صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
رسانه های آموزشی
صفحه 4:
اهداف:
©- مفهوم رسانه
©- تمایز رسانه آموزشی و وسایل کمک آموزشی
مزایای استفاده از رسانه ها آموزشی
۰
عوامل موثر در انتخاب رسانه های آموزشی
- آشنایی مقدماتی با واع رسانه ها
صفحه 5:
“به معنای واسطه . وسیله رابط . حد فاصل و نقل و انتقال
"رسانه در معنای عام یعنی وسیله نقل و انتقال اخبارء بيام ها و اطلاعات
"وسایل یا پل های ارتباطی بین فرستنده و گیرنده پیام
وسایل و ابزارهای انتقال دهنده پیام از فرستنده به گیرنده
صفحه 6:
Ow
- رسانه آموزشي :عوامل .وسایل یا ابزاري گفته مي شود كه كل
محتواي آموزش را به فراگیران منتقل مي کند.
- وسایل کمک آموزشي : کلیه اشیاء و ادواتي هستند که در کنار رسانه
آموزشي براي تفهیم بهتر و بیشتر موضوع آموزش به فراگیرها
بكارمي روند(در واقع تنها در بخشي از آموزش از آنها استفاده مي
شود.
مثال :معلمي که از نقشه جغرافیا استفاده مي کند.
(رسانه آموزشي: معلم ی وسایل کمک آموزشي:نقشه)
صفحه 7:
نقش حواس در ياد كيسرى :
#ايكى :از علل استفاذه .از رسانهها و وسايل كمك آموزشىء تقشى اسث كه حواس
مختلف در یادگیریدارند.
درصد یادگیری از طریق کاربرد حس بینایی.
1 درصد از طریق حس شنوایی.
6 درصد از طریق حس لامسه,
3 درصد از طریق حس بویایی و
3 درصد از طریق حس چشایی صورت
صفحه 8:
مزایای ر
*ایجاد انگیزه يادگيري و کمك به تداوم آن
*صرفه جويي در زمان آموزش
*ارتباط آسان تر و تفهیم بهتر
*شکل دهي تجارب يادگيري دست اول ویا نزديك به آن
*شکل دهي يادگيري سریع تر, عمیق تر و پایدارتر
*شکل دهي تجارب يادگيري ناممکن
*تدوام بذل توجه فراگیر از طریق درگیر کردن حواس
"فراهم ساختن يادكيرى مستمر
"ايجاد فرصتهاى برابر آموزشی
صفحه 9:
تحقیقات در مواجهه با رسانه ها:
[)كرايش فراكير به رسانه:
كرايش مثبت سبب توجه و دقت بيشتر فراكير مي شود ودركيري ذهني فراكير افزايش يافته كه سبب
يادكيري بيشتر مي شود.
2) برداشت فراكير از سطح دشواري يادكيري از يى رسانه:
هر قدر براي يادكيري رسانه اي را دشوار و مستلزم صرف وقت و انرژي بيشتري بداند با تلقي کند
به همان ميزان يادكيري از طريق آن رسانه بيشتر مي شود.
صفحه 10:
3) انتخاب روش و رسانه بو
وشها و رسانه های منظم : در آنها حرکت و فعالیت فراگیر براي يادگيري از پیش
تعیین شده است.
روشها و رسانه های نامنظم: آزادي عمل بيشتري براي فراگیر جهت دستيابي به
هدف هاي آموزشي داده شده است,
براي فراگیران و شاگردان با توانايي بالا «روشها و رسانه هاي نامنظم توصیه شده
هرچند که خود آنها روشها و رسانه هاي منظم را مي پسندند و برعکس براي
فراگيراني با توانايي پایین روشها در رسانه هاي منظم توصیه مي شود بر خلاف
میلشان که خود روشها و رسانه هاي نا منظم را بر مي گزینند.
صفحه 11:
ao
- با فرض اينكه رسانه ها با انتقال کل محتواي آموزشي, با هم تفاوتي ندارند باید
ساده ترین و ارزانترین آنها انتخاب شود(یک اصل (AS
- گاهي خصوصیات ویژه محتوا نوع خاصي از رسانه را طلب مي کند.
- گاهي خصوصیات ویژه فراگیران نوع خاصي از رسانه را طلب مي کند.
- گاهي مسانل اقتصادي, فرهنگي .اجتماعي و ... نوع خاصي از رسانه را طلب مي
کند.
صفحه 12:
”هدف هاى آموزشى
"ویژگی های فراگیران
VW
شیوه آموزشی
7"محرکهای مورد نیاز
صفحه 13:
ترامع وسانه ها
©- رسانه هاى ديداري غير شفاف
#رسانه هاى ديداري شفاف
#رسانه هاى شنيداري
#رسانه هاى سه بعدي
#رسانه هاى Bll,
صفحه 14:
رسائه های دیداری
“مواد دیداری غیر شفاف:
پوستر. جارت . نمودار. نقشه . كتاب . مجله و روزنامه. كتابجه و
بروشور:عكس و تصويره كاريكاتورءكارت هاى نمايشى , تخته
ماهوتى . تخته بولتن , تابلوهاى كجى . تابلوهاى
مازيكى . تابلوهاى مغناطيسى و تابلوهاى الكترونيكى
”مواد ديدارى شفاف ثابت :
فيلم استريب . اسلايد و طلق شفاف
صفحه 15:
رسانه های دیداری غیر شفاف
"مواد نصبی : پوستر . عکشٌ . استیکر. نمودار و...
"مواد نوشتاری : پمفلت . لیفلت . بروشور.کتاب و ...
"جراید : روزنامه . مجله . بولتن و ...
"وسایل آموزشی و تبلیغی : تخته سیاه . تابلوهای تبلیغاتی .
پروژکتورها و ...
صفحه 16:
Ow
#رسانه های شنيداري: مانند بلندگو, تلفن. رادیو و نوارهای صوتي
#رسانه های سه بعدی: مانند نمونه هاي واقعی از اشیاء مدل ها و ماکت
۵ ۵ ی
رسانه های رایانه ای: مانند انواع بسته هاي نرم افزاري و شبکه هاي
اطلاع رساني
صفحه 17:
:ارزشیابی رسانه
ارزشیابی رسانه شامل فرآیند پیش رسانه. مشخصات رسانه. اجرای
تفن ا رات ررس لمق
*فرآیند پیش رسانه ای:شامل بررسی وضعیت موجود. تدوين اهداف
ساسك تا سانجا رسانه | محاخله
*مشخصات رسانه از دو بخش محتوی رسانه و ساختار رسانه تشکی
است.
صفحه 18:
افرآیند پیش رسانه
لف - بررسی وضعیت موجود
ور اس ورد یل سل معط و
مخاطب با توجه به آمار و ارقام و شاخصهای موجود
پرداخته می شود.
* لازم است مدارک و مستندات مربوط به این فعالیتها مورد
بررسی قرارگیرد.
صفحه 19:
اف ر آیند پیش رسانه
ب) تدوین اهداف آموزشی
سه حیطه شناختی » نگرشی و روانی-حرکتی
صفحه 20:
افرآیند پیش رسانه
ج)شناسایی مخاطبین:
ویژگیهای دموگرافیکی. سواد. فرهنگ باورها و ...
د) انتخاب رسانه | مداخله
صفحه 21:
مشخصات رسانه
الف) محتوای رسانه:
دقت. عدم تناقض و یکپارچگی. شفافیت. مناسبت
داشتن. جذابیت» خلاقیت. مقبولیت
ب) ساختار رسانه
عنوان. شناسنامه رسانه. طراحی رسانه. کیفیت. پیش
آزمون
صفحه 22:
تولید و اجرای رسانه
تیراژ و تعداد رسانه تولید شده» در دسترس
مخاطبان بودن» زمان توزیع مکان توزیع ....
صفحه 23:
ارزشیابی رسانه
lis دست يابى به اهداف آموزشی از طریق اين
رسانه مورد سنجش قرار گرفته است؟
* آيا تاثير بر تغییر آگاهی؛ نگرش و عملکرد
مخاطبین را سنجیده است؟
صفحه 24: