صفحه 1:
روانشناسی رنگ در معماری
صفحه 2:
رنگ یک زبان چهلنی است و احساسات را تحریک مى کند . صحبت در مورد رنگ
موجب می شود که خصوصیات موسیقی و طبیعت و ویژگی های شخصیتی را به جا
آوريم . ينك بر خلاف ساير ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانیدارد که نمی توان آن را
نادیده گرفت. در واقع رنگ می تولند حللت ها را تغفییر دهد. فضاهای خاصی به وجود
آورد و روحیه انسان را بهتر کند و در همین حال جولانگاه خوب و امنی برای خلاقیت
انسان ااست . بررسی تاثیر متقبل رونشناختی رنگ ها در کربرد هنری رنگ اهمیت
بسزایی دارد و استفاده متناسب از هر رنگ می تولند کاربرد ویچّه ای در طراحی داخلی
داشته باشد
معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت.
صمیمیت. شور و هیجان و آامش موجود در یک فضا را می تن با راهکارهای مناسب
تشدید یا تضعیف کرد. باید دانست که هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی
خاصی هستند. که پاسخگویی به نیازهای ن ها در معماری داخلی در اولویت قرار
ميكيرد.
صفحه 3:
تناسب رنگ در معماری داخلی
برای توضیح دادن مفهوم تناسب رنگ ها باید موضوعی به نام چرخه ی رنگ را توضیح دهیم. چرخه ی رنگ یک نمودار به هم پیوسته از رنگ هاست که در آن رنگ
ها بر اساس یک رابطه ی منطقی- دیداری در کنار هم قرار گرفته اند. به طور کلی رنگ ها به دو دسته تقسیم می شوند:
* رنگ های اصلی یا ولیه
* رنگ های فرضی یا تنویه
رنگ های فرضی از ترکیب رنگ های اصلی به وجود می آیند. اما رنگ های اصلی خود به صورت مستقل وجود دارند. رنگ های اصلی شامل رنگ های قرمز. زرد و
آبی هستند که خود از هیچ رنكى به وجود نيامده اند. اما از تركيب لمن ها تمام رنگ های دیگر ایجاد می شوند. سبز, بنفش و نارنجی رنگ هایی هستند که از ترکیب
رنگ های اصلی به وجود آمده و در چرخه ی رنگ در بين رنگ های اصلی قرار می گيرند. از ترکیب تمام لین رنگ ها می توان میلیون ها رنگ دیگر ایجاد کرد که
البته بیشتر در دنیای دیجیتال تمایز دقیق بین آن ها امکان پذیر است.
صفحه 4:
رنگ
سه رنگ اصلی :آبی و قرمز و زرد
همه ی رنگ های سرد و گرم. از ترکیب انواع لین سه رنگ, بدست می آیند. از ترکیب لین رنگ ها رنگ های ثانويه به
وجود می آید . در دایره رنگ, رنگ های مقابل مکمل هم هستند
رنگ مکمل : رنگ های مکمل در واقع نوعی تضاد هستند که به هنگام مشاهده؛ یکدیگر رو طلب میکنند و وقتى كنار هم
قرار مى كيرند. تحرك ايجاد نموده و یکدیگر را کامل می نمایند. هر وقت دو رنگ مکمل, باهم ترکیب شوند. نتیجه
"خاکستری" است. تحرک از بين رفته و رنگ خنشی بدست خواهد آمد. دو رنگ مکمل در کتار هم. موجب درخشانی و
جلوه ی بیشتر هم هستند.
بین رنگ های قرمز . زرد . آبی ۰ سبز و .. از یک سو و رنگ های سفید » سیاه و
خاکستری از سوی دیگرتفاوت وجود دارد. به رنگ هایی که در طیف رنگی مى
باشند , کروماتیک می گویند. رنگ های کروماتیک بسیار زیاد هستند که
مهمترین آن هاء رنگهای اصلی ( زرد ۰ قرمز و آیی ) می باشند. سه رنگ سیاه.
خاکستری و سقید که فاقد رنک هستند « رنگ اکروماتیک می گویند. رنک
سفید در واقع رنگ نیست » بلکه عدم وجود رنگ است.
صفحه 5:
خصوصیات رنگ
Value
ولیو یا ارزش نشان دهنده ی خلوص رنگ است. هرچه از رنگ هلیی مثل "سفید. سیاه. خاکستری" یعنی رنگ های آکروماتیک در رنگ
استفاده کنیم. خلوص با ارزش رنگ کم خواهد شد. رنگهای پایه بیشترین وليو را ارد.
Shade
اگر از رنگ مشکی یا خاکستری تیره برای کم کردن ارزش و تیره کردن یک رنگ خالص استفاده کنیم به رنگ جدید
می شود.
"شید" یا سایه گفته
Tint
اگر از زنگ سفید یا خاکستری روشن برای کم کردن ارزش و روشن کردن یک رنگ استفاده کنیم.به رنگ جدید " تینت " ياته رنگ گفته
می شود.
Tone or Intensity
به معنای درخشش رنگ است و طبعا هرچه ارزش یا خلوص رنگی کم تر باشد درخشش کمتری هم دارد و اگر با رنگ های اکروماتیک و رنگ
مکملش ترکیب شود. درخشندگی خود را از دست خواهد داد
Contrast
کفتراست یه مطنلی تفاوت " دربرنک استه و "تلان" که گافی ما معناامی کنیم Me Gla aS در واه تضاد نوعی از کنترانتا
صفحه 6:
رنگ آنالوگ
رنگ های آنالوگ در چرخه رنگ, به رنگ هایی گفته می شوند که به صورت متوالی در
کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در واقع به معنای ساده تر شما یک رنگ را در چرخه رنگ
انتخاب کرده و آن رابه عنوان رنگ اصلی خود قرار دهید. سپس دو یا سه رنك كنار
كن را (قبلى يا بعدى يا هردو) را برلى تركيب رنكى تان در نظر بكيريد. تصوير به خوبى
لین روش را در چرخه رنگ هایه شما نشان می دهد. لین ترکیب رنگی در واقع همان
ترکیبی است که ما در طبیعت و به شکل های گوناگون مانند رنگ های پاییزی»
گلبرگ های یک گل و حتی موقع غروب و طلوع در آسمان مشاهده می کنیم. بنابراين
رنگ ها کاملا با یکدیگر هماهنگ بوده و لثر دلپذیری را خلق می کنند. این رنگ ها در
دکوراسیون و طراحی داخلی معمولا در دسته های زیر قرار می گیرند. اما همه چیز
بنابرنوعنیاز و سلیقه شما می تواند تغییر کند.
صفحه 7:
سیستم های رنگی
سیستم رال 8۵۱ 60۱0۲5
سیستم رنگهای طبیعی NCS (Natural Color System)
سیستم رنگهای یولو 0۱0۲5 ۷۵۱0
صفحه 8:
سیستم رال 6010۲5 5۵۱
شلید اولین روشی که بصورت علمی و نظام مند یعنوان پلیه علمی رنگ شناسی مورد استفاده کشورهای مختلف جهان قرار گرفت. رنک های کدگزاری شده رال بود
اولین مجموعه آن بصورت یک مجموعه چهل گانه در دهه بیست میلادی توسط آلمان ها معرفی شد. پس از این استانداردسازی اولیه. کارخانه های رنگ سازی نیز بر
اساس رال رنگ های خود را می ساختند و اكنون كه نزديك به يكصد سال از تهلد آن مى كذرد استانداردهای متنوعی در تهیه و تولید و استفاده صنعتی و خانگی
دارد. کارخانجات مدرن رنگسازی قادر هستند یا روشهای کدگزاری رال کلاسیک بیش از دویست رنگ مختلف را تولید کتند. لین روش بصورت سنتی در ایران هنوز
هم وجود دارد و شمابه هر کجا که مراجعه کنید می توائید با پلت رنگی رال رنگ های مورد نظر خود را نتخاب نمایید. موسسه رال که درحال حاضر تحت عنوان
"انستیتوی آلمانی برای تضمین کالا و علامت گذاری" درآلمان فام ثبت شده با ارقام رال برگزید. این نام ها با استفاده از ۲۱۰ نام هائی را نیز برای
۱۹۶۰قراردرد «درسال رنگ كل ها .حيوانات وبسيارى جيز های دیگر که در زندگی روزمره بان مواجه هستیم . سرچشمه می گیرد. به عنوان مثال می توان از زرد
بلالی گرفته تا زرد شنی و زرد گوگردی یا زرد خورشیدی نام برد. رقم اول از چهاررقم رال گویای فام هائی(کلگی)می یاشد.
صفحه 9:
سیستم رنگ های طبیعی NCS
5 انش رنگشساسییر لساسطبیعتو محتولینانیطبیمیینگها لست
لمروند سعام مود الیه ساختونگنیز از طبیعتلستو آمودگیزیستمحیطی
ندارد.لینبسیستم بنگیسر لساسن_ظریهآملوتمانسلسولدیدر ۱٩۱۵ بسوجود
آمد و در دهه شصتمیلای تسرکیباتو لستانناردهایجهانیآرنتشار یسافت *
حللجاضر لینموسسه. وبسایتپیشرفته لدارد که فسعالیتهای ختلفخود را
معرفیو در زمینه هایمتتوع خدماتوسانیمینماید لینبسیستم ننگرشتاود لی
را بسرلىتركيباتينكى معرفى نموهه و بسا ترکیبیندیهایمتفین بسولی
محصولاتزند گیلنسان پسیشرفتهاوقابلملاحظه لیدلشته لستلنها میگویند
بسیلعاز طرلحانمعرفاروپا برلیم نویه از لینموسسه کمکمیگبرند
بطور مظل ولیرنگب دیطرح جدیدواز جایبرقیبا لوایم منزلکه بسرلی
نقاط خاصئمانك خاويميانه يالمفريقا و يا كشويهاوميكر ارس (میشود نسظر
تسخصصیو مشلویه پنگمیدهند
صفحه 10:
3 رنگ های یولو 6010۲5 ۷۵۱۵
مطالعات یولو بسیار جدید است و مربوط به دهه اخیر می شود. این
سیستم جدید بر مینای مطالعه رنگ های خالص در طبیعت و
ارتباط ن هایا احساس انسان شکل گرفت. رنگ ها بصورت دسته
بندی هایی با نام های مرتبط با انسان و طبیعت قرار گرقته است.
صفحه 11:
رنگ ها در دو بستر اصلی در طراحی داخلی در محیط حضور مى یابند :
* پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها. کف هاء سقف ها و درها
* لوازم دکوراسیون شامل میلمان. پرده هاء فرش و غیره
در مقام مقایسه لین دو قللب با هم..به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند چون نسبت
به لوازم دکوراسیونیثلبت تر بوده وبه گونه ای نقش پس زمینه را رای ن لوزم اجرا می کنند. در ميان لين بوشش ها ديوارها به جهت وسعت
حضورشان در فضا جایگاهویثه ای داشته و میزان تاثیرگذاریشان بر دیگر لوزم دکوراسیونی بسیار چشمگیرتر است . گذشته از موضوع تاثیر بر روی
دیگر لوزم محیط. دیورها ورنگ انتخایشان در تغیبر وسعت و نور فضا نیز بسیارموثر است
صفحه 12:
چگونگی تاثیر رنگ ها در تناسبات فضا
در هنگام طراحی داخلی ۰ معمار توانایی تغییر متغیرهای مهم . اعم از نور 11 1
مصنوعى ٠ نور طبيعى , نسيت هايا متريال ها را دارد و از لين طريق و با
oe oe ی PY .>
مى گذارد. برای ارایه تجریه مکانی مطلوب . عناصری وجود دارند که بدون
تغيير يك سانتى مترى از دیوار یا تفیبر اعد واقمی , می تونند درک
فضلیی را تغییر دهند. این کار با رنگ آمیزی سطوح . استفاده از متریال 1
های مختلف یا استفاده از روکش های مختلف انجام می شود.
a حس
صفحه 13:
بزرگ نشان دادن فضا
براى shel احساس جادار بودن در یک محیط. بهترین روش استفاده از رنگ های سبک و روشن است که لین امر نور طبیعی را منعکس می کند و باعث می شود
سطوح بیشتر به چشم آیند و بزرگتر شوند.
صفحه 14:
هنگامی که ایده لین است که اتاق فشرده تره کوچکتر و مهجورتر به نظر برسد. انتخاب رنگ های قوی تر
روی سطوح دیواری و سقف می توان به خوبی کار کند.آنها قسمت اعظم نور طبیعی را جذب می کنند و با
لقای احساسی محصور می تونند برای عملکردهای خاص مفید باشند
صفحه 15:
کوتاه تر نشان دادن ارتفاع فضا
مواقم رنک آمیزی سقف با رنگی
ب شتری را فراهم کند. رنگ آمیز iy
i تود فضاى شما را دليذيرقر كرده و احساس دعوت كنندكى بيشترى املق rl
i د درد که پایین آمدن ارتفاع سقف می تولند فضاى شما را دليذيرن ی 0 ee
ار دابا باه از ge cuales JI yaar galleys, Wee nal لان این وب نصور را به شما می دهد که سقف پایین تر اسب"
تیره تر از ديوار
صفحه 16:
ایجاد کشش در فضا
در شرلیط دیگر . کاملا برعکس است. آپارتمان هلیی وجود دارند که سقف های پایین آن ها جلوه ۲
خاصی به فضاها می دهد. رنگ آمیزی دیوارها با رنگ تیره تر و رها کردن سقف سفید باعث می
شود که ارتفاع سقف بالاتر احساس شود.
صفحه 17:
گسترده تر نشان دادن فضا
رنگ آمیزی دیوار پشتی و سقف با رنگ های تیره تر به همراه دیوارهای جانبی روشن قر باعث جادارتر شدن فضا می شود. لین تکنیکی است که به طور گسترده در
راهروها یا اتاق های باریک استفاده می شود.
صفحه 18:
باریک تر نشان دادن فضا
رنگ آمیزی دو دیوار سمت مخللف با رنگ های تیره و رها کردن زمینه و سقف به رنگ های سیک و روشن تر باعث باریک تر نشان دادن فضا می شود و تناسبات
فضایی اتاق هایی با ابعاد نامتعادل را بهبود می بخشد.
صفحه 19:
کوچک تر نشان دادن فضا
اگر در خانه خود فضای بسب ید خواهید قر احساس كنيد اف رنگ ها 3 يوارها
> 3 می صمیمی اسر
۲ ای بسیار بزرگی دا 1
ل ‘ ارید و و
گذاری کنید و با رنك آميز: تيره اين خطاى ديد 9 دهید.
بیزی با رنگی تیره این ee risa
sais رنگ های روشن تر برای دیوارها ,
روی یره های پشتی سرمایه
صفحه 20:
برجسته تر کردن یک دیوار
برای برجسته کردن یک د؛
. توصیه می شود که رنگ آن را روشن تر نگه دارید در حللی که
بقیه دیوارها رنگ تیره تری دارند این باعث می شود چشم به سمت آن روشنی کشیده شود.
صفحه 21:
کوتاه تر نشان دادن دیوار
اگر ایده لین است که دیوارها کوتاه ثر به نظر برسند. اعمال سایه ای تیره تر در قسمت زیرین دیوار
می تواند در ایجاد خطای بصری بسیار اثرگذار باشد.
صفحه 22:
روانشناسی رنگ ها
رنگ های گرم
شامل رنگ های قرمزه زرد و نارنجی است . از این رنگ برای دیوار هاى محیط زندگی و
خانه استفاده می شود یا به عنوان رنگ تاکید کننده و نمایش بیشتر رنگ های
خنثی(سفید و مشکی) استفاده می شود. رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می
كنند. اين رنك ها باعث مى شهند فضا کوچکتر به نظر برسد. زیرا تن رنگ های گرم
باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود .رنگ های گرم باعث فعال شدن عكس العمل
های مفز می شود و احساس هیجان, عشق و در بعضی مواقع عصبانیت را القا مى نمايد.
در فضا های خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ های گرم یاعث ابهت فضا می شود و با
رنگ های خنثی هم تطابق دارد.
رنگ های سرد
مانند آمی» بنفش وانبیز استه یک انتخاب متناول در رنگ آمیزی ذیوار محل زندگی و
ات های خواب برای ایجاد احساس آرامتن در فضای خلنه استفاده می شوند . انتخاب
رنگ های سرد. جهت آرامش و تسکین ۰ تا حدی منحصر به فرد است و باعث بزرگ تر
به نظر رسیدن فضای موجود می شود ایرادی که به رنگ های سرد چرخه ی رنگ می
گیرند لین است که فضا را سرد تر از آنچه هست نمایش می دهد و بلید با فضا های آزاد
منطبق شود. رنگ های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل در مفز شده که باعث ایجاد
احساس رضایت. آرامش و عدم فعالیت می شود.
صفحه 23:
er: 2TH
eo
* رنگ قرمز روشن برای بیان عشق و لذت.
* قرمز تیره برای بیان حس انتقام جوبی, عصبانیت همچنین شجاعت و رهبری را القا می کند.
* صورتی برای ایجاد فضای رمانتیک و قابلیت های زنانه
* قرمز- قهوه ای تغيير و سقوط را اقا می کند..
*_ در فضاهایی مانند فروشگاه هاء فست فود يا رستوران ها براى افزايش ميل به غذا ويا خريد به كار مى برند.
صفحه 24:
صفحه 25:
نارنجى ١
١ * زرد- نارنجى يا نارنجى طلايى حس برستيرٌ و خرد را القا مى كند.
- نارنجى حس لذتء انرزى و سلامتى و آرزو را القا مى كند.
* نارنجی تیره بهمعنی تفییر و عدم اطمینان است.
* آغلب برای محیط های خلاق ماننددفاته استودیو ها و مرس استفاده می شود
صفحه 26:
Sr
‘a
* آبی روشن سلامتی. عمق. ثبات و ایمان را اقا میک
* آبی تیره تر دانش . قدرت . اعتماد و کمال را القا مى كند. اغلب در فضاهای تجاری و اداری مانند دفاتر و شرکت های بانکی استفاده می شود.
صفحه 27:
حس لطافت. حس نوستالژی و رومانتیک را القا می کند.
: دم تا ۱
أ * بنفش تیره حس دمدمی مزج بودن. سر سختی .دلتنگی و ن امیدی و در بعضى مواقع حس قدرت طلبى و نظارت را القا مى كند.
* ينفش رتک لا قی انس و استفادهازآن در محیط های کرو آموزش تتاسب است.
صفحه 28:
۴ ورد سب بیماری و اختلاف را القا می کند.
صفحه 29:
سياه و سفيد
* سفيد. تمیزی. پاک و رهايى ر القا مى كند.
* سيامة قنرث. ظرافت و رمألود كن را القا فى AS
صفحه 30:
سیاه
سیاه نماد قدرت و ثروت. خطاء سکوت. فقدان. استراحت عمیق و مرگ. تاریکی مطلق. آلودگی و هم چنین ماتم و یاس, است.
0
بوجى است.
اين رنك معمولا در جراغ ها و دستكيره هاى در به عنوان يك رنك خنثى كه اشياء و طرحهاى اطراف خود را به خوبى جلوه مى دهد. استفاده می شود
صفحه 31:
سفید
در فرهنگ دی اجاد کننده ی حس بی آلایشی و پاکی. معصومیت و خلوص
ظرافت. تازكى. تور پیروزی یروی روحانی خوشی و در عین حال رنگ پریدگی. پوچی و بی معنیبودن است.
سقید ظاهرکننده ی احساسات و استمداهای بنوه ی فرد و نارای تا
رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ ترجلوه می دهد
ocak تفه از رنگ سقيد سردى معش وین زوعی معط نیز عم علقي
مثبت بر سیستم انرژی او است