نور_و_رنگ

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رنگ و نور”

رنگ و نور

اسلاید 1: به نامیگانه معمار هستی

اسلاید 2: در سنت و مدرنیتهرنگ و نور

اسلاید 3: رَنگ درک مغز جانداران از طول موج‌هاي گوناگون نور است.رنگ

اسلاید 4: نقش رنگ در معماري      غايت و هدف همه مجاهدت هاي هنري بيرون کشيدن و استخلاص ماهيت و سرشت معنوي فرم و رنگ و آزادي آنها از زندان دنياي مادي است.از چنين آرزو و سودايي است که هنر غير مادي نشات ميگيرد.دنيائي که امروز در آن زندگي ميکنيم , به دنياي انسان در سالهاي گذشته , شباهتي ندارد.دنياي ما با ابداع و خلاقيت شکل گرفته است.ما بناهائي ميسازيم که محتواي آنها در عملکرد آنها نهفته است;در عين حال بناها سمبل افکار و عقايد نيستند ; بلکه تجسم افکاري هدف دار هستند.رنگها روح دارند و زنده اند,رنگها کلمه اند و همچنين کلمات سخن ميگويند:از نهان سبز جنگل ها,از راز آبي آسمان و درياها,از شفافيت و زلالي قطرات باران و از پاکي سفيد برف;بلي رنگها از روح آدمي و دنياي پر رمز و راز انسان سخن ميگويند و رنگهايي که انسانها بدان مي پوشند و مي نگارند و نقش ميزنند نيز حکايت از گوشه اي ديگر از درون ايشان دارد

اسلاید 5: گوته در فاربن لهر در مورد هماهنگي و کليت رنگ مي نويسد: وقتي چشم رنگي را مي بيند , بلافاصله فعاليتش را شروع مي کندو عملکردش چنان است که به شکلي نا خود آگاه و اجتناب ناپذير , رنگ ديگري ايجاد مي کند که با پيوستن به حلقه رنگها , ترتيب حلقه رنگ را کامل ميکند و اين تاثير متقابل , احساسي از غناي رنگ به انسان مي بخشد.مقصود از هماهنگي رنگ , هنر وسعت دادن به درون مايه ها و مضاميني از تناسبات اصولي رنگ است که مي تواند بعنوان پايه اي براي کمپوزيسيون ( يا آفرينش هنري )به خدمت گرفته شود.

اسلاید 6: رنگها نيروها و انرژي هاي درخشنده اي هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روي ما اثر مثبت و منفي خواهند داشت.هنرمنداني که شيشه هاي رنگين خلق مي کنند از رنگ براي خلق چنان محيطي معنوي و اسرار اميز استفاده ميکردند که انديشه هاي پرستش کنندگان را بر دوش شاهين معنويت به پرواز درمي اورند.اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بصري بلکه از جنبه هاي روان شناسي و روان شناختي نيز بايد بررسي شوند.

اسلاید 7: رنگی دیدن اجسامنور پدید اورنده رنگ

اسلاید 8: صفات رنگهر رنگ داراي سه صفت يا سه بُعد ديداري مستقلا ً تغيير‌پذير است: فام، درخشندگي و پرمايگي.فام، صفتي از رنگ است که جايگاه آن را در سلسلهٔ رنگي (از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج‌هاي مختلف در طيف مرئي – مشخص مي‌کند .گفته مي‌شود که تقريباً ً 150 فام متفاوت را مي‌توان تشخيص داد، ولي همهٔ اينها به طور مساوي در طيف مرئي توزيع نشده اند، زيرا چشم ما براي تفکيک فام‌ها در طول موج‌هاي بلند تر توانايي بيشتري دارد. بلند‌ترين طول موج‌ها در منطقهٔ قرمز و کوتاه‌ترين طول موج‌ها در منطقهٔ بنفش هستند. دسته بندي عمومي رنگ‌ها به بيفام (سياه، سفيد و خاکستري‌ها)، و فام دار (قرمز، زرد، سبز ،...) بر همين صفت مبتني است. براي سهولت درک مطلب، فام را مي‌توان مشخص کنندهٔ اسم عام رنگ‌ها تعريف کرد.

اسلاید 9: درخشندگي (والوور)، دومين صفت رنگ است و درجهٔ نسبي تيرگي و روشني آن را مشخص مي‌کند(غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسايه را نيز در همين معنا به کار مي‌برند). معمولاً ً درخشندگي رنگ‌هاي فام دار را در قياس با رنگ‌هاي بيفام مي سنجند. در چرخهٔ رنگ، زرد بيشترين درخشندگي (معادل خاکستري روشن نزديک به سفيد) و بنفش کمترين درخشندگي (معادل خاکستري تيرهٔ نزديک به سياه) را دارد. پرمايگي (اشباع)، سومين صفت رنگ است و ميزان خلوص فام آن را مشخص مي‌کند (گاه واژهٔ شدت را در اين مورد به کار مي‌برند). فام‌هاي چرخهٔ رنگ صد در صد خالص اند ولي در طبيعت به ندرت مي‌توان فام خالصي يافت. همچنين، کمتر رنگيزه‌اي حد اشباع فام مربوطه در چرخهٔ رنگ را داراست. صفات رنگ

اسلاید 10: چرخه رنگها فقط از 12 رنگ تشکيل شده است. رنگهاي اوليه:قرمز. آبي. زرد

اسلاید 11: رنگهاي ثانويه:پرتقالي. سبز. بنفشدرچرخه رنگها رنگهاي ثانويه ما بين رنگهاي اوليه قرار گرفته اند و اين رنگهاي ثانويه هر کدام نتبجه تر کيب دو رنگ اوليه مي باشندزرد وقرمز =نارنجي  آبي زرد=سبز آبي و قرمز=بنفش

اسلاید 12: رنگهاي متوسطه:6رنگ باقيمانده رنگهاي متوسطه که رنگهاي سوم ناميده مي شوند تتيجه ترکيب يک رنگ اوليه و يک رنگ ثانويه ميباشند 6رنگ متوسطه و يا ثالثيه عبارتند از:  بنفش متمايل به آبي  بنفش متمايل به قرمز   پرتقالي متمايل  به قرمز   پرتقالي متمايل  به زرد    سبز متمايل به زرد     سبز متمايل به آبي

اسلاید 13: رنگهاي تکميل کنندهدر چرخه رنگها رنگهايي که درست روبروي يکديگر قرار گرفته اند رنگهاي تکميل کننده يکديگر هستند. مثلا رنگ زرد تکميل کننده رنگ بنفش است و برا ي پرتقالي آبي تکميل کننده است جفت کردن رنگها با رنگ تکميل کنده اشان با عث پر طراوت کردن هر دوي آنها مي شود.

اسلاید 14: رنگهاي قياسي در چرخه رنگها رنگهايي که درکناريکديگر قرار گرفته اند رنگهاي قابل قياس يکديگر هستند. اين رنگها ميتوانند بدون تصادم با يکديگر ترکيب شوند زيرا انها در يک نماي مشترک سهيم هستند.

اسلاید 15:  تک رنگها (يک رنگ با سايه آن)در چرخه رنگها هر رنگ به تنهايي داراي تنوع سايه ها مي باشد: مثلا رنگ بنفش ميتواند از رنگ بادمجاني پر رنگ تا يک بنفش کمرنگ سير کند (حالت پذيرفته شده) استفاده از حالتهاي سايه در يک رنگ تنها طرحهاي mono chromatic خلق مي کند. يک ترکيب از 3رنگ که در فضايي مساوي در چرخه رنگها قرار گرفته اند به عنوان رنگهاي ثلاثي three colorsشناخته مي شوند. اين ترکيبات ميتوانند يک  طرح رنگ آميزي آرايشي جسور خلق کنند. 

اسلاید 16:  سرد يا گرم بودن رنگها گاهي اوقات شما بحث هايي د رمورد ارتباط حرارت يک رنگ شنيده ايد که فلان رنگ سرد است و يا گرم  چرخه رنگها  هر کدام را به شما خواهدگفت. نصف چرخه رنگها متشکل از 6رنگ از قرمز تاسبز متمايل به قرمز رنگهاي گرم تلقي مي شوند. اين ها رنگهايي هستند که ظاهر شدن آنها طوري است که به سمت شما بسط داده شده اند و خيلي نزديکتر ظاهر ميشوند و مي توانند در خلق يک جو راحت و گرم به شما کمک کند.نصف ديگر چرخه رنگها از رنگ سبز تا بنفش متمايل به قرمز رنگهاي سرد تلقي ميشوند. اين رنگها چنان ظاهر مي شوند گويي خود را کتار مي کشند چنانچه باعث بسط دادن فضا مي شوند.  سبز و بنفش بسته به رنگي که با آنها استفاده مي شود ممکن است هر دو حالت سردي گرمي را داشته باشنديعني يا به سوي شما توسعه داده شوند يا دور نما باشند وبه همين دليل بعضي از طراحان داخلي آنهارا رنگ خنثي يا بي طرف  مي شناسند که مي تواند هر رنگي را تکميل کند.

اسلاید 17: رويکرد روانشناختي رنگ به احساس‌هاي معيني نيز بستگي دارد که رنگ‌هاي عيني دربيننده برمي انگيزند. به سخن ديگر، در اين مقوله، رابطهٔ رنگ‌هاي عيني با آثار ذهني شان مورد نظر است. رنگ‌هايي که حاوي مقدار زيادي آبي هستند (از بنفش تا سبز)، نسبت به رنگ‌هايي که زرد يا قرمز بيشتري در خود دارند (از مغز پسته‌اي تا ارغواني)، سردتر مي نمايند. رنگ‌هاي سرد، مختصر کاهش در دماي بدن نگرنده ايجاد مي‌کنند و رنگ‌هاي گرم باعث مختصر افزايش دماي بدن مي‌شوند. به لحاظ بصري، رنگ گرم پيش مي‌آيد و رنگ سرد پس مي نشيند. بسياري از نقاشان از اين کيفيت رنگ‌ها براي فضا سازي تصويري بهره گرفته اند. خاستگاه احساس‌هايي چون گرمي، سردي، پيش آيندگي، پس روندگي، وزن و اندازهٔ رنگ‌ها – که اصطلاحاتي رايج در ادبيات هنرهاي تجسمي اند) همانا سه صفت اساسي رنگ، يعني فام، درخشندگي و پرمايگي است.روانشناسي رنگ 

اسلاید 18: رنگها چه احساسي در شما به وجود مي آورند؟رنگ زرد شادي آور است زرد روشن وشفاف در خور اتاقهايي مثل آشپز خانه و اتاق ناهار خوري مي باشد رنگ زرد مي تواند فرحبخش باشد اين رنگ همچنين ميتواند اتاقهاي کوچک وراهرو ها را بزگتر و خوشايندتر جلوه دهد.  رنگ سبز به آساني حکمفرماترين رنگ حاکم بر طبيعت است به خاطر اينکه بيشتر نقاط دنيا را اين رنگ فرا گرفته است مي تواند در منزل شما طبيعي وزيبا جلوه کند بشاش مثل زرد و با طراوت مثل آبي رنگ سبز آرامش بخش خوشايند و نوازشگر چشمان است ودر هر اتاقي ممکن است شما از آن استفاده کنيد.

اسلاید 19:  رنگ آبي به دلخوشي زيبايي طراوت بخش آسمان آبي، رنگ آبي آرامش بخش و متين ترين انتخاب خواهد بود وبه خاطرتاثيرات آرامش بخش به عنوان پايين آورنده فشار خون شناخته شده است. بنفش مي تواند يک انتخاب مهيج وبا شکوه باشد اين رنگ اغلب با عيش وزيبايي مرتبط شده براي ديگران بنفش دلالت بر قوه آفرينش دارد .حالتهاي روشنتر بنفش مثل ياس بنفش و بنفش کم رنگ ميتئاند در اتاق خواب مثل آبي آرامش بخش باشد. قرمز جسورترين رنگ به شمار ميرود و ميتواند يک اتاق را آکنده از انرژي کند با شکوه و با سليقه قرمز در حقيقت مي تواند فشار خون را افزايش دهد و باعث افزايش احساسات بشود و تنها به اين دليل اغلب براي اتاق ناهار خوري استفاده ميشود.  مشکل ترين رنگ براي زندگي شکل خالص آن است. رنگ پرتقالي رنگ قابل اعمالي براي آرايش و آذين کردن در بسياري از خانهاست. نارنجي، هلويي و مرجاني ديگر نمونه هاي عمومي رنگها مي باشند ودر چر خه رنگهاطوري قرار گرفته اند که حالت ما بين دو رنگ را در خودجا داده اند (به دو رنگ شبا هت دارند)، مثلا نارنجي تيره ميتواند به اتاق مثل قرمز حالتي پر انرژي و مثل زرد حالتي شادوبشاش بدهد.

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24:

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27: ترکيبات هفتگانه ي رنگها

اسلاید 28:

اسلاید 29:

اسلاید 30:

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33: روش های تامین نور در ساختمان

اسلاید 34: روش های تامین نور در ساختمان

اسلاید 35: روش های تامین نور در ساختمان

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39: اتمام

اسلاید 40: نقش نور در معماری مدرن

اسلاید 41: معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابسته اند که جسم و روح، یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جاری می شود هر دو در جهان مرئی «وجود» پیدا می کنندنقش نور در معماری مدرن : مساله مهم در این میان آن است که با بالا رفتن تکنیکهای ساخت و ساز و دستیابی به سهولت در اجرا در بیشتر موارد توجه و ظرافت هایی که در گذشته و در سبک های متنوع معماری کشورمان و سایر ملل در پرداختن به نور بوده متاسفانه امروزه دیگر به چشم نمی خورد و نیروی کار آمد نور در ادراک فضا و بالا بردن کیفیت معماری و بدنبال آن کیفیت زندگی بلا استفاده شده است نور قادر است از لحاظ بصری به فضا وسعت ببخشد.که مملو از تضاد سایه فضایی که فضایی روشن است سر شار از نیروهای بصریست.قطعاً نور یکی از عناصر تعیین کننده آهنگ حیات در زندگی بشر است.

اسلاید 42: نور قادر است از لحاظ بصری به فضا وسعت ببخشد. اما فضایی که با نور یکنواخت پر شده باشد بسیار خنثی است و در تاریکی محض اصولا فضایی وجود ندارد، بر خلاف این دو، فضایی که مملو از تضاد سایه روشنهاست سر شار از نیروهای بصریست.نقش نور در فضا

اسلاید 43: نور در فضای معمارینور یک ابزار بیان معماریست که علاوه بر آن بر سایر ابزارهای معمارانه نیز تاثیر گذار است. سناریویی که معمار برای نور مطلوب ساختمان خود در روز وشب در نظر می گیرد در پیدایش حال و هوای کلی حاکم در بنا نقش دارد و همان اهداف کلی که گام اول در بدست آمدن کالبد روحی بناست را شکل می دهد

اسلاید 44: حوزه شفافیتدر معماری مدرن به طور سنتی معمول است که سطوح شفاف نظیر شیشه بر روی سازه ای کدر قرار می گیرد. اگر مواد شفافی نظیر شیشه با مقاومت بسیار بالا که بتواند نقش عنصر سازه ای را بر عهده بگیرند اختراع شود

اسلاید 45: شفافیت.  به نظر می رسد پس از ساختمان Glass House که با حذف خصوصیات حجیم خود از گذشته رنسانسی آن به تدریج تا شفافیت مطلق ادامه یافت. اینجا انتهای تئوری شفافیت بود و پس از آن در نیم قرن دوم که راجرز و پیانو و معمارانی از این گروه سعی کردند، خصوصیات و امکانات درونی ساختار خود حجم را به نمایش بگذارند و نه فضای درونی آن را، دیگر امکانی ویژه برای ارائه اطلاعات به وجود نیامده است و پس از «تظاهر» به حجیم نمودن دیوارها و بدنه ها توسط پست مدرنیست ها و بازی های فرمی دیکانستراکتیویست ها، معمارانی چون کولهاس، هرزوگ از دسته اروپایی ها و ایتو وسجیما از گروه ژاپنی ها با همراهانشان سعی در ایجاد فضاهایی معما گونه با مصالح سبک گرفتند، مصالحی که پیش از آن که به ماندگاری علاقه ای نشان دهند به محک زدن اندیشه می پردازند. مانند تصاویر ویدئو  کلیپ هایی که همه چیز را نشان می دهند اما خیلی چیزها را نمی توان دید، تصاویری که مرتب در هم می لغزند، «همه چیزها در کنار هم وجود دارند و در یکدیگر تداخل می کنند، مثل تصویر های بزرگی که مرتب در حال تغییرند». برگمن- سونات پائیزی نوع معماری  که سعی دارد فرایند عملکرد خود را به آرامی دراختیار بگذارد و در لایه های نیم شفاف بازی با سایه ها، اشکال و رنگ ها می پردازند. این مدرنیست های متأخر که نما را از عملکرد جدا کرده اند سعی کرده اند که آنها را مانند صفحه های نمایش بزرگی داثر فلیپ جانسون در 1949 معماری شفافیت را تا نهایت تجربه کرد چیزی که حد امکان آشکارگی فضاهای درونی و خصوصی بود. دیواری ر آورند که اطلاعات خود را بروز بدهند

اسلاید 46: شفافیت در مدرنیسم

اسلاید 47: سنگ وشیشه(خانه فرانسورث)

اسلاید 48: خانه فرانسورثخانه ی فرانسورث، اولین خانه ای بودکه میس در آمریکا ساخت و از این لحاظ می توان آن را مقدمه ی سایر برج های بزرگ شیشه ای – فولادی او در امریکا و نیز الهام بخش خانه ی شخصی شیشه ای خود جانسون در نیوکان دانست. این خانه که برای جلوگیری از خطر سیل گرفتگی روی پایه هایی به ارتفاع پنج فوتی قرار گرفته و دیوار هایی از شیشه دارد

اسلاید 49: سنگ وشیشهاین خانه ی میس را به دلیل شفافیت اش کامل ترین اثر میس وندرروهه می دانند.هواداران میس برای دفاع از وی در باره ی این خانه نوشتند: همانطور که سازه های دارای چهار چوب فولادی، ساختمان هایی را که دارای این سازه ها بودند، از ضرورت تاریخی دیوارهای حجیم و کلفت قبلی رها می کرد، دیوارهای شیشه ای هم مظهر رهایی ما از ایده تلقی ساختمان به عنوان سپر محافظ درمقابل بی رحمی دنیای بیرون است

اسلاید 50: شفافیتبا این حال در خانه ی فرانسورث مزایای شفافیت زیاد است، بیگانگی بین فضای بیرون و درون محو می شود و طبیعت و تغییر فصول به بخش مهمی از زندگی ساختمان تبدیل می شود.میسمیس دراشاره به این خانه گفت:(( قبل از اینکه توی خانه ی شیشه ای زندگی کنی،نمی دانستی طبیعت چقدر رنگارنگ است. باید سعی کنیم طبیعت و خانه و انسان را با هم در سطح عالی تری یگانه مشاهده کنیم))

اسلاید 51: رنگ در معماری مدرنمعماران سبک مدرن با سو استفاده از رنگ به عنوان اویزه ای بر معماری مخالف بودند .ناوم گابو naum gabo انتوان پوزنر در سال 1920 در بیانه ئالیسم در مورد استفاده از رنگ این چنین می گویند: ما مخلف استفاده از رنگ و تزیینات و ایجاد حجم در ساختمان هستیم.

اسلاید 52: تاثیر رنگ هاتاثیر رنگ ها: 1.عملکرد فضا 2.فرهنگ 3.عوامل اجتماعی

اسلاید 53: وزن رنگرنگ دارای وزن ادراکی است.جسمی با رنگ سفید،زرد،سبز، یا ابی روشن سبکتر است.تا همان جسم که رنگ نارنجی، ابی سیری،بنفش سیریتوجه: سیاه استثناء است رنگ سیاه خالی بودن را تداعی می کند.

اسلاید 54: حرارت رنگرنگ دارای حرارت استرنگ های گرم :نارنجی، قرمز رنگ سرد: ابی و فیروزه ایتوجه: هر چه سیری رنگ بیشتر باشد پر حرارت تر است

اسلاید 55: تاثیر رنگ در ساختمان بر انسان

اسلاید 56:

اسلاید 57: رقص رنگ و نور در مسجد نصیرالملک شیراز(زیباترین مسجد جهان)

اسلاید 58: منابعسمفونی رنگ و باد و نور (دکتر نبی پور)شیمی تجربی رنگ انتشارات امیر کبیر تهرانConcept source bookمفهوم زیبا شناسی در معماری (یورگ گارتر)معماری داخلی مقاله هاي دانشگاهی

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید