کشاورزی و دامپروریدامپروری و پرورش آبزیانسایرسایر

رفتارشناسی كاربردی در حیوانات

صفحه 1:

صفحه 2:
۱ ‎eA ered‏ ها خدايا: در جنته كوجك فهم ما كى ابزار درك تو مى كنجد؟ و در گوله بار خرد ماء کجا توشه جلال تو جای می گیرد؟ ها راز آنان قر ‎eer‏ ‏باغهای ق تو آتش به لهایشان زده و رایحه مناجات تو پرنده افکارشان را اوج تازه بخشیده مناجات العارفین سيد الساجدين اا 01 |

صفحه 3:
اناد تسج sm a

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
2275

صفحه 7:
رفتارشناسي کاربردي * حيواناتي مانند گاو و شترمرغ داراي محدوده دید وسيعي

صفحه 8:
رفتارشناسي کاربردي ‎ors‏ انها من لاس ‏مواجه شدن با مكان هاي جديد و شلوغي و سر و صداي زياد ممكن است باعث ايجاد عصبانيت نا كهاني در حیوانات گردد. ‎

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
(حواس) ‎oles‏ مي رو قادر ‎( ‎5 ‎

صفحه 13:
(حواس) خو ‎i‏ ‏ری از حس خود كياهان را از هم تشحیص دهد آنها همچتین با استفاده از قدرت بالاي خود مي توانند ‎will alls‏ ناه ی مات ‎sve hitty‏

صفحه 14:
این تتات ور مهار کردن وا ریبد حرعت آنها در زمان هايي نظير مسایقات اسب دواني استفاده کرد.

صفحه 15:
بالیس با یوبن ادرار اراد دنکن به روی ان ‎Ea emis omen‏

صفحه 16:
(نظم اجتمایی. غالببت و,رهبری) رهبري گله: کی فا وهی ‎anal‏ دار که بر کي دارد بدین صورت که در گله هاي کوچک در ابعاد کوچک و با بزرگ شدن گله. دامنه آن نیز ‎ee‏

صفحه 17:
پشت خود خمیده و دم خود را پائین نگه داشته و به اسب نر نیز اجازه جفت گيري نمي دهند.

صفحه 18:
(رفتارهای جنسی) مادیان هاي فحل براحتي درمقابل اسب نر ایستاده و ياها == 2م

صفحه 19:
(رفتارهای مادری- فرزندی) صبح هنكام

صفحه 20:
(رفتارهای مادری- فرزندی) اساي قن ‎OG‏ ای را رد ‎ee ae 2‏ زايمان همجنان اسب ماده خوابيده باقي مي ار دی ‎CG mee‏ ‎oor es‏ أن مي كند ‎

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:
11۳1۳115

صفحه 26:
هو 3 درجات و دید محدود در در< مي باشد. اين محيط اطراف

صفحه 27:
* گوستندان از قوي برخوردار نیستند. ولي از اک انها ه “

صفحه 28:
«نظم,اجتماعی».غالبیت:و:رهیری) * طالبیت: ‎٠ 7‏ مربو همز ن درفصل مي شود. گسترش مي يابد. در صورت وجود مشکلات ‏مربوط به باروري در قوج غالب. ناباروري و مشکلات ‎ie‏ ۱ حذف آن نمود. ‎

صفحه 29:
(سازماندهی اجتمابی» غالبیت و ,رهبری) * سازماندهي اجتماعي: در گوسفند با ‎ke‏ به وجود ‎ee ees‏ و منابع غذايي موجود. تشکیل گردیده است .

صفحه 30:
(استفاده از سایبان). استفاده از باد شکن در اطراف محل ‎Sous‏ گوسفند. باعث کاهش تلفات بره هاي تازه متولد شده در اثر افت دما مي کر

صفحه 31:
(رفتار چرا) دو مرحله اول در صبح زود و مرحله دوم در نزدیک غروب آفتاب ه طول روز, سایر عوامل محيطي, تژاد. مقادیر مواد خوراكي در دسترس و نیز پستي و بلندي چراگاه بستگي دارد.

صفحه 32:
نیست مقدارعلوفه مصرف شده بوسیله گوسفند تحت تأثیر سن, اندازه و وزن بدن. وضعیت فيزيولوژيکي. کیفیت علوفه , ارت م مي باشد

صفحه 33:
مي چراگاه در میزان علوفه چرا شده توسط گوسفند موتر است, بدین صورت که برداشت علوفه توسط گوسفند در مدت زمان محدود از زمین مثلئي شلک ار رن مر سک ی ان

صفحه 34:
براي بهره وري هر چه بیشتر از چراگاه ها طرح هاي چرا توسط دست اندرکاران به اجراء گذاشته مي شود تا ضمن بهره برداري بهینه, حداقل آسیب نیز به گیاهان و چراگاه ها وارد آمده و آنها قادر باشند براي طولاني مدت مورد استفاده و بهره وري قرار گيرند.

صفحه 35:

صفحه 36:
cassie ‏(وفتارهای‎ سا لا یرومم ات سس | هر 15 روز به حاط ‎ffl gles appt lg‏ ساعت و دوره ابستني ان نيز روز طول مي كشد قوج هاي ‎gas!‏ بايد در كله باشند تااز قوع هاي بالغ Brailes Clem tenon hoes ‏و‎

صفحه 37:
(رفتارهای مادر - فرزند) قبل 1 وضع حمل. * یا نزدیک شدن زمان زایمان. بي قراري گوسفند زیاد شده و أن مرت رای و بلند شده ارات ‎oceans‏ ‏میزان قابل توجهي کاسته مي شود. علاقه و پذپرش و لیس 01 کر ها ار ۱ ار

صفحه 38:
(رفتارهای مادر- فرزند) * آخرین مرحله قبل از زایمان ع 2 ‎j‏ ‏ن مادر آغوز مصرف نماید. ‎ri‏ DES ‏عادر بره ار ان دای‎ oe cel بره ها مادر خود را از صداي آنها و ماذر بره خود را از بو و نشاني هاي خاص آن مي شناسد.

صفحه 39:
(رفتارهای ماد - فرزند) ی " رفتارهاي نظير بره دزدي ويا عدم يذ بش بره در بعضي مواقع در گوسفندان ديده مي شود.

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:
برروي مواد و پدیده ها مي کاهد.

صفحه 46:
(حواس) قرمز ) را بهتر از رنك شامل رتك هاي( | ae گاوها در حالت کلي داراي قدرت ‎GU aes‏ نیستند و به همین خاطر آنها ار داخل شرن له محوطه تاریک امتناع مي ورزند.

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:
در كاوها داراي تفاوت هاي زيادي ازهم (مخضوصا براي بیگانگان) اشت. طوریکه در کاوها نگهد در محیط بسته 5/1 متر و در"

صفحه 50:
تست موی ۱ شا ای سا ات دی

صفحه 51:
‎emus‏ لجيج اد ‏دار جاي شان را در کله بلا فاصله مي ‎

صفحه 52:
‎eli)‏ اجتماعی»غالمیت و زرهبری) ‏< در خصوص رابطه بين : ‎ls‏ ا د ‎Saree‏ — ‎ ‎ell‏ و سس فرد غالب, افراد ‎Sas ieee‏ ‎

صفحه 53:
«نطم اجتماعی»غالمیت و رهبری) ن تحرک بوده و بیشتر و ا ی مر و وه

صفحه 54:
(رفتارچرا)

صفحه 55:
دس آها دارای زمين هاي باز و بدون درخت هستند.

صفحه 56:
«رفتاراستراجت عکردن) استراحت کردن کمتر تغید ی سا ی ‎belies aslo nies‏ كله رفاسي راي دل آوردن محل مخصوص استراحت وجود نداشته و اوه ها سا را ‎PO lc‏ ‎

صفحه 57:
& ۷ 1۹

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:
(متفرقه) آب و هوايي ابري بدون باد»

صفحه 61:
درفتارهایحنسی) تمایل به جفت گيري و تحریک_ جنسي د هیجانات فحلر | ی در ‎lly‏

صفحه 62:
موقعیت اجتماعي نرها در فعالیت : اي جنسي آنها موثر است» بطوریکه د هاي غالب بيشترين جفت گيري ها را در مقایسه با سایرین در کله دارند. يي و ری تشخیض داده و بدین ترئیب در مجاورت آنها قرار مي گيرند. < با شروع فحليء گاو ماه بي قرار بوده و فعالیت هاي مختلف از جمله پریدن به روي سایر دام ها در آن جیشتر می گردد. در مرحله رسیدن به ز مان سانت کفت گیر يب تتابرین آجاره می| دهد تا روي ‎Ol‏ سوار شوند. << رفتارهاي جنسي حیوان ماده توسط ترشحات آندوكريني که مهمترین آنها استروژن است. کنترل مي شوند)

صفحه 63:
| فيزبوا : ‎ae‏ ب 0 ماكر wa a ‏سا‎ مهمي دارد: ‎‘fl‏ ۱ و استروژن مبل جنسي را در نرها و ماده ها ‎YL‏ 5 چند گا < طول مد کب ‎vit ee Sse‏ | anes ast ee ae ‏گرایده وب ونر فرصت امتحان کردن و درباقت فحلی اهب‎

صفحه 64:
طول دوره فحلي در گاو از 1 تا ©) ساعت در تغییر است( بطور خ به هنگام سوار شدن گاو نر بر روي ماده گاو تر به سرعت وزن خود را به پاهاي عفبي انتقال مي دهد در این لحظه شانه هایش را بلند کرده و پاهاي جلویی خود را از زمین جذا می کند, بلافاصله پاهاي خود را در دو طرف کیل ماده کاو و در مبانه پشتش فرار مي دهد , + دخول به سرعت انجام گرفته و انزال اسپرم صورت مي گیرد. اسپرم با سرعت زیاد در داخل واژن نزدیک رحم ریخته مي شود. سپس ماهیچه شکمي منبسط شده و گاو نر به آهستگي بای مي ید 3

صفحه 65:
ورفتارهای مادر- فرزندی) 7 مکیدن پستان مادر 2 گردش خون و دقع ادرار و مدفوع توسط گوساله ها. مفید است. * در روزهاي اولیه بعد ا ‎ae‏ 0 نمي بزرگ شدن آن. از آن فاصله مي

صفحه 66:

صفحه 67:
۶ گوساله ها معمولا 26 دقبقه بعد از متولد شدن» زمین بلند گردیده و © تا © بعد از زايمان» شروع به مکیدن پستان مي نمایند. < براي مکیدن شیرء مادر خود را با وضعیت ایستادن گوساله تطبیق مي د هد << بین تولد تا 2 ماهگي گوساله ها در شبانه روز 66 دقبقه را صرف مكيدن شير از پستان با فواصل <0/8 دقيقه أي مي کنند. < در طبیعت و حیات وحش, گوساله هاي نر مدت زمان بيشتري از پستان در مقایسه با ماده ها شیر مي خورند. در حین مکیدن پستان توسط گوساله» گاو قسمت بيروني دستگاه تناسلي گوساله را لیس مي زند» که این به دفع راحت ادرار و مدفوع کمک مي نماید.

صفحه 68:
(رفتا هاى غير عادی) عدم پذیرش كوساله: اين خاصيت در تليسه ها و كاوهائي كه در حين زايمان دجار سخت زائي و استرس مي شوندء شاهده مي گردد در جریان آن گاو از پذیرش بچه خود امتناع مي کند. در این قبیل موارد باید وظایف مادر را تخص مسئول رسیدگی به گاو و گوساله انجام داده و از تغذ یه منا سب آن غافل نبود. < نمفومانيا: اين كاوها داراي خصوصیات شبیه گاو نر بوده به روي دام هاي دیکر پریده در حالي که به دیگران اجازه پرش نمي دهند. این رفتار در گاوهاي شيري رواج بيشتري در مقایسه با گاوهاي گوشتي دارد. بيماري ها: گاوهائي که از سلامتي برخوردار نیستند, رفتارهاي غیر عادي را نشامي دهند.

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:
oo ‏ندب‎

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:

1 الهی:درخت وصف تو بی شک به آسمان ثنای تو نتواند رسید و پرنده عقل بر اوج جمالت بال نتواند سایید خدایا :در چنته کوچک فهم ما کی ابزار درک تو می گنجد؟ و در کوله بار خرد ما ،کجا توشه جالل تو جای می گیرد؟ خداوندا ،ما را از آنانی قرار ده که درخت های اشتیاق در باغهای سینه هاشان ریشه دوانده و شعله های عشق تو آتش به دلهایشان زده و رایحه مناجات تو پرنده افکارشان را اوج تازه بخشیده مناجات العارفین سید الساجدین امام زین العابدین (ع) 2 عيدتان مبارک 3 4 عيدتان مبارک • ولي عيد واقعي زماني است ،که ما با بکار گيري و استفاده بهينه از نعمتهاي بوديعه گذاشته شده در جوهره وجودي خويش به سمت صالح و رستگاري و عمل به تکاليف الهي و انساني خويش در همه جنبه ها نائل آئيم. 5 رفتارشناسي كاربردي • رابطه بين قواي بينایي ،شنوایي و بويایي در حيوانات با بروز تنش های مختلف و آسيب ديدگي ها در آنها: • نشخواركنندگان داراي توانایي باالیي در تشخيص طيف گسترده اي از رنگ ها در مقايسه با حيواناتي نظير شترمرغ هستند .آنها دارای حساسيت ويژه اي به رنگ هاي زرد تا سبز و آبي روشن هستند. • استفاده از رنگ هاي مادون قرمز داراي اثرات آرام بخشي در طيور و شتر مرغ مي باشد. 6 رفتارشناسي كاربردي • • • • • 7 حيواناتي مانند گاو و شترمرغ داراي محدوده ديد وسيعي هستند . در پرندگان چشم ها در دو طرف سر آنها قرار دارند و اين به آنها اجازه مي دهد دايره ديد خود را وسيع تر كنند. حيوانات تمايل بيشتري دارند كه از مناطق تاريك به محل هاي روشن حركت كنند. حيوانات اگر از چيزي قبًال سابقه بعدي در مواجهه با آن داشته اند ،ديگر دنبال آن نمي روند. گاو ،گوسفند و شتر مرغ داراي قدرت باالیي از شنوایي هستند (مخصوصًا براي صداهایي با فركانس باال). رفتارشناسي كاربردي • • • • 8 حيوانات از حركت در روي مكان هاي لیز كه امکان سر خوردن آنها زیاد است ،امتناع مي كنند. اسب و گاو موقعي كه مي ترسند نحوه حركت دم خود را تغيير مي دهند و با ادامه عصباني شدن شان، حركات شديد تر شده و با سرعت زيادي آن را به پشت خود مي كوبند. بهترين زمان براي ياد دادن عادت های مختلف در حيوانات ،سنين پایين آنها مي باشد. مواجه شدن با مكان هاي جديد و شلوغي و سر و صداي زياد ممكن است باعث ايجاد عصبانيت نا گهاني در حيوانات گردد. رفتارشناسی اسب 9 10 11 رفتارشناسي كاربردي (حواس) • حس بينائي :اسب ها مي توانند به راحتي و دقت بيشتري مواد و پديده هاي نزديک خود را ببينند و نيز فاصله خود را با آنها تنظيم نمايند.آنها مي توانند در درجات 330تا 350اطراف خود را ببينند .اسبها داراي قدرت ديد در شب بوده و گمان مي رود قادر به تشخيص رنگ ها نيز از همديگر هستند.آنها رنگ زرد را براحتي از بقيه تشخيص داده و گمان می رود در زمينه تشخيص رنگ ها حتي بهتر از انسان نيز عمل مي کنند. 12 رفتارشناسي كاربردي (حواس) • قدرت شنوايي در اسب ها مانند انسان است ،با اين تفاوت که آنها صداهايي با فرکانس باال را بهتر از انسان مي شنوند. • حس چشایي در اسب ها از رشد و حساسيت قابل توجهي برخوردار است و آنها قادر هستند با استفاده از اين حس خود گياهان سمي و غير سمي را از هم تشخيص دهند .آنها همچنين با استفاده از قدرت چشایي باالي خود مي توانند منابع عالي امالح معدني کمياب را بشناسند. 13 رفتارشناسي كاربردي (حواس) • در رابطه با حس المسه ،اسب ها به لمس کردن بدن خود مخصوصًا در اطراف پوزه و گوش ها، حساسيت ويژه اي دارند .در اسب ها نقاط حسي حساسي وجود دارد که با لمس نمودن آنها مي توان از اثرات مثبت اين نکات در مهار کردن و يا ترغيب به حرکت آنها در زمان هایي نظير مسابقات اسب دواني استفاده کرد. 14 رفتارشناسي كاربردي (نظم اجتمایی ،غالبیت و رهبری) • غالبيت در گله هاي وحشي و اهلي با شدت و اشکال مختلفي ديده مي شود .در گله هاي وحشي غالبيت با نرهاي غالب گله است ،که نر غالب اين صفت را با لگد زدن و گاز گرفتن سايرين از خود نشان مي دهد. در گله هاي اهلي اين غالبيت در مواردي نظير رقابت در مصرف غذاي محدود صورت گرفته و سر افراد مغلوب گله توسط غالبين باال نگه داشته مي شود .همچنین غالبين با بوئيدن ادرار افراد ديگر به روي آن ادرار مي کنند تا اثر ادرار آنها از بين رود. 15 رفتارشناسي كاربردي (نظم اجتمایی ،غالبیت و رهبری) • رهبري گله :بروز اين رفتار نيز در گله اسب هاي وحشي توسط آن عمال هدايت گله را در دست مي گيرد. ً نرغالب صورت گيرد ،که درعين حال ممکن است اين رهبري هر از چند گاهي در گله عوض شود. نحوه هدايت و رهبري گله به اندازه گله نيز بستگي دارد .بدين صورت که در گله هاي کوچک در ابعاد کوچک و با بزرگ شدن گله ،دامنه آن نيز گسترش يافته و همه جانبه مي گردد. 16 اسب شناسي رفتار كاربردي رفتارشناسي ( رفتار هاي جنسي) (رفتارهای جنسی) • از لحاظ جنسي اسب پلي استروس فصلي است. در مادیان دوره فحلي حدود 7روز و دوره خاموشي ( غير فحلي) حدود 16روز است. • آن دسته ازماديان هایي که فحل نيستند ،زماني که اسب نر به آنها نزديک مي شود ،ضمن لگد زدن، پشت خود خميده و دم خود را پائين نگه داشته و به اسب نر نيز اجازه جفت گيري نمي دهند. 17 رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای جنسی) • • • • 18 ماديان هاي فحل براحتي درمقابل اسب نر ايستاده و پاهاي عقبي خود را باز کرده و کپل خود را خم نموده و اجازه جفت گيري مي دهند. سن اولين جفت گيري درماديان ها از 15ماه تا 3سال متفاوت است. در نرها ممکن است عالئم جنسي از 3ماهگي مشاهده گردد. دوره حاملگي در اسب حدود 340روز است. رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای مادری -فرزندی) • اسب هاي وحشي اغلب تمايل دارند که صبح هنگام زايمان نمايند. براي اين منظور از گله جدا شده و محل مناسبي را جهت زايمان انتخاب کرده و به زمين خوابيده و عمل زايمان را انجام مي دهند. • عمل زايمان در اسب هاي اهلي اغلب در شب و حوالي صبح صورت مي گيرد .هر چند که با دخالت انساني مي تواند اين زايمان در روز نيز انجام گردد. • بعد از زايمان همچنان اسب ماده خوابيده باقي مي ماند و اگر کره اسب خودش را به مادر رساند شروع به بویيدن و ليس زدن آن مي کند. 19 رفتارشناسي كاربردي (رفتارهای مادری -فرزندی) • اسب هاي وحشي اغلب تمايل دارند که صبح هنگام زايمان نمايند ،براي اين منظور از گله جدا شده و محل مناسبي را جهت زايمان انتخاب کرده و به زمين خوابيده و عمل زايمان را انجام مي دهند. • عمل زايمان در اسب هاي اهلي اغلب در شب و حوالي صبح صورت مي گيرد .هر چند که با دخالت انساني مي تواند اين زايمان در روز نيز انجام گردد. • بعد از زايمان همچنان اسب ماده خوابيده باقي مي ماند و اگرکره اسب خودش را به مادر رساند شروع به بوییدن و ليس زدن آن مي کند. 20 رفتارشناسی گوسفند 21 22 23 24 25 رفتارشناسي گوسفند (حواس) حس بينایي :گوسفند قادر به ديد وسيع در درجات 330 تا 360و ديد محدود در درجات 25تا 50مي باشد. اين دید وسیع ،حیوان را قادر مي سازد به راحتي محيط اطراف خود را در نظر گرفته و با توجه به داشتن دشمنان طبيعي زياد به موقع از آنها در صورت تهديد، فرار کند. گوسفندان داراي قدرت باالیي در تشخيص رنگ ها مي باشند ،بطوريکه قادر به شناختن رنگ هاي سياه، قرمز ،قهوه اي ،سبز ،زرد و سفيد از همديگر هستند. قدرت بينایي يک وسيله ارتباطي قوي بين گوسفندان است .گوسفند با ديدي که دارد و با حرکت دادن سر خود در موقع چرا وضعيت خود را نسبت به ساير گوسفندان در گله مي سنجد. 26 رفتارشناسي گوسفند (حواس) گوسفندان از حس بويایي قوي برخوردار نيستند .ولي از آن براي منظورهاي مختلفي استفاده مي کنند ،که از جمله آنها مي توان به تشخيص بچه ،شناسایي ساير گوسفندان، تشخيص گوسفندان فحل توسط قوچ و تشخيص محل آب و خوراک و نيز خوراک سالم از کپک زده و فاسد اشاره کرد. حس چشایي گوسفندان از رشد و تکامل خوبي برخوردار بوده و آنها از توانایی خود در تشخيص مزه انواع غذاها و ترجيح در مصرف آنها و انصراف از مصرف غذاهاي سمي و فاسد شده استفاده مي کنند .گوسفندان از حس المسه خود در مواردي نظير تماس با ساير حيوانات و گياهان استفاده مي کنند. 27 رفتارشناسي گوسفند (نظم اجتماعی ،غالبیت و رهبری) غالبيت :گوسفند رفتارهاي مربوط به غالبيت را در مقايسه با ساير گروه هاي حيواني کمتر از خود بروز مي دهد .در صورت بروز ،اين رفتار در مواردي نظير رقابت براي مصرف در مواد غذایي در آنها ديده مي شود. رفتارهاي مربوط به غالبيت در چند قوچ که به طور همزمان درفصل جفت گيري در گله از آنها استفاده مي شود ،گسترش مي يابد .در صورت وجود مشکالت مربوط به باروري در قوچ غالب ،ناباروري و مشکالت توليد مثلي در گله افزايش مي يابد که بايد اقدام به حذف آن نمود. 28 رفتارشناسي گوسفند (سازماندهی اجتمایی ،غالبیت و رهبری) سازماندهي اجتماعي :گوسفند از گروه بندي اجتماعي قوي برخوردار است و اين گروه بندي در آنها يک مسئله ثابتي است که نحوه چرا کردن را در آنها تحت تأثير قرار مي دهد. بره هاي جوان گاهي با هم و يا با ساير حيوانات نظير بز ،سگ و گاو گروه هاي اجتماعي قوي را تشکيل مي دهند ،که اين گاهي تا زمان بلوغ و حتي بعد از بلوغ نيز ادامه مي يابد. ظاهرًا سيستم اجتماعي در گوسفند با توجه به وجود دشمنان طبيعي و منابع غذایي موجود، تشکيل گرديده است . 29 رفتارشناسي گوسفند (استفاده از سایبان) در تابستان اگر سايه بان موجود باشد ،گوسفندان ترجيح مي دهد ( مخصوصًا در زمان استراحت و نشخوار) از سايه بان استفاده کنند و در صورت عدم وجود سايه بان آنها با تشکيل گروه هاي مجتمع سر خود را زير انداخته و آن را در زير پاهاي عقبي گوسفند ديگر قرار داده و از سايه ايجاد شده استفاده مي کنند. استفاده از باد شکن در اطراف محل زندگي گوسفند ،باعث کاهش تلفات بره هاي تازه متولد شده در اثر افت دما مي گردد. 30 رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا) گوسفند ابتدعًا دو مرحله چرا دارد .مرحله اول در صبح زود و مرحله دوم در نزديک غروب آفتاب مي باشد. دربين اين فواصل گوسفند فعاليت کمتري داشته و اغلب به استراحت و نشخوار مي پردازد. طول مدت چرا بين 5/5تا 10ساعت در روزطول مي کشد و به عوامل مختلفي نظير طول روز ،ساير عوامل محيطي ،نژاد ،مقادير مواد خوراکي در دسترس و نيز پستي و بلندي چراگاه بستگي دارد. 31 رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا) نحوه چرا کردن در يک زمين بستگي به عواملي نظير طول روز ،ميزان علوفه و ...دارد .براي چرا ،گوسفند از لب ها و دندان هاي جلویي خود ،بيشترين استفاده را کرده و با حرکت سر خويش اين عمل را تسريع مي کند .گوسفند ته چر بوده و از ساقه و برگ گياهان بيشترين استفاده را مي کند .با توجه به غني بودن برگ ها از عناصر معدني ،کمبود بعضي از آنها نظير فسفر در گوسفند رايج نيست. مقدارعلوفه مصرف شده بوسيله گوسفند تحت تأثير سن، اندازه و وزن بدن ،وضعيت فيزيولوژيکي ،کيفيت علوفه ، درجه حرارت محيط و نيز تنش های محیطی مي باشد. 32 رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا) گوسفند از گونه هاي مختلف گياهان استفاده مي کند واز گياهان سمي و غير خوراکي و گياهاني که در نزديک آنها فضوالت حيواني وجود دارد ،مصرف نمي کند. گوسفند بيشتر ترجيح مي دهد ،کنار تپه ها و نيز شيب هاي خوابيده چرا نمايد .با توجه به غني بودن کود آن به حاصلخيزي خاک ها کمک شايان توجهي مي کند. شکل چراگاه در ميزان علوفه چرا شده توسط گوسفند مؤ ثر است ،بدين صورت که برداشت علوفه توسط گوسفند در مدت زمان محدود از زمين مثلثي شکل کمتر از زمين مربع شکل مي باشد. 33 رفتارشناسي گوسفند (رفتار چرا) گوسفند درمقايسه با گاو درچرا کردن مسافت هاي زيادي را مي پيمايد. گوسفند زماني که با ساير گونه هاي حيواني چرا مي کند علوفه بيشتري را نسبت به زماني که تنها مي چرد ،برداشت مي کند. براي بهره وري هر چه بيشتر از چراگاه ها طرح هاي چرا توسط دست اندرکاران به اجراء گذاشته مي شود ،تا ضمن بهره برداري بهينه ،حداقل آسيب نيز به گياهان و چراگاه ها وارد آمده و آنها قادر باشند براي طوالني مدت مورد استفاده و بهره وري قرار گيرند. 34 رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای جنسی -بلوغ) بلوغ جنسي در ميش ها در 7تا 12ماهگي صورت مي گيرد .بلوغ جنسی قبل از بلوغ جسمي اتفاق افتاده و بدين ترتيب قبل از اينکه رشد بدني آنها کامل شود ،قادر به جفت گيري و آبستن شدن خواهند بود. 35 گوسفند شناسي رفتار رفتارشناسي گوسفند ‏ ‏ ‏ ‏ 36 جنسي) (رفتارهاي (رفتارهای جنسی) در رابطه با جفت گيري با گوسفندان فحل بين قوچ هاي متعدد در گله رقابت وجود دارد و شانس اول در جفت گيري با قوچ غالب است. ميش هاي فحل با بوي مخصوصي که دارند و نيز ادرار کردن هاي متعدد قوچ ها را به طرف خود مي کشانند و قوچ ها با بوئيدن ادرار و انجام حرکات مخصوص لب ها و دندان ها با گوسفند فحل که اغلب آرام در مقابل آن مي ايستد ،جفت گيري مي کند. گوسفند از لحاظ جنسي پلي استروس فصلي است ،که از هر 15روز به فحل مي آيد مدت فحلي در آن حدود 30تا 36ساعت و دوره آبستني آن نيز 150روز طول مي کشد. قوچ هاي آينده بايد در گله باشند تااز قوچ هاي بالغ تجربه نحوه جفت گيري کردن و انجام عمليات جنسي را ياد بگيرند. رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای مادر -فرزند) قبل از وضع حمل ،گوسفند آبستن از بقيه گله جدا شده ومحل امني را براي اين کار انتخاب مي کند .حتي مي کنند گوشه و کناره گوسفنداني که درآغل زايمان هاي آغل را ترجيح مي دهند. مواقعي مختلفي از روز براي انجاماکثر زايمان ها گفته شده است ،عده اي حداکثر زايمان ها را از 9صبح تا ظهر و عده ديگر آن را در 3تا 6بعد از ظهر گفته اند. با نزديک شدن زمان زايمان ،بي قراري گوسفند زياد شده و آن مرتب خوابيده و بلند شده و از آب و غذاي مصرفي به ميزان قابل توجهي کاسته مي شود.عالقه و پذيرش و ليس زدن ديگر بره ها توسط بعضي از گوسفندان آبستن نيز در اين مرحله ديده مي شود. 37 رفتارشناسي گوسفند ( رفتارهای مادر -فرزند) آخرين مرحله قبل از زايمان ،خوابيدن گوسفند به زمين و اعمال زور زدن هاي متعدد جهت بيرون انداختن جنين و محتويات رحمي مي باشد ،که ممکن است از /5تا 2 ساعت طول بکشد. بعد از زايمان ،گوسفند به ليس زدن و خشک کردن بره مي پردازد .که بايد در 1تا 2ساعت بعد از زايمان ،بره قادر باشد از پستان مادر آغوز مصرف نمايد .بعد از 12 ساعت ماندن با مادر ،بره را از آن جدا مي کنند. بره ها ،مادر خود را از صداي آنها و مادر بره خود را از بو و نشاني هاي خاص آن مي شناسد. 38 رفتارشناسي گوسفند (رفتارهای مادر -فرزند) موقع شير خواري بهترين زمان براي نوازش و رسيدگي مادر به بره مي باشد .در صورت دو قلو و چند قلو شدن زمان اختصاصي به هر يک از بره ها کمتر مي گردد. بعد از زايمان گوسفند به نوزاد خود بسيار عالقه مند بوده و از آن مواظبت مي کند و بيش از 1متر از آن فاصله نمي گيرد ،لذا در نظر گرفتن آب و منبغ غذایي در نزديکي گوسفند تازه زايمان کرده ضروري است. رفتارهاي نظير بره دزدي و يا عدم پذيرش بره در بعضي مواقع در گوسفندان ديده مي شود. 39 رفتارشناسی گاو 40 رفتارشناسي گاو (گاو تيپ گوشتي) • Click to add Text 41 رفتارشناسي گاو (گاو تيپ گوشتي ماهيچه مضاعف) • Click to add Text 42 رفتارشناسي گاو (گاو تيپ شيري) • Click to add Text 43 رفتارشناسي گاو (نحوه چرا و تشکيل گله) 44 رفتارشناسي گاو (حواس) در گاوچشم ها در طرفين سر قرار گرفته اند .اين موقعيت قرار گرفتن چشم ها به آنها ،اين امکان را مي دهد که داراي قدرت ديد وسيعي باشند ،که اين ديد وسيع در محدوده 330درجه صورت مي گيرد .ديد محدود گاوها در محدوده مي باشد .علي رغم اين توانایي ،گاو 25تا 50درجه مستقيما در جلو چشمهاي شان مي ً داراي نقطه کوري باشند. شکاف دار بودن شکل قرينه و وجود ماهيچه هاي ضعيف در دور چشم ها ،از توانایي آنها در تمرکز سريع برروي مواد و پدیده ها مي کاهد. 45 رفتارشناسي گاو (حواس) دررابطه با توانایي تشخيص رنگ ها ،گاوها رنگ هاي با طول موج بلند شامل (زرد ،پرتغالي و قرمز ) را بهتر از رنگ هاي با طول موج کوتاه شامل رنگ هاي( آبي ،خاکستري و سبز) تشخيص مي دهند. گاوها در حالت کلي داراي قدرت تشخيص باالیي نيستند و به همين خاطر آنها از داخل شدن به مي ورزند. محوطه تاريک امتناع 46 رفتارشناسي گاو (حواس) حس بويائي از رشد کافي در گاو برخوردار است .طوري که آنها در موقع چرا در چراگاه مي توانند گياهان آلوده به و مرتع مدفوع و يا خون را تشخيص داده و از آنها مصرف نکنند.آنها همچنين توانایي تشخيص بوي فرمون ها ،مواد شيميایي فرار را که در توليد مثل و انتخاب خوراک به کمک شان مي شتابند ،دارند. 47 رفتارشناسي گاو (حواس) گاوها از قدرت شنوایي باالیي برخوردار بوده و به صدا هاي مختلف حساسيت هاي متفاوتي دارند، بطوريکه موسيقي آرام براي آنها لذت بخش و صداهاي ناهنجار نظير سوت زدن و فرياد کشيدن براي آنها اذيت کننده و استرس زا هست .حساسيت گاوهاي شيري به صداها بيشتر از نژادهاي گوشتي است .قدرت شنيدن در گاوها وسيله ارتباطي خوبي بين افراد يک گونه و گونه هاي مختلف در اجتماعات حيواني مي باشد. 48 رفتارشناسي گاو (حواس) محدوده ايمنيتي در گاوها داراي تفاوت هاي زيادي ازهم (مخصوصا براي بيگانگان) است .طوريکه در گاوهاي ً نگهداري شده در محيط بسته 5/1متر و در گاوهای که در چراگاه هستند 30متر است. حس المسه نيز در گاوها از حساسيت خوبي برخوردار است .در عمل با استفاده از اين حساسيت پوستي در نواحي خاصي از بدن در نواحي ( پشت گوش و زير گردن) براي مهار و آرام نمودن گاوهاي شرور و شلوغ استفاده مي کنند. غدد حسي موجود در دستگاه تناسلي جنس نر در نعوظ و جفت گيري مهم هستند. گاوهاي مسن در موقع چرا با توجه به تجارب قبلي که دارند ،کمتر وقت خود را صرف چرا در مقايسه با گاوهاي 49جوان مي کنند. رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی ،غالبیت و رهبری) سازماندهي گله هاي شيري بر اصولي مشخصی استوار است .که از بين تمامي عوامل دخيل سن و وزن از اهميت زيادي برخوردارهستند .طوريکه در اغلب موارد غالبيت با افرادي است که جدوگاه بلند تري از بقيه دارند. هر چند که بعضي معتقدند ،که رابطه بين سن و وزن با غالبيت در گاوها بصورت Uشکل است .طوريکه تا 9 ( همزمان با باال رفتن سن و وزن سالگي در گاوها غالبيت حاکم و بعد از افزايش سن و تحليل قوا و کاهش تدريجي وزن از آن کاسته گرديده و افراد مستعد ديگر جاي آنها را مي گيرند. 50 رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی ،غالبیت و رهبری) • در چراگاه که گاوهاي نر و ماده به صورت مختلط با هم چرا مي کنند غالبيت با نرهاي قوي است. • غالبيت در گاوها بالفاصله بعد از از شيرگيري آنها شکل گرفته و تا زمان جدا سازي شان از گله ادامه مي يابد ،اين خاصيت در آنها را با آزار و اذيت بقيه و مصرف غذاي بيشتر و اجازه ندادن به بقيه در مصرف غذاي کافي پديدار مي گردد .با حذف افراد غالب از گله ،افراد مستعد ديگري که از لحاظ استعداد ،بعد از آنها قرار دارند ،جاي شان را در گله بال فاصله مي گيرند. 51 رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی ،غالبیت و رهبری) در خصوص رابطه بين شيردهي و غالبيت ،اخيرًا ثابت شده است ،که گاوهاي غالب زودتر از گاوهاي مغلوب به شير دوش، جهت دوشيده شدن مي آيند. رفتارهاي تهاجمي و نمايان کردن غالبيت در گاوها با قاعده و تشريفات خاصي صورت مي گيرد .بدين ترتيب که گاوهاي مهاجم جلو آمده و بقيه را تهدديد کرده و با آنها برخورد نموده و چه بسا با آنها درگير شده و در نهايت با فرار فرد مغلوب ،مسئله تمام گرديده و بعد از مغلوب شدن ،کمتر درگيري بين غالب و فرد مغلوب در گله شکل مي گيرد .به محص مشاهده رفتار تهاجمي از سوي فرد غالب ،افراد مغلوب خودشان را کنار مي کشند. 52 رفتارشناسي گاو (نظم اجتماعی ،غالبیت و رهبری) در رابطه با رهبري گله ،قبالً تصور مي شد ،که رهبريت گله با افراد غالب بوده و بقيه نيز ازآنها فرمانبرداري مي کنند ،ولي اخير ًٌا مطالعه ايکه در گاوهای چرا کننده صورت گرفته است، افراد موجود در گله را به سه گروه تقسيم مي کنند که شامل :افراد غالب ،دنباله رو و مستقل می باشند .بر اساس اين تقسيم بندي ،افراد غالب که رده باال را تشکیل می دهند ،هدايت گله را بر عهده داشته و افراد دنباله رو از آنها پيروي کرده و افراد مستقل دوست دارند ،به صورت مستقل چرا کرده و حرکت کنند .افراد رده باال داراي تحرک بيشتر و افراد رده پائين داراي کمترين ميزان تحرک بوده و اين افراد طرح هاي چراي مستقلي را شکل مي دهند. 53 رفتارشناسي گاو (رفتار چرا) مدت زماني که گاوها صرف چرا مي کنند بستگی به عوامل مختلفي از قبيل سن گاو ،نوع و مقادير علوفه چراگاه، شرايط آب و هوایي و پستي و بلندي چراگاه و غيره و...دارد .به طور خالصه اين مدت در گاوهاي شيري 8 ساعت و در گاو هاي گوشتي 9ساعت است. گاوها با پوزه بسته زمين را پائيده و با زبان علوفه ها را گرفته و با جلو انداختن فک پائين آن را چيده و مدت زمان کمتري در دهان نگه داشته و بعدًا قورت مي دهند. معموال % 75 ً مدت زمان استراحت و نشخوار در گاوها زمان را به خودشان اختصاص می دهند ،در حالي که آنها %25 از زمان را جهت چرا کردن سپری می کنند. 54 رفتارشناسي گاو (رفتار چرا) گاوها در حين چرا در چراگاه هاي مختلف دسته بندي ها و آرايش هاي خاصي را به خود مي گيرند. زمين هاي فاقد درخت و بدين صورت که در بوته آنها به گروهاي بزرگي تقسيم مي شوند ،در حالي که که در چراگاه هاي داراي درخت و بوته تعداد آنها در گروه ها کمتر مي گردد ،که اين نشان می دهد آنها داراي گروه هاي فشرده و بزرگي در زمين هاي باز و بدون درخت هستند. 55 رفتارشناسي گاو (رفتاراستراحت کردن) مدت زماني که يک گاو صرف استراحت کردن مي کند ،تحت تأثير شرايط محيطي ،مدت زمان صرف شده جهت چرا و نشخوار و نیز نژاد گاو دارد. گاوهای مختلف در يک گله معموالً محل هاي خاصي را براي استراحت براي خود بر مي گزينند که اين مکان ها در طول سال کمتر تغيير مي کند. محل استراحت ارتباطي با غالبيت در گله ندارد، اين مي رساند که در بين افراد گله رقابتي براي بدست آوردن محل مخصوص استراحت وجود نداشته و گاوها مستقالً محلي را براي اين کار برمی گزینند. 56 رفتارشناسي گاو (رفتاراستراحت کردن) گاوها براي استراحت محل بي سر و صدا و غير شلوغي را ترجيح داده و در صورتي که جاي آنها توسط ديگري اشغال شده باشد ،اصراري به بلند شدن آن ندارند. نژادهاي مختلف شرايط خاصي را در خصوص استراحت کردن مي پسندند ،مثالً گاوها ي نژاد زبو، استراحت کردن در مقابل اشعه آفتاب و گاوهاي انگليسي محل سايه داري را براي اين کار ترجيح مي دهند. گاوهاي هلشتاين نظم خاصي را در موقع استراحت کردن ،ايستادن و خوابيدن اتخاذ مي کنند. گاوها حافظه قوي داشته و هر گاو مي تواند 50تا 70 رأ س از گاوهاي هم گله اي خود را بشناسد. 57 رفتارشناسي گاو (متفرقه) گاوها بآساني دنبا ل رهبر گله حرکت کرده و نياز به زور در این زمینه ندارند. گاوهایي که فعاليت کمي داشته و آرام مي باشند ،داراي موهاي بلند پيچيده در صورت شان مي باشند. گاوها مي توانند ازعلوفه هایی به ارتفاع 5سانتي متر چرا کرده و گياهان مختلف را به خوبي ازهم تشخیص دهند. گاوها در شبانه روز خود را با ايستادن ،قدم زدن ،خوابيدن ،خوردن، آشاميدن ،نظافت خود ،نظافت هم گله اي ،دعوا و ور رفتن با همديگر و نشخوار نمودن سپری مي کنند. چرا نمودن تحت تأثير درجه حرارت محيط قرار مي گيرد .در درجه حرارت هاي باال ،چرا کردن در اوقات سرد شبانه روز و مخصوصًا در شب صورت مي گيرد. 58 رفتارشناسي گاو (متفرقه) گاوهاي شيردهي که تازه به گله ملحق مي شوند ،غالبًا در اثر اعمال رفتارهاي تهاجمي افراد غالب گله ،چند روزي کاهشي در توليد شير آنها مشاهده مي گردد. ترس افراد گله از افراد خاص نقش مهمي در تثبيت غالبيت آنها ايفاء مي نمايد. گاوهاي نر غالبًا براي اثبات قدرت خود حرکات خاصي را نشان مي مي گردد. دهند .حمله توسط آنها با حرکات مخصوص سر شروع گاوهاي نر نژادهاي شيري از خاصيت تهاجمي بيشتري نسبت به نژادهای گوشتي بر خوردار هستند. گوساله هاي که توام با گاوهاي بزرگتر چرا مي کنند ،مدت زما ن بيشتري در مقايسه با گوساله هائي که با هم چرا مي کنند از چراگاه استفاده مي نمايند. 59 رفتارشناسي گاو (متفرقه) مدت زمان اختصاص يافته شده جهت چرا توسط گاوها در شرايط آب و هوایي ابري بدون باد ،بيشتر از زمان بادي و مرطوب مي باشد. نحوه خوابيدن در گاو طوري است که شکم را روي زمين قرار داده و سر و گردن را باال نگه داشته و اغلب نشخوار کردن در اين وضعيت صورت مي گيرد .در بعضي موارد ديگر(نظير زمان استراحت کردن) گردن را به طرف عقب و تهيگاه خود خم مي کند. 60 رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی) تحريک رفتار جنسي ،تمايل به جفت گيري و تحريک جنسي در حيوان نر و هيجانات فحلي و شور و شدت استروس (فحلي) در حيوان ماده نمونه هاي از رفتار هاي جنسي در حيوانات نر و ماده مي باشند. با فرا رسيدن زمان جفت گيري ،گاو نر به شدت هيجان زده بوده و گاو فحل را دنبال کرده و با ليسيدن دستگاه تناسلي آن اغلب با حرکات لب ها رفتارهاي خاصي را نشان مي دهد .گاو با اين عمل مقداري از مايعات را به مجاري کوچکي که در دندان هاي جلوئي آ نها قرار دارد ،منتقل مي کنند. رفتارهاي قبل از جفت گيري شامل کندن زمين با دست ها ،نعره کشيدن و گذاشتن سر روي کپل گاو ماده ،توسط نر ها انجام مي گردد. 61 رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی) موقعيت اجتماعي نرها در فعاليت هاي جنسي آنها مؤثر است، بطوريکه نرهاي غالب بيشترين جفت گيري ها را در مقايسه با سايرين در گله دارند. گاوهاي نر مرحله پيش فحلي در گاوهاي ماده را دو روز قبل از فحلي تشخيص داده و بدين ترتيب در مجاورت آنها قرار مي گيرند. با شروع فحلي ،گاو ماده بي قرار بوده و فعاليت هاي مختلف از جمله پريدن به روي ساير دام ها در آن بيشتر مي گردد .در مرحله رسيدن به زمان مناسب جفت گيري ،به سايرين اجازه مي دهد تا روي آن سوار شوند. رفتارهاي جنسي حيوان ماده توسط ترشحات آندوکريني که مهمترين آنها استروژن است ،کنترل مي شوند0 62 رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی) ميزان و نحوه بروز رفتارهاي جنسي تحت تأثير عوامل ژنتيکي ،محيطي ،فيزيولوژيکي سلامتي و تجربه قبلي حيوانات دارد. گاوهاي نر نژادهاي شيري از لحاظ جنسي فعالتر از گاوهاي نر نژادهای گوشتي هستند. معرفي افراد جديد به گله در تحريک جنسي نرهاي تنبل نقش مهمي دارد. تستوسترون و استروژن ميل جنسي را در نرها و ماده ها باال مي برد. طول مدت فحلي در گله اي که در آن همزمان چند گاو با هم فحل گرديده اند طوالنی تر از زمان معمول است. در زمان محلي تعداد دفعات ادرار کردن گاو ماده بيشتر گرديده و به گاو نر فرصت امتحان کردن و دريافت فحلي مهيا ست. 63 رفتارشناسي گاو (رفتارهای جنسی) زمان جفت گيري در گاو نسبت به اسب کوتاه مي باشد. طول دوره فحلي در گاو از 1تا 18ساعت در تغييراست( بطور متوسط 4/4ساعت). به هنگام سوار شدن گاو نر بر روي ماده ،گاو نر به سرعت وزن خود را به پاهاي عقبي انتقال مي دهد ،در اين لحظه شانه هايش را بلند کرده و پاهاي جلویي خود را از زمين جدا مي کند .بالفاصله پاهاي خود را در دو طرف کپل ماده گاو و در ميانه پشتش قرار مي دهد. دخول به سرعت انجام گرفته و انزال اسپرم صورت مي گيرد .اسپرم با سرعت زياد در داخل واژن نزديک رحم ريخته مي شود .سپس ماهيچه شکمي منبسط شده و گاو نر به آهستگي پایين مي آيد. 64 رفتارشناسي گاو (رفتارهای مادر -فرزندی) مکيدن پستان مادر توسط نوزاد 2تا 6ساعت بعد از تولد شروع مي گردد و براي اينکار مادر بايد سر پا بايستد .که اين در تليسه هاي شکم اول نسبت به گاوهاي مسن با تأخير زماني صورت مي گيرد .گاوهاي مسن يک دقيقه بعد مي توانند از زمين بلند شوند. از زايمان بعد از بلند شدن از زمين ،مادر شروع به ليس زدن گوساله مي کند ،که اين ليس زدن در زمينه تحريک تنفس، گردش خون و دفع ادرار و مدفوع توسط گوساله ها ،مفيد است. در روزهاي اوليه بعد از زایمان ،مادر گوساله خود را ترک نمي کند ،ولي با بزرگ شدن آن ،کم کم از آن فاصله مي گيرد. 65 رفتارشناسي گاو (رفتارهای مادر -فرزندی) گوساله سالم بعد از بلند شدن از زمين ،پستان مادررا پیدا کرده و شروع به مکيدن از آن مي کند. بي قراري در گاو نزديک به زايمان 1تا 2قبل از زايمان شروع مي گردد .در نزديکي زايمان گاو از گله جدا شده و براي زايمان به محل آرامي پناه مي برد. اگر گوساله بعد از زايمان از مادر جدا گردد مي توان کار با آن را به راحتي شروع کرده و عملياتي نظير شاخ سوزي ،سم چيني را انجام داده و با توجه به اينکه به افراد عادت مي کنند ،در مقايسه با گروه هاي ديگر ،کمتر دچار استرس مي گردند. گاو براي شناخت گوساله خود از حواس بينایي ،المسه و صدا استفاده مي کند. 66 رفتارشناسي گاو (رفتارهای مادر -فرزندی) گوساله ها معموًال 45دقيقه بعد از متولد شدن ،زمين بلند گرديده و 2تا 5بعد از زايمان ،شروع به مکيدن پستان مي نمايند. براي مکيدن شير ،مادر خود را با وضعيت ايستادن گوساله تطبيق مي دهد. بين تولد تا 7ماهگي گوساله ها در شبانه روز 34دقيقه را صرف مکيدن شير از پستان با فواصل 5/4دقيقه اي مي کنند. در طبيعت و حيات وحش ،گوساله هاي نر مدت زمان بيشتري از پستان در مقايسه با ماده ها شير مي خورند. در حين مکيدن پستان توسط گوساله ،گاو قسمت بيروني دستگاه تناسلي گوساله را ليس مي زند ،که اين به دفع راحت ادرار و مدفوع کمک مي نمايد. 67 رفتارشناسي گاو (رفتارهای غیر عادی) عدم پذيرش گوساله :اين خاصيت در تليسه ها و گاوهائي که در حين زايمان دچار سخت زائي و استرس مي شوند، مشاهده مي گردد .در جریان آن گاو از پذيرش بچه خود امتناع مي کند .در اين قبيل موارد بايد وظايف مادر را شخص مسئول رسیدگی به گاو و گوساله انجام داده و از تغذ يه منا سب آن غافل نبود. نمفومانيا :اين گاوها داراي خصوصيات شبيه گاو نر بوده به روي دام هاي ديگر پريده در حالي که به ديگران اجازه پرش نمي دهند .اين رفتار در گاوهاي شيري رواج بيشتري در مقايسه با گاوهاي گوشتي دارد. بيماري ها :گاوهائي که از سالمتي برخوردار نيستند، رفتارهاي غير عادي را نشامي دهند. 68 رفتارشناسي گاو (گاونر) • Click to add Text 69 رفتارشناسي گاو (نرهاي قهرمان) • Click to add Text 70 رفتارشناسي گاو (گاو هاي نژاد شيري) • Click to add Text 71 رفتارشناسي گاو (فحلي و جفت گيري گاو) • Click to add Text 72 رفتارشناسي گاو (تغذيه گاو) • Click to add Text 73 رفتارشناسي گاو (تغذيه گوساله) • Click to add Text 74 رفتارشناسي گاو (استراحت کردن) • Click to add Text 75 رفتارشناسي گاو (زايمان) • Click to add Text 76

51,000 تومان