صفحه 1:
رسانه‌های اجتماعی نگاهی به مبانی یک پدیده یونس"شکرخواه - عضو هیات علمی دانشگاه تهران رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی ‎shokrkhah@ut.ac.ir‏

صفحه 2:
مقهوم رسانه اجتماعی * هنوز فیل مولوی است در همه جا: بجر * هنوز یک طیف معنایی است بین رسانه و اجتماع و اگر از سویه رسانه به آن نكاه كنيد خیلی حرف‌ها می‌توان زد و اگر از سویه اجتماع به آن بنگرید؛ بازهم خیلی حرف‌های دیگر می‌توان زد. * من بر اين باورم که هم متخصصان عرصه مطالعات رسانه‌ای و ارتباطات جمعی و هم جامعه‌شناسان و هم خیلی‌های دیگر در اين معنا سازی ذیمدخل هستند و فقط باید با حوصله به حرف‌های هم گوش کنند و به دیالوگ باور داشته باشتد * البته عده‌ای هم هستند که اصرار به تصویب یک تعریف فوری چه از خود رسانه اجتماعی دارند و چه از برند زدن بر رسانه‌های اجتماعی موجود. : رسانه اجتماعی؛ فرمت است؛ | * برای جلو رفتن یک تعریف زیر ساختى مورد توافق اين | پایه (وب ۲) است که همه جا حاضر و هميشه در دسترس است و امکان دوسویه‌گی را برای تبادل دیتا از نوع محتوای تولید شده توسط کاربر بین افراد و جوامع از کوچک نا بزرگ فراهم می‌سازد. * دو اصطلاح همزاد رسائه‌های اجتماعی: * محتوای تولید شده توسط کاربر سس وس ‎(BO:‏ ‏.ه توسط مصرف کننده امس امه :0۵0

صفحه 3:
ريخ کوتاه تولد رسانه‌های اجتماعی من تاريخ رسانههاى اجتماعى به سرويسهاى تلفنى وويب 100 جمد -<» مثل دایل پد و غیره؛ برمی‌گردد ولی هرچه جلوتر آمدیم امکانات بیشتر شد: * ژئوسیتیز (سعس0» (۱۹۹۴): خانه در شهرهای رایگان وب | یاهو آنرا خرید و مسدوش کرد. * وبلاگ‌ها (۱۹۹۷) امتداد آن‌ها تا میکروبلاگ توئیتر * دانشنامه آزاد ویکی پدیا (۲۰۰۱) همکاری‌جویی دسته جمعی برای تولید محتوا * مای اسپیس م0 و ای او ال ‎POL)‏ و اورکات 0۸ (۲۰۰۲) * لینکداین (۲۰۰۳(),۸۳۷۱۰) حرفه‌ای‌تر و تجاری‌تر (وب‌سایت شبکه اجتماعی) * فیسبوک اجه و قلیکر (7ط6) (ژاثر تصویری) (۲۰۰۴) * دیگ 0*0) و ترنتر (جهس؟) مدل‌های خبری‌تر این رسانه‌ها * گوگل باز (س-۲۰۱۰(:۵) تجریه ناموفق در ارتباط با جی‌میل و بعد گوگل پلاس * لری پیج از بنیانگذاران گوگل: فیسبوک یک باغ بسته برای گروگان گرفتن کاریران و سیاست‌های آن قاتل نوآوری است: AAV

صفحه 4:
طبقه بندی ششگانه رسانه اجتماعی * طبقه بندی کاپلان و هنلین* یکی از طبقه‌بندی‌های رایج برای این رسانه‌هاست: ۱. همکاری‌جویانه (ویکی‌بدیا) ۲. وبلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها (توئیتر) ۳ جوامع محتوایی (یوتیوب) ۴ سایت‌های شبکه اجتماعی (فیسبوک) ۵. جهان‌های بازی‌های مجازی (وارکرفت ورلد. کلش آو ‎(AS‏ ۶ جهان‌های اجتماعی مجازی (سکند ‎(BY‏ 00 TE

صفحه 5:
کدام نظریه‌ها و مدل‌ها؟ * حضور اجتماعی سس لس toonnba richewwe) ‏اشباخ رسانه‌ای‎ * * ارائه خود ‎(oeP-prevrctatioa)‏ (eP-devbewr) 5325-35 * * كاريرى و اقناع اسه هسب لسك سوا * مدل همگرایی رسانه‌های اجتماعی (اط() مسجسه مطس() لس سل (rxkerotamckny Deus: The Oxteowirce of Der) gl JS - ‏درک رسانه‌ها‎ * (Dun Gey Pw Pheory) ‏جریان دو مرحله‌ای اطلاعات پاول لازارسفلد‎ * * مدل هارولد لسول (المه تسیا AAV

صفحه 6:
امکانات و تکنولوژی‌های رسانه‌های اجتماعی * امکانات: * دوسویه‌گی و گستردگی دسترسی یه مخاطب در سطح جهانی؛ نقطه تلاقی؛ تمرکززدایی و حذف سلسله مراتب در تولید (برخلاف رسانه‌های کلاسیک) قابلیت دسترسی رایگان یا کم‌هزینه به اين نوع رساندها؛ عدم نیاز به مهارت‌های ویژه در استفاده از اين نوع رسانه‌ها؛ سرعت و پیوستگی در ارتباط؛ امکان تغییر مطلب ولو بس از انتشار (يرخلاف رسائدهاى كلاسيكس؛ كرفتن نظرات ديكران درياره مطالب در قالب كامنت و لايك. * تکنولوژی‌ها: * بلاگ: اشتراک عکس: اشتراک موسیقی؛ وی‌لاگ؛ پست‌های دیواری؛ پست‌های فوری؛ ایمیل؛ وویپ؛ کرود سورسینگ و ..... AAV

صفحه 7:
سطوح دوسویه تب * سطح اول: امکانات بیشتر جستجوی تخصصی در عرصه‌های مورد * سطح دوم: * سطح سوم: پاسخ دهندگی هم با اتکا بر انسان هم پر کامپیوتر * سطح چهارم: تسپیل ارتباطات پین فردی همه‌جا حاضر بودن و دسترسی پیوسته * سطح پنجم: سهولت در اتزایش اطلاعات محتوای تولید شده توسط کاربران (مالکیت محتوا؟) * سطح ششم: نظارت بر کاربرد سیستم برای اطلاع یافتن از سلائق یکایک مخاطبان اس کاربر و تلاش سیستم AAV

صفحه 8:
تقطه تلاقی ارتباط و کنترل 7 نقطه تلاقی ارتباط و کنترل همان محیط ارتباطی مشترک سازمان‌ها و توده‌ها و در عين حال همان نقطه قابلیت حل مشکلات است. ۲ علم ارتباطات این نقطه تلاقی یا تماس را که سر فصل تماس یک سیستم با سیستم یا با سیستم‌های دیگر است؛ بسیار مهم می‌داند. 7 سیگنال‌های دو سیستم در همین نقطه با هم به دیالوگ و به تبادل می‌پردازند و هدف نهایی اين تبادل و تماس چیزی جز حل مشکلات و در حالتی دیگر چیزی جز رسیدن به مفاهمه و نوعی انطباق نیست. (نقطه مقابل آنترویی) ۲" علم ارتباطات هميشه به تاثیر ارتباطات چهره به چهره معتقد است؛ اما در عين حال به اين امر نیز باور دارد که برای اجرای امور تکرار شونده؛ ابزارها؛ ويجت‌ها و اپلیکیشن‌ها يا برنامه‌های کاربردی می‌توانند بسیار مفید و گره‌گشا باشند. ” يك مثال: ۵71: حذف امور تکرار شونده؛ رضایت یا اعتراض؟ AAV

صفحه 9:
مولفه‌های سازنده نقطه تلاقی * مولفه‌های سازنده رسانه اجتماعی ممکن است به صورت تک عنصری و یا چند عنصری در زندگی رسانه‌ای اجتماعی حضور * شرکت‌هایی که وارد فضای رسانه‌های اجتماعی می‌شوند تلاش می‌کنند تا همه مولفه‌ها را همزمان فعال کنند و به کار گیرند * هویت (در لینکداین) (سایبر و مدرن) ۴۱۱05006۲ ۱۳۵۰۵۵00۷ Armchair activist) Sis * * اشتراک گذاری (تک عنصری اولیه در یوتیوب) * حشور (در اکثر رسانه‌های اجتماعی) (۱۳0۱۸0 * مناسبات (در لینکداین) (در اکتر رسانه‌های اجتماعی) * شهرت (در لینکداین) * گروه (در اکثر رسانه‌های اجتماعی) 00 TE

صفحه 10:
ساختاری با ۱۵ روند

صفحه 11:
گی دوم 6۱ ‎(YY) Second‏ دنیای سه بعدی مجازی * خالق: فیلیپ روزدال مدیر یک شرکت اینترنتی در سانفرانسیسکو * پول رایج: لیندن دلار (قابل تبدیل) * معاملات در هر ماه سر یه میلیون‌ها دلار می‌زند * سکنه زندگی دوم می‌توانند حقوق قانونی هر آنچه را که در زندگی دوم تولید کرده‌اند؛ در زندگی واقعی برای خود ثبت کنند. 8۴۱/۲۶۴5۰۵ Your World. Your imagination, ‏الت‎ ‎oe

صفحه 12:
برخی انتقادات: * داروینیسم دیجیتال (حرف‌های دائمی و بقای صدای بلندتر) * اعمال نفوذ است بر نفوذ کنندگان از طریق بحث‌های سطحی و این یعنی دور باطل * ساختار آنها ثروت را به سوى راس هرم يمياز می‌کند و شکاف دیجیتال را عميقتر مىسازد (طبقد مجازى و شرايط فرا طبقهاى) * نكرانى از بلعيده شدن منابع مالى كشورهاى رو به توسعه؛ در مسير خريد ابزارهاى مرتبط با لايف استايل شبکه‌ای * نگرانی از بروز آنتی سوشال مدیا به مثابه ابزارهای کنترل مطلق سوشال مدیا * نگرانی از بروز رخوت در مدیریت روابط انسانی شخصی در جهان واقعی و به طور کلی تاثیرات منفی شبکه مجازی بر جامعه واقعی * مالکان محتوا؛کاربران مولد محتوا نیستند و هر چه تولید می‌شود متعلق به مالک رسانه اجتماعی است. * چرا رسانه‌های اجتماعی امکان کوج عضو یک شبکه به شبکه‌ای دیگر را نمی‌دهند و در صورت ترک شبکه باید مایملک محتوایی افراد در شبکه قبلی بماند؟ (عدم امکان تغییر فرمت) * نگرانی‌های روانشاختی مرتبط با پدیده ۴۵۳0۵ يا همان ‎fear of missing out‏ * تیم برنرز ی (پدر مدرنیته اینترنت): سیلوهایی هستند که اجازه برداشت به افراد نمی‌دهند. ممکن است موئوپل شوند و نوآوری را عقیم کنند AAV

صفحه 13:
برخی فرصت‌ها: * امکان فروش گسترده و ترغیب به خرید کالاها و خدمات. ‎«people who bought X also bought Y)‏ يف فعالیت‌های تجاری در قالب تجارت الکترونیک. (828 و غیرها * ایجاد کارآفرینی و خلق مشاغل تازه نظیر آنچه که اکنون اقتصاد اپ یا 260000۷ ۵00 خوانده می‌شود * امکان گرفتن ایده‌های جمعیت متراکم شده و در دسترس: مسئولان شرکت دل 061 اعلام کردهاند ۷ هزار ایده از رسانه‌های اجتماعی صید کرد‌اند فقط فیسیوک پیش از یک میلیارد کاربر دارد * امکان دسترسی ارزان به مشاغل کارمندی (یقه سفیدها) و کارگری (يقه آبی‌ها) و حرفه‌ای‌های فضای سایبر (يقه طلایی‌ها) * باور به اين که تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان که رسانه‌های اجتماعی هم فرآورده جانبی آن‌ها هستند در توسعه پایدار تقش دارند * امکان ایجاد کمپین‌های سیاسی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در خلاء نهادهای مدنی * امکان ایجاد کمپین‌های اجتماعی در مقابله با بلایا و بیماری‌های اجتماعی نظیر سرطان و غیره * کلیه کاربردهای مرتبط با پیشونده نظیر آموزش الکترونیک؛ تجارت الکترونیک؛ بهداشت الکترونیک و غیره (بند هفتم از یازده بند ۱۱ خط عمل جامعه اطلاعاتی) AAV

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان