صفحه 1:
یامن tat ۷۴
سلاو صنوات بر مه وال محمد.
روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشی
استاد : دکتر معافی مدنی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تنکابن
مجریان : مریم قنبری . سحر جعفر پور . هاجر تنهابی
دانشجوبان کرشناسی ارشد مدیربت آموزشی
بهار 94
صفحه 2:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
جوا رخ وه
حال سجده و قیام. از عذاب آخرت سترسد و به ر: بردگارش امیدوار است؟!
بكو: (آيا كسانى كه مسدانند با كسانى كه نمسدانند يكسانند؟! تنها خر لاستصيح عدعتغرك لطوها8)
صفحه 3:
2000
فهرست
تاریخچه مدیریت دانش +
1
1
تعريف . مفاهیم اصلی و سطوح مدیریت دانش
هاى آموزشى فر ايند استقرار مدیریت دانش در سیستم
بديده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشی
صفحه 4:
1
1
تاریخچه مدیریت دانش
ی
SP EP EPPS
esp
app
aap
aa
2
اوه جوا ویو
صفحه 5:
مدیریت دانش: موضوعي بينرشتهاي
abstract
sociological line
human
business line \ronogemeny
concrete
technology-oriented social-oriented
صفحه 6:
عصر دانش عصر صنعتی عصر کشاورزی
Agricultural Age! Industrial Age) (Knowledge age)
8 سرد 71
كاركراندانشى | 3 ] کارگران
A <a oS
انرژی x
0 اتعتولوزى oy
Ls
eo
پوت ۳۹
صفحه 7:
ضمنى (Tacit)
دانش ضمتی شخصی بوده و فرموله
كردن أن بسيار مشكل است. لين نوع
از دانش كه از طريق تسهيم تجربيات
پا مشاهده و تقلید اکتس اب می شود.
رشه در اعمال برويه ها «تبيدات ٠
أرزشها و اخساسات افراد داثشته قبل
صریح «هسم
دالشى كه قابل رمزكنارى و كدكثارى يوده وهر
هروه مس حول آن رنه تلع به یره
رارش و متقل و دیا فادها یره کرد
ين نوع أ نانش را ی تون قدرم داد ویک
قرول علمى و يا كتبجسه راعنما بين اراد
سزمن متشر کرد ML daly
Jf pal lates odds یاه ضرح
| جزیات وم که به صورت رسمی دربین شاد
| سثزمان به أسائى قابل التفال هستد همه دائش
عرس به سس لب ١
7 ی
صفحه 8:
الف. دانش صریح - آشکار(مستند) ات موجود در کتابها .مستندات داخل کامپیوتر و ...
دانش آشکار می توان با حروف و اعداد نان داد شود (دانش قابل بیان )
نهفته - منابع و محتوای آن در ذهن افراد است
.احساسات و دریافت های درونی و ذهنی است .
لا ی ان تس ری دجاو قود دارد
صفحه 9:
داده = اطلاعات < دانش - خرد
سلسلة sng در چهار مرحله به پیش میرود
” داده 60
۲ اطلاعات مهس
۳ دانش (دآنآپی) جب سح
۲ خرد ۳+ Osbw
صفحه 10:
داده > اطلاعات > دانش - خرد
ف تبديل داده و اطلاعات به يكديكر به واسطه فناوري اطلاعات صورت مي كيرد ولي فناوري اطلاعات
گزینه ناتواني براي تبديل «اطلأعات» به «دانش» است.
۶ عوامل اجتما اعي.«دانش» وه غات» را هر به یکدیگر تبدیل ميکنند اما همین عوامل در تبدیل
«داده» به «اطلاعات» کند
تمايز «داده». «اطلاعات» و «دانش»
مشطقاست.
تنهاتا زا ec 22000000 nso peel
گادناکا ربراميتوا 0۰010110000001 اطلاعات 10
1« انش 10010001 قاائل 10000 ۰ 11
صفحه 11:
شنايي با سيستمهاي مدیریت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده > اطلاعات < دانش - خرد
داده - اعداد ‘
لا اطلاعات -1 خاص به دادهها
ل دانش - اطلاعانى كه مى ثوان به آن عمل كرد
لا خرد م به تصميم كيرئ و بهبود میگردد
1
A
صفحه 12:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده
داده cla
برای مثال داده میتوان
بق:واعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست میآید.
آمار. فهرست اقلام و فهرستی از اسامی و آدرسها باشد.
صفحه 13:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
اطلاعات
~ زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقی سازماندهی می شوند تبدیل
به اطلاعات میگردند.
۶ میزان صحيح اطلاعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع کارها میباشد.
© دو برابر شدن اطلاعات موجود در هر 6 تا 9 ماه یکبار بر اپعاد اين معضل ميافراید.
4 حجم زیاد اطلاعات موجود داخلي و <
امروزه مدیران اجرايي, دربارة غرق شدن در دريايي از اطلاعات صحبت ميکنند.
صفحه 14:
مفهوم دانش
ان و استثنائات داده و اطلاع است. دانش ایجاد
ابلیت اعتماد و پیشبینی در یک زمینه خاص به
- دانش استنناج كردن و
یک مدل ذهنی از الگو یا روند
کار گرفته شود.
های نامعمول, روندهای
می تواند با درجهای از
نگرشهای کارشناسی نظام یافته است که
1 به دست میدهد. دانش؛ در ذهن دانشور به
وجود آمده و به کار میرود. دانش در سازمانها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش, بلکه در رویههای کاری؛
فر يندهاى سازمانى, اعمال و هنجارها مجسم میشود.
(داولپورت و
- دانش ایدههاء ذ
اطلاعات در یافتی
و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درس هو آههایی که با کنر هم نهادن
ابع مختلف و دركذر زمان به آن دست يافتهايم.
(ماهنامه ميت دانش سازماتى - آبان ۸۳)
- دانش اطلاعات آميخته شده با تجربه, زمینه و تفسیر میباشد. ( ۹۹۸
- دانش, اعتقاد شخصی توجیه پذیری است که ظرفیت فرد را برای انجام عمل افزایش میدهد.
(علوی ولیدثر.۲۰۰۱)
1
صفحه 15:
مفهوم دانش
مدمه توسعه دانش پایه سازمني ضروري است؛ هر چند دان سازماني حاصل جمع سادهاي از دانشهاي فردي
بدها و رادحلهاي نوين و مفیداشاره دارد(مراکاس, 1999).
و نوي ) روؤاغا معد جلو وتيت وتاي چدید iba
- سازمنها با توسعه و تجدید ساختار at
- اد ملق مر أن د حل سائل ی دم
- وصيه نمي شود که سازمانها بکوشند تحت هر شرايطي. دانش جدید!
أن تجربيات را دويارة زمود. (بات. 2000).
صفحه 16:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
تعریف دانش
دانش. مجموعه کل شناختها و مهارتهايي است که افراد براي حل مسئله به کار مي برند.
دانش هم نظریهها و ه[قواعد و دستورات عملي را شامل ميشود.
دانش بر داده و اطلاعات آپايهگذاري میشود اما بر خلاف آنها هميشه محدود به انسانها است.
دانش به وسیله افراد ساخته میشود و باورهاي افراد درباره روابط علّي را نشان ميدهد.
بر
tral) تایب یریم
صفحه 17:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
خرد (معرفت)
> وقتی که دنش برای تصمیخگیری و بهبود تصمیمات. فرآیندها و بهرهورییا سودآوری به کار
گرفته میشود تبدیلبه خرد میشود. برای خردمند بودن. افرادنه تنها بلید دلنش کسب کنند.
بلکه باید فهم کاملی از امتول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.
صفحه 18:
مفهومی, ضمنم
فراكيرى انتقال الزامات
ee
قابل كدكذ 3
ل كدكذارى. واضح
صفحه 19:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
۱ neler
مدیریت دانش
ایجاد دانش به نوانايي سازمانها در ایجاد ایدهها و راهحلهاي نوین و مفید اشاره دارد (ماراکاس,
99 9
ایجاد دانش فرآیند مهمي است گم در آن انگیزه, تلقین؛ تجربه؛ و شانس نقش مهمي ایفا ميکنند
(لين 1996). ا
در راستای اعنباربخشی به دانش, اغلب تشابل مداوم بين فناوري: فنون و افراد براي سنجش اعتبار
دانش مورد نیاز است (بات؛ 2000)
اعضاي سازمان با عههايي از شیوهها سرو کار دارند. بناپْاین يك سازمان ممکن است
استانداردهاي يِزي بكساني ایجاد نماید و با از الگوهاي يگسآني براي ارانه «داده»» «اطلاعات»
و «دانش» بهره گید
معیار ارزيابي در مفید بودن دانش معمولاً مشخص نیست. در غین خال, اگر سازماني دانش را در
کارها و فعاليتهاي رایج خود مفید دانست باید ترتيبي اتخاذ نماید که گروههاي کاري بتوانند به
ستجش و ارزيابي دانش بپردازند. (کولیس و مونتاگومري» 1995).
به كارگيري الگوهاي نعامل بین اعضاء فناوريها. و فرهنگ يك سازمان مينواند با شوایط دشوار
روبرو شود. «ويك» و «روبرنس» این الگوي نعاملي را مجسوعه علهاي سازسان نامیدهاند.
صفحه 20:
رس هاش
مديريت دانش
مدیریت دانش شلمل تصرفةدانش, خرد. تجربيات با ارزش افزوده کارکنان سازمان. آسان کردن
بازیابی دوباره و نگهداری آنه عنوان دارایی سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل
دانش کارکنان (سرمایه انانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.
در واقع مدیریت دانش آن اقداماتیست که انجام میدهیم تا سازمان. سریعتر و اثربخش تر به
اهداف خود پرسد.
ارائه دانشی درست. در قالبی درست. در زمان درست. برای اشخاش درست و با هزینهای درست
ماهیت درست مدیریت دانش است.
مدیریت دانش لجمع آوری دانشی است که از تجربیات موجوذا آمدهاند.
صفحه 21:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
يوه
نكاه جديذابة مديربت دانش :
مديريت دانثق ازاين ديد كه دانش در همة سازمانها كلية بخشهاى آنها به
كار میرود . جدید نمیباشد. اما نگاه به دانش تحت عيوآن داراییهای معنوى و به عنوان
منبعی برای کسپ مزیت رقانشی جدید Eh
صفحه 22:
ره بردری از آن جهت دستیابی به Sta را مدیریت دانش می aig
مهمترین عامل موفقیت سازمانهایدانیی محور را میتوان مدیریت دانش دانست. مدیریت دانش
فرآیندی است که سازمسانها را در شناخت. گزینش, سازماندهی و توزیع دانش سازمانی باری
صفحه 23:
آشنابي با سيستمهاي مدیریت دانش
مديريت دلنش مستندسازى. تكهدارى و بازيابى دوباره دلنش. خرد و تجربيات با ارزش افزودم | قعریف ۴ |
مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک | تعریف ۵ {
سد
صفحه 24:
AA OA
AA
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
۱ neler
چند نکته در مدبریت دانش
عدم توجه به قواعد پایه روانشناسی منجر به شکست مدیریت دانش میگردد (در اختیار
دیگران گذاشتن دانش. اعتماد میطلید)
دانش هميشه در ارتباط با آنسانهاست
راهحلهای استانداردی در رایطه با مدیریت دانش وجود ندارد
مدیریت دانش بدون طراحی گامهای سنجیده محکوم به شکست است
با روشهای سنتی نمی توان داراییهای فکری شرکت را مدير
:.. ,ققدان ابزارهاي مديريتي براي مدیریت داذ
صفحه 25:
آشنايي با سيستمهاي مدیریت دانش
ا
صفحه 26:
ابي با سبيستمهاي مديريت دانش
زمینه و فرهنگ
صفحه 27:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
لح اهداف مديريت دانش
> ايجاد ساختار راهبرى مديريت دانش؛
> مديريت دانش به عنوان يك فعا
اهنی و شخصی (ضمنی) به داتش ثبت شده رسمی Ss از اهداف کلیدی
اعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش با ترک همکاری کارکنان و
کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنگام تعدیل نیروی انسانی میشود.
صفحه 28:
1
۱ neler
مروري بر مدیریت دانش
+ فرآیند ایجاده تأییده ارائه. توزیع و کاربرد دانش
+ ایجاد توان ومهارت و تغییر از طریق دانش
+ شکل دادن به الگوهاي تعامل میان فناوريهاء فنون و افراد
+ تعبیر و سازماندهي اطلاعات از جهات مختلف
دانش و توسعه مستمر < ایجاد فرهنگ جدید
صفحه 29:
جرا دانش بايد مدیربت شود ؟
دلنش هميشه براى افراد ارزشمند است. فرهنكهاى قوى و متمدن. اغلب ا كتابخلنه هاى شان مشخص عى شوند. كتابخانهى بزرى
موزدى الكساندريا. كتابخاندى بريتيش و غيره.... همه. محل تجمع دانش يك تمدن است.
بابرلين. مديريت دلنش دل امون ماست كه هنوزنبه طور وسيع مورد استفاده قرار فته بست. هممى حاببه كينه اوسبا عبارت هابى
مثل اقتصاد دانشى و کارا دانشی آشنا هستیم. در دوره های قبلی, کلید اصلی تولید ُروت. مالکیت و دسترسیبه سرمایه و منابع
طببعى بود؛ در حالی كه امروز. كليد اصلى ثروت ببه ميزان دسترسىيبه ايجاد دلنش استا بنابرلين سيك دانشكدمى كوجكببا ارائدى ايده
هاى جديد. متواندمیلیاردها دار کسب کند.زمانی قطع درختان.معدن طلامیا آهنگری موجب تولید ثروت می شد. حالا تمام بخش ها
به خدمات همدیگر نیازدارند تا تونند ایجاد فروت کنند.
اغلب شرکت های بزرگ امروز دریافتهلند کمبه خاطر مهارت ها و تجارب نیروی کارشان موفق بوده لنستهبه خاطر دارلیی ها:
اشرعت عاى يزرك pal وى كارشان موفق بو اطر دارلبی های فیزیکی
صفحه 30:
بریت.نشان میدهي. که هیچ تعریف موردتافقی از مدیریت آموزشی معادل با مدیریت داتش وجود
ر قبليتهاى ساي دن خصوص توليد ثروت از داربى هاو نقش مديريت دلنش» اكتساب. جم عأورى و
استفاده ازدانش فنى سازمانى و Space oe eM gps
تعاریف گوناگینی در لین خصوص اوه گردیده که هربیک ابعادى از لين موضوع را نمليش مىدهند. در ذيل به
بيان مهم ترين اين تعاريف مى يرداز
1- مدیییت آموزشی فرایند کشف. کسب. توسعه و ايجاد. تكهدارى. ارزيلبى و بكاركيرى دائليى و دلنش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب
eNO رای جل ید امتح لاش قاری طلات و Tp du pkey COE GE: Sal Cb
صورت پذیرد.
3- مديريت آموزشى : مؤت اطلاعات و داده به همراه مهارت تجرببات نی و نهابی فاد جهث تسهیم. استفاده و توسعه توسط سازمان است که
به بهرهوری بیشتر سازمان مر میکردد. }
يي
I BLS ged تركب يهينه دانش و اطلاعات در سازمان و ايجاد محيطى مناسب
نيروهاى انسانى خلاق و نوأؤر است.
4- مديريت آموزشى. فانستن ارزش دانش. فيهم اطلاعات سازمان. استفاده از سيستمهاى تكنولوزي أت و ارتباطات به منظور حفظ. استفاده و
كاريرد دوباره دائش مىباشد.
#سمديريت آموزشى. رسمى سازى و دسترسى به تجربه. دانابى و ديد كاههاى استاداته را كه قابليتهاى جديد. قدرت كارابى بالائر
افزايش ارزش أموزش را در بى داشته باشند, هدف قرار مى دهد.
6-فلسفداى كه شامل مجموعداى از اصول. فر يندها. ساختارهاى سازماتى وفن آوريهاى بكار كرفته شده كه افراد را بمنظور اشتراك و بكاركيرى
دانششان جهت مواجهه با هداف آنها يارى مى رسائد.
ببق توآورى و
صفحه 31:
9
> فرآيند مديريت دانش
فرايتد كشف كسب توسعد و ايجاد. hi SMD ad و به كاريرى دائش مناسبء در زمان مناسبه به وسيه | فرد ماسب در واستاى اهداف من
صفحه 32:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
فرايند استقرار مديريت دانش در سيستم هاى آموزشى
4
استقرار نظام نامه مد: ذر سازمان های آموزشی نه تنها به آمادگی و شرایط
پذیرش درون سازمان بستگی دارد بلکه تدوین برنامه های راهبردی ضرورتی
. تاکتیکی است
موفقیت ویا شکست نظامنامه مدیربت دانش سازمان های آموزشی بر پایه توانمندی های
.محوری قرار دارد . و هر یک از این برنامه ها نیازمند داشتن نقشه اجرایی هستند
i:
دراين ف هدف ارائه ی الگوی تدوین برنامه راهبردی مدیربت دانش. توانعندی
.طراحی و استقرار نظام نامه مدیربت دانش » مورد بررسیی قرار گرفته است
صفحه 33:
1
صفحه 34:
برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش
بسرنامه ديزو يلشوضئ
تلاشى نظام مند براى نيل.به هدف ها:و تصميم هاى بنيادى و اجراى اقدامات اساسى مربوط در مدیریت دانش
است كه ماهيت و جهت گیری دا
های دانشی سازمان را تعیین و راهبردی می کند .
برنامه ریزیببه آن
مجموعه از تصمیم ها و فعالیت های مدیریت دانش اطلاق می شود که هدایت و تعیین عملکرد بلند مدت سازمان
را بر عهده دارد.
(وشهاى fires بیج
Lee
wpe Hs
Shoe Lae
دش وخ بای وت
Bie Ue
Gene
نی
otis
ans
كنتول و ارؤشياء
إنامه هاى [ate
sea
۳
ای مات
wee
eee
شم انداز (ها)
=e
هرادن دای
مج هت در
eo
۳
پراش ری ند
lente
=
تس
ی لشیم
a et
“ote TEE:
al gee
صفحه 35:
تال بلا سيت واي ریت ناانری
90
کر
S
چشم انداز استقرار مدیریت دانش در سیستم ای آموزشی
تبدیل شدن به یک سازمان تول
و پژوهشی دانش محور در تراز جبعانى , متعالى و سر آمد.
ب
6
راهبرد هاى طراحى و استقرار مديريت دانش در سيستم هاى آموزشى
¥ كسب مديريت و رهبرى و خدمات خاص
ارتقای کاس های سود آوری سازمان
۲ تدوین چهارچ
اي عمبتی برتر
7 تقویت روابط صمیمانه و نزدیک با کارکنان
7 بهیود قابلیت ها و توانمندی های کارکنان
ارتقای استاندارد های اجتماعی در فعالیت ها
صفحه 36:
نتیجه گیری
برنامه های راهیردی توانمندی طراحی و بکارگیری نظام نامه مدیریت دانش, تولید و توسعه متايع
ارزش آفرینی را برای سازمانها قراهم می نمایند. فرایند تدوین برنامه های راهبردی مدیریت دانش,
زمينه تفكيك دانش جامع سازمانها را به حوزه های مختلف تخصصی خلق ارزش در زمینه های
عملیاتی به وجود می آورند.
اگر برنامه های راهبردی تحقق یابد. دانش آفرینی و غنی سازی آن در سازمان جنبه پویا و مستمر
پیدا می کند. برنامه راهبردی: راهنمای طراحی؛ تبیین چارچوب و برنامه های اجرابی فرایند
مدیریت دانش تلقی می شود.
این رویکرد. توانمندی اجرایی و واقعی برای فرایندهای مدیریت دانش بوجود می آورد.
باتوجه به لزوم حذف شكاف ميان برنامه های راهیردی مدیران ارشد و برنامه های عملیاتی مدیران
رده های يايين سازمانهاء چارچوب و فرایند مدیریت دانش باید توسط مدیران میائی (تاکتیکی و
تی) طراحی شود. این چارچوب بر مبنای ملزومات عملیاتی واحدهای سازمانی طراحی شده و در
تهیه و طراحی آن تعامل شکلهای گوناگون دانش سازمان و مدلهای عملیاتی دیده می شود.
صفحه 37:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
ل ل
بديده فراموشى سازمانى در مديريت آموزشى
بذائكى درمحيط كسب وكار تحقيقات درمورد مديريت دلنش ويادكيرى سازماتى
منازائى درتحقيقات بنهان مانده كه مى توان بهاصورت تصادفي(اخواسته)
نو به منبع دانش ازتقسيم اين دونوع ؟فرايند فراموشى شامل:
امروزه مه ale افزليش تفييرات
صفحه 38:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
يادكيرى سازمانى
يادكيرى سازمانى يك فرايند مستمر بهسازى است كه باعث تغييرلتى در افراد. فرايندها و رويه هاى سازمان ce
شود و در طى لبن تغييرات ممكن است بخشي ازدلدش خواسته ها تاخولميته کنار گذاشته شود این موضوع
فراموشی سازمانی با فى أكند.
صفحه 39:
فراموشی سازمانی
فراموشی سازمانی برعکس یادگیری بازمانی که به ذخیره دانش سازمان می افزلید موجب کاهش واز دست دادن
دانش سازمانی می شود.
ازدیدگاه دی هلن وفیلیپس: فراموشی سازمانی عبارتست ازبازدست دادن داوطلبانه یاغیرداوطلبانه دانش سازمانی که
می تواند به تغییر در قابلیت های سازمان منجر شود.
دربررسی هولان وقطییس مدیریت فراموشی مسئله مدیریتی مهمی بودهبهاتازم صرف زمان وانرژی زیادی برای
فراموشى جيزهابي «قه لازم به فراموشى اند و برهيز ازجيزهايى كه نبايد نكا
صفحه 40:
انواع فراموشی سازمانی
عمدی
(هدفمند)
صفحه 41:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
فراموشى تصادفى
:]نوع فراموشى تصادفى وجوددارد
> ازبين رفتن حافظه :۰ 7 اق مى افتدكه دانش خوب استقرار يافته وبه صورت تصادفى از بين مى
رود.مفاهیم بروشها وارزش ها می توانتد به طورغيرعمدى ازطريق ازدست دادن حافظه از بين بروند.
> شكست درتسخيردائش : درچنین موردی یک سازمان .در دسترس بودن اطلاعات چنیذ ارژشمند دریکا
بخش را براى بقيه سازمان ناديده مى كيردودانش جديد.زمانى كه افراد خّاصى سازمان را ترك مى كنند يا تيم
کاری منحل شفه يا تغییرمی یابد. از بین می رود.
صفحه 42:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
> يادكيرى زدابى: _برائ | SA سازمان line بعضى جيزهابى كه به خوبى درحافظه سازمائى استقوار
یافته اند را حذف می کنند.این قرایند به اندازه یادگیری مهم است بویژه زمانی که شرکت نیاز دارد دانشی که
موفقیت آن را تحلیل می برد کنار بگذارد.
> اجتناب ازعادات بد: سازمان ها مانند فراد می توانند عادت هاءاخلاقمتداول, روش هاو ایده های بدی که
ae a
صفحه 43:
2000
انواع فراموشی سازمانی و نقش مديريت دانش
4
از بین رفتن حافظه
تصادفی
اجتاب از عادتهای مدیریت داش شکست در تسخر دانش
4
Ta ازیادبردن دانش خوب
بت |"
صفحه 44:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع فراموشى سازمانى و نقش مديريت دانش
۱- از یاد بردن دانش خوب استقراریافته و مدیریت دانش
براى اينكه ازید بردن دانش اتفاق بیا یک شرکت باید بعضی ازبخش های ذخیره دانش خود را مختل نمایددبات
یکی از قابلیت های مدیریت دانش را اعتباریابی دانش می داند که با استفاده ازاین قابلیت سازمان قادر خواهد بود
دانش منسوخ شده که به مانع تبدیل شده را با استفاده ازیعضی تکنیک ها ازیاد ببرد. تکنیک ها عبارتندز:
ab روشها و امور جار
#واکذاری کسب وک
صفحه 45:
جتاباز عادتهاوبد و ف قشمد بری تن
در اين مرحله از فراموشى سازمانى مديرب
وسيستم هايى ايجاد نمايد نا به نوب
دانش بايد قادر باشد بين دانش مفيد وعادات
ايز قائل شود
ود تضمين كنندكه اين عادت ها قبل از ريشه دار وعميق شدن فراموش شوند.
۳-حفظ حافظه و نقش مدیریت دانش
0 8
فراموش شده. هزی
باعث می شود شرکت ها منایع مهم مزیت رقابتی ۵
بنگفتی را متحمل شوند.
از دست داده وبرای ایجاد مجدد دانش
صفحه 46:
شرکت های زیادی برای تسخیر دانش دبست به نوآوری زده اند ولی نهایتاً شکست خورده اند برای جلوگیری
ازشکست تکنیک های زیر کمک می
صفحه 47:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
نتيجه كيرى
دردهه اخيربه دليل رابطه يادكير: ومزيت رقابتى موضوعاتى مثل يادكيرى سازمانى و مديريت دانش مورد
اتوجه در حوزه مديريت قرار كرفته ده است ولى آنجه كمتر مورد توجه قراركرفته فراموشى سازمانى است كه گاهی
در فضاى رقابتى به معنى تفاوت بين موفقيت وشكست استبنابراين سازمان هابا ايجاد زيرساخت ها بليد به كونه
ای رفتارکنند که فراموشی عمدی (هدفمند) یا مثبت که باعث پیشرفت وموفقیت سازمان می شود را درسازمان
ae ee شی تصادفی یا منفی که باعث از بین رفتن بخش ازدانش مفید می شود جلوگیری
a
صفحه 48:
1- عدلي. قريبا (1384) “مديريت داقش: حوكت بد
2- افرازه. عباس (1380) "مديريت دانش: مفاهيم»
3- جعفري مقذم. سعيد (1383) ”مستندسازي تج
4 - پوست. که روب.!.و رومهاردت. ك 0589)
وي دانش “ انتشارات فراشنتختي اتديشه
ا. الدازه awake, yg انتشارات دانشكاه صنعني امي كير
ديران ” موسسه تحقيقات و آموزش مديريت.
ت دانش" ترجعه علي حسينيخواه, نشر يسطرون
*- نوناكا.!. و تاكوجي.ه (1384) "شركتهاي دان ae MUST علي عطلافر. جبار اسلامي. آناهيا كاوه. سعيد اتالوبي: فشر سماء قلم
6ديريت دانش از ديدكاه يك استراتزى تجارى. نوشتةبكارل كالست. ترجمه: صديقه احمدى فصيح (كارشناس ارشد كتابخاته ملى جمهورى اسلامى إيران
pe werk hang OD hig
خوسته. . (۸0). سمینار کارشناسی رشد با عنان ارتبط و حوزهمدییتدانابی و مدیریت Sake
mre be reverent hen hrc Pr an
oP Dempumt ‘Morante Orniren 10 (8), (OCOD, 106
0ك
ای و لمحل oP enue! Pm ممصي جا جد wernt erate ned عط سيا
,97-80 رل سيت صتمي
009 ای تسم 1 لاطي 8 ت00 یاه سم ٩۰
Poh 0:0. F Cnr تیه سا مایت ؟ hehe be Proto? a itor. (O4), Kana
Creer ol hotere Oot revsrs, 001, ‘Leahey, 0: ra Grove Cbs
بط یط :0000 یت Buby let اباسح 0 بيج 0 فسا ب لحن ,9 :6 09 اساي 9
صفحه 49:
روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشی
استاد :دکتر معافی مدنی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تنکابن
مجريان :مریم قنبری .سحر جعفر پور .هاجر تنهایی
دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
بهار 94
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
ِس ِم َّ
يم
الر ْح ِ
الر ِح ِ
بْ
من َّ
الل ِه َّ
ِت آنا َء َّ
ساجداً َو قاِئمًا يَ ْح َذ ُر اآْل ِخ َر َة َو يَ ْر ُجوا َر ْح َم َة َربِّ ِه
الل ْي ِل ِ
َأ َّم ْن ُه َو قان ٌ
قْ
ْباب
ون ِإنَّما يَ َت َذ َّك ُر ُأولُوا اَأْلل ِ
ون َو ال ِ
ُل َه ْل يَ ْس َتوِي ال ِ
َّذ َ
َّذ َ
ين ال يَ ْع َل ُم َ
ين يَ ْع َل ُم َ
[آيا چنين كسى با ارزش است] آيا كسى كه در ساعات شب به عبادت مشغول است و در
حال سجده و قيام ،از عذاب آخرت مىترسد و به رحمت پروردگارش اميدوار است؟!
مىشوند!)(
dکdه اdلزمر9/
خردمندانی م
بگو( :آيا كسانى كه مىدانند با كسانى كه نمىدانند يكسانند؟! تنها )سdورdهd
dباكرّر
متذ
2 2
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
:فهرست
تاریخچه مدیریت دانش
دانش
تعریف ،مفاهیم اصلی و سطوح مدیریت دانش
باز تعریف مدیریت آموزشی معادل با مدیریت دانش
های آموزشی فرآیند استقرار مدیریت دانش در سیستم
پدیده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشی
منابع
3 3
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
تاريخچه مديريت دانش
تاريخچه مديريت دانش
300
200
150
100
n u m b er o f p u b licatio n s
250
50
0
ye a r
4 4
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
تاريخچه مديريت دانش
مديريت دانش :موضوعي بينرشتهاي
5 5
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
6 6
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع دانش
7 7
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع دانش
الف .دانش صریح -آشکار(مستند) -اطالعات موجود در کتابها ،مستندات داخل کامپیوتر و ...
دانش آشکار می توان با حروف و اعداد نشان داد شود (دانش قابل بیان )
ب .دانش ضمنی -پنهان یا نهفته – منابع و محتوای آن در ذهن افراد است
این دانش شامل ادراکات ،احساسات و دریافت های درونی و ذهنی است .
حل مسائل پیچیده بستگی به میزان دانش تجربی و پنهان فرد دارد
8 8
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده – اطالعات – دانش -خرد
سلسله مراتب دانش در چهار مرحله به پیش میرود
داده Data
اطالعات
دانش (دانايي)
خرد
Information
Knowledge
Wisdom
9 9
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده – اطالعات – دانش -خرد
تبديل داده و اطالعات به يكديگر به واسطه فناوري اطالعات صورت ميگيرد ولي فناوري اطالعات
گزينه ناتواني براي تبديل «اطالعات» به «دانش» است.
عوامل اجتماعي« ،دانش» و «اطالعات» را بهتر به يكديگر تبديل ميكنند اما همين عوامل در تبديل
«داده» به «اطالعات» كند هستند.
تمايز «داده»« ،اطالعات» و «دانش» مشكل است.
تنهاازطريقمفاهيمبيرونيياازديد
گاهكاربرميتوانبينداده،اطالعات
ودانشتفاوتقائلشد
10 10
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده – اطالعات – دانش -خرد
داده – اعداد
اطالعات – الگــوی خــاص به دادهها
دانش – اطالعاتی که می توان به آن عمل کرد
خرد – اقداماتی که منجر به تصمیمگیری و بهبود میگردد
11 11
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده
داده ها ،حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطالعات به دست میآید.
برای مثال داده میتواند شامل آمار ،فهرست اقالم و فهرستی از اسامی و آدرسها باشد.
12 12
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
اطالعات
زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقــی سازمانـــدهی می شوند تبدیل
به اطالعات ميگردند.
ميزان صحيح اطالعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع كارها ميباشد.
دو برابر شدن اطالعات موجود در هر 6تا 9ماه يكبار بر ابعاد اين معضل ميافرايد.
حجم زياد اطالعات موجود داخلي و خارجي
امروزه مديران اجرايي ,دربارة غرق شدن در دريايي از اطالعات صحبت ميكنند.
13 13
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
مفهوم دانش
دانش استنتاج کردن و شناخت الگوهای نامعمول ،روندهای پنهان و استثنائات داده و اطالع است .دانش ایجادیک مدل ذهنی از الگو یا روند است که می تواند با درجهای از قابلیت اعتماد و پیشبینی در یک زمینه خاص به
کار گرفته شود.
دانش :مخلوط سیالی از تجربیات ،ارزش ها ،اطالعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظام یافته است کهچارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطالعات جدید به دست میدهد .دانش ،در ذهن دانشور به
وجود آمده و به کار میرود .دانش در سازمانها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش ،بلکه در رویههای کاری،
فرآینــدهای سازمانی ،اعمال و هنجارها مجسم میشود.
(داونپورت و پروساک)
دانش ایدهها ،فهمها و درس آموخته شده ما در طول زمان است .درسها و ایدههایی که با کنار هم نهادناطالعات دریافتی از منابع مختلف و درگذر زمان به آن دست یافتهایم.
(ماهنامه مدیریت دانش سازمانی – آبان )83
دانش اطالعات آميخته شده با تجربه ،زمينه و تفسير ميباشد( .داونپورت)1998، دانش ،اعتقاد شخصي توجيه پذيري است كه ظرفيت فرد را براي انجام عمل افزايش ميدهد.(علوي وليدنر)2001،
14 14
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
مفهوم دانش
دانش فردي براي توسعه دانش پايه سازماني ضروري است؛ هر چند دانش سازماني حاصل جمع سادهاي از دانشهاي فردينيست( .بات)2000 ،
ايجاد دانش به توانايي سازمانها در ايجاد ايدهها و راهحلهاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس.)1999 ، سازمانها با توسعه و تجديد ساختار دانش قبلي و كنوني با روشهاي مختلف به خلق واقعيتها و مفاهيم جديد ميپردازند. ايجاد دانش فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه ،تلقين ،تجربه ،و شانس ،نقش مهمي ايفا ميكنند (لين و ديگران.)1996 ، معيار سنجش دانش نو ،نقش مؤثر آن در حل مسائل جاري و نوآوري در بازار است. وصيه نميشود كه سازمانها بكوشند تحت هر شرايطي ،دانش جديد ايجاد نمايند .روشهاي مختلفي وجود دارد كه با آنهاميتوان تجربيات را دوباره آزمود( .بات.)2000 ،
15 15
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
تعريف دانش
دانش ،مجموعه كل شناختها و مهارتهايي است كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند.
دانش هم نظريهها و هم قواعد و دستورات عملي را شامل ميشود.
دانش بر داده و اطالعات پايهگذاري ميشود ا ّما بر خالف آنها هميشه محدود به انسانها است.
دانش به وسيله افراد ساخته ميشود و باورهاي افراد درباره روابط علّي را نشان ميدهد.
dت
كيلبرتddروdسdت– اdسdتفانروdب– كارdيروdمdهار (
پ
)
16 16
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
خرد (معرفت)
وقتـی کـه دانـش برای تصـمیمگیری و بهبود تصـمیمات ،فرآیندهـا و بهرهوری یا سـودآوری به کار
گرفتـه میشود تبدیلبـه خرد میشود .برای خردمنـد بودن ،افرادنـه تنهـا باید دانـش کسـب کنند
بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.
17 17
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
قضاوت،بشری
ی
مفهومی ,ضمنی
فراگیری انتقال الزامات
قابل کدگذاری ،واضح
براحتی قابل انتقال
خرد
دان
ش
اطالعات
داده
18 18
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
آشنايي كلي با مديريت دانش
مديريت دانش
ايجاد دانش به توانايي سازمانها در ايجاد ايدهها و راهحلهاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس،
.)1999
ايجاد دانش فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه ،تلقين ،تجربه ،و شانس نقش مهمي ايفا ميكنند
(لين .)1996
در راستای اعتباربخشی به دانش ،اغلب تقابل مداوم بين فناوري ،فنون و افراد براي سنجش اعتبار
دانش مورد نياز است (بات)2000 ،
اعضاي سازمان با مجموعههايي از شيوهها سرو كار دارند .بنابراين يك سازمان ممكن است
استانداردهاي برنامهريزي يكساني ايجاد نمايد و يا از الگوهاي يكساني براي ارائه «داده»« ،اطالعات»
و «دانش» بهره گيرد.
معيار ارزيابي در مفيد بودن دانش معموال ً مشخص نيست .در عين حال ،اگر سازماني دانش را در
كارها و فعاليتهاي رايج خود مفيد دانست بايد ترتيبي اتخاذ نمايد كه گروههاي كاري بتوانند به
سنجش و ارزيابي دانش بپردازند( .كوليس و مونتاگومري.)1995 ،
ميتواند با شرايط دشوار
به كارگيري الگوهاي تعامل بين اعضا ،فناوريها ،و فرهنگ يك سازمان
روبرو شود« .ويك» و «روبرتس» اين الگوي تعاملي را مجموعه عقلهاي سازمان ناميدهاند.
19 19
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
آشنايي كلي با مديريت دانش
مديريت دانش
مدیریت دانش شامـل تصرف دانش ،خرد ،تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سـازمان ،آسان کردن
بازیابی دوباره و نگهداری آن به عنوان دارایی سازمان است .مدیریت دانش کوششی برای تبدیل
دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.
در واقع مدیریت دانش آن اقداماتیست که انجام میدهیم تا سازمان ،سریعتر و اثربخشتر به
اهداف خود برسد.
ارائه دانشی درست ،در قالبی درست ،در زمان درست ،برای اشخاص درست و با هزینهای درست
ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش است.
مدیریت دانش جمع آوری دانشی است که از تجربیات موجود بدست آمدهاند.
2020
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
مدیریت دانش :
نگاه جدید به مدیریت دانش :
مديريت دانش از اين ديد كه دانش در همة سازمانها و در سطح كلية بخشهاي آنها به
كار ميرود ،جديد نميباشد .اما نگاه به دانش تحت عنوان داراييهاي معنوي و به عنوان
منبعي براي كسب مزيت رقابتي جديد است.
21 21
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
مديريت دانش فرايند جمعآوري ,ذخيرهسازي ,پردازش و توزيع دانش مفيد سازماني در فرمي مناسب
به كلية افراد نيازمند آن درهر نقطه و هر زمان در سازمان ميباشد.
فرآيند برنامه ريزي،سازماندهي،هدايت و كنترل منابع دانش سازمان ،به منظور حفظ،نگهداري و
بهره برداري از آن جهت دستیابی به اهداف را مديريت دانش مي گويند.
مدیریت
دانش
مهمترين عامل موفقيت سازمانهاي دانايي محور را ميتوان مديريت دانش دانست .مديريت دانش
فرآيندي است كه سازمــانها را در شناخت ،گزينش ،سازماندهي و توزيع دانش سازماني ياري
مينمايد.
2222
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
مدیریت دانـش مسـتندسازي ،نگهداري و بازیابی دوباره دانـش ،خرد و تجربیات با ارزش افزوده
کارکنان سازمان ،به عنوان بخشي از داراییهاي سازمان است.
مدیریت دانش
مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک
سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.
2323
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
آشنايي كلي با مديريت دانش
چند نكته در مديريت دانش
عدم توجه به قواعد پايه روانشناسي منجر به شكست مديريت دانش ميگردد (در اختيار
ديگران گذاشتن دانش ،اعتماد ميطلبد)
دانش هميشه در ارتباط با انسانهاست
راهحلهاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود ندارد
مديريت دانش بدون طراحي گامهاي سنجيده محكوم به شكست است
با روشهاي سنتي نمي توان داراييهاي فكري شركت را مديريت كرد
فقدان ابزارهاي مديريتي براي مديريت دانش
2424
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
:عناصر مدیریت دانش
دانش ضمني
دانش غير ضمني
عقيده
بهبود مدل ذهني
ارزش
اطالعات
تسهيم دانش
تسهيم بينش
مدل ذهني
2525
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
ابعاد مدیریت دانش
زمینه و فرهنگ
سازمانی
محتوی دانش
ساختارسازمان
فناوری
ی
اطالعات
2626
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
اهداف مدیریت دانش
ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش؛
مدیریت دانش به عنوان یک فعالیت اصلی؛
ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش؛
ایجاد چارچوبی برای اندازه گیری دانشها و دست آوردهای اجرای فرآیندها؛
ایجاد انجمن های خبرگی ؛
تبدیل دانش غیررسمی ،ذهنی و شخصی (ضمنی) به دانش ثبت شده رسمی (صریح) ،یکی از اهداف کلیدی
مدیریت دانش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش سازمان با ترک همکاری کارکنان و
کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنگام تعدیل نیروی انسانی میشود.
2727
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
آشنايي كلي با مديريت دانش
مروري بر مديريت دانش
فرآيند ايجاد ،تأييد ،ارائه ،توزيع و كاربرد دانش
ايجاد توان ومهارت در تغيير از طريق دانش
فناوريها ،فنون و افراد
شکل دادن به الگوهاي تعامل ميان
تعبير و سازماندهي اطالعات از جهات مختلف
مديريت دانش و توسعه مستمر = ايجاد فرهنگ جديد
2828
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
چرا دانش باید مدیریت شود ؟
دانdش همیشdه برای افراد ارزشمنdد اسdت .فرهنگهای قوی و متمدن ،اغلdب بdا کتابخانdه های شان مشخdص مdی شوند .کتابخانهی بزرگ
موزهی الکساندریا ،کتابخانهی بریتیش و غیره ....همه ،محل تجمع دانش یک تمدن است.
بنابرایdن ،مدیریdت دانdش در پیرامون ماسdت کdه هنوزبdه طور وسdیع مورد اسdتفاده قرار نگرفتdه اسdت .همهی مdابdه گونdه ای،بdا عبارت هایی
مثdل اقتصdاد دانشdی و کارگران دانشdی آشنdا هسdتیم .در دوره های قبلdی ،کلیdد اصdلی تولیdد ثروت ،مالکیdت و دسdترسیبdه سdرمایه و منابع
طبیعی بود؛ در حالی که امروز ،کلید اصdلی ثروت،بdه میزان دسdترسیبdه ایجاد دانdش اسdت .بنابرایdن ،یdک دانشکدdهی کوچdکبdا ارائهی ایده
های جدید ،میتواند میلیاردهdا دالر کسdب کند .زمانی قطع درختان ،معدن طال ،یdا آهنگری موجب تولید ثروت مdی شد ،حاال تمام بخش ها
به خدمات همدیگر نیاز دارند تا بتوانند ایجاد ثروت کنند.
اغلdب شرکdت های بزرگ امروز دریافتهانdد کdهبdه خاطdر مهارت هdا و تجارب نیروی کارشان موفdق بوده انdد،dنdهبdه خاطdر دارایdی های فیزیکی
که در اختیار داشتند .مضافdا اینکه دریافتهانdد که حتی اگر برخی از محصوالت آنهdا از بازار جهانdی کنار گذاشته شود ،گذشت زمان و تغییر
2929
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
باز تعریف مدیریت آموزشی معادل با مدیریت دانش
تحقیق در ادبیات مدیریت ،نشان میدهد که هیچ تعریف مورد توافقی از مدیریت آموزشی معادل با مدیریت دانش وجود
ندارد .تعاریف عمدتاً بر قابلیتهای سازمانی در خصوص تولید ثروت از داراییهاو نقش مدیریت دانش ،اکتساب ،جمعآوری و
استفاده ازدانش فنی سازمانی و درسهای آموخته شدهاست ،متمرکز هستند.
تعاریdف گوناگونdی در ایdن خصdوص ارائه گردیده کdه هdر یdک ابعادی از ایdن موضوع را نمایdش میدهند .در ذیdل به
بیان مهمترین این تعاریف میپردازیم:
-1مدیریdت آموزشdی ،فراینdد کشdف ،کسdب ،توسdعه و ایجاد ،نگهداری ،ارزیابdی و بکارگیری دانایdی و دانdش مناسdب در زمان مناسdب توسdط فرد مناسب
در سdازمان اسdت کdه از طریdق ایجاد پیونdد میان منابdع انسdانی ،فناوری اطالعات و ارتباطات و ایجاد سdاختاری مناسdب برای دسdتیابیبdه اهداف سازمانی
صورت پذیرد.
- 2مدیریت آموزشی ،مدیریت اطالعات و داده به همراه مهار ت تجربیات ضمنی و نهایی افراد جهت تسهیم ،استفاده و توسعه توسط سازمان است که
به بهرهوری بیشتر سازمان منجر میگردد.
- 3مدیریت آموزشی شامل فرایند ترکِب بهینه دانش و اطالعات در سازمان و ایجاد محیطی مناسب بمنظور تولید ،اشتراک و بکارگیری دانش وتربیت
نیروهای انسانی خالق و نوآور است.
- 4مدیریت آموزشی ،دانستن ارزش دانش ،فهم اطالعات سازمان ،استفاده از سیستمهای تکنولوژی اطالعات و ارتباطات به منظdور حفظ ،استفاده و
کاربرد دوباره دانش میباشد.
- 5مدیریت آموزشی ،رسمی سازی و دسترسی به تجربه ،دانایی و دیدگاههای استادانه را که قابلیتهای جدید ،قدرت کارایی باالتر ،تشویق نوآوری و
افزایش ارزش آموزش را در پی داشته باشند ،هدف قرار میدهد.
-6فلسفهای که شامل مجموعهای از اصول ،فرایندها ،ساختارهای سازمانی وفن آوریهای بکار گرفته شده که افراد را بمنظور اشتراک و بکارگیری
دانششان جهت مواجهه با اهداف آنها یاری میرساند.
3030
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
فرآیند مدیریت دانش
فرايند كشف ،كسب ،توسعه و ايجاد ،تسهيم ،نگهداري ،ارزيابي و به كارگيري دانش مناسب ،در زمان مناسب ،به وسیلهی فرد مناسب در راستاي اهداف سازمان
ارزيابي دانش
استفاده از دانش
بازخورد
هدفهاي دانش
شناسايي دانش
نگهداري از دانش
كسب دانش
تسهيم دانش
توسعهی دانش
31 31
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
فرایند استقرار مدیریت دانش در سیستم های آموزشی
استقرار نظام نامه مدیریت دانش در سازمان های آموزشی نه تنها به آمادگی و شرایط
پذیرش درون سازمان آموزشی بستگی دارد بلکه تدوین برنامه های راهبردی ضرورتی
.تاکتیکی است
موفقیت ویا شکست نظامنامه مدیریت دانش سازمان های آموزشی بر پایه توانمندی های
.محوری قرار دارد .و هر یک از این برنامه ها نیازمند داشتن نقشه اجرایی هستند
در این فصل ،با هدف ارائه ی الگوی تدوین برنامه راهبردی مدیریت دانشـ ،توانمندی
.طراحی و استقرار نظام نامه مدیریت دانش ،مورد بررسی قرار گرفته است
3232
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
چشم انداز برنامه و مدل های راهبردی مدیریت
دانش
3333
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش
dی
بddرنامdه رdیزیراdهdبرد :
تالشdی نظام منdد برای نیdل بdه هدف هdا و تصdمیم های بنیادی و اجرای اقدامات اسdاسی مربوط در مدیریdت دانش
اسdت کdه ماهیdت و جهdت گیری دارائی های دانشdی سdازمان را تعییdن و راهdبردی مdی کنdد .ایdن برنامdه ریزیبdه آن
مجموعه از تصمیم ها و فعالیت های مدیریت دانش اطالق می شود که هدایت و تعیین عملکرد بلند مدت سازمان
را بر عهده دارد.
3434
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
چشم انداز استقرار مدیریت دانش در سیستم های آموزشی
تبدیل شدن به یک سازمان تولیدی و پژوهشی دانش محور در تراز جهانی ،متعالی و سر آمد.
راهبرد های طراحی و استقرار مدیریت دانش در سیستم های آموزشی
کسب مدیریت و رهبری و خدمات خاص
ارتقای کاربست های سواد آوری سازمان
تدوین چهارچوب قابلیت های عملیاتی برتر
تقویت روابط صمیمانه و نزدیک با کارکنان
بهبود قابلیت ها و توانمندی های کارکنان
ارتقای استاندارد های اجتماعی در فعالیت ها
3535
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
نتیجه گیری
3636
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
پدیده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشی
پدیده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشی
امروزه به دلیل افزایش تغییرات وپیچیدگی درمحیط کسب وکار تحقیقات درمورد مدیریت دانش ویادگیری سازمانی
افزای ش یافت ه اس ت بح ث فراموش ی س ازمانی درتحقیقات پنهان مانده ک ه م ی توان به2ص ورت تص ادفی(ناخواسته)
وعمدی ،هدفمند(خواسته)باشدکه باتوجه به منبع دانش ازتقسیم این دونوع 4فرایند فراموشی شامل:
زوال حافظه
شکست در تسخیر دانش
یادگیری زدایی
اجتناب از عادات بد
بهار 94
3737
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
یادگیری سازمانی
درحقیقت اهمیت یادگیری سازمانی به حدی است که بسیاری آن را به عنوان عامل پیش بینی کننده ازموفقیت
و بقای سازمان در نظر گرفته اند(بنت ودیگران)2006
یادگیری سازمانی یک فرایند مستمر بهسازی است که باعث تغییراتی در افراد ،فرایندها و رویه های سازمان می
گذاشتهه شود این موضوع
شود و در طی این تغییرات ممکن است بخشی ازدانش خواسته یا ناخواسته کنار گذاشت
فراموشی سازمانی را مطرح می کند.
بهار 94
3838
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
فراموشی سازمانی
فراموشی سازمانی برعکس یادگیری سازمانی که به ذخیره دانش سازمان می افزاید موجب کاهش واز دست دادن
دانش سازمانی می شود.
ازدیدگاه دی هلن وفیلیپس ،فراموشی سازمانی عبارتست از:ازدست دادن داوطلبانه یاغیرداوطلبانه دانش سازمانی که
می تواند به تغییر در قابلیت های سازمان منجر شود.
دربررسی هوالن وفیلیپس مدیریت فراموشی مسئله مدیریتی مهمی بوده و مستلزم صرف زمان وانرژی زیادی برای
فراموشی چیزهایی که الزم به فراموشی اند و پرهیز ازچیزهایی که نباید فراموش شوند.
بهار 94
3939
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع فراموشی سازمانی
ذخیره موجود
عمدی
تصادفی
(هدفمند)
دانش جدید
منبع( :مارتین و دیگران،
(47:2004
4040
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
فراموشی تصادفی
2:نوع فراموشی تصادفی وجوددارد
ازبین رفتن حافظه :زمانی اتفاق می افتدکه دانش خوب استقرار یافته وبه صورت تصادفی از بین می
رود.مفاهیم ،روشها وارزش ها می توانند به طورغیرعمدی ازطریق ازدست دادن حافظه از بین بروند.
شکست درتسخیردانش :درچنین موردی یک سازمان ،در دسترس بودن اطالعات جدید ارزشمند دریک
بخش را برای بقیه سازمان نادیده می گیردودانش جدید،زمانی که افراد خاصی سازمان را ترک می کنند یا تیم
کاری منحل شده یا تغییرمی یابد ،از بین می رود.
بهار 94
41 41
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
فراموشی هدفمند
این فراموشی نیز به 2صورت اتفاق میافتد:
یادگیری زدایی :برای این امر یک سازمان عمدا ً بعضی چیزهایی که به خوبی درحافظه سازمانی استقرار
یافته اند را حذف می کنند.این فرایند به اندازه یادگیری مهم است بویژه زمانی که شرکت نیاز دارد دانشی که
موفقیت آن را تحلیل می برد،کنار بگذارد.
اجتناب ازعادات بد :سازمان ها مانند افراد می توانند عادت ها،اخالق متداول ،روش هاو ایده های بدی که
غیرسودمند ومضر هستند را یاد بگیرند
4242
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع فراموش9ی سازمانی و نقش مدیریت دانش
دکترطبرسا و میرزاده1391
4343
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع فرامو9شی سازمانی و نقش مدیریت دانش
-1از یاد بردن دانش خوب استقراریافته و مدیریت دانش
برای اینکه ازیاد بردن دانش اتفاق بیافتد،یک شرکت باید بعضی ازبخش های ذخیره دانش خود را مختل نماید.بات
یکی از قابلیت های مدیریت دانش را اعتباریابی دانش می داند که با استفاده ازاین قابلیت سازمان قادر خواهد بود
دانش منسوخ شده که به مانع تبدیل شده را با استفاده ازبعضی تکنیک ها ازیاد ببرد .تکنیک ها عبارتنداز:
نقض روشها و امور جاری
واگذاری کسب وکارها
4444
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
اـجـتناباز عـادـتهایبــد و نــقشمـدیریتداـنـش2-
در این مرحله از فراموشی سازمانی مدیریت دانش باید قادر باشد بین دانش مفید وعادات بالقوه بد تمایز قائل شود
وسیستم هایی ایجاد نماید تا به نوبه خود تضمین کنندکه این عادت ها قبل از ریشه دار وعمیق شدن فراموش شوند.
-3حفظ حافظه و نقش مدیریت دانش
از بین رفتن حافظه باعث می شود شرکت ها منابع مهم مزیت رقابتی شان را از دست داده وبرای ایجاد مجدد دانش
فراموش شده ،هزینه هنگفتی را متحمل شوند.
4545
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
4ت99سخیر دا9ن9شو ن99قشم9دیریتدا9ن9ش
تسخیر دانش یعنی شکست درگنجاندن دانش جدید درحافظه وسیع سازمانی.برای جلوگیری ازاین امراطالعات
بایدازافرادکسب شده و نهادینه شوند.
شرکت های زیادی برای تسخیر دانش دست به نوآوری زده اند ولی نهایتاً شکست خورده اند برای جلوگیری
ازشکست تکنیک های زیر کمک می کنند:
اجتناب ازقهرمان
ارتباط جدید باقدیم
4646
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
نتیجه گیری
دردهه اخیربه دلیل رابطه یادگیری ،دانش ومزیت رقابتی موضوعاتی مثل یادگیری سازمانی و مدیریت دانش مورد
توجه در حوزه مدیریت قرار گرفته شده است ولی آنچه کمتر مورد توجه قرارگرفته فراموشی سازمانی است که گاهی
در فضای رقابتی به معنی تفاوت بین موفقیت وشکست است.بنابراین سازمان ها با ایجاد زیرساخت ها باید به گونه
ای رفتارکنند که فراموشی عمدی (هدفمند) یا مثبت که باعث پیشرفت وموفقیت سازمان می شود را درسازمان
ایجادکرده و از فراموشی تصادفی یا منفی که باعث از بین رفتن بخش های مهمی ازدانش مفید می شود جلوگیری
نمایند.
4747
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
منابع
حركت به فراسوي دانش“ انتشارات فراشنتختي انديشه:) ”مديريت دانش1384( فريبا،– عدلي1
و پيادهسازي“ انتشارات دانشگاه صنعتي اميركبير، اندازهگيري، مدلها، مفاهيم:) ”مديريت دانش1384( عباس، – افرازه2
) ”مستندسازي تجربيات مديران“ موسسه تحقيقات و آموزش مديريت1383( سعيد،مقدم
ّ جعفري-3
نشر يسطرون،) ”مديريت دانش“ ترجمه علي حسينيخواه1385( ك، و رومهاردت، ا، روب، گ، – پروست4
نشر سماء قلم، سعيد انالويي، آناهيتا كاوه، جبار اسالمي،) ”شركتهاي دانشآفرين“ ترجمه علي عطالفر1385( ه، و تاكوچي، ا، نوناكا-5
صدیقه احمدی فصیح (کارشناس ارشد کتابخانه ملی جمهوری اسالمی ایران: ترجمه، کارل کالست: نوشته، دیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری-6
pc world iran7یستd
.، یچdنایdتداdدیریd م.)90d( . ش،فرdیروزddپ. سمینار کارشناسی ارشد با عنوان ارتباط دو حوزه مدیریت دانایی و مدیریت کیفیت.) ۸9( . ن،خواسته-8
1.
2.
I. Tuomi, Data is more than knowledge: implications of the reversed knowledge hierarchy for knowledge management and
organizational memory, Journal of Management Information Systems 16 (3), 1999/2000, pp. 103-117
Gordon R & Grant D 2005 'Knowledge management or management of knowledge? Why people interested in
knowledge management need to consider Foucault and the construct of power', Tamara: Journal of Critical Postmodern
3.
4.
Organization Science, vol.3, no.2, pp.27-38.
Maier, R., Hadrich, T., & Peinl, R., “Enterprise. Knowledge Infrastructures” Springer-Verlag 2005.
Zack, M.H. If Managing Knowledge is the Solution, then What's the Problem? In Malhotra, Y. (Ed.), Knowledge
Management and Business Model Innovation, 2001, Hershey, PA: Idea Group Publishing.
5.
4848
Probst, G., S. Raub, and K. Romhardt, Managing Knowledge: Building Blocks for Success . 2000: John Wiley
& Sons.
آشنايي با سيستمهاي مديريت دانش
4949