صفحه 1:
صفحه 2:
“نام و نام خانوادگی:
guls® آموزر ی pr
مد ۳
صفحه 3:
صفحه 4:
حمل و نقل
© مقدمه :
جابجایی و انتقال دادن انسانها و یا اموال و کالا ها از جایی به
جاى ديكر در قلمرو حمل و نقل قرار مى ؟يرند. اين مسئله در
واقع يكى از مشغله هاى مهم انسانى از ابتدايى ترين تا ييشرفته
اريت مراحل توسعه نود است اهها ر وسانا غلب دورکن
آساسی Gs Jas Jes باشند در گذشته که انسان مسافات
زیادی پیموده و یا از پا و یا سر انسان بعنوان وسیله حمل و نقل
استفاده می کرد نیازش به راه محدود بود اما از زمانی که به
تولیدات obj پرداخت نیاز به ایجاد راههای بهتر و جاده هایی با
مشخصات فنی و مناسب احساس کرد .تا اینکه امروزه استفاده
از وسایل نقلیه غول پیکر و سریع السیر و راههایی در زمین و هوا
و دریا با کيفيتهای بسیار پالا آمری غیر قابل اجتناب گردیده است:
صفحه 5:
تاریخچه حمل نقل:
ق با توجه به قدمتشان دارای گنجینه های ارزشمندی از
تمدن بشری هستند و شهر نیز به عنوان یکی از اين آثار و در واقع
مهد آناز مختلف تمدن در این جوامع مطرح:است. کشور ایران نیز
بدین سابقه طولانی تمدن از اين آثار بی بهره نبوده است. راه و
a در میان ایرانیان چه در دوران باستان و چه در دوره های
بس از آن همواره یک ضرورت بوده است. بر همین اساس یاید
i ن را به راه سازی و به تبع آن توسعه و افزایش
مهارت آنها در اين بخش تا اندازه زیادی ناشی از شرایط و
ویژگیهای حاکم بر سرزمین ایران دانست.
*سیر تحول شهر سازی و شبکه حمل و نقل در ايران را می توان
به سه دوره عمده تقسیم نمود:
۱ - دوران پاستان ۲ - بعد از ظهور اسلام ۳ - عصر جدید
صفحه 6:
راه ها
*۴راه به مسیری اطلاق میشود که بین دو نقطه ساخته شده
پشدهاست و یا به صورت طبیعی به وجود آمده است.
#راه اساسا به چهار دسته کلی تقسیم میشود:
— =
#راههای ریلی
#راههای awl,
#راههای هوانه
6خطوط لولهلنا
6متولی تمامی اين رادها در انراز جه سح
راه و شهرسازی میباشد. i
صفحه 7:
انواع راههای زمینی
اههای زمینی به مسیری گفته میشود که معمولاً هموار هستند و سطح
رزوی آنها با لایههای صافی پوشیده شنده تا عبور از روی راه زا اسانتر
کند. در گذشته راههای زمینی مناسب عبور انسان و چهاریایان بودند که با
ورود خودرو به عنوان وسیله حمل و نقل, راههای زمینی برای تردد آن
تغیبرات فراواتی کردهاند.
راههای زمینی با توجه به مشخصاتی مانند عرض, نوع پوشش, محدوده
Ry
صفحه 8:
= ae
حمل ونقل
#حمل و نقل جنبه های مختلفی دارد که در یک طبقه
بندی کلی می توان آن را به سه دسته زیرساخت ily
وسایل نقلیه و بهره برداری تقسیم نمود.
#زیرساخت شامل شبکه هائ حمل و نقل “جاده هاء
خطوظ را أهن, را هاى هوابى. راد هاى ابى: خطوط
لوله مواد* مورد استفاده و همجنين كره ها یا پاناته ها *
مانند فرودگاه ها, ایستگاه ob sh آهن, ایستگاه اتوبوس,
بنادر و وسایل نقلیه ای که عموماً در شبکه ها حرکت می
کنند, همچنین بهره برداری , شامل فعالیتهایی است که
کنترل سیستم را انجام می دهتد."مانند چزاغ زاهتمایی و
شیب سنج ها."
صفحه 9:
اههاء حمل و نقل و بازرگانی:
© به مسیری itd لو در امتداد آن جابجا می گردد رام گفته می شود:
راهها به عنوان یک عامل زير ساختى در اقتصاد هر كشور نقش يراهميتى
دارند. يدون راه. امكان انتقال مواد اوليه د كالاهاى ساغته شده از مراكر
توليد به مراكز مصرف وجود ندارد و همجنين زمانى كه راه مناسبى براى
انتقال مواد اولیه و کالاهای ساخته شده به بارار قضرف وجود تذاشقة Sahl)
ضنعت در آن ناحیه ایجاد بمی گزود. به همین دلیل رانزا یک عامل زیزساختی
در اقتضاد هر كشور به حساب هي آوزند بدین مفنی که قبل از تود او
رونق اقتصادی باید راههای مناسب رآ ایجاد و توسعه بخشید. پس راه ضمن
ارتباط مراکز جمعیتی (شهر و روستا) به هم, مراکز تولید و مصرف را نیز به
كد كر وصل من كلد راهها Seo Gs ars
- راههای خشکی
6 - راههای آبی
۴ - راههای هوای
صفحه 10:
صفحه 11:
انواع سیستم حمل و نقل شهری
۱- پیاده مداری و پیاده راه
۲- خیابان ها وجاده ٩
۳- حمل و نقل ریلی
صفحه 12:
که حمل و نقلی کم آلاینده و سریع می باشد.
همچنین به نوعی گرانترین نوع حمل و نقل به حساب می
ايد
صفحه 13: