کسب و کار مدیریت و رهبری

روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشی

ashnaiee_ba_modiriate_danesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشی”

روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشی

اسلاید 1: روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشیاستاد : دکتر معافی مدنیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تنکابن مجريان : مریم قنبری . سحر جعفر پور . هاجر تنهاییدانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی بهار 94یا ذلمنّ والبیانسلام و صلوات بر محمد و آل محمد

اسلاید 2: 2أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ[آيا چنين كسى با ارزش است] آيا كسى كه در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قيام، از عذاب آخرت مى‏ترسد و به رحمت پروردگارش اميدوار است؟! بگو: (آيا كسانى كه مى‏دانند با كسانى كه نمى‏دانند يكسانند؟! تنها خردمندان متذكّر مى‏شوند!)بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ(سوره ی مبارکه الزمر/9)بهار 94

اسلاید 3: 3فهرست :های آموزشی فرآیند استقرار مدیریت دانش در سیستمدانش تعریف ، مفاهیم اصلی و سطوح مدیریت دانشتاریخچه مدیریت دانشپدیده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشیباز تعریف مدیریت آموزشی معادل با مدیریت دانشمنابعبهار 94

اسلاید 4: 4تاريخچه مديريت دانشتاريخچه مديريت دانشبهار 94

اسلاید 5: 5مديريت دانش: موضوعي بين‌رشته‌ايتاريخچه مديريت دانشبهار 94

اسلاید 6: 6بهار 94

اسلاید 7: 7انواع دانشبهار 94

اسلاید 8: 8انواع دانشالف. دانش صریح - آشکار(مستند) - اطلاعات موجود در کتابها ،مستندات داخل کامپیوتر و ... دانش آشکار می توان با حروف و اعداد نشان داد شود (دانش قابل بیان )ب. دانش ضمنی - پنهان یا نهفته – منابع و محتوای آن در ذهن افراد است این دانش شامل ادراکات ، احساسات و دریافت های درونی و ذهنی است .حل مسائل پیچیده بستگی به میزان دانش تجربی و پنهان فرد داردبهار 94

اسلاید 9: 9سلسله مراتب دانش در چهار مرحله به پیش می‌رود داده Data اطلاعات Information دانش (دانايي) Knowledge خرد Wisdomداده – اطلاعات – دانش - خردسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 10: 10تبديل داده و اطلاعات به يكديگر به واسطه فناوري اطلاعات صورت مي‌گيرد ولي فناوري اطلاعات گزينه ناتواني براي تبديل «اطلاعات» به «دانش» است. عوامل اجتماعي، «دانش» و «اطلاعات» را بهتر به يكديگر تبديل مي‌كنند اما همين عوامل در تبديل «داده» به «اطلاعات» كند هستند.تمايز «داده»، «اطلاعات» و «دانش» مشكل است. تنها از طريق مفاهيم بيروني يا از ديدگاه كاربر مي‌توان بين «داده»، «اطلاعات» و «دانش» تفاوت قائل شد. داده – اطلاعات – دانش - خردسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 11: 11داده – اعداداطلاعات – الگــوی خــاص به داده‌هادانش – اطلاعاتی که می توان به آن عمل کردخرد – اقداماتی که منجر به تصمیم‌گیری و بهبود می‌گرددداده – اطلاعات – دانش - خردسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 12: 12 داده ها، حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست می‌آید. برای مثال داده می‌تواند شامل آمار، فهرست اقلام و فهرستی از اسامی و آدرس‌ها باشد.دادهسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 13: 13زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقــی سازمانـــدهی می شوند تبدیل به اطلاعات مي‌گردند.ميزان صحيح اطلاعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع كارها مي‎باشد. دو برابر شدن اطلاعات موجود در هر 6 تا 9 ماه يكبار بر ابعاد اين معضل مي‌افرايد. حجم زياد اطلاعات موجود داخلي و خارجي امروزه مديران اجرايي, دربارة غرق شدن در دريايي از اطلاعات صحبت مي‌كنند.اطلاعاتسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 14: 14- دانش استنتاج کردن و شناخت الگوهای نامعمول، روندهای پنهان و استثنائات داده و اطلاع است. دانش ایجاد یک مدل ذهنی از الگو یا روند است که می تواند با درجه‌ای از قابلیت اعتماد و پیش‌بینی در یک زمینه خاص به کار گرفته شود.- دانش : مخلوط سیالی از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات موجود و نگرش‌های کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست می‌دهد. دانش، در ذهن دانشور به وجود آمده و به کار می‌رود. دانش در سازمان‌ها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویه‌های کاری، فرآینــدهای سازمانی، اعمال و هنجارها مجسم می‌شود. (داونپورت و پروساک)- دانش ایده‌ها، فهم‌ها و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درس‌ها و ایده‌هایی که با کنار هم نهادن اطلاعات دریافتی از منابع مختلف و درگذر زمان به آن دست یافته‌ایم. (ماهنامه مدیریت دانش سازمانی – آبان 83)- دانش اطلاعات آميخته شده با تجربه، زمينه و تفسير مي‌باشد. (داونپورت،1998)- دانش، اعتقاد شخصي توجيه پذيري است كه ظرفيت فرد را براي انجام عمل افزايش مي‌دهد. (علوي وليدنر،2001)مفهوم دانشسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 15: 15- دانش فردي براي توسعه دانش پايه سازماني ضروري است؛ هر چند دانش سازماني حاصل جمع ساده‌اي از دانش‌‌هاي فردي نيست. (بات، 2000)- ايجاد دانش به توانايي سازمان‌ها در ايجاد ايده‌ها و راه‌حل‌هاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس، 1999). - سازمان‌ها با توسعه و تجديد ساختار دانش قبلي و كنوني با روش‌هاي مختلف به خلق واقعيت‌ها و مفاهيم جديد مي‌پردازند.- ايجاد دانش فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه، تلقين، تجربه، و شانس، نقش مهمي ايفا مي‌كنند (لين و ديگران، 1996). - معيار سنجش دانش نو، نقش مؤثر آن در حل مسائل جاري و نوآوري در بازار است. - وصيه نمي‌شود كه سازمان‌ها بكوشند تحت هر شرايطي، دانش جديد ايجاد نمايند. روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه با آنها مي‌توان تجربيات را دوباره آزمود. (بات، 2000).مفهوم دانشسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 16: 16دانش، مجموعه كل شناخت‎ها و مهارت‎هايي است كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند. دانش هم نظريه‎ها و هم قواعد و دستورات عملي را شامل مي‎شود. دانش بر داده و اطلاعات پايه‎گذاري مي‎شود امّا بر خلاف آنها هميشه محدود به انسان‌ها است. دانش به وسيله افراد ساخته مي‎شود و باورهاي افراد درباره روابط علّي را نشان مي‌دهد.تعريف دانشسلسله‌مراتب دانش (كيلبرت پروست – استفان روب – كاري رومهارت)بهار 94

اسلاید 17: 17وقتی که دانش برای تصمیم‌گیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهره‌وری یا سودآوری به کار گرفته می‌شود تبدیل به خرد می‌شود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.خرد (معرفت)سلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 18: 18دادهاطلاعاتدانشخردقابل کدگذاری، واضحبراحتی قابل انتقالبشری، قضاوتیمفهومی, ضمنیفراگیری انتقال الزاماتسلسله‌مراتب دانشبهار 94

اسلاید 19: 19ايجاد دانش به توانايي سازمان‌ها در ايجاد ايده‌ها و راه‌حل‌هاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس، 1999). ايجاد دانش فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه، تلقين، تجربه، و شانس نقش مهمي ايفا مي‌كنند (لين 1996). در راستای اعتباربخشی به دانش، اغلب تقابل مداوم بين فناوري، فنون و افراد براي سنجش اعتبار دانش مورد نياز است (بات، 2000) اعضاي سازمان با مجموعه‌هايي از شيوه‌ها سرو كار دارند. بنابراين يك سازمان ممكن است استانداردهاي برنامه‌ريزي يكساني ايجاد نمايد و يا از الگوهاي يكساني براي ارائه «داده»، «اطلاعات» و «دانش» بهره گيرد.معيار ارزيابي در مفيد بودن دانش معمولاً مشخص نيست. در عين حال، اگر سازماني دانش را در كارها و فعاليتهاي رايج خود مفيد دانست بايد ترتيبي اتخاذ نمايد كه گروههاي كاري بتوانند به سنجش و ارزيابي دانش بپردازند. (كوليس و مونتاگومري، 1995). به كارگيري الگوهاي تعامل بين اعضا، فناوري‌ها، و فرهنگ يك سازمان مي‌تواند با شرايط دشوار روبرو شود. «ويك» و «روبرتس» اين الگوي تعاملي را مجموعه عقل‌هاي سازمان ناميده‌اند. مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانشبهار 94

اسلاید 20: 20مدیریت دانش شامل تصرف دانش، خرد، تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان، آسان کردن بازیابی دوباره و نگهداری آن به عنوان دارایی سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.در واقع مدیریت دانش آن اقداماتیست که انجام می‌دهیم تا سازمان، سریعتر و اثربخش‌تر به اهداف خود برسد.ارائه دانشی درست، در قالبی درست، در زمان درست، برای اشخاص درست و با هزینه‌ای درست ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش است.مدیریت دانش جمع آوری دانشی است که از تجربیات موجود بدست آمده‌اند. مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانشبهار 94

اسلاید 21: 21مدیریت دانش :مديريت دانش از اين ديد كه دانش در همة سازمان‌ها و در سطح كلية بخش‌هاي آن‌ها به كار مي‌رود ، جديد نمي‌باشد. اما نگاه به دانش تحت عنوان دارايي‌هاي معنوي و به عنوان منبعي براي كسب مزيت رقابتي جديد است. نگاه جدید به مدیریت دانش :بهار 94

اسلاید 22: 22مديريت دانش فرايند جمع‌آوري, ذخيره‌سازي, پردازش و توزيع دانش مفيد سازماني در فرمي مناسب به كلية افراد نيازمند آن درهر نقطه و هر زمان در سازمان مي‌باشد.فرآيند برنامه ريزي،سازماندهي،هدايت و كنترل منابع دانش سازمان، به منظور حفظ،نگهداري و بهره برداري از آن جهت دستیابی به اهداف را مديريت دانش مي گويند. مهمترين عامل موفقيت سازمان‌هاي دانايي محور را مي‌توان مديريت دانش دانست. مديريت دانش فرآيندي است كه سازمــان‌ها را در شناخت، گزينش، سازماندهي و توزيع دانش سازماني ياري مي‌نمايد.مدیریت دانشبهار 94

اسلاید 23: 23مدیریت دانش مستندسازي، نگهداري و بازیابی‌ دوباره دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان، به عنوان بخشي از دارایی‌هاي سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.مدیریت دانشبهار 94

اسلاید 24: 24عدم توجه به قواعد پايه روانشناسي منجر به شكست مديريت دانش مي‌گردد (در اختيار ديگران گذاشتن دانش، اعتماد مي‌طلبد)دانش هميشه در ارتباط با انسان‌هاستراه‌حل‌هاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود نداردمديريت دانش بدون طراحي گام‌هاي سنجيده محكوم به شكست استبا روش‌هاي سنتي نمي توان دارايي‌هاي فكري شركت را مديريت كردچند نكته در مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانشفقدان ابزارهاي مديريتي براي مديريت دانشبهار 94

اسلاید 25: 25عناصر مدیریت دانش :عقيدهارزشاطلاعاتمدل ذهنيتسهيم دانشتسهيم بينشدانش غير ضمنيدانش ضمنيبهبود مدل ذهنيبهار 94

اسلاید 26: 26زمینه و فرهنگ سازمانیساختارسازمانیفناوری اطلاعاتابعاد مدیریت دانشمحتوی دانشبهار 94

اسلاید 27: 27ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش؛مدیریت دانش به عنوان یک فعالیت اصلی؛ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش؛ایجاد چارچوبی برای اندازه گیری دانشها و دست آوردهای اجرای فرآیندها؛ایجاد انجمن های خبرگی ؛تبدیل دانش غیررسمی، ذهنی و شخصی (ضمنی) به دانش ثبت شده رسمی (صریح)، یکی از اهداف کلیدی مدیریت دانش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش سازمان با ترک همکاری کارکنان و کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنگام تعدیل نیروی انسانی می‌شود.اهداف مدیریت دانشبهار 94

اسلاید 28: 28فرآيند ايجاد، تأييد، ارائه، توزيع و كاربرد دانش ايجاد توان ومهارت در تغيير از طريق دانششکل دادن به الگوهاي تعامل ميان فناوري‌ها، فنون و افراد تعبير و سازماندهي اطلاعات از جهات مختلف مديريت دانش و توسعه مستمر = ايجاد فرهنگ جديد مروري بر مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانشبهار 94

اسلاید 29: 29 چرا دانش باید مدیریت شود ؟دانش همیشه برای افراد ارزشمند است. فرهنگ‌های قوی و متمدن، اغلب با کتابخانه های شان مشخص می شوند. کتابخانه‌ی بزرگ موزه‌ی الکساندریا، کتابخانه‌ی بریتیش و غیره.... همه، محل تجمع دانش یک تمدن است. بنابراین، مدیریت دانش در پیرامون ماست که هنوز به طور وسیع مورد استفاده قرار نگرفته است. همه‌ی ما به گونه ای، با عبارت هایی مثل اقتصاد دانشی و کارگران دانشی آشنا هستیم. در دوره های قبلی، کلید اصلی تولید ثروت، مالکیت و دسترسی به سرمایه و منابع طبیعی بود؛ در حالی که امروز، کلید اصلی ثروت، به میزان دسترسی به ایجاد دانش است. بنابراین، یک دانشکده‌ی کوچک با ارائه‌ی ایده های جدید، می‌تواند میلیاردها دلار کسب کند. زمانی قطع درختان، معدن طلا، یا آهنگری موجب تولید ثروت می شد، حالا تمام بخش ها به خدمات همدیگر نیاز دارند تا بتوانند ایجاد ثروت کنند.اغلب شرکت های بزرگ امروز دریافته‌اند که به خاطر مهارت ها و تجارب نیروی کارشان موفق بوده اند، نه به خاطر دارایی های فیزیکی که در اختیار داشتند. مضافا اینکه دریافته­­اند که حتی اگر برخی از محصولات آنها از بازار جهانی کنار گذاشته شود، گذشت زمان و تغییر افراد آن شرکت ضروری است .(Wickramasinghe, 2005).بهار 94

اسلاید 30: 30باز تعریف مدیریت آموزشی معادل با مدیریت دانشتحقیق در ادبیات مدیریت، نشان می‌دهد که هیچ تعریف مورد توافقی از مدیریت آموزشی معادل با مدیریت دانش وجود ندارد. تعاریف عمدتاً بر قابلیت‌های سازمانی در خصوص تولید ثروت از دارایی‌هاو نقش مدیریت دانش، اکتساب، جمع‌آوری و استفاده ازدانش فنی سازمانی و درس‌های آموخته شده‌است، متمرکز هستند.تعاریف گوناگونی در این خصوص ارائه گردیده که هر یک ابعادی از این موضوع را نمایش می‌دهند. در ذیل به بیان مهم‌ترین این تعاریف می‌پردازیم: 1- مدیریت آموزشی ، فرایند کشف، کسب، توسعه و ایجاد، نگهداری، ارزیابی و بکارگیری دانایی و دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند میان منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی صورت پذیرد.2- مدیریت آموزشی ، مدیریت اطلاعات و داده به همراه مهار ت تجربیات ضمنی و نهایی افراد جهت تسهیم، استفاده و توسعه توسط سازمان است که به بهره‌وری بیشتر سازمان منجر می‌گردد.3- مدیریت آموزشی شامل فرایند ترکِب بهینه دانش و اطلاعات در سازمان و ایجاد محیطی مناسب بمنظور تولید، اشتراک و بکارگیری دانش وتربیت نیروهای انسانی خلاق و نوآور است.4- مدیریت آموزشی، دانستن ارزش دانش، فهم اطلاعات سازمان، استفاده از سیستم‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به منظور حفظ، استفاده و کاربرد دوباره دانش می‌باشد.5-مدیریت آموزشی، رسمی سازی و دسترسی به تجربه، دانایی و دیدگاههای استادانه را که قابلیتهای جدید، قدرت کارایی بالاتر، تشویق نوآوری و افزایش ارزش آموزش را در پی داشته باشند، هدف قرار می‌دهد.6-فلسفه‌ای که شامل مجموعه‌ای از اصول، فرایندها، ساختارهای سازمانی وفن آوریهای بکار گرفته شده که افراد را بمنظور اشتراک و بکارگیری دانششان جهت مواجهه با اهداف آنها یاری می‌رساند.بهار 94

اسلاید 31: 31تسهيم دانشكسب دانشارزيابي دانشهدف‎هاي دانشاستفاده از دانششناسايي دانش توسعه‎ی دانشنگهداري از دانشبازخوردفرايند كشف، كسب، توسعه و ايجاد، تسهيم، نگهداري، ارزيابي و به كارگيري دانش مناسب، در زمان مناسب، به وسیله‎ی فرد مناسب در راستاي اهداف سازمانفرآیند مدیریت دانشبهار 94

اسلاید 32: 32 استقرار نظام نامه مدیریت دانش در سازمان های آموزشی نه تنها به آمادگی و شرایط پذیرش درون سازمان آموزشی بستگی دارد بلکه تدوین برنامه های راهبردی ضرورتی تاکتیکی است . موفقیت ویا شکست نظامنامه مدیریت دانش سازمان های آموزشی بر پایه توانمندی های محوری قرار دارد . و هر یک از این برنامه ها نیازمند داشتن نقشه اجرایی هستند. در این فصل ، با هدف ارائه ی الگوی تدوین برنامه راهبردی مدیریت دانش ، توانمندی طراحی و استقرار نظام نامه مدیریت دانش ، مورد بررسی قرار گرفته است. فرایند استقرار مدیریت دانش در سیستم های آموزشی بهار 94

اسلاید 33: چشم انداز برنامه و مدل های راهبردی مدیریت دانش33بهار 94

اسلاید 34: برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش تلاشی نظام مند برای نیل به هدف ها و تصمیم های بنیادی و اجرای اقدامات اساسی مربوط در مدیریت دانش است که ماهیت و جهت گیری دارائی های دانشی سازمان را تعیین و راهبردی می کند . این برنامه ریزی به آن مجموعه از تصمیم ها و فعالیت های مدیریت دانش اطلاق می شود که هدایت و تعیین عملکرد بلند مدت سازمان را بر عهده دارد.34:برنامه ریزی راهبردی بهار 94

اسلاید 35: 35چشم انداز استقرار مدیریت دانش در سیستم های آموزشی تبدیل شدن به یک سازمان تولیدی و پژوهشی دانش محور در تراز جهانی ، متعالی و سر آمد. راهبرد های طراحی و استقرار مدیریت دانش در سیستم های آموزشی کسب مدیریت و رهبری و خدمات خاصارتقای کاربست های سواد آوری سازمانتدوین چهارچوب قابلیت های عملیاتی برتر تقویت روابط صمیمانه و نزدیک با کارکنان بهبود قابلیت ها و توانمندی های کارکنانارتقای استاندارد های اجتماعی در فعالیت هابهار 94

اسلاید 36: نتیجه گیری 36بهار 94

اسلاید 37: پدیده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشیامروزه به دلیل افزایش تغییرات وپیچیدگی درمحیط کسب وکار تحقیقات درمورد مدیریت دانش ویادگیری سازمانی افزایش یافته است بحث فراموشی سازمانی درتحقیقات پنهان مانده که می توان به2صورت تصادفی(ناخواسته) وعمدی، هدفمند(خواسته)باشدکه باتوجه به منبع دانش ازتقسیم این دونوع 4فرایند فراموشی شامل:زوال حافظهشکست در تسخیر دانشیادگیری زداییاجتناب از عادات بدپدیده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشیبهار 9437

اسلاید 38: یادگیری سازمانیدرحقیقت اهمیت یادگیری سازمانی به حدی است که بسیاری آن را به عنوان عامل پیش بینی کننده ازموفقیت و بقای سازمان در نظر گرفته اند(بنت ودیگران2006)یادگیری سازمانی یک فرایند مستمر بهسازی است که باعث تغییراتی در افراد، فرایندها و رویه های سازمان می شود و در طی این تغییرات ممکن است بخشی ازدانش خواسته یا ناخواسته کنار گذاشته شود این موضوع فراموشی سازمانی را مطرح می کند.بهار 9438

اسلاید 39: فراموشی سازمانیفراموشی سازمانی برعکس یادگیری سازمانی که به ذخیره دانش سازمان می افزاید موجب کاهش واز دست دادن دانش سازمانی می شود.ازدیدگاه دی هلن وفیلیپس، فراموشی سازمانی عبارتست از:ازدست دادن داوطلبانه یاغیرداوطلبانه دانش سازمانی که می تواند به تغییر در قابلیت های سازمان منجر شود. دربررسی هولان وفیلیپس مدیریت فراموشی مسئله مدیریتی مهمی بوده و مستلزم صرف زمان وانرژی زیادی برای فراموشی چیزهایی که لازم به فراموشی اند و پرهیز ازچیزهایی که نباید فراموش شوند.بهار 9439

اسلاید 40: انواع فراموشی سازمانی عمدی (هدفمند)تصادفیمنبع: (مارتین و دیگران، (47:2004ذخیره موجوددانش جدید40بهار 94

اسلاید 41: فراموشی تصادفی 2نوع فراموشی تصادفی وجوددارد:ازبین رفتن حافظه : زمانی اتفاق می افتدکه دانش خوب استقرار یافته وبه صورت تصادفی از بین می رود.مفاهیم ،روشها وارزش ها می توانند به طورغیرعمدی ازطریق ازدست دادن حافظه از بین بروند.شکست درتسخیردانش : درچنین موردی یک سازمان ،در دسترس بودن اطلاعات جدید ارزشمند دریک بخش را برای بقیه سازمان نادیده می گیردودانش جدید،زمانی که افراد خاصی سازمان را ترک می کنند یا تیم کاری منحل شده یا تغییرمی یابد، از بین می رود.بهار 9441

اسلاید 42: فراموشی هدفمند این فراموشی نیز به 2صورت اتفاق میافتد:یادگیری زدایی: برای این امر یک سازمان عمداً بعضی چیزهایی که به خوبی درحافظه سازمانی استقرار یافته اند را حذف می کنند.این فرایند به اندازه یادگیری مهم است بویژه زمانی که شرکت نیاز دارد دانشی که موفقیت آن را تحلیل می برد،کنار بگذارد.اجتناب ازعادات بد: سازمان ها مانند افراد می توانند عادت ها،اخلاق متداول، روش هاو ایده های بدی که غیرسودمند ومضر هستند را یاد بگیرند42بهار 94

اسلاید 43: انواع فراموشی سازمانی و نقش مدیریت دانشدکترطبرسا و میرزاده1391 43بهار 94

اسلاید 44: انواع فراموشی سازمانی و نقش مدیریت دانش1- از یاد بردن دانش خوب استقراریافته و مدیریت دانش برای اینکه ازیاد بردن دانش اتفاق بیافتد،یک شرکت باید بعضی ازبخش های ذخیره دانش خود را مختل نماید.بات یکی از قابلیت های مدیریت دانش را اعتباریابی دانش می داند که با استفاده ازاین قابلیت سازمان قادر خواهد بود دانش منسوخ شده که به مانع تبدیل شده را با استفاده ازبعضی تکنیک ها ازیاد ببرد. تکنیک ها عبارتنداز:نقض روشها و امور جاریواگذاری کسب وکارها44بهار 94

اسلاید 45: 2-اجتناب از عادت های بد و نقش مدیریت دانشدر این مرحله از فراموشی سازمانی مدیریت دانش باید قادر باشد بین دانش مفید وعادات بالقوه بد تمایز قائل شود وسیستم هایی ایجاد نماید تا به نوبه خود تضمین کنندکه این عادت ها قبل از ریشه دار وعمیق شدن فراموش شوند.3-حفظ حافظه و نقش مدیریت دانش از بین رفتن حافظه باعث می شود شرکت ها منابع مهم مزیت رقابتی شان را از دست داده وبرای ایجاد مجدد دانش فراموش شده، هزینه هنگفتی را متحمل شوند.45بهار 94

اسلاید 46: 4-تسخیر دانش و نقش مدیریت دانشتسخیر دانش یعنی شکست درگنجاندن دانش جدید درحافظه وسیع سازمانی.برای جلوگیری ازاین امراطلاعات بایدازافرادکسب شده و نهادینه شوند.شرکت های زیادی برای تسخیر دانش دست به نوآوری زده اند ولی نهایتاً شکست خورده اند برای جلوگیری ازشکست تکنیک های زیر کمک می کنند:اجتناب ازقهرمانارتباط جدید باقدیم46بهار 94

اسلاید 47: نتیجه گیریدردهه اخیربه دلیل رابطه یادگیری ،دانش ومزیت رقابتی موضوعاتی مثل یادگیری سازمانی و مدیریت دانش مورد توجه در حوزه مدیریت قرار گرفته شده است ولی آنچه کمتر مورد توجه قرارگرفته فراموشی سازمانی است که گاهی در فضای رقابتی به معنی تفاوت بین موفقیت وشکست است.بنابراین سازمان ها با ایجاد زیرساخت ها باید به گونه ای رفتارکنند که فراموشی عمدی (هدفمند) یا مثبت که باعث پیشرفت وموفقیت سازمان می شود را درسازمان ایجادکرده و از فراموشی تصادفی یا منفی که باعث از بین رفتن بخش های مهمی ازدانش مفید می شود جلوگیری نمایند.47

اسلاید 48: منابع1– عدلي، فريبا (1384) ”مديريت دانش: حركت به فراسوي دانش“ انتشارات فراشنتختي انديشه2 – افرازه، عباس (1384) ”مديريت دانش: مفاهيم، مدل‌ها، اندازه‌گيري، و پياده‌سازي“ انتشارات دانشگاه صنعتي اميركبير3- جعفري مقدّم، سعيد (1383)‌ ”مستندسازي تجربيات مديران“ موسسه تحقيقات و آموزش مديريت4 – پروست، گ، روب، ا، و رومهاردت، ك (1385) ”مديريت دانش“ ترجمه علي حسيني‌خواه، نشر يسطرون5- نوناكا، ا، و تاكوچي، ه (1385) ”شركت‌هاي دانش‌آفرين“ ترجمه علي عطلافر، جبار اسلامي، آناهيتا كاوه، سعيد انالويي، نشر سماء قلم6-دیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری، نوشته: کارل کالست، ترجمه: صدیقه احمدی فصیح (کارشناس ارشد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانpc world iranپیروزفر، ش. (90). مدیریت دانایی چیست،.7- 8-خواسته، ن. (۸9). سمینار کارشناسی ارشد با عنوان ارتباط دو حوزه مدیریت دانایی و مدیریت کیفیت .48I. Tuomi, Data is more than knowledge: implications of the reversed knowledge hierarchy for knowledge management and organizational memory, Journal of Management Information Systems 16 (3), 1999/2000, pp. 103-117 Gordon R & Grant D 2005 Knowledge management or management of knowledge? Why people interested in knowledge management need to consider Foucault and the construct of power, Tamara: Journal of Critical Postmodern Organization Science, vol.3, no.2, pp.27-38. Maier, R., Hadrich, T., & Peinl, R., “Enterprise. Knowledge Infrastructures” Springer-Verlag 2005. Zack, M.H. If Managing Knowledge is the Solution, then Whats the Problem? In Malhotra, Y. (Ed.), Knowledge Management and Business Model Innovation, 2001, Hershey, PA: Idea Group Publishing. 5. Probst, G., S. Raub, and K. Romhardt, Managing Knowledge: Building Blocks for Success. 2000: John Wiley & Sons.بهار 94

اسلاید 49: 49

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید