54 صفحه
584 بازدید
14 تیر 1401

صفحه 1:
Bo ee re Pn gees) ‏رشد بهنجار و نابهنجار‎

صفحه 2:

صفحه 3:
لین است که رشد بهنجار را از نابهنجار چگونه سلامت در جشم انداز تسدره حيات جرلا اهميث در نظر كرفته عي 0 ۱

صفحه 4:
اهمیت سلّعت وعوامل عوتر ب رآن در چشم انداز گستره حیات ویژگیهای مشترک رشد و سلامت * هر دو فرایند گستره حیانند که در برگیرندهی بالندگی و فقدان 8 * چند بعدی هستند. ا ا ا الا ل 7 522001000000

صفحه 5:
اشمبت سلعت وعوامل عوثر ب رآن در چشم انداز کستره حیات (ادامه) فرایندهای رشدی روی سلامتی و بیماری. تجربهی بیماری. پیشگیری. ارتقاء سلامت. سنجتی بیماری و مداخله تاثیرگذار است. *" چهارچوب رشدی گستره حیات میتولند.به درک سلامتی از طریق شناسایی الگوهای منحصر به فرد خطر و عوامل * توجه به عوامل رشدی, درک ما را از لین مطلب که چگونه تجارب اولیهی سلامتی روی مراحل بعدی در گسترهی حیات تحت تاثیر قرار میدهد تقویت میکند.

صفحه 6:
دید گاه تاریبخی نابهنجاری [ا خشونتهایی که به مرگ کودکان میانجامید : (اسراء -۳۱) عامل ارتكاب به اين كناه به نظر قرآن جه بوده است؟

صفحه 7:
ديد كاه تاريخى نابهنجارس | برای اولین بار به رفتار نابهنجار کودکان اشاره شد. ‎J‏ نابهنجاریهای مشاهده شده به طبیعت وحشی و به نیروهای شیطانی درونی آنها نسبت داده ميشد. ‏| اواخر قرن ۱۸ دیتریش تیدمن و اولین دفتر خاطرات روزلنه رواذ شناسی رشد کودک. ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
دیبدگاه تاربیخی نابهنجاری لا فعالیت ۲870 و درمان کودک عقبمانده 1 یادداشتهای داروین دربارهی رشد حسی. شناختی و / هیجانی پسرش از تولد تا پایان یکسالی

صفحه 9:
دیبدگاه تاربیخی نابشنجاری ۱ a DS di Ree as LE te ath CB] Normative - log oe Descriptive ‏بررسى منجارى - توصيقى‎

صفحه 10:
۱۳ OE Ren Saad يد ‎Petts‏ ‏مراحل رشدی تحت عنوان "شیب رشدی " (9۳0۷/19 ‎pe Itty‏ 2 920 وجهی از رشد ارائه کرده ۱

صفحه 11:
شیب رشدی کزل و حوزشهای ده کانهی ‎Motor 7 5‏ ویژگیهای حرکتی ‎Characteristic’‏ ‏اشت 35+ ‎Personal‏ ‏بهداست شخصى ۰ ‎Hygiene‏ ‎Emotional ‏اذ‎ ‎Expression < Soe ‎Fears & 0 ‏ترسها و روياها 4 ‎Dreams‏ ‏خود و جنسیت , ‎Self & Sex‏ ‎

صفحه 12:
شيب رشدى كزل و دوزههاىس ده كانه سآن ‎Interpersonal -..‏ روابط بين شخصی 4 ‎Relations‏ ‏بازی و اوقات فراغت ‎Play & Pastime‏ ‏زندگی مدرسه , 509001 166 حس اخلاقی , ‎Ethical Sense‏ ‎Philosophic‏ ‏چشمانداز فلسفی 4 ‎Outlook‏ ‎

صفحه 13:
تخالیک رشدی فاویخضهرست ‎(Robert J.Havighurst)‏ | کار مهم هاویگهرست :به جای اصطلاح مبهم نیا از تکلیف رشدی ‎oi.) Developmental Task‏ 9,5

صفحه 14:
الگوهای سختلگ تمایز بهنجاری از نابهنجاری

صفحه 15:
الكوى يزشكس ([100! 7160121 ©:11) .اختلال زمانی وجود دارد که فیزیولوژی بدن خوب کار نکند

صفحه 16:
( Statistical Model) ‏الکو سآعاری‎ 2۳۳ ‏ع‎ Not normal 1 افرادی که از نظر آماری.به میزلنی متفاوتند. "نابهنجار " تلقی هي شوند. 7 ل چا رفتاری که در بين افراد جامعه بهندرت روی میدهد نابهز است. طبق این الگو چه رفتارهایی نابهنجارترند؟ " آيا اين الكو میتواند در همهی موارد درست عمل کند؟

صفحه 17:
الکو سآمارس( ادامه) رفتارهایی در الگوی آماری نا ی ارترند که فاصلهی بیشتری از هنجار داشته * الگوی آماری در همهی موارد صحیح به نظر نمیرسد. مثلا در مورد معیار عقب ماندگی روی مقیاس هوشی وکسلر» که نمره ۱۰۰ میانگین (هنجار) و هر انحراف معیارمعادل ۱۵ است. کودکی عقب مانده در نظر گرفته میشود که دو احراف مار زر متانگین فرار دارده بعتی زیر ۷۰ ولی ند و تیزهوش و سرآمدند. آیا نابهنجارند

صفحه 18:
(Social Model) pelts! ‏الكوى‎ 0 بر اساس لین الگو ارزشهای فرهنگی (رفتارها. افکار و احساسات) توافق شدهی گروه خاص ملاک بهنجاری و نابهنجاری است. 0 لذا اگر رفتاری از لین هنجار تولفق شده تخطی کند. نابهنجار تلقی میشود. مشکل این الکه جیست؟ گروههای مختلف معیارهای مختلفی دارند؛ حتی ممکن ‎A neoee)|‏ ۱

صفحه 19:
(Humanistic Model) ‏الگکوی انسانگرایی‎ طول Mature) a: 33, ° (Development Immature) «6 25, ° (Development 5 رشد نايخته یا ناپختگی سنی در بین کودکان امری ات چرا؟

صفحه 20:
الکوی انسانگرایی (ادامه) مازلو : وقتی کودکان در فرایند رشدی قرار دارنده ناتوان و ضعیف و بدون دانش لازم و بیهدف بهنظر مپرسند. همین علانم کر در بزرگسالان دیده شود جطور؟. انحراف از نظر مازلو اگر به معنی تحقق قابلیتهای درونی و در جهت خودشکوفایی باشد

صفحه 21:
الگوی انسانگرای ی( ادامه) * باید تمام نیازهای اساسی انسان را برآورده کند و باعث خودشکوفایی شود. ‎mins copay esas‏ اسسا قرار دار و یه ما ایستد شخصیت سالمی دارد یا ناسالم است؟ ‎

صفحه 22:
لا بنت (۲۰۰۶ [ا رفتار نابهنجار با چهار کلمهی انگلیسی که حرف اولشان 9 است مشخص الگوی آماری انحراف از هنجار ‎eviance‏ Tae ‎sd 0)‏ ا ‏للم

صفحه 23:
الکوی رشدی 0061 ‎(Developmental‏ برخلاف الگوی پزشکی در لین الگو مشکلات رولنی بیماری تلقی نمیشود بلکه انحراف معنی دار از دورهی رشدی سالم گفته ميشود. بين رشد نابهنجار و بهنجار یک مرز آبی است. * اگر در هر مرحله مشکلاتی داشته باشیم طبیعی استّ, ۰ درك نايهنجارى - توجه به تکالیف هر مرحله از رشد (مسائل برجشته مرحله) *_کودک اگر تسلط یلب.به شیوهی سازکاران آن را حل میکند #روی سازگاری مرحلهی رشد نیز تاثیر دارد #» نظریه «خود» اریکسون

صفحه 24:
تحلیل بشنجاری و نابشنجاری 112017235 از الگوی رشدی (Normal) 504 * فراولنی آماری : از نظر سن. جنسیت. کلاس, نژاد. ترتیب تولد. پایگاه اجتماعی- اقتصادی تا چه اندازه شبیه دیگران است. * مطلوب بودن : نظام ارزشی چگونه قضاوت میکند. ممکن است فردی از نظر فراوانى آمارى بهنجار باشد ولى از نظر نظام ارزشى تابه ممكن است فردى از نظر نظام ارزشى بهنجار باشد ولى از نظر فرلانیآماری نابهنجار؟ لهف آنجه كه انتظار ميرود در يك كروه سنى خاص بروز داده شود. * فراوانى آمارى جون رايج است بس طبيعى میباشد؛ مقل شيب رشدى كزل و تكاليف رشدی هاویگهرست *نقش مداخله و عوامل محیطی در دورهی رشدی

صفحه 25:
انتقاد توماس به نظربه پردازان رشدی مثل گزل طبیعی بودن ازنظر آماری هميشه معادل شیوهای که امور بايد باشد در نظر گرفتهاند. اشكال ايبن نظركاه جيست ؟

صفحه 26:
عداخله در رشد اکر هست معادل بلید در نظر گرفته شود آنگاه مداخله نبابد صورت گیرد. به اعتقاد توماس بلید شاخص آماری رلیج و طبیعی با نظام ارزیلبی فردی همراه شود تا مشخص شود که آن نوع رشد طبیعی مطلوب به نظر میرسد با خیر. از نظر توماس مداخله در رشد چه موقع باید صورت گیرد؟

صفحه 27:
شرایط مداخله در رشد 5 املى به دليل نابهنجارى كودى باعث ارجاعش ميشود؟

صفحه 28:
عوامل ارجای كودك ‎)١‏ ويزكيهاى ‎(Characteristic of the Ch‏ ‎ ‎ ‏سا بزرگترها بیشتر رفتاری را بهعنوان انحراف درک میکنند که در ارتباط یا پسران باشد. ‏لا یا کودکانی که غیر جذاب و از طبقهی پایین هستند. ‏لس معمولا بزرگترها کودکانی که دارای مهارتهای اجتماعی خوبی هستند کمتر به عنوان بچههای مشکلدار ميشناسند. ‎ ‎ ‎(Charazteriristic of the Reffering Adult) ‏لس مثلا والدين افسرده بيشتر به جنبههای منفی کودک توجه میکنند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
به حقوق یکدیگر تجاوز میکردند اا. در یک موقعیت بازی قرار داشتند که پیامد مخربی داشت در یک موقعیت رقابت درگیر بودند که پیامد مبهمی داشت

صفحه 30:
ادامهى عوامل ارجاع کودک Pere ng he Child Environment)

صفحه 31:
تعریک نهایی توماس از بهنجار بودن و علکها یآن نیازهای خود را بهطور متوسط بهخوبی برآورده کنند بی دلیل رفتارشان به حقوق و موقعیتهای دیگران ت بر نوعی برای افراد در یک محيط اجتماعی مشخص توانایی منطقی است. انجام دهند نمیشود که سایر افراد به شيوهاي با آنها لیزیکی, روانشناختی یا اجتماعی آنها شود.

صفحه 32:
مولفههاى تعریک توماس ** هر كودك نیازهای بدنی و روانی مخصوص خود دارد. دا رآورده شود - احسل لذت و رشايت لأ با ناكامى مواجه شود - ناراحتى و يريشانى * کودک مستحق : نیازهایش تا آنجا که شرلیط اجازه میدهد به فوریت و کاملا برآورده کند. * شرلیط (00۳80110195) - شیوهای که نیازهای کودکان و توانايد هایشان در تعامل با عوامل محیطی قرار میگیرند.

صفحه 33:
عولففهای تعربف توماس ‎aby) (adlal)‏ منطق این مولفه : انسان موجودی اجتماعی است و به تنهایی نمیتولند زندگی کند و به دلیل قلمرو مشترک باید با هم همکاری و تعامل داشته باشند. 8 جنبهی اجتماعی رشد رضامندی ‎ee Per ele at epee gone |‏ ۱ ‎The Importance of Social Attitudes and)‏ (Socioeconemic opportunities ‏بسیاری از موانع رشد بهنجارکودکان تبعیضات و نگرشهای قالبی افراد در محیط‎ است

صفحه 34:
روبکرد رشد سآسیب شناسی روانی ‎Developmental)‏ ‎(Psychopathology‏ | ترکیب مطالعهی آسیب شناسی رولنی‌با مطالعه رشد گفته میشود که دربرگیرندهی بررسی منشاء دوره. تغییر و تداوم اختلال يا رفتار ناسازگار در گسترهی زندگی است پارک و گواین ۲۰۰۹ ص ۵۴۹

صفحه 35:
اصول رويكرد رشد ص آسيب شناسى رشدس 19 10 BPE On CUES SRN Coed ee TT STE Ae) ‏رختخواب خیسی مشکلات یادگیری و یا رفتار ضد اجتماعی پوشیده میشود؛‎ ee ‎a 0 ie Serre‏ مشاهده میشود از خود نشان نميدهد؛ و ‎ ‎

صفحه 36:
| ee ee Sire Wee RIC Mery cme cep pC piper eneeer] Og Peery mel ‏ا ا‎ Fey ‏اردان وهم درار‎

صفحه 37:
احول روبکرد رشد سآسیبشناسی رشدی (ادامه) انعر و یسایس اس سس

صفحه 38:
طلبکگهبندی مش[صلات وآسیبهای روانی ۳ (Attention Problems)

صفحه 39:
عشکلات برون ریزی شده 1 رفتار انحراف جهتگیری بیرینی دارد؛ مثل رفتار ضد اجتماعی (0»1۵1عناه۸ ‎(Gb3,) Sebw Jyus!: DSM-IV,» Behaviour‏ * اختلالات رفتاری آغاز کودکی ‎(Conduct Disorder Childhood onset) *‏ * پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی آنها در اوایل کودکی شروع و تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه مییابد. * اختلالات رفتاری آغاز نوجوانی ‎(Adolescent-onset Conduct Disorders) *‏ * که رفتار پرخاشگرانه وضد اجتماعی آنها تنها در نوجوانی نشان میدهند.

صفحه 40:
مشصلات درون ریزی نشده و توجهی مشکلات درون ریزی شده ‎Emotional)‏ ‎(Disturbances‏ ‎DSM-IV Gs‏ هم ترین * مشکلات عاطفی اختلال این دسته بیش فعالی * جهت گیری انحراف درون خود کمبود توجه میباشد. وقتی تنها فرد است مثل افسردگی, اضطراپ مشکلات توجهی باشد به عنوان و اختلال خوردن اختلال کمبود توجه مطرح می شود. ‎\\

صفحه 41:
برای توصیف عمر موفقیت آمیز نظرگاهها و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است. براساس رویکرد رشدی گسترهی حیات. عمر موفقیت آمیز بر پایهی آن نوع رشدی توصیف میشود که در جریان و تعامل پویای شخص با محیطش قرار دارد. ملاک مورد نظر نبلید صرفا دربرگیرندهی عوامل درون شخصی مثل پلکه باید ناظر به چگونگی خوب عمل كردن در بافت مورد نظر نیز باشد.

صفحه 42:
الکوس کارصردی روان شناختی عثبت ریگ ‎19۸٩‏ Ryff’s Model of positive psychological function لأ بر اساس لين الگو عمری موفقیت آمیز در نظر گرفته میشود که دارای ۶ کارکرد زیر باشد: / (Autonomy) ‏خود مختاری‎ (Environmental Mastery) .b.%0 bli (Personal Growth) (223 +i, (Positive Relations) coic bLs,/ (Purpose in Life) ‏هدفمندی در زندگی‎ (Self - Acceptance) ‏پذیرش خود‎ مد دب هذ خن وا

صفحه 43:
۱99۰ ‏الکوی بالتز و بالنز‎ (Model of Baltes & Balltes) ل الكوى ريف به دليل آنكه » پایهی گزارشهای خود 5612 5 )ا فراد مسن قرار داشت رويكردى ذهنى تلقى ميشود. بالتز و بالتز با توجه به ادبیات پژوهشی فهرستی از ملاکهای عینی 2 ذهنی را برای عمر موفقیت آمیز در نظر گرفتهاند:

صفحه 44:
(Model of Rowe & kahn) gb 4 ‏الگوی روی‎ الگوی بالتزوبالتز هر چند ملاکهای عینی و ذهنی را با هم ترکیب کرده بودند ویک قدم روبه جلو محسوب میشد؛ ولی چون ملاکهای مورد استفاده بر پلیه ی نظام ارزشی بخصوص جامعه علمی بنا شده و اشخاص سالمند در آن شرکت نداشتهاند. تجویزی محسوب ميشود. روی و خان بین عمر موفقیت آمیز و عمر معمولی تمایز قلثل شدهاند. عمر معمولى ‎ob ols! Usual Aging)‏ كه فرد قادر است خوب عمل كند ولى با اين حال در معرض بيمارى وناتوانى نيز قرار دارد. عدر موققيت آميزيه توائليى دربرداشتن مه فتار با خصوصيات كليدى إشاره دارد : a

صفحه 45:
(Model of Riley) 1994 ply به اعتقاد ربلی رویکرد روی و خان. ساختارهای اجتماعی که یک جنبهی مهم عمر موفقیت آمیز است مورد غفلت قرار دادهاند. عمر موفقیت آمیز دربرگیرندهی تاثیر متقلبل بین زندگی و تغییر ساختاری پویای ممکن است... لذا آنچه که روی و خان از آن غفلت کردند وابستگی عمر موفقیت آمیز به موقعیتهای دارایی ساختار در مدرسه. اداره. خانهی سالمندان. خانواده. انجمن. شبکهی اجتماعی و جامعه بزرگتر است.

صفحه 46:
(Model of Lawton) 1949 ‏الكوى لأتون‎ | eae Re pcre pean ECORYS EIN 20 pO PCY Cv) * کیفیت زندگی درک شده (رضایت ذهنی با حوزههای متنوع زندگی) * سعادت و رفاه روانشناختی (خوشبختی. خوشبینی هماهنگی بین اهداف مورد نظر و اهداف تعقة جافته) شایستگی رفتاری (سلامتی. رفتار حرکتی. شناختی) * معیط عینی (درآمد. شرایط امرار معاش)

صفحه 47:
عولشههای الکوی لتون كيفيت زندكى .به مفهومى جندوجهى اشاره دارد كه.به رضليت در حوزههاى مختلف ا ا ا * به نظر سليكمن خوشبينى يك انتظار تعميم يافته است كه توانايى كنترل بيامدها را دارد. * مركز كنترل - افراد بير ناتوان ميتوانند.يك محيط آنى خلق كنند كه براى آنها برانكيزئده. همراة با داتش و امتیت باتشد.

صفحه 48:
رويكرد فرايند محور بالتز و کارستنسن, ۱9۹7 Process - oriented Approach of Baltes & Carstensen صرق از مس بزای عهر موتدیب امیریبه ‎poet ae‏ بيار میت پر ماه وب ریت ارسیدن به آن وضعیت اشاره نمیکنند. الذا اين رويكرد يك بعد جديد ايستا در مقابل بويا اضافه ميكند. ته فقط مهم است که یک كهنسال.به ييلفد مثبت برسد (مثلا سلامتى. شرايط امرار معاش خوب. اهداف شخصى) بلكه اينكه در فریندنگهین,با چه مشکااتی مواجه مبشود وتا جه اندازه ‎Sek‏ ‏را به حداكثر ميرساند و ضرر را به حداقل ميرساند نيز يهم است. توچه به سنجشهای چندگانه در حوزههای مختلف زندگی در طول زمان

صفحه 49:
الگوی چند بعدی و چند شکلی پولکیین 7۰ ‎Pulkinen) 41.5, 0‏ :31 نظر کلی و انتزاعی عمر موفقیت آمیز می تولند به طور همزمان منافع خود رابه حداکثر برساند وضرر رابه حداقل ولی در عمل کار مشکلی است؛ لذا میگوید: ‏آمیز یکشکل (70101170]) ندارد بلکه چند شکلی ‎ ‏مختلفی دارد؛ لذا باید ابعاد زیر دربرگیرد: ‏* کوتاه مدت راز مدت * ايستا كبوا ‎

صفحه 50:
ابعاد اساسی ملک عمر موفقی تآمیز از نظر پولکینن ~= زهيهاى كا ركردى سيو سلامت سعادتمندی (رفاه) ابعاد موارد تشخیصهای پزشکی | | درآمد خانوادگی [] عینی [] سلامت بدنی /ذهنی ‏ [] . رضایت از موقعیتهای مالی [] ذهنى لا بهبودی از یک عمل جراحی [] خوشحالى هفتهى كذشته [ | كوتاه مدت ل] بيشرفت بهبودى در یک [] كسب معنى از زد دراز مدت [] ماري اله ب معنى از وندكي راز ظرفیت کارآمدی کلی لآ رضایت از زندگی كلى فشار خون ‎LI‏ رضایت از ازدواج اختصاصی [] وضعیت سلامتی در یک برهه سنجش در یک نوبت از ۲ ام 2 رضایت زندگی ایستا 7 سبك زندكي سلامتي (به لا تغييردر رضايت زد لا يوبا لا عنوان مثال ورزش و رژیم لاسا 0 غذایی مناسب)

صفحه 51:
طره اولیه عمر موفقیتآمیز در اسلم

صفحه 52:
گت ان رابان ای » للر سالی وندکاس و فلدمن» روت داسکین (۱۳۹۱) رواذ شناسی رشد و تحول انسان (ترجمه داود عرب قهسقانی. هایاک آواریس یلنس, حمیدرضا سهرابی. فروزنده داورپناه. افسانه حیات روشنلیی و سیامک نقشبندی). تهران : انتشارات رشد. ‎a‏ فرس. ای جری و تیموتی جی. ترال (۱۳۸۲). روانشناسی بالینی : مفاهیم روشها و حرفه. (ترجمه مهرداد فیروزبخت با همکاری سیفاله بهاری). تهران : انتشارات رشد (تاریخ اثر به زبان اصلی, ۲۰۰۲). ‎ol Qa‏ عرو ‎sole‏ لورنا (۱۳۷۲). روشها 3 راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان ‏استكنابى (ترجمه فرهاد ماهر) تهران : انتشارات قومس. ‎ ‎ ‎G1‏ مش, اريك جى و وولف. دیوید ای. (۱۳۸۹). روانشناسی مرضی کودک د له ‎ese epee ners‏ آبادي و اصفر فروغالدين عدل). تهران : انتشارات ‏رد ‏گت موی ال لس سم ۱۱۸۵ مثنوىء تصحيح عبدالكريم سروش» ‏تهران : انتشارات علمى فرهنكى ‎

صفحه 53:
References Be, Helen (2000). The Developing Child. Nine Edition Need ham : Heights/Allyn & Bacon Bennett, Paul (2006). Abnormal & Clinical Psychology : An Introduct Text Book. Second Edition, NewYork : Open University Press. Lerney, Richard M. ; Easterbrooks, M. Ann & Mistry yanthi (2003). Volume 6 Development. Volume Editors Irving B. Weiner Johnwiley & Sons Inc. Lerner, Janet (1997). Learning Disabilities : Theories, Diagnosis, and Teaching Strategies. Boston : Houghton Mifflin Compamy Parke, Ross D. & Gauvain, Mary (2009). Child Psychology : A Contemporary Viewpoint. Seven Edition. NewYork Thomas, R. Murray (1996). Comparing Theories of Child Development. Fourth Edition Pacific Grov, CA : Brooks / Cole Publishing.

صفحه 54:
به پایان آمد اين دفتر ‎ae‏ ‏حکایت همچنان باقی است _ با سپاس ‎i‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
45,000 تومان