ravanshenasiye_maraziye_kudak

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روانشناسی مرضی کودک”

روانشناسی مرضی کودک

اسلاید 1: روان شناسی مرضی کودک رشته روان شناسی (3 واحد) از سری انتشارات متون درسی: طرح درسنامهتألیف: دکتر حسین آزادتهیه کننده: دکتر منیژه کرباسی

اسلاید 2: هدف کلی درس آشنایی خواننده با مفاهیم بهنجاری و نابهنجاری، اختلال های دوره کودکی و روش های درمان آن ها

اسلاید 3:

اسلاید 4: فصل اولتعریف و مفهوم بهنجاری و نابهنجاری کودک

اسلاید 5: تعریف های بهنجاری تعریف های بهنجاری به اشکال زیر آمده است: بهنجاری به عنوان حد متوسط بهنجاری به صورت آرمانی و بهنجاری به عنوان سازگاری

اسلاید 6: مفهوم بهنجاری به عنوان حد متوسط بهنجاری به عنوان یک مفهوم آماری تعریف شده و منظور از آن انجام رفتار هایی است که در بین عده ای از مردم عادی و طبیعی تلقی می شود.

اسلاید 7: بهنجاری به عنوان حد متوسط به عبارت دیگر از این نقطه نظر، بهنجاری یعنی سازگاری فرد با محیط فرهنگی و شباهت رفتار های وی به رفتار های افراد جامعه اش.

اسلاید 8: دیدگاه روان شناسان اجتماعی در مورد نابهنجاری (رویکرد نسبی) باید از معیار های مطلق برای بهنجاری اجتناب کرد، زیرا رفتار عادی در یک جامعه، برای همه جوامع بهترین رفتار نیست.

اسلاید 9: بهنجاری به صورت آرمانی حالتی از کمال که افراد برای دستیابی به آن می کوشند ولی به ندرت به آن می رسند. از نظر فروید، بهنجاری یعنی وجود ایگوی بهنجار، چیزی که تقریباٌ وجود ندارد و بنابراین، هر فردی تا اندازه ای آشفته است.

اسلاید 10: بهنجاری به عنوان سازگاری سازگاری یعنی توانایی سازش با تجربه های جدید زندگی به صورتی کارآمد. یعنی توانایی لذت بردن از روابط بین فردی لذت بخش و کار کردن برای دستیابی به اهداف شخصی.

اسلاید 11: ادامه بهنجاری به عنوان سازگاری از این دیدگاه نابهنجاری نیز به معنی حالت ذهنی ناخوشایند یا بد عمل کردن که مانع دستیابی به موفقیت ها می شود.

اسلاید 12: مقایسه کنید کدام یک از مفاهیم بهنجاری و نابهنجاری امروزه بیشتر مورد قبول است و چرا؟

اسلاید 13: پیوستگی و نا پیوستگی رفتار نابهنجار دو رویکرد پیوستگی و ناپیوستگی در مورد نابهنجاری های روانی وجود دارد.

اسلاید 14: 1- رویکرد پیوستگی رویکرد پیوستگی، اختلاف بین افراد بهنجار و نابهنجار را کمِّی می داند. از این دیدگاه هر رفتار آشفته، اغراق در رفتار های طبیعی است. یعنی هر فرد آشفته رفتار های طبیعی را بسیار زیاد یا شدید نشان می دهد.

اسلاید 15: 2- رویکرد ناپیوستگی از نظر رویکرد نا پیوستگی تفاوت بین افراد بهنجار و نابهنجار تفاوتی کیفی است. یعنی در نوع رفتار های این دو گروه تفاوت وجود دارد و فرد نابهنجار رفتار هایی چون توهم یا هذیان دارد که فرد عادی فاقد آن است.

اسلاید 16: مقایسه کنیدمحاسن و معایب هر یک از رویکرد های پیوستگی و ناپیوستگی را بیان کنید.

اسلاید 17: اصول تمایز رشد بهنجار از نابهنجار 1- شایستگی سنی. عدم سازگاری با تکالیف رشدی در هر دوره، فشار های روانی را سبب می شود که می تواند مانع تفکر بهنجار، احساس درست و عمل کردن مناسب شده و آسیب روانی را به وجود آورد.

اسلاید 18: ادامه اصول تمایز رشد بهنجار از نابهنجار 2- گرفتاری های آینده. رفتار های دشواردر صورت همراهی با رشد نابهنجار ممکن است به آسیب روانی منجر شود. اما آن ها که خود به خود ناپدید می شوند، چنین خطری ندارند.

اسلاید 19: مطالعه برکلی و شیوع رفتار های دشوار رفتار های دشوار در یک سوم یا بیشتر از دختران و پسران در یک سن شایع بوده و بعد از بین رفته است. بنابراین، بسیاری از رفتارهای دشوار را می توان منحصر به یک دوره سنی دانست.

اسلاید 20: نتایج پژوهش در مورد رفتار های دشوار کودکان 1- اکثر مسایل رفتاری در کودکان مخصوص سنی خاص است و با ظهور بلوغ از بین می رود و

اسلاید 21: ادامه نتایج پژوهش در مورد رفتار های دشوار کودکان 2- مشکلات رفتاری با رفتار های مورد انتظار از کودک در هر سن، متفاوت است و باید بر حسب نوع، شدت یا دوام مورد توجه قرار گیرد.

اسلاید 22: تفاوت های سنی بر اساس مطالعات انجام شده مطالعات رابطه منفی بین سن و تعداد نشانه های مرضی را نشان داده و مشخص ساخته است که کودکان کم سن تر دارای نشانه های بیشتری از رفتار های آشفته هستند.

اسلاید 23: نتایج مطالعه توماس از مصاحبه با والدین 200 کودک رفتار های دشوار در کودکان دارای کم تر از 12 سال بیشتر است تا 12 تا 17 ساله ها.

اسلاید 24: ادامه نتایج مطالعه توماس از مصاحبه با والدین 200 کودک درکم تر از12 ساله ها رفتار های دشوار عبارتند از پرخاشگری، اشکال در توجه و تمرکز، بیقراری، خشمگینی، مشکلات خواب، شب ادراری، مکیدن شست و ترس بیش از اندازه.

اسلاید 25: قبل از ادامه بیندیشید و پاسخ دهید از مطالعات انجام شده در باره اختلال های کودکی چه نتایجی می گیرید؟

اسلاید 26: رابطه رفتار دشوار با سناگر رفتار دشوار ادامه یابد و یا در سن بالاتری شروع شود، بیشتر ممکن است که به آسیب روانی منجر شود.

اسلاید 27: نتایج نهایی در مورد اختلال های رفتاری کودکانهر قدر مشکل رفتاری کم تر متناسب با سن باشد، احتمال بیشتری می رود که به آسیب روانی و توجه تخصصی نیازمند باشد.

اسلاید 28: فصل دومتفاوت اختلال های روانی کودکان و بزرگسالان

اسلاید 29: تفاوت بین اختلال های کودکان و بزرگسالانبه سه مورد زیر توجه کنید:1- مرز مشخصی بین رفتار های ناسازگار کودکان و بزرگسالان وجود ندارد و

اسلاید 30: ادامه تفاوت بین اختلال های کودکان و بزرگسالان 2- مواردی وجود دارد که اختلال های کودکی و بزرگسالی مشابهند و

اسلاید 31: ادامه تفاوت بین اختلال های کودکان و بزرگسالان 3- بنابراین، لازم است تا رفتار های یک فرد در طی دوره های مختلف و به شیوه های متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.

اسلاید 32: تفاوت های موجود در الگو های رفتار ناسازگار در کودکی و بزرگسالی تفاوت هایی بین رفتار های ناسازگار کودکان و بزرگسالان وجود دارد که می توان به آن ها را در ده مورد خلاصه کرد.

اسلاید 33: 1- تغییر نشانه های مرضی همراه با سن در اسکیزوفرنی کودکی نشانه ها عبارت است از کناره گیری و ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب در حالی که در بزرگسالان نشانه های اصلی توهم و هذیان است.

اسلاید 34: 2- بی کفایتی الگو های شناختی و سازشی کودک علل رفتار های کودکان با بزرگسالان متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است کودک با خودکشی در پی پیوستن به والدین باشد.

اسلاید 35: 3- وابستگی شدید کودک به دیگران خود فهمی و بینش کودک ضعیف است و تاب رویارویی با فشار های روانی خفیف را نیز نخواهد داشت. اما بزرگسالان بیشتر قادرند بر بر فشار های روانی غلبه کنند.

اسلاید 36: 4- عدم درک کودک از آینده کودک قادر به تعدیل موقعیت فعلی خود بر اساس تجربه های گذشته یا طرح ریزی برای آینده نیست. بنابراین، وضعیت فعلی برای او اهمیتی بی تناسب دارد.

اسلاید 37: 5- ابتلا و بهبود سریع تر کودکان اختلال های دوره کودکی نسبت به بعدی، دوام کم تری دارد، نامتمایز تر است و بیشتر تغییر می کند.

اسلاید 38: 6- ابراز مستقیم بیشترآشفتگی های روانی در کودکی بزرگسالان آشفتگی های خود را بیشتر به صورت رمزی نشان می دهند (مثل فرار یا رفتار های بزهکارانه) ولی کودکان به صورت مستقیم و با ابراز خشم یا گریه و داد و فریاد و گاهی به صورت مبدل.

اسلاید 39: 7- عدم وجود الگوی کاملاٌ مشخص در کودکی به جز اوتیسم و اسکیزوفرنی کودکی، سایر اختلال های کودکان بر خلاف بزرگسالان کم تر پایدار است و در برابر درمان مقاومت نشان می دهد.

اسلاید 40: 8- تأثیر بیشتر عوامل خارجی بر رفتار کودک کودک بیشتر به راهنمایی دیگران وابسته است. اگر مسایل وی رفع نشود ممکن است به مشکلات پایدار تر تبدیل شود.

اسلاید 41: 9- ضرورت راهنمایی والدین چون رفتار های کودکان بیشتر توسط والدین شکل می گیرد راهنمایی والدین بیشتر از خود کودک ضروری است. آنها باید در تغییر الگو های رفتاری نامناسب خود، کوشا باشند.

اسلاید 42: 10- رفع مشکلات کودکان در خانواده جدا ساختن کودک از خانواده ممکن است زیان بخش بوده و موجب بروز مشکلات جدیدی نیز بشود.

اسلاید 43: مشکلات موجود در حل مسایل کودکان 1- هنوز معلوم نیست که چرا برخی کودکان مشکلات والدین خود را ظاهر می سازند و برخی دیگر مشکلات متضاد با مسایل آنان را و

اسلاید 44: ادامه مشکلات موجود در حل مسایل کودکان 2- چه عواملی در ثبات یا تغییر پذیری رفتار های دشوار مؤثر است.

اسلاید 45: پاسخ دهید سه مورد از مهم ترین وجوه تمایز اختلال های کودکی و بزرگسالی را برشمارید.

اسلاید 46: پاسخ دهید چرا اهمیت زمان حال برای کودکان بسیار زیاد است؟

اسلاید 47: پاسخ دهید علت بروز مشکلات رفتاری کودکان در برخی مواقع به صورت ماسک زده و مبدل چیست؟

اسلاید 48: فصل سومطبقه بندی اختلال های روانی کودکان

اسلاید 49: الف- طبقه بندی قدیم 1- طبقه بندی آنا فروید و ایکن باخ 2- تقسیم بندی دیگر

اسلاید 50: 1- تقسیم بندی آنا فروید و ایکن باخ آنا فروید، بر اساس نظریه فروید از رشد روانی-جنسی یک نظریه رشدی را ارائه داده است.

اسلاید 51: ادامه تقسیم بندی آنا فروید و ایکن باخ ایکن باخ، یک طبقه بندی بر اساس روش آماری را ارائه کرده است.

اسلاید 52: خصیصه های درونی سازی و برونی سازی ایکن باخ داده های مربوط به اختلال های روانی کودکان را با کاربرد مقیاس رتبه ای جمع آوری نموده است.

اسلاید 53: ادامه خصیصه های درونی سازی و برونی سازی سپس بر اساس روش تحلیل عوامل، ویژگی ها را به دو گروه خصیصه تقسیم کرده و آن ها را خصیصه های درونی سازی و برونی سازی نامیده است.

اسلاید 54: درونی سازی درونی سازی شامل نشانه هایی است که زیر بنای درونی دارند مانند تهوع، تمایل به کناره گیری و ترس های مرضی

اسلاید 55: برونی سازی برونی سازی شامل رفتار هایی است که منشاء بیرونی دارند مانند فرار از مدرسه و دزدی.

اسلاید 56: 2- تقسیم بندی دیگر تقسیم بندی دیگر از اختلال های روانی کودکان بر اساس اختلال های خفیف و شدید بوده است.

اسلاید 57: اختلال های خفیف و شدید اختلال های خفیف مثل شب ادراری و ناخن جویدن، کم تر زیان آورند و اختلال های شدید مانند اوتیسم، واکنش فرار و بزهکاری

اسلاید 58: تعریف اختلال های کودکی واکنش های مرضی زودگذر، نسبت به موقعیت هایی که کودک با آن مواجه است یا نسبت به یک تعارض هیجانی داخلی، بدون این که نشانه های مرضی دلالت بر بیماری مغزی عضوی یا سندرم های شدید بزرگسالی داشته باشد.

اسلاید 59: طبقه بندی اختلال های کودکی 1- اختلال های عادتی 2- اختلال های سلوکی 3- اختلال های نوروتیکی 4- اختلال های پسیکوتیکی

اسلاید 60: تعریف اختلال عادتی واکنش های مرضی زود گذر به بعضی از موقعیت هایی که کودکان با آن درگیر هستند.

اسلاید 61: نمونه های اختلال عادتی فعالیت های تکراری چون ناخن جویدن یا انگشت مکیدن، همین طور شب ادراری، مشکلات تغذیه ای، اختلال های سخن گفتن و اختلال های خواب در این زمره اند.

اسلاید 62: تعریف اختلال های سلوکی گروهی از واکنش های سازگاری است که به صورت آشفتگی های سلوکی و ناسازگاری در رفتار های اجتماعی ظاهر می شود مانند فرار از مدرسه، دزدی، پرخاشگری و واکنش بیش فعالی.

اسلاید 63: علت اختلال های سلوکی علت اختلال های سلوکی برون ریزی تنش های کودک است که می تواند در خانه، مدرسه و یا هر جای دیگری رخ دهد.

اسلاید 64: تعریف اختلال های نوروتیکی واکنش های زودگذر است که به صورت نشانه های مرضی هیجانی یا بدنی ظاهر می شود. مانند اضطراب ، فوبی، کناره گیری و واکنش افراطی.

اسلاید 65: اختلال های پسیکوتیکی کودکان تصویر اختلال پسیکوتیکی کودکان با بزرگسالان متفاوت است. این اختلال ها می توانند مبنای ژنتیکی قوی داشته باشند.

اسلاید 66: طبقه بندی گروه طرفدار پیشرفت روانپزشکیاختلال ها را در ده گروه طبقه بندی کرده است: 1- پاسخ های بهداشتی مثل شب ادراری 2- اختلال های واکنشی مانند انگشت مکیدن و

اسلاید 67: ادامه طبقه بندی گروه طرفدار پیشرفت روانپزشکی3- انحراف های رشدی مانند انحراف های گویایی4- اختلال های نوروتیک مانند اضطراب5- اختلال های شخصیت مانند وابستگی بیش از حد و

اسلاید 68: ادامه طبقه بندی گروه طرفدار پیشرفت روانپزشکی6- اختلال های پسیکوتیکی مانند اوتیسم7- اختلال های روانی فیزیولویایی مانند آسم و

اسلاید 69: ادامه طبقه بندی گروه طرفدار پیشرفت روانپزشکی8- سندرم های مغزی مانند فلج ها9- عقب ماندگی های ذهنی مانند سندرم داون10- سایر اختلال ها

اسلاید 70: ب- طبقه بندی های جدید طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا 1980سال 1980سال 1987سال 1994

اسلاید 71: طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا با نام اختلال هایی که اولین علایم آن ها معمولاٌ در خرد سالی، کودکی و یا نوجوانی طاهر می شود آمده است.

اسلاید 72: طبقه بندی 1980شامل 10 طبقه به شرح زیر بوده است: 1- عقب ماندگی روانی 2- اختلال مربوط به ضعف توجه 3- اختلال مربوط به سلوک و رفتار و

اسلاید 73: ادامه طبقه بندی 19804- اختلال های اضطرابی کودکی یا نوجوانی5- سایر اختلال های خرد سالی، کودکی یا نوجوانی6- اختلال های خوردن و

اسلاید 74: ادامه طبقه بندی 1980 7- اختلال های حرکتی قالبی 8- سایر اختلال های همراه با تظاهرات بدنی 9- اختلال های نافذ رشد 10- اختلال های مخصوص مربوط به رشد

اسلاید 75: طبقه بندی 1987شامل 12 طبقه به شرح زیر بوده است: 1- عقب ماندگی روانی 2- اختلال های نافذ رشد 3- اختلال های مخصوص مربوط به رشد و

اسلاید 76: ادامه طبقه بندی 1987 4- اختلال های مربوط به مهارت های تحصیلی 5- اختلال مهارت های حرکتی 6- اختلال های رفتار ایذایی و

اسلاید 77: ادامه طبقه بندی 1987 7- اختلال های اضطرابی کودکی 8- اختلال های غذا خوردن خردسالی و کودکی 9- اختلال های هویت تناسلی و

اسلاید 78: ادامه طبقه بندی 1987 10- اختلال های تیک 11- اختلال های تخلیه 12- سایر اختلال های خرد سالی، کودکی یا نوجوانی

اسلاید 79: طبقه بندی 1994شامل 10 طبقه به شرح زیر بوده است: 1- عقب ماندگی روانی 2- اختلال های یادگیری 3- اختلال مهارت های حرکتی و

اسلاید 80: ادامه طبقه بندی 1994 4- اختلال های ارتباطی 5- اختلال های نافذ مربوط به رشد 6- اختلال های کمبود توجه و رفتار ایذایی و

اسلاید 81: ادامه طبقه بندی 1994 7- اختلال های تغذیه و خوردن خردسالی یا اوایل کودکی 8- اختلال های تیک 9- اختلال های دفعی 10- سایر اختلال های خرد سالی، کودکی یا نوجوانی

اسلاید 82: مقایسه کنید سه طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا از اختلال های کودکی را با یکدیگر مقایسه کنید.

اسلاید 83: مقایسه کنید پیشرفت های طبقه بندی به چه صورتی بوده است؟

اسلاید 84: مقایسه کنید در مورد طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی از اختلال های کودکی تحقیق کنید و آن را با طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا مقایسه نمایید.

اسلاید 85: فصل چهارماختلال های یادگیری

اسلاید 86: تعریف اختلال های یادگیری اختلال یادگیری شامل مواردی می گردد که پیشرفت فرد در آزمون های استاندارد شده خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری پایین تر از سطح سنی، هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد.

اسلاید 87: مقایسه کنید اختلال یادگیری چه تفاوتی با عقب ماندگی ذهنی دارد؟

اسلاید 88: مشکلات خواندن شامل:ناتوانی در خواندن ضعف خواندن نارسایی خواندن و یا دیسلکسی

اسلاید 89: ویژگی مشترک مشکلات خواندنپیشرفت دانش آموز مطابق با توان واقعی او نیست.

اسلاید 90: فراوانی مشکلات خواندن 60 تا 80 درصد میتلایان را پسران تشکیل می دهند. ممکن است تشخیص بیشتر اختلال در پسران مربوط به اذیت و آزاری باشد که همراه با اختلال یادگیری آنان است.

اسلاید 91: انواع مشکلات خواندنعقب ماندگی به سه شکل: عقب ماندگی اولیهعقب ماندگی ثانویهعقب ماندگی به دلیل ضایعه مغزی

اسلاید 92: علت عقب ماندگی اولیه مشکل زیست شناختی در سیستم عصبی وجود دارد.

اسلاید 93: علت عقب ماندگی ثانویه با وجود استعداد طبیعی عوامل خارجی یعنی عوامل هیجانی و محدودیت های یادگیری در آن نقش دارد.

اسلاید 94: عقب ماندگی به علت ضایعه مغزی شما بگویید علت این عقب ماندگی چیست؟!

اسلاید 95: عوامل کلی دخیل در مشکلات خواندنعوامل بدنی عوامل هوشیعوامل هیجانیعوامل آموزشی

اسلاید 96: 1- عوامل بدنی 1- تولد زود تر از موقع 2- مسمومیت مادر در دوران بارداری 3- خون ریزی در دوران بارداری قبل از سه ماهگی

اسلاید 97: نقش بینایی در خواندن1- نقایص بینایی تأثیر منفی در موفقیت خواندن داشته است.2- دانش آموزان نزدیک بین در خواندن بهتر از دوربین بوده اند.

اسلاید 98: نقش عوامل شنوایی در مشکلات خواندن تمیز شنوایی در افراد عقب مانده کم تر و در نتیجه توحه آنان به خواندن علیرغم داشتن تمایل زیاد، کم تر است.

اسلاید 99: نقش غدد داخلی کمبود ترشحات غدد درون ریز به ویژه تیرویید در بین کسانی که مشکلات خواندن دارند شایع است.

اسلاید 100: 2- عوامل هوشی گفته شده است که: کودکانی که در خواندن مشکل دارند، به ویژه کسانی که عقب ماندگی شدید دارند به جای این که از طریق چشم کلمات را درک کنند، از طریق دست درک می کنند و

اسلاید 101: ادامه عوامل هوشی برخی کودکان مانع ذهنی برای خواندن دارند. فشار والدین و ناکامی کودکان نتیجه را بدتر می کند.

اسلاید 102: عوامل مؤثر در نارسا خوانی به عوامل زیر تأکید شده است:1- عوامل ژنتیکی و2- عوامل هیجانی

اسلاید 103: عوامل مرتبط با نارسا خوانی چپ دستی، اختلال تکلمی، عوامل عصب شناختی مؤثر در ناسازگاری با اجتماع، وجود موارد بیشتر از نارسا خوانی در والدین و شرایط نامناسب اقتصادی

اسلاید 104: اختلال در ریاضیات مهارت های دیگر نیز ممکن است دچار اختلال گردند از جمله: 1- مهارت های زبانی (مانند درک وفهم اصطلاحات ریاضی) 2- مهارت های ادراکی ( مانند خواندن علایم عددی) و

اسلاید 105: ادامه اختلال در ریاضیات 3- مهارت های توجهی (مانند ثبت و بازنویسی اعداد) 4- مهارت های خاص ریاضی (مانند پیروی از توالی مراحل، شمارش و یادگیری جدول ضرب)

اسلاید 106: اختلال در بیان نوشتاریمعمولاً با شماری از مشکلات همراه هستند. مانند: 1- اشتباه های دستوری 2- نقطه گذاری 3- ضعف در جمله بندی 4- اشتباه های فراوان املایی و 5- دستخط بسیار بد که معمولاً بعد از کلاس اول مشخص می شوند.

اسلاید 107: تحقیق کنید 1- شیوع کدام یک از اختلال های یادگیری در کل شیوع بیشتری دارد؟ 2- در ایران کدام یک از اختلال ها شیوع بیشتری دارد؟

اسلاید 108: فصل پنجم اختلال های ارتباطی

اسلاید 109: انواع اختلال های ارتباطی 1- اختلال در زبان بیانی 2- اختلال آمیخته در زبان دریافتی- بیانی 3- اختلال واج شناختی (آوا شناختی) 4- لکنت زبان 5- اختلال ارتباطی نامشخص

اسلاید 110: اختلال در زبان بیانی به صورت: محدودیت در میزان گفتار محدودیت در دامنه واژگان دشواری در یادگیری واژه های جدید و یافتن واژه ها اشتباهات واژگانی جمله های کوتاه شده و

اسلاید 111: ادامه اختلال در زبان بیانی سادگی در ساختار های دستوری محدودیت در گوناگونی ساختار های دستوری محدودیت در تنوع جمله ها کاربر نامعمول نظم واژه ها و کندی و عدم پیشرفت زبان غیر کلامی

اسلاید 112: علل اختلال در زبان بیانی ممکن است ناشی از رشد و یا اکتسابی باشد. در نوع اکتسابی ابتدا رشد زبان عادی است اما به دنبال یک اختلال مانندآنسفالیت یا ضربه به سر دچار اشکال می شود.

اسلاید 113: اختلال آمیخته زبان دریافتی- بیانی ویژگی اساسی عبارت است از: وجود اختلال، هم در زبان دریافتی و هم در زبان بیانی

اسلاید 114: علل اختلال زبان آمیخته ممکن است مربوط به رشد یا اکتسابی باشد.

اسلاید 115: سن شناسایی اختلال آمیخته زبان در اختلال مر بوط به رشد، تکلم دیر تر از معمول شروع می شود و اختلال قبل از 4 سالگی قابل شناسایی است.

اسلاید 116: ادامه سن شناسایی اختلال آمیخته نوع شدید، قبل از 2 سالگی قابل تشخیص است.

اسلاید 117: پیش آگهی اختلال آمیخته زبان پیش آگهی بهتر از اختلال زبان بیانی دارد.

اسلاید 118: اختلال واج شناختی عبارت است از نارسایی در گفتار صدا های مورد انتظار از نظر سنی و لهجه ای. شامل اشتباه هایی در تولید، استفاده، ارائه یا سازمان لهجه ای است.

اسلاید 119: مثال های اختلال واج شناختی 1- جانشین ساختن یک صوت به جای صوتی دیگر 2- حذف صوت های آخر کلمات 3- اشکال بیشتر در تلفظ صوت هایی که در جریان رشد دیر تر آموخته می شوند مانند ل، ر، ت، ز و ث.

اسلاید 120: علل اختلال واج شناختی 1- وجود اختلال شنوایی 2- نا رسایی ساختاری در ساختار دهان مانند شکاف کام و

اسلاید 121: ادامه علل اختلال واج شناختی 3- شرایط نامناسب عصبی مثل فلج مغزی 4- محدودیت های شناختی مثل عقب ماندگی ذهنی یا مسایل روانی-اجتماعی.

اسلاید 122: لکنت زبان در بین اختلال های ارتباطی اهمیت ویژه ای دارد. امروزه بیشترین علت آن را آشفتگی های عاطفی می دانند. کودکی که تازه تکلم را آموخته است، ممکن است تحت فشار به لکنت مبتلا شود.

اسلاید 123: لالی عاطفی برخی از کودکان از نظر روانی دچار لالی عاطفی می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند.

اسلاید 124: طبقه بندی لالی عاطفی این اختلال قبلاً به عنوان نشانه سایکوز در نظر گرفته می شده اما هم اکنون جزو اختلال های نوروتیکی محسوب می گردد.

اسلاید 125: علت لالی عاطفیعلت اساسی آن آشفتگی های عاطفی است.

اسلاید 126: شواهد مرتبط با لکنت زبان گزارش شده است که لکنت زبان در خانواده ها موروثی است. نوسان های غیر عادی در امواج مغزی افراد مبتلا نیز گزارش شده است.

اسلاید 127: علل لکنت زبان 1- رویکرد بدنی (عوامل ارثی) 2- مشکلات مفصل بندی (مشکل در انتقال از یک صدا به صدای دیگر) و

اسلاید 128: ادامه علل لکنت زبان 3- رویکرد تحلیل روانی (وجود اختلال های عمیق روانی) 4- رویکرد رفتاری (وجود اضطراب زیاد در باره تکلم).

اسلاید 129: تحقیق کنید هر یک از رویکرد های مربوط به علل لکنت زبان، چه راهی را برای درمان آن پیشنهاد می کند؟

اسلاید 130: فصل ششمپسیکوز های کودکی

اسلاید 131: نام جدید پسیکوز های کودکی در سومین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی انجمن روان پزشکی آمریکا، پسیکوز های کودکی به اختلال های نافذ رشد تغییر نام داده است.

اسلاید 132: معیار های اختلال های پسیکوتیکی کودکان برابر با دیدگاه انجمن روان پزشکی آمریکا، کودکان می توانند در طبقه اسکیزوفرنی بزرگسالان قرار گیرند، اما

اسلاید 133: ادامه معیار های اختلال های پسیکوتیکی کودکان با توجه به این که بسیاری از اختلال های جدی کودکی شباهت کمی به اختلال های بزرگسالان دارد، انجمن طبقه اختلال های نافذ رشد را برای آنان به وجود آورده است.

اسلاید 134: اختلال های نافذ رشد این اختلال ها بسیاری از کنش های روان شناختی چون توجه، ادراک، آزمایش واقعیت و حرکات را دچار نقص و نارسایی نموده و موجب بروز اختلال هایی در روابط اجتماعی و زبان شده است.

اسلاید 135: اختلال های عمده نافذ رشد دو اختلال عمده نافذ رشد عبارتند از:اوتیسم خرد سالی و اختلال نافذ مربوط به رشد اوایل کودکی

اسلاید 136: زمان بروز اختلال های نافذ رشد اکثراختلال های شدید کودکی در دوره سنی قبل از 5/2 یا 3 سالگی و اوایل نوجوانی، و یا درست قبل از آن ظاهر می شوند.

اسلاید 137: اوتیسم خردسالی به عنوان ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با مردم و موقعیت ها تعریف شده است.

اسلاید 138: مشخصه های ظاهری 1- به دلیل بی توقعی از والدین با کودکان آرام اشتباه می شوند. 2- به اشخاص بی توجهند و به اشیای مکانیکی وابسته

اسلاید 139: ادامه مشخصه های ظاهری 3- فاقد نیرو برای برقراری ارتباط هستند. 4- از تغییر در محیط معمولی خود برآشفته می شوند و

اسلاید 140: ادامه مشخصه های ظاهری 5- در حرکات افراطی و یکنواخت دست و بدن خود غرق می شوند. 6- دارای مشکلات حسی نیز هستند 7- افرادی منفی گرا و مقاوم نسبت به دیگران هستند.

اسلاید 141: معیار های تشخیص اوتیسم از دیدگاه DSM-III 1- ظهور قبل از 30 ماهگی 2- عدم حساسیت تعمیم یافته در برابر افراد 3- نقص و نارسایی زیاد در تکلم و

اسلاید 142: ادامه معیار های تشخیص اوتیسم از دیدگاه DSM-III 4- وجود الگو های خاص از قبیل تقلید طوطی وار کلمات و معکوس سازی ضمیر در صورت ظهور تکلم 5- پاسخ های غیر معمول و قوی نسبت به محیط، مانند مقاومت در برابر تغییر و وابستگی زیاد به اشیا

اسلاید 143: تاریخچه تشخیص در سال 1943 توسط لئو کانر شناخته شد. وی خصیصه های کودکان اتیستیک را دارای دو خصیصه دانسته بود.

اسلاید 144: خصیصه های کودکان اتیستیک (کانر) 1- تنهایی فوق العاده و ناتوانی در برقراری ارتباط با افراد 2- تأخیر در فراگیری تکلم و

اسلاید 145: ادامه تاریخچه تشخیص 3- حالت بی ارتباطی تکلم در صورت ظهور 4- تکرار بی معنی و طوطی وار لغات و گفته ها 5- معکوس سازی ضمیر و

اسلاید 146: ادامه تاریخچه تشخیص 6- فعالیت های بازیچه ای قالبی و تکراری 7- اصرار در حفظ یکسانی محیط 8- عدم وجود تخیل اما حافظه فوری قوی و

اسلاید 147: ادامه تاریخچه تشخیص 9- ظاهر بدنی طبیعی 10- ظهور نابهنجاری هایی در خردسالی

اسلاید 148: نشانه های ضروری برای تشخیص اوتیسم کانر دو نشانه را برای تشخیص اوتیسم ضروری تشخیص داده بود که عبارت بودند از: 1- تنهایی فوق العاده و 2- اشتغال ذهنی نسبت به حفظ یکسانی

اسلاید 149: سه نشانه شایع در بین کودکان اتیستیک سه نشانه شایع در کودکان اتیستیک نسبت به سایر سایر کودکان دارای اختلال های روانی وجود دارد که عبارتند از: 1- ناتوانی کلی و عمیق از توسعه روابط اجتماعی و

اسلاید 150: ادامه سه نشانه شایع در بین کودکان اتیستیک 2- تأخیر در اکتساب زبان توأم با ادراک آسیب دیده و تکرار بی معنی و طوطی وار کلمات 3- رفتار های آیینی و وسواسی (حفظ یکسانی کانر)

اسلاید 151: پاسخ های نابهنجار به محرک های حسی سوابق مشکوک کری یا کوری حساسیت بیشتر یا کم تر بساوایی حساسیت بیشتر یا کم تر بصری حساسیت بیشتر یا کم تر ذائقه

اسلاید 152: رفتار های خود تحریکی رفتار های خود تحریکی به عنوان رفتار قالبی تکراری، ثابت و یکنواخت که صرفاً دارای کنش آماده ساختن کودک برای تجارب حسی یا حرکات بدنی است.

اسلاید 153: آسیب رفتار های خود تحریکی رفتار های خود تحریکی، به دلیل صرف اکثر اوقات کودک مانع کسب رفتار های مناسب ترند و مانعی اصلی در درمان محسوب می شوند.

اسلاید 154: انواع آسیب های رفتار های خودآسیب گرانهالف- ضایعات مستقیمب- ضایعات غیر مستقیم

اسلاید 155: انواع آسیب های ضایعات غیر مستقیم رفتار های خودآسیب گرانه نیاز به مراقبت های سخت بدنی و در نتیجه تغییرات ساختمان بدن و محدودیت رشد روانی- تربیتی

اسلاید 156: درمان موفقیت آمیز رفتار های خود آسیب گرانه فنون شرطی کردن عاملی به جای ایجاد محدودیت و دارو

اسلاید 157: مهارت های ویژه اکثراً در زمینه موسیقی، مکانیکی و ریاضی اکثراً در زمینه های غیر سودمند

اسلاید 158: کنش های هوشی لئو کانر معتقد بود که کودکان اتیستیک دارای هوش عادی هستند ولی امروزه این اعتقاد وجود دارد که اکثر آنان عقب مانده اند.

اسلاید 159: عاطفه نامناسب رفتار هیجانی تقریباً ثابت و یکنواخت تغییر بدون دلیل از یک حالت به حالت دیگر

اسلاید 160: ارزیابی اتیسم در حال حاضر استفاده از راه های مختلف جمع آوری اطلاعات و شامل موارد زیر است: مصاحبه سنتی مشاهده بالینی خصیصه ها و

اسلاید 161: ادامه ارزیابی اتیسم آزمون های هوشی استاندارد شده فهرست های بررسی رفتار و روش های مشاهده مستقیم

اسلاید 162: روش مورد توجه ویژه در ارزیابی اوتیسم فهرست های بررسی رفتار شامل: 1- تشخیصی 2- توصیفی

اسلاید 163: درمان اوتیسم هیچ درمان به خصوصی ندارد ولی روش های ویژه تغییر رفتار موجب سازگاری اجتماعی شده است.

اسلاید 164: شیوع اوتیسم 1/3 تا 5 از هر 10000 کودک مبتلا هستند. بدون احتساب افراد فاقد ناتوانی های بدنی میزان به 21 در 10000 می رسد.

اسلاید 165: نسبت جنسی نسبت پسر به دختر 4 به 1 است.

اسلاید 166: مقایسه کنید دیدگاه کانر نسبت به اوتیسم را با دیدگاه امروزی مقایسه کنید.

اسلاید 167: فصل هفتمسبب شناسی اوتیسم

اسلاید 168: مکانیزم های اساسی سبب شناسی اوتیسم 1- روابط بین کودکان اوتیستیک و محیط اجتماعی زندگی آنان 2- ضعف ها و نابهنجاری های عصبی-شناختی 3- جریان های بنیادی زیستی- شیمیایی

اسلاید 169: محیط اجتماعی کودکان مبتلا از تمامی طبقات و فرهنگ ها هستند.

اسلاید 170: رویکرد های عصبی منشاء اوتیسم احتمالاً وجود اشکال در دستگاه عصبی مرکزی است.

اسلاید 171: موضوعات برجسته پژوهش های عصبی 1- دستگاه فعال کننده رتیکولار 2- دستگاه دهلیزی 3- الکتروآنسفالو گرافی

اسلاید 172: علل نابهنجاری های حسی در کودکان اتیستیک 1- ضعف در تجربه ثابت ادراکی 2- ضعف در احساس صحیح بساوایی، بویایی، بینایی و شنوایی 3- ضعف در انتقال اطلاعات

اسلاید 173: عوامل زیستی- شیمیایی نتایج زیاد مشخص نبوده است اما تفاوت هایی در سطوح آمین های بدنزاد دیده شده است. ماده ای به نام بوفوتنین در ادرار کودکان اوتیستیک وجود دارد که لکه صورتی ادرار کودکان اسکیزوفرنیک ماده ای شبیه به آن دارد.

اسلاید 174: پاسخ دهید 1- ویژگی های مهم اوتیسم را بیان کنید و در مورد هر یک توضیح دهید. 2- اختلاف دیدگاه های مختلف را در مورد اوتیسم بیان کنید.

اسلاید 175: پاسخ دهید امروزه دیدگاه پذیرفته شده در مورد اوتیسم و علت آن چیست؟

اسلاید 176: فصل هشتماختلال نافذ مربوط به رشداوایل کودکی

اسلاید 177: زمان ظهور اختلال های نافذ رشد اختلال های نافذ رشد بین سنین 30 ماهگی تا 12 سالگی ظاهر می شود.

اسلاید 178: معیار های تشخیصی اختلال های نافذ D.S.M-III رشد از دیدگاه 1- اضطراب افراطی ناگهانی یا حمله های وحشتناک 2- واکنش های هیجانی نامناسب 3- مقاومت در برابر تغییرات محیطی یا اصرار در آیین های رفتاری خاص و

اسلاید 179: ادامه معیار های تشخیصی اختلال های نافذ D.S.M-III رشد از دیدگاه 4- فعالیت های حرکتی عجیب 5- انحرافات تکلمی غیر عادی 6- حساسیت غیر طبیعی یا فقدان حساسیت به محرک های حسی 7- خود آزاری

اسلاید 180: اسکیزوفرنی کودکی اسکیزو فرنی کودکی حالتی است که قبل از بلوغ آشکار می شود.

اسلاید 181: شباهت اسکیزوفرنی کودکی با بزرگسالی در خیلی از جنبه ها مثل مشکلات رابطه با اشخاص، رفتار و عاطفه نامنظم، آشفتگی زبان ، هذیان و توهم مشابهند.

اسلاید 182: تفاوت اسکیزوفرنی کودکی با بزرگسالی وجود ضعف قدرت سخن گفتن یا کسب نکردن اولیه آن و رواج بیشتر عقب ماندگی ذهنی در کودکان

اسلاید 183: تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم 1- شروع دیرتر اسکیزو فرنی کودکی و پیش آگهی بهتر آن 2- سلامت بدنی ضعیف تر در کودکان اسکیزو فرنیک و

اسلاید 184: تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم3- چسبیدن به بدن مراقبت کنندگان خود در کودکان اسکیزو فرنیک و تأثیر پذیری بدنی4- کم تر منزوی بودن کودکان اسکیزوفرنیک و

اسلاید 185: ادامه تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم 5- مهارت های حرکتی ضعیف تر در کودکان اسکیزوفرنیک 6- عدم نیاز کودکان اسکیزوفرنیک به حفظ یکسانی محیط و

اسلاید 186: ادامه تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم 7- فقدان مشکلات زبانی ویژه در کودکان اسکیزوفرنیک 8- والدین دارای شیوع بالای اختلال های روانی و فاقد بهره هوشی بالا در کودکان اسکیزوفرنیک و

اسلاید 187: ادامه تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم 9- فقدان استعداد های فوق العاده و شیوع کم ترعقب ماندگی ذهنی کودکان اسکیزوفرنیک 10- تجربه توهم ها کودکان اسکیزوفرنیک و

اسلاید 188: ادامه تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم 11- عدم شیوع بیشتر اسکیزو فرنی در پسران نسبت به دختران 12- وجود جهت یابی غلط در کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی و عدم جهت یابی در کودکان اتیستیک و

اسلاید 189: ادامه تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم13- بیشتر بودن زمینه ژنتیکی در کودکان اسکیزوفرنیک

اسلاید 190: آفازی مربوط به رشدتعریف: تأخیر در فراگیری زبان و شمرده صحبت کردن

اسلاید 191: عقب ماندگی ذهنی یک تشخیص کلی است و در بر گیرنده بسیاری از اختلالات

اسلاید 192: محرومیت محیطی ناشی از غفلت، بدرفتاری و زندگی در مؤسسات بوده و موجبات تأخیر در رشد را فراهم می آورد.

اسلاید 193: سایر حالات پسیکوتیکی کودکی این طبقه در DSM-III به نام اختلال نافذ مربوط به رشد غیر معمول آمده و به متخصصان اجازه می دهد تا انواع دیگری از پسیکوز های کودکی را تشخیص دهند.

اسلاید 194: پسیکوز همزیستی خردسالی این سندرم بسیار نادر از طریق نشانه های مرضی اضطراب و وحشت شدید در باره:جدایی کودک-مادر مشخص می گردد.

اسلاید 195: زمان ظهور پسیکوز همزیستی خردسالی بین 5/2 تا 5 سالگی ظاهر می گردد و معمولاً با سابقه رشد طبیعی همراه است.

اسلاید 196: مهم ترین مشخصه پسیکوز همزیستی خردسالی این کودکان در تصور خود به عنوان موجودی متمایز از دیگران و لایق ناتوان هستند.

اسلاید 197: خصیصه مهم دیگر در کودکان مبتلا به پسیکوز همزیستی خردسالی به هنگام تهدید دچار تهییج و خشمی وحشتناک می شوند که اغلب با افکار و رفتاری عجیب همراه است.

اسلاید 198: دیدگاه های سبب شناسی پسیکوز خردسالی همزیستی تأثیر عوامل ژنتیکی مستقیماً نشان داده نشده است. کلید اساسی آن، وجود یک مادر مرضی است.

اسلاید 199: سندرم بلوبری پس از یک دوره طبیعی رشد ظاهر می شود و دارای چندین نشانه است.

اسلاید 200: نشانه های سندرم بلوبری ناتوانی در صحبت کردن، واکنش شدید نسبت به موانع، واکنش پرخاشگرانه نسبت به هر گونه تجاوز به حریم شخصی و عقب ماندگی ذهنی.

اسلاید 201: یک ویژگی مهم در سندرم بلوبری مسایل زبانی مشکل ثانوی هستند.

اسلاید 202: علت سندرم بلوبری لوین سون علت آن را یک جهش ژنتیکی مؤثر بر تکلم می داند. انگار که کودک به زمانی که بشر توانایی ادای کلام را نداشته است برگشته است.

اسلاید 203: پسیکوز مربوط به رشد دارای نشانه های: 1- ظهور قبل از 30 ماهگی 2- شروع به صورت مرحله شبه اوتیسمی 3- ظهور چند کلام بیانی قبل از 3 سالگی و

اسلاید 204: ادامه نشانه های پسیکوز مربوط به رشد 4- ظهور اختلال فکری بین 3 و 5 سالگی 5- عملکرد شناختی پایین تر یا بهتر از متوسط 6- وقوع مکرر اختلالات روانی در خانواده کودکان

اسلاید 205: اختلال رت ویژگی اصلی پیدایش نارسایی های ویژه و متعدد به دنبال یک دوره کارکرد طبیعی.

اسلاید 206: ویژگی های رشدی اختلال رت تا 5 ماه اول رشد روانی-حرکتی طبیعی بین 5 تا 48 ماهگی کاهش رشد سر و بین 5 تا 30 ماهگی از بین رفتن مهارت های دستی کسب شده و ظهور حرکات کلیشه ای دست ها.

اسلاید 207: تفاوت اختلال رت و اوتیسم 1- در رت فقط دختران مبتلا هستند 2- نارسایی ها به صورت الگوی ویژه ای از کندی رشد سر، نبود مهارت های دستی از قبل کسب شده و ضعف در هماهنگی حرکات پاها و تنه است که با اوتیسم متفاوت است.

اسلاید 208: ادامه تفاوت اختلال رت و اوتیسم همچنین اختلال در داد و ستد اجتماعی در مبتلایان به رت زودگذر است.

اسلاید 209: سایر ویژگی های اختلال رت 1- همراهی با عقب ماندگی شدید ذهنی 2- وجود نابهنجاری هایی در امواج مغزی موجد اختلال های تشنجی 3- شروع در سال های اول و دوم زندکی با احتمال وقوع تا 4 سالگی و ادامه برای تمام دوران عمر. غالباً بهبودی بسیار محدود است.

اسلاید 210: اختلال از هم پاشیدگی کودکی ویژگی اصلی: واپس روی مشخص در زمینه های متعدد کارکردی به دنبال یک دوره رشد حد اقل 2 ساله به ظاهر طبیعی.

اسلاید 211: سایر ویژگی های اختلال از هم پاشیدگی کودکی الگو های رفتاری، علایق و فعالیت های محدود تکراری کلیشه ای معمولاً همراهی با عقب ماندگی ذهنی شدید اختلال در امواج مغزی و تشنج ادامه برای تمام عمر و بهبود نادر

اسلاید 212: شیوع اختلال از هم پاشیدگی کودکی سابقاً تصور می شد در هر دو جنس برابر است، اما یافته های جدید حاکی از شیوع بیشتر در پسران است.

اسلاید 213: نام های دیگر اختلال از هم پاشیدگی کودکی سندرم هلر، زوال عقل خرد سالی، پسیکوز از هم پاشیدگی

اسلاید 214: اختلال آسپرجر ویژگی اساسی: آسیب شدید و مداوم در داد و ستد اجتماعی و ظهور الگو های رفتاری،علایق و فعالیت های محدود و تکراری.

اسلاید 215: شیوع اختلال آسپرجر اطلاعات محدودی در مورد شیوع وجود دارد اما ظاهراًشیوع در پسران بیشتر باشد.

اسلاید 216: مقایسه کنید اسکیزوفرنی کودکی را با اوتیسم مقایسه کنید.

اسلاید 217: مقایسه کنید تفاوت اختلال های مختلف کودکی را که در این فصل آمده از نظر جنسی مقایسه کنید.

اسلاید 218: فصل نهم نظریه های مختلف در باره اختلال های پسیکوتیکی کودکان

اسلاید 219: نظریه بتلهایم بتلهایم اوتیسم را به صورت کوششی نومیدانه و ایجابی برای محو محرک ها به منظور جلوگیری از درد و یأس توصیف کرده است.

اسلاید 220: ادامه نظریه بتلهایم وی اوتیسم را آخرین دژ و تنها دفاع آشکار در برابر درد دانسته، البته یک دژ خالی، زیرا فاقد ارتباط با واقعیت است.

اسلاید 221: دو کانون فکری مهم بتلهایم 1- دوره حساس مربوط به ظهور اوتیسم 2- درجات کناره گیری مربوط به آن

اسلاید 222: سابقه مطالعه دوره های حساس رشد مطالعات مربوط به جانوران لزوم کسب نوع معینی از رفتار را در خلال یک دوره حساس نشان داده است.

اسلاید 223: ادامه سابقه مطالعه دوره های حساس رشد این مطالعات نشان داده اند که در غیر آن دوره، امکان ظهور یک رفتار به صورت کامل وجود ندارد. معادل آن برای انسان دوره های اوج حساسیت نامیده شده است.

اسلاید 224: دوره های حساس در پیدایش اوتیسم بتلهایم سه دوره را مهم دانسته است: 1- شش ماه اول زندگی 2- بین شش و نه ماهگی 3- بین هیجده ماهگی و دو سالگی

اسلاید 225: درجات اوتیسم از نظر بتلهایم 1- کودکان مبتلا به اوتیسم لال 2- کودکان مبتلا به اوتیسم دارای قدرت تکلم 3- کودکان مبتلا به اوتیسم اسکیزوفرنیک

اسلاید 226: نظریه دلوریه در باره اسکیزوفرنی کودکی فرد اسکیزوفرنیک یک کوشش نامنظم دیوانه وار برای کشف یا بازیابی خویشتن انجام می دهد.

اسلاید 227: درمان فرد اسکیزو فرنیک از نظر دلوریه درمانگر باید یک نظم و روشنی را که متناسب با زندگی فعلی بیمار است جایگزین آن بی نظمی ها کند.

اسلاید 228: امر مهم در درمان کودک اسکیزوفرنیک از نظر دلوریه دلوریه درمان کودک اسکیزوفرنیک را از طریق حضور مصرانه درمانگر در زندگی کودک می داند که وی را در دریافت حقایق ساده اما محکم زندگی کمک می کند.

اسلاید 229: اسکیزوفرنی از نظر دلوریه دلوریه اسکیزوفرنی را تشبیه به موسیقی بدون رهبر یا نت کرده است که بدون وجود هماهنگی بین اجزا ناموزون است.

اسلاید 230: علت اسکیزوفرنی از نظر بندر تعداد کمی از متخصصان وجود علت عضوی برای اسکیزوفرنی را رد کرده اند و بندر علت آن را به وضوح عضوی می داند.

اسلاید 231: اسکیزوفرنی کودکی از نظر گلد فارب تعریف اسکیزوفرنی کودکی: اختلال رفتاری مشخص شده توسط نقایص بسیار جدی ایگو

اسلاید 232: ویژگی های اسکیزوفرنی کودکی از نظر گلدفارب 1- فقدان شادی در رفتار آشکار 2- ترجیح گیرندگان حسی نزدیک بر گیرندگان حسی دور 3- تکلم انحرافی

اسلاید 233: دو نوع سبب شناسی اسکیزوفرنی کودکی از نظر گلد فارب 1- مسایل داخلی مربوط به استعداد 2- مسایل خارجی مربوط به تجربه اجتماعی و انگیزش

اسلاید 234: نظریه ماهلر در باره پسیکوز همزیستی ماهلر از طریق مطالعات خود در مورد کودکانی که در رشد روان شناختی اختلال داشتند، با توجه به دوره طفولیت آنان، به وجود چند قاعده در رشد دست یافت.

اسلاید 235: سبب شناسی پسیکوز همزیستی از دیدگاه ماهلر از نظر ماهلر علت پسیکوز همزیستی ادامه رابطه انگلی-میزبانی درون رحمی بین مادر و نوزاد است.

اسلاید 236: ادامه سبب شناسی پسیکوز همزیستی از دیدگاه ماهلر بعد از تولد، همزیستی اجتماعی جانشین حالت درون رحمی شده و اتحاد روانی جدیدی بین مادر و کودک ایجاد می شود.

اسلاید 237: ادامه سبب شناسی پسیکوز همزیستی از دیدگاه ماهلر همزیستی اجتماعی اولین درس بعد از تولد نوزاد است.

اسلاید 238: ادامه سبب شناسی پسیکوز همزیستی از دیدگاه ماهلر اگر رابطه مادر، رابطه ای حساس، توأم با هم حسی و قابل پیش بینی باشد، نوزاد آن را به عنوان یک احساس روانی از واقعیت خارجی خواهد پذیرفت. اما

اسلاید 239: ادامه سبب شناسی پسیکوز همزیستی از دیدگاه ماهلر اگر چنین نباشد، وی هرگز به احساس واقعیت دست نخواهد یافت. چیزی که موجب بروز پسیکوز می شود.

اسلاید 240: ادامه سبب شناسی پسیکوز همزیستی از دیدگاه ماهلر مشارکت همزیستی نامناسب، به ویژه در نوزادانی که آمادگی بیشتری دارند، منجر به احساس ناتوانی از جدا شدن از مادر و احساس بی کفایتی در آنان خواهد شد.

اسلاید 241: نتایج همزیستی همزیستی مناسب 1- نشان دادن علاقه به افرادی جز مادر در حدود 5 ماهگی (شکوفایی ثانوی) 2- کشف خود در فاصله 5 تا 16 ماهگی(دوره شکوفایی)

اسلاید 242: نتایج شکوفایی و کشف خود برگشت سریع به سوی مادر و کشف بیشتر محیط، با استفاده از تجدید نیروی هیجانی که حاصل حضور او است.

اسلاید 243: مادران اسکیزوفرنی زا امروزه این موضوع که مادران موجب اسکیزوفرنی شوند، کم تر پذیرفته است و بیشتر صحبت از توافق خوب وضعیت مادر-نوزاد است.

اسلاید 244: فصل دهم اختلال کمبود توجه (بیش فعالی)

اسلاید 245: اسامی تاریخی بیش فعالی سندرم بیش فعالی اختلال مغزی خفیف نارسایی کنشی مغزی خفیف

اسلاید 246: اختلال کمبود توجهDSM-III به مهم ترین جنبه این اختلال توجه نموده و آن را اختلال کمبود توجه خوانده است.

اسلاید 247: معیار های اختلال کمبود توجه ( (DSM-III الف- بی توجهی ب- انگیختگی ناگهانی ج- بیش فعالی

اسلاید 248: الف- بی توجهی (لا اقل سه مورد از موارد زیر) 1- اغلب در کار هایی که شروع کرده اند با شکست رو به رو می شوند. 2- اغلب به نظر می رسد که گوش نمی کنند. 3- به آسانی برآشفته می شوند و

اسلاید 249: الف- ادامه بی توجهی (لا اقل سه مورد از موارد زیر) 4- در تمرکز بر روی کار های مدرسه یا سایر وظایفی که نیاز به توجه طولانی دارد، دچار اشکال هستند. 5- در دلبستگی به فعالیت های بازیچه ای مشکلاتی دارند.

اسلاید 250: ب- برانگیختگی ناگهانی (لا اقل سه مورد از موارد زیر) 1- اغلب پیش از فکر کردن عمل می کنند. 2- به طور افراطی از یک فعالیت به فعالیت دیگر می روند 3- از لحاظ نظم در کار ها دچار اشکال هستند و

اسلاید 251: ب- ادامه برانگیختگی ناگهانی (لا اقل سه مورد از موارد زیر) 4- نیاز به مراقبت زیاد دارند. 5- تقریباً در کلاس، بیشتر فریاد می زنند. 6- در گروه و در بازی رعایت نوبت را نمی کنند.

اسلاید 252: ب- بیش فعالی(لا اقل دو مورد از موارد زیر) 1- مرتباً در می دوند و از درو دیوار بالا می روند. 2- در آرام نشستن دچار اشکال بوده و دائماً می لولند.

اسلاید 253: ب- بیش فعالی(لا اقل دو مورد از موارد زیر) 3- تحمل نشستن در جایی را نداشته و از این جهت دچار اشکال هستند. 4- به هنگام خواب بیش از اندازه در اطراف حرکت می کنند.

اسلاید 254: ب- ادامه بیش فعالی(لا اقل دو مورد از موارد زیر) 5- همیشه در حال رفتن و عمل کردن هستند، چنان که گویی توسظ یک موتور تحریک می شوند.

اسلاید 255: ویژگی های سنی در بیش فعالی نشانه های ذکر شده مربوط به کودکان 8 تا 10 ساله است و کودکان مسن تر معمولاً نشانه های بیش تری دارند.

اسلاید 256: تداوم رفتارها در بیش فعالی این رفتار ها باید قبل از 7 سالگی شروع شده و حد اقل 6 ماه دوام داشته باشد.

اسلاید 257: بعضی علل احتمالیعوامل ارثی (در 50 درصد خواهران و برادران)الکتروآنسفالوگرام غیر عادی (در 30 تا 50 درصد)نابهنجاری های عصبی موجد ناهماهنگی حسی-حرکتیحساسیت بیش از اندازه به مواد افزودنی و شیمیایی در غذا

اسلاید 258: دو نوع کودک بیش فعال گروه درای رفتار های پرخاشگرانه و فعالیت بیش از اندازه گروه درای مسایل اساسی مربوط به توجه

اسلاید 259: درمان بیش فعالی دارو های محرک مانند فنی دیت(ریتالین) کاربرد شرطی کردن عامل توسط والدین، تغییرات محیط آموزشگاهی و تعلیم خود انضباطی و

اسلاید 260: ادامه درمان بیش فعالی روش های شناختی (دستور دادن به خود توسط کودک) کپی کردن خطوط یک الگو برای اصلاح رفتار های تکانشی در کودکان دارای ضعف توجه

اسلاید 261: اختلال های کمبود توجهاختلال کمبود توجه-بیش فعالی (نوع مرکب) اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (نوع بی توجهی غالب) اختلال کمبود توجه -بیش فعالی (نوع بیش فعالی-تکانشی غالب)

اسلاید 262: اختلال های سلوکی رفتار های آسیب رسان به حقوق اساسی دیگران یا قوانین اصلی جامعه

اسلاید 263: انواع اختلال های سلوکی اجتماعی شده اجتماعی شده ضعیف

اسلاید 264: کودکان اجتماعی شده ضعیف به دیگران هم حسی یا عاطفه طبیعی نشان نمی دهند غالباً فاقد احساس گناه یا پشیمانی هستند

اسلاید 265: کودکان اجتماعی شده به دیگران (فقط در گروه خودشان) وابستگی نشان می دهند و رفتارشان نسبت به بقیه مثل اجتماعی شده های ضعیف است. غالباً فاقد احساس گناه یا پشیمانی هستند

اسلاید 266: شیوع اختلال سلوک در پسران خیلی بیشتر از دختران است. در خانواده های با والدین ضد اجتماعی و الکلیک در پدر یا پدر و مادر هر دو، بیشتر است.

اسلاید 267: اختلال نافرمانی ویژگی اصلی الگوی رفتاری منفی گرایی، لجبازی، نافرمانی و دشمنی مکرر در برابر مظاهر قدرت است که حد اقل 6 ماه دوام داشته باشد.

اسلاید 268: تشخیص اختلال نافرمانی 1- نباید همراه با یک دوره اختلال ادرواری یا خلقی باشد. 2- نباید با معیار های اختلال سلوک و یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی جور باشد.

اسلاید 269: تصور افراد مبتلا به اختلال نافرمانی آنان خود را لجباز و نافرمان تصور نمی کنند بلکه معتقدند که رفتارشان واکنشی در برابر شرایط یا خواست های غیر منطقی محیط است.

اسلاید 270: زمان ظهور اختلال نافرمانی معمولاً قبل از 8 سالگی و در نهایت تا اوایل نوجوانی ظاهر می شود. از نظر طهور قبل از اختلال سلوکی بروز می یابد.

اسلاید 271: مقایسه کنید اختلال سلوک اجتماعی شده را با نوع اجتماعی ضعیف مقایسه کنید.

اسلاید 272: فصل یازدهم اختلال های تغذیه و خوردن خردسالی و اوایل کودکی

اسلاید 273: تعریف اختلال های تغذیه و خوردن خرد سالی و اوایل کودکی آشفتگی های طولانی تغذیه ای و خوردن

اسلاید 274: انواع اختلال های تغذیه ای و خوردن خرد سالی و اوایل کودکی 1- هرزه خواری 2- اختلال نشخوار کنندگی 3- اختلال تغذیه ای خرد سالی و اوایل کودکی 4- بی اشتهایی روانی 5- پراشتهایی روانی

اسلاید 275: هرزه خواری خوردن دائمی مواد غیر خوراکی حداقل برای مدت یک ماه.

اسلاید 276: معیار های تشخیصی هرزه خواری 1- از نظر رشد بی تناسب باشد. 2- بخشی از یک رفتار فرهنگی سنتی نباشد.

اسلاید 277: علل هرزه خواری 1- در بعضی از موارد کمبود مواد معدنی و ویتامین گزارش شده است. 2- معمولاً با نابهنجاری های خاص زیست شناختی همراه نیست.

اسلاید 278: عوامل مرتبط با هرزه خواری فقر، غفلت و بی توجهی، نظارت نکردن والدین و تأخیر در رشد خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد.

اسلاید 279: سن شیوع هرزه خواری تقریباً قبل از 18 تا 24 ماهگی در دهان گذاشتن و خوردن مواد غیر خوراکی نسبتاً شایع است و دلالت بر هرزه خواری ندارد.

اسلاید 280: تشخیص هرزه خواری زمانی صورت می گیرد که هرزه خواری حداقل برای مدت یک ماه دوام داشته باشد و متناسب با سطح رشدی فرد نباشد.

اسلاید 281: اختلال نشخوار کنندگیویژگی اساسی بعد از یک دوره طبیعی رشد ظاهر می شود و غذای خورده شده بالا آورده شده و مجدداً جویده می شود. این رفتار باید حداقل یک ماه دوام داشته باشد.

اسلاید 282: نتایج اختلال نشخوار کنندگی می تواند موجب سوء تغذیه، کاهش وزن و حتی مرگ شود. میزان مرگ ومیر در این کودکان تا 25 درصد گزارش شده است.

اسلاید 283: شروع اختلال نشخوار کنندگی شروع معمولاً بین 3 تا 12 ماهگی است واغلب در خردسالان به خودی خود از بین می رود.

اسلاید 284: شیوع اختلال نشخوار کنندگی شیوع ممکن است در پسران بیشتر باشد.

اسلاید 285: اختلال تغذیه خردسالی یا اوایل کودکی مهم ترین ویژگی ناتوانی مداوم در غذا خوردن کافی که به صورت نارسایی در افزایش وزن و یا کاهش قابل ملاحظه وزن در طی حداقل یک ماه دیده می شود.

اسلاید 286: شیوع شیوع در دختران و پسران یکسان است.

اسلاید 287: شروع اختلال تغذیه شروع معمولاً در اولین سال زندگی و گاه 2 تا 3 سالگی است.

اسلاید 288: آشفتگی حرکتی اختلالات حرکت قالبی تعریف الگو های رفتاری حرکتی تکراری و غیر کنشی هستند که به فشار روانی نسبت داده می شوند.

اسلاید 289: علل مهم اختلال حرکتی از دیدگاه رفتارگرایان عوامل محیطی و شرطی شدن را مهم می دانند.

اسلاید 290: تیک و اختلال تورت ساده ترین تعریف از تیک: هر گونه حرکت یا انقباض متناوب ماهیچه ای .

اسلاید 291: تیک و اختلال تورت A.P.A از نظر حرکت انقباضی غیر ارادی و متناوب گروهی از ماهیچه ها، غالباً بدون محرک بیرونی قابل نمایش، که ممکن است تظاهری از یک تعارض هیجانی و یا نتیجه یک بیماری عصبی باشد.

اسلاید 292: انواع تیک 1- تیک های زودگذر (واکنش کودک حساس به فشار روانی محیطی) 2- تیک های ثابت (آشفتگی های دوام داری هستند که دلیل بر حالت اضطرابی مزمن دارند)

اسلاید 293: تفاوت های سندرم تورت با تیک های مرکب 1- اطوار و زشت اجباری 2- تکرار غیر عادی و طوطی وار کلمات وعبارات 3- خیلی به ندرت تکرار اعمال دیگران

اسلاید 294: بی اختیاری ادرار تعریف نبود کنترل ادرار در سنی که معمولاً باید این کنترل وجود داشته باشد.

اسلاید 295: شیوع بی اختیاری ادرار و مدفوع در پسران شایع تر است.

اسلاید 296: انواع بی اختیاری ادرار 1- مزمن 2- برگشت کننده

اسلاید 297: پاسخ دهید 1- در مورد علت تیک و اختلال تورت توضیح دهید. 2- در مورد تفاوت سندرم تورت با تیک های مرکب توضیح دهید.

اسلاید 298: فصل دوازدهماختلال های هیجانی

اسلاید 299: انواع اختلال های هیجانی 1- اختلال اضطراب جدایی 2- اختلال وابستگی کنشی خردسالی یا اوایل کودکی 3- افسردگی کودکی

اسلاید 300: سایر انواع اختلال های هیجانی 4- واکنش کناره گیری 5- واکنش دلواپسی بیش از اندازه 6- ترس ها و فوبی ها 7- اختلالات وسواسی

اسلاید 301: 1- اختلال اضطراب جدایی شیوه های رفتار درمانگری برای آن مورد استفاده قرار گرفته است. اختلال در دختران بیشتر از پسران است.

اسلاید 302: لالی انتخابی (آفازی اختیاری) تعریف: یک الگوی خاص صحبت کردن است که در موقعیت های معین یا با اشخاص خاصی که خود انتخاب کرده اند، صحبت می کنند.

اسلاید 303: نکته مهم در لالی انتخابی (آفازی اختیاری) برای تشخیص باید رفتار کلامی کودک با سن اومتناسب باشد.

اسلاید 304: تعریف لالی انتخابی از دیدگاه D.S.M-III امتناع دائم از صحبت کردن در تقریباً تمامی موقعیت های اجتماعی به رغم توانایی فهم سخنان دیگران و توانایی سخن گفتن

اسلاید 305: افسردگی کودکان قبل از D.S.M تحت تأثیر دیدگاه روان تحلیلی، تشخیص افسردگی کودکان داده نمی شد.

اسلاید 306: دیدگاه روان تحلیلی در مورد رابطه افسردگی کودکان و سوپر ایگو افسردگی در نتیجه وجدان اخلاقی (سوپر ایگوی) رشد یافته به وجود می آید و چون رشد سوپر ایگو تا نوجوانی کامل نیست، تشخیص افسردگی کودکی وجود ندارد.

اسلاید 307: ثبات افسردگی تا کنون به اثبات نرسیده است که افسردگی کودکی پیش بینی کننده ثابت افسردگی در بزرگسالی باشد.

اسلاید 308: عامل ایجاد افسردگی از دیدگاه روان پویایی از دست دادن محبت والدین(از دست دادن هر چیز مورد علاقه)

اسلاید 309: افسردگی تغییر چهره داده (مبدل) شامل رفتار هایی از قبیل فرار از خانه، فرار از آموزشگاه، ماجراجویی، بیماری های هیپوکندریاک (واکنش های خود بیمار انگاری) و رفتار های ضد اجتماعی و تحریک آمیز است.

اسلاید 310: ابزار سنجش افسردگی کودکان پرسشنامه افسردگی کودکان اقتباس از پرسشنامه بک

اسلاید 311: درمان افسردگی کودکان 1- دارو های تری سایکلیک که برای بزرگسالان نیز تجویز می شود. 2- درمانگری روان پویایی سنتی 3- رفتار درمانگری 4- خانواده درمانگری

اسلاید 312: اختلالات اضطرابی کودکان جلوه های متعدد دارددلواپسی مداومفوبیاضطراب اجتما عی کلی رفتار های وسواسی

اسلاید 313: واکنش کناره گیری کودک با جدا سازی خود از تماس های اجتماعی، سعی در برقراری احترام خود دارد.

اسلاید 314: واکنش دلواپسی بیش از اندازه افراد مبتلا نیاز های خود را رها می کنند تا دیگران را خشنود کرده و از عدم تفاهم اجتناب کنند.

اسلاید 315: ترس تعریف ترس: واکنشی طبیعی نسبت به تهدید های واقعی است.

اسلاید 316: پاسخ های ترس 1- رفتار آشکار 2- افکار و احساسات 3- فعالیت فیزیولوژیایی

اسلاید 317: شیوع جنسی پاسخ های ترس بسیاری از مطالعات نشان داده اند که دختران بیشتر از پسران می ترسند.

اسلاید 318: فوبی هنگامی که یک، دو و یا هر سه پاسخ های ترس افراطی، طولانی و ناسازگارانه شوند، فوبی ایجاد می شود.

اسلاید 319: مقایسه کنید ترس های کودکان را با فوبی های آنان مقایسه کنید.

اسلاید 320: فصل سیزدهم ادامه اختلال های اضطرابی

اسلاید 321: اختلالات وسواسی کودکان مبتلا، بیشتر اوقات خود را صرف انجام اعمال آیینی و افکار آزار دهنده می کنند که موجب می شود کنش های آنان محدود گردد.

اسلاید 322: شیوع اختلالات وسواسی در کودکی خوشبختانه افکار و رفتار وسواسی در کودکی نادر است و کم تر از 1 درصد کودکانی را که به نزد متخصصان بهداشت روانی آورده می شوند شامل می گردد.

اسلاید 323: اختلالات وسواسی در 50 در صد موارد بهبود نمی یابند. در بسیاری از موارد جلوه ای از رشد طبیعی است.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید