آموزشسایر

رفتارسازمانی

26 صفحه
607 بازدید
14 تیر 1401

صفحه 1:

صفحه 2:
در جهان امروز تغییرات سریع تکنولوژیکی, اقتصادی . سیاسی اجتماعی سبب شده است که همواره مدیران در ادره ی سازمان دچار چلش شده و با مسائل جدیدتری در خصوص نوع ‏ رفتارکارکنان در سس اومانها موجه ‎fost‏ ‏رفتار سازمانی در پی یافتن روشهای علمی و کاربردی با هدف افزایش کارآمدی و لثر بخث مه همراه رقاه و کیفیت زندگی گارگناندر سازملن است. هرفردی که وارد سازمان می شود با خود مجموعه ای از ویژگیها ؛ تجربیات و سوابتق شخصى ‎ca alae a),‏ آورف و هعف از تجريه و تخليل لن كسب أكاهي بيشتر اوزباره طبیعت نبووی کار سازمان به عنوان مجموعه اي از آفراه با تتظارات ؛ اهداف شوصی و سای ویژگیهای خاص خود م نى باشد.

صفحه 3:
رفثار مازمالی سس ۴ ف "1

صفحه 4:
در جهان امروز تغییرات سریع تکنولوژیکی, اقتصادی » سیاسی اجتماعی سبب شده است که همواره ملیران در اداره ی سازمات دجار چبلش شده وبا مسالل جدیدتری در خصوص نی رفتارکا رکنان در سازمانها مر باشندم رفتار سازمانی در پی یافتن روشهای علمی و کاربردی با هدف افزایش کارآمدی و اثر بخشی| به همراه رفاه و کیفیت زندگی کار کناندر سازمان است. هرفردى كه 0 07 می شود با خود مجموعه ای از ویژگیها ؛ تجربیات و سوا: خاص خر سس

صفحه 5:
اريف رفتار سازمانی پژوهشگران برای رفتار سازمانی مفاهیم و تعاریف گوناگونی را بیان نموده اند و هر کدام از آنها به موارد خاصی توجه دارند. 1 رفتار سازمانی به عنوان یکک رشته علمی به دتبال مطالعه رفتار انسان ها و همچنین شناخت عوامل موثر فردی و سازمانی است. ‎Ellis,Steve & Dick, Peny‏ ۴ رفتارسازه‌انی بر اساس تعریف رسمی : یه مطالعه رفتر افراد و گروهها در سازمان اطلاق می شود. (جان آر .شرمرهورن؛جیمزجی.هانت و ان.ازيورن » مديريت رفتار سازمانى ترجمه د كتر مهدى ايران نؤاد باريزى ص 6 ۴ ونر سازمنی»مطالعه کاربردی دانش» دریاره چگونگی عم افرد به صورت گزوهی یا فردی در سازمان مى بالف /ر ‎New strom,john & Davis,Keith‏ * رخا ر سازمانى يك رشنه علمى و بزوهثى است عه در ‎AM‏ 6 فر ؛ كروء و مسازمان بر وفارفرد هو درون سازمان دارد ء بر/يسى عى ‎AS‏ ‏( زابيتزء بى ه استيفن » رفتار سازماتي) ل رفتار سازمانى به مطالعه رفتار انسانها در محيط سازمانى و خود سازمان و ارتباط متقايل اين دو عامل اطلاق مى شود. مدن , ۵ ,۴۱666

صفحه 6:
۶ رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم و سیستماتیک عملیات ؛ اقدامات ؛ کارها و نگرش های افرادی که سازمان را تشکیل می دهند.(رابینز . پی . استیفن ؛ مبانی رفتار سازمانی ) تقریبا در همه تعاریف مربوط به رفتار سازمانی به سه عنصر شامل : فرد كروه » سازمان اشاره شده است.

صفحه 7:
تعاریف فوق از نظر رفتار سازمانی دارای چند نکته اساسی است: یک رشته علمی و کاربردی است که در واقع چهار ویژگی علم شامل : توصیف ۰ شناخت ۰ پیش بینی و کنترل را دارا می باشد. * متغيرها را در سه سطح شامل افراد ؛ گروه ها و سازمان بررسی/, می نماید. % در صدد است که استفاده کارامد و اثر بخش از منابع انسانی داشته ۷ # در يكك محيط بويا رفتار انسانی را بررسى * بر فعاليت هاى هدف دار مبتنى بر ارزش ها توجه دارد.

صفحه 8:
تار بخچه تکا فتار سازماذ

صفحه 9:
در اواخر 1۹۴۰ ۰ رفتار سازمانی برای اولین بار به عنوان یکك درس | دانشگاهی مطرح شد و در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به حد كمال ‎a)‏ ‏نظریه های رفتاری از اواسط قرن بیستم همواره با سیر تحول و تکامل نظریه های سازمان و مدیریت رشد نموده/است. در همین راستا » به جهت بررسی این سیر تحول مجموعه نظرلات سازمان و مدیریت چهار مکتب فکری مدیریت که شامل کلاسیک ؛ مکتب نو کلاستک ‏ مکتت سستمی و افتضاییمی باشد » مورد مطالعه قرار می گیرد. ۶

صفحه 10:
مکنب کلاسیک : یکی از اولین مکاتب مدیریت که در سالهای اولیه قرن حاضر عمومیت یافت مکتب کلاسیک بود.افرادی از جمله لیلیان و فرانک گیلبرت , هنری گانت و امرسون در پایه | گذاری این مکتنب نقش داشتند.ولی نام فردریک وینسلو تیلور | بیش از دیگران با این مکتکب آورده شده است. | ريشه توجه تیلور به رفتار سازمانی از آنجا آغاز شد كه وى نه تنها به نتايج حاصل از سهيم كردن كاركران در منافع کارخانه توجه کامل داشت , بلکه اهمیت تشویق ؛ ترغیب ؛ تقدیر و ترفیع ‎ae a ee 9a acres‏ دک مر سس ان ‎ae aah‏ بايه ‎Diss‏ * شده است ان بود که سازمان ها 5ك ۰ ی ‏فنی - اقتصادی نیستند , بلکه یک سیستم اجتماعی می باش ‎pls‏ نظریه پردازان مکتب نئو کلاسیک همچون مازلو ؛ گریگور و أركرس به مسائل انگیزشی کارکنان پرداخته اند و كم از اواخر دهه هاى ‎19١‏ رفتار سازمانی به عنوان یک دانث مطء < شد و مورد توجه موثر قرار گرفت.

صفحه 11:
و در ادامه ی تب دیدگاه دیدگاه 5 9 14 ح 3 م دیدگاه ۰ ‎fink‏ ‏۱ / ۸

صفحه 12:
۱. دیدگاه سیستمی : ابتدا در سال ۱۹۵۰ در علوم فیزیکی توسط برتالانفی مطرح شد. سازمان را به عنوان يك واحد و سیستم منسجم, یکپارچه و هدفدار که از اجزاء مختلف و بهم پیوسته تشکیل شده مورد توجه قرا رمی دهد. در یک سیستم داده هایی مانند منابع انسانی, تکنولوژی , سرمایه , اطلاعات و موارد را دریافت و پس از ‎Jos‏ و انفعالات به عنوان خروجی سیستم مانند رضایت, رفتار کارکنان , کارآیی, سودو زیان را وارد محیط می کندو سرانجام سیستم به وسیله باز خور از محیط خود را اصلاح می کند. ‎tials‏ ۱۳

صفحه 13:
۲ دیدگاه اقتضایی : این دیدگاه از سال ۱۹۵۰ توسط فردفیدلر پایه گذاری شد. علت پیدایش مکتب اقتضایی این بود که هر کدام از مکاتب قبلی اصول وفنون مدیریتی خود را جهان شمول اعلام کرده اند در حالی که این الگوها در شرایط متغیر و متحول در برابر نفوذ محیط های مختلف غیرعملی اند. طبق اين ديدكاه كار مدير اين است كه دريابد جه روشی دريك حالت خاص و در زمان مشخص به نحو احسن تأمین کننده اهداف مدیریت است. \\ ae

صفحه 14:
۳ دیدگاه تعاملی یا مراوده ای : سعی دارد چگونگی انتخاب و تفسیر موقعیتهای مختلف توسط اشخاص را مشخص کند ان دیدگاه تنها بررسی روابط علت و معلولی پدیده ها را کافی نمی داند بلکه تأثیر متقابل دو متفیر را نيز بررسی می کند. \ Ss

صفحه 15:
مفاهیم اساسی رفتار سازمانی يايد بدانيد كه رفتار سازماتی برگرفته از علوم رفتاری و اجتماعی, مهم‌تر از همه از رواتشناسی, می‌باشد. این داتش میتتی بر چند مفهوم اساسی است که یه ماهیت افراد و سازمان‌ها بستگی دارد. تفاوت‌های قردی ه درک متقایل افراد ه تمایل به مشارکت ارزش شخص ه شان اتشاقى اقرات هماتطور که گفتیم. رقتار سازماتی به مطالعه آتچه اقراد در یک سازمان انجام می‌دهتد و چگونگی تاثیر آن رقتار بر عملکرد سازمان, مربوط می‌شود. در تتیجه, مطالعات رقتار سازماتی تمرکز خود را بر انگیزه. رفتار و قدرت ارتباطات بین فردی, یادگیری, توسعه نگرش و ادراک, ت قرایتدها, تعارض, طراحی کار و استرس کار می‌گذارد. \\ ۲

صفحه 16:
نفقش رشته های علوم انسانی در تکوین ‎i9y‏ ‏اف ‎ot‏

صفحه 17:
۳27202033 رواتشتاسى یادگیری اتكيزه اساسا دراک اموس اتربخشی رعیری رات دعای تصمیم کیری فردی ارژیابی عملکره: اندازه كيرى تكرش اتتخاب کار کنان" طراحی شغل استرس کاری كير رقغار اتغبير تكرض ار تباطات فرآیندهای گروهی تصمیم گیری گروهی ارتباطات ماو رفتار درون گروهی تظریه های سازمان رسمی فناوری سازمانی تقییر ساومانی فرهتک سازماتی ارزشهای تطبیقی نگرشیهای تطبیقی تحلیل جند فرهنگر فرهتک سازماتی شمیت سومان بت هيه کرو ساعتار مطالعه رفتاز سازعانی

صفحه 18:

صفحه 19:
آززش و اهسست زفتار سازهاتی در این است که بعد انسانی سازمان را مورد مطالعه قرار می دهد و انسان را به عنوان جزء اصلی سازمان و مهم ترین و منحصر به فرد ترین منبع سازمان می داند و مدیران با شناخت رفتار سازمانی /نه تنها چرایی رفتار را تشخیص می ده بلکه قادر خواهند شد تا حدودی رفتار آینده را پیش ‎wie‏ و کنترل نمایند. للا كار ريا رالد مراوده فرد و سازمان مورد توجه قرار ‎ae‏ ل ی قاط سازمانی ؛ تعامل رقتار انسان 2

صفحه 20:
اهداف اصلی رفتار سازمانی هدف رفتار سازمانی توسعه مهارتهای انسان» در | توصیف , توجیه , پیش بینی و کنترل رفتار | * اولین هدف این است که به طور نظام یافته چگو: رفتار افراد را تحت شرایط گوناگون توصیف /کنیم. * هدف دوم این است که بفهمیم چرا افراد این گو: رفتار * در مورد پیش بینی مدير در صدد بر مى آید تا کند که نتیجه یک اقدام خاص چه خواهد بول. * و اما در هدف چهارم مدیر قادر خواهد بود با کنترل ب

صفحه 21:
ویژگی‌ها ی رفتار سازمانی مطالعات رفتار سازمانی, روابط انسان و سازمان را از نظر کل شخص, کل گروه. کل سازمان و کل نظام اجتماعی تفسیر می‌کند. هدف آن ایجاد روابط بهتر برای دستیابی به اهداف انسان , اهداف سازمان , و اهداف اجتماع , است.

صفحه 22:
سه حیطه مطالعاتی رفتارسازمانی رفتارفرد (انگیزش, شخصیت , ادراك وس) : رفتارگروه (پويايي گروه, تعارض و..) + رفتارسازماني (فرهنگ سازماني‌مدبریت تغیبرو بهبود و بازسازي سازمان ‎(ung‏ ‏با این وجود سطح مورد مطالعه در رفتار سازماني بطور كلي خرد نگر است ۹۹ ee:

صفحه 23:
ماهیت رفتار سازمانی 8 دانش وآگاهی = :۷ © اراده ها فطرت انسان 4‘ /, 8 عوامل ناخوداگاه # رفتار بهنجار ونا بهنجار 59 ۳

صفحه 24:
نتایج رفتار سا زمانی

صفحه 25:
منایع -استیفن .پی ,رابینز * مبانی رفتار سازمانی * علی بارسائيان و سيد محمد اعرابى (مترجمان)چاب چهل و پنجم! ‎na ee‏ _ایران نزاد باریزی.مهدی ؛ اصول و مبانی صدیریت ‎ges‏ : -دکتر آرین قلی زاده (۳ ‎)۱۳٩‏ مدیریت رفتار سا فردى .انتشارات: -دكتم بهروز فاسمی (۱۳۹۰) مبانی رفتار سازمانی , انتشارات سبا ۳

صفحه 26:
۳۳ نیره عباسی-زهستان۱۴۰۰

39,000 تومان