صفحه 1:
wha بعك
۱
OS eS SO ۳ ا 02
۷ ۷ ۷ ۷ ۷ ۷ ۷ ۷
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
شد بيش ازتولد 3
* در این زمان , رویان و جنین در حال نمو به عوامل
خارجی حساسیت زیادی دارد .
* به شکل ایده آل , نمو و رشد به صورت طبیعی در
محیطی پیشرفت می کنند که پتانسیل های
ژنتیکی را به حداکثر برساند(هی وود).
* بنابراین برای شناختن فرد فعال , باید ابتدا فرآیند
رشد طبيعر را شناخت.
صفحه 5:
دورهزیگوتی(لقاح تا هفته اول)
* نمو از لحظه لقاح شروع شده و از يك توالي منظم در سرتاسر دوره پیش
از تولد پيروي ميکند.
* قبل از اینکه سلولها به سلول تخم تبدیل شوند براي مدّت چند ساعت
کنار به کنار هم قرار ميگیرند. در این لحظه است که ويژگيهاي بالقوه
ژنتيکي فرد تعیین ميشود و صفات مختلف فرد از قبیل چشم و رنگمو
و شکل بدن برقرار ميشود.
* پس از سه یا چهار روز اول تقسیم سلولي, زیگوت به سوي لوله فالوپ در
رحم نقل مکان ميکند که در اینجا به دیواره رحم متصل ميگردد. فرایند
کاشته شدن, شروع صحیح دوره بارداري را نشان ميدهد ._
صفحه 6:
دوره زیگوتی(لقاح تا هفته اول) 4
در پایان هفته اول زیگوت فقط يك توده کوچك در حدود يك صدم اینچ
عرض دارد.
موقعیت زیگوت خصوصاً در این زمان خيلي متزلزل است. گر چه ممکن
است که مادر از باردار شدنش آگاه نباشد آما سیستم بدن او به صورت
خودكار براي خارج كردن اين توده از بدن تلاش ميکند.
ماليناوبوجارد (1991) برآورد كردند كه به دلايل مختلف, تقريباً 9650 از
تخمكهاي لقاح يافته در سه ماه اول از بين ميروند. اين فرآيند به دليل اين
است كه فقط زيكوتهاي سالم اجازه حيات داشته باشند.
صفحه 7:
دوره رویانی(هفته دوم تا ماه دوم)
تمایز پذيري سلولهاي روياني به سه لایه نشاندهنده پایان دوره زيگوتي و شروع دوره روياني
است .
در پایان دوره روياني ساختار ابتدايي همه قسمتهاي بدن شکل ميگیرد. اين فرآیند به
صورت قابل پیش بینی رخ می دهد.
دوره روياني يك زمان مهم در شکلگيري سيستمهاي بدن و از مهمتر دوره خيلي حساس
براي مستعدبودن جنین به بدريختيهاي مادرزادي ميباشد.
در پایان ماه اول رویان در حدود 6 میلیمتر طول و 28 گرم وزن دارد. هلالي شکل بوده و
زوائد كوچكي در اطراف آن دیده ميشود.
صفحه 8:
دوره رویانی(هفته دوم تا ماه دوم) + |
* به محض اینکه سلول های جوانه رویان به نوع خاصی از سلول
اختصاص داده می شوند,به نظر می رسد که توان و قدرت بالقوه
خود را از دست می دهند.
* برخی از دانشمندان معتقدند که توان سلول های تمایز یافته رامی
توان در محیط آزمایشگاه بازگرداند.اگر درستی این عقیده اثبات
شود,برخی از بازگرداندن ها می توانند فواید درمانی بزرگی برای
بسیاری از بیماری ها داشته باشند(مالینا و بوچارد2004).
صفحه 9:
دوره رویانی(هفته دوم تا ماه دوم) 3
غدد جنسی اولیه رویان پستانداران در شش هفته اول پیش از تولد می
رویند و استعداد دوگانه ای دارند.یعنی می توانند هم به مرد وهم به زن
تبدیل شوند.در حدود هفته هفتم,غدد جنسی اولیه تبدیل به بیضه در
مردان می شوند.اين تمایز پذیری با ظاهر شدن یک ژن (5]۷) روی بازوی
کوتاه کروموزوم ۷ شروع می شود که هماهنگ با سایر ژنها موجب می شود
که مغز غده جنسی اولیه به بیضه ها تمایز پیدا کند.
(SRY) 35 ve! باید در زمان تمایز پذیری بیضه ها,جهت هدایت رشد جنسی
مردانه, فعال شود(مالینا و بوچارد2004).
صفحه 10:
همزمان با رشد بیضه, تستوسترون تولید می شود که رشد اجزای مهم
اندام جنسی مردانه را تحریک می کند .متعاقبا, هورمون مشتق شده
ازتستوسترون(دهید روتسترون ارشد آلت جنسی و غده پروستات مردان را
تحریک می کند.همزمان ,هورمون سوم دیگری از بیضه های جنینی تولید
شده (عامل بازدارنده مولرین) که از رشد انداک های جنسی زنانه در مردان
جلوگیری می کند.
بنابراین الگوی اولیه رشد رویانی در پستانداران و از جمله انسان ,به
سمت زنانه بودن است (مالینا و بوچارد2004).
صفحه 11:
دوره رویانی(هفته دوم تا ماه دوم)
* در پایان ماه دوم, رویان 4 سانتیمتر طول دارد. رشد صورت,
گردن, انگشتان و پنجهها شروع شده و ظاهري شبیه به انسان
* رشد مغز سریع است و سر نسبت به بدن بزرگتر ميشود.
* در پایان ماه دوم رویان به صورت محکم به دیواره رحم چسبیده و
از طریق جفت و بند ناف تغذیه م ىكند. اين نشاندهنده بایان
دوره روياني و شروع دوره جنيني ميباشد.....
