جنين مؤسساتئء از كد اقتصادى آنها براى معاملات خود/إستفاده ميل كردند.
ان پا تبانی
١:
صفحه 17:
* علاوه بر اینها. صدور برخی دستورالعمل ها و بخشنامه ها از جمله دستورالعمل شماره ۴۳۰۴۸/۳۵۲۸-
افت مالیات علی الحساب از واردکنندگان دارای کارت.
۱ مورخ ۲۹/۷/۱۳۸۱ مبتنی بر عدم در
بازرگانی که با هدف همراهی با بازرگانان واقعی در هنگام ورود کالامبه*کشتور و جلوگیری از آفزایش.
قيمت كلاها صادر شد. به سوه استفاده بیشتر كارت_هار ور فرارجوالناتا 55990090
هاء براى جلوكيرى از سوء استفاده هاى بيشترء برای اخذ کد اقتصادی. محدوديت«هايى يديد 1
*به لين ترتيب كه مثلاً اخذ كذ اقتصادى منوط به داشتن مغازهة# كل كسب و.. بود و ال آنجا كدير
بازرگانان و تجار نمی توادست: اقتصادی دریافت کنند. اعتراض ها"شروع BE
در لين حال؛ برخی از گزارش های رسمی و غیر رسمی حاکی از فرار مالیلتی(بسیار بالا فقطاز تاجیه
سوء استفاده از کد اقتصادی است وبه اين ترتیب به نظر می,ر سد. مستئولان امر باید در اجرای سریع تر
طرح جامع مالیاتی یا نظام مالیات برارزش افزوده. گام های اساسی بردارند
صفحه 18:
۱ I Wel
۳ ن > ر فروش
re کمتر | ز حد واقعی
اعلان مقدار فروش کمتر از حد واقعی ۰ یکی دیگر از روش های 14 شه ماليات_ديمد تار ماليات
بر ارزش افزوده است . در لین روش هر چه ارزش فروش کمتر اعلان شود . مقدار بدهی مالیلتی نیز
کمتر می شود .
البته باید توجه داشت که در روش فاکتور ۰ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به میزان کمتر مالیا ٠
اعتبار کمتری را نیز به وجود خواهد آورد . لذا یکی از روش "های کاقش فرار مالیاتی . به هنگام
مالیات بر ارزش افزوده استفاده از روش اعتبار مالیاتی است.
صفحه 19:
* سیاست ها و راهکارهای پیشنهادی جهت جلوگیری از فرار مالیلتی : براي کنترل و کاهش پدیده,فرار مالیاتی »
افخاذ سیاست های زیر : توصیه می شود:
۲ ۱-تعیین نرخ مناسب. مالیات ۲سساده کردن نظام مالیاتی ۳-افزايش ممیزی ۴سجرايم مالیاتی مدالا ٩
۶-منصفانه بودن نظام مالیاتی۷- دموکراتیک شدن دولت و توجه دولت به خواسته های مردم ۸-تولید و پخش
برنامه های مختلف در رسانه ملی همچنین ساخت فیلم های مستند و سینمایی در صوصل فلسفه"پرداخت
مالیات و زمینه سازی برای برخورداری از جامعه مدنی و فرهنگ سازی مستمر و مداوم ٩-ترویج انديشه
سرزمینی. آباد با پرداخت مالیات در مطبوعات و رسانه های گروهی و تاکید روز افزون بر منافع عام از پرداخت
مالیات و افزايش سهم شهروندان و اقشار پایین جامعه از کالاهای عمومی
صفحه 20:
te در کشور ما ناکارآمدی سیستم آموزشی . پیچیدگی قوانین و مقررات. انجام دستی و سنتی امور مربوط ٩
حسابرسی مالیلتی و ضعف خود اظهاری از مهمترین عوامل عدم توفیق,نظام مالیلتی کشور محسوب می
شود. یکی دیگر از عوامل موثر در تضعیف و عدم اثر بخشی سیاست ها و نهایتا فزارمالیاتی ابهام در
قوانین و مقررات می باشد. اين مسئله مى تواند به تنهایی کارایی کل سیستم را مختل ales
* فرآیند مالیات گیری را می توان از لحاظ ترتیب زملنی به تدوین و تصویب قانون ۰ شناسایی مودیان +
تشخیص مالیات ۰ رسیدگی به اعتراضات و نهایتا وصول مالیات طبقه بندی نمود.
*با توجه به مطالب عنوان شده رای افزایش کارایی سیستم بایستی ضمن فراههط(ا ی ۹۰ ۱۳
برداشتن موانع تمکین مالیاتی به توسعه مالیات بر مصرف اهتمام ورزید:
صفحه 21:
تشکر از حسن
5
ja
یا
\
: