صفحه 1:
يجي
صفحه 2:
معیارهای بررسی شده
THES-QS (Times Higher Education - Quockguarrh Guends ) *
موسسه ۲۳۱۴ در لندن معتبرترین انتشارات آموزش عالی به همراه 05) سالائه لیست ٩۰۰ دانشگاه برتر
جهان را ارائه می دهند.
ARWU (Academic Ranking of World Universities) *
معتبرترین لیست رده بندی دانشگاه ها توسط دانشگاه 10۳9 30[ در شانگهای چین تهیه می شود.
Newsweek magazine *
نشریه آمریکایی که لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا را ارائه می دهد. اکثر آنها دانشگاه های آمریکا هستند.
Webometrics *
لیست 0۰۰0 دانشگاه برتر جهان از میان ۱۵۰۰۰ دانشگا
اين ليست بر اساس وب سایت دانشگاه ها تهیه و
آن توسط 0ا۵] ۷6۲۳6۵4/5 در اسپانیا
صفحه 3:
دانشگاه هاروارد Harward University
دانشگاه استننرد Stanford University
دانشگاه کالیفرنیا - برکلی 6۵11۴۵۳۳12 ۱۳/۷۰
Berkeley
دانشكاه كمبريج (انكلستان) Univ. Cambridge
دانشگاه ام آی تی :1856 3۵5536۳0۵56605
Tech
Oxford University »i51 os
دانشگاه توکیو 10/۷ Tokyo
دانشگاه شهید بهشتی 86656 5218
Univ
ARWU
erry
۴ ۹۶۵
۸ ۶
۴ ۲
۷ ۵-۳-۲-۴
" ۲
۲ 0
خارج از خارج از
۳ ۳۳۸
صفحه 4:
الف ) معیار ARWU
*_ این معیار توسط یک مومسه تحقیقاتی در داخل دانشگاه ۲0109 130[ در شانگهای تهیه می شود.
یک موسسه که جایزه نوبل یا مدال فیلدز گرفته اند (۲۰/)
أصلى به كرات مرجع واقع شده باشند (۲۰/) :هللا
دز زمینه مت نظر شدهپشتد ( 17۰ ان ما ی بای هط رم يعت
ne علوع و ط نشر ابن معيار براي موسسائى علوم و طب
ای که در دی Sci uh آم)9لیست شده باشند (۲۰/) به ترتیب 6۰و
وی ین الملی در این در فهرست قرز درد
fag مقدار بارامترهاى بالابي تقسيم پر تعداد کر نان یک موسسه So IN)
کزان SS ath oa na مرگ سب ین مسا بر روی یه سرشکن ومد
۰ ژورال علمی ر
Sas
صفحه 5:
الف ) معيار ۷۱۵ (دامه)
چرا دانشگاه های ما در لا ۸۷۷ نیستند؟
۱ این لیست تنها ۵۰۰ دانشگاه برتر را در خود دارد
۲ جایزه فیلدز و نوبل بیشتر در جوامع غربی معتبر است و بر سر آن رقابت می شود (۳۰/) ضمنا این معیار
تنها مشخص کننده سطح بالای یک موسسه است و نمی تواند سطح متوسط آنرا معین کند.
۳ مقالات فارسی, در ژورنال های اصلی مرجع نمی شوند. مقالات لانين نیز به نسبت بسیار کمتر تولید می
شوند. ضمنا ما در رشته های خاص غربی فرهیخته نداریم. (۲۰/)
4 _مقالاتی که 4601 609000 باشند تا حد زیادی به دلیل تحریم و عدم وجود مراکز صرفا تحقیقاتی
بسیار اندکند (1۲۰)
صفحه 6:
ب) معیار ۲۳۱۴5-0۵5
1۳/0 در روزنامه های انگلستان منتشر می شوند (مانند گاردین و تایمز) موسسات و دانشگاه
هاى انگلستان نیز که در این لیست رتبه های خوبی دارند (۲ الی ۵ تا در ۱۰ تای اول) به طور رسمی از این
رده پندی تعریف و تمجید کرده اند. این لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را معرفی می کند.
جالب است بدانید که در ۱۰ دانشگاه اول لیست ,۳1۷/699369 تای اول امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ گرفته اند!
متدولوژی اين رده بندی به شرح زیر است:
*نظردهی عمومی افراد آکادمیک (1/۴۰)
*نظر استخدام کنندگان (110)
*امتیاز بینالمللی دانشکده ( 4۵ )
صفحه 7:
ب) معیار ۲۳۱65-0۵5 (ادامه)
اشكالات وارده به 771485-05
* از اولین انتشار لین لیست (۲۰۰8) مخالفت شدیدی با آن در گرفته است. اصلى ترين ايرادى كه به لين ليست
وارد است اینست که شمول گرا نیست و خودمحور است. یعنی طوری در نظر گرفته شده که دانشگاه های
بریتنا رتبهبهتری در آن کسب کنند. ۲ للی ۳ دانشگاه بریتانیا در همه لیستهای لین موسسه در رده های زیر ۵
قرار دارند در حالی که در لیستهای دیگر تنها دانشگاه کمبریج در لیست ۱۰ دانشگاه برتر مشاهده می شود.
*001 متدولوثيى لين ليست بر اساس نظر مردم بنا شدهه در حللی که مشخخص نیست که لین مردم از چه جامعه
آماری و چگونه انتخاب شده اند و یا چه سوالاتی از آنها پرسیده شده است.
زشی در جهان ضعیف تلقی می شود. در لیست ۳۷/09-068 رتبه سوم
*درحللى كه استراليا از نظر آ.
جهانى را داراست و از كشورهايى جون کاناد. آلمان و ژلپن جلوتر است!(شریات کاردین و نایمز در دا مخاطب
صفحه 8:
4
PRWU رده بندی (wo
* لين ليست توسط el ee od at ef Ones Pore Derk مهندسى در سال 1085 توسط
الوثى شانزدهم تاسيس شد. ليست (2080(00) بر مبناى مديران 6٠0 شركت بزرك ذنياست. كه 400 تاى آنها
به ترتيب در آمریکا (۱۷۱) ۰ اروپا ( ۱۹۵ ) و ژلپن (۸۰) قرار دارند. از ۱۰ تای اول لین لیست در سال ۲۰۰۷
شش شرکت در زمنه نقت فعالیت می کنند و سه شرکت در زمینهاتوموبیل سازی مشفول به فعالیت هستند
* از آنجليى كه لين ليست بر اساس ليست (000© OS 2 0+ aS Porte Clbd برتر جهان
را در خود ذارد نظردهى مى كند. به نوعى مكمل (008000 دانسته فى شود. اما وقتى Ore
شرکت برتر استفاده شود حتى نمى توان ۵۰۰ دانشگاه برتر را نیز رده بندی کرد چه برسد به باقی
صفحه 9:
Webometrics .5s4 03) (>
* هدف وبومتریکز (سایبرنتیکز لب اسپانیا) آن بوده که دانشگاه ها وضع خود در میان دیگر دانشگاه
رفت کنند. از این رو لیست ۵۰۰۰ دانشگاه از ۱۵۰۰۰ دانشگاه جهان را
ها را بدانند و بتوانند پر
ارائه کرده است (4۰۰۰ تا رسمی و ۱۰۰۰ تا اضافی)
* از آنجلیی که جمع آوری پرسشنامه ای اطلاعات ۱۵۰۰۰ دانشگاه عملی نبوده است. وبومتریکز از
وب سایت دانشگاه ها برای رده بندی آنها سود جسته است. البته تا چندی پیش وب سایت
دانشگاه ها معرف واقعی ابعاد آنها نبودند اما امروزه هر موسسه ای متناسب با ابعاد خود وبسایت
دارد.
صفحه 10:
4
ت) رده بندی (acs!) Webomettrics
فعالیت سایت یک دانشگاه:
* فراوانی امکانات رایانه ای را نشان می دهد
* سواد عمومی تعامل با اینترنت را نشان می دهد
سیاست های داخلی ندانشگاه مبتتی بر آزادی نیان را نشان ی دهد
* رقابت برای ورود در عرصه های بین المللی را نشان می دهد
همکاری جهت دسترسی آسان و آزاد علاقمندان به علم را نشان می دهد.
قرار داشتن اطلاعات کامل فعالیت یک دانشگاه در سایت آن کمک می کند تا:
_ دانشجویان آن دانشگاه فعالیت های خوه
۲ _ دانشجویانی که می خواهند دانشگاه انتخاب کنند واقعی با آن دانشگاه آشنا شوند.
۳ 55
| جهت دار و هدفمند کنند.
صفحه 11:
ت) رده بندی ۷۷۵۵0۳6۲۲۱65 «دامه) _ ۲
واقعیت ها
ادن اطلاعات و
گاه ها سایتی در حد چندصد صفحه با اطلاعلتی
چندین مگابایت دارند. لین سایتهای گاها با سایتهای شخصی دانشجویانی از ol دانشگاه و یا حتی دانش
ری محتوای علمی مستقیم قرار می دهد ( مانند مقالات. خلاصه مقالات
صفحه 12:
4
ت) رده بندی ۷۷۵۵0۳6۲۲۱65 «دامه) _ ۲
متدولوژی
نمایانی pee GUS olde (Opry) به فرد ورودی به یک سایت (۳) که از طرف سایت های دیگر
به آن سايت داده شده ند. این آمار از طریق موتورهای جستجوی 0۲) سرضا.اسطه۷ ر امسلمج
بدست می آید. نتلیج جستجو نرمالیزه لگاريتيم به عدد ۱ برای ماکزیسم نتلیج می شوند و سپس ترکیب می
شوند.
اندازه (عطل6): تعداد صفحاتی که از چهار موتور جستجوی ۳۳() و م۳۵ و دراو لحم( یاست
نرملیزه لگاریتمی به عدد ۱ برای ماکزیمم نتیج می شوند. سپس برای هر دامنهایترتی: نتیجه
مییمم و ماکزیمم حذف می شوند و باقى ابس جمع می شوند.
فایلهای غنی (ع) اط): نابلهای مرتبط به مسائل دانشگاهی که با فرمتهای (066) ,۳0۵ ,۳000) و
از بت) لیست شده و پس از نرمالیزه شدن مانند متدهای
صفحه 13:
4
ت) رده بندی ۷۷600۱6۲۲۱65 (ادامه)
Klay
Scho!
ar
eu
=
ich
Files
انماياتق
اللأطتوالا
ty
دانشگاه
صفحه 14:
4
ت) رده بندی ۷۷600۳6۲۲۱65 (ادامه)
دانشگاه در قاره
ov ۳۹۸۸ اروپا
۳۴۵۶ ۴۷ آسیا
oY Ory آمریکا
oy ۵۸ آفربقا
YF ۶ آقیانوسیه
صفحه 15:
4
ت) رده بندی ۷۷۵۵0۳6۲۲۱65 «دامه) _ ۲
در مورد دانشگاه اصفهان و شریف. پژوهشگر گوگل کار خود را بهتر از تیم سایت دانشگاه در نمایاندن
توانایی های آن انجام داده است! در مورد دانشگاه شهید بهشتی این مورد برعکس است.
* در تمام موارد به غیر از دانشگاه بهشتی نمایانی سایت از رتبه کلی آن ضعیفتر است که به دلیل فارسی بودن
و عدم وجود نسخه معادل انگلیسی سایتهاست و ارجاعی به آنها وارد نیست.
* _ دانشگاه اول ایران یعنی دانشگاه تهران, رتبه ۱۱۰ در آسیا را دارد اما آیا واقعا دانشگاه تهران ۱۱۰ امین
دانشگاه آسیاست؟
*_ کم کاری و عدم توجه کافی به سایت ایترنتی دانشگاه بازخورد مستقیم و شدیدی را در جوامع بین المللی
تارف یرای نان داشگای SSN aaa asians aL OID
صفحه 16:
نیرسن له مق ام
رده بنده دانشگاه ها در جهان
87/7/1
0
ارائه :عباس نادری
معیارهای بررسی شده
• ) THES-QS (Times Higher Education - Quackquarelli Symonds
موسسه THEدر لندن معتبرترین انتشارات آموزش عالی به همراه QSساالنه لیست 500دانشگاه برتر
جهان را ارائه می دهند.
• )ARWU (Academic Ranking of World Universities
معتبرترین لیست رده بندی دانشگاه ها توسط دانشگاه Jiao Tongدر شانگهای چین تهیه می شود.
• Newsweek magazine
نشریه آمریکایی که لیست 100دانشگاه برتر دنیا را ارائه می دهد .اکثر آنها دانشگاه های آمریکا هستند.
• Webometrics
لیست 5000دانشگاه برتر جهان از میان 15000دانشگاه آن توسط Cybernetics Labدر اسپانیا.
این لیست بر اساس وب سایت دانشگاه ها تهیه و تنظیم شده است.
• )PRWU (Professional Ranking of World Universities
Mines ParisTechدر پاریس این لیست را بر اساس مدیران 500شرکت موفق جهان که از چه
دانشگاهی هستند تهیه می کند.
مقایسه دانشگاه های مطرح جهان
نام دانشگاه
ARWU
THES - QS
چین
انگلیس
Webometrics
PRWU
اسپانیا
دانشگاه هاروارد Harward University
1
1
1
3
دانشگاه استنفرد Stanford University
2
*9=19-6-5-7
3
2
3
6
84
5
4
2
4
27
5
*5=3-2-4-10
7
1
دانشگاه آکسفرد Oxford University
10
2
11
37
دانشگاه توکیو .Tokyo Univ
19
16
2
54
..................................................
---
---
---
---
دانشگاه شهید بهشتی Shahid Beheshti
خارج از
خارج از
خارج از
دانشگاه کالیفرنیا – برکلی Univ. California
Berkeley
دانشگاه کمبریج (انگلستان) Univ. Cambridge
دانشگاه ام آی تی Massachusetts Inst.
Tech
پاریس
3081
الف ) معیار ARWU
•
این معیار توسط یک موسسه تحقیقاتی در داخل دانشگاه Jiao Tongدر شانگهای تهیه می شود.
متدهای رده بندی:
•
•
کیفیت آموزش :تعداد دانشجویانی که از موسسه ،جایزه نوبل یا مدال فیلدز بگیرند)%10( .
کیفیت دانشکده:
• تعداد کادر و هیئت یک موسسه که جایزه نوبل یا مدال فیلدز گرفته اند ()%20
http://www.isihighlycited.c
• تحقیقاتی که در 21زمینه اصلی به کرات مرجع واقع شده باشند ()%20
•
خروجی مقاالت:
•
مقاالتی که در زمینه علوم و طبیعت نشر شده باشند ( )%20این معیار برای موسساتی که فقط در علوم و طبیعت
om
•
•
کار می کنند بر روی بقیه سرشکن می گردد.
مقاالتی که در دو فهرست SCIو SSCIلیست شده باشند ()%20
تکنولوژی بین المللی در این دو فهرست قرار دارند.
به ترتیب 6400و 1700ژورنال علمی و
کارایی و بازدهی سرانه :مقدار پارامترهای باالیی تقسیم بر تعداد کارکنان یک موسسه ()%10
تعداد کارکنان موسسه در دست نباشد که در اکثر مواقع این چنین است ،این معیار بر روی بقیه سرشکن خواهد شد).
(در صورتی که
نشریه Scientometricsدر سال 2007ادعا کرد که اگر اطالعات خام ARWUرا با متدولوژی باال تحلیل کنیم،
نتایج رده بندی شانگهای بدست نمی آید!
در پی این ادعا و حقایقی دیگر حدود 10دانشگاه در کانادا و آمریکا به این رده بندی اعتراض کردند و گروه دانشجویی FUNCشکل
گرفت.
الف ) معیار ( ARWUادامه)
چرا دانشگاه های ما در ARWUنیستند؟
.1این لیست تنها 500دانشگاه برتر را در خود دارد.
.2جایزه فیلدز و نوبل بیشتر در جوامع غربی معتبر است و بر سر آن رقابت می شود ( )%30ضمنا این معیار
تنها مشخص کننده سطح باالی یک موسسه است و نمی تواند سطح متوسط آنرا معین کند.
.3مقاالت فارسی ،در ژورنال های اصلی مرجع نمی شوند .مقاالت التین نیز به نسبت بسیار کمتر تولید می
شوند .ضمنا ما در رشته های خاص غربی فرهیخته نداریم)%20( .
.4مقاالتی که در SCIو SSCIباشند تا حد زیادی به دلیل تحریم و عدم وجود مراکز صرفا تحقیقاتی
بسیار اندکند ()%20
10% .5سرانه برای کشور ما در نظر گرفته نمی شود.
این رده بندی بیشتر دانشگاه های آمریکا و دانشگاه های مطرح دیگر را در خود دارد .البته رده بندی مذکور برای تعیین حد باالی یک دانشگاه
بسیار خوب عمل می کند اما برای سنجش حد متوسط آن تقریبا کاری نمی کند.
ب) معیار THES-QS
نتایج THES-QSدر روزنامه های انگلستان منتشر می شوند (مانند گاردین و تایمز) موسسات و دانشگاه
های انگلستان نیز که در این لیست رتبه های خوبی دارند ( 2الی 5تا در 10تای اول) به طور رسمی از این
رده بندی تعریف و تمجید کرده اند .این لیست 200دانشگاه برتر جهان را معرفی می کند.
جالب است بدانید که در 10دانشگاه اول لیست THES-QS، 9تای اول امتیاز 100از 100گرفته اند!
متدولوژی این رده بندی به شرح زیر است:
•نظردهی عمومی افراد آکادمیک ( ) %40
•نظر استخدام کنندگان ( ) %10
•امتیاز بینالمللی دانشکده ( ) %5
•امتیاز بینالمللی دانشجویان ( ) %5
•سرانه دانشجو به دانشکده ( ) %20
•سرانه دانشکده به ارجاعات مقاالت ( ) %20
ب) معیار ( THES-QSادامه)
اشکاالت وارده به THES-QS
• از اولین انتشار این لیست ( )2004مخالفت شدیدی با آن در گرفته است .اصلی ترین ایرادی که به این لیسkkت
وارد است اینست که شمول گرا نیست و خودمحور است ،یعنی طوری در نظر گرفته شده کkkه دانشkkگاه های
بریتانیا رتبه بهتری در آن کسب کنند 2 .الی 3دانشگاه بریتانیا در همه لیستهای این موسسه در رده های زیkkر 5
قرار دارند در حالی که در لیستهای دیگر تنها دانشگاه کمبریج در لیست 10دانشگاه برتر مشاهده می شود.
• 50%متدولوژی این لیست بر اساس نظر مردم بنا شده ،در حالی که مشخص نیست که این مردم از چkkه جامعkkه
آماری و چگونه انتخاب شده اند و یا چه سواالتی از آنها پرسیده شده است.
•درحالی که استرالیا از نظر آموزشی در جهان ضkkعیف تلقی می شkkود ،در لیسkkت THES-QSرتبkkه سkkوم
جهانی را داراست و از کشورهایی چون کانادا ،آلمان و ژاپن جلوتر
زیادی دارند)
اسkت!(نشریات گkkاردین و تkkایمز در کانkkادا مخkkاطب
•آخرین اشکال این لیست متغیر بودن نتایج آن است .دانشگاه Emoryاز آمریکا از رتبه 173به 56ارتقkkا پیkkدا
پ) رده بندی PRWU
• این لیست توسط Mines ParisTechمنتشر می شود .این موسسه آموزش مهندسی در سال 1783توسkkkط
لوئی شانزدهم تاسیس شد .لیست PRWUبر مبنای مدیران 500شرکت بزرگ دنیاست ،که 450تای آنها به
ترتیب در آمریکا ( ، )176اروپا ( ) 195و ژاپن ( )80قرار دارنkkد .از 10تkkای اول این لیسkkت در سال ،2007
شش شرکت در زمینه نفت فعالیت می کنند و سه شرکت در زمینه اتوموبیل سازی مشغول به فعالیت هستند
• از آنجایی که این لیست بر اساس لیست Fortune Global 500که 500شرکت برتر جهان
را در خود دارد نظردهی می کند ،به نوعی مکمkkل ARWUدانسkkته می شkkود ،اما وقkkتی از 500
شرکت برتر استفاده شود ،حتی نمی توان 500دانشگاه برتر را نیز رده بندی کرد چه برسد به باقی
ت) رده بندی Webometrics
• هدف وبومتریکز (سایبرنتیکز لب اسپانیا) آن بوده که دانشگاه ها وضع خود در میان دیگر دانشkkkگاه
ها را بدانند و بتوانند پیشرفت کنند ،از این رو لیسkkت 5000دانشkkگاه از 15000دانشkkگاه جهان را
ارائه کرده است ( 4000تا رسمی و 1000تا اضافی)
• از آنجایی که جمع آوری پرسشنامه ای اطالعات 15000دانشگاه عملی نبوده اسkkت ،وبومkkتریکز از
وب سایت دانشگاه ها برای رده بندی آنها سkkود جسkkته اسkkت .البتkkه تkkا چنkkدی پیش وب سایت
دانشگاه ها معرف واقعی ابعاد آنها نبودند اما امروزه هر موسسه ای متناسب با ابعاد خkkkود وبسایت
دارد.
• وبومتریکز ادعا می کند وبسایت کامل معرف کیفیت تحصیلی دانشkkگاه اسkkت ،دالیkkل این ادعا در
صفحه بعدی آورده شده اند:
ت) رده بندی ( Webometricsادامه)
فعالیت سایت یک دانشگاه:
• فراوانی امکانات رایانه ای را نشان می دهد
• سواد عمومی تعامل با اینترنت را نشان می دهد
• سیاست های داخلی دانشگاه مبتنی بر آزادی بیان را نشان می دهد
• رقابت برای ورود در عرصه های بین المللی را نشان می دهد
• همکاری جهت دسترسی آسان و آزاد عالقمندان به علم را نشان می دهد.
قرار داشتن اطالعات کامل فعالیت یک دانشگاه در سایت آن کمک می کند تا:
.1دانشجویان آن دانشگاه فعالیت های خود را جهت دار و هدفمند کنند.
.2دانشجویانی که می خواهند دانشگاه انتخاب کنند واقعی با آن دانشگاه آشنا شوند.
.3شرکت های معتبر به راحتی بتوانند همکاران دانشگاهی و نتایج تحقیقات را بیابند.
.4موسسات نیازمند اطالعات روز علمی بتوانند به راحتی به این منبع دست یابند.
ت) رده بندی ( Webometricsادامه)
واقعیت ها
•
اگرچه غنی کردن وب سایت یک دانشگاه ،کم هزینه ترین و موثرترین راه در دسترس قرار دادن اطالعات و
فعالیت های آکادمیک است ،هنوز بسیاری از دانشگاه ها سایتی در حد چندصد صفحه با اطالعاتی کمkkتر از
چندین مگابایت دارند .این سایتهای گاها با سایتهای شخصی دانشجویانی از آن دانشkkkگاه و یا حkkkتی دانش
آموزان یک مدرسه برابری می کنند.
•
وبومتریکز تمرکز عمده خود را بر روی محتوای علمی مستقیم قرار می دهد ( مانند مقاالت ،خالصه مقاالت
کنفرانسها ،تزها ،گزارشات و ) ...اما محتوای غیر مستقیم را نیز مد نظر قرار می دهد (ماننkkkkد نرم افزارهای
مدیریت دوره ،مستندسازی کارگاه ها و سمینارها ،کتابخانه های دیجیتال ،پایگkkkkاه های داده ،چندرسانه ای،
صفحات شخصی و ) ...
ت) رده بندی ( Webometricsادامه)
متدولوژی
= 4xVisibillity + 2xSize + 1xRichFiles + 1xScholarرتبه
نمایانی ( :)Visibillityتعداد لینکهای منحصر به فرد ورودی به یک سایت ( )inlinksکه از طرف سایت های
دیگر به آن سایت داده شkkده انkkد .این آمار از طریkkق موتورهای جسkkتجوی Yahoo!، Live Searchو
Exaleadبدست می آید .نتایج جستجو نرمالیزه لگاریتیم به عدد 1برای ماکزیمم نتایج می شوند و سپس
ترکیب می شوند.
اندازه ( :)Sizeتعداد صفحاتی که از چهار موتkkور جسkkتجوی Googleو Yahooو Liveو Exalead
بدست می آید .نتایج نرمالیزه لگاریتمی به عدد 1برای ماکزیمم نتkkایج می شkkوند .سپس بkkرای هر دامنkkه
اینترنتی ،نتیجه مینیمم و ماکزیمم حذف می شوند و باقی نتایج جمع می شوند.
فایلهای غنی ( :)Rich Filesفایلهای مرتبط به مسائل دانشگاهی که با فرمتهای PDF، PS، DOC
و PPTبر روی سایت وجود دارند با اسkkتفاده از Googleلیسkkت شkkده و پس از نرمالیزه شkkدن ماننkkد
متدهای قبلی ،محاسبه می شوند.
پژوهشگر ( :)Scholarپژوهشگر Googleامکان لیست کردن تعداد ارجاعات بkkه و مقkkاالت یkkک دامنkkه
دانشگاهی را دارد .این معیار نیز در نتایج لحاظ شده است.
ت) رده بندی ( Webometricsادامه)
این لیسkkت شkkامل 13دانشkkگاه دیگر از
ایران تkkا رتبkkه 4916می شkkد کkkه
مابقی آن آورده نشد.
پژوهشگ
ی
فایلها
نمایانی
ر
غنی
Schol
ar
Rich
Files
Visibilli
ty
اندازه
Size
دانشگاه
رتبه
678
731
1509
1469
دانشگاه تهران
1083
1995
1747
2168
2869
دانشگاه شریف
1869
543
2730
3085
2145
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2085
138
1961
3822
1422
دانشگاه علوم پزشکی تهران
2132
639
2810
2765
3273
دانشگاه شیراز
2169
2150
2453
2420
3903
موسس ه مطالعات ریاضیات و فیریک
()IPM
2275
1558
2587
4152
2097
دانشگاه علم و صنعت ایران
2659
3720
3211
2880
3611
دانشگاه اصفهان
2752
1882
1706
3235
5268
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2762
2238
1730
4155
2751
دانشگاه فردوسی مشهد
2777
1353
3346
4195
2458
دانشگاه تربیت مدرس
2851
2200
3278
3066
4903
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
2888
http://www.webometrics.info/university_by_country_select.asp?cont=asia_all
][i
ت) رده بندی ( Webometricsادامه)
دانشگاه در قاره
تعداد دانشگاه ها
تعداد کشورها
قاره
3988
57
اروپا
3456
47
آسیا
5022
52
آمریکا
512
58
آفریقا
96
26
اقیانوسیه
ت) رده بندی ( Webometricsادامه)
تحلیل
•
در مورد دانشگاه اصفهان و شریف ،پژوهشگر گوگل کار خود را بهkkتر از تیم سایت دانشkkگاه در نمایانkkدن
توانایی های آن انجام داده است! در مورد دانشگاه شهید بهشتی این مورد برعکس است.
•
در تمام موارد به غیر از دانشگاه بهشتی نمایانی سایت از رتبه کلی آن ضعیفتر است ،که به دلیل فارسی بودن
و عدم وجود نسخه معادل انگلیسی سایتهاست و ارجاعی به آنها وارد نیست.
•
دانشگاه اول ایران یعنی دانشگاه تهران ،رتبه 110در آسkkkیا را دارد اما آیا واقعا دانشkkkگاه تهkkkران 110امین
دانشگاه آسیاست؟
•
کم کاری و عدم توجه کافی به سایت اینترنتی دانشگاه بازخورد مستقیم و شkkدیدی را در جوامkkع بین المللی
دارد .برای مثال دانشگاه MITسایتی به شدت معمkkولی و ساده دارد ولی رتبkkه اول وبومkkتریکز را کسب
کرده.
منابع
. را راه اندازی نماییمwww.SBCE.ir در راستای جبران برخی از کمبود ها در این زمینه بر آن شدیم تا سایت
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm
http://ranking.heeact.edu.tw/en-us/2008/TOP/100
École nationale supérieure des mines de Paris
http://www.arwu.org/rank2008/ARWU2008Methodology(EN).htm
http://www.isihighlycited.com
Articles published in Nature and Science. http://www.isiknowledge.com
http://scientific.thomson.com/free/#mjl
http://scientific.thomson.com/products/ssci/
http://www.springerlink.com/content/5672012246786l8j/
http://web.reed.edu/reed_magazine/nov1997/news/3.html
http://www.theatlantic.com/doc/200511/shunning-college-rankings
http://chronicle.com/che-data/articles.dir/art-43.dir/issue-21.dir/21a02702.htm
http://www.insidehighered.com/views/2007/04/02/samarasekera
http://education.guardian.co.uk/higher/worldwide/story/0,,1888151,00.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/education/student/news/
article660845.ece
http://masseynews.massey.ac.nz/2004/Press_Releases/11_11_04.html
http://education.guardian.co.uk/higher/worldwide/story/0,,1888151,00.html
http://media.uow.edu.au/news/2006/1006c/index.html
http://www.timeshighereducation.co.uk/hybrid.asp?typeCode=155
http://www.aus.ac.nz/branches/auckland/akld06/AUS-SP.pdf
http://www.educationalpolicy.org/WIR/commentary/071109.html
http://www.topuniversities.com/worlduniversityrankings/university_rankings_news/
article/
thes_qs_world_university_rankings_2007_basic_explanation_of_key_enhancement
s_in_methodology_for_2/
http://en.wikipedia.org/wiki/THES_-_QS_World_University_Rankings#cite_notepolicy-8
http://www.reports-and-materials.org/Ruggie-survey-Govts-and-Fortune-500.pdf
http://www.ensmp.fr/Actualites/PR/EMP-ranking.html
http://www.webometrics.info
http://www.webometrics.info/methodology.html
http://www.webometrics.info/rank_by_country.asp?country=ir
http://www.webometrics.info/university_by_country_select.asp?cont=asia_all
http://www.webometrics.info/top100_continent.asp?cont=asia
http://web.mit.edu/
http://books.google.com/books?id=xvScOaG7mHYC&pg=PP1&ots=Mo6y22m7W&dq=concise+history+of+the+university+of+cambridge&sig=ZVjz9xrAkI9wygusLg9AdIlhUY
http://hul.harvard.edu/huarc/charter.html
http://www.nytimes.com/2008/06/08/education/08yale.html