صفحه 12:
دوره جنینی اولیه(3 ماهگی تا 6 ماهگی)
* نشانه مرحله جنینی,نمو بیشتر و تمایز پذیری سلولی است که
منجر به ظرفیت کارکردی می شود(هیوود 2001) .
* نمو ارگان ها و بافت ها به دو طریق صورت می گیرد:
* :هاتپزپلازیا
- هایپرتروفی
* نمو نیز در دو جهت ادامه می یابد :
سری - دمی
- مرکزی - پیرامونی (هیوود2001)
صفحه 13:
دوره جنینی اولیه(3 ماهگی تا 6 ماهگی) |
5 ی
اولين اعمال بازتابى احساس مى شود
> ماد |
- سريعترين سرعت رشد مربوط به اين ماه است .
fae هاه
۲ دس به نصف طول تولد اما فقط 10 درصد از وزن تُولدش مى
رسد .
مادقم
- جنینی در حدود 33 سانتیمتر طول و 0 گرم وزن دارد .
صفحه 14:
۴ * ماه هفتم
: وزن جدید سه برابر ميشود (شکل 2 - 6). /
جنین آرام بوده و فقط نسبت به اتفاقات بزرگ پاسخ ميدهد .
مغر جنین فعالتر می شود.
~ جنین در صورت تولد شانس ادامه حیات دارد.
ماه هشتم و نهم
جنین فعالتر ميشود. . اندامهاي منقبض شده شروع به لگد زدن
۳ و فشار دادن مي PaaS,
صفحه 15:
در هفته چهارم پس از لقاح,می توان حرکات قلب را شناسايى كرد.
در حدود هفته پنجم و ششم,حرکات ساده ای شبیه به باز شدن در بخش
های بالایی نخاع را می توان با اولتراسوند مشاهده کرد.
حرکات دست و پا را در هفته های 8 و 9 پس از قاعدگی می توان دید.
در هر سنی از دوره جنینی,بازتاب های اولیه, تنش عضلانی, واکنش
پذیری,تحرک و رفتار حسی-پیکری با یکدیگر متفاوتند(مالینا و
بوجارد2004).
صفحه 16:
* حرکات جنینی در نیمه اول دوران حاملگی افزایش می یابد.اين
حركات از بيست هفتگی تا پایان دوره کاهش يافته اما قویتر
مى شوند, که اين کاهش به خاطر محدودیت فضایی جنین در
حال رشد در رحم و بالیدگی سیستم عصبی او می باشد. ۱
9 باسح ها sero ,منعکس کننده بخشی از نیازهای
فوری جنین در حال رشد است.فعالیت حرکتی خودبخودی 1
جنین,در رشد طبیعی پیش از تولد عضلات و مفاصل مهم 1
است (مالینا و بوچارد2004).
صفحه 17:
نمو نوزادی
*روند نمو نوزادى در دو سال اول يس از تولد بسیار شگفت انگیز
است .
*ابعاد بدن در هنكام تولد نشاندهنده جهت هاى نمو قبل از تولدى
سری - دمی و مرکری - پیرامونی می باشند,بنابراین نوزاد متولد
شده شكل كاملا متفاوتی با یک فرد بزرگسال دارد(هی ود) .
نوان يك كل از الكوى نمو زيكموئيدى ييروى مى كند
صفحه 18:
دوره نوتاوگی (تولد تا هفنگیَ)
* در ابتدای تولد.سر یک چهارم قد بدن را تشکیل می دهد .این بزرگی سر
موجب بروز مشکل در حفظ تعادل می شود .
*نمو وزن از الگوی زیگموئید پیروی می کند و تحت تأثير زياد عوامل
خارجی از جمله بیماری می باشد(هی وود) .
* ون تولد نوزادان پسر 4 درصد بیشتر از دختران است .
+ تانر نشان داد که به نظر ميرسد نهایت نمو بالقوه فرد دوابتداي زندگي
تعیین شود و اگر زودرسي, Sylow یا سوء تغذیه منحني نمو کوذك hy
منحرف کرده باشد, ميتواند ت تحت شرايط خاضق ی اصلاح گردد.
صفحه 19:
ie
(Bein at ور #باوكى (تولد
*پدیده نموجبرانی , آسيب يذيرى نمو كلى بدن نسبت به تأثير
خارجی را نشان می دهد , اگر نوزاد سوء تغذيه يا بيماري ملايمي
داشته باشد, سرعت نمو آهسته و سپس با رشد جبراني شتاب
ميگیرد که در نتیجه رژیم غذايي خوب يا پایان بيماري .
مي باشد(هى وود,شکل 3-10).
*اینکه آیا کودک مقداری یا کل نمو عقب افتاده را جبران کند
بستگی دارد به زمان.مدت و شدت شرایط محیطی منفی(هی وود)
صفحه 20:
دوره نوباوگی (تولد تا 4 هفتگی)
*نمو قد نیز از الگوی نمو زیگموئیدی پیروی می کند.
*برای اندازه گیری قد از حالت درازکش استفاده می شود که شیوه
مورد پذیرش اندازه گیری قد از تولد تا 3 سالگی است .
mee =
صفحه 21:
توزآدی اولیه (4 هفتگی تا یک سالگی)
*در سال اول زندگی کودك ,وزن و طول سریعاً افزایش ميبابند. در
حقيقت در شش ما اول, نمو فرايند جاق شدن را طي مي كند
*وزن تولد در 5 ماهگي دو برابر, در پایان سال اول سه برابر و در 30
ll Je Sale ود .طول بدن نیز در سال اول به 76 سانتیمتر
ميرسد
فكي قفسه سينه بزرگتر از سر ميشود و همراه با
صفحه 22:
نوزادی انتهایی (یک الی دو سالگی)
* نمو جسماني در اين دوره هم سريع است اما از سال قبل آهستهتر
مي باشد.
٠ به خاطر اينكه نمو از روند جهتي | پيروي ميکند, افزايش در اندازه
بخشهاي بدن نامساوي است. قسمت al بازو قبل از يايين بازو و
قبل از دست نمو ميکند. بنابراين از نوزادي 8 بلوغ ب بيشترين مقذاا نمو
در بخشهاي دور از مرکز اندامها اتفاق ميافتد.
*نمو سر از نوزادي به بعد آهسته ميشود. نمو تنه با سرعت متوسط
پیش ميرود, نمو دست و پا سریعثر است . ۳
صفحه 23:
سس
گرچه ژنها دوره رشد را دقیق و منظم هدایت مي کنند اما عوامل
خاوجی می توانند بر رشد و نمو اثر بگذازند.به همین دلیل لازم است
كه با علل رشد و نمو غير طبيعى و يتانسي ل هاا محدوديت هايى كه
۱ اا nee ree
صفحه 24:
١ x ات7
عوامل موثر بر رشد پیش از تولد و
*علل رایج منجر به نقصهاي شدید, در میان فقر و ثروتمند, ريشه
در عوامل پیش از تولد دارد.
*تعدادي از نقایص تولد با بارداریهای با خطر بالا در ارتباط
ميباشند در حالیکه شناسايي شدت عواقب نقصهاي تولد مهم
است, مهمتر از أن دانستن این مسئله است که بسياري از
نقصهاي در حین تولد را ميتوان با وادار کردن مادر باردار به انجام
خی ازلژفتارهاي موّثر خيلي ساده, پيشگيري نموده یا به مقدار
صفحه 25:
عوامل تغذیه ای و شیمیایی
* سیستم تغذیه یک عامل خارجی است كه بيشترين اثر را بر ر
دارد.جنين از طریق انتشار اکسیژن و مواد مغذی بين خون جنين
مادر در محل بند ناف تغذیه می شود(هی وود).
9 هر چیزی که مادر باردار مصرف کند به طريقي بر کودك متولد شد.
تأثير خواهد كذاشت. .. مضر بودن اين مواد و ميزان عواقب بعدى | ١
وابسته است به وضعیت جنین, درجه سوء استفاده شيميايي.
دوز مواد, دوره بارداري و هر عامل ديگري که احتمال اثر تراتوژنيك
رد
صفحه 26:
سوء تغذیه پیش از تولد +
* ميتواند ناشي از يك یا چند تا از عوامل زیر باشد :
صفحه 27:
سوء تغذیه پیش از تولد
sow ۴ تغذیه جفتي مشکلات همراه با فراهم سازي و انتقال مواد
مغذي از جفت به جنین را افزايش ميدهد.
" سوء تغذيه جنين مربوظ است به ناتواني جنين در حال رشد براي
استفاده از مواد غذايى در دسترس اوءااين وضعيت معمولا در
نتيجه به هم ريختكيهاي متابولييظمي جنين است .
اوه بر سطح معمول تغذیه مادر, باد
اب توسط مادر هم ارتباط دارد.
صفحه 28:
سوء تغذیه پیش از تولد +
x تغذیه ناكافي مادر اغلب موجب کمي وزن هنگام تولد ميگردد.
در حدود %60 از مرگ و ميرهاي نوزادي مربوط است به وزن
تولد خيلي پایین.
* در غیاب سایر عوامل, مقدار وزن مادر باردار به عنوان شاخص
وضعیت تغذيهاي کودك متولد نشده مورد توجه است, معمولا
وزن 0 ت28 پوند براي چادران یشنم نمی شوج
صفحه 29:
داروهاي رايج مادري
" هر دارويي كه مادر مصرف كند جه تجويز شده باشد جه نباشد
براي جنين مضر است, حتي iS اين دارو براي مادران باردار هم
اثرات جانبي نداشته باشد نميتواند براي جنين ايمن باشد.
* در هنگام ارزيابي اثر دارو بر جنین عوامل زیر باید بررسي شوند:
* دوره بارداري * مقدار مصرف دارو * طول مدت مصرف دارو *
استعداد ژنتيكي جنین * تعامل اين جهار عامل با هم
صفحه 30:
داروهاي مادري ضروری
مادري که تحت درمان صرع قرار دارد باید از مصرف خود سرانه
دیلانتین و فنوباربیتال براي جلوگيري از حمله ناگهاني, خودداري کند:
مادر باردار مبتلا به سرطان, در خطر تأثير شيمي درماني روي جنين
خود قرار دارد (خصوصاً در 3 ماه اول بارداري).
يکي از بد نامترين تراتوژنها, داروي آرامبخش تالیدومید است که منجر
به بد ريختيهاي عضوي در جنین ميگردد.
صفحه 31:
داروهاي ممنوعه
* استفاده از داروهاي ممنوعه (مواد مخدر, آمفتامین و ...) توسط 4
مادران باردار موجب افزایش خطراتي از قبیل سقط جنین, , تولد
جنین مرده, وزن کم هنگام تولد و سر با انداژه کوچکتر از حد "
طبيعي ميشود. ”
& استفاده کوکائین در زنان باردار, به علت ويزكي هاي"
يعني اعتياد آمديء سمي بودن و تراتوزنيك +
توجه قرار كرد
4
صفحه 32:
08
الكل و تنباكو
" جنين دو برابر سريعتر از مادر از مصرف الكل و در سطح غلظت یکسان, تأثیر
مي يذيرد.
* مصرف الکل توسط مادر باردار يكي از شايعترين علل نقايص تولد است. اينكونه
نقایص, Case در شكل سندرم الكل جنيني (FAT) منجر به عقبافتادگي ذهني,
نقایص جسماني و نقصان در ويژگيهاي رواني حركتي ميگردند.
= الکل موجود در خون مادر مستقیماً از جفت به جنین منتقل ميشود. جنین
توانايي اکسید کردن اتانول را نداشته, بنابراین الکل مستقیماً وارد سیستم بدن او
5
a 2
صفحه 33:
.امل وراثتى
" ناهنجارى هاى وراثتى ارثى بوده و ممكن است سريعاً ظاهر كشته يا
مخفى بمانند تا اينكه نمو يس از تولد به حد خاصى برسد.
" شخص ممكن است اين ناهنجارى ها را به صورت بى نظمى هاى
غالب يا مغلوب(مرتبط با جنس) به ارث ببرد .
8 اين ناهنجارى ها همجنين مى توانند به دليل موتاسيون نيز بوجود
آيند يعنى جهش يا تغيير يك رن در هنكام لقاح(هى وود) .
صفحه 34:
بينظميهاي وابسته به کروموزوم +
* شایعترین اختلال کروموزومي سندرومداون ميباشد.
* نارساييهاي موجود در يك فرد سندرداوني عبارتند از:
زودرسي, , نمو آهستهتر از حد طبيعي, قد کوتاهتر, بيني و چانه و گوش کوچکتر, دید
بينايي ضعیف, تعادل ضعیف, دست و بازوي کوتاه و نارساييهاي قلبي عروقي.
* یافته اصلي مطالعات روي رشد حركتي نوازدان مبتلا به سیندرمداون نشانگر:
1 > تأخير دز ظهور و نایدید شدن بازتابهاي اولیه و قامتي 2 - هيپوتوني و
هایپررفلکسي 3 cou ذاتي در اکتساب بارزههاي حركتي مي باشند.
صفحه 35:
. شدت عواقب نواقص ژنتيکي وابسته به اینست که آیا ژن جهش
يافته جنسي است يا غير جنسي و اينكه آيا جهش در يك ژن تن
صورت كرفته يا در يك جفت رن
s تأخير و عقب افتادكي در كاركرد حركتي و شناختي معمولاً در جهش
غالب غير جنسي وجود ندارد, اما جهشهاي مغلوب غیر جنسی
اقب همه با افتادكي ذهني و مشكلات مربوط به رش
ركتي ميباشند. رایچترین اینها عبارتند از: كجي يا بيمارو سلول
شکل, بیماری تيساکس, فنیل کتونور ياه شکاف نخاعی.
صفحه 36:
ها انعقوم
8 5
جنين در دوره سه ماه اول بیشترین اسيبپذيري را نسبت به اشعه دارد.
زیاد موجب ميكروسفالي (کوچك شدن سر و مغز) و عقب افتادگي
ذهنی میگردد.
5 آلودگيهاي شيميايي
- برقراري ارتباط علي و معلولى بين آلودگيهاي شيميايي, مادر باردار و
ناهنجاريهاي رشدي بعدي در فرزندش مشکل است, چون عوامل و نيز
همراه با آلودگيهاي شيميايي هستند که منجر به نقصهاي مادرزادي
5
صفحه 37:
"١ پیماری های جنسی مادر می تواند از طریق مادر به جنین تبل
تزلد» سین رضم سمل يا از طریق شیر دادر منتقل شود و جنین
عفونی کند.
تبخال هاى آلت تناسلى
® كاسني
سوزاک و سفلیس
pee ly
صفحه 38:
بر هم خوردن تعادل هورموني 7
* محیط هورموني و شيميايي نامناسب ميتواند منجر به
هاییوتیروئیدیسم و کریتینسم مادرزادي در نوزاد در نتیجه
فقدان تیروکسین در خون مادر در ماههاي اولیه بارداري گردد.
= دیابت يك بيتعادلي شيميايي است كه موجب عقب افتادگي
رشید کودك در آینده ميشود. تولید نامناسب انسولین از
متابولیسم كافي قند و سایر کربوهیدراتها جلوگيري ميکنند.
صفحه 39:
= 3
" ناسازكاري 1811 در نتيجه ناسازكاري بين نوع خون مادر و
كودك بوجود مىايد.
" بيماري ناشي از اين را اريتروبلاستويتيس جنيني م يكويند كه
مشخصات أن كم خوني و يرقان«الست. ناساركاري 121 زماني
که ماذر 1411 منقی و پدر ۱۲۷ مثبت داشته باشد
صفحه 40:
فشار رواني 9 عاطفي مادر =
* گرچه سیستم عصبي مادر و جنین مستقیماً به هم مرتبط نیستند, اما سیستم
عصبي و غدد درونریز از طریق خون با هم مبادله ميکنند. ضربه روحي مادر از
طریق قشر مغزي به تالاموس و هیپوتالاموس منتقل ميشود. سیستم عصبي
خودمختار روي سیستم غدد درون ریز اثر گذاشته و موجب تخلیه آن به جریان
خون ميگردد. جریان خون مادر ترشحات درون ریز را از طریق جفت به جنین
منتقل کرده و از آنجا به سیستم عصبي جنین منتقل ميشود (اين فرضیه در حال
كماني زني است). ٠
صفحه 41:
= 5
بارداري زود هنگام J
* مادراني که در نوجواني نوزاد به دنیا ميآورند نوزادان آنها به
احتمال زياد داراي وزن کم هنگام تولد ميشود.
* اين كونه نوزادان مشكلات رشدي زيادي را در آينده از قبيل
رعقبماندگي ذهني, ٠ مشكلات تنظيم
Ls حرارات, متحمل
2
اند
Ce y) 2 رس بت
صفحه 42:
an a
2 ۳۹ 7
بيماريهاي انكلي 5
* كودكان مبتلا اكرجه اغلب داراي وزن كم هنكام تولد هستند,
ممكن است در هنكام تولد و حتي تا 20 ماهكي هم طبيعي به
نظر برسند, اما كيستهاي انكلي ممكن است در هر زماني
تركيده و هزاران انكل رها كنند كه به جشمهاء قلب, ساير
99 Lael
in oo eS
صفحه 43:
فعالیت شدید در هنگام پیش از تولد نوزاد
به نظر ميرسد که حمایت قوياي از تمرین در دوره بارداري بر اساس نوع,
شدت, تعداد و مدت تمرین وجود دارد. فواید تمرین براي مادر عبارتند از:
9 حفظ یا پیشرفت آمادگي جسماني قلبي عروقي, کاهش وزن, حفظ چربي
پایینتر, درد زایمان راحتتر و بهبود در عوامل رواني و عاطفي. فواید آن براي
جنین شامل کاهش چربي و بهبود تحمل فشار ميباشد. فواید بلند مدت آن
نیز براي کودك عبارتند از ترکیب بدن خطي در سالهاي كودكي اولیه.
صفحه 44:
عوامل فرایند تولد
درد زایمان با عبور خون و مایع آمينوتيك از کیسه آمينوتيك پاره
داخل واژن شروع ميشود.
۶ درد زایمان سه مرحله دارد:
- در مرحله اول كردن رحم به اندازه 4 سانتیمتر در قطر متسع ميشود
< در مرحله دوم, بچه از طریق افزایش فشار وارده در رحم به کانال تولد
رانده ميشود ۰
< مرحله سوم پس از ظاهر شدن بچه شروع شده و تا پس از رهايي بند
ناف و جفت ادامه دارد.
صفحه 45:
بازتاب ها:
بازتاب های اولیه
slo ijl قامتی(واکنش های وضعی)
بازتاب های جابجایی
حرکات خودبخودی:
حرکات قالبی موژون
لگدزدن و گام زدن خوابيده به يشت
حركات خودبخودی باژو
توانایی های حرکتی(استواری,جابجایی و دستکاری)
رشد حواس و ادراکی(بینایی شنوایی,بویایی چشایی,لا
صفحه 46:
بازناب های نورادی
*بر خلاف حرکات تصادفی,بازتاب ها حرکات غیر ارادی ای هستند
که فرد در پاسخ به محرک ویژه ای بروز می دهد.نوزاد در باره اين
حرکات تفکر نمی کند بلکه به صورتخودکار ظاهر می شوند.
*تفاوت های موجود بین بازتاب ها و حرکات خودبخودی:
- بازتاب ها نیاز به محرک دارند اما حرکات خودبخودی اینگونه
نب بیستند.
- بازتاب ها موضعى هستند اما حركات خودبخودى عمومى اند .
10
صفحه 47:
Ig On
۳ Shy Ge SB
محققین نقش بازتاب ها را معمولاً به سه طریق*
توضیح می دهند
ساختاری : که به بازتاب ها به عنوان فرآورده سیستم عصبی انسان-
. می نگرد
کارکردی : که معتقد است بازتاب ها به منظور کمک به ادامه-
.حیات فرد بوجود آمده اند
| .کاربردی : به تقش بازتاب ها در حرکات ارادی آینده می پردازد-
صفحه 48:
م ٠ © ©
بازتاب هاى نوزادى
:بازتاب هاى اولیه*
.بسيارى از بازتاب هاى اوليه با ادامه حيات نوزاد در ارتباطند -
.نقش اين بازتاب ها جستجوى حفاظت و جستجوى غذا است-
بازتاب ها زير قشرى هستند و توسط مراكز بايبنتر مغزى كنترل مى -
.شوند
از ماه چهارم جنینی تاماه جهارم يس از تولد اكثر حركات نوزاد -
.بازتابی است
00 6 ه 9 6
صفحه 49:
بازتاب های نوزادی
تشخیص بی نظمی های سیستم عصبی مرکزی *
زمانیکه ی کیازشرایط زیر مشاهده شد باید به سلامخستگاه -
:عصبینوزاد مشکوکشد
حفظ بازتاب -
عدم ظهور بازتاب -
نامساوی بودن پاسخ در طرفین بدن -
خیلی قوی یا خیلی ضعیف بودن پاسخ -
صفحه 50:
بازتاب های اولیه*
بازاب های مورو و یکه خوردن -
بازثاب های جستجو و مکیدن -
بازتاب های دست - دهان -
بازتاب چنگ زد ن کف دستی -
بازتاب های بابیشسکی و چنگ زد نکف پایی -
بازتاب های متقارن و نا متقارن انقبا ضگردن -
صفحه 51:
بازتاب های نوزادی
اند و با آنها رابطه دارند و باعث نگهداری -
بازتاب های راست کردن كر
صفحه 52:
بازتاب های نوزادی
بازتاب های جابجایی :*
بازتاب های جابجایی بسیار زودتر از رفتارهای ارادی مشابه ظاهر شده و معمولاً -
قبل از اينکه نوزاد شروع به تلاش برای مهارت های جابجای قاید ناپدید می شوند.
بازتاب خزیدن -
بازتاب گام برداشتن اولیه -
بازتاب شنا كردن -
صفحه 53:
حرکات قالبی موزون
خودسازمان بوده و برای افزایش کنترل حرکتی تلاش می
۰ اين حرکات , رفتارهای موزونی هستند که به صورت خودبخودی
بارها و بارها انجام می شوند.
* ظهور این رفتارها از جهت رشدی دمی - سری پیروی می کند .
صفحه 54:
* تلن 47 رفتار قالیب موزون را در قالب چهار دسته طبقه بد
کرد :
7 حرکات پاها
" حرکات تنه
" حرکات بازوها.دست ها و انگشتان
حرکات سر و صورت
صفحه 55:
لگد زدن و als زدن خوابیده به پشت
© لكد زدن 4 مرحله دارد:
- مرحله تا شدن
- مكث
- مرحله باز شدن به جلو
- فاصله بين لكّد زدن ها
© هماهنكى بين اين مراحل شبيه وضعيت زمانبندى كام
برداشتن بزركسالان مى باشد.
صفحه 56:
" تفاوت های واقعی لگد زدن به پشت نوزادان با راه رفتن
بزرگسالان عبارتند از :
زمانبندی نوزادان از یک لگد به لگد دیگر متغیر است.
نوزادان مفاصل را همزمان حرکت می دهند نه متوالی.
نوزادان تمایل دارند که تاکننده ها و باز کننده های اندام را با هم فعال
کنند که آنرا انقباض متقابل می گویند .
۴پس از 6 قافن هم نگد زدن متا و هم لگد زدن همزمان
دیده می شود که نشان میدهد نوزادان در حال تکامل دادن
هماهنگی دو عضو به طرق مختلف می باشند.
go ome
==
صفحه 57:
Seg ا نك
۴ در این عمل حرکات بازو به مانند لگد زدنهای پا منظم و
مکرر نیستند.
۱ ن حرکات(لگد زدن و حركات دست بیان می کنند که
صفحه 58:
0
© حداقل سه دوره يا بيشتر باليدكى مغزى يس از تولد رخ مى دهد :
الحم ui
- كه تقريباً همه قسمت هاى نغز به سطح باليدكى مى رسند
- دوره دوم : بين 6 تا 8 سالكى
- بازسازی دوباره قشر مغزی(تغییرات در ضخامت و چگالی- نورونی)
- دوره سوم و حتی چهارم,البته نه به صورت کاملاً اثبات شده,در
دوره نوجوانی در قشر مغز ممکن است رخ دهد.
صفحه 59:
ادراك نوزاد
“روس مطالب :
- روش هاى مطالعه ادراك نوزاد
- ادراک بینایی
3 ادراک شنوایی,بویایی, چشایی و لامسه ای
صفحه 60:
Cite
ادراك نوزاد
۶ از لحظه تولد,نوزادان شروع به فرآيند يادكيرى جكونكى
| تعامل حرکتی و ادراکی با محیط می شوند.
| فقط زمانی که محرک حسی بتواند با اطلاعات قبلی ذخیره
شود,حس های مختلف برای نوزاد معنی دار می شوند.
۶ به مانند رشد حرکتی,رشد ادراکی هم مستلزم تجربه و
بالیدگی است.بالیدگی نقش مهمی را در رشد ادراک بازی
مى كند آما افزایش دقت اذراک وآزسته به تجربه است.
صفحه 61:
[] در هنگام تولد چشم نوزاد از نظر ساختاری تقریباً کامل است.
O - رشد شبکیه چشم ناکافی بوده و عضلات چشمی نابالیده هستند.به
همین دلیل تثبیت؛تنظیم و هماهنگی حرکات چشمها ضعیف است.
لا کارکرد سیستم بینایی نوزاد حدود 965 تیزبینی بزرگسالی یا 400/20
مقیاس تیزبینی اسنلن است.اين سطح تيزبيني منعکس کننده اندازه
کوچک چشم نوزاد. نابالیدگی شبکیه|خصوصاً گیرنده های مخروطی) و
ناباليدكى قشر بينايى در مغز می باشد(هی وود2003).
صفحه 62:
00
صفحه 63:
ادراك بینایی
تا حساسیت تقابلی
- يعني حساسيت به شدت هاي مختلف نور
- بينايى اولين بار توسط نوزاد در ياسخ به شدت هاى مختلف نور استفاده مى
شود.در هنكام تولد,نهزاد « بازتاب تولم مردمك ها » را در ياسخ به شدت
نور نشان مى دهد .
لا هرشنسون(1964) دريافت كه نوزادان 2 تا 4 روزه به نور ملايم به مدت
طولانی تری نگاه می کنند تا نور کم یا خیلی شدید.
[] پیپلس و تلر(1975)متوجه شدند که نوزادان 2 ماهه می توانستند به مانند
بزرگسالان بین پرتوهای نور و زمينه سياه تمایز قائل شوند.
صفحه 64:
Oo تیزیینی یعنی توانایی دیدن جزئیات یک شبی. از نظر وشدی تیز بینی
ایستا در طول سالهای چهارم تا پنجم و تیزبینی پویا بین سنین شٌ
بیستم پس از تولد رشد می کنند(پاین و ایساکس2002).
Oo تیزبینی پویا a, سس کرک Shy تخمین جهت و
سرعت pt و همچنین قابلیت سيستم حركتى جشع دا در كرفتن و نكه
داشتن تصویر رو بكي نان دهد رای و کس2002)
صفحه 65:
لا تطابق یعنی توانایی عدسی چشم در تغییر دادن انحنای خود برای تنظیم
کردن تصویر شبکیه در فاصله کانونی دقیق, که همراه با سن می کند.
ل نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که حداقل تا 2 ماهگی , نوزادان
توانایی تنظیم اشیا در فاصله کانونی را ندارند.
آا به تمام دامنه محیطی که می توان بدون تغییر دادن ثبات چشمی مشاهده
کرد بینایی محيطي می گویند (پاین و ایساکس2002).
Hk
صفحه 66:
- بینایی دوچشمی پایه و اساس کارآیی تثبیت و رفتارهای ردیابی
است.
لا بینایی دوچشمی مستلزم اینست که هر دو چشم با هم روی یک شيئ
ساكن (تثبيت) يا متحرک(ردیابیاتوجه کنند.
Oo طبق چارچوب نظری وورث(1915),بینایی دو چشمی در سه سطح رخ
می دهد: تثثبیت دو شبکیه ای همجوشی و بینایی سه بعدی(ظهوراین
صفحه 67:
ادراك بینایی
لا تثبیت دو شبکیه ای زمانی رخ می دهد که هر دو جشم بايد در
یک جهت و یک لحظه روی شیی مورد نظر تنظیم شوند.
لا همجوشى يعنى فرآيندى كه در آن تصاویر دریافتی از هر دو
چشم روی شبکیه برای یک ادراک بینایی واحد ترکیب می شوند.
لا بینایی سه بعدی یعنی توانایی شناسایی عمق, که بر اساس
گسترش ناهمخوانی شبکیه ای بین دو چشم استوار است .
صفحه 68:
لا تعیین کننده های رشدی اولیه بینایی دو چشمی عبارتند از :
تیزبینی,حساسیت تقابلی, تطابق و فاصله بین چشم ها .
لا ودیابی دو چشمی اساسی ترین جنبه تعقیب بینایی حرکتی می
باشد.حرکات چشم در اين حالت یا سریع است(پرشی/یا
آهسته(تعقیب نرم).
لا حرکات چشم پرشی , بیشترین حرکات ردیابی ایا نوزادان را در بر
دارد.
2 اسلین(1981) در مطالعه ای دریافت که در هفته ششم,تعقیب نرم
شروع شده و اين رفتار ابتدا در جهت افقی,سپس عمودی,و بعد قطری
و نهايتا دورانى رخ مى دهد.
صفحه 69:
| یعنی توانایی تشخیص فاصله شیی از
خود.ادراک عمق دو دسته است: ایستا و پویا .
لا استفاده از آزمایش پرتگاه بصری برای ارزیابی
ادراک عمق.
لا ادراک رنگ
oO نوزاد قبل از رنگ به شدت آن پاسخ می دهد.
لآ در نوزادان میزان رودوسپین و یودوسپین در
مخروطهای بینایی برای دیدن رنگ کافی نیست
3
1
صفحه 70:
ادراک شکل
ل یعنی توانایی تمایز قائل شدن بين شكل ها و تشخیص انولع الگوهای
]| سالاپاتک(1975) گزارش کرد که طبق تحقیقات مختلف,نوزادان تمایل
دارند که در یک ماهگی بر خطوط ساده و به مدت کوتاهی خیره شوند و
در 2 ماهگی زمان بپیشتری را صرف تمرکز کردن روی اشکال می کنند.
O پس از 3 ماهگی به نظر می رسد که نوزادان توانایی های پبشرفته ادراک
شکل را نمایش می دهند.
صفحه 71:
ادراک شنوایی,بویایی, چشایی و لمسی
[] گوش در هنگام تولد از نظر ساختاری کامل اما از نظر کارکردی ناقص
است.
لا جنين قبل از تولد به صدا پاسخ می دهد اما این ممکن است در
پاسخ به احساس لمسی ناشی از لرزش ایجاد شده باشد.
ل] نوزادان نمی توانند به مانند بزرگسالان ,تغییرات در شدت صوت يا
فرکانس صوت را تشخیص دهند.
صفحه 72:
ادراک شنوایی, بویایی,چشایی 9 لمسی
لا جداکردن توالی رشدی بویایی و چشایی مشکل است چون
مرتبطند. ,اما به نظر می رسد که نوزادان به بهى تند واکنش نشان می دهند که این
احتمالآبه خاطر تندى بو باشد نه احساس بويايى.
[] مک فارلین(1975) نشان داد که نوزادان کمتر از یک هفته , مى توانستند بين
گذاشتن سر روی سینه مادر و روی بالشتک تمایز قائل شوند اما این تمایز ین سینه
مادر خود و زن دیگر نشان ندادند.پس از 2 هفتگی تشخیص بوی مادر نیز تکامل می
يابد.
لا نوزادان در واكنش به مزه هاءشيرين را به ترش و ترش را به تلخ ترجيح مى دهند
صفحه 73:
حس حرکتی در نوزاد
[] خیلی از بازتاب های نوزادی توسط و رسیتورهای حس
ايجاد مى شود .اولین بازتاب پیش از تولد تا شدن گردن سمت مقابل
آست که از طریق تحرن ۳ ۳8۳۳ | طراق زبان در 5/7 ماهگی يس از /
لقاح ظاهر می شود.
Oo نوزادان در ابتدای تولد می توانند به لمس کردن پاسخ دهند خصوصاً
اینکه تحریک در ناحیه دهان یا صورت انجام بگیرد(هی وود 2001).
=
صفحه 74:
شنوایی در نوزادان
لا شنوايى نهزاد تا حدودی ناکامل است چون بافت ژلاتینی در
حال پر شدن در گوش داخلی است.
لا نوزادان نمی توانند به مانند بزرگسالان ,تغییرات در شدت
صوت پا فرکانس صوت را تشخیص دهند(هی وود2001).
صفحه 75:
estes ره
وجود دارد.
* پیاژه اولین مرحله رشد شناختی را مرحله حسی - حرکتی نامید.
* در این مرحله هوش در نتیجه اعمال حرکتی و هوش انسان,رشد می یابد.
* این مرحله 24 ماه طول می کشد و پایه ای را برای همه ادراکات بعدی که به
توانایی کودک برای اجرای حرکت بدنی مربوط می باشد,به وجود می آورد.
10
صفحه 76:
ریز مراحل مرحله حسی - حرکتی
پیاژه
* مرحله حسی - حرکتی به 6 زیر مرحله تقسیم می شود :
- تمرین بازتاب ها تولد تا یک ماهگی
- واکنش های دورانی اولیه 1 تا 4 ماهگی
- واکنش های دورانی ثانویه 4 تا ماهگی
- طرح های ثانویه 8 تا 12 ماهگی
- واکنش های دورانی سوم 2 تا 18 ماهگی
- کشف ابزارهای جدید از طریق
| ترکیبات ذهنی 8 تا 24 ماهگی
i
صفحه 77:
تمرین بازتاب ها (تولد تا یک
ماهگی)
* طبق نظر پیاژه :
* در این مرحله,تکرار بازتاب ها,به کشف محیط پیرامون کودک از طریق
حرکت کمک می کند و اساس درک شناختی وی را فراهم می نماید.
. به تدريج بازتاب ها برای ایجاد یک رفتار کاملاً جدید اصلاح می
سوید.
صفحه 78:
۰ ۰ @ e~
4 مش های دورانی اولیه (1 نا
* حالا کودک تلاش های هوشیارانه ای برای تکرار اعمال مطلوب انجام می دهد.
* به وسیله تکرار اعمال, کودکان درک می کنند که محرک های ویژه ای به آنها اجازه می
دهد عمل را به طور ارادی تکرار کنند اگر محرک های یکسان در آینده ارائه شوند.
9
و
‘ اعماليمكرر به عنوان واکنش های دورانی شناخته شده اند.
وه < ۰ 0 ء 6
صفحه 79:
واکنش های دورانی ثانویه (4 تا 8
مادک
این مرحله ادامه عکس العمل های اولیه است.اما دیگر رفتارهای
بادوام تر را در بر می گیرد.
تعامل کودک با محیط به تدریج توسعه می یابد.در واقع دو یا
چند شکل حرکت ممکن است با هم ترکیب شوند تا به طور کامل
تر به تعامل و دستکاری با محیط قادر شود.
هرگاه کودک بتواند دیدن شنیدن,چنگ زدن و رفتارهای حرکتی
ویژه ای را یکپارچه کند, تقلید, که یک مشخصه اصلی از عکس
العمل های دورانی ثانویه است,ممکن می شود.
صفحه 80:
ويزكى هاى م a این زیر مرحله, تکرار فزا
وم آزمایش و خطاست.
ك مى تواند رخدادهای نهایی را بلافاصله پس از فه
.این توانایی طبق نظر پیاژه آغاز استدلال عقلانی است. .
صفحه 81:
. اين مرحله توسط کشف راه های جدید برای ارائه نتایج مطلوب از
طریق آزمایش گری فعال مشخص می شود.
* پیاژه معنقد است که استدلال به طور نسبتاً خوب در این زیر
مرحله توسعه می یابد.
= در این زیر مرحله, نوباوگان می فهمند کشف یک شی جدید و
استفاده واقعی از آن, پدیده هایی جداگانه هستند.
* افراد مهم, در این مرحله اهمیت پیدا می کنند چرا که آن ها منابع
بالقوه حل مشکلات کودک می باشد.
صفحه 82:
* در این مرحله کودکان به طور واضح اشیاء را به صورت مستقل از خودشان و
همچنین داشتن ویژگی های منحصر به فرد خودشان را تشخیص می دهند.
" مهم ترين مشخصه این مرحله, تکامل توانایی شناختي برای توجه کردن به
خود و یک سی در موقعیت ساده در گذشته,حال و اینده باشد.
" اين مهارت شناختی , اندیشیدن درباره فعالیت ها را فراهم می کند و
ممکن است شروع چیزی باشد که پیاژه آن را کارکرد نیمه ذهنی نامیده
اسك
صفحه 83:
* 2- تشخیص این که اشیاء همواره وجود دارند حتی اگر در میدان دید
نباشند.
* 3- تولید تصورات ذهنی که اجازه اندیشیدن در مورد گذشته,حال و
آینده را می دهد.
انايد 4 2210108 ا
صفحه 84:
رشد روانی - اجتماعی در نوباوگی
* اجتماعی شدن عبارت از فرآیند دوگانه تعامل و رشد اس
- به وسیله آن انسان ها یاد می گیرند چه کسانی هستند و چگونه
با جامعه پیرامون که در آن زندگی می کنند ارتباط دارند.
* ابزار رایج اجتماعی شدن شامل مشاهده, استنباط, الگو سازی و
آزمایش و خطاست ولی مهمترین آنها تعامل اجتماعی است.
صفحه 85:
#گیرات اجتماعى دوران نوباوكر +
* در یال اول زندگی اغلب کودکان خودمحور یا غیراجتماعی هستند
* اطفال در چند ماه اول زندگی تعامل اجتمتعی محدودی دارند.
* چون طفل کلاً به مراقبان خود تکیه دار در اين زمان هر ارتباط
متقابل اجتماعی به علائق مراقبین او بستگی دارد.(پاین و
ایساکس,2002)
صفحه 86:
آ
شکل های دلبستگی اجتماعی نوباوه
9
" شكلى از دلبستكى اجتماعى تلاش هايى است كه نوباوه براى حفظ نوعى
تماس با اشياء مورد علاقه اش دارد, مانند تبادل ديدارى يا ارتباط متقابل
eae
ِ شکل دیگر دلبستگی اولیه,پریشانی ای است که طفل اغلب هنگام ترک یا
غیبت فرد مورد علاقه اش نشان می دهد.
مكل سوم دلبستكى اجتماعى اولیه, تشخیص مراقب و پاسخ متفاوت به
وی است.(پاین و ایساکس,2002) ۰
= el
صفحه 87:
* مرحله اول(تولد تا 3 ماهگی) : نوباوه در ابتدا چنگ می زند.می مکد,جستجو
می کند و بسیاری از بازتاب های دیگر دوره طفولیت را انجام می دهد.
* مرحله دوم(3 تا 6 ماهگی) : طفل در تمایز پین شکل افراد غریبه و آشنا سریعاً
پیشرفت می کند.
* مرحله سوم(7 ماهگی تا 2 سالگی) طفل به شکل روزافزونی در عمل جابجایی
ماهر می شود.
* مرحله چهارم(2 سالگی به بعد) : طفل به تدریج می آموزد که بازوها و دست
های خود را کنترل کند و بدین طریق می تواند با دست به تماس های اجتماعی
پاسخ دهد a scl). ,2002(
صفحه 88: