رتبهبندی سرمایه فکری – Intellectual Capital Rating
اسلاید 1: رتبهبندی سرمایه فکریIntellectual Capital RatingMGTools.ir
اسلاید 2: عنوانرتبهبندی سرمایه فکرینوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعمدیریت دانش و اطلاعاتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: سرمایه فکری، دارایی است که توانایی سازمان را برای ایجاد ثروت اندازهگیری میکند. این دارایی ماهیت عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامشهود است که از طریق به کارگیری داراییهای مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و روابط خارج از سازمان به دست آمده است. همه این ویژگیها باعث ایجاد ارزش به دست آمده میشود. به دلیل اینکه یک پدیده کاملاً داخلی است، قابلیت خرید و فروش ندارد. سرمايه فكري را شامل تمام منابع دانشمحوري ميدانند كه براي سازمان ارزش توليد ميكند. ولي در صورتهاي مالي وارد نميشوند. سرمايه فكري را دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربهای که میتواند در خلق ثروت مورد استفاده قرار گیرد، تعريف ميكند. باوجود شباهت سرمایه فکري با داراییهاي مشهود، در توانایي بالقوه براي ایجاد جریانهاي نقدي آتي، اما ویژگیهایي که سرمایه فکري را از این داراییها متمایز ميکنند، عبارت اند از: 1.داراییهای فکری: داراییهاي غیر رقابتي هستند. بر خلاف داراییهاي فیزیکي که فقط ميتوانند براي انجام یک کار به خصوص در یک زمان خاص مورد استفاده قرار بگیرند، داراییهاي فکري را ميتوان به طور هم زمان براي چند امر خاص به کار گرفت. براي مثال، سیستم پشتیباني از مشتري ميتواند، امکان حمایت از هزاران مشتري را در یک زمان خاص فراهم کند. این توانایي یکي از مهمترین معیارهاي برتري داراییهاي فکري بر داراییهاي فیزیکي است. 2.سرمایه انسانی و سرمایه رابطهای: قابلیت تبدیل شدن به مالکیت شخصي ندارند، بلکه باید بین کارکنان و مشتریان و تأمینکنندگان مشترک باشند. بنابراین، رشد این نوع از داراییها نیاز به مراقبت و توجه جدي دارد روشهای مختلف اندازهگیری فکری را میتوان در قالب چهار گروه اصلی قرار داد: الف)روشهای بازده داراییها ب)روشهای سرمایهگذاری بازار ج)روشهای سرمایه فکری مستقیم د) روشهای کارت امتیازی
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطاندازه گیری و حسابرسی سرمایه فکریMAGIC مزایابرخی از مزایای رتبهبندی سرمایه فکری عبارتند از:درک بهتر از داراییهای غیرمالی و اهمیت آنها در ایجاد ارزش در شرکتهامدیریت بهتر سرمایه فکریافزایش شفافیت برای گزارشهای داخلی و خارجیتاثیر در نام تجاریکاربردهامواقعی که در سازمان نیاز به ارزشگذاری، توسعه، تعیین معیار و گزارشدهی خارجی باشد، از رتبهبندی سرمایهای استفاده میشود.معایب
اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.