علوم مهندسی معماری و عمران

روستای تاریخی و صخره ای میمند

میمند

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روستای تاریخی و صخره ای میمند”

روستای تاریخی و صخره ای میمند

اسلاید 1: روستای تاریخی و صخره ای میمنـــداستاد راهنما : الهام فلاحت کار گرد آورندگان : علی خیری پور

اسلاید 2: تعریف معماری صخره ایهرگاه در صخره ای حفره ای ایجاد نماییم و به تدریج حفره را وسعت دهیم تا فضاهای مورد احتیاج مثلاً خانه و یا آرامگاهی ایجاد شود آنرا معماری صخره ای می نامیم. به عبارتی معماری صخره ای محصول مبارزه انسان با صخره، جهت ایجاد فضای مناسب است. در معماری صخره ای از مصالح آزاد و معمولی، ساختمان به وجود نمی‌آید بلکه ساختمان از صخره طبیعی است. معماری صخره ای در درون صخره به وجود می آید و سنگ صخره ای کالبد آن است، زیرا مانند پوسته ای مستحکم اطراف این فضای درونی را گرفته است. بناهای معمولی به راحتی بر اثر عوامل طبیعی، انسان و گذشت زمان ویران می شوند در صورتیکه این عوامل در معماری صخره ای تهدید به شمار نمی آید، بلکه فقط زمین لرزه ای شدید می‌تواند تا حدودی به معماری صخره ای آسیب برساند. بنابراین معماری صخره ای به عنوان یک مجموعه تاریخی از نظر هنر معماری، باستان شناسی، تاریخ ادیان و روابط فرهنگی در خور اهمیت و شایان توجه است، همچنین معماری صخره ای از نظر دفاع در مقابل هجوم دشمنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اسلاید 3: فلسفه معماری صخره ایدر بیان فلسفه معماری صخره ای گفته اند که بر اساس معتقدات خاصی بوجود آمده است، در فرهنگ ملل قدیم کوه عنصری مقدس و مورد احترام بوده است و نقش مهمی در مراسم و آداب مذهبی داشته است. اکثریت مهمی از اقوام معتقد بوده اند که جایگاه خدایان بر فراز کوههای بلند و خوش منظر بوده است. گروهی از ملتها مراسم ستایش خدایان را در ستیغ کوهها و جاهای بلند انجام می دادند. مانند بابلیان که جایگاه اصلی مردوک را بالای کوه می دانسته اند. یونانیان باستان نیز کوه آلپ را محل اجتماع خدایان می دانسته اند. یکی از ادیان و عقاید کهن که در ازمنه باستان در نزد قبایل قدیم آرین به ظهور رسید و طی مرور ایام تکامل بسیار حاصل کرد آیین مهرپرستی یا پرستش میترا است. در اوستا از میترا مانند خدای مقتدر و قهار و جنگ آور نام برده شده که به اهورمزد یاری می رساند تا بر اهریمن پیروز گردد. به عقیده پیروان میترا، خدای مهر(خورشید) روزی به صورت آدمی در غار، از کوهی بصورت صخره صما ظهور خواهد کرد. چون ابتدای ظهور میترا در غاری در کوه بود از این رو از آن پس پیروان میترا معبدهایی برای خود درون حفره کوهها یا در دل دخمه ها بر پا می کنند و در آنجا به عبادت پرداخته و به میترا قیام می نمایند. این عقاید بر روی فلات ایران بیشتر از نواحی دیگر اشاعه داشت. بعضی از ادیان ایرانی چون مهرپرستی و زرتشتی ارتباط مستقیم را با تقدیس کوه آشکار می دارند. آیین مهرپرستی سالها پیش از  آیین زرتشتی پدید آمده و از فرهنگ اقوام آریایی محسوب می شود.

اسلاید 4: یکی از ارکان آیین مهرپرستی بر شکست ناپذیر بودن و جاودانگی پدیده ها استوار بوده است. مهرپرستان معتقد بوده اند که خورشید شکست ناپذیر و جاودانه است و همین مساله شکست ناپذیری و جاودانگی است که انسان را به سوی تقدیس کوهها می کشانده است. از اینجاست که مهرپرستان عقیده داشته اند که مهر از سنگ متولد شده زیرا شکست ناپذیر و جاودانه است و در هر حال مسئله جاودانگی در تمام فرهنگ میترا به چشم می خورد. از این جهت است که معماری صخره ای را می توان به مهرپرستان ایران نسبت داد زیرا معماری صخره ای نیز جاودان باقی می ماند.دکتر غلامعلی همایون در بیان معماری صخره ای میمند می نویسد:((...مهرپرستان بدون شک در حوالی فارس و کرمان نیز مهرابه هایی داشته اند))، وی در بیان ارتباط معماری صخره ای میمند و آیین مهرپرستی می نویسد:((... معماران و حجاران میمندی که شاید آیین مهرپرستی داشته اند در کمال قدرت، معتقدات مربوط به آیین خود را در معماری یعنی مساکن خود پیاده نموده اند، می دانیم نیروی مبارزه و سرسختی یکی از اصول آیین مهرپرستی است.))، او معتقد است تمامی این افکار با ساختمان مجموعه خانه های میمند تطابق دارد و این مجموعه نشان می دهد که مردمی مبارز و سرسخت و ایمان گرا در ساختمانش دخالت داشته اند، معماران و حجاران میمندی معتقد بوده اند که طبیعت یعنی کوه و صخره شکست ناپذیرند و باید در شکم طبیعت زندگی کنند. انسان میمندی می خواسته است به وسیله کار پر زحمت و پر ارزش خود یعنی کندن کوه و صخره تسلط خود را بر طبیعت نشان دهد.

اسلاید 5: معماری صخره ای در جهانبه نظر می رسد معماری صخره ای در نقاطی به وجود آمده که سنگها استقامتشان کمتر بوده و بشر با سنگهای سست به مبارزه برخاست و پس از به دست آوردن تجربه کم با سنگهای سخت نیز درافتاد. در قاره اروپا هنوز آثاری که از معماری صخره ای، اشکال مقدس و  مذهبی وجود دارد از سایر انواع متمایزتر و برجسته تر است که آثار معماری باستانی از اینگونه هستند. در مناطق مختلف جهان نمونه های متعددی از معماری صخره ای وجود دارد که در عین شباهتهای کلی میان آنها در نحوه استفاده از فضا، تعداد طبقات، نحوه دسترسی، وجود تنوع کاریهای مختلف و میزان و شدت دخالت بشر در طبیعت، تفاوتهای جدی میان آنها وجود دارد. در قاره اروپا به ویژه در جنوب این قاره یعنی در نواحی اسپانیا(ناحیه مینورکا)، در ناحیه اتروریای ایتالیا و یونان کنار چشمه ای در کاستالی و دفلی موارد متعدد معماری صخره ای وجود دارد. در نواحی تریپولی، روستای صخره ای با حدود ۴۰۰۰ نفر جمعیت که گویا هنوز مردم آن در صخره ها زندگی می کنند وجود دارد. یکی از مراکز معماری صخره ای در آسیای صغیر در دره گرمه در قلب آناتولی در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی آنکارا قرار دارد. طبیعت در گرمه منظره ای ساخته که کمتر واقعی به نظر می آید. هزاران صخره گوناگون، تکی، جفتی، مسطح، غیر مسطح و دوک مانند در حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از فضای باز طبیعت را اشغال کرده اند. کوههای به شکل هرم و قارچ و همچنین کوههایی به شکل کوره های آجرپزی و ستونهای عظیم و سکوهای غول آسا منظره بدیعی را به وجود آورده است. در گرمه خانه ها، کلیساها و دیرهای صخره ای قدیمی اکنون به عنوان طویله و انبار و به ندرت به عنوان خانه مورد استفاده واقع می شوند. بعضی از خانه ها دو طبقه و اغلب دارای فضایی بیضی شکلند. در داخل آنها سکو برای خواب، اجاق و میز تعبیه شده است. فضاهای فرعی برای نگهداری احشام و انبار نیز به وجود آمده است. این خانه ها اغلب به وسیله پلکان مارپیچ بسیار مشکل قابل دسترسی است. علاوه بر گرمه در نواحی پونتوس، فریجیه، لودیه و پافلاگون نیز نمونه هایی از معماری صخره ای دیده می شود. نوع دیگری از سازگاری با طبیعت و استفاده از امکانات آن برای زندگی، احداث واحدهای مسکونی و سایر کاربریهای مورد نیاز بشر در دل زمین است. در یک نمونه شاخص از اینگونه سکونت در یک منطقه کوهستانی به نام ماتماتا در کشور تونس است که به دلیل محدود بودن اراضی قابل کشت و کار، مجموعه های سنگی خود را به صورتی تقریباً مدفون به عمق زمین برده اند و از سطح زمین برای ایجاد نخلستانها استفاده می کنند.

اسلاید 6: شناسایی روستای میمندروستاها برای خود خصیصه هایی دارند که توسعه و آبادیشان بدون شناسایی دقیق و علمی میسر نیست. روستای میمند از استثنائات است که در آن فقط شناخت مطالب کلی هر روستا و خصیصه های معمولی هر دهکده کافی نبوده، بلکه به مناسبت موقعیت بی نظیر معماریش مسائلی کاملاً تخصصی مطرح می گردد که از حیطه قدرت یک روستاشناس به دور است. مطلب اینجاست که این مورد تاکنون هیچ روستاشناسی نیز قدم به این دهکده نگذارده است. بنابر این شناسایی میمند می بایست از هر جهت از صفر آغاز گردد و در این ناشناختگی و گمنامی علاوه بر مهجوریت میمند، نسبت به شهر، بخش و جاده های اطراف عدم توجه دستگاههای مسئول نسبت به روستاها و آثار با ارزش تاریخی مملکت نقش بزرگی ایفا می گردد. این غیر ممکن است که به وسیله کلام تصویر و یا اندازه گیری ها تصوری دقیق از تاثیر عظیمی که مجموعه مساکن میمند روی انسان ناظر باقی می گذارد در اذهان ایجاد شود. این تاثیر بزرگ کمتر از جهت احساس است که در فضاهای داخلی دست می دهد زیرا در اینجا فضا کاملاً کنترل و محدود شده بلکه این مجموعه از نظر دید کلی جالب و موثر است. معماری حجاری در میمند تنها زیباییش در سادگی سخت اعضاء آن از نظر جزئیات نیست بلکه این تمامی مجموعه است که نیروی اسرار آمیز به خصوص غروب و سپیده دم هنگامش قدرت هنری انسانهای ساده را بازگو می دارد. غروب میمند از زیباترین غروبهاست که در آن دست بشر در به وجود آمدنش تاثیر زیادتری داشته است در این هنگام اگر از برآمدگی معروف که به آن بدنه سوسمار می گویند به روستا نگاهی بیافکنیم به نظر می رسد که همه فضاها در مجموعه کلی ذوب یک جهان غیر حقیقی به وجود آمده است ولی افسوس که چنین جهان سحرانگیزی به کلی ناشناخته باقی مانده است.

اسلاید 7: روستاي ميمند شهربابک بي شک يكي از باستاني ترين سكونتگاه هاي بشر در جهان است كه از دوازده هزار سال پيش تا كنون همچنان پا برجاست و به حيات خود ادامه ميدهد. به عقيده محققین هسته هاي اوليه روستاي ميمند متعلق به زماني است كه ايرانيان مهر پرست بوده اند و آنها را مقدس مي شمرده اند. آنها تاريكي غارها را براي عبادت برگزيده و مرده هاي خود را درون دخمه هاي كنده شده در كوه قرار مي دادند. و بدين ترتيب در ميمند تعدادي عبادتگاه و مقبره بنا گرديده. مهرپرستان به پايداري، استقامت و زوال ناپذيري كوه ها معتقد بودند و بر اساس همين اعتقاد خانه هاي خود را نيز در دل كوه مي كندند. عده اي از محققين نيز معتقدند كه مهر پرستان از غار هايي كه با دست در دل كوه مي كنده اند فقط براي عبادت و دفن مردگان استفاده ميكردند و بعد از مدتي بنا به اضطرار ناشي از آب و هوا سكونت گزيده اند. آئين مهر پرستي قبل از ظهور زرتشت در ايران رواج و تا مدتها از ظهور وي نيز ادامه داشته است. بر اساس دانسته هاي جديد تاريخ ظهور زرتشت 6000 سال قبل از ميلاد مسيح و لذا قدمت ميمند حداقل 6000 سال پيش از ميلاد مسيح مي باشد. نقوش 10 هزار ساله و سفال هاي 6000 ساله از جمله مستندات مكشوفه اي هستند كه تاريخ ميمند را گواهي مي دهند. ميمند به دليل استحكام دفاعي در طول تاريخ كمتر دستخوش تحولات كالبدي و اجتماعي شده و بيشترين تغيير آن مربوط به چند ماه اخير است. مجموعه اي از آثار بسيار قديمي همچون خانه هاي صخره اي پراكنده معبد، قلعه و برجهاي مختلف ( مربوط به هزاران سال پيش)  وجود دارد كه ميمند را از يك روستا به يك مجموعه با تمدن خاص تبديل مي كند. اين تمدن در ابتداء بر گرفته از  آئين مهر پرستي و بعد از آن آئين زرتشت بوده است. پس از ظهور و ورود اسلام به ايران، مردم ميمند كه به آئين زرتشتي معتقد بودند به اسلام و مذهب شيعه گرويدند و در طول تاريخ رشادتهاي زيادي براي پاسداري از دين مقدس اسلام از خود نشان دادند. آب و هواي ميمند شهربابک از نوع معتدل كوهستاني و داراي زمستانهاي سرد و تابستاني معتدل است. روستاي ميمند در مرز مشترك  دشت و كوهستان قرار دارد. اين دشت در فاصله شهربابك و ميمند قرار دارد و در گذشته پوشيده از درختان پسته و بادام وحشي بوده است و د رحال حاضر محدود به دشتهاي اطراف روستاي ميمند مي شوند كمي نزديكتر به روستاي ميمند درختان توت و شاه توت به وفور يافت مي شوند و دشت ميمند همچنين مملو از جانوران بياباني، همچون مار، سوسمار، جوجه تيغي، لاک پشت و ... است به علاوه در كوهستانهاي ميمند نيز حيوانات وحشي مختلفي همچون آهو و پلنگ، گرگ، روباه، گورخر، بزكوهي، و پرندگان شكاري يافت مي شوند چندين رودخانه فصلي و تعدادي قنات و چند چشمه در ميمند و اطراف آن وجود دارد كه موجب رونق كشاورزي در اين منطقه شده است. كشاورزي در ميمند همچون ساير آثار طبيعي جلوه ويژ ه اي به اين روستا ميدهد. در فصل بهار ميمند زيباترين چهره را به خود مي گيرد . طراوت، شادابي و سرسبزي دشت ميمند و آب و هواي مطلوب آن انبوهي از جمعيت شهرها و روستاهاي اطراف را به سمت خود مي كشد و مردم اوقات فراغت خود را در اين روستا و در كنار چشمه ها ،قنات ها و رودخانه های ميمند ميگذرانند. جمعيت روستای میمند  از سال 1355 تا كنون از حدود 500 نفر به حدود 1200 نفر رسيده است كه در تابستانها به دليل كوچ اهالي به زندگي ايلياتي 50 نفر مي شود. اقتصاد مردم ميمند بر سه محور كشاورزي، دامداري و قاليبافي قرار گرفته است كه در اين ميان قاليبافي نقش بسیار مهم تري دارد. به گونه اي كه در حال حاضر قالي ميمند از بهترين قالي ها است و شهرت جهاني دارد عليرغم ورود تكنولوژي به زندگي روستائيان، مردمان ميمند از همان ابزارهاي سنتي براي بر آوردن نيازهاي خود استفاده مي كنند و كمتر به ابزارهاي مدرن روي آورده اند. اهالي روستا مسلمان و شيعه اثني عشري هستند و مسجد و حسينيه ميمند  علاوه بر مرکزی مذهبي، مركز تبادل نظر اهالي مي باشد مردم ميمند سه مرحله مختلف زندگي دارند، آنها زمستان را در خانه هاي سنگي خود مي گذرانند تا از سرما و يخبندان در امان باشند و در اين فصل زنها به امر بافتن قالي و مردها به نگهداري دام ها مي پردازند از ابتداي فصل بهار به نقاط خوش آب و هوا و سرسبز كوچ مي كنند و در آنجا به زندگي یيلاقي مي پردازند. عمده فعاليت مردان و زنان در اين مرحله پرورش دام و استحصال محصولات لبني مي باشد بعد از اين مرحله آنها به باغداري درختان مختلفي همچون پسته وحشي، بادام وحشي، بادام، گردو و زيره و.. مي پردازند لازم به ذكر است كه محصولاتي همچون گردو و بادام ميمند داراي شهرت فراواني هستند. گويش مردم ميمند نيز در منطقه منحصر به فرد است، چندان تشابهي با ساير گويشهاي رايج در منطقه ندارد و به اعتقاد محققین اين گويش در طول تاريخ تغييرات كمي داشته است .مي توان گفت ميمند يكي از بهترين مراجع تحقيق در خصوص فرهنگ ايرانيان قديم مي باشد. خانه های صخره ای در سطح شيب دار و در طبقات مختلف (2 تا 5 طبقه) بريدگي هایي به صورت شكاف هاي افقي ايجاد شده است. طول اين بريدگيهایي كه به آنجا كيچه گفته مي شود به 6 الي 9 متر مي رسد تا د ر انتها به ارتفاع مورد نظر براي كندن خانه ميرسد انتهاي كيچه به فضائي ايوان مانندی به نام دالان مي رسد كه مهمترين عنصر محل است به لحاظ اينكه اغلب امور روزمره خانواده در آن صورت مي گيرد در اطراف هر كدام از اين دالانها بين يك تا پنج خانه صخره اي وجود دارد اين منازل مسكوني در پنج طبقه و به شکل پلكاني و يك در ميان روي هم قرار دارند. به نحوي كه هيچكدام از آنها با يكديگر برخوردي ندارند. فاصله كيچه ها در طبقه زيرين بيشتر از فاصله آنها در طبقات بالايي است. در حدود 400 كيچه كوچك و بزرگ در ميمند وجود دارد. فضاي داخلي خانه ها گاهي شكل مربع مستطيل يا مدور دارد و از ورودي كوتاهي كه ارتفاع آن به 75 تا 76 سانتیمتر  ميرسد نور مي گيرند. درهاي ورودي چوبي و به داخل ديوار ايوان روزنه اي ايجاد كرده اند كه از طريق آن و بوسيله ابزاري به نام كليدون (كليد دان) در قفل يا باز مي شود شكل ورودي اتاق ها در روستاي ميمند منطبق با مدل بدن انسان است. به طوري كه عرض ورودي در قسمت پائين يعني 65 الي 80 سانتي متر ميرسد پايين ورودي منازل از سطح كيچه حدود 15 تا 20 سانتي متر برجستگي دارد كه اين برجستگي مانع ورود آب و خاك به داخل منازل مي شود. بر بدنه شيبدار تپه هاي غربي و شرقي مسيرهاي متعدد پياده به صورت خطوط نسبتا كمرنگ مشاهده مي شوند اما اين مسيرها نمي توانند چندان دائمي باشند. زيرا با قطعات سنگهايي كه از بالا دست حركت ميكنند و يا بوسيله اهالي مرتبا در حال تغيير هستند در لابلاي حفره هاي مسكوني بي هيچ نظمي چرخش مي كنند. مي توان ادعا نمود كه در روستاي صخره اي ميمند بر خلاف همه سكونتگاه هاي شناخته شده شهري و روستائي كوچه ها يا معبري وجود ندارد كوچه در فرهنگ ميمند صرفا به مسيرهاي افقي كه در دل شيبدار تپه ها به عمق رفته و در انتها به منازل غار مانند مسكوني مي رسد اطلاق می شود.

اسلاید 8: موقعیت جغرافیایی استان كرمان

اسلاید 9: موقعیت جغرافیایی میمند

اسلاید 10: روستای صخره ای میمند مرکز دهستان میمند در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرق شهربابک در استان کرمان واقع شده است. این دهستان از شمال به شهرستان رفسنجان و از طرف جنوب شرقی به شهرستان سیرجان محدود می شود. دسترسی به این روستا از طریق جاده آسفالته شهربابک ـ سیرجان است که پس از طی مسافتی حدود ۶ کیلومتر در سمت چپ( کنار گورستان عمومی شهربابک موسوم به بهشت زهرا) جاده ای منشعب می شود که در نهایت از مسیر پاقلعه به رفسنجان منتهی می شود. با پیمودن مسافتی حدود ۲۲ کیلومتر مجدداً به جاده ای آسفالته در سمت چپ می رسیم که تا روستای میمند ۸ کیلومتر فاصله دارد. دهستان میمند در عرض جغرافیایی۲۰ درجه و ۱۶ دقیقه و طول جغرافیایی  ۵۵ درجه و ۲۵ دقیقه قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۴۰ متر و وسعت آن در حدود ۴۲۰ کیلومتر مربع است.

اسلاید 11: عكس ماهواره اي از روستاي ميمند

اسلاید 12: تاریخ میمندبی شک روستای میمند یکی از باستانی ترین سکونت گاههای انسانی ایران و جهان است که از هزاره های پیش از ظهور اسلام تاکنون همچنان پابرجاست و به حیات خود ادامه می دهد. ظاهراً در کتاب تاریخ و جغرافیای قدیم ایران نامی از این روستا ذکر نشده است. البته ادعای محققان معدودی است که در چند دهه قبل از این روستا بازدید کرده و در مورد آن به تحقیق پرداخته اند و گرنه به دلایلی بررسی جامع پیرامون میمند و نحوه شکل گیری و سیر تطور تاریخ آن مسائل نامکشوفه فراوانی را پیش روی محققان رشته های مختلف علوم می گذارد که گشودن هر کدام از این دربهای بسته می تواند به روشن شدن تاریخ تمدن بشر در این گوشه عالم و حتی جهان کمکی به سزا و درخور نماید. گویا قدیمی ترین متنی که در کتاب تاریخی درباره ویژگی های معماری و فضا و کالبد میمند آمده است متعلق به نویسنده انگلیسی به نام ستوان پاتینگر می باشد که در سال ۱۸۱۰ میلادی در هنگام گذر از کرمان به فارس، از میمند گذر کرده و چند سطری از سفرنامه خود را به خانه های میمند اختصاص داده که در داخل کوه کنده شده اند. نویسنده فرانسوی دیگری به نام ارنست بروتن نیز در سال ۱۸۵۰ میلادی نوشته است: کرمان شهریست که در دل کوه ساخته شده است و می افزاید: اهالی این شهر علی الهی هستند. در کتاب تاریخ کرمان نوشته احمد خان وزیری کرمانی و تصحیح دکتر باستانی پاریزی، آنچه در کتب تاریخی قدیم درباره میمند آمده گردآوری شده است. این مطالب همگی بر وجود و حضور میمند کرمان در زمان ظهور اسلام و تسلط اعراب بر ایران و بعد از آن حکایت دارد. اما از ویژگیهای معماری خانه و کوچه ها و مردم میمند ذکری به میان نیامده است. اغلب صاحب نظرانی که به بررسی تاریخ پیدایش میمند پرداخته اند تقریباً بر این نکته اتفاق نظر دارند که هسته های اولیه روستای میمند در زمانی که ساکنین فلات ایران هنوز مردگان خود را در زمین دفن نمی کردند حفاری شده و هدف از انتخاب این محل تدارک جایگاهی برای نگهداری مردگان بوده است و این اعتقادات مربوط به مردمانیست که آیین مهرپرستی داشته اند.(این آیین با آریاییها به ایران آمده است). گفتنی است که نگهداری مردگان در دخمه ها و غارهای کوهستانی از اعتقادات آیین مهرپرستی است. مهرپرستی در ایران قبل از ظهور زرتشت رواج داشته و تا مدتها پس از ظهور وی نیز ادامه داشته است. اما نکته ای که به جاست به آن اشاره شود این است که بر اساس دانسته های تاریخی ظهور زرتشت حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده و بنا بر این آیین مهر پرستی نیز باید از حدود هزاره دوم قبل از میلاد تا ۵۰۰ الی ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایران رواج یافته باشد.

اسلاید 13: تاریخ میمند...اما برابر نظریه ای که توسط آقای دکتر رکن الدین همایون فرخ استاد دانشگاه تهران ارائه شده است تاریخ تولد زرتشت توسط مورخین صهیونیست متعددا از حدود 6000 سال قبل از میلاد مسیح به 600 الی 700 سال قبل از میلاد مسیح تغییر داده شده است. ایشان در این باره مدارک و اسناد معتبری ارائه داده اند که جزو اسناد رسمی یونسکو ثبت شده و دانشگاههای معتبر ایالات متحده آمریکا نیز بر صحت این اسناد اعتراف دارند. چنانچه این قول اخیر پذیرفته انگاشته شود اظهار نظر بعضی از محققان مبنی بر آنکه روستای میمند قدمتی بیش از ده هزار سال دارد چندان دور از واقعیت به نظر نمی رسد. زیرا به این ترتیب تاریخ ظهور آیین مهر پرستی به پیش از ظهور زرتشت و بالطبع قبل از  ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. اما در هر دو حال (چه بر اساس دانسته های تاریخی قبلی و چه بر اساس ادعای دکتر همایون فرخ) اولین حجره های حفاری شده در میمند برای نگهداری اجساد مردگان تدارک شده است. البته چه بسا که قبل از دخالت بشر حفره یا دخمه هایی نیز به صورت طبیعی در دیوارهای دره ای که محل استقرار فعلی میمند را تشکیل می دهند وجود داشته اما ترجیحا حفره های دیگری چه برای همان منظور اولیه یا کاربری بعدی(سکونتگاه انسانی) به آنها اضافه شده است. آنچه از شواهد امر بر می آید و غالب محققین به آن اشاره دارند آن است که این حفره های احداث شده در کوه از ابتدا برای سکونت پیش بینی و تدارک نشده است. اما در زمانی که چندان مکشوف نیست به مناسبتی گروهی از مردم این محل را برای سکونت انتخاب کرده اند. شاید از ابتدا نیز به این محل به عنوان یک سکونت گاه دائمی نمی اندیشیدند. لیکن به تدریج با پیش آمدن شرایط سخت تر یا شناخت مزیتهای احتمالی منطقه یا هر علت دیگری میمند به عنوان یک سکونت گاه انسانی شکل یافته است. می توان چنین تصور کرد که سرمای بی هنگام و طولانی مدت، کوچروانی را که بر اساس قاعده طبیعی در فصول سال در مراتع وسیع و سرسبز اطراف میمند به چرای دام خود اشتغال داشته اند ناگزیر به سکونت چند ماهه ای در این مکان که دره ای بسته در شکاف کوهپایه است که هم از نظر مصونیت از بادهای شدید کوهستانی و هم از بابت هجوم راهزنان نقطه ای امن بوده است کشانده باشد وجود چشمه سارهای کوچکی که از دامنه تپه ها جریان می یابد و هم چنین دسترسی به غرفه های سرپوشیده ای تماما امکان پناه دادن حیوانات و انسان را فراهم می آورده است احتمالا میمند را به عنوان سکونت گاه فصلی در آورده باشد...

اسلاید 14: تاریخ میمندنوشته های ریچارد فرای دانشمند آمریکایی به نظریه ای که قبلاً اشاره شد قوت بیشتری می بخشد. وی می نویسد: ...در زمان اشکانیان بخش جنوبی کرمان از آن فارس بود و در مشرق و جنوب آن قبیله های مستقلی به هر سو کوچ می کردند این قبیله ها که هنوز در زمان اشکانیان کاملاً جا نیافته بودند و در اواخر دوره اشکانیان و اوایل دوره ساسانیان نقاط خوش آب و هوا در نواحی کرمان را برای سکونت انتخاب نمودند و هر قبیله ای در محلی استوار شده است، بابک پدر اردشیر فرمانروایی چندین قبیله را داشت و در اواخر سلسله اشکانیان در قسمتی از فارس و کرمان حکم می راند.  اما بر اساس نوشته های آربری هانری ماسه نمی توان تصور کرد که یکی از همین قبایل مذکور بنا به اضطرار در قبور باقی مانده از زمان مهرپرستان سکونت گزیده باشند، زیرا: ۱ـ زمان اشکانیان و ساسانیان احتمالاً هنوز آیین مهرپرستی در ایران رواج داشته است.(بر اساس دانسته های قبلی نه نظریه دکتر همایون فرخ)۲ـ در صورتیکه تصور کنیم در اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی، آیین مهرپرستی در نواحی جنوبی و شرقی کرمان منسوخ شده باشد، به این نتیجه می رسیم که ساکنین این منطقه از فلات ایران آیین زرتشتی داشته اند.در این صورت علیرغم آنکه مهر در آیین زرتشت از مرتبه خدایی تا در حد یکی از فرشتگان مقرب اهور مزدا و نگهبان عهد و پیمانها تنزیل یافته بود مع هذا هنوز در نزد زرتشتیان مورد پرستش و احترام بود. لذا پیروان مذهب مهرپرستی و آرامگاهها و معابد و پرستش گاههای آنها نیز مصون و محفوظ بوده است. بنابر این به نظر می رسد که ساکنین زنده حجره ها و حفره های درون میمند قبل از ظهور اسلام و استیلای اعراب در میمند ساکن شده باشند. محتمل است در یکی از حملات اعراب برای فتح مناطق کوهستانی غرب کرمان(از راه فارس)، قبیله ای از قبایل کوچ رو برای اختفای خود به شکاف این دره و حجره های نگهداری مردگان پناه برده و در اولین اقدام اجساد مردگان و اشیای آنها را معدوم کرده باشند. از آنجا که در اطراف حجره های یاد شده خاک وجود ندارد تا امکان محفوظ داشتن بقایای اجساد و اشیاء همراه آنها فراهم آید، بقایای مذکور به سرعت در جریان آزاد هوا و تحت تاثیر عوامل جوی محل قرار گرفته و از بین رفته اند. به احتمال زیاد این نظریه به واقعیت نزدیک است زیرا:۱ـ اهالی میمند عموماً دارای موهای قهوه ای و چشمانی روشن هستند و این ویژگی در میان مردانی که ریش بور یا بلوطی دارند با وضوح بیشتری به چشم می خورد.۲ـ در روستای میمند بر خلاف اغلب مناطق کشور آثار هیچ گونه امامزاده ای وجود ندارد.۳ـ معروف است که تاکنون هیچ سیدی در میمند سکونت نداشته است.اما در طول تاریخ بعد از اسلام هم میمند دارای ارج و اعتباری هم پایه شهری آباد بر سر راه کرمان به اصفهان بوده است. روستای صخره ای میمند از آنجا که از نظر دفاعی قلعه ای مستحکم است و به خاطر موقعیت استراتژیکی که از آن برخوردار است، غالباً قبایل شکست خورده کرمان به این منطقه پناه می آوردند تا از دست دشمنان در امان باشند.

اسلاید 15: قدمت میمنددرباره قدمت اين روستا اظهار نظرهاي زيادي شده است. براساس يک نظريه، با توجه به مستندسازي سنگ نگاره هاي 8 کيلومتري جنوب ميمند که در بيشتر آنها نقش شکار ديده مي شود و حدود 3۵ سال پيش از سوي يک هيات فرانسوي انجام شده، قدمت اين روستا 1۲ هزار سال تخمين زده شده است. لورواگوران(باستان شناس ایتالیایی) با توجه به سنگ نگاره های یافت شده، قدمتی حدود دوازده هزار سال برای تمدن میمند پیش بینی کرده است. مرتضی فرهادی(باستان شناس) درباره سنگ نگاره های یافت شده چنین می گوید: شواهد اینگونه است که خالی بودن صحنه های نقاشیها از مناظری چون: شیردوشی، لباس چوپانی، آغل گوسفندان و درصد بسیار کم حیوانات اهلی و ... و در عوض وجود صحنه های شکار و خالی بودن اغلب قریب به اتفاق این صحنه ها از هرگونه ساختمان و ابزار تولید و ... نشانگر پیوند نگارگران با زندگی شکارگری بوده است. وی علت حضور این نگاره ها در میمند را وجود شکارگاه، آبشخور، آبگاه و گدارگاه(محل عبور و تردد شکار) در این مناطق می داند.

اسلاید 16: وجه تسمیه میمنددر مورد وجه تسمیه میمند، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. عده ای معتقدند: میمند به معنای گلاب است، زیرا گل سرخ در میمند فراوان بوده است. عده ای معتقدند میمند را ترکیبی از دو واژه می و مند به معنای شراب و مستی می دانند و می گویند مردان اینجا می مینوشیده اند و خانه ها را حفر می کرده اند. هم چنین عده ای دیگر میمند را برکه آب معنی می کنند. جایی که چشمه های آب فراوان دارد و به نوعی جایی که چشمه ای در وسط آن قرار دارد و دلیل گفته خود را وجود کلو میمند در وسط میمند می دانند. اما دکتر سعید برومند، دکتر حسن عباسی و عده ای دیگر از اساتید، معتقدند که: میمند از کلمه میار به معنی پناه و پناهگاه گرفته شده است. این عقیده قابل قبول تر و اساسی تر از بقیه نظرات است. زیرا میمند در دل کوه کنده شده است و راه های ورودی زیادی ندارد. به همین علت در گذشته کمتر مورد حملات اقوام مختلف بوده است. به علاوه اطلاق کلمه میمند به خانه هایی که در دل کوه کنده می شده در ایران قدیم بسیار به چشم می خورد. در لغت نامه دهخدا ذیل کلمه میمند این چنین آمده است: میمند بندرعباس، در دهستان فارغان بخش سعادت آباد، ۶۰ هزار گزی شرقی حاجی آباد.میمند: یکی از دهستانهای هفت گانه بخش مرکزی شهرستان فیروز آباد.میمند: دهی است از دهستان بویراحمد سرحدی کهکیلویه شهرستان بهبهان، در ۴۵۰۰۰ گزی شمال غربی سی سخت، آب و هوای آن سردسیر و مالاریایی.میمند: نام قریه ای است در غزنه، میان بامیان و غور و احمد بن حسن میمندی، وزیر سلطان محمود غزنوی از آنجاست.میمند: نام یکی از دهستان های چهار گانه بخش بابک، شهرستان یزد، واقع در شمال خاوری شهربابک که منطقه ای است کوهستانی و دارای چشمه های فراوان و هوای سرد و کوههای زیاد. آب بیشتر قراء از قنات و چشمه تامین می شود و محصول عمده آن غلات و حبوبات است. راه شوسه یزد به کرمان از این دهستان می گذرد. میمند از ۱۶ آبادی با ۹۴۸۳ تن سکنه تشکیل شده است.((در گذشته شهربابک جزو استان یزد بوده است.))میمند: دهی است از دهستان نیر، بخش مرکزی شهرستان اردبیل، واقع در ۳۲ هزار گزی غربی اردبیل، آب و هوایش کوهستانی است.در کتابها به میمند فارس نیز اشاره شده، میمند فارس در دو منزلی شیراز و سمت جنوبی وی واقع شده است. قصبه خوب و آب و هوایش مرغوب است.

اسلاید 17: اقلیـــــــمآب و هوای میمند از نوع معتدل کوهستانی است که از ویژگیهای آن زمستان های سرد و یخبندان و تابستان های معتدل می باشد. حداکثر  درجه حرارت در تابستان ۴۲ درجه سانتیگراد و در زمستان به ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد. میزان بارندگی در حوزه میمند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر بوده که نزولات جوی در ماههای دی و بهمن به صورت برف و در ماههای اسفند و فروردین به صورت باران می باشد.

اسلاید 18: خصوصیات طبیعیفاصله بین شهربابک و میمند را دشت وسیعی به ارتفاع ۱۹۰۰ متر فرا گرفته است که این فاصله در ادوار پیشین پوشیده از جنگلهای پسته وحشی به نام بنه بوده است. ولی به تدریج به علت قطع درختان و نداشتن آب کافی درختان فوق از بین رفته و تعداد کمی از آنها در ۷ کیلومتری جنوب روستای میمند هنوز هم وجود دارند.

اسلاید 19: توپوگرافیروستای میمند در فصل مشترک دو تپه اصلی با شیبی نسبتاً تند که ارتفاع متوسط آن از خط القعر تا خط الراس حدود ۸۰ متر است قرار دارد. ترکیب دو تپه موصوف و محل فصل مشترک آنها چه در خط القعر دره و چه در قسمت شمالی روستا شکلی شبیه به یک قیف به روستای میمند می دهند که در همه قسمتها از نظم قوس و شیب برخوردار نیست. مقطع طولی روستا شکلی شبیه به حرف(V) انگلیسی با دهانه نسبتاً باز دارد. عرض دهانه بین ۸۰ تا ۲۰۰ متر متغیر است. سکونتگاههای روستاییان  به صورت حفره هایی در بدنه های شیب دار این تپه ها قرار گرفته اند. ارتفاع کوهپایه های اطراف و هم جوار روستا از کف متوسط آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر  است. یک رودخانه فصلی از جبهه شمال غربی به سمت جبهه جنوبی، روستا را به دو نیم تقسیم می کند. در اطراف این رودخانه فصلی و در پایین دره (بخش غربی رودخانه)، بخشی از اراضی به صورت تراس بندی شده (پله ای) به زیر کشت می روند.

اسلاید 20: منظر عمومیمنظر عمومی روستا تنها از حدود ۵۰۰ متری آن خود را آشکار می سازد و از آنجا که با سیمای ظاهری تمامی روستاهای ایران متفاوت است، در نگاه اول نمی توان باور کرد که یک مجتمع مسکونی در دیدگان انسان قرار دارد.  در بدو امر تصویری که روستا در مقابل دیدگان بیننده از خود ارائه می دهد تنها درهای کوتاه سیاه رنگی است که ظاهراً به دهلیز یا حفره ای که پشت آن قرار گرفته اند چسبیده است. اما این درها در یک سطح نیستند بلکه در طبقات مختلف (گاهی تا ۵ طبقه) روی هم قرار گرفته اند. نکته قابل توجه در مورد روستا این است که بیننده در هر زاویه ای قرار گیرد تنها ورودی تعداد معدودی از خانه ها را می تواند ببیند و بقیه ورودی ها در استتار قرار می گیرند و دیده نمی شوند بنابراین برای اینکه بیننده ای باور کند این روستا چند صد خانه در دل کوه حفر شده دارد باید در تمام روستا قدم بزند و در هر زاویه تعدادی از خانه ها را ببیند و از مجموع دیده ها پی به وسعت روستا ببرد.

اسلاید 21: پوشش گیاهی۱ـ بوته ها و درختان خودرو: بوته ها و گیاهانی که در روستا به صورت غالب دیده می شوند عبارتند از: اسکنبیل، جاز، ترقو، کلور، کلاه میرحسن (گوده)، چمرز، تله و قمس (نوعی بادام کوهی بوته ای)، خارشتر، گون، مری امهر (نوعی بادام کوهی)، رخن، سرشو، کلخشک، نخود وحشی، زیره، آلاله، کلپوره، لیسو (تره وحشی)، ریواس، کاه کوتی، آویشن و درختانی چون پسته وحشی (بنه)، ارچن، کمیدون (نوعی پسته وحشی)، انجیر و ...۲ـ گیاهان و درختان کاشته شده: در روستا گیاهانی چون نخود، جو و گندم به صورت آبی و در مواردی نخود به صورت دیمی کشت می شود و در باغات درختانی چون بادام، گردو، انار، سنجد، زردآلو، آلو، نوعی گلابی به نام هرمو، انگور، بید، سپیدار و جودانه (نوعی سپیدار) به چشم می خورد.

اسلاید 22: کوه هاکوههای این منطقه که دنباله کوههای مرکزی ایران و ادامه شیرکوه یزد هستند، اغلب در امتداد شمال غربی و جنوب شرقی قرار دارد و بلندترین قله آن تیرکوه با ارتفاع ۳۰۰۶ متر در شمال میمند واقع شده است. گردکوه که به علت گردی قله آن به این نام خوانده می شود در شمال غربی میمند واقع شده و ارتفاع آن ۲۹۵۰ متر است. کوه لاخورین با ارتفاع ۲۶۱۰ متر به طرف غرب کشیده شده است. دیگر کوههای اطراف میمند عبارتند از: پشت کوه با ۲۶۶۴ متر ارتفاع و کوه پاقلعه با ۲۷۶۶ متر ارتفاع که در سمت شرق روستا قرار دارد. کوههای مذکور دره میمند را به صورت تشتکی در آورده اند. جنس اغلب این کوهها از توف و سنگهای آتش فشانی بوده، دارای رسوبات و خاکهای آذرین می باشند که به وسیله جریانهای رودخانه ها از ارتفاعات شسته شده و با سنگهای رسوبی و آهکی در هم آمیخته و کنگلومرای منطقه را به وجود آورده اند. این مواد از سنگ نرمتر و قابل نفوذتر و از خاک معمولی مقاومتر می باشند و ذرات آنها ریز و به هم پیوسته اند. از نظر دورانهای زمین شناسی در این منطقه آبرفتهای اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم و هم چنین رسوبات پلیوسن و آهکهای کرتاسه و سنگهای آذرین خروجی که جنس آندیزیت هستند دیده می شوند.

اسلاید 23: رودخـــــــانه هادر منطقه میمند رودخانه دائمی وجود ندارد و آنچه هست از نوع رودخانه های فصلی است. این رودخانه ها عبارتند از:رودخانه مورنگ: این رودخانه از شمال روستای میمند و از دامنه کوههای گردکوه و بن در (بندره) سرچشمه می گیرد.رودخانه لاخیس: این رودخانه از دامنه جنوبی گردکوه سرچشمه می گیرد.رودخانه لای خرین: این رودخانه از دامنه جنوبی گردکوه و تیرکوه سرچشمه گرفته و از حدود دو کیلومتری غرب میمند عبور می نماید.  رودخانه های یاد شده در محلی بین بیشه رضا و پای دژ حدود دو کیلومتری جنوب میمند به هم می پیوندند و رودخانه اصلی میمند را تشکیل می دهند که در نهایت به دشت خاتون آباد سرازیر می شوند. در رودخانه های میمند از آبان ماه تا اواخر فروردین آب جریان دارد.  بعضی از اوقات به هنگام طغیان رودخانه های میمند خسارات مالی و جانی به اهالی وارد می شود.

اسلاید 24: آب هادر گذشته حوزه میمند با روستاهای تابستانی و آغل ها (خانه های دشتی) دارای ۷۲ رشته قنات بوده است، این قناتها در روی خاک های آذرین حفر شده و طبقات زیرین آنها غیر قابل نفوذ است. امروزه در میمند دو رشته قنات به نامهای «کلو مرادی» که از شمال به جنوب در حدود ۲۰۰ متر کشیده شده است و قنات «گرگویه» (گریو ـ گرگو) علیا و سفلی فعال و دارای آب می باشند که از قنات گرگوی علیا جهت کشاورزی و باغها و آشامیدن استفاده می شود. قنات سفلی آب آشامیدنی و زراعت اهالی را تامین می کند. علاوه بر دو قنات یاد شده  در میمند دو چشمه با آب گوارا و شیرین وجود دارد که میزان آب آنها با توجه به ریزش نزولات جوی کم و زیاد می شود. چشمه ها عبارتند از: «لای نی ریزو» و چشمه «گل کمر». امروزه مردم میمند علاوه بر استفاده از آب چشمه، از آب لوله کشی نیز بهره مند هستند ولی اهالی ترجیح می دهند که از آب گوارا و شیرین چشمه استفاده کنند.

اسلاید 25: آسیابهای میمندهمانطور که قبلاً گفته شد در حوزه میمند سه رودخانه فصلی وجود دارد، رودخانه مورنگ در جبهه شرقی میمند بر رودخانه لاخیس در جنوب میمند به هم پیوسته و رودخانه میمند را که به سمت جنوب می رود تشکیل می دهند، آثار و بقایای تعدادی آسیابهای آبی در حاشیه رودخانه(اغلب در حاشیه رودخانه مورنگ) به چشم می خورد. عملکرد این آسیابها بسته به میزان ریزش باران و جریان آب رودخانه ها در چهار ماه از سال بوده است. آثار و بقایای هفت آسیاب در حاشیه رودخانه به چشم می خورد که تعداد نسبتاً زیاد آنها به منظور جوابگو بودن به جمعیت ساکن گذشته در این منطقه بوده است. و این که اگر یکی از آنها از کار افتاد دیگری بتواند نیاز مردم را برآورده کند. آب آسیابها از طریق یک کانال از رودخانه به تنوره مدوری به قطر حدود دو متر و عمق هشت متر انتقال داده می شده است. این تنوره از قطعات سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. در قسمت زیرین معمولاً یک اتاق قرار داشته که سنگ آسیاب در آن نصب گردیده بوده است.

اسلاید 26: آسیابهای حوزه میمند عبارتند از:آسیاب گدا(کهن مور) ـ واقع در حاشیه رودخانه مورنگ و جنوب محله کهن مورآسیاب مورنگ ـ واقع در حاشیه رودخانه مورنگآسیاب رزملک ـ واقع در حاشیه رودخانه مورنگآسیاب رضا ـ واقع در حاشیه شرقی رودخانه میمندآسیاب علی مهدیآسیاب چیل احمدیآسیاب پیش تل ریگ(علی بادی)آسیاب یوسف

اسلاید 27: مدرسه صخره ایمدرسهْ قديم روستا كه اكنون به عنوان پايگاه ميراث فرهنگي مورد استفاده قرار مي گيرد، به همان شيوه و طرح واحدهاي مسكوني ساخته شده است. با اين تفاوت كه عرض و عمق كيچه و مسير ورودي آن بيشتر از واحدهاي مسكوني است و در آن پنج كلاس حفر گرديده است. كلاسي كه در امتداد محور اصلي كيچه قرار گرفته، از ساير كلاسها بزرگتر است. به طور كلي هر چه از لبهْ شيب ابتداي كيچه به عمق آن وارد ميشويم ابعاد كلاسها بزرگتر ميشود. اين مسئله ثابت ميكند كه حفاران ميمندي به اين باور سازه أي رسيده بوده اند كه هر چه سقف با توجه به شيب ضخيمتر باشد، امكان وسعت دادن به فضاي زير سقف بيشتر است. از آنجايي كه اين فضا اختصاصاْ براي مدرسه احداث از گسترش يک خانه يا تلفيق يک خانهْ بزرگ با چند خانهْ كوچک درست شده است. طول كيچهْ مدرسه در حدود 18 متر و عرض آن از ابتدا تا انتهاي كيچه از ۵/1 تا 6 متر متغير است. ارتفاع كيچه در انتها كه به ايواني نيمه باز ختم ميشود به 3/3 متر ميرسد. پس از طي نمودن ۵/8 متر از ابتداي كيچه ، فضايي در سمت راست كنده شده است به ابعاد تقريبي 10/2×43/3 متر مربع و ارتفاع تقريبي 2 متر كه از آن به عنوان دفتر مدرسه استفاده ميشده است. روبروي اين دفتر در سمت چپ كيچه، كلاسي به ابعاد تقريبي ۵/3×2۵/2 متر مربع و ارتفاع حدود 2 متر ايجاد شده است. در زير ايوان انتهايي كيچه كه ابعاد آن در حدود 6×60/3 متر مربع و ارتفاع آن به 30/3 متر ميرسد، در سه جانب آن سه كلاس درس ايجاد شده است كه ابعاد كلاس سمت راست ايوان تقريباً ۵/2×4مترمربع و كلاس سمت چپ ايوان 40/3×40/4 متر مربع ميباشد و كلاس انتهايي ايوان كه تا حدودي نظم هندسي به خود گرفته و به مربع نزديک شده است داراي ابعادي در حدود 40/۵×40/5 متر مربع بوده و در انتهاي كلاس طاقچه اي به عمق 7۵ سانتيمتر در ارتفاع يک متري از زمين و به طول 40/۵ متر ايجاد شده است كه تختهْ سياه در آن قرار ميگرفته است. اين كلاس در حال حاضر داراي دو ورودي به عرض 20/1و13/1 متر ميباشد و در ديواره هاي طرفين ورودي هر كدام 3 طاقچه به عمق متوسط 45 سانتيمتر و عرض از 0۵/1 تا 20/1 متر و ارتفاع به طور متوسط 90 سانتيمتر در ارتفاع يک متري ازسطح زمين قرار دارند. در جلوي كيچه، براي مدرسه حياتي به وسيلهْ ديوار سنگ چين ايجاد شده است. سطح اين حياط در حدود ۵ متر بالاتر از جادهْ اصلي روستا قرار دارد و در وسط آن يك تک درخت به نام محلي تايي به چشم ميخورد.

اسلاید 28: حمام صخره ایبراي ايجاد اين حمام كه مساحتي در حدود 120 مترمربع دارد، ابتدا دو سالن يا اتاق بزرگ در كوه تراشيده اند و در مراحل بعدي با برپايي ديوارهايي، از سنگ لاشه و ملات ساروج قسمتهاي مختلف حمام از جمله: راهرو ، رختكن ، گرمخانه ، خزينه و بالاخره محلي جهت نظافت را ايجاد كرده اند. حمام از سه قسمت تشكيل شده كه هر كدام فضاهاي مشخص و مستقلي از يكديگرند .اين فضاها عبارتند از:فضاي ورودي فضاي سربينه ( رخت كن)فضاي گرمخانه (صحن حمام)

اسلاید 29: درب ورودي حمام چوبي بوده و در قسمت غربي آن قرار گرفته است و با يک دالاني به ابعاد متوسط 2×80/4 متر مربع از قسمت شمال شرقي آن به قسمت رخت كن منتهي ميگردد. پلان ورودي حمام تقريباً ذوزنقه ای شكل بوده و ارتفاع كف تا سقف آن به 90/1 متر ميرسد. رختكن متشكل از سه ايوانچه است كه نسبت به كف رختكن حدود 1۵ سانتيمتر بالاتر قرار گرفته اند. عمق اين ايوانچه ها متفاوت بوده و از 80 سانتيمتر تا ۵/1 متر را شامل ميشود. در وسط رختكن حوضي مدور به عنوان پاشويه با مصالح سنگ و ساروج، به قطر 20/1 متر و به ارتفاع 30 سانتيمتر ساخته شده است. از رختكن حمام با پشت سر گذاشتن ورودی واقع در ضلع شمالي آن به فضايی بزرگتر ميرسيم كه همان صحن حمام ميباشد. حد فاصل بين رختكن و صحن حمام را ديواري كه قسمتي از آن به صورت سنگ چين و قسمتي ديگر به صورت تراشيده شده از صخره مي باشد، از هم جدا ميكند. خزينه حمام را با چيدن ديواره ای سنگي در ضلع غربي گرمخانه ايجاد كرده اند. براي رفتن به داخل خزينه پله ای تعبيه شده كه بالاي آن طاقي كوچک و هلالي شكل با سنگ و ساروج قرار گرفته است. در گوشه غربي خزينه يک ديگ مسي قرار داده شده است كه آب خزينه را با حرارتي كه از زير آن و از طرف تون حمام ميرسيده، گرم ميكرده است. حمام قديمي روستا همچون ساير اجزای معماري صخره ای چون در دل كوه كنده شده است، از نقطه نظر تاريخ، هنر، معماري و باستانشناسي شايان توجه و در خور اهميت است. اين حمام كه در نوع خود بي نظير بوده در زير گذرگاه اصلي روستا (در اوائل مسير) و در كنار رودخانهْ مركزي روستا (رودخانه لاخيس) قرار دارد. جهت ورودي آن به سمت غرب (رو به رودخانه ) است. 

اسلاید 30: همچنين در كنار خزينه ( قسمت جنوبي بعد از خزينه ) فضاي باريک و كوچكي جهت نظافت و تميز كردن در نظر گرفته شده است. در قسمت شمالي بعد از خزينه در يک گوشهْ دنج حوضچه ای به صورت پله كاني و مربع شكل به طول ضلع 30/1 متر و به عمق 70 سانتيمتر در داخل صخره حفر گرديده است. از اين حوضچه جهت برداشت آب با ظرف و شستشوي بدن قبل از رفتن به خزينه استفاده مي شده است. حجاران ميمندي جهت تاْمين نور و روشنائي داخل حمام روزنه ای در سقف گرمخانه بوجود آورده اند و با نصب سنگ شفاف مرمري در محل روزنه، نور از خارج به داخل حمام پخش مي شده است. دو عدد از اين نورگيرها در حمام ميمند وجود دارد كه يكي از آنها روي صحن اصلي و ديگري روي ديوارهْ شمالي خزينه بين خزينه و حوضچهْ شمالي بعد از خزينه قرار گرفته اند. هرچند متاسفانه سنگ مرمر اصلي كه كار نور پردازي را انجام مي داده است اخيراً به سرقت رفته است. قسمتي از كف حمام با ملات ساروج و قسمتي ديگر با سنگ، فرش شده است. جهت استفاده از حمام آنطور كه اهالي ميگويند معمولاً تا ساعت 9 صبح، حمام مردانه و بعد از آن زنانه بوده است. متاْسفانه حمام فاقد هر گونه مدرک و كتيبه ای است كه وضعيت بنا را مشخص كند. هر چند اين حمام از نظر نقشه و پلان شبيه حمامهاي دورهْ صفويه است ولي سالخوردگان ميمندي معتقدند كه حاج عابدين نامي كه از ملاكين روستا بوده ، در حدود 200 سال پيش اين حمام را ساخته است. قابل ذكر است كه حمام قديم تا حدود 30 سال قبل داير بوده است. در سالهاي اخير تعدادي ساختمان و تاْ سيسات دولتي از جمله حمام بهداشتي در روستاي ميمند ساخته شده كه با احداث اين حمام ديگر از حمام قديمي استفاده نمي شود .

اسلاید 31: حسینیه صخره ایحسينيه ميمند دروسط روستا و كمي بالاتر از مسجد در درهْ مركزي ميمند قرار گرفته است. حسينيه داراي سه ايوانچهْ الحاقي با طاق گهواره ای آجري ميباشد كه در انتهاي اين سه ايوانچه سه ورودي به حسينيه قرار گرفته است. از اين سه ورودي، دو تاي آن مخصوص ورود آقايان و يكي از آن كه در سمت چپ واقع شده است مخصوص خانمها مي باشد. در ايوانچهْ ورودي سمت راست، ورودي ديگري نيز وجود دارد كه به انبار حسينيه راه دارد. شكل هندسي حسينيه كاملاً آزاد و بي نظم است. اين بي نظمي هندسي در تمام فضاهاي كنده شدهْ ميمند وجود دارد. فضاي اصلي حسينيه مساحتي بالغ بر 200 متر مربع دارد كه جهت تقويت و ايستائي بنا، چهار ستون قطور تقريباً مربع مستطيل شكل با گوشه هاي منحني و با اندازه هاي مختلف از جنس صخرهْ جداره ها تراشيده شده است. ارتفاع اين ستونها از 2 الي 17/2 متر متغير است. در قسمت جنوبي داخل حسينيه و چسبيده به انباري كنار ورودي آقايان صفه أي قرار دارد كه از آن به عنوان چايخانه استفاده ميشود. در حال حاضر از داخل اين صفهْ چايخانه دربي به داخل انباري باز نموده اند. بخش زنانه و مردانه تقريباً به نسبت دو به سه با پارچه أي سياه رنگ از يكديگر جدا شده اند. ارتفاع سقف حسينيه در قسمتهاي مختلف آن متفاوت است. به نحوي كه ارتفاع در برخي نقاط 80/1 متر و در برخي ديگر به 30/2 متر ميرسد. در گذشته يک منبر صخره أي چسبيده به زمين و متكي به اولين ستون كنار ورودي وسط حسينيه وجود داشته است كه اخيراً آن را تراشيده و به جاي آن منبري چوبي قرار داده اند. بنا به گفتهْ آقاي شيخ محمود مديح المكتبي، با توجه به افزايش جمعيت روستا و كوچک بودن فضاي داخلي حسينيه، حدود 20 سال پيش خانهْ ضلع شمالي متصل به حسينيه (قسمت مربوط به خانمها ) را خريداري كرده و با تراشيدن و برداشتن ديوار خانه، آنرا به حسينيه ملحق نموده اند.  حسينيه ميمند مانند ساير فضاهاي صخره أي آن هيچ گونه تزئين و اندودي ندارد و به علت فقدان كتيبه و يا اثر و مدركي كه بتواند باني و قدمت قدمت آنرا مشخص نمايد، وضعيت آن در هاله أي از ابهام باقي مانده است. از اين حسينيه در ايام محرم و جهت برگزاري مراسمهاي سخنراني وعزاداري ابا عبدالله الحسين استفاده مي شود .

اسلاید 32: گورستان قديمي ميمنددر ضلع جنوبي ميمند ( حد فاصل ميمند ـ در كُنوئيه ) در پشت مدرسهْ راهنمايي (كه فعلاً به دليل نداشتن دانش آموز از آن به عنوان اردوگاه تربيتي استفاده ميشود) قبرستان قديمي بر دامنهْ تپه أي در قسمت شرقي رودخانهْ فصلي واقع شده با درختان توت و تايي كه سالخوردگي و استواري قامتشان نظاره گر داستان محزون و غم انگيز انسان ديروزي در عالم فاني و خاكي است كه امروزه جز توده أي خاك و سنگي بر گوري اثري از آن بر جاي نمانده است، و همين سنگ قبور بجا مانده كه مدارك مادي پژوهشگر محسوب ميشوند گويا خود تاريخ مستندي از سرنوشت انسان در اين چنبرهْ چرخ است.قبرها با اندكي انحراف در جهت قبله اند. صورت قبور با تخته سنگهاي صاف و كم عرضي كه بنا به گفتهْ اهالي محل از كوهي كه از شمال شرقي تا غرب ميمند امتداد دارد، تهيه و پوشانده شده است. اين سنگها كه از نوع سنگهاي ورقي و سياه رنگند علاوه بر اينكه روي قبور را به صورت افقي پوشانده اند، در طرفين قبور نيز به صورت عمودي نصب شده اند .كتيبهْ روي سنگ قبرها ظاهراً توسط افراد بومي نقر شده كه شايد به علت كمي سواد آنان داراي غلط املايي نيز ميباشند. گذشته از ذكر نام و تاريخ فوت و ساير مشخصات متوفي بر روي سنگها ، مطالبي ديگر شامل آياتي از قران مجيد، اغلب با مضمون كل من عليها فان و يبقي وجهه ربك يا ذوالجلال والاكرام و درود و سلام بر ائمهْ اطهار و معصومين و نيز اشعاري در رثاي مردگان بخصوص در غم و هجران جوان و نوجوان از دست رفته كنده شده است.

اسلاید 33: سنگ پائين قبر كه به صورت عمودي كار گذاشته شده شامل اين عبارات منقور است . اللهم صل علي نبي والوصي والبطول والبستين والسجاج والباقر والصادق والكاظم والرضا والتقي والنقي والعسكري والمهدي صاحب الزمان صلوات الله و سلامه و تركات الله بن ؟ عامه علي نبينا و عليهم اجمعين طاهرين المعصومين من آل طه ……… به اعتقاد محققين ميراث فرهنگي قدمت اين قبرستان به قبل از اسلام ميرسد.به عنوان نمونه بر روي سنگي كه بر بالاي قبري نصب شده است و تاريخ آن 1030 هـ ـ ق ميباشد چنين حك شده است : كل من عليها فان و يبقا وجه ربك يا ذوالجلال والاكرام در تاريخ شهر سنهْ 1030 وفات يافت فقير حقير نوجوان پانزده ساله مولانا شاه محمود بن مولانا صدرالدين علي شجاع الدين رفيق يزدان كسي باد كه كاتب را با الحمد كند ياد ……………… كه شاه محمود را به الحمدي كند ياد افسوس كه از صف جوانان رفتيم از آمدن جهان ………… رفتيم

اسلاید 34: گورستانهای میمند/گورستان لا خورينگورستان لا خورين در جنوب آبادي لا خورين ، در زميني سنگلاخي و در دامنهْ تپه أي با وسعت تقريبي 40×70 متر واقع شده و با چند درخت « تايي » مشخص شده است. صورت قبور كه همگي در جهت قبله اند همچون گورستان قديمي روستا متشكل از تخته سنگهاي سياه رنگي است كه از كوههاي اطراف به محل آورده شده و مزين به نام الله ، محمد ، علي و ساير مشخصات متوفي و در بعضي موارد با نقش جانوري شبيه بز همراه است، ميباشند. بر اساس بررسيهاي انجام شده اين قبرستان از نظر زماني از دورهْ مياني صفويه تا اواسط دورهْ قاجاريه را شامل ميشود. علاوه بر گورستانهاي ياد شده، گورستاني نسبتاً جديد در غرب ميمند واقع شده كه امروزه نيز تدفين مردگان در آن صورت ميگيرد. متاسفانه با عبور رشته قنات ميمند از نزديكي قبرستان ياد شده، استفاده و مصرف آب آشاميدني، سلامت اهالي را به خطر انداخته است كه در اين مورد لازم است ادارهْ بهداشت و ديگر ادارات مسئول جهت تاْمين سلامت اهالي محل و بهداشتي كردن آب شرب مصرفي آنان اقدامي عاجل و شايسته مبذول دارند.

اسلاید 35: گورستان های میمند/ گورستان سر كلهگورستان سر كله بر روي تپه أي به همين نام و كنار درخت بنه موسوم به درخت نظر قرار گرفته است . اين قبرستان در فاصلهْ 10 كيلومتري شمال شرقي ميمند واقع شده است . سنگ قبور اين گورستان همچون ديگر گورستانهاي ميمند از كوههاي اطراف تهيه و بر بر روي قبر به صورت عمودي كار گذاشته شده است . اغلب قبرها فاقد سنگ قبري هستند كه حاوي مشخصات متوفي باشد . اين قبرها را با انباشتن قلوه سنگهايي به صورت برجسته نشان داده اند . بر اساس بررسي هاي انجام شده تدفين در اين گورستان از سالهاي 1242 هـ . ق تا سال 1385 هـ . ق صورت گرفته است . سنگهاي قبر اغلب مزين به نام الله ، محمد ، علي كه در برخي موارد به صورت مخفف ا ــ م ــ ع منقور شده ، ميباشند و علاوه بر اين ساير مشخصات متوفي نيز ذكر شده است .

اسلاید 36: گورستان قُلي ها ( قُليا )قبرستان قليها بر روي تپه أي قرار گرفته كه اهالي به آن تل قليها ميگويند . اين قبرستان با وسعت تقريبي 40×60 متر در حدود يك كيلو متري جنوب ميمند و در غرب رودخانه أي به همين نام بر روي پشته أي كه از كف رودخانه حدود 50 متر ارتفاع دارد ، واقع شده است . قبرستان قليها در حد فاصل دو آبادي لِلُن و كهن مور قرار گرفته است . صورت قبور با دو نوع سنگ پوشيده شده كه يك نوع از آن مانند قبرستان پيشين با سنگهاي تخت و بلند كه از كوههاي اطراف تهيه ميشده و ديگري با سنگهاي مرمرين سفيد كه اغلب سنگهاي قبور از نوع اخير است . كتيبه هاي سنگ قبور شامل عبارات و كلماتي چون الله ، محمد ، علي و ذكر مشخصات متوفي ميشود . به استناد نوشته هاي روي سنگ قبور ، تدفين در قبرستان قليها از زمان صفويه تا دورهْ اخير صورت گرفته است . قديمي ترين سنگ قبر خوانده شده مربوط به سال 1014 هـ . ق است كه در قسمت شمالي قبرستان قرار دارد . با توجه به اين امر به نظر ميرسد ، قديميترين قسمت قبرستان ضلع شمالي آن باشد . قبرهايي كه در ضلع جنوبي قبرستان واقعند از نظر زماني مربوط به دورهْ قاجار ميباشند .

اسلاید 37: آثار ذوب فلزبه فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شرق میمند و در دامنه ارتفاعات و در محلی موسوم به سرهنگر آثار و سرباره های کوره ذوب در محدوده ای به وسعت ۴۰۰ متر مربع پراکنده اند. تنها یک گودال نسبتاً وسیع در قسمت شمال شرقی محدوده یاد شده وجود دارد که به نظر می رسد در آن اقدام به استحصال سنگ مس می نموده اند که سرباره های کوره در سطح زمین پراکنده شده و ما امروز آنها را به عنوان شواهد و آثار ذوب فلزات در منطقه می شناسیم. لازم به ذکر است رشته کوههایی که در قسمت شمالی میمند با جهت شمال‌غربی‌ـ‌جنوب‌شرقی کشیده شده اند دارای یکی از ذخایر بزرگ سنگ مس در جهان هستند. مجتمع مس سرچشمه به فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری میمند و معادن مس میدوک به فاصله ۵۰ کیلومتری شهر میمند قرار گرفته اند. منابع مختلف به استخراج سنگ مس در منطقه کرمان اشاره نموده اند.

اسلاید 38: مهاجرتاز جمعیت روستایی میمند به طور مرتب کاسته گردیده که این موضوع در نقاط روستایی یک امر طبیعی می باشد. زیرا محدودیت و فقدان امکانات معیشت در روستاها از جمله(زمین کشاورزی، مرتع، صنایع روستایی و ...) جوابگوی جذب جوانانی که به تازگی وارد بازار کار می شوند نمی باشد و مردان جوان روستا ناگزیر به شهرها مهاجرت می کنند. اما به نظر می رسد این رفتار اقتصادی، اجتماعی در روستای میمند از شدت بیشتری برخوردار بوده است.  اگر چه برای این مساله می توان دلایل عدیده ای ذکر کرد ولی شاید یکی از دلایل عمده آن نوع سکونت گاه های روستا و برخورد جوانان با مساکن جدید و تجدید نظر آنها در مورد نحوه سکونت در خانه هایی باشد که فاقد هر گونه پنجره یا روزنه ای به بیرون است. در هر صورت جمعیت عمده ای از مهاجران میمندی در شهربابک سکونت دارند و بعد از شهربابک، شهرهای کرمان و کرج پذیرای تعداد زیادی از اهالی میمند بوده اند.

اسلاید 39: صنایع دستی میمند/نمدمالی

اسلاید 40: نمائي از روستاي ميمند (دره – رودخانه – كيچه ها)

اسلاید 41: نمائي از روستاي ميمند

اسلاید 42: نمائي از روستاي ميمند (كيچه ها و طاق)

اسلاید 43: واحد هاي زير طاق (بدون كيچه)

اسلاید 44: برق كشي در كل روستا

اسلاید 45: نمائي از كيچه و ورودي

اسلاید 46: استقرار كيچه در طبقات بصورت يك در ميان

اسلاید 47:

اسلاید 48:

اسلاید 49: محل قرارگيري ورودي انبار و طويله در كيچه

اسلاید 50:

اسلاید 51: نمائي از كيچه در شب

اسلاید 52: طاقچه ها و پوشش كف نمدي

اسلاید 53: تصويري از يك اتاق با نور طبيعي

اسلاید 54: در تنها عامل نورگيري در اتاق

اسلاید 55: فضاي داخلي مسجد با دو ستون

اسلاید 56: درهاي چوبي متناسب با ابعاد انسان

اسلاید 57: ميز سنگي با پايه هاي چوبي در داخل پايگاه ميراث فرهنگي

اسلاید 58: بافت صنايع دستي

اسلاید 59:

اسلاید 60:

اسلاید 61: استفاده از سنگ براي پناه باد

اسلاید 62: ورودي آتشكده

اسلاید 63:

اسلاید 64: منبر چوبي واقع در مسجد

اسلاید 65: ورودي هاي متناسب با ابعاد انسان

اسلاید 66: فضاي داخل انبار

اسلاید 67: استقرار بخاري در ديوار

اسلاید 68: فرشبافي با دار زميني

اسلاید 69: نمائي از روستاي ميمند (كيچه ها و ايوان ها)

اسلاید 70: زير طاق با فضاي بسيار بزرگ

اسلاید 71: درختان و گياهان اطراف ميمند

اسلاید 72:

اسلاید 73:

اسلاید 74: برشي از روابط داخلي فضاهاي يك واحد

اسلاید 75:

اسلاید 76: سياهي دوده بر روي كمر سبب اسحكام رويه كمر مي شود

اسلاید 77: نمائي از اتاق بني واقع در پايگاه

اسلاید 78: سفره هفت سين در ميمند

اسلاید 79: حسينيه با ادغام چند اتاق

اسلاید 80:

اسلاید 81: ايوان با ورودي هاي بازسازي شده

اسلاید 82:

اسلاید 83: احداث بناهاي امروزي تر در بافت روستا

اسلاید 84:

اسلاید 85:

اسلاید 86: تصويري از فضاي داخلي و منبر چوبي مسجد

اسلاید 87: آثار حكاكي روي سنگ در نزديكي ميمند

اسلاید 88: آثار حكاكي روي سنگ در نزديكي ميمند

اسلاید 89: بافت فرش با دار ايستاده

اسلاید 90: نمائي از طاق در شب

اسلاید 91: منظره كوه هاي اطراف از زير طاق

اسلاید 92:

اسلاید 93: تفكيك فضاي داخل مسجد با پرده براي زنان و مردان

اسلاید 94: رستوران با پيشخوان و فضاي داخلي از جنس كمر

اسلاید 95: رستوران و محل استقرار مشتريان

اسلاید 96: رستوران با ميز هاي چوبي و غداهاي محلي

اسلاید 97:

اسلاید 98: ايوان با دو ورودي متقارن

اسلاید 99: رستوران تا ميز هاي چوبي

اسلاید 100: نماي داخلي رستوران (پيشخوان – طاقچه – بخاري)

اسلاید 101: بخاري

اسلاید 102: رستوران با ميز و صندلي چوبي

اسلاید 103: رستوران با ميز و صندلي چوبي

اسلاید 104: رويش گيا هان بر روي كمر

اسلاید 105:

اسلاید 106: احداث سنگچين در اطراف كيچه

اسلاید 107: آثار خروج دوده از بازشوهاي زير طاق

اسلاید 108: كاشت درختان در كنار كيچه ها

اسلاید 109: نماي ورودي حمام قديمي

اسلاید 110: درختان واقع در دره روستا

اسلاید 111: معابر عمومي و پر رفت و آمد ميمند

اسلاید 112: منظره ميمند در زمستان

اسلاید 113: استقرار كيچه ها بصورت يك در ميان

اسلاید 114: بالا : برش آبادي پائين : برش دستكند

اسلاید 115: اشكال ظاهري انواع كيچه

اسلاید 116: انواع سردر ايوان ها

اسلاید 117: نحوا ارتباط فضاهاي داخلي با انواع كيچه

اسلاید 118: اشكال هندسي انواع ورودي ها

اسلاید 119:

اسلاید 120: احداث سنگچين براي پناه باد

اسلاید 121:

اسلاید 122: نماي ورودي حمام قديمي

اسلاید 123: نماي ورودي مدرسه صخره اي

اسلاید 124: پلان مدرسه

اسلاید 125: جزئيات آتشدان هاي آتشكده

اسلاید 126:

اسلاید 127: طاقچه ها و ديدان

اسلاید 128: برشي از فضاي داخلي گمبه

اسلاید 129: برش آسياب

اسلاید 130:

اسلاید 131: اجراي انواع ايوان

اسلاید 132: نحوه اجراي ايوان

اسلاید 133:

اسلاید 134: پلان اوريز

اسلاید 135: برش اوريز

اسلاید 136: انواع وروديپلان چينش اتاق

اسلاید 137: اتاق بني و اتاق مخفي

اسلاید 138: جزئيات بخاري

اسلاید 139: پلان حمام قديمي

اسلاید 140: كرنو (تنور پخت نان)

اسلاید 141: پلان مسجد

اسلاید 142: پلان حسينيه

اسلاید 143: جزئيات در و اتصالات پاشنه

اسلاید 144: جزئيات اتصالات پاشنه و گل ميخ ها

اسلاید 145: جزئيات اجراي كليدون

اسلاید 146: منابعپايان نامه : منشور مرمت و طراحي در بافت روستاي تاريخي ميمند ، مهرداد مهران ، دانشگاه تهرانپايان نامه : مطالعات معماري روستاي ميمند ، فرزين ايزد پناه ، پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري روستاي تاريخي ميمندWebSite : www.maymand.org.irWebSite : www.jamejamonline.comWebSite : www.tebyan.netWeblog : keacheh.blogfa.comبا تشكر از خانم كرم نژاد – استاد عكاسي دانشگاه هاي آذربايجانشرقي

اسلاید 147: پايان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید