تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 22 اسلاید

moeinalizadeh6974

صفحه 1:

صفحه 2:
رفتار استاد: دانشجو:

صفحه 3:

صفحه 4:
1 1 تعریف رفتار ‎ee‏ ار رقاب عم آرد. این است که گفته شده«رفتار یعن, غلمی که از فرد سر ‎ro‏ زند یا سخنی که برزبان می آورد». ‏اما در روانشناسی این اصطلاح دقیق تر تعریف می شود:«هر فعالیتی که ارگانسیم (جاندار) انجام می دهد و به وسیله ارگانیسمی دیگر یا یک ابزار اندازه گیری قابل مشاهده پا اندازه گیری است». ‎Ina‏ رورا ها روني با درونی رخ می دهند.به عنوان مثال,وقتی که دانش آموزی,در جواب به سوالی از معلم می گوید نمی دانم,رفتار کلامی او در نتیجه یک رویداد بیرونی (رفتار کلامی) رخ می دهد.وقتی که شخصی گرسنه است و برای خوردن به شپزخانه می رود,رفتار او به سبب یک رویداد درونی(گرسنگی)رخ داده است. ‎

صفحه 5:
کلیه رفتارها از دوسته تشکیل می شوند 1-رفتار بهنجار 2-رفتار نابهنجار رفتار بهنجار سازگارانه است,رفتار سازگارانه رفتار است که در ارضای نیازهای فرد و خلاصی او از درد وزتع و ‎ples‏ او را یازی می دهد یا از به هدر رفتن نیروهای او جلوگیری می کند. در مقابل,رفتار ناسازگارانه رفتاری است که در رسانیدن فرد به اين هدف ها به طوز هکرر با لکشت مواجه می شود و پرای او مشکلاتی به بار می آورد. برای اصلاح ر نار نابهنجار فرددباید شرایط مناسب یادگیری را فراهم آورد و از این راه به تغیبر رفتار های ثابهنجار و جانشین ساختن آنها با رفتارهای بهنجار اقدام کرد.

صفحه 6:
_= =

صفحه 7:
مشکلات رفتاری مورد برری در تغییر رفتار و رفتار درمانی ‎ee‏ و ,رش ذر تغيير رفتار و رفتار درمانی از دو دسته تشکیل می شوند؛یک دسته کمبود رفتار و دسته دیگر فزونی رفتار هستند. شخص نیازمند به خدمات تفییر رفتار با رفتار درمانی ممکن است مشکل کمبود رفتار یا مشکل فزونی رفتار و یا تركيبى از این ذو نوع مشکل را ذاشته باشند. ‏نموئه هایی از کمبود رفتار ‏*#یک کودک کلمات را خویتلفظ نمی کند و با کودکان دیگر معاشرت نمی کند. ‏*یک نوجوان تکالیف در سی اش را انجام نمی دهد,به پدر و مادرش کمک نمی کندءو مشکلاتش را با والدینش در میان نمی گذارد. ‏*یک بزرگسال هنگام رانندگی به مقررات رانندگی بی اعتناست,برای دیگران احترام قائل نمی شود,و به موقع سر قرارهایش حاضر نمی شود. ‎

صفحه 8:
نمونه هایی از فزونی رفتار یک کودک وقت خواب مرتب از رختخوابش بیرون می رود و سرو صدا راه می اندازد و هنگام غذا خوردن غذا را پرت می کند. و با دکمه های کنترل تلویزیون ور می رود. یک نوجوان مرتب صحبت پدر و مادرش را قطع می کند.ساعت ها با تلفن پر حرفی می کند,و کلمات رکیک به زبان می آورد. یک بزرگسال یکسره وقتش را صرف تماشای تلویزیون می کند,بین غذاهایش زیاد شرینی می خوردفزیاد سیگار و ناخنش را می جود.

صفحه 9:

صفحه 10:
برای تشخیص اینکه فردی فزونی یا کمبود رفتار دارد,لازم است موقعیت هایی را که رفتار در آن رخ می دهند مشخص کرد.مثلا کودکی از مدادرنگی برای نقاشی كردن در دفتر نقاشی اش استفاده می کند (رفتار مناسب دارد) اما کودکی که با مداد رنگی در دیوار را رنگ می کند مشکل فزونی رفتار دارد. بعضی از رفتار ها مانند خودآزادی در هر موقعیتی که رخ کنند. نامناسب اند و فزونی رفتار تلقی می شوند.درهر حال تصمیم گیری درباره اینکه رفتار بهنجار است یا نابهنجار به شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه ای که فرد در ان زندگی می کند و نیز به تاثیری که برخود مشخص دارد وابسته است.

صفحه 11:

صفحه 12:
هرچند که هدف اصلی آموزش و پرورش را ایجاد دانش هاءمهارت ها و توانایی های تازه و خصائل پسندیده در داتش آموزان و دانشجویان دانسته اند کاهش و حذف رفتار و اخلاق تست ان زار حمله وطایف مهم معلمان و پرورشکاران به حساب می بد. رفتار های نامطلوب دانش آموزان را از دو راه می توان کاهش داد: 1-جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای انها و لذا کاستن غیرمستقیم رفتارهای نامطلوب 2-کاهش دادن مستقیم رفتارهای نامطلوب به روش هایی که در مورد اول به کار می روندفروش های مثبت کاهش رفتار گویند,زیرا در همه این روش ها تقویت مثبت به کار می رود. روش هایی که در مورد دوم به کار می روند.روش های منفی کاهش رفتار نام دارند,زیرا این روش ها دآرای عوارض منفی هستند.

صفحه 13:

صفحه 14:
1 ‎eel al‏ )5 اس روش بورد ببت تقویت مثبت است باید هنگام استفاده از این روش تمام توصیه های استفاده از روش تقویت مثبت رعایت شوند. معلم بدین منظور می تواند از تقویت کننده های مختلف به ویژه از تقویت کننده ‎Sl‏ ‏شرطی,مانند نمره.ستاره و جایزه و تقویت کننده های اجتماعی مانند تشویق, لبخند و ستایش استفاده کند. فرض روش های مثبت کاهش رفتار این است که اگر دانش اموزا یا مدد جو رفتار ‏بيب تازه اى را بياموزد و به انجام آن رفتار بپردازد و به خاطر آن تقویتی را که با انجام يى رقتار نامطلوب ذريافت مى كرده است به دسث آوردءبه تدريج اين رفتار مطلوب از جانشين رفتار نامظاجيش خواهد شد. ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
رو شهای مثبت کاهش رفتار که بر اصل تقویت مثبت استوارند چهارتا هستند که عبارتنداز: 1-تقویت تفکیکی نرخ های کم رفتار: بعضی از رفتارهای دانش آموزان اگر با فراوانی کم انجام شوند,مطلوب, اما اگر به میزان بیش از حد نیاز انجام گیرند,نامطلوبند یا مضر هستند.دانش آموزی که با سرعت خيلى زياد کش ۱۱اه ی دهد و در تتیجه آنها را ند خط و ناخوانا مي نویسد باید وادار شود تا آهسته و خوش خط بنویسید. هم چنین دانش آموزی که در بحث گروهی زیاد حرف می زند و فرصت صحبت کردن را از ی کل اک کر و توت حرف زدن او مطلوب است:

صفحه 17:

صفحه 18:
‎oe‏ .یکی رفتار‌های دارای فراوانی گم.تقویت وابسته است به پاسخ هایی که ‎taal‏ 15ل 00 شلوك ای این منظور ابتدا ‎cunt aul‏ کرد که در یک فاصله زمانی معین چند پاسخ مطلوب است.اگر در اين فاصله زمانی پاسخ های زیادتری از آنچه تعیین ل ل ۱۱ ۵ )998 نقویت داده تخواهد شد.اما اگر تعداد پاسخ ها در فاصله ۳ اهاز پیش تعبین شده تفویت داده خواهد شد ‎

صفحه 19:
3 امتیاز روش بالا در این است که کاهش رفتار با تقویت مثبت انجام می گیرد و هیچ یک از عوارض جانبی روش های منفی را ندارد. با اين حال,تاثیر اين روش به آرامی ظاهر می شود و کاهش رقتار از آن ,نیاز به حوصله و بردباری فراوان دارد.معلمانی که طالب کاهنش سریع یک رفتاز نامطلوب هتند,نمی توانند از اين روش استفاده کنند. این روش ‎sly‏ رفتارهای رفتارهای نامطلوب خطرناکی که الزاما باید به سرعت كاهش يابند.مفيد نیست.

صفحه 20:

صفحه 21:
تقویت تفکیکی رفتارهای دیگر ‎ee‏ ری ور رثتار _طلرب خردفبه جزء رفنار نامطلوبی که هدف برنامه تغییر ‏رفتار, کاستن آن است تقویت می شوند.این روش نیز یکی دیگر از رو های مثبت کاهش ‏رفتار است:زیرا عنصر اصلی ان تقوبت مثبت است. ‎gl‏ انیا ک روش توب رفتارهای دیگر به حذف رفتار نامطلوب فرد منجر می شود.به آن ‏روش حذف آموزی نیز می گویند. در واقع در اين روش,تقویت وابسته است به انجام ای قنار نا مطلوب ونه انجام دادن ‎sol‏ ‎

صفحه 22:
پایان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان