کشاورزی و دامپروری دامپروری و پرورش آبزیان

رفتارشناسی کاربردی در حیوانات

Raftarshenasi_karbordi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رفتارشناسی کاربردی در حیوانات”

رفتارشناسی کاربردی در حیوانات

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2الهی:درخت وصف تو بی شک به آسمان ثنای تو نتواند رسید وپرنده عقل بر اوج جمالت بال نتواند ساییدخدایا: در چنته کوچک فهم ما کی ابزار درک تو می گنجد؟ و در کوله بار خرد ما، کجا توشه جلال تو جای می گیرد؟خداوندا، ما را از آنانی قرار ده که درخت های اشتیاق در باغهای سینه هاشان ریشه دوانده و شعله های عشق تو آتش به دلهایشان زده و رایحه مناجات تو پرنده افکارشان را اوج تازه بخشیدهمناجات العارفین سید الساجدینامام زین العابدین (ع)

اسلاید 3: 3عيدتان مبارک

اسلاید 4: 4

اسلاید 5: 5عيدتان مبارکولي عيد واقعي زماني است، که ما با بکار گيري و استفاده بهينه از نعمتهاي بوديعه گذاشته شده در جوهره وجودي خويش به سمت صلاح و رستگاري و عمل به تکاليف الهي و انساني خويش در همه جنبه ها نائل آئيم.

اسلاید 6: 6رابطه بين قواي بينایي، شنوایي و بويایي در حيوانات با بروز تنش های مختلف و آسيب ديدگي ها در آنها:نشخواركنندگان داراي توانایي بالایي در تشخيص طيف گسترده اي از رنگ ها در مقايسه با حيواناتي نظير شترمرغ هستند. آنها دارای حساسيت ويژه اي به رنگ هاي زرد تا سبز و آبي روشن هستند.استفاده از رنگ هاي مادون قرمز داراي اثرات آرام بخشي در طيور و شتر مرغ مي باشد.رفتارشناسي كاربردي

اسلاید 7: 7حيواناتي مانند گاو و شترمرغ داراي محدوده ديد وسيعي هستند .در پرندگان چشم ها در دو طرف سر آنها قرار دارند و اين به آنها اجازه مي دهد دايره ديد خود را وسيع تر كنند.حيوانات تمايل بيشتري دارند كه از مناطق تاريك به محل هاي روشن حركت كنند.حيوانات اگر از چيزي قبلاً سابقه بعدي در مواجهه با آن داشته اند، ديگر دنبال آن نمي روند.گاو، گوسفند و شتر مرغ داراي قدرت بالایي از شنوایي هستند (مخصوصاً براي صداهایي با فركانس بالا).رفتارشناسي كاربردي

اسلاید 8: 8حيوانات از حركت در روي مكان هاي لیز كه امکان سر خوردن آنها زیاد است، امتناع مي كنند.اسب و گاو موقعي كه مي ترسند نحوه حركت دم خود را تغيير مي دهند و با ادامه عصباني شدن شان، حركات شديدتر شده و با سرعت زيادي آن را به پشت خود مي كوبند.بهترين زمان براي ياد دادن عادت های مختلف در حيوانات، سنين پایين آنها مي باشد.مواجه شدن با مكان هاي جديد و شلوغي و سر و صداي زياد ممكن است باعث ايجاد عصبانيت نا گهاني در حيوانات گردد.رفتارشناسي كاربردي

اسلاید 9: 9رفتارشناسی اسب

اسلاید 10: 10

اسلاید 11: 11

اسلاید 12: 12حس بينائي: اسب ها مي توانند به راحتي و دقت بيشتري مواد و پديده هاي نزديک خود را ببينند و نيز فاصله خود را با آنها تنظيم نمايند.آنها مي توانند در درجات 330 تا 350اطراف خود را ببينند. اسبها داراي قدرت ديد در شب بوده و گمان مي رود قادر به تشخيص رنگ ها نيز از همديگر هستند.آنها رنگ زرد را براحتي از بقيه تشخيص داده و گمان می رود در زمينه تشخيص رنگ ها حتي بهتر از انسان نيز عمل مي کنند.رفتارشناسي كاربردي (حواس)

اسلاید 13: 13قدرت شنوايي در اسب ها مانند انسان است، با اين تفاوت که آنها صداهايي با فرکانس بالا را بهتر از انسان مي شنوند.حس چشایي در اسب ها از رشد و حساسيت قابل توجهي برخوردار است و آنها قادر هستند با استفاده از اين حس خود گياهان سمي و غير سمي را از هم تشخيص دهند. آنها همچنين با استفاده از قدرت چشایي بالاي خود مي توانند منابع عالي املاح معدني کمياب را بشناسند.رفتارشناسي كاربردي (حواس)

اسلاید 14: 14در رابطه با حس لامسه، اسب ها به لمس کردن بدن خود مخصوصاً در اطراف پوزه و گوش ها، حساسيت ويژه اي دارند. در اسب ها نقاط حسي حساسي وجود دارد که با لمس نمودن آنها مي توان از اثرات مثبت اين نکات در مهار کردن و يا ترغيب به حرکت آنها در زمان هایي نظير مسابقات اسب دواني استفاده کرد.رفتارشناسي كاربردي (حواس)

اسلاید 15: 15غالبيت در گله هاي وحشي و اهلي با شدت و اشکال مختلفي ديده مي شود. در گله هاي وحشي غالبيت با نرهاي غالب گله است، که نر غالب اين صفت را با لگد زدن و گاز گرفتن سايرين از خود نشان مي دهد. در گله هاي اهلي اين غالبيت در مواردي نظير رقابت در مصرف غذاي محدود صورت گرفته و سر افراد مغلوب گله توسط غالبين بالا نگه داشته مي شود. همچنین غالبين با بوئيدن ادرار افراد ديگر به روي آن ادرار مي کنند تا اثر ادرار آنها از بين رود.رفتارشناسي كاربردي (نظم اجتمایی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 16: 16رهبري گله: بروز اين رفتار نيز در گله اسب هاي وحشي توسط آن نرغالب صورت گيرد، که عملاً هدايت گله را در دست مي گيرد. درعين حال ممکن است اين رهبري هر از چند گاهي در گله عوض شود. نحوه هدايت و رهبري گله به اندازه گله نيز بستگي دارد. بدين صورت که در گله هاي کوچک در ابعاد کوچک و با بزرگ شدن گله، دامنه آن نيز گسترش يافته و همه جانبه مي گردد.رفتارشناسي كاربردي (نظم اجتمایی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 17: 17رفتار شناسي اسب ( رفتار هاي جنسي)از لحاظ جنسي اسب پلي استروس فصلي است. در مادیان دوره فحلي حدود 7 روز و دوره خاموشي ( غير فحلي) حدود 16 روز است. آن دسته ازماديان هایي که فحل نيستند، زماني که اسب نر به آنها نزديک مي شود، ضمن لگد زدن، پشت خود خميده و دم خود را پائين نگه داشته و به اسب نر نيز اجازه جفت گيري نمي دهند.رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای جنسی)

اسلاید 18: 18ماديان هاي فحل براحتي درمقابل اسب نر ايستاده و پاهاي عقبي خود را باز کرده و کپل خود را خم نموده و اجازه جفت گيري مي دهند.سن اولين جفت گيري درماديان ها از 15 ماه تا 3 سال متفاوت است.در نرها ممکن است علائم جنسي از3 ماهگي مشاهده گردد.دوره حاملگي در اسب حدود 340 روز است.رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای جنسی)

اسلاید 19: 19رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای مادری- فرزندی)اسب هاي وحشي اغلب تمايل دارند که صبح هنگام زايمان نمايند. براي اين منظور از گله جدا شده و محل مناسبي را جهت زايمان انتخاب کرده و به زمين خوابيده و عمل زايمان را انجام مي دهند.عمل زايمان در اسب هاي اهلي اغلب در شب و حوالي صبح صورت مي گيرد. هر چند که با دخالت انساني مي تواند اين زايمان در روز نيز انجام گردد.بعد از زايمان همچنان اسب ماده خوابيده باقي مي ماند و اگر کره اسب خودش را به مادر رساند شروع به بویيدن و ليس زدن آن مي کند.

اسلاید 20: 20اسب هاي وحشي اغلب تمايل دارند که صبح هنگام زايمان نمايند، براي اين منظور از گله جدا شده و محل مناسبي را جهت زايمان انتخاب کرده و به زمين خوابيده و عمل زايمان را انجام مي دهند.عمل زايمان در اسب هاي اهلي اغلب در شب و حوالي صبح صورت مي گيرد. هر چند که با دخالت انساني مي تواند اين زايمان در روز نيز انجام گردد.بعد از زايمان همچنان اسب ماده خوابيده باقي مي ماند و اگرکره اسب خودش را به مادر رساند شروع به بوییدن و ليس زدن آن مي کند.رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای مادری- فرزندی)

اسلاید 21: 21رفتارشناسی گوسفند

اسلاید 22: 22

اسلاید 23: 23

اسلاید 24: 24

اسلاید 25: 25

اسلاید 26: 26حس بينایي: گوسفند قادر به ديد وسيع در درجات 330 تا 360 و ديد محدود در درجات 25 تا 50 مي باشد. اين دید وسیع، حیوان را قادر مي سازد به راحتي محيط اطراف خود را در نظر گرفته و با توجه به داشتن دشمنان طبيعي زياد به موقع از آنها در صورت تهديد، فرار کند.گوسفندان داراي قدرت بالایي در تشخيص رنگ ها مي باشند، بطوريکه قادر به شناختن رنگ هاي سياه، قرمز، قهوه اي ، سبز، زرد و سفيد از همديگر هستند. قدرت بينایي يک وسيله ارتباطي قوي بين گوسفندان است. گوسفند با ديدي که دارد و با حرکت دادن سر خود در موقع چرا وضعيت خود را نسبت به ساير گوسفندان در گله مي سنجد.رفتارشناسي گوسفند (حواس)

اسلاید 27: 27گوسفندان از حس بويایي قوي برخوردار نيستند. ولي از آن براي منظورهاي مختلفي استفاده مي کنند، که از جمله آنها مي توان به تشخيص بچه، شناسایي ساير گوسفندان، تشخيص گوسفندان فحل توسط قوچ و تشخيص محل آب و خوراک و نيز خوراک سالم از کپک زده و فاسد اشاره کرد.حس چشایي گوسفندان از رشد و تکامل خوبي برخوردار بوده و آنها از توانایی خود در تشخيص مزه انواع غذاها و ترجيح در مصرف آنها و انصراف از مصرف غذاهاي سمي و فاسد شده استفاده مي کنند. گوسفندان از حس لامسه خود در مواردي نظير تماس با ساير حيوانات و گياهان استفاده مي کنند.رفتارشناسي گوسفند (حواس)

اسلاید 28: 28غالبيت: گوسفند رفتارهاي مربوط به غالبيت را در مقايسه با ساير گروه هاي حيواني کمتر از خود بروز مي دهد. در صورت بروز، اين رفتار در مواردي نظير رقابت براي مصرف در مواد غذایي در آنها ديده مي شود.رفتارهاي مربوط به غالبيت در چند قوچ که به طور همزمان درفصل جفت گيري در گله از آنها استفاده مي شود، گسترش مي يابد. در صورت وجود مشکلات مربوط به باروري در قوچ غالب، ناباروري و مشکلات توليد مثلي در گله افزايش مي يابد که بايد اقدام به حذف آن نمود.رفتارشناسي گوسفند (نظم اجتماعی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 29: 29سازماندهي اجتماعي: گوسفند از گروه بندي اجتماعي قوي برخوردار است و اين گروه بندي در آنها يک مسئله ثابتي است که نحوه چرا کردن را در آنها تحت تأثير قرار مي دهد.بره هاي جوان گاهي با هم و يا با ساير حيوانات نظير بز، سگ و گاو گروه هاي اجتماعي قوي را تشکيل مي دهند، که اين گاهي تا زمان بلوغ و حتي بعد از بلوغ نيز ادامه مي يابد.ظاهراً سيستم اجتماعي در گوسفند با توجه به وجود دشمنان طبيعي و منابع غذایي موجود، تشکيل گرديده است .رفتارشناسي گوسفند (سازماندهی اجتمایی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 30: 30در تابستان اگر سايه بان موجود باشد، گوسفندان ترجيح مي دهد ( مخصوصاً در زمان استراحت و نشخوار) از سايه بان استفاده کنند و در صورت عدم وجود سايه بان آنها با تشکيل گروه هاي مجتمع سر خود را زير انداخته و آن را در زير پاهاي عقبي گوسفند ديگر قرار داده و از سايه ايجاد شده استفاده مي کنند.استفاده از باد شکن در اطراف محل زندگي گوسفند، باعث کاهش تلفات بره هاي تازه متولد شده در اثر افت دما مي گردد.رفتارشناسي گوسفند (استفاده از سایبان)

اسلاید 31: 31گوسفند ابتدعاً دو مرحله چرا دارد. مرحله اول در صبح زود و مرحله دوم در نزديک غروب آفتاب مي باشد. دربين اين فواصل گوسفند فعاليت کمتري داشته و اغلب به استراحت و نشخوار مي پردازد.طول مدت چرا بين 5/5 تا 10 ساعت در روزطول مي کشد و به عوامل مختلفي نظير طول روز، ساير عوامل محيطي، نژاد، مقادير مواد خوراکي در دسترس و نيز پستي و بلندي چراگاه بستگي دارد.رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا)

اسلاید 32: 32نحوه چرا کردن در يک زمين بستگي به عواملي نظير طول روز، ميزان علوفه و ... دارد. براي چرا، گوسفند از لب ها و دندان هاي جلویي خود، بيشترين استفاده را کرده و با حرکت سر خويش اين عمل را تسريع مي کند. گوسفند ته چر بوده و از ساقه و برگ گياهان بيشترين استفاده را مي کند. با توجه به غني بودن برگ ها از عناصر معدني، کمبود بعضي از آنها نظير فسفر در گوسفند رايج نيست.مقدارعلوفه مصرف شده بوسيله گوسفند تحت تأثير سن، اندازه و وزن بدن، وضعيت فيزيولوژيکي، کيفيت علوفه ، درجه حرارت محيط و نيز تنش های محیطی مي باشد.رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا)

اسلاید 33: 33گوسفند از گونه هاي مختلف گياهان استفاده مي کند واز گياهان سمي و غير خوراکي و گياهاني که در نزديک آنها فضولات حيواني وجود دارد، مصرف نمي کند.گوسفند بيشتر ترجيح مي دهد، کنار تپه ها و نيز شيب هاي خوابيده چرا نمايد. با توجه به غني بودن کود آن به حاصلخيزي خاک ها کمک شايان توجهي مي کند.شکل چراگاه در ميزان علوفه چرا شده توسط گوسفند مؤثر است، بدين صورت که برداشت علوفه توسط گوسفند در مدت زمان محدود از زمين مثلثي شکل کمتر از زمين مربع شکل مي باشد.رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا)

اسلاید 34: 34گوسفند درمقايسه با گاو درچرا کردن مسافت هاي زيادي را مي پيمايد.گوسفند زماني که با ساير گونه هاي حيواني چرا مي کند علوفه بيشتري را نسبت به زماني که تنها مي چرد ، برداشت مي کند.براي بهره وري هر چه بيشتر از چراگاه ها طرح هاي چرا توسط دست اندرکاران به اجراء گذاشته مي شود، تا ضمن بهره برداري بهينه، حداقل آسيب نيز به گياهان و چراگاه ها وارد آمده و آنها قادر باشند براي طولاني مدت مورد استفاده و بهره وري قرار گيرند.رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا)

اسلاید 35: 35بلوغ جنسي در ميش ها در 7 تا 12 ماهگي صورت مي گيرد. بلوغ جنسی قبل از بلوغ جسمي اتفاق افتاده و بدين ترتيب قبل از اينکه رشد بدني آنها کامل شود، قادر به جفت گيري و آبستن شدن خواهند بود.رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای جنسی- بلوغ)

اسلاید 36: 36رفتار شناسي گوسفند (رفتارهاي جنسي)در رابطه با جفت گيري با گوسفندان فحل بين قوچ هاي متعدد در گله رقابت وجود دارد و شانس اول در جفت گيري با قوچ غالب است.ميش هاي فحل با بوي مخصوصي که دارند و نيز ادرار کردن هاي متعدد قوچ ها را به طرف خود مي کشانند و قوچ ها با بوئيدن ادرار و انجام حرکات مخصوص لب ها و دندان ها با گوسفند فحل که اغلب آرام در مقابل آن مي ايستد، جفت گيري مي کند.گوسفند از لحاظ جنسي پلي استروس فصلي است، که از هر 15 روز به فحل مي آيد مدت فحلي در آن حدود 30 تا 36 ساعت و دوره آبستني آن نيز 150 روز طول مي کشد.قوچ هاي آينده بايد در گله باشند تااز قوچ هاي بالغ تجربه نحوه جفت گيري کردن و انجام عمليات جنسي را ياد بگيرند.رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای جنسی)

اسلاید 37: 37قبل از وضع حمل، گوسفند آبستن از بقيه گله جدا شده ومحل امني را براي اين کار انتخاب مي کند. حتي گوسفنداني که درآغل زايمان مي کنند گوشه و کناره هاي آغل را ترجيح مي دهند.مواقعي مختلفي از روز براي انجاماکثر زايمان ها گفته شده است، عده اي حداکثر زايمان ها را از 9 صبح تا ظهر و عده ديگر آن را در 3 تا 6 بعد از ظهر گفته اند.با نزديک شدن زمان زايمان، بي قراري گوسفند زياد شده و آن مرتب خوابيده و بلند شده و از آب و غذاي مصرفي به ميزان قابل توجهي کاسته مي شود.علاقه و پذيرش و ليس زدن ديگر بره ها توسط بعضي از گوسفندان آبستن نيز در اين مرحله ديده مي شود.رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای مادر - فرزند)

اسلاید 38: 38آخرين مرحله قبل از زايمان، خوابيدن گوسفند به زمين و اعمال زور زدن هاي متعدد جهت بيرون انداختن جنين و محتويات رحمي مي باشد، که ممکن است از 5/ تا 2 ساعت طول بکشد.بعد از زايمان، گوسفند به ليس زدن و خشک کردن بره مي پردازد. که بايد در 1 تا 2 ساعت بعد از زايمان، بره قادر باشد از پستان مادر آغوز مصرف نمايد. بعد از 12 ساعت ماندن با مادر، بره را از آن جدا مي کنند.بره ها، مادر خود را از صداي آنها و مادر بره خود را از بو و نشاني هاي خاص آن مي شناسد.رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای مادر - فرزند)

اسلاید 39: 39موقع شير خواري بهترين زمان براي نوازش و رسيدگي مادر به بره مي باشد. در صورت دو قلو و چند قلو شدن زمان اختصاصي به هر يک از بره ها کمتر مي گردد.بعد از زايمان گوسفند به نوزاد خود بسيار علاقه مند بوده و از آن مواظبت مي کند و بيش از 1 متر از آن فاصله نمي گيرد، لذا در نظر گرفتن آب و منبغ غذایي در نزديکي گوسفند تازه زايمان کرده ضروري است.رفتارهاي نظير بره دزدي و يا عدم پذيرش بره در بعضي مواقع در گوسفندان ديده مي شود.رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای مادر - فرزند)

اسلاید 40: 40رفتارشناسی گاو

اسلاید 41: 41رفتارشناسي گاو (گاو تيپ گوشتي)

اسلاید 42: 42رفتارشناسي گاو (گاو تيپ گوشتي ماهيچه مضاعف)

اسلاید 43: 43رفتارشناسي گاو (گاو تيپ شيري)

اسلاید 44: 44رفتارشناسي گاو (نحوه چرا و تشکيل گله)

اسلاید 45: 45در گاوچشم ها در طرفين سر قرار گرفته اند. اين موقعيت قرار گرفتن چشم ها به آنها، اين امکان را مي دهد که داراي قدرت ديد وسيعي باشند، که اين ديد وسيع در محدوده 330 درجه صورت مي گيرد. ديد محدود گاوها در محدوده 25 تا 50 درجه مي باشد. علي رغم اين توانایي، گاو داراي نقطه کوري مستقيماً در جلو چشمهاي شان مي باشند.شکاف دار بودن شکل قرينه و وجود ماهيچه هاي ضعيف در دور چشم ها، از توانایي آنها در تمرکز سريع برروي مواد و پدیده ها مي کاهد.رفتارشناسي گاو (حواس)

اسلاید 46: 46دررابطه با توانایي تشخيص رنگ ها، گاوها رنگ هاي با طول موج بلند شامل (زرد، پرتغالي و قرمز ) را بهتر از رنگ هاي با طول موج کوتاه شامل رنگ هاي( آبي، خاکستري و سبز) تشخيص مي دهند.گاوها در حالت کلي داراي قدرت تشخيص بالایي نيستند و به همين خاطر آنها از داخل شدن به محوطه تاريک امتناع مي ورزند.رفتارشناسي گاو (حواس)

اسلاید 47: 47حس بويائي از رشد کافي در گاو برخوردار است. طوري که آنها در موقع چرا در چراگاه و مرتع مي توانند گياهان آلوده به مدفوع و يا خون را تشخيص داده و از آنها مصرف نکنند.آنها همچنين توانایي تشخيص بوي فرمون ها، مواد شيميایي فرار را که در توليد مثل و انتخاب خوراک به کمک شان مي شتابند، دارند.رفتارشناسي گاو (حواس)

اسلاید 48: 48گاوها از قدرت شنوایي بالایي برخوردار بوده و به صدا هاي مختلف حساسيت هاي متفاوتي دارند، بطوريکه موسيقي آرام براي آنها لذت بخش و صداهاي ناهنجار نظير سوت زدن و فرياد کشيدن براي آنها اذيت کننده و استرس زا هست. حساسيت گاوهاي شيري به صداها بيشتر از نژادهاي گوشتي است. قدرت شنيدن در گاوها وسيله ارتباطي خوبي بين افراد يک گونه و گونه هاي مختلف در اجتماعات حيواني مي باشد.رفتارشناسي گاو (حواس)

اسلاید 49: 49محدوده ايمنيتي در گاوها داراي تفاوت هاي زيادي ازهم (مخصوصاً براي بيگانگان) است. طوريکه در گاوهاي نگهداري شده در محيط بسته 5/1 متر و در گاوهای که در چراگاه هستند 30 متر است.حس لامسه نيز در گاوها از حساسيت خوبي برخوردار است. در عمل با استفاده از اين حساسيت پوستي در نواحي خاصي از بدن در نواحي ( پشت گوش و زير گردن) براي مهار و آرام نمودن گاوهاي شرور و شلوغ استفاده مي کنند.غدد حسي موجود در دستگاه تناسلي جنس نر در نعوظ و جفت گيري مهم هستند.گاوهاي مسن در موقع چرا با توجه به تجارب قبلي که دارند، کمتر وقت خود را صرف چرا در مقايسه با گاوهاي جوان مي کنند.رفتارشناسي گاو (حواس)

اسلاید 50: 50سازماندهي گله هاي شيري بر اصولي مشخصی استوار است. که از بين تمامي عوامل دخيل سن و وزن از اهميت زيادي برخوردارهستند. طوريکه در اغلب موارد غالبيت با افرادي است که جدوگاه بلند تري از بقيه دارند. هر چند که بعضي معتقدند، که رابطه بين سن و وزن با غالبيت در گاوها بصورت U شکل است. طوريکه تا 9 سالگي در گاوها ( همزمان با بالا رفتن سن و وزن غالبيت حاکم و بعد از افزايش سن و تحليل قوا و کاهش تدريجي وزن از آن کاسته گرديده و افراد مستعد ديگر جاي آنها را مي گيرند.رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 51: 51در چراگاه که گاوهاي نر و ماده به صورت مختلط با هم چرا مي کنند غالبيت با نرهاي قوي است.غالبيت در گاوها بلافاصله بعد از از شيرگيري آنها شکل گرفته و تا زمان جدا سازي شان از گله ادامه مي يابد، اين خاصيت در آنها را با آزار و اذيت بقيه و مصرف غذاي بيشتر و اجازه ندادن به بقيه در مصرف غذاي کافي پديدار مي گردد. با حذف افراد غالب از گله، افراد مستعد ديگري که از لحاظ استعداد، بعد از آنها قرار دارند، جاي شان را در گله بلا فاصله مي گيرند.رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 52: 52در خصوص رابطه بين شيردهي و غالبيت، اخيراً ثابت شده است، که گاوهاي غالب زودتر از گاوهاي مغلوب به شير دوش، جهت دوشيده شدن مي آيند.رفتارهاي تهاجمي و نمايان کردن غالبيت در گاوها با قاعده و تشريفات خاصي صورت مي گيرد. بدين ترتيب که گاوهاي مهاجم جلو آمده و بقيه را تهدديد کرده و با آنها برخورد نموده و چه بسا با آنها درگير شده و در نهايت با فرار فرد مغلوب، مسئله تمام گرديده و بعد از مغلوب شدن، کمتر درگيري بين غالب و فرد مغلوب در گله شکل مي گيرد. به محص مشاهده رفتار تهاجمي از سوي فرد غالب، افراد مغلوب خودشان را کنار مي کشند.رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 53: 53در رابطه با رهبري گله، قبلاً تصور مي شد، که رهبريت گله با افراد غالب بوده و بقيه نيز ازآنها فرمانبرداري مي کنند، ولي اخيراًٌ مطالعه ايکه در گاوهای چرا کننده صورت گرفته است، افراد موجود در گله را به سه گروه تقسيم مي کنند که شامل: افراد غالب، دنباله رو و مستقل می باشند. بر اساس اين تقسيم بندي، افراد غالب که رده بالا را تشکیل می دهند، هدايت گله را بر عهده داشته و افراد دنباله رو از آنها پيروي کرده و افراد مستقل دوست دارند، به صورت مستقل چرا کرده و حرکت کنند. افراد رده بالا داراي تحرک بيشتر و افراد رده پائين داراي کمترين ميزان تحرک بوده و اين افراد طرح هاي چراي مستقلي را شکل مي دهند.رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی، غالبیت و رهبری)

اسلاید 54: 54مدت زماني که گاوها صرف چرا مي کنند بستگی به عوامل مختلفي از قبيل سن گاو، نوع و مقادير علوفه چراگاه، شرايط آب و هوایي و پستي و بلندي چراگاه و غيره و...دارد. به طور خلاصه اين مدت در گاوهاي شيري 8 ساعت و در گاو هاي گوشتي 9 ساعت است.گاوها با پوزه بسته زمين را پائيده و با زبان علوفه ها را گرفته و با جلو انداختن فک پائين آن را چيده و مدت زمان کمتري در دهان نگه داشته و بعداً قورت مي دهند.مدت زمان استراحت و نشخوار در گاوها معمولاً 75 % زمان را به خودشان اختصاص می دهند، در حالي که آنها 25% از زمان را جهت چرا کردن سپری می کنند.رفتارشناسي گاو (رفتار چرا)

اسلاید 55: 55گاوها در حين چرا در چراگاه هاي مختلف دسته بندي ها و آرايش هاي خاصي را به خود مي گيرند. بدين صورت که در زمين هاي فاقد درخت و بوته آنها به گروهاي بزرگي تقسيم مي شوند، در حالي که که در چراگاه هاي داراي درخت و بوته تعداد آنها در گروه ها کمتر مي گردد، که اين نشان می دهد آنها داراي گروه هاي فشرده و بزرگي در زمين هاي باز و بدون درخت هستند.رفتارشناسي گاو (رفتار چرا)

اسلاید 56: 56مدت زماني که يک گاو صرف استراحت کردن مي کند، تحت تأثير شرايط محيطي، مدت زمان صرف شده جهت چرا و نشخوار و نیز نژاد گاو دارد.گاوهای مختلف در يک گله معمولاً محل هاي خاصي را براي استراحت براي خود بر مي گزينند که اين مکان ها در طول سال کمتر تغيير مي کند.محل استراحت ارتباطي با غالبيت در گله ندارد، اين مي رساند که در بين افراد گله رقابتي براي بدست آوردن محل مخصوص استراحت وجود نداشته و گاوها مستقلاً محلي را براي اين کار برمی گزینند.رفتارشناسي گاو (رفتاراستراحت کردن)

اسلاید 57: 57گاوها براي استراحت محل بي سر و صدا و غير شلوغي را ترجيح داده و در صورتي که جاي آنها توسط ديگري اشغال شده باشد، اصراري به بلند شدن آن ندارند.نژادهاي مختلف شرايط خاصي را در خصوص استراحت کردن مي پسندند، مثلاً گاوها ي نژاد زبو، استراحت کردن در مقابل اشعه آفتاب و گاوهاي انگليسي محل سايه داري را براي اين کار ترجيح مي دهند.گاوهاي هلشتاين نظم خاصي را در موقع استراحت کردن، ايستادن و خوابيدن اتخاذ مي کنند.گاوها حافظه قوي داشته و هر گاو مي تواند 50 تا 70 رأس از گاوهاي هم گله اي خود را بشناسد.رفتارشناسي گاو (رفتاراستراحت کردن)

اسلاید 58: 58گاوها بآساني دنبا ل رهبر گله حرکت کرده و نياز به زور در این زمینه ندارند.گاوهایي که فعاليت کمي داشته و آرام مي باشند، داراي موهاي بلند پيچيده در صورت شان مي باشند.گاوها مي توانند ازعلوفه هایی به ارتفاع 5 سانتي متر چرا کرده و گياهان مختلف را به خوبي ازهم تشخیص دهند.گاوها در شبانه روز خود را با ايستادن، قدم زدن، خوابيدن، خوردن، آشاميدن، نظافت خود، نظافت هم گله اي، دعوا و ور رفتن با همديگر و نشخوار نمودن سپری مي کنند.چرا نمودن تحت تأثير درجه حرارت محيط قرار مي گيرد. در درجه حرارت هاي بالا، چرا کردن در اوقات سرد شبانه روز و مخصوصاً در شب صورت مي گيرد.رفتارشناسي گاو (متفرقه)

اسلاید 59: 59گاوهاي شيردهي که تازه به گله ملحق مي شوند، غالباً در اثر اعمال رفتارهاي تهاجمي افراد غالب گله، چند روزي کاهشي در توليد شير آنها مشاهده مي گردد.ترس افراد گله از افراد خاص نقش مهمي در تثبيت غالبيت آنها ايفاء مي نمايد.گاوهاي نر غالباً براي اثبات قدرت خود حرکات خاصي را نشان مي دهند. حمله توسط آنها با حرکات مخصوص سر شروع مي گردد.گاوهاي نر نژادهاي شيري از خاصيت تهاجمي بيشتري نسبت به نژادهای گوشتي بر خوردار هستند.گوساله هاي که توام با گاوهاي بزرگتر چرا مي کنند، مدت زما ن بيشتري در مقايسه با گوساله هائي که با هم چرا مي کنند از چراگاه استفاده مي نمايند.رفتارشناسي گاو (متفرقه)

اسلاید 60: 60مدت زمان اختصاص يافته شده جهت چرا توسط گاوها در شرايط آب و هوایي ابري بدون باد، بيشتر از زمان بادي و مرطوب مي باشد.نحوه خوابيدن در گاو طوري است که شکم را روي زمين قرار داده و سر و گردن را بالا نگه داشته و اغلب نشخوار کردن در اين وضعيت صورت مي گيرد. در بعضي موارد ديگر(نظير زمان استراحت کردن) گردن را به طرف عقب و تهيگاه خود خم مي کند.رفتارشناسي گاو (متفرقه)

اسلاید 61: 61تحريک رفتار جنسي، تمايل به جفت گيري و تحريک جنسي در حيوان نر و هيجانات فحلي و شور و شدت استروس (فحلي) در حيوان ماده نمونه هاي از رفتار هاي جنسي در حيوانات نر و ماده مي باشند.با فرا رسيدن زمان جفت گيري، گاو نر به شدت هيجان زده بوده و گاو فحل را دنبال کرده و با ليسيدن دستگاه تناسلي آن اغلب با حرکات لب ها رفتارهاي خاصي را نشان مي دهد. گاو با اين عمل مقداري از مايعات را به مجاري کوچکي که در دندان هاي جلوئي آنها قرار دارد، منتقل مي کنند.رفتارهاي قبل از جفت گيري شامل کندن زمين با دست ها، نعره کشيدن و گذاشتن سر روي کپل گاو ماده، توسط نر ها انجام مي گردد.رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی)

اسلاید 62: 62رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی)موقعيت اجتماعي نرها در فعاليت هاي جنسي آنها مؤثر است، بطوريکه نرهاي غالب بيشترين جفت گيري ها را در مقايسه با سايرين در گله دارند.گاوهاي نر مرحله پيش فحلي در گاوهاي ماده را دو روز قبل از فحلي تشخيص داده و بدين ترتيب در مجاورت آنها قرار مي گيرند.با شروع فحلي، گاو ماده بي قرار بوده و فعاليت هاي مختلف از جمله پريدن به روي ساير دام ها در آن بيشتر مي گردد. در مرحله رسيدن به زمان مناسب جفت گيري، به سايرين اجازه مي دهد تا روي آن سوار شوند.رفتارهاي جنسي حيوان ماده توسط ترشحات آندوکريني که مهمترين آنها استروژن است، کنترل مي شوند0

اسلاید 63: 63ميزان و نحوه بروز رفتارهاي جنسي تحت تأثير عوامل ژنتيکي، محيطي، فيزيولوژيکي سلامتي و تجربه قبلي حيوانات دارد.گاوهاي نر نژادهاي شيري از لحاظ جنسي فعالتر از گاوهاي نر نژادهای گوشتي هستند.معرفي افراد جديد به گله در تحريک جنسي نرهاي تنبل نقش مهمي دارد.تستوسترون و استروژن ميل جنسي را در نرها و ماده ها بالا مي برد.طول مدت فحلي در گله اي که در آن همزمان چند گاو با هم فحل گرديده اند طولانی تر از زمان معمول است.در زمان محلي تعداد دفعات ادرار کردن گاو ماده بيشتر گرديده و به گاو نر فرصت امتحان کردن و دريافت فحلي مهيا ست.رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی)

اسلاید 64: 64زمان جفت گيري در گاو نسبت به اسب کوتاه مي باشد.طول دوره فحلي در گاو از 1 تا 18 ساعت در تغييراست( بطور متوسط 4/4ساعت).به هنگام سوار شدن گاو نر بر روي ماده، گاو نر به سرعت وزن خود را به پاهاي عقبي انتقال مي دهد، در اين لحظه شانه هايش را بلند کرده و پاهاي جلویي خود را از زمين جدا مي کند. بلافاصله پاهاي خود را در دو طرف کپل ماده گاو و در ميانه پشتش قرار مي دهد.دخول به سرعت انجام گرفته و انزال اسپرم صورت مي گيرد. اسپرم با سرعت زياد در داخل واژن نزديک رحم ريخته مي شود. سپس ماهيچه شکمي منبسط شده و گاو نر به آهستگي پایين مي آيد.رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی)

اسلاید 65: 65مکيدن پستان مادر توسط نوزاد 2 تا 6 ساعت بعد از تولد شروع مي گردد و براي اينکار مادر بايد سر پا بايستد. که اين در تليسه هاي شکم اول نسبت به گاوهاي مسن با تأخير زماني صورت مي گيرد. گاوهاي مسن يک دقيقه بعد از زايمان مي توانند از زمين بلند شوند.بعد از بلند شدن از زمين، مادر شروع به ليس زدن گوساله مي کند، که اين ليس زدن در زمينه تحريک تنفس، گردش خون و دفع ادرار و مدفوع توسط گوساله ها، مفيد است.در روزهاي اوليه بعد از زایمان، مادر گوساله خود را ترک نمي کند، ولي با بزرگ شدن آن، کم کم از آن فاصله مي گيرد.رفتارشناسي گاو (رفتارهای مادر- فرزندی)

اسلاید 66: 66گوساله سالم بعد از بلند شدن از زمين، پستان مادررا پیدا کرده و شروع به مکيدن از آن مي کند.بي قراري در گاو نزديک به زايمان 1 تا 2 قبل از زايمان شروع مي گردد. در نزديکي زايمان گاو از گله جدا شده و براي زايمان به محل آرامي پناه مي برد.اگر گوساله بعد از زايمان از مادر جدا گردد مي توان کار با آن را به راحتي شروع کرده و عملياتي نظير شاخ سوزي، سم چيني را انجام داده و با توجه به اينکه به افراد عادت مي کنند، در مقايسه با گروه هاي ديگر، کمتر دچار استرس مي گردند.گاو براي شناخت گوساله خود از حواس بينایي، لامسه و صدا استفاده مي کند.رفتارشناسي گاو (رفتارهای مادر- فرزندی)

اسلاید 67: 67گوساله ها معمولاً 45 دقيقه بعد از متولد شدن، زمين بلند گرديده و 2 تا 5 بعد از زايمان، شروع به مکيدن پستان مي نمايند.براي مکيدن شير، مادر خود را با وضعيت ايستادن گوساله تطبيق مي دهد.بين تولد تا 7 ماهگي گوساله ها در شبانه روز 34 دقيقه را صرف مکيدن شير از پستان با فواصل 5/4 دقيقه اي مي کنند.در طبيعت و حيات وحش، گوساله هاي نر مدت زمان بيشتري از پستان در مقايسه با ماده ها شير مي خورند.در حين مکيدن پستان توسط گوساله، گاو قسمت بيروني دستگاه تناسلي گوساله را ليس مي زند، که اين به دفع راحت ادرار و مدفوع کمک مي نمايد.رفتارشناسي گاو (رفتارهای مادر- فرزندی)

اسلاید 68: 68عدم پذيرش گوساله: اين خاصيت در تليسه ها و گاوهائي که در حين زايمان دچار سخت زائي و استرس مي شوند، مشاهده مي گردد. در جریان آن گاو از پذيرش بچه خود امتناع مي کند. در اين قبيل موارد بايد وظايف مادر را شخص مسئول رسیدگی به گاو و گوساله انجام داده و از تغذ يه منا سب آن غافل نبود.نمفومانيا: اين گاوها داراي خصوصيات شبيه گاو نر بوده به روي دام هاي ديگر پريده در حالي که به ديگران اجازه پرش نمي دهند. اين رفتار در گاوهاي شيري رواج بيشتري در مقايسه با گاوهاي گوشتي دارد.بيماري ها: گاوهائي که از سلامتي برخوردار نيستند، رفتارهاي غير عادي را نشامي دهند.رفتارشناسي گاو (رفتارهای غیر عادی)

اسلاید 69: 69رفتارشناسي گاو (گاونر)

اسلاید 70: 70رفتارشناسي گاو (نرهاي قهرمان)

اسلاید 71: 71رفتارشناسي گاو (گاو هاي نژاد شيري)

اسلاید 72: 72رفتارشناسي گاو (فحلي و جفت گيري گاو)

اسلاید 73: 73رفتارشناسي گاو (تغذيه گاو)

اسلاید 74: 74رفتارشناسي گاو (تغذيه گوساله)

اسلاید 75: 75رفتارشناسي گاو (استراحت کردن)

اسلاید 76: 76رفتارشناسي گاو (زايمان)

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید