صفحه 1:
صفحه 2:
۱۳ TS)
250
صخره ای مب
استاد راهنما : الهام فلاحث کار
گرد آورندگان : علی خیری پور
صفحه 3:
هرگاه در صخره ای حفره ای ایجاد نماییم و به تدریج حفره را وسعت دهیم تا فنضاهای مورد
احتیاج مثلاً خانه و یا آرامگاهی ایجاد شود آنرا معماری صخره ای می نامیم. به عبارتی
معماری صخره ای محصول مبارزه انسان با صخره. جهت ایجاد فضای مناسب است. در
معماری صخره ای از مصالح آزاد و معمولی. ساختمان به وجود نمیآید بلکه ساختمان
صخره طبیعی است. معماری صخره ای در درون صخره به وجود می آید و سنگ صخره ای
کالبد آن است. زیرا مانند پوسته ای مستحکم اطراف این فضای درونی را گرفته است. بناهای
معمولی به راحتی بر اثر عوامل طبیعی, انسان و گذشت زمان ویران می شوند در صورتیکه
این عوامل در معماری صخره ای تهدید به شمار نمی آید. بلکه فقط زمین لرزه ای شدید
میتواند تا حدودی به معماری صخره ای آسیب برساند. بنابراین معماری صخره ای به عنوان
یک مجموعه تاریخی از نظر هنر معماری. باستان شناسی, تاریخ ادیان و روابط فرهنگی در
خور اهمیت و شایان توجه است. همچنین معماری صخره ای از نظر دفاع در مقابل هجوم
دشمنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
صفحه 4:
در بیان فلسقه معماری صخره ای گقته ند که بر اساس معنقدات خاصی بوجود آمده است. در فرهنگ ملل قدیم که
عنصری مقدس و مورداحترامبوده است و نقش مهمی در مراسم و آداب مذهبی داشته است. اکثییت مهمی از قوام
معتقدبوده لد که جایگهخدایان بر فازکوههایبلند و خوش منظربوه است. گروهی از ملتها مراسم ستايش خدايان
ارا در ستيغ كوهها و جاهاى بلند انجام عی دادند. مانشد بابلیان که جایگاه اصلی مردوک را بالای کوه عی دانسته اند.
يونانيان باستان نيز كوه قلب را محل اجتماع خدايان مى دانسته اند. يكى از اديان و عقليد كهن كه در ازمنه باستان در
انزد قبايل قديم آرينبه ظهور رسيد و طى مرور ايام تكامل بسبار حاصل كرد آ
اوستا از ميترا مانند خداى مقتدر و قهار و جنك آور نام برده شده كه.به اهورمزد يار مى رساتد سنا بر اهریمن پیروز
ن مهرپرستی یا پرستش
گردد.به عفیده پیروان میترا. خدای مهر(خورشید) روزیبه صورت آدمی در غار. از کوهی بصورت صخره صما ظهور
خواهد کرد. چون ابدای ظهور مبترا در غاری در کوهبود از لين رو از نپس پیروانمیترا معبدهاییبرای خود درون
حفره کوههایا در دل دخمه ها بر پاعی کنند و در آنجابه عبادت پرداخته وبه ميترا قيام مى نمايند. اين عقايد بر روى
از نواحی دیگر اشاعه داشت. بعضی از ادیان ایرلنی چون مهرپرستی و زر تشتی ارتباط مستفیم را با
آشکار می دارند. آیبن مهرپرستی سالها پیش از آیبن زرتشتی پدید آمده و از فرهنگ اقوامآرییی
صفحه 5:
یکی از اکانآمینمهرپرستی پر شکست ناپفیربودن و جاودنگی پدیده ها اتواربود است. هرپرستان معنقد بوده ند
که خورشید شکست ناپذیر و جاودلنه است و همین مساله شکست تاپذبری و جاودانگی است که انسان را به سوی تقدیس
کوهها می کشانده است. از اینجاست که مهرپرستان عقیده داشته لند که مهر از سنگ متیلد شده زیرا شکست ناپذیر و
جاودانه است و در هر حال مسئله جاودانگی در تعام فرهنگ میترابه چشم می خورد. از این جهت است که معماری صخره
ای را می توان به مهرپرستان ایران نسبت داد زیرا معماری صخره ای نیز جاودان باقی می ماند
دکتر غلامعلی همایون دز بیان مععاری ضخره ای میمند می فویسد((سعهر پرستان بدون شک در حوالی فارس و کرمان نیز
مهرابههاییداشته اد). وی در بیان ارتباط معماری صخره ای میمند و آیین مهربرستی می نویسد:.. معمران و حجاران
میمندی که شلید آیین مهرپرستی داشته ند در کمال قدرت. معتقدات مربوطبه آیین خود را در معماری بعنی مساکن
غود بياده نموده لند. مى دانيم نيروى مبارزه و سرسختى يكى از اصول آبین مهرپرستی است.) او عنقد است تعامی این
افکاربا ساختمان مجموعه خلنه هاى ميمند تطلبق دارد و لين مجموعه نشان مى دهد كه مردمى مبارز و سرسخت و يمان
گرا در ساختمانش دخللت ail antl معمران و حجاران میمندی معتقد بوده ند که طبیعت یعنی کوه و صخره شکست
تاپذییند و بلید در شکم زندگی كنند. انسان ميمندى می خواسته استبه وسیله کار پر زحمت و پر ارزش خود.
یعنی کندن کوه و صخره تسلط خود را بر طبیعت نشان دهد.
صفحه 6:
* به نظر مى رسد معمارى صخره ى در نقاطى به وجود آعده كه سنكها استقامتشان كمتر يوده و بشر با سنگهای سست به یره برخاست و پس ابه دست
أوردن تجيبه كمبيا ستكهاى سخت نيز درافتاد. در قاره ارهها هنوز آثارى كه از معماري صخره اى. اشكال مقدمي و مذهبى وجود دارد لز ساير الوا
Fy pe عه آثار معمارى باسنائى از ايتكونه هستند. در مناطق متختلف جهان نمونه هاى متعددى از ععمارى صخرء لي وجود دار كه در
اعين شباهتهاى كلى ميان آنا در نحوه اسنفاده از فضا. تعداد طبقات. نحود دسترسى. وجود تنوع كاريهاى مختلف و ميزان و شدت دخالت يشر در طبيعتة
تفاوتهاى جدى ميان آنها وجود دارد. در ار ویب و
جشمه ى در كاستالى و دقلى موارد متعدد معمارى صغره ل وجود دارد. در تواحى ترييولى. روستاى صغره ىبا pie
عردم كن در صخره ها زندكى مى كتند وجود دارد. يكى از مراكز معمارى صغره اى در آسيلى صفير در ذره كرعه در قلب آننلی در فاصلهحدود ۰
كيلومترى جنوب شرفى آنكاراقرار دار طبيعت در كرهه منظره اى ساخته كه كمتر وافعى.به نظلر عى آيد. هزاران صخرء كوناكون. تكى. جنفتي. مسطع.
غير مسطح و دوك مانتد در حدود ١3 نا +1 كيلومتر از فضاى باز طبيعت را اشغال كرده اند كوههاى به شكل هرم و قارج و همجنين كوههابى به شكل كورة.
هایآجرپزی و ستولهای عفليم وسكوهاى غول آسا منظره يديم رليه وجود آورده أست. در كرمه خلنه هاء كليساها و ديرهاى صغره ل قديسى اكتون به
عنوان طويل و بار وجه ندرت به عتوان خلنه مورد استقاده ولقع مى شوند بعضى از خلنه ها دو طبقه و اغلب داراى فضليى بيفسى شكلتد. در داشل آنا
سكو براى خواب. اجاق و ميز تعبيه شد است. فضاهلى فرعى براى تكهدارى احشام و انار يزه وجود آعده است. لين خلنه ها اغلب به وسيله يلكان
عاربيج بسيار مشكل قلبل دسترسى انست. علاوه بر كرعه در فواحى بوننوسي. فريجيه. لوديه و بافلاثون نيز نمينه هلبى از معمارى صخر لى ديده مى شود.
نوع ديكوى از سازكارى.با طبيعت و استفاده از امكانات لمن براى زندتكى؛ احداث واحدهاى مسكولى و ساير كاربريعاي مورد ناز بشر در دل ومين سنت در
a شاغص از ايتكونه سكونت درك منطقه كوهستائىبه نام "ماتملنا" در كشور نونس اسست جه اليل محدود بودن اراسي قلبل كشت و كار
مجموعه هاى سنكى غود را به صورتى تقيبا مدفون به عمق زمين بردء اندو از سطح زمين براى إيجاد نخلستانها استقاده مى كنتد.
؛ در جنوب اين قاره يعنى در نواصى اسبانيا ناجيه ميتوركا. در ناحيه اترورياى ايثاليا و يونان كنار
الفر جمعيت كه كويا هتوز
صفحه 7:
"روستاها برای خود خصیصه هلیی دایند که نوسعه و آبادیشان بدون شناسایی دقیق و علمی میسر نیست. روستای میمند از
استثنائات است که در لن فقط شناخت مطللب کلی هر روستا و خصیصه های معمیلی هر دهکده کلفی نبوده:بلکه به مناسبت.
موقعیت ی نتلیرمعماریش مسائلیکاما تخصصی مطرح مى كرد كه از حيطه قدرت بيك روستاشناس به دور است. مطلب
ينجاست که لین موردتاکنون هیچ روستاشناسی نیز قدمبه این دهکده نگذارده است. ناب این شناسابی میمندمی بایست از هر
جهت از صفر آغاز كردد و در لين ناشتاخنكى و كمنلمى علاوه بر مهجوریت میمند. نسبت به شههر. بخش و جاده هاى اطراف عدم
توجه دستكاهيياى مسئول نسبتسبه روستاها و آثارجا ارزش ناريخى ملكت نقش بزركى ايفاحى كردد. لين غير ممكن ست كه به
وسيله كلام تصوير و با اندازه كيرى ها تصورى دقيق از تاثبر عظيمى كه مجموعه مساكن ميمتد روى انسان ناظر باق مى كذارد در
اذهان ايجاد شود. اين تاثير بزرك كمتر از جبهت احساس است كه در فضاهاى داخلى دست مى دهد زيرا در إينجا فضا كاملاً كنترل
و محدود شده بلكه لين مجموعه از نظر ديد كلى جللب و موثر است. معمارى حجارى در ميمتد تنها زيبابييش در سادكى سخت
اعضاء آن از نظر جزئيات نيست بلكه اين تعلمى مجموعه است كه نيروى اسرار آميز به خصوص غروب و سبيده دم هنكامش قدرت
هنرى انساتهاى ساده را بازكو مى دارد. غروب ميمتد
اترین غروبهاست که در آن دست بشر در به وجود آمدنش تاثیر زيادترى
داشته است در لين هنكام اكر از برآمدكى معروف كمبه تن " بدنه سوسار " می گویندبه روستانگاهی بيافکنيمبهنظر می رسد
که همه فشاها در مجموعه کلی ذوب یک جهان غیر حقبقیبه وجود آمده است ولى افسوس که چنین جهان سحرانگیزی,به کلی
ناشناخته باقى مائده است.
صفحه 8:
راچد ره فد هي ی اد رم ورام مش مق رز ورب رصم ی و شوب مر
تن دس با ای رم باقع وس زر رو هار اف فد ات سل مر مت هل سم
يحمي دي في بجي تند دو مر د رقع يوم وح ودع أ اب ولف بصت ی رمرم تمد هقی ی هیدج موب ید ور
خر یر ی مش نول بل ند اوح سن وك ل سل يضم وما توق رو ما اد سا مر ربص زیت
anal تن م ب لا ا دس نمی aE ل مهف ماب ار
اه نس رد ید لسع دق یز سس روز( ی و مر را شا وار كار دق ما وم
م يدق تخ ل سام زوحي بد دا ی مر یم ار له رو رد يو ری مدز مرو تن اور
دس ند دز سیر لد اس وي اي عفرو مت سم بر دوم ی مر ردیر مارد رز
و ی تس رجا زوس رک سر ادهش ول مش وم زد تین سوت بلق پآ و راز
خر اک سل ها سل سکن روز مک اضر مد رش رو مد
ات یم سره وک رنه و ای re ORIEN ehh rete gi متسد ری ای و
لمیر ول زار رآ زر ی و دق ی وک تا ان وس و ملس شهب خر هر بر سس فا
صفحه 9:
cue |
و alee
=
صفحه 10:
صفحه 11:
روستای صخره ای میمند مرکز دهستان میمند در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرق
شهربلیک در استان کرمان ولقع شده است. لین دهستان از شمال.به شهرستان رفسنجان و
از طرف جنوب شرقی به شهرستان سیرجان محدود ی شود. دسترسی به لین روستا از
طریق جاده آسفالته شهربلبک - سیرجان است که پس از طی مسافتی حدود ۶ کیلومتر در
سمت چپ( کنار گورستان عمومی شهربلبک موسوم.به بهشت زهرا) جاده ای منشعب می
شود که در نهلیت از مسیر پاقلعه به رفسنجان منتهی می شود. با پیمودن مسافتی حدود ۲۲
کیلومتر مجددابه جاده ای آسفالته در سمت چپ عی رسیم کهتا روستای میمند ۸ کیلومتر
فاصله دارد. دهستان میمند در عرض جغرافیایی۲۰ درجه و ۱۶ دقيقه و طول جغرافیلیی ۵۵
درجه و ۲۵ دقیقه قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دربا ۲۲۴۰ متر و وسعت آن در حدود ۴۲۰
کیلومتر مربع است.
صفحه 12:
صفحه 13:
ی شک روستای یمد یکی از باسنانى توين سكونت كاههاى انساتى ايران و جهان است عه از هزاره هاى بيش از ظهور اسلام تاكتون همجنان بايرجاست و
یه حیت خود امه می دهد. اهدر كناب تابيخ و جغراقياى قديم اران لم از لين روسنا كر نشده سست. ابنه ادعاى محتقان معدودى ست که در چد
اذه قبل از لين روسن بازهيد كرده و در موره مجه تعقيق برداخنه ند و كينمبه دلابلى بررسى جلمع ببرامون ميعند و نعوه شكل كيرى و سير تطور تاريخ
لمن مسائل تامكشيفه فروتى را بيش روى معققان رشته ها مختلف علوم مى كذارد كه كشودن هر كنم از لين دريهاى ne سى تولد.يه رون شدن
تابيخ تمدن بشر در ين كوشه عالم و حنى جيهان كعك به سزا و درخور نمی کوب قديمى توين منتى عه در كناب تاريخى هرياره ويك هاى معمارى و فضا
و اليد ميمتد آعده لست منطق به توبسندهاكليسى به ام ستوان باتيذكر مى باشد كه در سال +141 ميلادى در هتكام كذر از كمان به فارس. از ميمند كذر
کرد و چند لیا سفرنمه مخود رابه خانه هاى ميمند اختصاص داده كه در داخل كوه كتده شده اند ويسنده فواتسوى ديكرى يه قم ارنست يرون فيز در
سال :108 ميلادى نوشته ست "کمن شهرست كه در دل كوه ساخته شدء لست " و مى افزايد: "هالى این شهرعلی هی هستند "در کاب ربخ کمن
.نوشته احمد خان وزيرى كرملئى و تصحيح دكدر باستاتى باريزى: أنه در كنب تاريظى قديم دراه ممند مه گدآوری شده است. لین مطالب همگی بر
وجود و حضور ميمتد كرمان در زمن لهور اسلام و تسلط اعواب بر يرن و بعد از لمن حكليت دارد. لما از ويزكيهاى معمارى خلنه و كوجد ها و عردم ميعن
ذكرى به ميان نيامده ست. اغلب صاحب لني جه بررسى تابيخ ببدليش ميعند برداخنه لد تقريي ب لین نکه ان ندید که هسته هی ای
روستاى ميمند در زماتى كه ساكنين فلات ايران هنوز مردكان خود رادر ومين دفن نمى كردند حقارى شده و هدف از اتخاب لين معل تدارك SH Ae
aR مردكان بوده لست و لين اعتقدات مريوطيه مردمائيست عه ante el الين آبينجا أريابيهايه إيران أعده الست لقنتي اننت كه
as ردان در دخمه هاو غارهاى كوهستان ازاعتقادات آبين مهر برستي لست. مهو يرستى در يران قبل از هو زر
ظهور وی نیز ام cl ما که کمیه جهن شاه شود لین است كد بر Spt Sy el a gla lal
قبل از لد مسیح بوده نا بر لین ین مير برسنى نز لد ز حدود هه وم یل از لا ۵ ی ۶۰۰ سل قل از يلاد مسي هر يران واج بافت.
رواج داشنه و تا عدتها يس از
سال
صفحه 14:
ام بربر نظريه اى كه توسط آفاى دكتر ركن الدين همايون فرخ استاد دانشكاه هران ارلئه شده الست تلويخ تولد زرنشت توسط مورخين
صهيوئيست متعددا از حدود :80 سال قيل از عيلاد مسيح.به +.* للى 1+٠ سال قبل از ميلاد مسيح تفيبر داده شده است. ايشان در اين باره
مدارک و سناد معتبرى ارلثه داده ند که جزو اسناد رسمى بونسكو ثبت شده و دانشكاههاى معتبر ابالات متعده آمريكا نيز بر صحت اين
اسناد اعتراف دارند. جنانجه اين قول اخير يديرفته انكاشته شود هرن بضی از محققان مبنى بر آنكه روستاى ميمند قدمتى بيش از ده هؤار
سال دارد جندان دور از واقعيت به نظر نمى رسد. زبرابه لين ترئيب تاربخ طهور آبين مير يرستى به بيش از ظهور زرتشت و الب قبل از
.6 سال ييش از ميلاد مسسيح بازحى كردد لما در هر دو حال جه بر اساس دانسته هاى تاريخى قبلى و جنه بر ساس ادعاى دكتر همايون فرخ).
اولين حجره هاى حفاري شده در ميمند براى نكهدارى اجساد مردكان تدارك شده ست البنه جه يسا كه قبل لو دخللت بشر حفره يا دخمه هابى.
اليزبه صورت طبيعى در ديوارهاى دره اى كه محل استقرار فعلى ميمند را تشكيل مى دهند وجود داشته لما ترجيها حفره هلى ديكرى جه برا
غمان متظور وليه يا كازيرى بعدى(سكونتكاه انساتى) به آنه اشافه شده است. آنجد از شواهد امر بر مى آيد و غالب محققين به آن اشاره دارند آن.
ست كه لين حفره هاى احداث شده در كوه از ابتدا براى سكونت بيش بینی و ندرک نشده است. ما در نی که چندانمکشوف يست به
مناسبتى كروهى از مردم لين مصل را براى سكونت انتخاب كرده اند. شليد از ابتدا ميزه لين محل بيه عنوان يبك سكولت كاه دائمى نمي
انديشيدند. ليكن به تدريح با بيش آمدن شرايط سخت تريا شناغت مزيتهاى احتمائى منطقه يا هر علت ديكرى ميمند به عنوان يك سكونت كا
انسائى شكل بافته است. می وان چنین نصور كرد كه سرماى بى هنكام و طولانى عدت؛ كوجروائى را كه بر اساس قاعده طبيعى در قصول سال در
مرلقع وسيع و سرسيز اطراف ميمندبه جراى دام غود اشتفال داشته لند ناكذيربه سكونت جند ماهه أى در لين مكان كه دره اى بسته در شكاف
كوهيليه است كه هم از نظر مصونيت از بادهاى شديد كوهستائى و هم از بلبت هجوم راهزنن نقطه اى لمن بوده اسست كشانده باشد وجود جشمه.
سارهاى كوجكى كه لندامنه نيه ها جريان مى يلبد وهم جنين دسترسىببه غرفه هاى سر بوشيده أى تعلما امكان يناه دادن حيوانات و انسان را
فراهم مى آورده ست احتمالا ميمند را به عنوان سكونت كاه فصلى در آورده باشد.
صفحه 15:
تسس
وق و نب آن ای ستيه هر سو كوي مى كن بن بيه ها كه هنوز در مان اشكانيان كاملجاتافته بود ودر واض دورء اشكائبان و ويل دوره ساسائ قاط
gad alas ری سکوت غاب دنو هر له ای در یات ده ست بلك يدر دشر موي جندين قبي را داشت وهر وأ AL
ای در فسعت ا فلوس و كومان نكم مي ند" لا بو لسلس نوشته هك أررى هائرى ماس نمي تون تصور كود نك بك از همين فيل مذكورينلهاشطور هر قبور ال
علد از زان هريوستان سكنت كزيده اضند زياة
* ماسقا ال نوز أبن هر يرست در ان رواج داشت ست ار سای دنت ای له ريه دكت هعون فرع
ine ص كنم در اخ Abst ای در ایآ موی در هي نوی و شرف من ضوع ده دب ان تم رسیم كه كتين اين
منطقه ارنآ زرتشتی ات اند
© دای سوت مر که مر دی رش en ht A وتكهبان مهد انز اه ود موز در رش
عرد برستت و اعتام بود ذا يرون مذهب هيوست وأامكاها وميد و يوست كاهاك آنا ني من و ود تب بر ی رسد كه کی ده مر
هو وه ها رن مدب ورس سای را در دسا شد ند ملاس در کی از ات رف رایع مق هت فرب راز را
ای ی ی از با کوج رای ap ين دره و حجرء هى تكبا مركا ينه رده وف وين اما جساد مردكان و شيك دوم رده دز
اا كه هر واف ره ای اد ده خاک ورد نکن نو لشت قا lll pe مرب سرت در جروت تا
عامل جوى محل قور توفت وا ی لد داحتال زد ای ریب یت ریک اس ی
اااي مسن dl il ود چشانی روش هستند وا وید یل رت ریش ور بط وج شرب چم ی ورد
دی میرف الب مق کر ریز اد ویو زد
* رو اس هن هی سيدى فر ميسنه سكوت تاشت الست
* لاد طول تيع بعداز سام هم ید اج میم اه هریس کرد سا ود ست رای سره ای دا رم ی
سم ات وی میت از fg فق ون سه غورد ii ns gg tinh
صفحه 16:
* مربارهاقدمت اللن روستا الهار نارهای زیادی: شده استت. ala لکد تفریه با ترجه به
مستندسازی سنگ نگاره های ۸ کیلومتری جنوب میمند که در بیشتر آنها نقش شکار دیده می
شود و حدود ۳۵ سال پیش از سوی یک هیات فرانسوی انجام شده. قدمت لین روستا ۱۲ هزار
سال تخمین زده شده است. لورواگوران(باستان شناس ایتالیایی) با توجه به سنگ نگاره های یافت
شد قدحي جدود مواژده هزار سل بای تعدن مت پاش میتی کرده القن
فرهادی(باستان شناس) درباره سنگ نگاره های یلفت شده چنین حی گهید: شواهد اینگونه است
كه خللى بودن صحنه های نقاشیها از مناظری چون: شیردوشی. لباس چوپلنی, آغل گوسفندان و
درصد بسیار کم حیوانات اهلی و ...و در عوض وجود صحنه های شکار و خالى بودن اغلب قريب به
اتفاق لین صحنه ها از هرگینه ساختمان و ابزار تولید و ... نشانگر پیوند نگارگران با زندگی
شکارگری بوده است. وی علت حضور لین نگاره ها در میمند را وجود شکارگاه. آبشخور. آبگاه و
گدارگاه(محل عبور و تردد شکار) در این مناطق می داند.
صفحه 17:
* در مود وجه نسمیه ممند. تلا رها زيادى وجود دارد. عد ى معتقدتد: ميمند يه gin است. زیر کل سرخ در ممند فان بوده ات
عده ای معندند ممند را رکیبی اد واه "می "و "مد" به نی شراب و مستی میداد و می وین مد
حفر مى كردء اند هم جننين عده أ ديكر ميمند را بركه آب معنى مى كنند. جابى كه بمشعه هاى آب فراوان دا ويه نوعى جابى كه بجشعه أ در وسط.
أن قرار درة و دليل كفته غود را وجود "كلو ميمند" در وسط ميمتد مى دانتد. ما دكثر سعيد بروصند. دكتر حسن عباسى و عده ای A I a
معتقدند كه ميمند از كلمه "مير" به معنى بناء و تاكاه كرفت شد لست ابن عقيده قابل فبول ثر و اساسى ثر از يقيه ترات است. يرا ميد در دل
کوهکنده شده اسث و راه هاى ورودى زيادى ندارد. يه همين علث در كذشته كمثر مورد حعلات اقوام مختلف بوده السث. به علاوه اطلاق كلمه ميمتد يه
Seal aig i tae ar که در هل که کند ی شنه هر رن دم یره چشم می ورد در تلم عفتنا gle ate
میمنه دی در دهستانفاران بخ سعدتآباد. ۶ ها کزیشرقی حاجی آباد
ميمند: يكى از دهستائهاى هفت كانه بخش مركزى شهرستان روز ید
* ميمند: دهى ست از دهسنان بوبراحمد سرحدى كهكيلوبه شهرستان يهبهان. در 8:٠: كزى شمال غربى سى سخت. آب و هوا آن سردسیر و رای
ميان باميان و غور و احمد بن حسن ميمندى. وزير سلطان محمود غزنوى از آتجاست.
* ميمند نام بكى از دهستان هاى جبها كانه بخش بابك. شهرستان يزد.وافع در شمال خاورى شههريايك كه متطقه ى انست كوهستائى و دارا جشعه هاي
فراوان و هواى سرد و كوهياى زياد. آب یش فا از نات و جشمه نامين مى شود و محصول عمده آن غلات و حبوبات ست راه شوسه يزد به كومان ا
اين دهسنان مى كقرد. ميمند از 8 آبادى با 445 تن سكته تشكيل شده ات( گذشته شيهريايك جزو استان نيز بودهاست)
عيمتدة نام قريه آى ست در
* ميمند ذهى است از دهستان ثير. بش مركزى شعرسنان اردييل, وافع در 77 هزار كزى غريى اردييل: آب و هوايش كوهستائى الست
صفحه 18:
* آب و هوای میمند از توع معتدل
کوهستانی است که از ویژگیهای آن
زمستان های سرد و یخبندان و
تابستان های معتدل می باشد.
حداکثر درجه حرارت در تابستان ۴۲
درجه سانتیگراد و در زمستان به ۱۸
درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد.
میزان بارندگی در حوزه میمند بین
نا ۵۰۰ میلیمتر بوده که نزولات
جوی در ماهیهای دی و بهمن به صورت
برف و در ماههای اسفند و فروردین به
جحت ع عويينا
صفحه 19:
فاصله بین شهربلبک و میمند را دشت وسیعیبه ارتفاع ۱۹۰۰ متر فرا گرفته است که این
فاصله در ادوار پیشین پوشیده از جنگلهای پسته وحشیبه نام بنه بوده است. ولی به
تدریجبه علت قطع درختان و نداشتن آب کلفی درختان فوق از بین رفته و تعداد کمی از
آنها در ۷ کیلومتری جنوب روستای میمند هنوز هم وجود دارند.
صفحه 20:
روستای میمند در فصل مشترک دو تپه اصلی با
اشيبى نسبتاً تند كه ارتفاع متوسط آن از خط القعر
تا خط الراس حدود ۸۰ متر است قرار دارد. ترکیب
دو تبه موصوف و محل فصل مشترك آنها جه در
خط القعر دره و جه در قسمت شمللى روستا شكلى
شبيه به يك قيف به روستاى ميمند مى دهند كه در
همه قسمتها از نظم قوس و شیب برخوردار نیست.
مقطع طیلی روستا شکلی شبیه به حرف(
انگلیسی با دهانه نسبتاً باز دارد.
عوض دهانه بین ۱2۸۰ ۲۰۰ متر مت
است. سکونتگاههای روستایبانبه صورت حفره هلیی در بدنه های شب
دار لین تپه ها قرار گرفته اند. ارتفاع کوهپایه های اطراف و هم جوار روستا از کف متوسط آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰
متر است.یک رودخلنه فصلی از جبهه شمال غربیبه سمت جبهه جنوبی, روستا رابه دو نیم تقسیم می کند.
در اطراف لين رودخلنه فصلی و در پایبن دره (بخش غیبی رودخلنه). بخشی از اراضیبه صورت تراس بندى
شده (پله ای)به زیر کشت می روند.
صفحه 21:
منظر عمومی روستا تنها از حدود ۵۰۰ متری َن خود را آشکار می سازد و از آنجا که با سیمای ظاهری تمامی
روستاهای ایران متفاوت است. در نگاه اول نمی توان باور کرد کهبیکء مجتمع مسکونی در دیدگان انسان قرار
دارد. در بدو لمر تصویری که روستا در مقلبل دیدگان بیننده لز خود ارلئه می دهد تنها درهای کوتاه سیاه رنگی
است که ظاهرأبه دهلیز یا حفره ای که پشت تن قرار گرفته لند چسبیده است. اما لین درها در یک سطح
نیستند بلکه در طبقات مختلف (گاهی تا ۵ طبقه) روی هم قرار گرفته اند. نکته قلبل توجه در مورد روستا این
است که بیننده در هر زاویه ای قرار گیرد تنها ورودی تعداد معدودی از خلنه ها راحی تولند ببیند و بقیه ویودی
ها در استتار قرارعى كيرند و ديده نمى شوند بنابرلين براى اينكه بیننده ای اور کند لین روستا چند صد خانه
در دل كوه حفر شده دارد بليد در تمام روستا قدم بزند و در هر زاويه تعدادى از خلنه ها را ببيند واز مجموع
ديده ها بى به وسعت روستا ببرد.
صفحه 22:
۱-بوته ها و درختان خودرو: بوقه ها و گیاهلنی که در روستا
به صورت غللب دیده می شهند عبارتند ز: اسکنبیل, جازء
ترقو, کلور. کلاه میرحسن (گوده): چمرز,تله و قمس (نوعی
بادام کوهی بوته ای). خارشتر. گون. مری امهر (نوعی ادام
کوهی). رخن. سرشو, کلخشک, نخود وحشی, زیره. آلاله.
کلپوره. لیسو (تره وحشی)؛ ریواس, کاه کوتی. آویشن و
درختلفی چون پسته وحشی (بنه)؛ ارچن. کمیدون (نوعی
پسته وحشی). انجیر و ..
۲- کیاهان و درختان کاشته شده: در روستا گیاهانی چون
نخود. جو و گندمبه صورت آبی و در مواردی نخودبه صورت
دیمی کشت می شود و در باغات درختانی چون بادام. گردو.
آنار. سنجد. زردآلو, آلو, نوعی گلابی-به نام هرمو. انگور. بید.
سپیدار و جودانه (نوعی سپیدار)به چشم می خورد.
صفحه 23:
* كوههاى لين منطقه كه دنبلله كوههاى مركزى ايران و ادامه شيركوه یزد هستند. اغلب در امتداد شمال غربى
و چنوب شرقی قرار دارد و بلندترین قله آن "تیرکوه "با ارتفاع ۳۰۰۶ متر در شمال میمند ولقع شده است.
"کردکوه" کمبه علت گردی قلهآنبه لین نام خوانده می شود در شمال غیبی میمند ولقع شده و ارتفاع آن
۰ متر است. کوه "لاخورین "با ارتفاع ۲۶۱۰ متربه طرف غرب کشیده شده است. دیگر کوههای اطراف
میمتد عبارتند از پشت کومبا ۲۶۶۶ متر ارفاع و کوهپاقلتهبا ۲۷۶۶ متر ارتفاع كه در سمت شرق روستا
قرار دارد. كوههاى مذكور دره ميمند رالبه صورت تشتكى در آورده اند. جنس آغلب لین کوهها از "توف " و
"سنكهاى آنش فشلنى" بوده. داراى رسوبات و خاكهاى آذيين مى باشند كمبه وسيله جرياتهاى رودخلنه ها
از ارتفاعات شسته شده وبا سنكهاى رسوبى و آهكى در هم آميخته و " كنكلومراى" منطقه را به وجود
آورده اند. إين مواد از سنك نرمتر و قابل نفوذتر و از خاک معمولیمقاومتر میباشند و ذرات آنها ریز و به هم
پیوسته ان. از نظردورانهای زمین شناسی در لين منطقه برفتهاى اواخر دوران سوم و اوايل دوران جهارم و
هم جنين رسوبات "بليوسن" و آهكهاى "كرتاسه" و سنگهای آذرین خروجی که جنس "آندیزیت " هستند
دیده می شوند.
صفحه 24:
* اهو منطقه ميمند رودخاه دائمى وجود لدارد و آنجه ست ازئوع.
رودغائه هاى فصلى است. اين رودخانه ها عبارتند از
* رودخانه مورك اين رودخانه إزشمال روستاى ميمتد و از دم
كوههاى كردكوه و بن در (بندره) سرجشعه مى كيرد
* رودخائه لاخيس: اين رودخانه از دامنه بعنويى كردكوه سرجشمه مى
كيرد
رودخاته لاى غرين: ابن رودخانه از دامته جتوبى كردكوه و تيركوة
اسرجشمه كرفته وأ حدود دو كيلومترى غرب ميمتد عبور م
نماد
* رودخانه هی ید شده در معلى بين بيشه رض و پای دز حدود دو
کیلومتری چتوبمیمد به هم می پودند و رودخانه اصلى ميصتد را
اتشكيل مى دهتد كه در ايت به دشت خاتون آباد سرازير مى شوئد.
در روداته هاى ميمتد از آبن ماء نا لواخر فروردين آب ججريان دار
بعضى ازاوقات به هنكام طفيان رودخائه هاى ميمند خسارات مالى و
جانى به اهالى وارد مى شود
صفحه 25:
* در گذشته حوزه میمندبا روستاهای تابستانی و آغل ها (
های دشتی) دارای ۷۲ رشته
قنات بوده است. لین قناتها در روی خاک های آذیین حفر شده و طبقات زیرین آنها غیر قابل
نفوذ است. امروزه در میمند دو رشته قناتبه نامهای «کلو مرادی» که از شمال به جنوب در
حدود ۲۰۰ متر کشیده شده است و قنات «گر گهیه» (گریو - گرگو) علیا و سفلی فعال و دارای
بمی باشند که از قنات گرگوی علیا جهت کشاورزی و باغها و آشامیدن استفاده می شود.
قنات سفلی آب آشامیدنی و زراعت اهالی را تامین می کند.
علاوه بر دو قنات یاد شده در میمند دو چشمهبا آب گوارا و شیرین وجود دارد که میزان آب
آنهابا توجمبه ریزش نزولات جوی کم و زیادمی شود. جشمه ها عبارتند از: «لای نی ریزو» و
چشعه «گل کمر. امروزه مردم میمند علاوه بر استفاده از ب چشمه. از ب لوله کشی نیز
بهره مند هستند ولی اهالی ترجیح می دهند که از آب گوارا و شیرین چشمه استفاده کنند.
صفحه 26:
* همانطور كه قبلاً كفته شد در حوزه میمند سه رودخلنه فصلی وجود دارد. رودخلنه مورنگ در
جبهه شرقی میمند بر رودخنه لاخیس در جنوب میمندبه هم پیوسته و رودخلنه میمند را که
به سمت جنوب می رود تشکیل می دهند. آثار و بقایای تعدادی آسیابهای آبی در حاشیه
رودخلنه(اغلب در حاشیه رودخلنه موینگ) به چشم می خورد. عملکرد لین آسیایها بسته به
میزان ریزش باران و جریان ّب رودخلنه ها در چهار ماه از سال بوده است. آثار و بقاياى هفت
آسیاب در حاشیه رودخلنه به چشم ی خورد که تعداد نسبتاً زیاد آنهابه منظور جوابگو بودن
به جمعیت ساکن گذشته در اين منطقه بوده است. و لین که اگر یکی از آنها از کار افتاد دیگری
بتولند نیاز مردم را برآورده کند. آب آسیابها از طریقیک کانال از رودخلنهبه تنوره مدوری به
قطر حدود دو متر و عمق هشت متر انتقال داده می شده است. لین تنوره از قطعات سنگ و
ملات ساروج ساخته شده است. در قسمت زیرین معمولاً یک اتاق قرار داشته که سنگ آسیاب
در آن نصب گردیده بوده است.
صفحه 27:
آسیابهای حوزه میمند عبا
3
ا
آسياب كدا(كهن مور) - واقع در حاشيه رودخانه مورنك و جنوب محله کهن مور
آسیاب مورنگ - وافع در حاشیه رودخانه مورنگ
آسیاب رزملک -واقع در حاشیه رودخانه مورنگ
آسیاب رضا -واقع در حاشیه شرقی رودخانه میمند
آسیاب علی مهدی
آسیاب چیل احمدی
آسیاب پیش تل ریگ(علی بادی)
آسیاب بوسف
صفحه 28:
* مدرسة قديم روستا كه اكنونجه عنوان بايكاه ميراث فرهنكى مورد استفاده قرار مى كيرد..به همان شيوه و طرح واحدهاى مسكونى ساخته شده.
استیا ین تاو كه عرض و عمق كيجه و مسير ورودى كن بيشتر از وأحدهاى مسكونى الست و در كن بنج كلاس حفر كرديده انست. كلاسى كه در
امتداد محور اصلى كيججه قرار كرفته. از ساير كلاسها بزركتر اسست به طور كلى هر جه از لب شيب ابتداى كيجه به عمق لذن وارد ميشويم بعاد
كلاسيها يز كت
باشد. اکان وسعت دادنبه فضای زیر سقف پشتر است. از نجلبی كه لين فضا اختصاصا براى مدرسه احداث از كسترش بيك خلنه .يا
و این مستله بت میکند که حفران میمندیبه ین باورسازلی رسیدهپوده لد که هر چه سقشدبا توهمیه شیب فقیمتر
a
le با چشدخانذ کوچک درست شده است. طول کیچذ مدرسه در حدود 14 مشر و ge قن از بدا انهایکیچه از (۵قا ۶ مترمفیر
است. تفع کیچه در انتها كه به إيوانى نيمه باز ختم ميشود به ۳/۳ تر میرسد. پس از طی عودن ۵1۸ مت از بای کیچه : فضابی در سمت راست.
کنده شده استبه اعد تقریبی /۴۳/۳۸۱۰متر مبع ورتفاع تقریبی ۲ مر که از آنبه عون دفترمدرسه استفدهمیشده است.روبروی لین
دفتر در سمت چمپ کیچهءکلاسیبه اعد قویبی ۲۵/۲۵/۳ متر ie ارتفاع حدود مر ایجاد شده است. در زب اون انتهلبیکیچه که ماد
آن در حدود ۶۰/۳۰۶ متر مرب وارتاع آنبه ۲۰/۲ متر مبرسد. در سه جانب آن سه کلاس درس aa شده ست كه ابعاد كلاس سمت راست إيوان.
یب ۵ مترمبع و کاس سمت چپ آیوان ۰/۲۴۰/۳ مترمبع مبباشد و كلاس انتهليى ايوان كما حدودى تظم هندسىببه خود كرفته وبي
میب زدیک شده است دری اعدی در حدود ۲۰۵:۴۰/۵متر میم بوده و در انتهای کاس طاقچه ایبهعمق ۷۵ ساننمتر در ارتفاع يك مترى از
زمين وه طول 1+ متر ايجاد شده است که تخت سیاه رن قررمیگرفته است. لین کلاس در حال حاضردارایدووردیبه عرضی :۱۳۱۲
متر مبباشد ودر ديوارء هاى طرفين ورودى هر كدام 7 طاقجدبه عمق متوسط 78 سانتيمتر و عرض از EIN و تفاب لور متوسط ٩۰
اسانتيمتر در ارتفاعبيك مترى ازسطح زمين قرار دارند. در جلوى كيجه. براى مدرسه حيلتى به و
حياط در حدود 8 متر بالثر از جادة اصلى روستا قرا دارد و هر وسط آن يك تك درخت به نام محلى "نابى" به جشم ميخورد.
ديوار سنك جين ايجاد شده است. سطح لین
صفحه 29:
برای ایجاد لین حمام که مساحتی در حدود ۱۲۰ مترموبع دارد. ابتدا دو سالن یا اتاق بزرگ در کوه تراشيده لند
و در مراحل بعدیبا برپلیی دیوارهلیی. از سنگ لاشه و ملات ساروج قسمتهای مختلف حمام از جمله: راهرو .
رختکن . گرمخانه . خزینه و بالاخره محلی جهت نظافت را ایجاد کرده اند. حمام از سه قسمت تشکیل شده که
هر plas فضاهای مشخص و مستقلی از یکدیگرند این فضاها عبارتند
فضای ورودی
فضای سربینه ( رخت کن)
فضای گرمخانه (صحن حمام)
صفحه 30:
* درب ورودی حمام چوبی بوده و در قسمت غربی آن قرار گرفته است و با یک دالانی-به ابعاد متوسط ۸۰۱۴۸۲
متر موبع از قسمت شمال شرقی آن,به قسمت رخت کن منتهی میگردد. پلان ورودی حمام تقریباً ذوزنقه ای
شکل بوده و ارتفاع کفتا سقف آن به ٩۰/۱ متر میرسد. رختکن متشکل از سه ایوانچه است که نسبت به كف
رختكن حدود 18 سانتيمتر بالاقر قرار كرفته اند. عمق لين ايوانجه ها متفاو
متر را شامل ميشود. در وسط رختکن حوضی مدوربه عنوان پاشویهبا مصالح سنك و ساروج.به قطر 50/١
متر وبه ارتفاع ۳۰ سانتیمتر ساخته شده است. از رختکن حمامبا پشت سر گذاشتن ورودی واقع در ضلع
شمللى كن به فضليى بزركتر ميرسيم كه همان صحن حمام ميباشد. حد فاصل بين رختكن و صحن حمام را
دیواری که قسمتی ازقی به ضورت سنگ چیی و قسعتی ديكربه صورت تراشيده شده از سره می باشد. از
بتر تا ۵۱
بوده و از ۸۰ سا
هم جدا ميكند. خزينه حمام رابا جيدن ديواره اى سنكى در ضلع غربى كرمخلنه ايجاد كرده اند. براى رفتن
به داخل خزينه يله اى تعبيه شده كه بالاى كن طاقى كوجك و هلالى شكل با سنك و ساروج قرار كرفته
است. در گوشه غربى خزينهميك نيك مسى قرار داده شده است كه آب خزينه رلبا حرارتى كه از فير آن واز
طرف تون حمام ميرسيده. كرم ميكرده است. حمام قديمى روستا همجون ساير اجزاى معمارى صخره اى
جون در دل كوه کنده شده است. از نقطه نظر تاريخ. هنر. معمارى و باستانشناسى شايان توجه و در خور
ن حمام كه در نوع خودبى نظير بوده در زير كذركاه اصلى روستا (در اولئل مسير) و در كار
رودخانة مركزى روستا (رودخانه لاخيس) قرار دارد. جهت ورودى آن به سعت غرب (رو به رودخانه ) است.
صفحه 31:
همجنين در كنار خزينه ( قسمت جنوبى بعد از خزينه ) فضاى باریک و کوچکی جبهت نظلفت و تميز كردن در نظر كرفته شده است. در قسمت شمللی بعد
از خزينه دربيك كوش منج حوضجه اىبه صورت بله كلنى و مربع شك لبه طول ضلع ۲۰/۱ متروبه عمق ۷۰ سانتيمتر در داخل صخره حفر كرديده
است. ازلين حوضهه جيهت برداشت لبها ظرف و شسستشوى بدن قبل لز رفتن.به خزينه استفاده مي شده است. حجاران میمندی جهت تأمين ثور و
روشتلئى داغل حمام روينه اى در سقف كرمخلنه بوجود آورده لند وبا نصب سنك شفاق مرمرى در محل روينه. نور از خارجبه داخل حمام بخش مى
شده است.دو عدد از لین نورگیرها در حمم میمند وجود درد که یکی از آنهاروی صحن اصلی و دیگری روی دیوارث شمللی خزینهبین خزینه و
حوضجف شمللى بعد از خزینهقرار گرفتهاند.هرچند متاسفانه سنگ مرصر اصلی که کار نو بودزی را اجاممی داده است اغیٌبه سوقت رفته
است. قسمتی ازکف حمامبا ملات ساروج و قسمتی دیگربا سنگ؛ فرش شده است. جهت استفاده از حمم آنطور که اهللی میگویندمعمولتا ساعت
٩ صبح. حمام مداه و هدز زنقه بوده است. متأسفاته حمام فلقد هر كونه مدرى و كتيبه اى است كه وضعيت بنارا مشخص كند. هر چند لین
حمام از نظر نقشه و
حدود ۲۰ سال بيش لون حسام را ساخته /
ان شبیه حمامهای دور صفويه است ولى سالخورد كان ميمندى معتقدند كه "حاج عابدين "نامى كه از ملاكين روستا بوده . در
بل ذکر است که حمام قديمننا حدود +7 سال قبل دلير بوده است. در سالهاى اخير تعدادى ساختمان
وت سیسات دولتی از جمله حمامبهداشتی در روستاى ميمند ساخته شده كه با احداث اين حمام ديكر از حمام قديمى استفاده ga شود
صفحه 32:
* حسينيه ميمند دروسط روستا و كمى بالاتر از مسجد درد مركزى ميمند قوار كرفته اسست. حسينيه داراى سه ايوانج لحلقیبا طا واه ای
آجرى ميباشد كه در اتهاى اين سه ايوانجه سه ورودى به حسينيه قرار كرفته است. از
oT که در سعت چیپ واقع شده است مخصوس خائمها سى باشد. در ايوائجف ورودى سمت راست.ورودی دیگری نیز وجود داد که هبار
حسينيه راء دارد. شكل هندسى حسينيه كاملا آزاد وبى نظم است. لين.بى نظمى هندسى در تمام فضاهاى کنده شدذمیمند وجود دارد. قضای.
اصلی حسينيه مساحتى بللغ بر ۲۰۰ متر مرمع دارد که جهت تقوبت و ابستالی بناء جهار ستون قطور تقريباً مربع مستطيل شکلبا گوشه های.
منحنی وا ده هایمختلف از جشی صخر جداره ها تراشيده شده ست. اتاع ین تون از للی ۷/۲ مت متفر است. در قسمت جنوبی.
داغل حسينيه و جسبيده به اتبارى كنار ورودى آقايان صفه أ قرار دارد كه ازلمزبيه عنوان جايخانه استفاده ميشود. در حال حاضر از داضل اين
صغة بجايشاته دربي مه داخل انبارى بأزنعوده اند بش زتنه ومرداقه تقربي يه نسيت فوجه سما وارجه لى سياد ينك از يكديكر جدا شده.
سه ورودى. دو تاى آن مخصوص ورود أقايان و یکی از
أند.ارتفاع سقف حسينيه در قسمتهاى مختلف أن متفاوت اسست.ببه تحوى ككه ارتفاع در برضى تقاط 4-1١ مشر ودر يرخى ديكدرييه 5:17 مر
میرسدد در گذشته یک منبر سغره نی چسیبدمبهزمین و مکی به أولين ستون كثار ورودى وسط حسينيه وجود داشته ست كه اخيرا كن را
تراشيده وبه جلى لمن منبرى جوبى قرار داده اند بثلبه كفتذ أقاى شيخ محمود مديح المكتبىسبا توبعمبه افزليش جمعيت روستا و كويجك بودن
فضاى داخلى حسينيه. حدود ۲۰ سال پیش خانظ شلم شمللى متصل به حسينيه (قسمت مربوط به خائمها )را خريدارى كرده وما تراشيدن و
برداشتن ديوار خلنه آنراجه حسينيه ملحق تعوده اند حسينيه ميمند ماتند ساير فضاهاى صخره لمى قن هيج كينه تزثين و اندودى ندارد وبه
علت فقدان كتيبه وجا لثر و مدركى ككه بتولند بانى و قدمت قدمت آترا مشخس تعليد. وضعيت كن در هلله لمى از ايهام يلقى مائده است. از لين
حسينيه در ايام محرم و جيهت بركزارى مراسمهاى سخترائى وعزادارى ابا عبداله الحسين استفاده مى شود
صفحه 33:
در ضلع جنوبى ميعند ( حد فاصل ميمند در كُنوئيه ) در يشت مدرسة راهنمايى (كه فعلبه دلیل نداشتن دلنش آموز از آن
.به عنوان اردوكاه تبيتى استفاده ميشود) قبرستان قدیمی بر دامن تبهلمى در قسمت شرقى رودخائف فصلى ولقع شده با
درختان توت و تابى كه سالخوردكى و استوارى قامتشان نظاره كر داستان محزون و غم انكيز انسان ديروزى در عللمفنی و
خلكى است عه امروزه جز نودهلمى خاك و ستكى بر كورى اثرى ازلكن بر جاى نمانده است. و همين سنك قبور بجا مانده كه
مدارک مادی پژوهشگر محسوب مبشوند كويا خود تاريخ مستتدى از سرنوشت انسان در این چنبرةچرخ است.
قبرهباندکی انحراف در جهت قبله اند. صورت قبوربا تخته سنگهای صاف و کم عرضی که بتلبه فتذ هالیمحل از کوهی
که از شمال شرقی تا غرب ميمند امتداد دارد. تهيه و يوشائده شده است. اين سنكها كه از نوع ستعهاى ورقى و سياه رنكتد
علاوه بر اينكه روى قبور را به صورت افقى بوشانده اند. در طرفين قبور نيز به صورت عمودى نصب
شده که شليد به علت كمى سواد آثان داراى غلط املايى نيز میباشند.
بل روى سنك قبرها ظاهراً توسط افراد يومى ن
گذشته از ذكر نام و ناريخ فوت و سابر مشخصات متوفى بر روى سنكها . مطللبى ديكر شلمل آبلتى از قران مجيد. اغلب با
مضمون * كل من علبها فان و يبقى وجبهه ربك يا ذوالجلال والاكرام " و درود و سلابر ائمة اطهار و معصومين و نيز اشعاری
در رثاى مردكان بخصوص در غم و هجران جوان و نوجوان از دست رفته كنده شده است.
صفحه 34:
بهعنون نونه بر روی سنگی كه بر بای قبری نصب شده
است و تاریخ آن ۱۰۳۰ ه--ق میباشد چنین حک شده
کل من علییا فان و یبقا
وجه ربك يا ذوالجلال والاكرام.
در تاريخ شهر سنة ۱۰۳۰ وفات یافت
أققير حقير نوجوان بانزقه ساله مولانا شاء
محمود بن مولانا صدرالدين على شجاع الدين
رفيق يزدان كسى باد كه كاتب رابا الحمد كند ياد
كه شاه محمود را به الحمدی
shar
افسوس که از صف جوانان رفتیم از آمدن جهان
ood
سنگ پائینقبر که به صورت عمودی کار گذاشته
شده شامل این عبارات منقور است
لیم صل علی تبیوالوصی والبول والیستین
والسجاج والباقر والصادق والكاظم والرضا
ay
والنقى والعسكرى والمهدی صاحب الزمان
صلوات الله و سلامه و تركات الله بن ؟ عامه على
انبينا و عليهم اجمعين طاهرين
المعصومين من آل طه
به اعتفاد محققین میرات فرهنگی قدمت این
قبرستان به قبل از اسلام ميرسد.
صفحه 35:
* كورستان لاخورين در جنوب آبدی لا خورین .در زمینی
ستکلاعی و در دام ته آی با وسعت تقریبی ۷۰:۲۰ متر واقع
شده ويا جند درخت « تابى 4 مشخص شده است. صورت قبور كه
همكى در جهت قبله اند همجون كورستان قديمى روستا متشكل از
اتخته ستعيهاى سياه رنكى است كه از كوههاى اطراف به محل أوردة.
شده و مزين به نام “الله , محمد . على " و ساير مشخصات متوقى
و در بعضى موارد با نقش جانورى شبيه بز همراه است. ميباشند. بر
ساس بررسيهاى اتجام شده ابن قبرستان از نظر زماتى از دورة
امياتى صفويه تا أواسط دورة قاجاريه را شامل ميشود. علاوه بر
كورستاتهاى ياد شده. كورستائى نسبتاً جديد در غرب ميعند واقع
شده كه امروزه نيز تدفين مردكان در أن صورت ميكيرد. متاسفاته
ب عبور رشته قنات ميمند از تزديكى تقبرستان ياد شده. استفاده و
مصرف آب آشاميدتى. سلامت اهالى را به خطر أنداغته است كه در
اين مور لازم است ادارة يهداشت و ديكر اذارات مستول بهت
اتأمين سلامت اهالى محل و يهداشتى كردن آب شرب مصرقى آنان
اقدامى عاجل و شايسته مبذول دارقف.
صفحه 36:
* گورستان سر كله بر روى نيه أى به همين تام و کنار درخت بن
عوسوم به " درخت نظر " قرار كرفته است . اين قبرستان در
فاصلة ٠١ كيلومترى شمال شرقى ميمند واقع شده الست . سنك
قبور اين كورستان همجون ديكر كورستاتهاى ميمند از كوهيهاى
اطراف تهبه و بر بر روى قبر به صورت عمودى کار گذاشته شده
الست . اغلب قبرها فاقد سنك قبری هستند که حاوی مشخصات
امتوقى باشد . اين قبرها رابا انباشتن قلوه سنگهاییبه صورت
برجسته نشان داده اند
۳ براساس بررسى هاى انجام شده تدقين در اين كورستان از
ساليهاى ۱۲۲۲ هسق تا سال ۱۳۸۵ هد ق صورت گرفتهاست .
7 سنگهای قر الب مزین بدفام "الله. محمد. على "كه در
برشى موارد به صورت مخقف "اسم ساع" متقور شده
ميباشند و علاوه بر اين ساير مشخصات متوقى نيز ذكر شده.
است
صفحه 37:
” قبرستان قليها بر روى نيه أى قرار گرفته كه اهالى به آن " قل
قلبها " ميكويند . ابن قبرستان با وسعت تقريبى 8010 متر
در حدود یک کیو متری جنوب میمند و در غرب رودخنه آی
به همین نم بر روی پشته آی که از کف رودخانه حدود ۵۰متر
po Jobe ple ep clad ally oo la)
آیدی "لین "و "کهن مور" قرار كرفته است.
صورت فیر با دو نوع سنك بوشيده شده كه يك نوع از
آن مافند فبرستان بيشين با سدكهاى تخت و بلند كه از
كوههاى اطراف تهيه ميشده و ديكرى با ستكهاى مرصرين
سفيد كه اقلب ستاكهاى قبور از نوع أخير ست
ale pS Siu gles عبارات و كلماتى جون *
الله . محمد . على " و ذكر مشخصات متوفى
به استناد نوشته هأى روى سنك قبور تدفين هر
قبرستان قليها از زمان صفوبه تا دور اخير صورت كرقته ست
قدیمی رین نگ قیرخرفدهشنه روطب ال
۴ ه.ق است که در قسمت شعالى قبرستان قرار دار
با توجه به اين أمر به نظر مبرسد «قدیمیترین قسمت قیرستان
ضلع شمالى أن بأد
ole كه در ضلع جنوبى قبرستان واقعند از نظر
انى مربوط يه دورة قاجار ميباشند.
صفحه 38:
به فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شرق میمند و در دامنه ارتفاعات و در محلی موسوم به
سرهنگر آثار و سرباره های کوره ذوب در محدوده ایبه وسعت ۴۰۰ متر مربع پراکنده
اند. تنهاییک گودال نسبتاً وسیع در قسمت شمال شرقی محدوده یاد شده وجود دار
کهبه نظر عی رسد در ّن اقدامبه استحصال سنگ عس عی نموده لند که سرباره های
کوره در سطح زمین پراکنده شده و ما امروز آنها را به عنوان شواهد و آثار ذوب فلزات
در منطقه می شناسیم. لازم به ذکر است رشته کوههلیی که در قسمت شمللی میمند
با جهت شمالغربی-جنوبشرقی کشیده شده لند دارای یکی از ذخلیر بزرگ سنگ
حس در جهان هستند. مجتمع هس سرچشمهبه فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری میمند و
معادن حس میدوکبه فاصله ۵۰ کیلومتری شهر میمند قرار گرفته اند. منلبع مختلف
به استخراج سنگ مس در منطقه کرمان اشاره نموده اند.
صفحه 39:
* از جمعیت روستایی میمنذ به طور مرتب کاننته گردیده که لین" موضوع در نقاط روستایی
یک امر طبیعی می باشد. زیرا محدودیت و فقدان امکانات معیشت در روستاها از جمله(زمین
کشاورزی. مرتع. صنایع روستایی و ..) جوابگوی جذب جوانلنی که به تازگی وارد بازار کار
می شوند نمی باشد و مردان جوان روستا ناگزیر به شهرها مهاجرت می کنند. امابه نظر می
رسد لین رفتر اقتصادی, اجتماعی در روستای میمند از شدت بیشتری برخورداربوده
اگر چه برای لین مساله می توان دلایل عدیده ای ذکر کرد ولی شلید یکی از دلایل عمده
آن نوع سکونت گاه های روستا و برخورد جوانان با مساکن جدید و تجدید نظر آنها در مورد
تحوه سکونت در خلنه هلیی باشد که فلقد هر كينها پنجره با رورنه ای به برون است. در هر
صورت جمعیت عمده ای از مهاجران میمندی در شهربلیک سکونت دارند و بعد از شهربایک,
شهرهای کرمان و کرج پذیرای تعداد زیادی از اهالی میمند بوده اند.
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
۳
"ISNA/PHOTO:ARASH_KaRvOOSHI|
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
>
A CGY eR eet
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
دود ۱ ۲ تیلست We
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104:
صفحه 105:
صفحه 106:
ای
صفحه 107:
صفحه 108:
صفحه 109:
صفحه 110:
صفحه 111:
‘Keacheh. 012 وم
صفحه 112:
صفحه 113:
صفحه 114:
صفحه 115:
صفحه 116:
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
صفحه 120:
تصویر ۷٩
موقعيت انبار و طويله در كيجه
صفحه 121:
صفحه 122:
صفحه 123:
صفحه 124:
صفحه 125:
HELLO سور
صفحه 126:
صفحه 127:
صفحه 128:
صفحه 129:
صفحه 130:
صفحه 131:
صفحه 132:
اجر ای انواع ابوان
صفحه 133:
صفحه 134:
صفحه 135:
صفحه 136:
صفحه 137:
mise
6
4 1
a 3
برع
صفحه 138:
oa مزق يه ميمه
wal _
SSS’?
۷
صفحه 139:
صفحه 140:
صفحه 141:
صفحه 142:
صفحه 143:
صفحه 144:
صفحه 145:
| i |] | سس
صفحه 146:
صفحه 147:
* پایان نامه : منشور مرمت و طراحی در بافت روستای تاریخی میمند
مهرداد مهران » دانشگاه تهران
پایان نامه : مطالعات معماری روستای میمند ۰ فرزین
پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری روستای تاریخی میمند
WebSite : www.maymand.org.ir
WebSite : www.jamejamonline.com
WebSite : www.tebyan.net
Weblog : keacheh.blogfa.com
با تشكر از خانم كرم نزاد - استاد عکاسی دانشگاه های آذربایجانشرقی
يناه ء
صفحه 148: