صفحه 1:
صفحه 2:
سس تک - ده
ع و نابهنجارىء ات
هاى دو = كوك ۱
های در we ان ها
صفحه 3:
صفحه 4:
تعریف و مفهوم بهنجاری و
نابهنجاری کودک
صفحه 5:
تعریف های بهنجاری به اش
* بهنجارى به عنوان حد متوسط
* بهنجارى به صورت آرمانى و
* بهنجارى به عنوان سازگاری
صفحه 6:
بهنجاری به عنوان :
آماری تعریف شده و منظو
انجام رفتار هايى است كه در 2
عده ای از مردم عادی و طبیعی
تلقى مى شود.
صفحه 7:
صفحه 8:
بهنجاری اجتناب کرد زیر
عادی در شيك ees برای :
جوامع بهترين رفتار نيست.
صفحه 9:
ندارد و بنابراين» هر فردى تا si
آشفته es
صفحه 10:
بردن از روابط بین فردی 2
بخش و كار كردن براى 7
صفحه 11:
صفحه 12:
Bier. 5 ار
مورد قبول است و جرا؟ ۳
صفحه 13:
ta A
کت شوت
ناييوستكى در
نابهنجارى هاى رو
وجود دارد.
صفحه 14:
ee eens) 5 کنی
اين دیدگاه هر رفتار cated] اغرا
رفتار های طبیعی است. یعنی هر فر
اشفته رفتار هاى طبيعى را بسيار زياد"
يا شديد نشان مى دهد.
صفحه 15:
این دو كروه تفاوت aes) 55
نابهنجار رفتار هايى جون 339
هذيان دارد كه فرد عادى فاقد ان است.
صفحه 16:
صفحه 17:
gigiak, ence 3 دوره»
روائی را سبب می شود که ه
مانع تفكر بهنجار» احساس SS
عمل کردن مناسب شده و آسیب رو
را به وجود آورد.
صفحه 18:
a) gta صورت همراهی
نابهنجار ممكن است به ,١
منجر شود. اما آن هاکه ۳
ناپدید می شوند» چنین خطری ندارند.
صفحه 19:
بيشتر از دختران و يسران در
شايع بوده و بعد از بين رفته
بنابراين» بسيارى از رفتارهاى دشوار
را مى توان منحصر به يى دوره سنى
is) ۳۹۳۹۹
صفحه 20:
بلوغ از بین می رود و
صفحه 21:
ore,
مر نتظار از کودک
شرت مت رب
اس سس 2
a پا دوا
2 3 وام مورد
توجه قرار
قرار
أ
Za
كيرد.
صفحه 22:
نشانه هاى مرضى را نشان
مشخص ساخته است که کودکان
تر داراى نشانه هاى بيشترى از رفة
Wr ec Wd ee 0(
صفحه 23:
صفحه 24:
دشوار عبارتند 5 cary
در توجه و تمركزء بيقر
خشمكينىء» مشكلات خواب»
ادرارى» مكيدن شست و ترس بيش
اندازه.
صفحه 25:
صفحه 26:
a) gi و ادام
شودء بيشتر ممكن است
به اسيب روانى منجر شود.
صفحه 27:
بیشتری می رود که به
ates tee re en ee ene)
dh
صفحه 28:
0
صفحه 29:
قفاووبت يمرن رامخقا [وسهخاص>كوردكا فده
20
به سه مورد زير توجه كنيد:
4 مرز مشخصى بين رفتار
های ناسازگار کودکان و
0
صفحه 30:
ادامه تفاوت بین اختلال های کودکان
و بزرگسالان
مواردی وجود
دارد كه اختلال هاى
كوتكى و ۳
00
صفحه 31:
ادامه تفاوت بين اختلال هاى
ان(
CCH DPS) are ee te
رفتان: هاى يَكى فرد در طى
دوره هاى مختلف و به شيوه
هاى. متفاوت مورد بررسى
قرار گیرد.
صفحه 32:
تفاوت هاى موجود در الكو هاى رفتار
ناسازكار در كودكى و بز ركسالى
تفاوت هايى بين رفتار هاى
ناسازكار كودكان و بزركسالان
وجود دارد که می توان به آن
Seer eee one
صفحه 33:
۱۳۹ ee
eu
در اسکیزوفرتی کودکی نشانه ها
ار است ان ۳ گیری و
ناتوانى در برقرارى ارتباط مناسب
در حخالى كه در بزركسالانت نشانه
های اصلی توهم و هذیان است.
صفحه 34:
Pecan. ae اك gee
سازشیک ودک
علل رفتار هاى كودكان با
OR Er.
عنوان مثال ممکن است کودک
با خودکشی در پی پیوستن به
۳
صفحه 35:
ولبستكىشديد كودكبه ديكوان-3
خود فهمى و بينش. كودك ضعيف
است و تاب رویارویی با فشار های
روانی خفیف را نیز نخواهد داشت.
ree Se ne) 0 ۳ 70
فشار"های روانی غلبه کنند.
صفحه 36:
۰۱ SS 5s pre
كودك قادر به تعديل موقعيت
فعلی خود بر اساس تجربه های
گذشته یا طرح ریزی برای آینده
نيست. بنابراين»ء وضعيت فعلى
برای"او.اهمیتی بی تناسب دازد.
صفحه 37:
ا ل ا 0م
كودكان
اختلال هاى دور ه کر دحوم
نسبت به بعدى» دوام كم ترى
دارد» نامتمایز تر است و بيشتر
صفحه 38:
لبراز مستقیم بیشترآشفتگیهاورولنی -6
در کودکی
بزركسالان آشفتكى ۳
به صورت رمزى نشان مى دهند (مثل
فرار با رفتار های بزهکارانه) ولى
كودكان به صورت مستقيم_و با ابواز
خشم يا كريه و داد و فرياد و كاهى به
9۳
صفحه 39:
ل ۳
كودكى
به جز اوتيسم و اسكيزوفرنى
Fees ساير اختلال هاى
کودکان بر خلاف بزرگسالان
كم تر يايدار است و در برابر
درمان مقاومت نشان مى دهد.
صفحه 40:
تأثیر بیشتر عولملخارجویر -8
2 5 le,
= oO. A ١
ee مسایل وی رفع نشود
ات به مشکلات پایداد کر
تبديل شود.
صفحه 41:
ضرورتواهنمايىوا ذين-9
جون رفتار هاى كودكان بيشتر
راهنمایی والدین بیشتر از خود
کوذک ضروری است. آنها باید
در تغيير الكو هاى رفتارى
ذأ ۹ ۲
صفحه 42:
رفع مشکلاتکودکان -10
در خانوادم
جدا ساختن کودک از
خانواده ممكن است 1
بخش بوده و موجب بروز
مشكلات جديدى نيز بشود.
صفحه 43:
مشکلات موجود در حل مسایل کودکان
برخی کودکان مشکلات والدین
خود را ظاهر ee 0
برخى ديكر مشكلات متضنادابا
مسایل, آنان را و
صفحه 44:
ادامه مشکلات موجود در حل مسایل کودکان
كك جه عواملى D>)
ee ep Se Er
رفتار های دشوار موّثر
است,
صفحه 45:
پاسخ دهید
سه مورد از مهم ترين
وجوه تمايز اختلال های
کودکی و بزرگسالی را
ow.
صفحه 46:
ie
چرا اهمیت زمان حال
9 ۳۳۳۳0
۹ ۰۳
صفحه 47:
پاسخ دهید
علت بروز مشكلات
رفتارى كودكان در برخى
زده و مبدل چیست؟
صفحه 48:
فصل سوم
طبقه بندى اختلال هاى روانى
کودکان
صفحه 49:
۹۹ ty peer
cere Bele er me
7 ايكن باخ
تقسيم بندى ديكر -2
صفحه 50:
تقسیم بندیلنا فروید و لیکن-1
ce
" آنا فرويدء بر اساس نظریه
فروید از رشد روانی-جنسی
يك نظريه رشدى را ارائه داده
3
است.
صفحه 51:
2۳۹
* ایکن باخ» یک طبقه بندی
بر اساس روش آمارى را
Si MG
صفحه 52:
خصيصه هاى درونى سازى و برونى
سازى
an Cl داده هاى مربوط
به اختلال هاى روانى
کودکان را با كاريرد
مقياس رتبه اى جمع اورى
نموده است.
صفحه 53:
ED Ne SD wie ew ies
سيس بر اساس روش تحليل
عوامل» ویژگی ها را به دو گروه
خصیصه تقسیم کرده و لن ها را
3 epee 32 های 00
al نامیده 2-00 20
صفحه 54:
درونی سازی
درونی سازی شامل نشانه
ال ا ا 206
et دارند _مانند 1
تمايل به كناره كيرى و ترس
ا
صفحه 55:
برونى سازى
2215
ck است كه منشاء
بيرونى دارند مانند فرار
0 0
صفحه 56:
تقسيم بندى ديكر از اختلال
هاى روانى كودكان بر
شديد بوده است.
صفحه 57:
اختلال هاى خفيف و شديد
اختلال هاى خفيف مثل شب
ادرارى و ناخن جويدن؛ كم تر
زيان اورند و
اختلال هاى شديد مانند
اوتيسمء Sls فرار و
بزهكارى
صفحه 58:
تعريف اختلال هاى كودكى
واكنش هاى مرضى زودكذرء نسبت به
موقعيت هايى كه كودك با لن مواجه
است يا نسبت به يى تعارض هيجانى
داخلى؛ بدون اين كه نشانه هاى مرضى
دلالت بر بيمارى مغزى عضوى يا
سندرم هاى شديد بزركسالى داشته باشد.
صفحه 59:
طبقه بندی اختلال های کودکی
0- اختلال های عادتی
2- اختلال هاى سلوكى
9- اختلال هاى نوروتيكى
اختلال های پسیکوتیکی
صفحه 60:
تعرويفت ۱۳۰۱۳۵
واكنش هاى مرضى زود
گذر به بعضی از موقعیت
هایی که کودکان با آن
Sten ۳۹9
صفحه 61:
نمونه های اختلال عادتی
ce cn = تکراری چون ناخن
جويدن يا انكشت مكيدن» همين طو
۱ شب ادرارى» مشكلات Aire | 1
ee a =
خواب در اين زمره اند.
صفحه 62:
تعریف اختلال های سلوکی
كروهى از واكنش هاى سازكارى
سلوكى و ناسازكارى در رفتار هاى
اجتماعى ظاهر مى شود مانند فرار از
مدرسه دزدی» ۱ 0۹۹
بيش فعالى.
صفحه 63:
علت اختلال هاى سلوكى
علت اختلال هاى سلوكى برون
ريزى تنش هاى کودک است که
ا ار 0 50 0 5
هر جای دیگری رخ دهد.
صفحه 64:
تعريف اختلال هاى نوروتيكى
واكنش هاى زودگذر است که
هیجانی با بدنی ظاهر می شود.
مانند اضطراب ؛ فوبىء كناره
كيرى و واكنش افراطى.
صفحه 65:
اختلال های پسیکوتیکی کودکان
ا ا
كودكان با بزركسالان متفاوت
است. اين اختلال ها می توانند
مبنای ژنتیکی قوی داشته باشند.
صفحه 66:
طبقه بندی گروه طرفدار پیشرفت
روانيزشكى
اختلال ها را در ده كروه طبقه بندى كرده است:
0 ياسخ هاى بهداشتى مثل شب
ادرارى
©- اختلال هاى واکنشی مانند
انكشت مكيدن و
صفحه 67:
ادامه طبقه بندى ككروه طرفدار
ييشرفت روانيزشكى
كك ey a eee رشدى مانند
00-0
“6- اختلال هاى نوروتيك مانند
اضطراب
= 9۳ های شخصیت مانند
Pert ۳۳ از co
صفحه 68:
ادامه طبقه بندى كروه طرفدار
eS ee oe
©- اختلال هاى يسيكوتيكى
pute GU
ein) as ee
فیزیولویایی مانند آسم و
صفحه 69:
ادامه طبقه بندى كروه طرفدار
ييشرفت روانيزشكى
©- سندرم هاى مغزى مانند فلج ها
©- عقب ماندكى هاى ذهنى مانند
سندرم داون
0 شساير اختلال ها
صفحه 70:
ب- طبقه بندی های جدید
طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا 1990
صفحه 71:
طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا
با نام اختلال هايى كه اولين
علایم آن ها معمولاً در خرد
سالی» a SES نوجوانى
طاهر می 00 أمذه است.
صفحه 72:
4
شامل 00 طبقه به شرح زير بوده است:
an ل
9- اختلال مربوط به سلوك و رفتار
و
صفحه 73:
ادامه طبقه بندى 600 ©©)
pag ar ae
2
لي ا
ye lee تت لكت
9- اختلال هاى خوردن و
صفحه 74:
220 ete)
م اختلال هاى حركتى قالبى
©- ساير اختلال هاى همراه با
تظاهرات بدنى
9 اختلال های نافذ رشد
00- اختلال های مخصوص مربوط
به رشد
صفحه 75:
طبقه بندی 1960
شامل 09 طبقه به شرح زير بوده است:
)- عقب ماندكى روانى
8 اختلال های نافذ رشد
DoE BNO ee we MOD ew)
رشدو
صفحه 76:
ی 22
<-4- اختلال هاى مربوط به
مهارت هاى تحصيلى
©- اختلال مهارت هاى
حركتى
©- اختلال هاى رفتار ايذايى و
صفحه 77:
ادامه طبقه بندی 0۶6۵
معط تال
كودكى
©- اختلال هاى غذا خوردن
خردسالی و کودکی
9- اختلال هاى هويت تناسلى و
صفحه 78:
ادامه طبقه بندی 0۶6۵
0 اختلال هاى تيك
4- اختلال هاى تخليه
©0- ساير اختلال هاى
ا 1 5
نوجوانى
صفحه 79:
طبقه بندی 1996۴
شامل (0) طبقه به شرح زیر بوده
اسث*
6- عقب ماندگی روانی
د 2 20
صفحه 80:
4۱2/6۰ ee)
۱
ل سد GS
لكك
Fae ee ees ees)
رفتار ايذايى و
صفحه 81:
24 ein)
2 اختلال هاى تغذيه و خوردن
خردسالى يا اوايل كودكى
= 2207
©- اختلال هاى دفعى
100- ساير اختلال هاى خرد سالىء»
کودکی یا نوجوانی
صفحه 82:
اختلال 0
يكذيكر مقايسه كنيد.
صفحه 83:
بندی به چه صورتی
بوده است؟
صفحه 84:
در مورد طبقه بندى سازمان
بهداشت جهانى از اختلال هاى
كودكى تحقيق كنيد و لن را با
طبقه بندى انجمن روانيزشكى
آمریکا مقایسه نمایید.
صفحه 85:
\ فصل چهارم
اختلال های یادگیری
9
صفحه 86:
تعریف اختلال های یادگیری
اختلال یادگیری شامل مواردی
می گردد که پیشرفت فرد در آزمون
های استاندارد شده خواندن»
ریاضیات و بیان نوشتاری پایین تر
از سطح سنی» هوش و تحصیلی
مورد انتظار باشد. i
صفحه 87:
اختلال یادگیری چه
تفاوتی با عقب ماندگی
دهنی دارد؟
wt
صفحه 88:
مشکلات خواندن
0 خو اند”
*ناتوانی در خواندن
* ضعف خواندن
خواندن و يا دیسلکسی
* نارسایی
9
صفحه 89:
ويذكى مشترك مشكلات خواا
۱ ث Od ea
5 5 2
مطابق با توان واقعى
او نی 5
صفحه 90:
فراوانی مشکلات خواندن
0 تا 600 درصد میتلایان را
اختلال در پسران مربوط به
اذیت و آزاری باشد که همراه با
اختلال یادگیری آنان است.
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
علت عقب ماندگی ثانویه
با وجود استعداد طبیعی
عوامل خارجی یعنی عوامل
هیجانی و محدودیت های
یادگیری در آن نقش دارد.
9
صفحه 94:
صفحه 95:
عوامل کلی دخیل در مشکلات
خواندن
> عوامل بدنی
> عوامل هوشی
> عوامل هیجانی
9
صفحه 96:
عولملبدنی 7
-d تولد زود تر از موقع
Oo مسمو میت مادر در دوران
بارداری
3- خون ریزی در دوران بارداری
ماهگی
قبل از سه
صفحه 97:
نقش بینایی در خواندن
0- نقایص بینایی تأثیر منفی در
موفقیت خو اندن داشته است.
-O دانش آموزان نزدیک بين در
خواندن بهتر از دوربین بوده اند.
9
صفحه 98:
نقش عوامل شنوایی در مشکلات
خواندن
تمیز شنوایی در افراد عقب
مانده کم تر و در نتیجه توحه
آنان به خواندن علیرغم داشتن
9
صفحه 99:
نقش غدد دا خلی
کمبود ترشحات غدد
درون ریز به ویژه تیرویید
در بين كسانى که مشکلات
خواندن دارند شايع است.
9
صفحه 100:
2 شی. dd se
گفته شده است کد.
کودکانی که در خواندن مشکل
دارند» به ویژه کسانی كه عقب
ماندگی شدید دارند به جای این که از
طریق چشم کلمات را درک کنند. از
طریق دست درک می کنند و
صفحه 101:
\ ادامه عوامل هوشی
برخی کودکان مانع ذهنی
براى خواندن دارند. فشار
والدين و ناكامى كودكان
نتيجه را بدتر مى كند.
9
صفحه 102:
\ عوامل موثر در نارسا خوانی
به عوامل زیر تأکید شده
است:
- عوامل ژنتیکی و
0 عوامل هیجانی
9
صفحه 103:
عوامل مرتبط با نارسا خوانی
چپ دستی اختلال تكلمى»
عوامل عصب شناختی موثر در
ناسازگاری با اجتماع» وجود موارد
بیشتر از نارسا خوانی در والدین و
شرایط نامناسب اقتصادی
صفحه 104:
مهارت های دیگر نیز ممکن است
دجار اختلال كردند از جمله:
- مهارت هاى زبانى (مانند درك وفهم
اصطلاحات رياضى)
Oo مهارت های ادراکی ) مانند خواندن
علایم عددی) و
صفحه 105:
ادامه اختلال در ریاضیات
9- مهارت هاى توجهی (مانند
ثبت و بازنويسى اعداد)
“6- مهارت هاى خاص رياضى
(مانند پیروی از توالی مراحل»
شمارش و یادگیری جدول ضرب)
9
صفحه 106:
اختلال در بیان نوشتاری
معمولاً با شماری از مشکلات همراه هستند. مانند:
0 اشتباه های دستوری
© نقطه گذاری
ضعف در جمله بندی
اشتباه های فراوان املایی و
دستخط بسیار بد
كه معمولاً بعد از كلاس اول مشخص مى شوند.
9
صفحه 107:
۳ 3.8 كنيد
- شیوع کدام یک از اختلال
دی ی دارد؟
6 در ايران کدام یک از اختلال
ها شيوع بيشترى دارد؟
صفحه 108:
احتدل هاى ار
صفحه 109:
راع اختلال هاى ارتباطى
اختلال در زبان بیانی
- اختلال آميخته در زبان دريافتى-
- اختلال واج شناختى (آوا شناختى)
لكنت زبان
ار
صفحه 110:
ختلال در زبان بیانی
واری در یادگیری واژه های جدید و
es
۱۳
کی کر ده
صفحه 111:
۱ On)
در ساختار های دستوری
عدودیت در گوناگونی ساختار های
و عدم پیشرفت زبان غیر کلامی
صفحه 112:
۱ ۳ ۴
لكاتب 1ه
در نوع اكتسابى ابتدا رشد زبان
عادی است ۱ به تنبال یک اختاول
مانندآنسفالیت یا ضربه به سر دچار
صفحه 113:
دل آميخته زبان دريافتى- بيانى
carver reat page 1
ee> cones: لكا
فتی و هم در زبان بیانی
صفحه 114:
اختلال زبان آميخته
زر مربوط
صفحه 115:
سن شناسايى اختلال آميخته زبان
ذو اختلال مر بوط به
رشدء تکلم ۲ تر از
معمول شروع می شود و
11:35 |
قابل شناسايى است.
صفحه 116:
ادامه سن Pex erate اختلال ۳
لو ع 226 8 از
سالگی قابل
تشخيص است.
صفحه 117:
آكهى اختلال آميخته زبان
see
تلال زبان بیانی
ا
2
صفحه 118:
۳
بارت است از نارسايى در 9
eae مورد انتظار 5 نظر
5 ا
شامل اشتباه هایی در تولید»
ee ۳۲ ۰. ۱
صفحه 119:
هاى اختلال واج شناختى
ا ا ا 3
= اشكال بيشتر در تلفظ صوت هايى كه
ل a ie Ses ee
صفحه 120:
اختلال ae شناختی
0- وجود ۱ Pet
9
Gs دهان مانند شکاف
۳1
صفحه 121:
ادامه علل اختلال واج شناختی
ح ل 0
مثل فلج مغزى
3 محدوديت هاى شناختى
متل عقب sue فى ها
مسايل روانى-اجتماعى.
صفحه 122:
oe 0 0 ry
> )
3 كه خته ۱
ee i لكنت مبتلا
4G 1
ال لك 2
0 ۱
آمو خن
١ ! 38 oo
3 ‘
شود
صفحه 123:
لالق عاطفى
برخى از كودكان از
نظر روانى دجار لالى
عاطفی می شوند که باید
ا ل
صفحه 124:
طبقه بندی لالی عاطفی
این اختلال قبلاً به عنوان
نشانه سايكوز در نظر كرفته
SS ee
اختلال های نوروتیکی محسوب
می گردد.
صفحه 125:
صفحه 126:
Jay Seas ترا
۱7 ۳ 4 ا
در خانواده ها موروثى است.
were 7 های غبر ap در امواج
مغزی افراد مبتلا نیز گزارش شده
eave
صفحه 127:
علل لکنت زبان
0
مشکلات مفصل بندی (مشکل
انتقال از يك صدا به صداى
و
صفحه 128:
۱9 reat a waloe oR)
9- رویکرد تحلیل روانی
(وجود اختلالك هاى عميق
(cls
©6- رويكرد رفتارى (وجود
اضطراب زياد در باره aC
صفحه 129:
تحفيق كنيد
هر 9
gl a Oe SYA !ا
زب 5 في راارافى
صفحه 130:
پسیکوز های کودکی
صفحه 131:
نام جدید پسیکوز های کودکی
و آماری اختلال های روانی
انجمن روان پزشکی امریکا؛
پسیکوز های کودکی به اختلال
های نافذ شد تغيير نام داده
است,
صفحه 132:
معیار های اختلال های
پسیکوتیکی کودکان
برابر با دیدگاه انجمن
روان پزشکی آمریکا؛
کودکان می توانند در طبقه
اسکیزوفرنی بزرگسالان
قرار گیرند» اما
صفحه 133:
ادامه معیار های اختلال های
پسیکوتیکی کودکان
با توجه به اين كه بسيارى از
اختلال های جدی کودکی شباهت
كمى به اختلال های بزرگسالان
«ayia انجمن طبقه اختلال هاى
نافذ رشد را برای آنان به وجود
آورده است .
صفحه 134:
اختلال های نافذ رشد
این اختلال ها بسیاری از کنش
های روان شناختی چون توجه
ادراک» ازمايش واقعيت و حرکات
را دچار نقص و نارسایی نموده و
موجب بروز اختلال هایی در روابط
اجتماعی و زبان شده است.
صفحه 135:
اختلال های عمده ناف رشد
دو اختلال عمده نافد رشد
عبارتند از
مربوط به رشد اوایل کودکی
صفحه 136:
زمان بروز اختلال های نافذ رشد
اکثراختلال های شدید
کودکی در دوره سنی قبل از
0 با 9 سالگی و dis)
نوجوانی» و یا درست قبل از
آن ظاهر می شوند.
صفحه 137:
اوتیسم خردسالی
به عنوان ناتوانی کودک
در برقراری ارتباط با
مردم و موقعیت ها تعریف
شده است.
صفحه 138:
مشخصه های ظاهری ۱
0- به دلیل بی توقعی از
Quill; با کودکان ارام اشتباه
می شوند.
2- به اشخاص بى توجهند
و به اشياى مكانيكى وابسته
صفحه 139:
ادامه مشخصه های ظاهری
3- فاقد نیرو برای برقراری
۳- از تغییر در محیط
معمولی خود بر آشفته
می شوند و
صفحه 140:
هر
S
یکنوا ۲ در
are a, دست ae
< بدن
خود راصى و
1 ۳ داراى مشكلات -©
4S
۱ ۱ افر ۳ ۱
دير ۱
- Sua تسبت به دیگران
و مقا 5
وم ۱
صفحه 141:
معیار های تشخیص اوئیسم از دیدگاه
DSM-III
0- ظهور قبل از OD ماهگی
9- عدم حساسیت تعمیم یافته در
برایر افراد
9- نقص و نارسایی زیاد در تکلم
و
صفحه 142:
ادامه معیار های تشخیص اوتیسم از دیدگاه
DSM-III
وجود الگو های خاص از قبیل
تقلید طوطی وار کلمات و معکوس
سازی ضمیر در صورت ظهور AS
پاسخ های غیر معمول و قوی
نسبت به محیط مانند مقاومت در برابر
تغيير و وابستكى زياد به اشيا
صفحه 143:
تاریخچه تشخیص
در سال 69 توسط
خصیصه های کودکان
اكيستيف را داراى دو
خصيصه دانسته بود.
صفحه 144:
خصیصه های کودکان اتبستیی
(کانر)
0 تنهایی فوق العاده و
ناتوانی در برقراری
ارتباط با افراد
۱ 0 تأخیر در فراگیری
و
صفحه 145:
ادامه تاریخچه تشخیص
9- حالت بی ارتباطی تکلم
در صورت ظهور
“6- تکرار بی معنی و
طوطی وار لغات و گفته ها
6- معکوس سازی ضمیر و
صفحه 146:
- فعالیت های بازیچه ای قالبی و
تکراری
م اصرار در حفظ یکسانی محیط
0- عدم وجود تخیل اما حافظه
IGF GIS
صفحه 147:
ادامه تاریخچه تشخیص
9 ظاهر بدنی طبیعی
00 ظهور نابهنجاری
هایی در خردسالی
صفحه 148:
نشانه های ضروری برای تشخیص اوتیسم
کانر دو نشانه را برای تشخیص
اوتیسم ضروری تشخیص داده
بود که عبارت بودند از :
6- تنهایی فوق العاده و
-O اشتغال ذهنی نسبت به حفظ
یکسانی
صفحه 149:
سه نشانه شايع در بين كودكان اتيستيك
سه نشانه شايع در كودكان
اتیستیک نسبت به ساير ساير كودكان
داراى اختلال هاى روانى وجود دارد كه
عبارتند از:
0- ناتوانى كلى و عميق از توسعه
روابط اجتماعى و
صفحه 150:
ادامه سه نشانه شايع در بين كودكان
اتيستيك
2- تأخير در اكتساب زبان توأم
با ادراک Gamal دیده و تکرار بی
معنی و طوطی وار کلمات
9- رفتار های آیینی و
وسواسی (حفظ یکسانی کانر)
صفحه 151:
پاسخ های نابنجار به محرک ماک < و
# سوابق مشکوک کری یا کوری
" حساسیت بیشتر یا کم تر بساوایی
" حساسیت بیشتر یا کم تر بصری
۴ حساسیت بيشتر يا كم تر ذائقه
صفحه 152:
رفتار های خود تحریکی a
رفتار های خود تحریکی به عنوان
رفتار قالبی تکراری» ثابت و
یکنواخت که صرفاً دارای کنش آماده
ساختن کودک برای تجارب حسی یا
حرکات بدنی است.
صفحه 153:
آسیب رفتار های خود تحریکی
رفتار های خود تحریکی. به
دليل صرف اکثر اوقات کودک
مانع كسب رفتار هاى مناسب
ترند و مانعى اصلى در درمان
صفحه 154:
انواع آسیب های رفتار های
خودأسیب گرانه ۳۹
الف- ضایعات مستقیم
صفحه 155:
رفتار های خوداسیب گرانه ۳۹
* نیاز به مراقبت های سخت بدنی
و در نتیجه نغییرات ساختمان
بدن و
محدودیت رشد روانی- تربیتی
صفحه 156:
درمان موفقیت آمیز رفتار های
خود آسیب گرانه 4
فنون شرطی کردن
عاملی به جای ايجاد
محدوديت و دار و
صفحه 157:
مهارت هاى ويزه
لا اكثراً در زمينه موسيقى؛
مكانيكى و رياضى
لا اكثراً در زمينه هاى غير
سودمند
صفحه 158:
کنش های هوشی 4
لفو کانر معتقد بود که
كودكان اتيستيك داراى هوش
عادى هستند ولى امروزه اين
اعتقاد وجود دارد كه اكثر
آنان عقب مانده اند.
صفحه 159:
" رفتار هیجانی تقریباً ثابت
و یکنواخت
" تغییر بدون دلیل از یک
حالت به حالت دیگر
صفحه 160:
ارزیابی اتبسم +
در حال حاضر استفاده از راه های
مختلف جمع آوری اطلاعات و شامل
موارد زير است:
" مصاحبه سنتى
* مشاهده بالینی خصیصه ها و
صفحه 161:
ادامه ارزیابی اتیسم +
* آزمون های هوشی استاندارد
wall
" فهرست هاى بررسى رفتار و
" روش هاى مشاهده مستقيم
صفحه 162:
روش مورد توجه ویژه
در ارزیابی اوتیسم ۳۹
فهرست های بررسی رفتار شامل:
ew 0 33
3- توصیفی
صفحه 163:
درمان اوئیسم +
هيج درمان به خصوصی
ندارد ولى روش هاى ويزه
تغيير رفتار موجب سازكارى
اجتماعی شده است.
صفحه 164:
شیوع اوتیسم
9 تا © از هر
0 كودك مبتلا هستند.
بدون احتساب افراد فاقد ناتوانى
های بدنی میزان به 00 در
00 می رسد.
صفحه 165:
9 به دخد
“6 به [) است.
صفحه 166:
دیدگاه کانر نسبت به
امروزی مقایسه کنید.
صفحه 167:
6
.
سیب ستاسی
صفحه 168:
مکانیزم ها ۲۲۲
اس
0- روابط بين كودكان اوتيستيك و
محيط اجتماعى زندكى انان
2- ضعف هاو نابهنجارى هاى
عصبى-شناختى
9- جريان هاى بنيادى زيستى-
۳
صفحه 169:
كودكان مبتلا از تمامى
طبقات و فرهنكى ها
صفحه 170:
رويكرد هاى عصبى
OES Perera
وجود اشکال در ۲۱۳
۰ سس
صفحه 171:
موضوعات برجسته
|
0 دستگاه فعال کننده
رتیکولار
ار
De Cet eB alee)
صفحه 172:
علل نابهنجاری های حسی
در كودكان اتيستيك
)- ضعف در تجربه ثابت ee
2- ضعف در احساس as
بساوايى» بويايى» بينايى و شنوايى
ات
صفحه 173:
عوامل زیستی- شیمیایی
نتایج ob) ا نيوده لا 2
تفاوت هایی در سطوح آمین های بدنزاد
ديده شده است.
ماده اى به نام بوفوتنين در ادرار
كودكان اوتيستيك وجود دارد كه لكه
صورتى ادرار كودكان اسكيزوفرنيك
ماده اى شبيه به ان دارد.
صفحه 174:
۳
بیان کنید و در مورد هر یک
۷
را در مورد اوتيسم بيان كنيد.
صفحه 175:
پاسخ دهید
we 9 vd 35
0 دیدگاه يدير فدك
شده در مورد اوتيسم و
علت آن چیست؟
صفحه 176:
فصل هشتم
شد
اختلال نافذ مربوط ايك إن
اوایل کودکی
صفحه 177:
زمان ظهور اختلال های نافذ رشد
اختلال های نافذ رشد بین
OD cis ماهگی تا 6)
سالگی ظاهر می شود.
صفحه 178:
معیار های تشخیصی اختلال های
رشد از دیدگاه 0.6.)0-110)
0- اضطراب افراطی ناگهانی یا حمله های
وحشتناک
3- واکنش های هیجانی نامناسب
3- مقاومت در برابر تغییرات محیطی يا
اصرار در آیین های رفتاری خاص و
صفحه 179:
ادامه معیار های تشخیصی اختلال های نافذ
O.6.0-111 رشد از دیدگاه
- فعالیت های حرکتی عجیب
SG انحرافات تكلمى غير عادی
©- حساسيت غير طبيعى يا فقدان
حساسيت به محرى هاى حسى
م2 خود آزارى
صفحه 180:
اسکیزوفرنی کودکی
اسکیزو فرنی کودکی
حالتی است که قبل از بلوغ
آشکار می شود
صفحه 181:
شباهت اسکیزوفرنی
در خیلی از جنبه ها مثل
مشكلات رابطه با اشخاصء
رفتار و عاطفه نامنظم» آشفتگی
زبان » هذیان و توهم مشابهند.
صفحه 182:
تفاو cs اسکیزوفرنی
بزر
وجود ضعف قدرت سخن
كفتن يا كسب نكردن اوليه آن
و رواج بيشتر عقب ماندكى
ذهنى در كودكان
صفحه 183:
تفاوت های اسکیزوفرنی
اوتیسم
0 شروع دیرتر اسکیزو فرنی
کودکی و پیش آگهی بهتر آن
0- سلامت بدنی ضعیف تر در
کودکان اسکیزو فرنیک و
صفحه 184:
تفاوت
9 چسبیدن به بدن مراقبت کنندگان
خود در کودکان
اسکیزو فرنیک و تأثیر پذیری بدنی
“6- كم تر منزوى بودن کودکان
اسكيزوفرنيك و
صفحه 185:
ادامه تفا
Ga Oke -G حرکتی
ضعيف ثر در کو دکان
اسکیژ رفرتیک
9- عدم نیاز کودکان
اسکیزوفرنیک به حفظ یکسانی
دص و
صفحه 186:
ادامه تفاوت های |
20 فقدان مشکلات زبانی ویژه در
کودکان اسکیزوفرنیک
© والدین دارای شیوع بالای
اختلال های روانی و فاقد بهره
هوشی بالا در کودکان
اسکیزوفرنیک و
صفحه 187:
ادامه تفا
©- فقدان استعداد های as
العاده و شیوع کم ترعقب ماندگی
ذهنی کودکان اسکیزوفرنیک
00 تجربه توهم ها کودکان
اسکیزوفرنیک و
صفحه 188:
ادامه تفاوت های |
0- عدم شیوع بیشتر اسکیزو فرنی
در پسران نسبت به دختران
9 وجود جهت یابی غلط در
کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی و عدم
جهت یابی در کودکان اتیستیک و
صفحه 189:
صفحه 190:
آفاز
زی مربوط به رشد
تعریف:
آخير در فراگیری ز
۲ : ى زبان
صحيلا کر دز
یهار ل
صفحه 191:
و در بر گیرنده بسیاری از
اختلا لات
صفحه 192:
ناشی از غفلت بدرفتاری و
زندگی در موسسات بوده و
موجبات تأخیر در رشد را
فراهم می آورد.
صفحه 193:
اين طبقه در DGO-111 به نام
اختلال نافذ مربوط به رشد غير
معمول آمده و به متخصصان اجازه
می دهد تا انواع دیگری از پسیکوز
های کودکی را تشخیص دهند.
صفحه 194:
این سندرم بسیار نادر از طریق
نشانه های مرضی اضطراب و
Cuda, شدید در باره:
جدایی کودک.مادر مشخص می گردد.
صفحه 195:
زمان ظهور پسیکوز
بین 9/6 تا 6 سالگی
ظاهر می گردد و معمولا با
سابقه رشد طبیعی همراه
است.
صفحه 196:
این کودکان در تصور
خود به عنوان موجودی
متمایز از دیگران و GY
ناتوان هستند.
صفحه 197:
خصیصه مهم دیگر در کودگان مد
پسیکوز همزیستی خردسالی .
به هنگام تهدید دچار تهییج
و ی و شتناک می شوند
كه اغلب با افكار و رفتارى
عجيب همراه است.
صفحه 198:
دیدگاه های سبب شناسی ed
تأثیر عوامل ژنتیکی مستقیماً
نشان داده نشده است.
کلید اساسی ن» وجود یک مادر
صفحه 199:
پس از یک دوره طبیعی
رشد ظاهر می شود و
صفحه 200:
نشانه های سندرم بلوبری
ناتوانی در صحبت کردن»
واکنش شدید نسبت به موانع»
واکتش پرخاشگرانه نسبت به هر
گونه تجاوز به حریم شخصی و
عقب ماندگی ذهنی.
صفحه 201:
یک ویژگی مهم در سندرم بلوبری
مشکل تانوی هستند.
صفحه 202:
لوین سون علت آن را یک جهش
ژنتیکی موّثر بر تکلم می داند. انگار
که کودک به زمانی که بشر توانایی
ادای کلام را نداشته است برگشته
-
است.
صفحه 203:
پسیکوز مربوط به رشد
دارای نشانه های:
ظهور قبل از dak OD
9- شروع به صورت مرحله شبه اوتیسمی
0- ظهور چند کلام بیانی قبل از © سالگی
3
صفحه 204:
©6- ظهور اختلال فکری بين © و ©
tla
-G عملکرد شناختی پایین تر یا بهتر از
متوسط
0- وقوع مکرر اختلالات روانی در
خانواده کودکان
صفحه 205:
ویژگی اصلی پیدایش
نارسایی های ویژه و متعدد
به دنبال یک دوره کارکرد
صفحه 206:
ویژگی های رشدی اختلال رت
© تا © ماه اول رشد روانی-حرکتی طبیعی
»بين © تا ۳6۵ ماهگی کاهش رشد سر و
© بين © تا 90 ماهگی از بین رفتن
مهارت های دستی کسب شده و ظهور
حرکات کليشه ای دست ها.
صفحه 207:
تفاوت اختلال رت و اوتیسم
در رت فقط دختران مبتلا هستند
0 نارسایی ها به صورت الگوی ویژه ای
از کندی رشد سر نبود مهارت هاى دستى
از قبل کسب شده و ضعف در هماهنگی
حرکات پاها و تنه است که با اوتیسم متفاوت
است.
صفحه 208:
ادامه تفاوت اختلال رت و اوتیسم
همچنین اختلال در داد و
به رت زودگذر است .
صفحه 209:
ساير ویژگی های اختلال رت
0- همراهی با عقب ماندگی شدید ذهنی
- وجود نابینجاری هایی در امواج مغزی
موجد اختلال های تشنجی
9- شروع در سال های اول و دوم زندکی با
احتمال وقوع تا ۴) سالگی و ادامه برای تمام
دوران عمر. غالبا بهبودی بسیار محدود است.
صفحه 210:
اختلال از هم پاشیدگی کودکی
ویژگی اصلی: واپس روی
مشخص در زمينه های متعدد
کارکردی به دنبال یک دوره
رشد حد اقل 2 ساله به ظاهر
صفحه 211:
سایر ویژگی های اختلال از هم پاشیدگی کودکی
٩ الگو های رفتاری» علایق و فعالیت های
محدود تکراری کليشه ای
٩ معمولاً همراهی با عقب ماندگی ذهنی شدید
٩ اختلال در امواج مغزی و تشنج
٩ ادامه برای تمام عمر و بهبود نادر
صفحه 212:
شیوع اختلال از هم پاشیدگی کودکی
سابقاً تصور می شد در هر
دو جنس برابر است. اما یافته
های جدید حاکی از شیوع بیشتر
در پسران است.
صفحه 213:
نا ام های دیگر ا ais
از هم پاشیدگی کودکی
سندرم هلر » زوال عقل
خرد سالی» پسیکوز از
هم پاشیدگی
صفحه 214:
ویژگی اساسی: آسیب شديد و مداوم
در داد و ستد اجتماعی و ظهور الگو
Ga رفتاری»علایق و فعالیت های
محدود و تکراری.
صفحه 215:
اطلاعات محدودی در مورد
شیوع وجود دارد ما
ظاهرآشیوع در پسران بیشتر
باشد.
صفحه 216:
اسکیزوفرنی کودکی
را با اوتیسم مقایسه کنید.
صفحه 217:
تفاوت اختلال های مختلف
كودكى را كه در اين فصل
آمده از نظر جنسى مقايسه
کنید.
۳3
صفحه 218:
فصل نهم
نظریه های مختلف در باره
ee :
اختلال های پسیکوتیکی کو
صفحه 219:
نظریه بتلهايم
بتلهایم اوتیسم را به صورت
كوششى نوميدانه و ايجابى
9
جَلوَكيرَىَ از درد و يأس
ل
صفحه 220:
ادامه نظریه بتلهايم
وى اوتيسم را اخرين دز و تنها
دفاع اشكار در برابر درد
دانسته البته یک دز خالی»
زیرا فاقد ارتباط با واقعیت
است.
صفحه 221:
|
0- دوره حساس مربوط به
ظهور اوتیسم
eS) 0
مربوط به آن
صفحه 222:
سابقه مطالعه دوره های
مطالعات مربوط به جانوران
لزوم كسب نوع معينى از رفتار
را در خلال يى دوره حساس
نشان داده است.
صفحه 223:
Pes D ava Tener O |
دوره های حساس رشد
اين مطالعات نشان داده اند كه در
غير لن دورهء امکان ظهور یک
رفتار به صورت كامل وجود
ندارد معادل لن يراى انسان دوره
هاى اوج حساسيت ناميده شده
است.
صفحه 224:
دوره های حساس در پیدایش اوتیسم
بتلهایم سه دوره را مهم دانسته
است:
EE در = 2 as 0
2- بين شش و نه ماهكى
1 aps
صفحه 225:
درجات اوتيسم از نظر بتلهايم
0- كودكان مبتلا به اوتيسم لال
9- كودكان مبتلا به اوتيسم داراى
قدرت تكلم
9- كودكان مبتلا به اوتيسم
اسكيزوفرنيك
صفحه 226:
نظریه دلوریه در باره
اه es رش
فرد اسکیزوفرنیک یک
كوشش نامنظم ديوانه وار برلى
كشف يا بازيابى خويشتن انجام
مل اهدر
صفحه 227:
درمان فرد اسکیزو فرنیک
از نظر دلوريه
درمانگر باید یک نظم و
روشنی را که متناسب با زندگی
فعلی بیمار است جایگزین آن
بى/ نظم اها أكنذ.
صفحه 228:
امر مهم در درمان كودك اسكيزوفرنيك
از نظر دلوريه
دلوریه درمان کودک
اسکیزوفرنیک را از طریق
رد 0 درمانگر ۳
زندگی کودک مل داند که وای ار
در دريافت حقايق ساده اما محكم
زندكى كمك مى كند.
صفحه 229:
اسكيزوفرنى از نظر دلوريه
ا رت INCE
به موسيقى بدون رهبر يا نت
رك الث كم ‘An
هماهنكى بين اجزا ناموزون
است,
صفحه 230:
ee Te re
ay Bs 5)
Op Seen eee eee
01 رلك د
بندر علت آن را به وضوح
عضوی می داند.
صفحه 231:
اسکیزوفرنی کودکی
از نظر گلد فارب
تعريف اسكيزوفرنى كودكى:
See SSR eee!
شده توسط نقايص بسيار
۳-0
صفحه 232:
ویژگی های اسکیزوفرنی کودکی
از نظر كلدفارب
0- فقدان شادى در رفتار آشکار
©- ترجيح كيرندكان حسى
Sree SS Se rete:
© تكلم انحرافى
صفحه 233:
دو نوع سبب شناسی اسکیزوفرنی کودکی
از نظر گلد فارب
are Dewees me ere
استعداد
2- مسايل خارجى مربوط به
تجربه اجتماعی و انگیزش
صفحه 234:
نظریه ماهلر در باره
ماهلر از طریق مطالعات خود
در مورد كودكانى كه در رشد
روان شناختى اختلال داشتند» با
توجه به دوره طفوليت آنان» به
وجود چند قاعده در رشد دست
كله
صفحه 235:
| Dy ees pee ate entre)
007 eres
از نظر ماهلر علت يسيكوز
Ont eer Oar kee get
انگلی-میزبانی درون رحمی
بين مادر و نوزاد است.
صفحه 236:
2 ee pee er genteel]
۳
بعد از تولدء همزيستى
اجتماعى جانشين حالت درون
رحمى شده و اتحاد روانی
جديدى بين مادر و كودك ايجاد
مى شود.
صفحه 237:
ادامه سبب شناسى يسيكوز همز پستی
cercus 00
همزيستى اجتماعى
اولين درس بعد از تولد
ere است,
صفحه 238:
ادامه سبب شناسی پسیکوز همزیستی
۳
اكّر رابطه مادرء رابطه اى
با
پیش بینی باشد» نوزاد آن را به
عنوان يك احساس روانى از
واقعیت بارجی خواهد پذیرفت اما
صفحه 239:
2 ee pee er genteel]
۳
اگر چنین نباشد» وی هرگز به
احساس و اقعیت دست ۳
يافت. چیزی که موجب بروز
joey مى شود.
صفحه 240:
ادامه سبب شناسى يسيكوز
همزيستى از ديدكاه ماهلر
مشارکت همز پستی نامناسب» a
ویژه در نوزادانی که آمادگی
بیشتری دارند» منجر به احساس
ناتوانى از Oss Jae )5 مادر و
احساس بی کفایتی در آنان خواهد
pare
صفحه 241:
a 0 دادن علاقه به افر i
جز مادر در حدود © ماهكى
(شکوفایی (exes
2- كشف خود در فاصله © تا
(LESTE ee ieK(c)
صفحه 242:
نتايج شكوفايى و كشف خود
بركشت ce به سوی مادر
و كشف بد yids 22-507 با استفاده
از 3 نیروی هیجانی که
صفحه 243:
هر
امروزه اين موضوع كه
مادران موجب اسكيزوفرنى
شوند» كم 0 يديرفته ua و
بیشتر صحبت از توافق خوب
وضعيت مادر-نوزاد است.
صفحه 244:
فصل دهم
اختلال کمبود توجه (بيش فعالى)
صفحه 245:
لما ۳
اسامی تاریخی
بیش فعالی
سندرم بیش فعالی
اختلال مغزی خفیف
نارسایی کنشی مغزی خفیف
صفحه 246:
اختلال کمبود توجه
ee 42 DSM-III ترين
جنبه لین لختاسلتوجه
نمودم و لن را لختلال
كمبود ترجه خولندد
لست
صفحه 247:
معیار های اختلال کمبود توجه
DSM-III) )
صفحه 248:
الف- بی ن
بی توجهی (لا اقل سه مورد از
is 53 رد از موارد
- اغلب
کچ تر کار ها 5
کرده اند با شکست یی که شروع
شوند. رو به رو
cS =e
ai 4y le
— نظر می رسد که گوش
re =
به اسانى براشفته مى د 5
سود
و
صفحه 249:
الف- ادامه بی توجهی (ل اقل سه مورد از
موارد زیر)
۴ در تمرکز بر روی کار های
مدرسه یا سایر وظایفی که نیاز به
توجه طو لانی دارد» دجار اشكال
هستند.
©- در دلبستكى به فعاليت هاى
بازیچه ای مشکلاتی دارند.
صفحه 250:
ب- برانگیختگی ناگهانی (لا اقل سه مورد از
موارد زیر)
2
> افراطی از یک فعالیت
$e
4 از لحاظ نظم در کار ها دچار
اشکال هستند و
صفحه 251:
ب- ادامه برانگیختگی ناگهانی (۷ اقل سه مورد
از موارد زیر)
“6- نياز به مراقبت زياد دارند.
©- تقریباً در کلاس بيشتر فرياد
مى زنند.
9 در گروه و در بازی رعایت
نوبت را نمی WS
صفحه 252:
ب- بیش فعالی(لا اقل دو مورد از موارد زیر)
0- مرتباً در می دوند و از
درو ديوار بالا مى روند.
-O در آرام نشستن دجار
اشکال بوده و دائماً می لولند.
صفحه 253:
ب- بیش فعالی(لا اقل دو مورد از موارد زیر)
(- تحمل نشستن در جایی را
نداشته و از اين جهت دچار
اشکال هستند.
۴ به هنگام خواب بیش از
انداز ه در اطر اف حرکت می
کنند
صفحه 254:
ب- ادامه بیش فعالی(لا اقل دو مورد از موارد زیر)
هميشه در حال رفتن و
عمل کردن هستند» چنان که
گویی توسظ یک موتور
تحریک می شوند.
صفحه 255:
ویژگی های سنی در بیش فعالی
نشانه های ذکر شده مربوط
به کودکان ۵ تا 1 ساله
است و كودكان مسن تر
معمولاً نشانة هاى بيش ترى
دارند.
صفحه 256:
تداوم رفتارها در بیش فعالی
اين رفتار ها بايد قبل
ز ۸ سلگی شروع شده
و حد اقل © ماه دوام
داشته باشد.
صفحه 257:
بعضی علل احتمالی
لا عوامل ارثی (در 600 درصد خواهران و
برادران)
0 الکتروآنسفالوگرام غير عادی (در 90 تا 90
درصد)
لا نابهنجاری های عصبی موجد ناهماهنگی حسی-
حرکتی
لا حساسيت بیش از اندازه به مواد افزودنی و
شیمیایی در خذا
صفحه 258:
دو نوع کودک بیش فعال
لا گروه Gla رفتار هاى
پرخاشگرانه و فعالیت بیش از
اندازه
لا گروه درای مسایل اساسی
مربوط به توجه
صفحه 259:
لا
درمان بیش فعالی
جع
معا كل
te
والدین» تغییرات محیط آموزشگاهی و
تعلیم خود انضباطی و
صفحه 260:
لا
ادامه درمان بیش فعالی
روش های شناختی (دستور دادن به
خود توسط کودک)
كيى كردن خطوط يك الكو براى
اصلاح رفتار هاى تكانشى در
كودكان داراى ضعف توجه
صفحه 261:
اختلال های کمبود توجه
اختلال کمبود توجهبیش فعالی (نوع
مرکب)
لا اختلال کمبود توجهبیش فعالی (نوع بی
توجهی غالب)
لا اختلال كمبود توجه بیش فعالی
(نوع بیش فعالی-تکانشی (lle
صفحه 262:
اختلال های سلوکی
رفتار های آسیب رسان
به حفوق اساسی دیجران
يا قوانين اصلى جامعه
صفحه 263:
سلوکی
ختلال ها
اع اختلال های
ود شده
: | ۱ شده
لا اجتماعی
۰
5
صفحه 264:
كودكان اجتماعى شده ضعيف
۵ به دیگران هم حسی یا عاطفه
طبیعی نشان نمی دهند
لا غالباً فاقد احساس گناه يا
صفحه 265:
کودکان اجتماعی شده
لا به ديكران (فقط در گروه خودشان)
وابستكى نشان مى دهند و رفتارشان
نسبت به بقيه مثل اجتماعى شده هاى
ضعيف است.
لاغالباً فاقد احساس كناه يا يشيمانى
..
هستند
صفحه 266:
لا
شیوع اختلال سلوک
در پسران خیلی بیشتر از دختران
است.
در خانواده هاى دا والدين ضد
اجتماعى و الکلیک در پدر یا پدر و
مادر هر دو. بیشتر است.
صفحه 267:
اختلال نافرمانی
ویژگی اصلی الگوی رفتاری منفی
گرایی لجبازى» نافرمانی و
دشمنی مکرر در برابر مظاهر
قدرت است كه حد اقل © ماه
دوام داشته باشد.
صفحه 268:
تشخیص اختلال نافرمانی
~C نباید همراه با یک دوره اختلال
ادرواری یا خلقی باشد.
2- نبايد با معيار های اختلال سلوک
ويا اختلال شخصيت ضد اجتماعى
جور باشد.
صفحه 269:
تصور افراد مبتلا به اختلال نافرمانی
آنان خود را لجباز و نافرمان
تصور نمی کنند بلکه معتقدند که
رفتارشان واکنشی در برابر
شرايط يا خواست هاى غير
منطقی محیط است.
صفحه 270:
زمان ظهور اختلال نفرمانی
Sos قبل از © سالگی و در
Meals ظاهر
می شود. از نظر طهور قبل از
اختلال سلوکی بروز می UG
صفحه 271:
اختلال سلوك اجتماعى
شده را بانوع اجتماعى
صفحه 272:
eS eee wep ce
خردسالى و اوايل كودكى ٠
صفحه 273:
تعریف اختلال های تغذیه و
خوردن خرد سالى و اوايل كودكى
اشفتكى هاى طولانى
BSE ere
صفحه 274:
۱
خوردن خرد سالی و اوایل کودکی
ee eae
۱9:0 ۹
9- اختلال تغذيه اىَ خرد سَالى و اوَايل
كودكى
©6- بى اشتهايى روانى
-- يراشتهايى روانى
صفحه 275:
هرزه خواری
aS 395 مواد
غير خوراكى حداقل
برای مدت يى ماه.
صفحه 276:
معیار های تشخیصی
هرزه خوارى
i 5 56 رشد 1 تناسب
باشد.
اك العا ا سر سك 0۳ ۳۰ 9
فر 5 3 rod ۳۹۹
صفحه 277:
علل هرزه خواری
0- ذر بعضى از موارد كمبود مواد
ا ا
6 معمولاً با نابهنجاری های
خاص زيست شناختى همراه نيست.
صفحه 278:
عوامل مرتبط با
هرزه خوارى
فقرء غفلت و بى توجهىء
نظارت نكردن والدين و تأخير
در رشد خطر ابتلا به أن را
افزايش مى دهد.
صفحه 279:
aren
هرزه خواری
66+ تقريباً قبل از ©0 تا
هی در دهان گذاشتن و
كد مواد غير خورا
و حو 11 cae نسبتا
ِ هرزه خوارى ندارد.
صفحه 280:
تشخیص هرزه خواری
3 Se eee ees
كه هرزه خوارى حداقل براى
مدت يك ماه دوام داشته باشد
و متناسب با سطح رشدى فرد
صفحه 281:
ee 59 ۳ ار 5 =
ویزکیانساسی
ا ات ل لت
می شود و غذای خورده شده بالا آورده
شده و Rw جویده می شود. اين رفتار
بايد حداقل يك ماه دوام داشته باشد.
صفحه 282:
نتایج اختلال نشخوار كنندكى
می تواند موجب سوء نغذیه
کاهش 9 ۳
میزان مرگ oo 91
eS Seve etre oc meng Ceres
weaker) pda
صفحه 283:
شروع اختلال نشخوار كنندكى
02 2۳2
42 ماهكى است واغلب
7ل - :97165 1ج لاا 15 ا ۳
خود از بين مى رود.
صفحه 284:
شيوع اختلال نشخوار كنندكى
باشد.
صفحه 285:
اختلال تغذیه خردسالی
كت
0005 20
07100
PWS EN
حداقل يك ماه ديده مى شود.
صفحه 286:
شیوع
شيوع 52 Zoos
و يسران يكسان
است.
صفحه 287:
شروع اختلال تغذیه
ee & 9 ss
اولین سال زندگی و گاه
© تا © سالكى است.
صفحه 288:
أشفتكى حركتى
اختلالات حرکت قالبی
تعريف
الگو های رفتاری حرکتی
تکراری و غیر کنشی هستند
كه به فشار روانى نسبت داده
مى شوند.
صفحه 289:
از دیدگاه رفتارگرایان
عوامل محیطی و شرطی
صفحه 290:
تیک و اختلال تورت
ساده ترین تعریف از تیی:
صفحه 291:
تيك و اختلال تورت
4
حركت انقباضى غير ارادى و متناوب
كروهى از ماهيجه هاء غالباً بدون
RTE TTL TE, 5 1
است تظاهرى از يى تعارض هيجانى
ويا نتيجه يك بيمارى عصبى باشد.
صفحه 292:
انو 2 تیی
0- تیک های زودگذر (واکتش کودک
ا 0۳9
©- تيك هاى ثابت (اشفتكى هاى دوام
دارّئى هستند كه دليل بن حالت
اضطرابى مزمن دارند)
صفحه 293:
تفاوت های سندرم تورت
با تیک های مرکب
0- اطوار و زشت اجباری
6- تكرار غير عادى ۳ ۳
وار كلمات وعبارات
9- خيلى به ندرت تكرار اعمال
Gla
صفحه 294:
:2
= 9
نبود oo ادرار 3
=
۳
كه
وجود داشته باشد هد
صفحه 295:
شیوع بی اختیاری
ادرار و a
در يسران شايع تر
Cul
صفحه 296:
انواع بى اختيارى ادرار
)- مزمن
كه بر گت كك Foe WE
صفحه 297:
نت
1ك كر Le eee
- ۰ تفاوت
سندرم تورت با نیک های
مركب توضيح دهيد.
صفحه 298:
POSSE Nee)
اختلال های هیجانی
صفحه 299:
انواع اختلال های هیجانی
0- اختلال اضطراب جدايى
2- اختلال وابستكى كنشى
خردسالى يا اوايل كودكى
9- افسردكّى كودكى
صفحه 300:
PRE WE OPT AR EBT
واکنش کناره گیری
5- واكنش دلوايسى بيش از
انداز ه
9- ترس هاو فوبی ها
> اخثلالات وسواسی
صفحه 301:
اختلال اضطراب جدایی
* شیوه های رفتار درمانگری برای
آن مورد استفاده قرار كرفته است.
" اختلال در دختران بيشتر از
eee است.
صفحه 302:
لالى انتخابى
(آفازی اختيارى)
تعریف:
یک الگوی خاص صحبت
کردن است که در موقعیت
هاى معين يا با اشخاص
1 كه خود انتخاب كرده
اندء صحبت مى کنند.
صفحه 303:
Pet ey oe
(آفازی اختیاری)
برای تشخیص باید
رفتار كلامى كودك
با سن اومتناسب
باشد.
صفحه 304:
تعريف لالى انتخابى
از ديدكاه ١1! -1/ا. 2.5
امتناع دائم از صحبت كردن
در تقریبا تمامی موقعیت های
اجتماعی به كت 0 فهم
نت eros 9
صفحه 305:
افسردگی کودکان
قبل از 00.08.00 تحت تأثير
دیدگاه روان تحلیلی» رو"
OP SCENT ۱۳
صفحه 306:
دیدگاه روان تحلیلی در مورد رابطه
SI oases me ۷
افسردكى در نتيجه وجدان اخلاقى
(سوير ايكوى) 5 en به وجود مى
er) ا er See
كامل نيست؛» تشخيص افسردگی
كودكى وجود ندارد.
صفحه 307:
ثبات افسردگی
تا کنون به اثبات نرسیده
Cee) ۱91۳0
۳۳ كننده ثابت Ae در
بزرگسالی باشد.
صفحه 308:
عامل ايجاد افسردكى
از ديدكاه روان بويايى
از دست دادن محبت
والدين
(از دست دادن هر جيز مورد علاقه)
صفحه 309:
افسردگی تغییر چهره داده (مبدل)
شامل رفتار هايى از قبيل فرار از
55-5 01۳ از آموزشگاه»
ماجراجویی بیماری های
ا 7
(epic! ل
pee سم
صفحه 310:
ابزار سنجش افسردكى كودكان
پرسشنامه افسردكى
کودکان اقتباس از
صفحه 311:
درمان افسردگی کودکان
ا ا الت
براى بزركسالان نيز تجويز مى شود.
See ie) 1 9[
2 رفتار درمانگری
خانواده درمانگری
صفحه 312:
اختلالات اضطرابی کودکان
جلوه های متعدد دارد
ره و
های
صفحه 313:
كيرى
د
ca 7
- سس
۱ ۱ 1 ۳۳
۱ | عى»
0 55
ی اج
۳ ها
۳۹
3
wre
حترام
۱
سف
دزا د
ere
صفحه 314:
واکنش دلواپسی
بیش از اندازه
افراد مبتلا نیاز های خود
را رها می کنند تا دیگران
را خشنود كرده و از عدم
تفاهم اجتناب كنند.
صفحه 315:
أي
5
ا
به تهديد ee واقعى
است,
صفحه 316:
پاسخ های ترس
0- رفتار اشكار
ee ee eS
9- فعالیت فیزیولوژیایی
صفحه 317:
شيوع جنسى باسخ هاى ترس
نشان داده اند كه
دختران بيشتر از
پسران می ترسند.
صفحه 318:
4
مر
wer cer 9
سه پاسخ های ترس افراطی»
ne و ناسازگارانه شوند»
فوبی ایجاد می شود.
صفحه 319:
مقایسه کنید
ترس های کودکان
را با فوبى هاى انان
صفحه 320:
فصل سيزدهم
صفحه 321:
اختلالات وسواسى
كودكان مبتلاء بيشتر اوقات خود
افكار JN) دهنده مى كنند كه
موجب می شود کنش های آنان
متحدود كردد,
صفحه 322:
در كودكى
خوشبختانه افكار و رفتار
وسواسى در كودكى نادر است و كم
تر از [) درصد كودكانى را كه به
نزد متخصصان بهداشت روانی
آورده می شوند شامل می کردد.
صفحه 323:
اختلالات وسواسی
در ۶0 در صد موارد
rs ل See
موارد جلوه اى از رشد طبيعى
است.
