صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
.١ جنسیت و رسانه های ورزشی:
1
لب
امروزه تعداد زنان ورزشکار که در عرصه های ملی و بین المللی حضور يافته و افتخار
آفرین می شوند نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در نتیجه
انتظار می رود حضور زنان دررسانه ها نمایان .تر از سال های گذشته شود. لما در واقع
لین گونه نیست پوشش خبری رسانه ها در مورد ورزشکاران مرد در مقایسه با زنان
خیلی بیشتر بوده و غللب است. زنان در مقایسهبا مردان که در ورزش فعالیت دارند
پوشش رسانه ای کمتری دایند و ن زملنی هم که ز
بیشتربه جنبه جنسی زنان توجه می شود ویابه جنبه های زنلنه و سنتی زن توجه
در رسانه ها حضور یابند
می شودنه جنبه ورزشی آن لین امرنه تنها در ورزش بلکه در جنبه های مختلف
جوامع اعم از سیاست. فرهنگ و اقتصاد و... است.
صفحه 4:
م
| نتلیج پژوهش ها در امریکا نشان می دهد در برنامه های تلوزیونی و
مصاحبه های خبری ٩ درصد میهمانان را زنان تشکیل حی دهند و فقط
ده درصد از زمان برنامه ها صحبت میکنند و بقیه وقت در اختیار مردان
قرار میگیرد.
ل در مطالعات مسزودونکن مشخص شد که کیفیت اخبار ورزشی در سال
۴ نسبتبه سال های قبل افزلیش يافته هلی هم چنان نگاه جنسیتی
و شوخی های جنسی با زنان به چشم می خورد.
صفحه 5:
۲ زوایای آشکار و پنهان ورزش زنان در رسانه :
لا
| در متن های خبری. مصاحبه ها و تصاویر که از زنان ورزشکار ارلئه می
شود که انها راجه عنوان ابزار جنسی قلمداد می کنند. در بسیاری از
تصاویری که از زنان ورزشکار نهیه شده. به جای نشان دادن تلاش های
انها عکس های در حالات و زوایلیی نشان داده می شود که در واقع
نمایان گر نقش سنتی زن یعنی موجود منفعل. غیر رقابتی و ضعیف
نشان می دهد.
صفحه 6:
۳. مطبوعات ورزشی و زنان :
J تمام روز نامه های ملی بریتانیا بر ورزش مردان تمر کز دارند. نتایج
تحقیقات که در سال ۱۹۹۲ توسط شورای ورزش بریتانیا انجام شد.
نشان داد که تنها 7.۵ درصد از کل فضای ورزشی و روزنلمه های بریتانیا
به ورزش زنان اختصاص داده شده .
صفحه 7:
فل
| در پوشش خبری المپیک سئول بررسی عکس ها و اخبار مربوط به زنان
لین گونه بود که عکس های زنان بيشتر انفرادی وبا تاکید بر ویژگی
های جنسی آنها بود و اطلاعات نظیر وضعیت تاهل ویژگی های زندگی
خصوصی و مسائل شخصی انها درج شده بود.
صفحه 8:
صفحه 9:
۴ تلویزیون و زنان :
۱ ۲
| تبعیضی که در مطبوعات در خصوص زنان ورزشکار اعمال می شودبه طور هم زمان
در تلوزیون هم نمود یافته است. برنامه های تلوزبینی به ورزش مردان تاکید زیادی
دایند.به طور که در زملنی که مسابقات جهلنی مردان در جریان باشد برای مدتی از
ورزش زنان هیچ برنامه ای پخش نمی شود.
صفحه 10:
وف
1 البته در رشته های ورزشی مناسب زنان نظیر ژیمناستیک و فیگور
اسكيت در مقایسه با ورزش مردان میزان پخش مشابه دارند.
چون در این مسابقات زنان همراه با مردان در صحنه حاضر می شوند.
ل تفاوت دیگر نیز در تلوزیون دیده می شود که اغلب کارشناسان
ورزشی. گزارش گران. مجریان و متخصصان ورزش مردان هستند.
صفحه 11:
۵طلاع رسانی در مورد حقوق رسانه ای زنان ورزشکار :
لا
1 در سال ۱۹۹۴ بنیاد ورزش زنان در کانادا کتابچه ای راهنما.با عنوان ( از کلام تا
نگاه )) رابه منظور مواجهه ی عادلانهبا زنان نملیش داد که پاسخی برای سوالات در
رابطه با عکس های جنسی از زنان ورزشکار و.۰. بود . بعد ها بخش های دیگری به
این کتاب اضافه شد.
صفحه 12:
۶ تبلیغات و زنان ورزشکار :
لاس
1 طی سه دهه ی گذشته تعداد آگهی های تبلیغلنی که در انها از زنان ورزشکار
استفاده شدهبه شکل معنا داری افزلیش یافته. در دهه ۱۹۹۰ در بیش از شصت درصد
از آگهی های نجاری در مطبوعات. از زنان ورزشکار استفاده شده است.
صفحه 13:
۷ علت اهمیت حضور زنان در رسانه ها :
1 رسانه ها نفوذ قوی بر جامعه پذیری زنان و دختران از طریق ورزش دارد. پوشش
رسانه ای مناسب ورزشکاران موجب جذب دختران جوان به ورزش می شود.
صفحه 14:
۸ ورزش. زنان و جوامع اسلامی :
—
در جولمع غیبی پوشش رسانه ای ورزش زنان تلبع تفکرات سنتی در خصوص ویژگی
های زنلنه. نگاه چنسی داشتن, نقش ضعیف زن در ورزش و. ۰ ۰ بود. اما در جوامع
اسلامی علاوه بر وجود لین مشکلات که دردیبه خساب می آید. دردی دیگر بر
دردهای جامعه زنان گذاشته شده ون هم محدودیت حجاب و حفظ شئونات اسلامی
است که تقریبا ورزش را در لین جوامع فاتحه مع الصلوات کرده. چاره ای که در ابن
زمینه برای کشور های اسلامی اندیشیده شده طراحی و تدارک لباس مناسب و اخذ
مجوز از کنفدراسیون های رشته های ورزشی مربوط است. کنفدراسیون بررسی می
کند که لباس انتخاب شده نباید مانع حرکت ورزشی رشته مربوطه باشد.
صفحه 15:
صفحه 16:
5 مردان ورزشکار و رسانه ها :
لاس
پوشش خبری رسانه های ورزشی تقریبابه طور کامل در اختیار ورزش مردان است.
اما. على رغم سیطره ای که ورزش مردان در رسانه ها دایند همین پوشش خبری
گاهی میتولند مشکل ساز شودبه طوری که اگر آنها پیروز مسابقات باشند موفق و
تصویر مثبت نشان داده می شود امابه محض لین که آنها در مسابقه ای شکست
بخورند تصویری که از آنها ارائه می شود حاوی پیام های منفی خواهد بود.
صفحه 17:
۰ کودکان و رسانه :
لاس
نقش رسانه های تصویریبه خصوص تلوزیون بیشتر از سایر رسانه هاست. یکی از
مهم ترین کارکرد های رسانه برای کودکان, کمک به روند فرهنگ پذیری انهاست. بر
الگوی رفتاری افرادبه شدت تاثیر می گذارد پیمان جهلنی ملل متحد در مورد حقوق
کودک در سال ۱۹۸۹ منعقد شده که موارد و ماده قانونی کاربردی دارد.
صفحه 18:
۷ متولیان رسانه :
لاس
| در تحقیقی که توسط ماریا هاردین در مرکز روزنامه نگاران ورزشی ایالات پینسیلوانیا
در سال ۲۰۰۰ انجام شده مشخص شده که فقط 1۱۱ درصد از افرادی که در این گروه
کار می کنند زنان هستند. تحقیقات نشان می دهد که اگر زنان از کدشتم در
روزنامه نگاری ورزشی مشارکت داشته باشند. لین لمر موجب پوششی رسانه ای بهتر
اخبار ورزشی مرتبط با زنان می شود.
صفحه 19:
صفحه 20: