صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمات روش های مطالعه و پژوهش
موضوع : روشهای ایجاد شادابی ونشاط
در مدرسه وایجاد انگیزه در دانش اموزان
استاد : آقای کرمی زاده
دانشجو : الهام بهرام زاده
شماره دانشجویی : 981085508
سید
صفحه 3:
الف)معلمین
ب)دانش آموزان
( محیط مدرسه
د)برنامه ریزی
۵)انجمن اولیاءومربیان: انجمن اولیاءومربیان به مثابه
پلی است که بین خانه و مدرسه ایجاد شده و نقش
ارزنده آن مسلم و مشخص است
این نکته حائز اهمیت است که برای داشتن مدرسه
ای سالم ,مطلوب و شاد باید به تمامی عوامل و
اجزای تشکیل دهنده آن پرداخت
1
صفحه 4:
: معلم شاد و با روحیه
آهنك و فضا و جو كلاس درس را تنظيم و برقرار می سازد .
چنانچه قرار باشد که روح دانش آموزپرورش و رشد یابد باید اين
روند از روح معلم آغاز گردد. حال چنانچه روح معلم افسرده و
ناتوان باشد ,شانس ناچیزی برای تقویت و مراقبت از روح دانش
آموزان وجود خواهد داشت .معلمانی که حضور توانمند خود را
هر روز در کلاس درس نمی توانند ارائه نمایند ,آنان از لحاظ
انتقال فکر با دانش آموزان هماهنگ نیستند و جهت پا سخگویی
به نیازهای دانش آموزان آمادگی ندارند. هر معلم باید با توجه به
هر گونه نقص در درک و دریافت دانش آموز نه بعنوان نقصی در
تدریس خود توجه نماید و تلاشی کند تا در خود توانایی کشف
روشهای جدید را به وجود آورد.معلم باید این امکان را داشته
باشد تا بهترین روش ممکنه را انتخاب کند. توانایی در کشف
روشهای جدید,عدم وابستگی کورکورانه به یک روش و رد کردن
ساير روشها را ,مدنظر قرار دهد.اگردانش آموزان آگاه شوند که
چه باید بخوانند ؟ چرا باید بخوانند؟ این درسی که میخوانند چه
منفعتی در اينده نزدیک و اینده دور برای آنها دارد؟ مورد کاربرد
اين درس در جامعه کجاست؟وچگونه مورد استفاده واقع می
شود؟ اهداف برای شان روشن میگردد. باکسب این اطلاعات
است که دانش آموز رغبت پیدا می نما ید و درس برای او جالب
و دلپذیر می شود. هردرسی در میان درسها از اهمیت ویژه ای
برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش آن درس آگاه گرددان درس
.برایش معنی دارتر می شود
صفحه 5:
:یک شرط اساسی
پیش از آنکه به ol ow شرط بيردازيم بايد توجه
داشت که اصولاً همه معلمان در فرصتهایی به
دانش آموزان خود پندواندرز داده وآنان را به
رعایت اصول انسانی دعوت مى كنند متاسفانه
نوع اين راهنمایی ها نتيجه بخش نبوده است
فقط عده اى محدود در اين كار موفق بوده اند
كه زبان كردارشان با كفتارشان يكنواخت بوده
است یعنی آنچه را كه گفته اند در رفتارشان
تجسم يبدا کرده است .از این رو يكى از اساسی
ترين شرايط معلمى مطابقت كفتار و كردار
است. دانش آموز وقتى ببيند كه معلم از نظر
رفتار 9 کردار دارای وحدت و همبستگی است
خود به خود تحت تاثیر او قرار گرفته به اصول
انسانی راهنمایی خواهد شد. معلمان اگر
بخواهند سخنانشان در دلهای دانش آموزان اثر
گذارد باید خود به آن گفتار عمل نمايد در غير
اینصورت کمترین تأثیری در دانش آموزان
.نخواهد گذاشت
3
صفحه 6:
:مدرسه شاد و با روح
مدرسه نيز خود ازيك روح سرشار برخوردار است,اين موضوع به ندرت
مورد تاييد قرار می گیرد,و در عوض مدرسه به صورت یک ماشین و يا
یک کارخانه شناخته شده است. در مدرسه می توان دانه جست وجو
گری و پرسش را در زمین فکر و انديشه نسل کوچک و کم سال کاشت
تا اين دانه رشد کند,همراه او بزرگ شودوزندگی بزرگسالی او را از زود
باوریها, ساده اندیشی هاءبی دقتی هاء تقلیدهاً پیروی هاو باری به هر
جهت گذراندن ها نجات دهد. درعوض او را انسانی
متفکر, منطقی, فکور, اندیشمند,علت جو ,هدفدار,خواهان حقیقت
بار آورد.هیچ نسخه ای برای توسعه و پرورش مقدس و يا یک مدرسه
شاد و با روح و سرزنده وجود ندارد به هر حال ما میتوانیم شرایطی را به
وجود آوریم تا اجازه پرورش روح را بدهد و ایجاد نشاط نماید. روشهایی
برای فعال كردن مدرسه و كلاس ارائه ميشود اميد است كه اين روشها
باعث شود شوق و انكيزه ى بيشترى در دانش آموزان بوجود آيدو نشاط
.تتشترى احسامن شود
: برخى از اقداماتى كه كاركنان مدارس مى تواتند انجام دهند عبارتند از
توجه به زيباييمحيط اموزشكاه و كلاسهاءئدرمة
نقلداستانهاییدر ب ارد مدر م3
برگزاریجشنها و مراسم مذهی4
قیقسه لعتبار 5
پرور وت قوب ان6
پرور نو دانشآموزلن 7
شناساییعلتها بسه جایتوبیخها -8
4
صفحه 7:
: شکوفایی خلاقیت در كلاس درس
به نظر میرسد ,برای بشر داشتن نشاط و روحیه شاد
مهمترازغذاوخواب است.بچه هایی که فقر نشاط
دارند یاد نخواهند گرفت. آیاً ملاحظه کرده اید که
انسان با چه شور و عشقی به دست ساخته خود
مینگرد؟ خداوند نیز هنگامی که بشررا آفرید با عشق
از روح خود در آن دمید و فرمود: فتبارک ا...احسن
الخالقین, این یکی دیگر از روشهایی است که برای
فعال کردن کلاس ارائه میشود,تلاشی که دانش
آموزان برای خلق کارهای جدید و متفاوت از دیگران
به كار میبرند احساس توانمند را به آنها القا میکند و
از اين راه به خودباوری میرسند. در واقع,معلم زمینه
سازی میکند ودانش آموزان انديشه وززی و سپس
اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی
میکنند.به کمک این روشها کارآیی معلمان برای
تفهیم مطالب درسی بیشتر میشود. امروزه, وظیفه
معلم ایجاد انگیزه یادگیری و تسهیل یادگیری است
و بطور کلی یادگیری پدیده ای است که خود
شخص بایدانجام دهد
صفحه 8:
چگونگی دستیابی به تحقق آرمان های
شاداب نمودن مدارس
برای بهره گیری مناسب از شرایط و امکانات برای ظهور
استعدادها و خلاقيت مع نوجوانان بايد تحولات جدی در
نگرش مدیران و مسوولان نظام آموزش و پرورش ایجاد کرد چرا که
در ا ری
ee aha ae tne eee wna
نات و هدایت و کنترل است برای دستیابی
Ghat الما و بسامتظم از برد قبول صورت می
گیرد.»مدیر وظیفه دارد با هماهنگی و اتخاذ تصمیمات پیش
برنده ای که براساس مقررات و اصول پذیرفته شده در نظام ارزش
ها شکل می پذیرد حیات مادی و معنوی سازمان و افرادش را
تدارک ببیند و یک مدیر آموزشی مسوولیتی بس اساسی تر و مهم
تر بر عهده دارد, چرا که با روح و روان و سم وک و نوجوان
سر وکار دارد و بالندگی جامعه و جوانان امروز و سرافرازی و
اقتدار فردای آنان به حرف و شعار تنها پیش نمی رود. برخورداری
از نسلی جوان و کارآمد و اصرار در به کارگیری مناسب جوانان
در چرخه کار و فعالیت های جامعه و پذیرش مسوولیت از سوی
آنان در فردایی نه چندان دور می تواند بسیار کارساز و اثربخش
باشد. واضح است که انجام جنا ن ماموریت مهم به آسانی
محقق نمی شود و رشد تعالی آنان به تصادف حاصل نمی شود.
بايد نوجوانان و جوانان را به خوبی و از جامعه و شرایط
دیروز و آمروز و فردای آنان درک درستی داشته باشیم, راه ها و
روش های مناسب علمی و پیش برنده برای مجهز نمودن آنان به
تربیت داثای و توانانی و مهارسعپابی را فرا بگیریم
صفحه 9:
نع بجاذ قصاى ساداب در
8 ۱ شاداب سازی را از ابعاد مختلف می توان
بررسی نمود چراً که در ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه در کلا
م به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتح می شود.
لیکن با نگاهی دق اید عنوان کرد که شاداب نمودن فقط
جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند
رعایت اصولی است که جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد
و در واقع شاداب سازی را در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی
جست و جو کرد که هر یک از اين موارد شامل بررسی
موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آن ها
مطمئنا می توانیم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنیم
چرا که نوجوان باید آبتدا از درون وجودش احساس شادمانی
داشته باشد و اين احساس شادماني همان ایجاد رضایت از
og alse Splice] aL gS, رخنه كند
یکی از شاخص های بهدا قت|وولنی!حساس رضایت , شادی و
شادابی است , فردی که احساس می کند نیازهایش بدون برخورد با
موانع در حال تامین است به زندگی خود امید واری دارد و به درجه
. ای از رضایت درونی می رسد که همواره او را شاد نگه می دارد
شادیساصنل اعسان "سعادتمتل بودق "اس و سعاحکتتدی
حاصل احساس سیر طبیعی زندگی و در مسیر رشد قرار گرفتن
. است
در این حالت فرد به زندگی دیگران علاقمند می شود و به آنها عشق
می ورزد , احساس رضایت و شادی سبب پیدایش حاات روانی
مختلفی می شود که دوستی , عشق , محبت , امید واری , خوش
ie , مسرت , همراهی , همدلی و پذیرش از نمونه های آن
است
صفحه 10:
شاداب سازی ظاهری در مدارس
در اين بخش اکثرا مواردی مورد توجه قرار می گیرد که قابل رویت و قابل
لمس کردن باشد و در واقع اموری که لذت بصری ایجاد می کند یا دیدن فضا
.و محیط زیبا باعث ایجاد نشاط می شود مورد توجه قرار می گیرد
فضاسازیو زیبا سازیحاط مدار از جمله دیوارها, oni eee با
درختو گ لو گیام گ ناشتننیمکتطی ی گیو زیبا در حیاط مدرم تابلوی
زیبایسر در مدرم دیوارهاییم یز و زیبا و تتزیینشده با نقاشیهی
یباء تماسازیهلیمختلف
زیباسازیمنااسبسختمانمدارنجمله هماهگیک اشیو سرا یکو -2
سنگ رگلزعدر و دیوارهاء پردم طکزیبا جهسکنلاس ظ, زیباسازی
...راهروهایک لاس ظ, دفتر معلمان لتاقمشاوره و
زیباسازیو تمیز بودننمازخانه استفادم از خوشبوکنندم ظ, استفادم -3
از نوشتم ظ و خطاطیهایزیبا و استفاده از گلدانهکزیبا, استفاده از فر:
هكئزيبا و هماهكبا يردم ط تميز بودزو زيباسازوج ستشويرظ و
وضوخانه (حتما فضاءوضوخانه از کاشیو سرلچکویبا و تميز
استفادم گردد) محلآبخوریط سنگشده باشد و در وضوخانه ظ از
.لوله کشیآبگرم لستفاده شده باشد
زیباسازیراهروها و ورودیظ با استفاده از گ لدانهایگ لطبیعیو -4
egies.
زیباسازیک تابخانه ظ استفادم از کمدهایی کر گو ی کمدلجهت5
نگهداروک تاه (ترجیحا استفاده از کمدهایچویزیبا) استفادم از
گلدانهیطبیعیدر فضایک تابخانه, میز و صندلیهک یکی گو زیبا,
قفسه طکزیبا جهندر دسترقرار دادنمجلات و b Alisa,
تشویقدانشآموزانجه لوردنگ لو گیام طبیعیو استفاده از آزدر -6
.محيط كلاس ط
. يوششظاهرودانشآموزلن استفادم از رويوشطىخوشر كو شاد -7
پوششظاهرومعلمان مدیر و معاونازکه با رعاینتم ا وهوازین8
.شرعیمیتواناز رگهیشاد و رگیهیروشراستفاده کنند
صفحه 11:
استفادم از قاریانبا صونو لحززیبا در صبحگام مدرم (لگر -و
به صورتهندم باشد بهتر استوگرف از نوارهایمناسمیت وان
استفاده کرد
ایجاد رولبط انسانیمطلوییس ین رکا زمدر sd -10
شرایط مطلوب کار موجب تقویت روحیه معلمان و افزايش میل و
رغبت و علاقه آنان به کار و غرور و افتخارشان در مدرسه خواهد شد
استفادم از روشهایف عا لب بریس 11
معلمانی که از روشهای فعال استفاده ميکنند, کلاسهای شادتری
دارند. مشارکت دانشآموزان در کلاس و آموختن آنها را از کسالت و
.بیحالی رها ساخته, شادابی و نشاط را تقویت میکند
ایجاد رابطه دوستانه با نوجولتازو کودکان12
معرفى] كوهائمناسجة 1
تشويقكردزو ارزشكنارىبراوايجاد حسعزتو لعتماد به-14
نفسو در نيجه احسا سلذنو شادواز فعليت
آموزشروابط اجتماعیمناسی ه دانشآموزان 15
توجه به معیارها و ماکط و عولم لش ادفریندر سنینمختلف16
در دوران کودکی, برآورده شدن احتیاجات اساسی جسمی و روانی
.عامل وجد و سرور است
در دوران نوجوانی پذیرش از طرف اعضای خانواده و گروه همسالان و
فیز براز موفقیت:در کارهای شخصی و امور تحصیلن شاد قافزین
.است
در جوانی و بزرگسالی, کسب مهارتهای لازم برای تصدی شغلی,
فت در کار و تحصیل, موفقیت در کارهای هنری و ورزشی
.احساس وجد و مسرت را بهوجود میآورد
9
صفحه 12:
:ایجاد نشاط برای دانش آموزان
ت أسیسب انکجایزم و تشویقدانشآموزانبا -1
ارائم jlaubyLS
ب رپاییجشنهایشادیو مسابقانمختلف2
تقویمو توسعه بازدیدهایعلمیو تفریحی:3
تشكيلنمايشكاه طومتعدد با مشاركدانش-4
آموزلناز دستسازهایک رها حقیقی|مور آموزشیو
پبروری.
ورزشصبحگاهب 4 صورندسته جمعیقبلاز -5
شروع کلاس
دعونز دانشآموزانموفق مدر هه چه رصح تسر_ ضه 6
تشویقو تقدیر از فعا لتهایک وچکو کم ارزش-7
از نظر دیگران
زیبا و جذابک ردنمحیط مدر مرو لستفاده از یگهی8
شادعلّور در کلاسظ- ساه- دیوارهایحیاط
توجه به رعاینبهداش ق ردیدانشآموزان-9
مشارکسموثر اولیایدانشآموزلندر انجام لمور مدر فد-10
پرهیز از ایجاد تنشدر مدرمه-11
صفحه 13:
يرهز از تنبیه- توهین سرزنش تسحقیر در-12
متيف
اجرائوووشهائة دريس فعا لها محوريمكلاسى- 13
بانشاط
نصعکس دانشآموزانمم از در تابلووٍعلانات4 1
توجه خاصبه4 iS; -15
نمایشفیلم و اسلاید در مد ه-16
7 قویق عا لتهایهرودر مدر هن گروم ات -17
گروم سرود
حضور فعا[لموزگارانبا نشاط همرام با ظاهری18
مناسبهو اراسته
پرهیز از بیانضباطیو بیعدا لیدر مدرم -19
تقویليد به آیندم در دانشآموزان-20
بر یوم لهوّثر در افش حصیلوو ترکق حصیل- 21
دانشآموزان
ت-_قویطحترلم متقابل_یندانشآموزانو دیگر کارکنان-22
مدر فد
تهیه کارشبریکبه مناسبتولد ه يكاز دانش-23
آموزلنو حتیآموزگاران
توزيع شیرینیسه مناسبهایمختلفاز جمله جشن-24
ظ و میلاد امه بیندانشآموزان
1
صفحه 14:
نتیجهگیری
شاید در اولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق در
مدارس مستلزم برداخت هزينه هاى سنكين باشد و مسلما در
مدارس دولتى جنين امكانى وجود ندارد ليكن با كمى تامل به اين
نتيجه مى رسيم كه انجام بسيارى از اين ييشنهادات فوق مى تواند
با درايت و مديريت صحيح با حداقل بودجه و امكانات انجا
شدنى باشد و به اشكال مختلف مى توان شادابی و طراوت را به
كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم هديه دهيم و در نهايت جامعه
شاد داشته باشيم كه اين خود باعث بروز و رشد استعدادها و خلا
.قيت ها در جوانان ما خواهد شد
شادابسازی و ایجاد روحیه شاد در دانشآموزان و جلوگیری از
افسردگی آنها باعث میشود افرادی هدفمند و کار آمد در جامعه
داشته باشیم در این میان عوامل متعددی دست بهدست هم داده
.تا بتواند این هدف محقق شود
مهمتینعام ل قشخانواده استت ری رزند از اوانزندگیو -
لیجاد نشاط او وپیوند میانخانوادم و مدره وتعام للیندو در
ليجاد L Sale سم ود روشیموّثر ب-رلیایجاد شادابیدر
۰ ف رزند پیدا و اجرا
از دیگر عولم اههم نمازاستنم از عل ای ٍسفهار PALS روج -
انسانو باع ول شقلمو جلوگیرعاز اضطرابو افسردگیدر شخص
میشود, پساجراینم از جماعتوجلسانمتعدد مربوط به نماز و
ac lal. آزمیواند در شاداس ازیدانشآموزانمثر باشد
پس با ان تفاصیل میتوان گفت با شادای سازی محیط کمک
به شادابی فرزندان و رشد همه جانبه (اخلاقی, آموزشی
ده اآنها میشود
1
صفحه 15:
راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی
در مدارس
تبادلتجریانموفقمدیراندر رابطه با شادسازىمداريس
تسغییر در وضعیسیزیکی مدا ر وت وجه به نیازهایدانشآموزانو -
نوع bab,
توجه جدییه مور معیشتیو رفا هه معلمانبه منظور حضور -
شادابتر آنط درمدایس
بها دادنبه دانشآموزان شادابو پر تحرکو کنجکاو و -
پرشگر
لزمادف ضاغه پدو سفاحه ار زگطشاد و جنلرهومعیظ هو ره
شناسایی|فراد خلاقو تشویق آناندر زمینه تسغییر و اصلاح مدایس
ایجاد 5 بزم و ترغیمدیرانجهقطا اعه در رابطه با شادوو -
جایگام آندر تعلیم و تریت
توجه به زیبا سازومدارس
توجه به وضعی ه داش فحیط مر ف-
ایجاد ف ضاءهناس یرای فرب یحاننسا.لمدانشآموزلن -
توجه به نیازهایعاطفی- روحی- روانیدانشآموزان-
مشارکتانشآموزاندر اداره مدر هر -
لستفاده از تابلو ظ و پیام یب هداشتیشاد و شعر طعشادی
تهيه لکاناتو مکانهییورزشی در داخلمدر ص.و خارج از مدرم -
بركزارىجشزط به مناسبتهیمذهبیو اعیاد ملیبا کمکهانش-
لموزان
برگزاریمسابقانورزشی- تفریحی- علمیدر بیزمدار_وبین-
دانشآموزان 1
صفحه 16:
برگزارونم ایشگام دسسازم ط - آثار- نقاشی- شعر - خط- -
مسابقه قرآب صورنگروهی
دعویلز افراد محبوبو موفقدانشآموزانب رجسته مثلهرم تان-
اساتید - ورزشکاران
اجرایب رناه طعصبحگاهوب | نشاط و پربار- هراه با سرود -
دسته جمعر- تستاتر و نمایشتا ه
استفاده از مشاورانمجربو دلسوز ب رایحلمشکلا تن حصیلیو -
تریتیدانشآموزانو برقرارکارتاط
نمایشفیلم و تئاتر نمایشهیعروسکی- موسیقیزندم مورد علاقم -
دانشآموزان
بردندانشآموزانب 4 موزم - تسئاتر - سینما - پارک- اردوگاه - -
با کمکلولیا مدرمو خانه
تشکیلنم ایشگاه کتاب
افزایشزنگهایت_فریح. ( بسرقرا ری قررانلنعطا فپ ذیر با ویژگیهی-
Obigal sila
بوكر عمسافرويط و اردو هاوت فریحی- سیاحتیب | همکاروو نظارت-
اولي
تشکیلگروم طىد رهبا حضور فعا .وان شآموزان -
ک نترلعوام ال ازدارنده نشاط و ت قویتوام [ سهيلدهدم -
جلوگیرکاز هو نوع برخورد لفظیو بیحترل وب ه دانشآموزلن-
ممؤعيتجدوم كونه تنبيه بدنى-
بارشدزساعابهرزش-
باییدر اعباد و مناسبستطیهذهیو
لستفاده از ک تابخانه مناسب نمازخانه تمیز و جنلب و تااوت-
قرآنب رای شدانشآموزان
توجه به وسايلصوتوو تصويوكدر مدا ر سخصوصا كلهوتر -
صفحه 17:
پیشنهاد به واحدهای آموزشی
تشویق دانشآموزانبه خلاقیمو نوآورعو ایجاد-
زمینه هی ب راعب روز استعداد آنها
تم بزیو نظاف فستمر محیط مهو کلاسهایدرس
و ایجاد عادندر دانشآموزانجهموعایمتظاف فدر هد
استفادم از لباسهاوهتنوع بارگهءشاد که مغایر -
. با ضوابطاييزنله اجراييمدار شياشد
تغيير مرت كوراسيوزمدا رس طورىوكه دان شآموز -
. ه هته با طرح جديدوروبرو باشد
روکاوردزب 4 بازیهیپ رور و سنتردر محیط مدارسص
و اجراع ی کب ازیجدید در هر روز یا هفته در زمانیمشخص
وحدود 10 دقيقه , كه زنكهواستراح شب راواين
. موضوع پيشنهاد میشود
برگزاریمسابقا تورزشییندانش آموزانب صورت
. كلاسودر ركه طومورد علاقه انان
ليجاد تفكر مثبستر دانشلموزانب 4 لینکه ف قط -
كاسترط و مشكلاتها ن ینندو به دنبالزیبايط و نکات
. مثبمدر زندگیروزمرم و در مدر منز باشند
. لقائمفاهم و ظرايفدينى هم شيوه lish
توجه به ف عالهیگر وهرو شیوه تبريسفعال-
در أمونشهعلمره دينىو جلممشاركددان شآموزلنو
.تعامل[نازدر تدريسو فراكيرىمطا لجر
صفحه 18:
مشارکدادنجدوو نم شعاریدانشلموزاندر لمور مدرب مد -
. و استفادم از نظرانلناندر شادابسازیمحیط مداریس
برنام ریزیو اجراعهر تفعا لیف وقب رنه در -
. مدا یخارج از مدای س
- هفته یکبرنا ه با عنوانایستگام خندم با aslo!
استفاده از برنام ظ و هر نماییهایخود دانشموزانو
بعضا هرمتانموجود در مدار_بکیه در عیزفرح بخشو
. شاد بودنمغایر با شئونانلخلاقینیز نباشد
دادنجولیز نفیسب 4 بسهترینو کاربردیت رینطرح. هی
شادابسازیک مه دانشاموزانو اولیاء مدر ارات میدهند
اجراعهمراسم صبحكام بابرنله هعهتنوع و بانشاط-
. از جمله نرمشصبحگاهیب | آهنگرمناسب
توجه به شخصیقردیو لجتماعیدانشآموزان-
. توسط مسوولانو کادر آموزشی مدرم
استفادم از کادر آموزشیو اداروشاد و خوشذوقدر -
gayle.
رفع مسائلو Keno انك نندم همکاراف رهنگ طور -
اصولی تا نتجه شادلبیلنانمنجر به شادابیدانشاموزان
در مدا بهماشد
استفادم از رگهیشاد در رگن پزیو نقاشیکلاسهی
درسکارگاههاءلموزشی کتابخانه ظ , دفاتر, وسایل
.۰ ورزشی حياتعدرهم, ميز و نیمکتظ و صندلیطظ و
خواندقصه ظ و داستانهیجا لو دوس تاشتنیب رای
دانشآموزاندر ک لاسلنشاء و دینو زندگی
صفحه 19: