سایرتحقیق و پژوهش

روابط بین فردی

24 صفحه
381 بازدید
16 تیر 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
فردي

صفحه 2:
مقدمه * یکی از نشلنه های سلامت روح و روان. وجود رولبط سالم بین فردی است. رولبط گرم و صمیمی با انسان های دیگر منبع اعتماد راحتی و آسایش است. * ازآنجلیی که امروزه برقراری ارتباط مطلوب بین دو یا چند نفر» نیازمند آگاهی از مهارت هاء فنون و روش های زندگی است. روابط بین فردی جزء یکی از مهارت های مهم زندگی محسوب می شود. * با توجه به رشد و توسعه زندگی آدمی و پیچیدگی های ارتباطی وی با دنیای درون و برون کسب ‎Cole‏ روابط بین فردی ضرورتی انکارناپذیر است. * مسئله مهارت روابط بین فردی همواره موردبحث بوده است؛ اما نقش آن در زندگی اجتماعی بر اساس سره معصومین موردتحقیق قرار نگرفته است.

صفحه 3:
* رولبط بین فردی فرآیندی است که در ن یک فرد اطلاعات و احساسات خود را از طریق پیام های کلامی و غیر کلامی به یک فرد یا افراد دیگر می رساند. asl ۶ توانایی موجب تقویت رابطه گرم و صمیمی با دیگران و رفع تضادها و تعارض ها می a ‏اریط ماد فردی ارشاطید رو در رو که تعلاد تکام کن زنرک(مععر ! در مر)‎ * ‏هستند. نه گروهی بزرگ .استین و بوک شایستگی روابط بین فردی را اینگونه توصیف‎ ‏کرده اند:‎ ‏مد مش رو ردو‎ ce ‏ویس استقرار و حفظ رواب رضایت یل دو جانه آی‎ بدل عواطف مشخص می شوند"

صفحه 4:
* ارتباط از اصلى ترين نيازهاى كردت کمک تن هم نیازهای فردی» هم اجتماعى و هم كارى ما مرتفع فى شود. ايجاد ارتباط هاى بين فردى به رشد شخصيت و شناخت هویت ما کمک می کند. هفتاد و ينج درصد از وقت ما روزلنه صرف ارتباطات مى 00 همچنین هفتاد و پنج درصد موفقیت های ما نیز به کیفیت ارتباط های ما وابسته است. نداشتر ن ارتباط خوب و كارآمد با ديكران نه تنها موجب شكست و عدم موفقيت ما مى شوده پاکیم ای رل و سوقان مى كند. در واقع 3 ارتباط اجتماعی یکی از ی افزایش کیفیت زندگی ما می شود. در نهایت هم به خود شکوفایی منجر می گردد و البته موجب شادی و رضایت و احساس خوشبختی در زندگیمان نیز می شود.

صفحه 5:
برخی از انواع روابط بين فردي * مهمترین انواع روابط بین فردی شامل روابط خانوادگی, روابط همسالان. رولبط عاشقانه هستند (شاملی ۱۳۹۸). محیط های خانوادگی به عنوان اولین محیط تربیتی فرد و عامل بسیار موثر بر رشد وی است (وکیلیان و کرباسی؛/۱۳۹۲). * واللین نه تنها از طریق انتقال ژنتیک بلکه از طریق آشنلیی کودک با زندگی جمعی و فرهنگ جامعه نقش موثری دارند. همچنین موقعیت اجتماعی خانواده وضع اقتصادی ن عقلید. آداب و رسوم آرزوهای والدین» شیوه های فرزند پروری. سن اولیا و فرزند چندم خانواده بودن افکار و روابط آتی کودک را تعیین می کند.

صفحه 6:
زانجا که پیوند نوجوانان با والدین شان به تدريج ضعیف تر می شود. همسالان در رشد روانی ENR cael : * همسالان. امکاناتی برای یادگیری مهارت های اجتماعی: کنترل رفتار و در میان گذاشتن مشکلات و احساسات مشابه فراهم می کنند پذیرفته شدن از سوی همسالان و داشتن چند دوست نزدیک در زندگی نوجوان بسیار اهمیت دارد. * دوستان نزدیک معمولاً هم سن و همجنس هستند و زمینه های خانوادگی, ارزش ها و هدف های مشابهی دارند؛ اما استثناء هم وجود دارد (جذابیت های آدم هلیی که خصوصیاتی مخالف کت بر

صفحه 7:
انوع سبک های ارتباط میان فردی * در اکثر منلبع و متونی که در زمینه مهارت های بین فردی و نحوه برقراری ارتباط سخن به میان آمده است معمولا چهار سبک ارتباطی مورد بحث قرار گرفته است: * يرخاشكرلنه. سلطه جويلنه. سلطه يذيرلنه و قاطعانه. قبل از ارلئه توضيح دربازة لين سبكا ها نکته ضروری است که هر کدام از ما در موقعیت های مختلف و در ارتباط با افراد مختلف ممکن است از «تمامی لین سبك ها استفاده کنیم ولی الگوی غللب ارتباطی هر کس؛ Sa ‏نوک‎ a eel Ah UG ol ls eG ss Nex . ‏نمایان تر است‎

صفحه 8:
افراد پرخاشگر همواره در 3 ‎A‏ ‏دیگران هستند که مساله ومشکل دنت می کنند. از واه های مستبدانه ای مثل «باید» زیاد استفاده می کنند. خیلی زود خشمگین می شوند و همواره دیگران را مسئول عصبانی شدن خود می دانند. فکر می کنند حق با آنها است و اين لين خصوصیت گاه در طرز نگاه کردن آنها نیز مشهود است و معمولاً حتی در مواقعی که عصبانی هم نیستند به صورت هیجلنی و بلند صحبت می کنند. یکی از عادات متداول افراد پرخاشگر ناتوانی در گوش دادن و در میان سخن دیگران حرف زدن است. هنگامی که با آنان مخالفت می شود به شدت برافروخته می گردند. اما هنگامی که با آنها موافقت می شود عصیایت ضان به سرعت روک ی ‎fst Ss‏ نه ‎goes ol fl‏ فک می کنند فقط دیدگاه آنان صحیح است و حاضر نیستند انتقاد و مخالفتی را در مورد دیدگاه هایشان تحمل کنند .

صفحه 9:
‎ee mr hs oe eee ae‏ نا لدنص یر که نود تتاشکر یعنی کسی که ‎lute‏ در حال داد و بيداد استء بلکه خیلی از اوقات افرا اشگر خشم خود را با برچسب های تحفیرآمیز زدنبه,دیگران توهین و تمسخر نشان می دهند. ۰ چهره لین اشخاص معمولاً عبوس آست و يا اينكه بيقرارى در آن مشهود است. زیرا این اشخاص معمولا عجول و بی حوصله اند. * از یک منظر و با توجه به عوامل محرک رفتان پرخاشگران و سلطه گران هر دو یک هدف دارند و آن مهار و هدایت دیگران در جهت اهداف خود است ‏*. منتها فرد پرخاشگر لین عمل را آشکارا انجام می دهد. اما فرد سلطه گر به صورت پنهانی و با 1 هلف ودرا تال بی کد این دو الکری وفتاری حمدنا ار جرد شفتکی ‎EES‏ ‎ ‎

صفحه 10:
سبك ارتباطي سلطه جویانه * لين سبك ارتباطى با عناوینی چون پرخاشگری منفعلانه يا غیرمستقیم (بازیگرلنه) نیز نام برده می شود. لین سبک به لحاظ تجلی با پرخاشگری تمایزهایی دار زیرا کنترل و زورگویی نه به طور آشکار, بلکه به صورت پنهان و با فریب اعمال می شود. * فرد سلطه گر خود و دیگران رابه عنوان شیه و نه انسان؛ مورد بهره کشی قرار می دهد و سعی مى کند آنها را در جهت منافع خود فریب دهد و مهار کند. نکته شایان توجه در مورد مهارگری افراد سلطه گر انگیزه آنهاست. خیلی از اوقات فرد ممکن است بنا به دلایلی موجه و با هدفی ‎ites‏ ی و ی با تدبیر و به صورتی زیرکلنه رفتار کودک خود را مهار کنند و پا برای مثال, اطرافیان فردی که یک بیماری لاعلاج مبتلا شده و دانستن این امر در حال حاضر رای دی فد ست سکن اس سیاست هاء ‎oe‏ اژزآفاهی ژی نسبت به این امر جلو گبری. كثند

صفحه 11:
*چنین اعمللی مواردی از مدیریت و تدبیر هوشمندلنه رولبط بین فردی هستند. اما در الگوی ارتباطی سلطه گرانه. مهار و کنترل دیگران با دیدی غیرانسانی و با هدف استثمار صورت می گیرد. در عین حاله لین میل به بهره کشی معمولاً در پشت یک احترام افراطی و تصنعی پنهان می شود و این ابزار سلطه گران برای کنترل دیگران است * . افراد سلطه گر معمولا به یک سبک از رفتار و ارتباط خو می گیرند؛ و هر گونه رفتاری خارج از این چهارچوب هاء فرد سلطه گر و یا به عبارتی مهارگر را به شدت مضطرب و نگران می کند. پر همین اساس است که افراد سلطه گر سعی در مهار و بهره کشی دیگران» و حتی خود. در جهت حفظ تصورات قالبی شان دارند. چنین اعمالی منجر به احساس امنیت در آنها می شود.

صفحه 12:
*به عنوان ‎le‏ مادری که ارتباط نزدیک و حضور همیشگی کودک در کنارش نیازهای عاطفی اش را ارضاء نموده. و به احساس ايمنى دست يافته. تحمل بزرگ شدن و حرکت تدریجی فرزند خود به سمت استقلال را ندارد. * در نتیجه با روش های غيرمستقيم و پنهانی سعی می کند از مستقل شدن کودک خود جلوگیری کند. وی با انجام دادن کارها و رفع نیازهای کودک خود. در ظاهر به وی محبت می کند اما در باطن او رابه خود وابسته تر و از یادگیری چگونه زندگی کردن و در نتیجه مستقل شدن فرزند خود جلوگیری می کند. * گاهی اوقات وقتی راهبردهای یک مادر سلطه گر به نتیجه نمی رسد ممکن است با تحریک احساس گناه و ضرورت جبران محبت های مادر در فرزندش, از زندگی مستقل وی پس از بزرگ شدن جلوگیری کند. * اگر یک ساطه گر چندان باهوش نباشد. و یا در موقعیتی هیجلنی قرار گیرد که نتواند هوش خود را به کار گیرده شکنندگی توجیهات وی در جهت فریب و سلطه بر دیگران بارزتر می گردد.

صفحه 13:
‎DD‏ صبت< ‏ید بر را ‎as‏ ) منفعلا ‎perf sas‏ مد یزان وجوج ب یت ‏چنین افرادی در مقابل انتقاد بسیار ‎i ee a‏ برخلاف ميل خود عمل مى كنند. ‏۰ هنگام ارتباط با آنها؛ علائم اضطراب همچون حرکات زلند. مالیدن دست هابه هم وول خوردن, بریده بریده حرف زدن و نفس عمیق کشیدن کاملا مشهود است. ‏* برای پیدا کردن علت مشکلات. معمولاً خودشان را سرزنش می کنند و گاهی این سرزنش به قدری شدید ‎seer ee ‏می کند:‎ dey is sljloge Cala ob ‏از تعارض فرار کنند.‎ US go ‏ترحم دیگران سعی‎

صفحه 14:
* به عبارت ديكر, افراد سلطه پذیر و کم رو به طور کلی هنگامی که با کسی مشکلی پیدا می کنند به جای حل مساله سعی برای پاک کردن صورت مساله می کنند. ۰ حقب_ يكم - مه ۲ صحت ‎Cee‏ ‏م بي اد و ما کر آنها می شود به جاى صحبت و طرح مساله با فرد مذکور مساله را در دل خود نگه می دارند و تلاش می کنند آن را فراموش کنند. ا ی ‎hae epee ayer Te ss‏ کنند با اخم کردن و حرکات و رفتارهای غیر مستقیم ناراحتی خود را به دیگران نشان دهند.

صفحه 15:
سبك ارتباطي قاطعانه (ابراز وجود) * یک فرد قاطع. هم حق و حقوق خود؛ و هم حق و حقوق دیگران را محترم می شمارد. نکته قابل توجه در افراد قاطع توانایی برخورد مساله مدار است. آنها برخلاف افراد سلطه پنیر که خود را متهم می کنند. و بر خلاف افراد پرخاشگر که همواره دیگران را متهم می کنند. در تبیین و يبدا كردن راه حل به جاى متهم كردن ديكرانء به مساله و جكونكى حل أن توجه مى كنند. جنين سبكى از برخورد را مساله مدارى: در مقابل من مدارى و تو مدارى؛ مى نامند . افراد قاطع نكات مثبت و منفى را هم در خود و هم در ديكران به صورتى منصفانه مى بينند و در عين حال هم براى خود احترام قائلند و هم براى ديكران. برهمین اساس, در حل تعارضات. هم قادرند ديدكاه هاى خود را به وضوح بيان كنند و هم احترام ديكران را حفظ نمایند.

صفحه 16:
* بر همین اساس افراد قاطع در حل تعارضات, بیشتر بر گفتگو تأکید مى کنند و مایل به برقراری رابطه با 5 *هسته اصلی ای که سب پرورش. یک الگوی ارتباطی قاطعانه می شود صداقت و احترام به خود و دیگران است؛ کسی که هم برای خود ارزش و احترام قلثل است و هم برای دیگران» توانایی یادگیری گفتگوی روشن. شنونده حرف دیگران بودن. منصف بودن. احترام برانگیز بودن» و صریح بودن را خواهد داشت. * افراد قاطع نسبت به افکار و احساسات دیگران حساسیت نشان می دهند و قادرند علاوه بر دیدگاه هاء شنونده احساسات دیگران نیز باشند. در عین حال قادرند افکار و احساسات خود را نیز به وضوح بیان کنند .

صفحه 17:
انواع مهارت های ارتباط ميان فردى ۲ مهارت كلامى ۳ مهارت بازخورد

صفحه 18:
تن از انواع مدل هاي ارتباط ميان فردی ‎١ Gages I), axial Jase‏ ارباط در ركاستهاك4 9 رفي 15 ندل ترشط ص- ۹ توسعه يافت. در اين مدل انتقال يك طرفه اطلاعات از فرستنده به كيرنده از طريق یک کانال صورت می گیرد. ‎aes 2‏ بع» پیامی رابه رمز تبدیل ی کند و آن را از طریق یک یا چند کانال حسی به دریافت کننده ارسال می نماید. ‎ ‏کر ی یدرب و ۱ یک سویه صورت می گیرد که اثربخشی محدودی دارد.

صفحه 19:
‎٠‏ مدل تعاملی ارتباطات ‏* در اين مدل منبع» بيام را به رمز تبديل می کند و آن را به دریافت کننده ارسال می کند. دریافت كننده» بيام را درياقت مى كند و آن را رمز كشايى مى كند (مانند الگوی خطی). ‏۰ اما پس از ن دریافت کننده بازخورد را نیز به پیام تبلیل نموده و ن را مجددأّبه منبع برمى گرداند. ‏به علت وجود بازخورد در این مدل که مرتبط پیام دریافت کننده به منبع است. ارتباط دوسویه ‏یی رد

صفحه 20:
دیدگاه آدلر * افرادی که تمایلات خودخواهلنه دارند. نبلید تعجب کنند که خودمحور بودن آنها اجازه نمی دهد صمیمیت را تجربه کنند. صمیمیت یعنی اینکه برای افراد ارزشمند بیشتر از تمایلات فوری خودمان اهمیت قایل شویم. * صمیمیت. همچنین مستلزم توانلیی همکاری واقعی با دیگران برای رسیدن به هدف های مشترک است؛ "رو كه ری سا ار کار حور و عی را لین ‎LE‏ افراد بسیاری تعجب می کنند که چرا نمی توانند زندگی را در هر دو صورت آن داشته باشند.

صفحه 21:
* آمادگی فطری برای فراگیری زبان بیانگر ّن است که انسان ها زاده شده اند تا موجودات اجتماعی باشند. با این حال, زبان به تنهایی ارتباط کارآمد را تضمین نمی کند. مشکلات ارتباط. اصولا مشکلات همکاری هستند. * ارتباط کارآمد بنابر ماهیت آن» نوعی تلاش مشترک است. اگر کسی به خاطر تمایلات شخصی از دادن اطلاعات خودداری ‎LS‏ یا اگر کسی برای کسب امتیاز رقلبت طلبانه اطلاعات گمراه کننده بدهد. ارتباط دچار تعارض خواهد شد .

صفحه 22:
* توانلیی مهارت‌های ارتباطی, به عنوان یکی از مهارت‌های اجتماعی پایه در نظر گرفته شده است. *مهارت ما در رولبط میان فردی» عامل تعیین کننده ای است که معلوم می گرداند آیا سایر افرادی که در زندگی ما وجود دارند. مشتاق هستند که باز هم ما را ببینند یا این که از ملاقات با ما واهمه دارند. * در خلال همین رولبط است که نیازها. خواست ها و انتظارات ما مورد تحلیل و پیش بینی قرار می گيرند. شناخته می شوند. بها داده می شوند و مورد احترام قرار می گيرند و یا حتی پراساس این روابط. ممکن است مقولات فوق خنثی شده و یا نادیده گرفته شوند.

صفحه 23:
* کیفیت رولبط میان فردی ما باعث می شود جو هیجلنی و اجتماعی در ‎wal gle‏ محیط زندگی: و محل كار ما استقرار يابند. * وقتى روابط ما خوب عمل كنند: زمينه اى مشترك را مهيا مى سازند تا ما بتوانيم از تجربه هاى شخصی خود در طول مشار رکت با دیگران لذت ببریم. هنر ارتباط با مردم به مقدار زیاده مهارت کنترل و اداره احساسهای دیگران است. * لین مهارت نوعی توانلیی است که محبوبیت. قوه رهبری و نفوذ شخصی را تقویت می کند. رهبران دارای سطوح بالای توانایبهای هیجلنی می باشند. اغلب با روحیه هستند. افراد ماهر از نظر اجتماعی به حوزه وسیعی از اشناییها و همچنین مهارتها برای ایجاد رابطه تمایل دارند.

صفحه 24:
پایان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
22,000 تومان