صفحه 1:
به نام یکانه معمار هستی

صفحه 2:
رنگ و نور در سنت و مدرنيته

صفحه 3:
م زنگ درک مغز جانداران از طول موج‌هاي گوناگون نور است.

صفحه 4:
نقش رنگ در معماري معنوي فرم و رنگ و آزادي آنها از زندان دنياي مادي است.از چنين آرزو و سودايي است که هنر غیر مادي نشات إندكي ميكنيم , به دنياي انسان در سالهاي كذشته , شباهتي ندارد.دنياي ما با ابداع و خلاقيت شكل كرفته است .ما بناهائي میسازیم که محتواي آنها در عملکرد آنها نهفته است:در عين حال بناها سمبل افكار و عقايد نيستند : بلكه تجسم افكاري هدف دار هستند. رنگها روح دارند و زنده اند,رنگها کلمه اند و همچنین کلمات سخن میگویند:لز نهان سبز جنگل ها,از راز آبي آسمان و دریاها,از شفافیت و زلالي قطرات باران و از پاكي سفید برفزبلي رنگها از رو حآدمي و دنياي پر رمز و راز انسان سخن میگویند و رنگهايي که انسانها بدان مي پوشند و مي نگارند و نقش میزنند نیز حکایت از گوشه اي دیگر از درون 4 ایشان دارد

صفحه 5:
گوته در " فارین لهر " در مورد هماهنگي و کلیت رنگ مي نویسد: وقتي چشم رنگي را مي بیند , بلافاصله فعالیتش را شروع مي کندو عملکردش چنان است که به شكلي نا خود آگاه و اجتناب ناپذیر , رنگ ديگري ایجاد مي کند که با پیوستن به حلقه رنگها , ترتیب حلقه رنگ را کامل میکند و اين تاثیر متقابل , احساسي از غناي رنگ به انسان مي بخشد ,مقصود از هماهنگي رنگ , هنر وسعت دادن به درون مايه ها و مضاميني از تناسبات اصولي رنگ است که مي تواند بعنوان پایه اي براي کمپوزیسیون ( يا آفرینش هنري )به خدمت گرفته شود. <>

صفحه 6:
رنگها نیروها و انرژي هاي درخشنده اي هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روي ما اثر مثبت و منفم خواهند داشت.هنرمنداني که شيشه هاي رنگین خلق مي کنند از رنگ براي خلق چنان محيطي معنوي و اسرار امیز استفاده میکردند که انديشه هاي پرستش کنندگان را بر دوش شاهین معنویت به پرواز درمي اورند اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بلکه از جنبه هاي روان شناسي و روان ثناختي نیز باید بررسي شوند.

صفحه 7:
یو نور پدید اورنده رنگ

صفحه 8:
هر رنگ داراي سه صفت يا سه بعد ديداري مستقلا" تغییرپذیر قام. صفتي از رنگ است که جایگاه آن را در مختلف در طیف مر فام. درخشندگي و پرمايگي. سلسله رنگي (از قرمز تا بنفش) - معادل با نور طول موجهاي - مشخص ميكند ,كفته ميشود كه تفريباً: 150 فام متفاوت را مي‌توان تشخیص داد. ولي همه اینها به طور مسأوي در طیف مرئي توزیع نشده لند. زیرا چشم ما براي تفکیک فام‌ها در طول موج‌هاي بلند تر توانايي بيشتري دار رد. بلندترين طول موجها در منطقة قرمز وكوتادترين طول موجها در منطقة بنفش هستند. دسته بندي عمومي رنگ‌ها به بیفام (سیاه. سفید و خاک كستريها. و فا دار (قرمزه زرد سبز ...) بر همین صفت مبتني است. براي سهولت درک مطلب. فام را مي‌توان مشخص ‎BAF‏ اسم عام رنگ‌ها تعریف کرد. <>

صفحه 9:
صفات رنگ درخشندگي (والرور)۰ دومین صفت رنگ است و درجه نسبي تيرگي و روشني آن را مشخص می‌کند(غالبا نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار مي‌برند). معمولا" درخشندگي رنگ‌هاي فام دار را در قیاس با رنگ‌هاي بیفام مي سنجند. در چرخه رنگ, زرد بیشترین درخشندگي (معادل خاكستري روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگي (معادل خاكستري تیرة نزدیک به سیاه) را دارد. پرمايگي (اشباع)» سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص مي‌کند (كاه واه شدت را در اين مورد به كار موبرند). فامهاي چرخه رنگ صد در صد خالص اند ولي در طبيعت به ندرت می‌توان فام خالصي یافت. همچنین» کمتر رنگيزه‌اي حد اشباع فام مربوطه در چرخه رنگ را داراست,

صفحه 10:
رنگها ی اولیه:قرمن. آبی. ‎WELLS Sy OTE Sy ee‏

صفحه 11:

صفحه 12:
رنگهای متوسطه: آ رنگ باقیمانده رنگهای متوسط ه که متوسطه و یا ثالثیه عبارتند | * بنفش متمایل به آبى * بنفش متمايل به قرم * پرتفالی متمایل به قرمز * پرتقالی‌متمایل به زرد * سب متمایل به زرد * سبن متمايل به آبى اى سوم ناميده مى شوند تتيجه ت ركيب يك رنك اوليه ويك رنك ثانويه ميباشد

صفحه 13:
رنگهاي تکمیل کننده در چرخه رنگها رنگهايي که درست روبروي یکدیگر قرار گرفته اند و هستند. مثلا رنگ زرد تکمیل کننده رنگ و الي آبي تكميل كننده است جفت كردن رنكها با رنگ تکمیل کنده اشان با عث پر طراوت كردن هر دوي آنها مي شود.

صفحه 14:
رنگهای قیاسی در چربخه رنگها رتگهای یکه د رکناریکدیگقرا رگرفته اند رنگهای قابل قیاس یکدیگ هستند. این رنگها میتوانند بدون تصادع با یکدی رت مکیب شوند زیر انها در یک نمای مشت رک سهیم هستند.

صفحه 15:
ie chromatic Se تک رنگها (یک رنگ با سای هآن) در چرخه رنگها هر رنگ به تنهایی دا را تنوع سایه ها می‌باشد: مثلا رنگ بنفش میتواند از رنگ باسجانی پر رنگ تا یک بنف شکمسرنگ سی سکند (حالت پذیررفته شده ) استفاده از حالتهای سایه در یک رنگ تنها طرحهای ‎MON‏ ‏یک ترکیب از 9رنگ که در فضايي مساوي در چرخه رنگها قرار گرفته اند به عنوان رنگهاي ‎three 3G‏ 0015 شناخته مي شوند. اين تركييات میتوانند یک طرح رنگ آميزي آرايشي جسور خلق کنند.

صفحه 16:
سرد یا گس يعدت 5 رد گاهی اوقات شما بحث هایی د رمورد ارتباط حرارت یک رنگ شنیده اید که فلان رنگ سرد است و یا گرم چرخه رنگها ه رکدام را به شما خواهدگفت. نصف چرخه رنگها متشکل از 7 رنگ از قررمتاسبز متمایلبه قرمز رنگها یگ تلفیمی شوند. این ها رنگهایی هستند که ظاهر شد نآنها طوری اس تکه به سمت شما بسط داده شده اند و خیلی نزدیکت ‏ ظاهر میشوند و می‌توانند در خلق یک جو راحت ‏ و گرم به شما کم ککند. ۳ نصف دیگ چرخه رنگها از رنگ سب تا بننش متمایل به قرم رنگهای سرد تلقی میشوند. این رنگها چنان ظاهر می شون دگویی خود را کتار م یکشند چنانچه باعث بسط دادن فضا می ‎aig‏ ‎hi pe‏ بسته به رنگ یکه با آنها استفاده می شود ممکن است هر دو حالت سردی گرمی را داشته باشندیعنی یا به سوی شما توسعه داده شوند یا دور نما باشند وبه همین دلیل بعضی از طیراحان داخل یآنهارا رنگ خنثی پا بی طررف می‌شناسن که م‌تواند هس رنگی را تکمی لکند. ‎<> ‎

صفحه 17:
روانشناسي رنگ رویکرد روانشناختي رنگ به احساس‌هاي معيني نیز بستكي دارد که رنگ‌هاي دربیننده برمي انگیزند. به سخن دیگر» در این مقولهء رابطه رنگ‌هاي عيني با آثار ذهني شان مورد نظر است. رنگ‌هايي که حاوي مقدار زيادي آبي هستند (از بنفش تا سب ز)» نسیت به رنگ‌هايي که زرد یا قرمز بيشتري در خود دارند (از مغز پسته‌اي تا ار غرانی)» سردتر مي نمایند. رنگ‌هاي سرد» مختصر کاهش در دماي بدن نگرنده ایجاد مي‌کنند و رنگ‌هاي گرم باعث مختصر افزایش دماي بدن مي‌شوند. به لحاظ بصري» رنگ گرم پیش پس مي نشیند. بسياري از نقاشان از | فضا سازي تصويري بهره گرفته اند. خاستگاه احساس‌هايي چون گرمي» سردي» پیش آيندگي» پس روندگي» وزن و اندازه

صفحه 18:
رنگها چه احساسی در شما به وجود می آورند؟ رنگ زرد شاد یآور است زرد رشن وشفاف در خور اتاقهایی مش لآشپ خانه و اتأق ناهار خوری می میتواند اتاقها یک وچک وراه روها را بزگت و شد رنگ زرد می‌تواند فرحبخش باشد | خوشایندتر جلوه دهد. رنگ سبز ب هآسانی حکمفرماترین رنگ حاکم بر طبیعت است به خاطی اینکه بیشتر تقاط دنیا را این رنگ: است م ى تواند در منزل شما طبیعی وزیبا جلو هکند بشاش مثل زرد و با طراوت مث لآبی رنگ سب رآ رامش بخش خو ؟ نوا زشگ چشمان است ودر هر اتاقی ممکن است شما ا زآن استفاده کنید.

صفحه 19:
رن گآمبی به دلخوشی زیبایی طراوت بخ شآسما نی رن گآب یآ رامش بخش و متین ترین اب خواهد بود ویه خاطتاثیرا تآ رامش بخش به عنوان پایی نآوررندهفشار خون شا می‌تواند یک انتخاب مهیج وبا شکوه باشد ین رنگ اغلب با عیش وزیباییمرتبط شدءبرای دلالت برق ينث .حالة] نت تفت بنفش و بنف شکم رنگ میتناند زانرثي ىكند باشكوه وبا افزايش احساسات بشود وتنها به ايز ,دليل اغلب ب راى اتاق ناهار خورى استفاده ميشود. مشکل ترین رنگ برای زندگی شکل خال صآن است. رنگ پرتقالی رنگ قابل اعمالی برا یآ رایش وآذین كردن در بسيارى از خانهاست. نارنجی؛ هلویبی و مرجانی دیگ نمونه های عمومی رنگها می باشند ود ر چر خه رنگهاطوری قرا رگرفته اند که حالت ما بین د و رنگ را در خودجا داده اند (به د و رنگ شبا هت دارند ‏ ‎st oe ABE te‏ به اتاق مثل ق رمن حالتى بر انرثرى و مثل زرد حالتى شادوبشاش بدهد.

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
روش های تامین نور در ساختمان

صفحه 34:
روش هاى تامين نور در ساختمان

صفحه 35:
تامپن ذ ساختمان روش های تامین نور در

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
1 rig 4 > Pe = | ‏عر"‎ ۱ * جح ات گر

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:
نقش نور در معماری مدرن معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابسته اند که جسم و روح؛ یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی اين جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جارى مى شود هر دو در جهان مرئی «وجود» پیدا می کنند 1 مساله مهم در اين میان آن است که با بالا رفتن تکنیکهای ساخت و ساز و دستیابی به سهولت در اجرا در بیفتر موارد توجه و ظرافت هایی که در گذشته و در سبك هاى متنوع معمارى كشو رمان و ساير ملل در برداختن به ‎١‏ ‏نور بوده متاسفانه امروزه دیگر به جشم نمى خورد و نيروى كار أمد نور در ادراك فضا و بالا بردن كيفيت ْ معماری و بدنبال آن کیفیت زندگی بلا استفاده شده است ۰ نور قادر است از لحاظ بصری به فضا وسعت ببخشد. نیروهای * که ممل و از تضاد سایه فضایی که فضایی روشن است سر شا بصریست. * قطعاً نور یکی از عناصر تعیین کننده آهنگ حیات در زندگی بشر است.

صفحه 42:
نقش نور در فضا نور قادر است از لحاظ بصرى ب فضا وسعت ببخشد. اما فضايى با نور یکنواخت پر شده باشد بسیار خنثی است و در تاریکی محض آصبولا فشایین وجود ندازژه بر خلاف اين دو» فضایی که مملو از تضاد سایه روشنهاست سر شار از نیروهای بصریست.

صفحه 43:
نور در فضای معماری نور یک ابزار بیان معماریست که علاوه بر آن بر سایر ابزارهای معمارا ۳ نیز تاثیر گذار است. سناریویی که معمار برای نور مطلوب ساختمان خود در روز وشب در نظر می كيرد در ييدايش حال و هواى كلى حاكم در بنا نقش دارد و همان اهداف كلى كه كام اول در بدست آمدن كالبد روحى بناست را شكل مى دهد

صفحه 44:
در معماری مدرن به طور سنتی| معمول است که سطوح شفاف بر عهده بگیرند اختراع شود

صفحه 45:
‎٩‏ . به نظر می رسد پس از ساختمان ۴۸00296 61355 که با نف خصوصیات حجیم خود از گاشته رنسانسی آن به تدریج تا شفافیت مطلق ادامه يافت. اینجا انتهای تنوری شفافيت بود و بس از آن در نيم قرن دوم كه راجرز و بيائو و معمارانی از این گروه سعی کردند. خصوصیات و امکانات درونی ساختار خود حجم را به نمايش بكذارند و نه فضای درونی آن راء دیگر امکانی ویژه برای ارائه اطلاعات به وجود نيامده است و پس از «تظاهر» به حجیم نمودن دیوارها و بدنه ها توسط پست مدرنیست ها و بازی هاى فرمى ديكاتستراكتيويست هاء معمارانى جون كولهاس؛ هرزوگ از دسته اروپایي ها و ايت وسجیما از گروه ژاپنی ها با همراهانشان سعی در ایجاد فضاهایی معما گونه با مصالح سبک گرفتند. مصالحی که پیش از آن که به ماندگاری علاقه ای نشان دهند به محک زدن انديشه مئ پردازند.ماند تصاویر ویدئو کلیپ هايى كه همه جيز را نشان می دهند اما خیلی چیزها را نمی توان دیده تصاویری که مرتب در هم می لفزند. «همه چیزها در کنار هم وجود دارند و در یکدیگر تداخل می کنند. مثل تصویر های بزرگی که مرتب در حال تغیبرند». برگمن- سونات پائیزی نوع معماری که سعی دارد فرایند عملکرد خود را به آرامی دراختیار بگذارد و در لایه های نيم شفاف بازی با سایه هاء اشکال و رنگ ها می پردازند. این ‏مدرئیست های متأخر که نما را از عطکرد جدا کرده اند سعی کرده اند که آنها را مانند صفحه های نمايش بزرگی داثر فليب جانسون در ©:©©0 معماری شفافیت را تا نهایت تجربه کرد چیزی که حد امکان آشکارگی فضاهای درونی و خصوصی بود. دیواری ر آورند که اطلاعات خود را بروز بدهند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 46:

صفحه 47:
سنگ وشیشه(خانه فرانسورث)

صفحه 48:
خانه فرانسورث خانه ی فرانسورث» اولین خانه ای بودکه میس در آمریکا ساخت و از این لحاظ می توان آن را مقدمه ی سایر برج های بزرگ شيشه ای - فولادی او در امریکا و نیز الهام بخش خانه ی شخصی شيشه ای خود جانسون در نیوکان دانست. این خانه که برای جلوگیری از خطر سیل گرفتگی روی بايه هايى به ارتفاع پنج فوتی قرار گرفته و دیوار هایی از شيشه دارد

صفحه 49:
این خانه ی میس را به دلیل شفافیت اش کامل ترین اثر میس وندرروهه می دانند.‌هواداران میس برای دفاع از وی در باره ی اين خانه نوشتند: همانطور كه ساژه های دارای چهار چوب فولادی ساختمان هایی را که دارای اين سازه ها بودند» از ضرورت تاریخی دیوارهای حجیم و کلفت قبلی رها می ‎OS‏ دیوارهای شیشه ای هم مظهر رهایی ما از ایده تلقی ساختمان به عنوان سپر محافظ درمقابل بی رحمی دنیای بیرون است

صفحه 50:
مزایای شفافیت زیاد است» بیگانگی بين فضاى بيرون و درون محو می شود و طبیعت و میس دراشاره به اين خانه گفت: (( قبل از اينكه توى خانه ى شيشه اى زندكى كنىءنمى دانستى طبيعت جقدر رنكارنك است. بايد سعى كنيم طبيعت و خانه و انسان را با هم در سطح عالى ترى يكانه مشاهده کنیم))

صفحه 51:
رنگ در معماری مدرن معماران سبک مدرن با سو استفاده رنگ به عنوان اویزه ای بر معمار: مخالف بودند ,ناوم گابو ‎Naum‏ ‏0 انتوان پوزنر در سال ‎COCO‏ در بیانه الیسم در مورد استفاده از رنگ این چنین می گویند: ما مخلف استفاده از رنگ و تزیینات و ایجاد حجم در ساختمان هستیم.

صفحه 52:

صفحه 53:
وزن رنگ رنگ دارای وزن ادراکی است. تا همان جسم که رنگ نارنجی» ابی سیری»بنفش سیری توجه: سياه استثناء است رنك سياه خالی بودن را تداعی می کند.

صفحه 54:
رنگ دارای حرارت است رنك هاى كرم :نارنجىء قرمز رنگ سرد: ابی و فیروزه ای توجه: هر چه سیری رنگ بیشتر باشد پر حرارت تر است

صفحه 55:
تاثیر رنگ در ساختمان بر انسان

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:
منابع سمفونی رنگ و باد و نور (دکتر نبی پود) شیمی تجربی رنگ انتشارات امیر کبیر تهران ‎Concept source book‏ مفهوم زیبا شناسی در معماری (بورگ گارتر) معماری داخلی مقاله هاي دانشگاهی

51,000 تومان